Inbreng verslag schriftelijk overleg : Inbreng verslag van een schriftelijk overleg over diverse rapporten middelengebruik en tabaksontmoediging (Kamerstuk 32793-606)
2022D24192 INBRENG VERSLAG VAN EEN SCHRIFTELIJK OVERLEG
In de vaste commissie voor Volksgezondheid, Welzijn en Sport bestond bij enkele fracties
behoefte een aantal vragen en opmerkingen voor te leggen aan de Staatssecretaris van
Volksgezondheid, Welzijn en Sport betreffende diverse rapporten omtrent middelengebruik
en tabaksontmoediging1.
De voorzitter van de commissie, Smals
De adjunct-griffier van de commissie, Heller
Inhoudsopgave
Blz.
I.
Vragen en opmerkingen vanuit de fracties
2
Vragen en opmerkingen van de leden van de VVD-fractie
2
Vragen en opmerkingen van de leden van de D66-fractie
2
Vragen en opmerkingen van de leden van de PVV-fractie
4
Vragen en opmerkingen van de leden van de CDA-fractie
5
Vragen en opmerkingen van de leden van de PvdA-fractie
6
Vragen en opmerkingen van de leden van de ChristenUnie-fractie
7
Vragen en opmerkingen van de leden van de BBB-fractie
8
II.
Reactie van de Staatssecretaris
9
I. Vragen en opmerkingen vanuit de fracties
Vragen en opmerkingen van de leden van de VVD-fractie
De leden van de VVD-fractie hebben kennisgenomen van de rapporten omtrent middelengebruik
en tabaksontmoediging. Zij hebben hierbij nog enkele vragen.
De leden van de VVD-fractie lezen dat de Staatssecretaris in overleg met het Samenwerkingsverband
Vroegsignalering Alcoholproblematiek (SVA) bekijkt wat nodig is om ervoor te zorgen
dat het percentage vrouwen dat voor of tijdens de zwangerschap drinkt daalt. Gaat
de Staatssecretaris naast SVA nog met andere veldpartijen hierover in gesprek, bijvoorbeeld
met huisartsen? Hoe worden zwangere vrouwen die alcohol gebruiken begeleidt om hiermee
te stoppen? Welke richtlijnen spelen hierbij een rol?
Uit de Monitor Middelengebruik en Zwangerschap 2021 blijkt dat 47 procent van de vrouwen
die tijdens de zwangerschap rookte een stopadvies heeft ontvangen van een zorgverlener.
Kan de Staatssecretaris aangeven welke zorgverleners dit stopadvies geven? Zijn dit
voornamelijk huisartsen of verloskundigen? Kan de Staatssecretaris aangeven wat de
oorzaak is dat minder dan de helft van de vrouwen die tijdens de zwangerschap rookte
in 2020 een stopadvies heeft gekregen? Wordt er op dit moment onderzoek gedaan naar
therapietrouw bij stoppen-met-rokenzorg bij zwangere vrouwen? Zo nee, waarom niet?
Kan de Staatssecretaris aangeven hoe de campagne PUUR rookvrij aandacht besteedt aan
roken tijdens zwangerschap?
Vragen en opmerkingen van de leden van de D66-fractie
De leden van de D66-fractie lezen in de notitie over effectiviteit van Nederlands
tabaksontmoedigingsbeleid van het Trimbos-instituut dat het regelmatig en substantieel
verhogen van de accijns op tabak in de wetenschappelijke literatuur wordt gezien als
de meest effectieve maatregel om roken terug te dringen. Zij hebben begrepen dat de
Staatssecretaris voorstander is van substantiële accijnsverhoging. Hoe kijkt de Staatssecretaris
aan tegen belasting op e-sigaretten, vragen deze leden. Is de Staatssecretaris het
ermee eens dat een belasting op e-sigaretten de kans verkleint dat rokers overstappen
op e-sigaretten, in plaats van te stoppen met roken? Is de Staatssecretaris van plan
om het beleid ten aanzien van sigaretten gelijk te trekken aan het beleid voor e-sigaretten?
