Lijst van vragen : Lijst van vragen over het jaarplan Belastingdienst 2023, de Stand van de uitvoering 2022 en de Fiscale Monitor 2022 (Kamerstuk 31066-1145)
2023D03747 LIJST VAN VRAGEN
De vaste commissie voor Financiën heeft over een brief van de Staatssecretaris over
Jaarplan Belastingdienst 2023, de Stand van de uitvoering 2022 en de Fiscale Monitor
2022 (Kamerstuk 31 066, nr. 1145) de navolgende vragen ter beantwoording aan de Staatssecretaris voorgelegd.
De voorzitter van de commissie,
Tielen
De adjunct-griffier van de commissie,
Kling
1
Aangenomen dat «entiteiten MKB klein», «entiteiten MKB midden» en «entiteiten MKB
groot» vennootschapsbelastingplichtige lichamen zijn, kan het kabinet reflecteren
op het voorgenomen op deze entiteiten? Klopt het dat er in deze groep circa 1.635.000
te verwachten aangiften vennootschapsbelasting zijn? Klopt het ook dat van deze aangiften,
er 13.000 tot 16.000 (circa 0.98%) daadwerkelijk zal worden gecontroleerd? Kan het
kabinet in dit kader uiteenzetten welk percentage van de aangiften vennootschapsbelasting
van de doelgroep MKB zal worden gecontroleerd? Kan het kabinet voorts uiteenzetten
welk percentage van de aangiften inkomensheffing winst zal worden gecontroleerd? Kan
het kabinet aangeven of de 9.000–12.000 boekenonderzoeken die naar verwachting zullen
worden gedaan binnen de doelgroep MKB ziet op alle belastingmiddelen, of slechts op
de aangiften inkomensheffing winst en de aangiften vennootschapsbelasting?
2
Kan het kabinet uiteenzetten wat de criteria zijn om bij Grote Ondernemingen (GO)
in de verschillende groepen te vallen?
3
Kan het kabinet aangeven hoe het toezicht zal plaatsvinden ten aanzien van de andere
groepen binnen de doelgroep GO ten opzichte van zeer vermogende personen? Zal daar
minder toezicht plaatsvinden? Ziet de capaciteit van 850 dossiers alleen op de groep
zeer vermogende personen binnen de doelgroep GO, of op de gehele doelgroep GO? Kan
het kabinet uiteenzetten welk percentage van de aangiften vennootschapsbelasting van
de doelgroep GO zal worden gecontroleerd? Kan het kabinet reflecteren op de in het
Jaarplan Belastingdienst 2023 naar voren komende aandacht voor de vennootschapsbelasting,
welke een geraamde opbrengst kent van 38.760 miljoen, ten opzichte van de aandacht
besteed aan de inkomsten- en loonheffingen, welke een geraamde opbrengst kennen van
183.660 miljoen? Zou de aandacht van de Belastingdienst niet primair uit moeten gaan
naar de belastingmiddelen waar het meeste te winnen valt: de inkomsten- en loonheffing
en de omzetbelasting? Kan het kabinet hierop reflecteren?
4
Kan het kabinet uiteenzetten hoe de Belastingdienst momenteel dergelijke signaleren
verzamelt? Is dit gestructureerd middels centrale aanspreekpunten? Zo ja, wie zijn
deze aanspreekpunten? Zo nee, waarom zijn er geen centrale aanspreekpunten voor burgers,
bedrijven en medewerkers? In hoeverre is de Belastingdienst (en in het verlengde daarvan,
het Ministerie van Financiën) in gesprek met de verschillende betrokken partijen:
burgers, bedrijven, fiscaal dienstverleners en medewerkers van de Belastingdienst?
Zou het de uitvoerbaarheid van wet- en regelgeving niet ten goede komen als er een
meer gestructureerde samenwerking bestond tussen de verschillende betrokken partijen?
Ziet het kabinet een dergelijke samenwerking zitten? Zo nee, waarom niet? Zo ja, hoe
zou een dergelijke samenwerking er volgens het kabinet uit zien?
