Motie : Motie van de leden Kathmann en Van der Lee over het minimumloon verhogen naar ten minste €14 per uur vanaf 2023
36 236 Interpellatie-Wilders over de hoge inflatie en de compensatie daarvan
Nr. 7
MOTIE VAN DE LEDEN KATHMANN EN VAN DER LEE
Voorgesteld 1 november 2022
De Kamer,
gehoord de beraadslaging,
overwegende dat de voorgenomen stijging van het minimumloon per 2023 tegemoetkomt
aan de inflatie, maar per saldo niet leidt tot een koopkrachtverbetering;
van mening dat alle lonen minimaal toereikend moeten zijn om een fatsoenlijk bestaan
te kunnen leiden;
verzoekt de regering het minimumloon te verhogen naar ten minste € 14 per uur vanaf
2023, en dit te dekken via een hogere belasting op vermogen,
en gaat over tot de orde van de dag.
Kathmann
Van der Lee
Indieners
-
Indiener
Barbara Kathmann, Kamerlid -
Medeindiener
Tom van der Lee, Kamerlid
Appreciatie (oordeel)
Appreciatie:
Ontraden
De minister of staatssecretaris is het niet eens met de motie en adviseert de Kamer om tegen de motie te stemmen. Bijvoorbeeld omdat hij of zij vindt dat de motie wettelijk niet klopt, te veel geld kost om uit te voeren, of helemaal niet uitvoerbaar is.
Stemmingsuitslagen
Verworpen met handopsteken
| Fracties | Zetels | Voor/Tegen | Niet deelgenomen |
|---|---|---|---|
| VVD | 34 | Tegen | |
| D66 | 24 | Tegen | |
| PVV | 17 | Voor | |
| CDA | 14 | Tegen | |
| SP | 9 | Voor | |
| GroenLinks | 8 | Voor | |
| PvdA | 8 | Voor | |
| PvdD | 6 | Voor | |
| ChristenUnie | 5 | Tegen | |
| FVD | 5 | Tegen | |
| DENK | 3 | Voor | |
| Groep Van Haga | 3 | Tegen | |
| JA21 | 3 | Tegen | |
| SGP | 3 | Tegen | |
| Volt | 2 | Voor | |
| BBB | 1 | Voor | |
| BIJ1 | 1 | Voor | |
| Fractie Den Haan | 1 | Voor | |
| Gündogan | 1 | Niet deelgenomen | |
| Omtzigt | 1 | Tegen |