De leden van de D66-fractie lezen dat uit de Monitor Middelengebruik en Zwangerschap
2021 blijkt dat 47 procent van de vrouwen die tijdens de zwangerschap rookte, een
stopadvies heeft ontvangen van een zorgverlener. De doelstelling in het preventieakkoord
was dat in 2020 alle vrouwen dat stopadvies zouden ontvangen. Deze leden constateren
dat deze doelstelling nog lang niet gehaald is. Wat is hier de oorzaak van, zo vragen
zij de Staatssecretaris. Welke stappen zullen worden ondernomen om hier snel een been
bij te trekken?
De leden van de D66-fractie lezen dat bij het onderzoek naar de 23 smaakstoffen die
toegestaan zouden worden, van alle stoffen ofwel bekend is dat ze schadelijk zijn
ofwel dat het nog niet bekend is of ze onschadelijk zijn. Van 2 van de 23 stoffen
heeft het RIVM geconcludeerd dat ze kankerverwekkend kunnen zijn. Een andere stof
kan allergie veroorzaken. Van 3 andere stoffen stelt het RIVM dat deze gezondheidsrisico’s
kunnen veroorzaken bij de hoogste concentraties die in vloeistoffen in e-sigaretten
zijn gevonden. Een andere stof is irriterend en kan daarom schadelijk zijn voor de
longen. Voor de overige 16 stoffen is onvoldoende informatie om risico’s voor de gezondheid
via e-sigaretten te beoordelen. De leden van de D66-fractie maken zich hier ernstige
zorgen over. In overweging nemende dat e-sigaretten een opstap kunnen zijn naar het
roken van normale sigaretten en dat de doelstelling is om al het roken aan banden
te leggen, vragen deze leden de Staatssecretaris in hoeverre het wenselijk is om e-sigaretten
toe te staan waarvan bekend is dat ze schadelijk zijn of waarvan nog niet kan worden
vastgestelde dat ze onschadelijk zijn. Wat zijn de voordelen van het toestaan van
deze smaakstoffen?
De leden van de D66-fractie lezen dat het Trimbos instituut adviseert om nieuwe stappen
te zetten en effectieve huidige maatregelen zoals accijnsverhogingen te continueren
of te intensiveren. Zij onderschrijven dit advies, zeker gezien de daling van de rookprevalentie
is gestagneerd. Zij kijken uit naar de plannen van de Staatssecretaris om de ambities
zoals gesteld in het preventieakkoord te realiseren. Zij vragen de Staatssecretaris
welke lessen hij meeneemt uit de evaluatie en of dit zal leiden tot beleidswijzigingen.
De leden van de D66-fractie lezen dat er veel bewijs is voor positieve effecten van
het rookvrij maken van (publieke) buitenruimten. Welke mogelijkheden ziet de Staatssecretaris
voor het verbieden van roken in bepaalde buitenruimten of bij evenementen, zoals speeltuinen
en festivals, zo vragen deze leden.
In de wetenschappelijke literatuur wordt het regelmatig en substantieel verhogen van
de accijns op tabak gezien als de meest effectieve manier om het aantal rokers en
het aantal sigaretten van mensen die blijven roken terug te dringen, zo lezen de leden
van de D66-fractie. Zij hebben ook de plannen vernomen voor het verhogen van de accijnzen
tot aan 2040, waardoor sigaretten aanzienlijk duurder worden. Zij ondersteunen deze
lijn, afkomstig uit het Nationaal Preventieakkoord. Wel vragen zij aandacht voor mogelijke
waterbedeffecten van deze prijsstijgingen. Als omringende landen niet soortgelijke
prijsstijgingen doorvoeren zou dit zeker in grensregio’s kunnen leiden tot een waterbedeffect.
Welke mogelijkheden ziet de Staatssecretaris om dit effect tegen te gaan, zo vragen
deze leden. Op welke manier treedt hij in overleg met zijn Europese collega’s om zoveel
mogelijk samen te werken in het terugdringen van roken?