5
Kan het kabinet bevestigen dat er binnen vijf jaar een zeer grote uitstroom van medewerkers
van de Belastingdienst kan worden verwacht? Kan het kabinet reflecteren op de vraag
hoe de Belastingdienst de komende vijf jaar de continuïteit zal waarborgen? Hoe is
het kabinet voornemens om ervoor te zorgen dat de Belastingdienst ook over vijf jaar
voldoende personeel heeft om haar taken uit te voeren?
6
Vertaalt deze lagere belastingmoraal van particulieren zich in meer belastingontduiking?
Zo ja, wat doet de Belastingdienst eraan om de belastingmoraal te verhogen bij particulieren?
7
In hoeverre is het nalevingstekort, onder particulieren en bedrijven, te wijten aan
complexe regelgeving? Is er specifieke regelgeving aan te wijzen die het nalevingstekort
in de hand werkt?
8
Welk gedeelte van het personeelsbestand wordt aangewend voor uitvoering van hersteloperaties?
Valt de hersteloperatie omtrent de kinderopvangtoeslagen hier eveneens onder?
9
In hoeverre is de interne ICT-organisatie een knelpunt voor het optimaal functioneren
van de Belastingdienst?
10
Hoeveel ICT-applicaties, al dan niet aan elkaar gekoppeld, worden er binnen de Belastingdienst
gehanteerd?
11
Hoeveel ICT-applicaties zijn verouderd en aan vervanging toe? Kunt u hierbij aangeven
welke applicaties het betreft, hierbij het nut van de applicatie weergeven en de datum
van definitieve vervanging vermelden?
12
Welke aanpassingen moeten er exact worden doorgevoerd voordat er gesproken kan worden
van een stabiele IV-capaciteit?
13
Wat is het nut van het ontwikkelen van een ICT-applicatie voor nog niet bestaande
wetgeving («betalen naar gebruik») en welke andere werkzaamheden blijven hierdoor
liggen?
14
Waarom wordt er pas in 2023 begonnen met het op orde brengen van de informatiehuishouding
naar aanleiding van het rapport Ongekend onrecht van de Parlementaire Ondervragingscommissie
Kinderopvangtoeslag?
Welke stappen zijn er gezet tussen 2020 en 2023 om de informatiehuishouding op orde
te brengen?
15
Kunt u nader aangeven waarom er nauwelijks beleidswijzigingen mogelijk zijn op het
gebied van de omzetbelasting? Wat zijn exact de (on)mogelijkheden van de huidige systemen
in dit kader?
16
Kunt u de categorieën genoemd onder «IV-dagen 2023» nader uitsplitsen?
17
Hoeveel van het huidige personeelsbestand is niet gekwalificeerd?
18
Kunt u nader duiden waarom het vertrouwen in de Belastingdienst af neemt?
19
Welke stappen gaat u in 2023 exact nemen om de bedrijfsvoering op orde te brengen?
20
Onder de «zeven toprisico's» staat dat er een tekort is aan gemotiveerde medewerkers,
kunt u dit nader duiden en kwantificeren?
21
In hoeverre is de «integriteit, beschikbaarheid, veiligheid en/of vertrouwelijkheid
van informatie» aangetast? Kunt u dit nader toelichten?
22
Is het mogelijk rulings in het geheel te publiceren en toch herleidbaarheid te voorkomen?
Hoe zou dit de werklast voor de Belastingdienst beïnvloeden? Zou dit niet gemakkelijker
en minder tijdrovend zijn dan het maken van een samenvatting?
23
Heeft de onafhankelijke onderzoekscommissie ook onderzocht of de afgegeven rulings
– binnen de kaders van de wet, het beleid en de jurisprudentie – anders hadden kunnen
uitpakken voor de belastingplichtigen?
24
Zijn er in het onderzochte jaar rulings inzake informeel kapitaal afgegeven?
25
Door hoeveel personen worden rulings momenteel minimaal ondertekend?
26
Krijgt de Kamer een appreciatie van de Staatssecretaris over de «best practises» die
in OESO-verband inzake rulings zijn opgesteld?
27
Kan de Staatssecretaris het nut van het bestaan van de informeel kapitaalpraktijk
uitleggen?