De leden van de D66-fractie begrijpen dat er in het buitenland (Nieuw-Zeeland) wordt
gesproken over een verkoopverbod vanaf een bepaald geboortejaar. Zijn dergelijke interventies
ook onderdeel van de gesprekken in Nederland?
De leden van de D66-fractie lezen over de gevaren van tweede en derdehands rook. Momenteel
is roken in een leaseauto al verboden. Wordt er ook gekeken naar een rookverbod in
personenauto’s, mede om kinderen te beschermen voor de grote gevaren van tweede en
derdehands rook?
Vragen en opmerkingen van de leden van de PVV-fractie
De leden van de PVV-fractie hebben kennisgenomen van de diverse rapporten over middelengebruik
en tabaksontmoediging en hebben daar nog de enkele vragen en opmerkingen over.
De leden van de PVV-fractie lezen dat het RIVM twee mogelijkheden voorstelt voor de
overige 16 smaakstoffen van e-sigaretten. Eén mogelijkheid is om de stoffen te verbieden
en de andere mogelijkheid is de smaakstoffen beschikbaar te houden, zodat dit product
beschikbaar blijft om rokers te helpen om te stoppen met roken. Kan de Staatssecretaris
aangeven welk voorstel hij voornemens is op te gaan volgen? Zo nee, waarom niet?
Klopt het dat wanneer er slechts 16 smaakstoffen behouden worden, het niet mogelijk
is om de huidige tabakssmaken te behouden?
Is de Staatssecretaris bereid om zijn beslissing over de regulering van smaakjes voor
de e-sigaret te herzien wanneer blijkt dat het aantal rokers weer toeneemt? Zo nee,
waarom niet?
Verwacht de Staatssecretaris dat meer gebruikers van e-sigaretten hun e-liquids over
de grens zullen gaan kopen en bestellen? Zo nee, waarom niet?
De leden van de PVV-fractie danken de Staatssecretaris voor het uitvoeren van de motie-Maeijer,
maar vinden het resultaat van het onderzoek teleurstellend. Het valt de leden van
de PVV-fractie op dat er vooral uit wordt gegaan van veronderstellingen en verwachtingen,
met termen zoals «waarschijnlijk kan bijdragen aan een afname», «het aannemelijk is»,
«zou kunnen bijdragen aan», «leek de kans te vergroten», «mogelijk verband» etc. Hoe
beoordeelt de Staatssecretaris de effectiviteit van deze maatregelen? Waarom kiest
de Staatssecretaris er niet voor om de effectiviteit te onderbouwen met Nederlandse
cijfers? Het is genoemde leden nog steeds niet duidelijk welke maatregelen nu wel
werken en welke niet.
Hoe komt het dat ondanks de ontelbare genomen maatregelen het percentage rokers niet
significant afgenomen is – een deel van de zwangere vrouwen is zelfs meer gaan roken?
De leden van de PVV-fractie vragen de Staatssecretaris in hoeverre de effecten van
de aangehaalde onderzoeken overeenkomen met de werkelijke cijfers van het aantal rokers
in Nederland sinds 2018? Welke van de getroffen maatregelen vindt de Staatssecretaris
nu echt bewezen effectief?
Verwacht de Staatssecretaris dat meer rokers hun tabak (na de accijnsverhogingen)
over de grens zullen gaan kopen? Zo nee, waarom niet? Wat zijn de financiële consequenties
voor kleine ondernemers in de grensstreek die inkomsten mislopen vanwege de te verwachten
hogere sigarettenprijzen?
Een conclusie trekken over de effectiviteit van het rookverbod in de horeca is door
wisselende studieresultaten niet mogelijk. Toch wordt het rookverbod uitgebreid zonder
dat het effect van het rookverbod bewezen effectief is. De leden van de PVV-fractie
ontvangen hier graag een toelichting op van de Staatssecretaris.
Vragen en opmerkingen van de leden van de CDA-fractie
De leden van de CDA-fractie hebben kennisgenomen van de diverse rapporten omtrent
middelengebruik en tabaksontmoediging. Deze leden hebben hier nog enkele vragen bij.
Monitor Middelengebruik en Zwangerschap 2021
Een Rookvrije Generatie begint bij de zwangerschap. Uit de monitor blijkt dat het
aantal vrouwen dat tijdens de zwangerschap rookt, tussen 2018 en 2021 niet is gedaald.
Uit de monitor blijkt ook dat slechts 47 procent van de vrouwen die tijdens de zwangerschap
rookte een stopadvies heeft ontvangen van een zorgverlener. Sinds de start van het
preventieakkoord is hier weinig tot geen voortgang geboekt. De leden van de CDA-fractie
vragen of de Staatssecretaris kan duiden waarom hier geen (grote) stappen in zijn
gezet. De Staatssecretaris geeft aan dat hij in gesprek gaat met de Taskforce Rookvrije
Start om te kijken hoe we zorgverleners kunnen stimuleren om vaker en effectiever
een stopadvies te geven aan zwangere vrouwen. De leden van de CDA-fractie vragen of
de Staatssecretaris kan aangeven op welke termijn hij gesprekken heeft met de taskforce
en wanneer hij de Kamer zal informeren over de uitkomst van dit gesprek.
Op dit moment is de Staatssecretaris bezig met het uitwerken van de (aanvullende)
maatregelen op het gebied van alcohol- en tabaksontmoediging om de doelstellingen
uit het Nationaal Preventieakkoord voort te zetten en de gezonde generatie te bereiken.
De leden van de CDA-fractie vragen of de Staatssecretaris kan aangeven welke organisaties
bij elk van de drie tafels (roken, alcohol, overgewicht) betrokken zijn voor het uitwerken
van deze (aanvullende) maatregelen. Deze leden vragen tevens wanneer de Staatssecretaris
de Kamer uiterlijk zal informeren over de voorgenomen (aanvullende) maatregelen.
Notitie Effectiviteit Nederlands Tabaksontmoedigingsbeleid
Een van de doelstellingen van het Nationaal Preventieakkoord is om het percentage
volwassen Nederlanders dat rookt (2021: 20,6 procent) in 2040 onder de 5 procent te
krijgen. Om de doelstellingen uit het Nationaal Preventieakkoord te behalen adviseert
het Trimbos-instituut nieuwe stappen te zetten en effectieve huidige maatregelen te
continueren of te intensiveren. Het exact voorspellen van de invloed die maatregelen
hebben op de doelstelling is lastig. Desondanks vragen de leden van de CDA-fractie
of de Staatssecretaris zou kunnen aangeven of er maatregelen zijn die sowieso genomen/geïntensiveerd
zullen moeten worden, omdat zonder deze maatregel(en) de doelstelling naar alle waarschijnlijkheid
hoe dan ook niet gehaald zal worden. Welke maatregel(en) zijn dit volgens de Staatssecretaris?
Rapport Gezondheidseffecten van de 23 smaakstoffen in vloeistoffen voor e-sigaretten
De uitkomsten van het RIVM-rapport over smaakstoffen in vloeistoffen voor e-sigaretten
zullen worden betrokken bij het opstellen van de ministeriële regeling. In het RIVM-rapport
worden twee mogelijkheden voorgesteld, zo lezen de leden van de CDA-fractie. Een daarvan
is om de 16 stoffen waarbij er onvoldoende informatie is om risico’s voor de gezondheid
via e-sigaretten te beoordelen te verbieden, omdat onduidelijk is of ze schadelijk
zijn. De andere mogelijkheid is volgens het RIVM om deze stoffen toch te gebruiken
in e-liquids zodat dit product beschikbaar blijft om rokers te helpen met roken te
stoppen. De leden van de CDA-fractie vragen voor welke van deze mogelijkheden de Staatssecretaris
voornemens is te kiezen.
De leden van de CDA-fractie vragen de Staatssecretaris tot slot of (en zo ja, hoe)
de verdere regulering van smaakstoffen ook invloed heeft op beleid rond het gebruik
van waterpijpen.