28
Hoe wordt het begrip «economische nexus» door de Belastingdienst ingevuld?
29
Kan worden aangegeven hoe andere EU-landen omgaan met het publiceren van rulings?
In welke landen worden, net als in Nederland, samenvattingen gepubliceerd? In welke
worden de hele rulings, al dan niet geanonimiseerd, gepubliceerd?
30
Kan worden aangegeven hoe het kabinet gaat zorgdragen voor een beter bereikbare Belastingdienst
en kan het Kabinet daarbij in het bijzonder ingaan op de (bereikbaarheid van) de belastingtelefoon?
31
Wat is de verklaring van de doorzettende daling van vertrouwen van MKB in de Belastingdienst?
32
Wat is de verklaring voor de daling in het imago op deskundigheid, terwijl de Belastingdienst
daar meer op inzet?
33
Waarom is er sinds 2020 na alle verbeteringen met het oog op de menselijke maat geen
waarneembare verbetering in de rechtvaardige en respectvolle behandeling zoals ervaren
door burgers?
34
Is er enig verband te zien tussen het gebrek aan toezicht achteraf de afgelopen jaren
en de belastingmoraal van MKB en grote ondernemingen?
35
Wordt in het kader van opties tot contact met de Belastingdienst, naast mogelijkheden
via social media (Twitter, Instagram, Facebook), ook nagedacht over communicatie via
Whatsapp, aangezien dit voor de meeste mensen een veel gebruikte app is, waar klantcontact
makkelijk via vormgegeven kan worden?
36
Wie kijkt met de Belastingdienst mee of de 2.000 brieven daadwerkelijk begrijpelijker
zijn?
37
In het kader van begrijpelijke brieven, klopt het dat veel mensen in 2023 al brieven
hebben gekregen over hun voorlopige aanslag over 2023, terwijl zij daar geen aanvraag
voor hebben gedaan, en waar in de begeleidende brief niets stond over waarom deze
brief alvast werd gestuurd en wat mensen daarmee moeten doen?
38
Ondernemers kunnen ondersteuning krijgen via loketten op MKB-kantoren, hoeveel van
deze loketten zijn er en wat is de spreiding van deze loketten door Nederland?
39
Hoe kan bij nieuwe wetgeving al aan de voorkant het perspectief van de burger beter
worden meegenomen?
40
Kan bij nieuwe wetgeving de uitvoering ook al aan de voorkant meegenomen worden, zodat
wetten ook eenvoudig voor de uitvoering opgezet worden, in plaats van het aan de achterkant
een uitvoeringstoets doen waar vaak problemen uit naar voren komen?
41
Hoe wordt aan de ene kant in de beschikbare IV- en personele capaciteit geprioriteerd
op zaken die burgers en bedrijven het hardst raken, maar aan de andere kant voorkomen
dat ook voor burgers en bedrijven noodzakelijke maar minder in het oog springende
processen ook nog blijven lopen?
42
Hoeveel signalen zijn tot nu toe binnengekomen bij het speciaal loket Rechtsstatelijkheid
en Hardheden?
43
Met betrekking tot het voorkomen van fouten in de aangiften, verandert er wat in de
hulp van de Belastingdienst aan dienstverleners die belastingplichtigen helpen?
44
Met betrekking tot het voorkomen van fouten in de aangiften, hoe wordt het horizontaal
toezicht uitgebreid en verbeterd?
45
Hoe heeft het percentage geconstateerde fouten in aangiften naar rato van het aantal
boekenonderzoeken zich sinds 2016 ontwikkeld?
46
Op welke termijn kunt u de eerste invoeringstoetsen delen met de Kamer?
47
Op welke criteria toetst u bij de invoeringstoets? Welke consequenties zijn aan deze
toets verbonden?
48
Werkt u ook aan een één-loketfunctie voor MKB'ers, in samenspraak met uitvoeringsorganisaties
van het Ministerie van Economische Zaken en Klimaat? Wat is de status daarvan?
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
J.Z.C.M. Tielen, voorzitter van de vaste commissie voor Financiën -
Mede ondertekenaar
Y.C. Kling, adjunct-griffier
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.