Vragen en opmerkingen van de leden van de PvdA-fractie
De leden van de PvdA-fractie hebben met veel interesse kennisgenomen van de rapporten
omtrent middelengebruik en tabaksontmoediging. Deze leden begrijpen dat er ambities
zijn bij het kabinet zijn als het gaat om tabaksontmoediging, maar zien dat er nog
onvoldoende resultaten worden geboekt. Hier hebben genoemde leden enkele vragen bij.
Notitie Effectiviteit Nederlands tabaksontmoedigingsbeleid
De leden van de PvdA-fractie hebben met veel interesse kennisgenomen van de notitie
effectiviteit Nederlands tabaksontmoedigingsbeleid. De positieve effecten van verschillende
maatregelen worden duidelijk uit de notitie. Het Trimbos-instituut concludeert wel
dat er snel extra stappen moeten worden gezet om de doelstellingen uit het preventieakkoord
te bereiken. Wat gaat het Staatssecretaris anders doen dan het vorige kabinet als
het gaat om tabaksontmoedigingsbeleid? Ziet de Staatssecretaris kans om de al aangekondigde
maatregelen sneller in te voeren? Daarbij denken deze leden specifiek aan de vermindering
van het aantal verkooppunten van tabak. En welke verdergaande maatregelen wil de Staatssecretaris
overwegen? Wanneer gaat de Staatssecretaris zijn gelekte plannen voor accijnsverhogingen
met de Kamer delen? Hoe beoordeelt de Staatssecretaris een rookverbod op terrassen?
Wat vindt de Staatssecretaris van de nieuwe wetgeving in Nieuw-Zeeland, waarmee kinderen
die nu 14 jaar of jonger zijn nooit meer legaal sigaretten kunnen kopen ook niet nadat
zij 18 jaar worden? Is de Staatssecretaris bereid om de effecten van invoering van
deze maatregelen te onderzoeken en met de Kamer te delen? Zo ja, wanneer? Zo nee,
waarom niet?
Derdehands rook
De leden van de PvdA-fractie maken zich zorgen over de effecten van derdehands roken,
zeker op kinderen. Ouders doen hun best om niet in het bijzijn van hun kinderen te
roken, maar zijn zich vaak niet bewust van het gevaar van derdehands roken. Genoemde
leden steunen de deelcampagne PUUR rookvrij, om ouders van jonge kinderen aan te moedigen
om te stoppen, maar vragen de Staatssecretaris of er niet meer gedaan kan worden in
de voorlichting naar ouders over het derdehands roken. Hoe wil de Staatssecretaris
ervoor zorgen dat elke rokende ouder zich bewust is van niet alleen tweedehands, maar
ook derdehands roken?
Monitor Middelengebruik en Zwangerschap 2021
De leden van de PvdA-fractie constateren dat de tussendoelstelling uit het Nationaal
Preventieakkoord dat in 2020 minder dan 5 procent van de vrouwen tijdens een zwangerschap
rookt niet is gehaald. Roken tijdens een zwangerschap voorkomen is voor de leden van
de PvdA-fractie een belangrijk speerpunt van rookpreventie. Welke aanvullende maatregelen
kunnen deze leden verwachten? Zullen hierbij middelen worden vrijgemaakt voor overheidscampagnes,
vanwege hun bewezen effectiviteit?
De leden van de PvdA-fractie lezen dat 47 procent van de rokende vrouwen tijdens hun
zwangerschap een stopadvies ontvangt van de zorgverlener. Hoe beoordeelt de Staatssecretaris
dit percentage? Wat is de reden dat minder dan de helft van de rokende zwangere een
dergelijk advies ontvangt? Zou niet elke rokende zwangere een gesprek hierover moeten
hebben met haar zorgverlener? Zo nee, waarom niet? Zo ja, welke kansen ziet de Staatssecretaris
om dit alsnog te bewerkstelligen?
Gezondheidseffecten van de 23 smaakstoffen in vloeistoffen voor e-sigaretten
De leden van de PvdA-fractie zijn benieuwd naar de plannen van de Staatssecretaris
als het gaat om smaakstoffen in vloeistoffen voor e-sigaretten. Het RIVM-rapport kan
voor 16 van de 23 onderzochte stoffen niet vaststellen of er gezondheidseffecten zijn.
Daarom presenteert het RIVM twee opties: verbiedt de stoffen waarvan schadelijkheid
niet duidelijk is of sta gebruik van deze stoffen toch toe als ze helpen bij het stoppen
van roken. Het is echter niet bekend of e-sigaretten met tabakssmaak daadwerkelijk
een aantrekkelijk alternatief zijn voor rokers. Welke optie heeft de voorkeur van
de Staatssecretaris? En waarom? Welke stappen kunnen er worden gezet om de benodigde
informatie alsnog te vergaren om eventuele schadelijkheid van deze 16 stoffen vast
te stellen?
Vragen en opmerkingen van de leden van de ChristenUnie-fractie
De leden van de ChristenUnie-fractie hebben met belangstelling kennisgenomen van de
diverse rapporten omtrent middelengebruik en tabaksontmoediging. Zij maken van de
gelegenheid gebruik om enkele vragen te stellen.
Ten aanzien van de Monitor Middelengebruik en Zwangerschap lezen de leden van de ChristenUnie-fractie
dat slechts 47 procent van de vrouwen die tijdens de zwangerschap rookte een stopadvies
heeft ontvangen van een zorgverlener. Deze leden moedigen de Staatssecretaris aan
om er werk van te maken dat vaker een stopadvies wordt gegeven aan zwangere vrouwen.
Zij vragen hem of er voldoende stoptrajecten en ondersteuning beschikbaar zijn voor
alle zwangere vrouwen. Op welke manier kan de Staatssecretaris garanderen dat er voor
elke zwangere vrouw die wil stoppen goede ondersteuning beschikbaar is?
Ten aanzien van de Notitie Effectiviteit Nederlands tabaksontmoedigingsbeleid vragen
de leden van de ChristenUnie-fractie naar de advisering van het Trimbos-instituut
om nieuwe stappen te zetten en effectieve huidige maatregelen zoals accijnsverhogingen
te continueren of te intensiveren. Welke stappen gaat de Staatssecretaris zetten om
effectieve huidige maatregelen te intensiveren?
De leden van de ChristenUnie-fractie vragen de Staatssecretaris ook naar de stand
van zaken rond het rookvrij maken van terrassen. Zij wijzen op de constatering uit
de factsheet «Rookvrije Horeca» en een groot onderzoek «dat algehele rookverboden
op publieke plaatsen en werkplekken (inclusief horeca) geassocieerd zijn met minder
astma bij kinderen, minder vroeggeboortes en minder geboortes met een laag geboortegewicht»
en dat «volledige rookverboden effectiever zijn in het beperken van blootstellingen
aan tabaksrook in de omgeving dan gedeeltelijke rookverboden». Heeft Koninklijke Horeca
Nederland het communicatietraject om rookvrije terrassen te stimuleren herstart, nu
de gevolgen van de coronacrisis weer afnemen? Is de Staatssecretaris bereid om dit
onderwerp opnieuw met Koninklijke Horeca Nederland te bespreken? Wat is het kabinet
verder voornemens op dit onderwerp? De leden van de ChristenUnie-fractie wijzen erop
dat een wettelijk verbod op roken op terrassen in diverse andere landen is ingevoerd
en dat weliswaar een toenemend aantal horecaondernemers vrijwillig besluit hun terras
rookvrij maakt, maar dat dit slechts een beperkt percentage is van het totaal aantal
terrassen.
Vragen en opmerkingen van de leden van de BBB-fractie
Het lid van de BBB-fractie heeft met belangstelling kennisgenomen van de kamerbrief
en de diverse stukken. Het lid heeft daarbij een aantal vragen en opmerkingen.
Het lid van de BBB-fractie ziet (helaas) dat het aantal vrouwen dat rookt voor en
tijdens de zwangerschap nog niet onder de doelstelling van het preventieakkoord zit.
Uit de Monitor Middelengebruik en Zwangerschap blijkt dat een bepaalde groep zwangere
vrouwen meer rookt dan anderen. Overweegt de Staatssecretaris om een mediacampagne
en/of meer voorlichting op te starten voor deze groep? Welke extra inspanningen wil
de Staatsecretaris plegen om de doelstelling uit het preventieakkoord wel te halen?
Verder vindt het lid van de BBB-fractie het opvallend dat veel partners van zwangere
vrouwen roken. Lijkt het de Staatssecretaris zinvol om antirookcampagnes ook op deze
partners te richten? Hoe wil de Staatssecretaris deze partners gaan bereiken? Niet
alleen is het lastig om te stoppen als een partner rookt, maar ook het effect van
meeroken is schadelijk voor moeder en (ongeboren) kind. Het lid van de BBB-fractie
vindt daarom dat deze groep extra aandacht verdient. Deelt de Staatssecretaris deze
mening?
Opvallend vindt het lid van de BBB-fractie de constatering dat ongeveer de helft van
de zwangere vrouwen een stopadvies heeft gekregen van een zorgverlener. Het is het
lid niet duidelijk waarom dit zo is, gezien het streven is dat elke zwangere vrouw
die rookt een stopadvies krijgt. Kan de Staatssecretaris dit uitleggen? En aansluitend
daarop: hoe verklaart de Staatsecretaris dat er nog relatief weinig gebruik wordt
gemaakt van stophulp? Is deze hulp toegankelijk genoeg? Wordt de hulp als effectief
beschouwd?
Ten slotte over de e-sigaret: het lid van de BBB-fractie ziet in de e-sigaret een
belangrijk hulpmiddel om te stoppen met roken. Wanneer de 16 stoffen waarvan het RIVM
niet weet of ze schadelijk zijn voor het inhaleren verboden worden, betekent dit praktisch
gezien waarschijnlijk het einde van de e-sigaret. Het lid van de BBB-fractie vraagt
de Staatssecretaris om hier goed over na te denken: het gevolg gaat zijn dat de e-sigaret
niet meer gebruikt kan worden om te stoppen met roken en de illegale buitenlandse
handel zal toenemen. Alle controle op ingrediënten is dan verdwenen. Het lid van de
BBB-fractie denkt dat het verstandig is om een afweging van risico’s te maken: de
risico’s van gewone tabak versus de e-sigaret. Is de Staatssecretaris het met het
lid van de BBB-fractie eens dat dat absoluut niet in het belang is van de volksgezondheid
als een minder schadelijk alternatief voor de roker van de markt verdwijnt, terwijl
sigaretten nog wel breed verkrijgbaar zijn? En wat gaat de Staatssecretaris doen aan
de illegale handel die zal ontstaan? Kan de Staatssecretaris zorgen voor een risico-analyse
(op gezondheidsaspecten) van de e-sigaret versus de gewone sigaret?
Het lid van de BBB-fractie vraagt de Staatssecretaris of hij bekend is met recente
onderzoeken, zoals Predictors of e-cigarette and cigarette use trajectory classes from early adolescence
to emerging adulthood across four years (2013–2017), die aantonen dat er geen bewijs is van gebruik van een e-sigaret als opstap naar
gewone sigaretten. Het argument dat (jonge) mensen verslaafd aan roken raken door
de e-sigaret lijkt daarmee niet valide. Het lid van de BBB-fractie ziet hierin des
te meer reden om de e-sigaret niet te verbieden maar in te zetten als manier om van
het roken van gewone sigaretten af te komen. Is de Staatssecretaris bereid deze nieuwe
inzichten mee te nemen bij de ontwikkeling van nieuw beleid?
II. Reactie van de Staatssecretaris
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
B.M.G. Smals, voorzitter van de vaste commissie voor Volksgezondheid, Welzijn en Sport -
Mede ondertekenaar
M. Heller, adjunct-griffier
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.