Lijst van vragen : Lijst van vragen over de voortgang financieel beheer ministerie van VWS (Kamerstuk 35925-XVI-185)
2022D21592 LIJST VAN VRAGEN
De vaste commissie voor Volksgezondheid, Welzijn en Sport heeft een aantal vragen
voorgelegd aan de regering inzake de Voortgang financieel beheer Ministerie van VWS.
(Kamerstuk 35 925 XVI, nr. 185).
De voorzitter van de commissie, Smals
De adjunct-griffier van de commissie, De Vrij
Nr
Vraag
1
Kunt u aangeven wat de effecten van het coronatoegangsbewijs zijn geweest op de afname
in besmettingen vanuit de Omikronvariant?
2
Hoe is de positie van de financiële functie binnen het Ministerie van Volksgezondheid,
Welzijn en Sport verbeterd in het afgelopen jaar?
3
Wat waren de knelpunten in het op orde brengen van het financieel beheer van het Ministerie
van Volksgezondheid, Welzijn en Sport? En welke stappen worden de komende tijd ondernomen
om het financieel beheer verder te versterken?
4
De Algemene Rekenkamer concludeert dat er gebreken zijn in de evaluatie van de regeling
specifieke zorgkosten. Kan worden aangegeven wanneer er een evaluatie van deze regeling
gaat plaatsvinden om een beter beeld te krijgen van de doelgroep en dergelijke?
5
In hoeverre wordt het Ministerie van Financiën dan wel het kabinet goed betrokken
bij de besluitvorming over verplichtingen en uitgaven en dan specifiek de corona-uitgaven?
6
Wat is het huidige tijdspad voor het project structurele borging?
7
Kunt u de uitgaven (in totaal 391,2 miljoen euro) waarover het parlement niet tijdig
is geïnformeerd, nader toelichten? Welke uitgaven betrof dit en wanneer zijn deze
gedaan?
8
Hoe heeft u invulling gegeven aan de eerdere aanbeveling van de Auditdienst Rijk (interim
audit van 17 september 2021, p. 17) om na te gaan welke mogelijkheden er bestaan om
de leverantie van goederen en diensten als zelf- en sneltesten wel vast te stellen?
9
Hoe heeft u invulling gegeven aan de eerdere aanbeveling van de Auditdienst Rijk (interim
audit van 17 september 2021, p. 17) om voor elke overeenkomst van enige omvang (bijvoorbeeld
groter dan 10 miljoen euro) een contractbeheersplan op te stellen?
10
Wanneer wordt het Coron-IT-systeem gevalideerd en kan de betrouwbaarheid van de gegevens
uit Coron-IT over 2020 en 2021 worden vastgesteld? Wanneer kunt u de Kamer over de
uitkomsten daarvan informeren?
11
Kunt u aangeven wanneer u risicoanalyses bij subsidies verder uitwerkt?
12
Kunt u aangeven welke stappen u neemt om, zoals de Algemene Rekenkamer adviseert,
te komen tot een toereikend controlebeleid bij subsidieregelingen?
13
Wanneer gaat u eisen stellen aan de accountantscontrole op de regelingen Opschaling
curatieve zorg Covid-19 en Coronabanen in de zorg?
14
Wanneer verwacht u de uitwerking van het controlebeleid op de regeling Bonus zorgprofessionals
Covid-19 gereed te hebben?
15
Kunt u het tijdspad schetsen voor de aanschaf en implementatie van het nieuwe geïntegreerd
inkoopsysteem? Wanneer kan het in gebruik worden genomen?
16
Kunt u aangeven wat de stand van zaken is van de pilot met een geïntegreerd inkoopsysteem,
eerder voorzien einde eerste kwartaal 2022?
17
Kunt u een mijlpaal met een tijdspad stellen en aangeven wanneer u verwacht over een
actueel centraal contractenregister te beschikken?
18
In 98 procent van de gevallen is het parlement tijdig en juist geïnformeerd over alle
aangegane verplichtingen in 2021, dit betekent dat van 0,4 miljard euro niet tijdig
is gemeld. Kan worden aangegeven welke verplichtingen niet tijdig zijn gemeld aan
de Kamer?
19
Wanneer is een geïntegreerd en werkend «risico-control-en compliance framework» voor
het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport, waarin topmanagers van het departement
verantwoordelijk zijn, gereed?
20
Kunt u een toelichting met heldere meetpunten geven over de voortgang in verbetering
van de bestuurscultuur bij het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport die
nodig is voor goed financieel beheer, waarover wordt gesproken in de brief van 12 mei?
21
De Audit Committee van het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport kwam in
2021 negenmaal bijeen, kan een uitgebreide toelichting worden gegeven over de verantwoordelijke
posities binnen het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport en de externe
deskundigheid die daarin vertegenwoordigd zijn en welke bevoegdheid het AC heeft.
Kan een uitgebreide toelichting hierop worden gegeven? Kunt u hierbij ingaan op de
positie informatie?
22
Kunt u aangeven hoe de rapportages uit het administratieve systeem van het Ministerie
van Volksgezondheid, Welzijn en Sport eruit zien, met welke frequentie rapportages
worden gemaakt, waar ze worden besproken, welke verbeteringen nog moeten worden doorgevoerd
en wanneer dat gereed is?
23
In 2021 is de financiële afdeling met 20 fte versterkt, kunt u inzicht geven in de
vakmatige niveaus van deze versterking en de ervaring met overheidsfinanciën. Kunt
u aangeven hoeveel mensen, internen en externen, per 01-01-2021 binnen de financiële
afdeling van het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport werkten en hoeveel
vandaag per 01-05-2022 en van welk niveau?
24
Kunt u bevestigen dat geen sprake van is geweest dat er teveel is betaald voor geleverde
diensten/producten en dat excessieve zelfverrijking door personen en of bedrijven
heeft plaatsgevonden? Zo ja, hoe heeft u dat kunnen vaststellen? Zo nee, hoe gaat
u vaststellen wat de omvang van dit soort excessen is geweest en hoe gaat u een en
ander redresseren?
25
Kunt u aangeven of u bij het project «verbetering financieel beheer» de voortgang
door een onafhankelijke externe partij, dus nu niet KPMG, gaat laten vaststellen?
Zo ja, wanneer? Zo nee, waarom niet?
26
Kunt u aangeven wat er is gedaan om het tijdig informeren van het parlement te verbeteren
ten opzichte van 2020?
27
Kunt u nader toelichten hoe u de blijvende aandacht voor het volgen van de juiste
procedure rondom het tijdig informeren van het parlement vorm geeft binnen het Ministerie
van Volksgezondheid, Welzijn en Sport?
28
Welk deel van de fouten en onzekerheden van de uitgaven en verplichtingen over 2021
zijn aangegaan na het opstellen van het verbeterplan?
29
Heeft u specifieke aantallen van dossiers die niet in 2021 zijn afgerekend? Zo ja,
kunt u dan aangeven wat de mogelijke financiële gevolgen kunnen zijn?
30
Kunt u aangeven of de lagere R-waarde van 12,7 procent door combinatie van testen,
het reguliere bron- en contactonderzoek en de CoronaMelder volgens verwachting is?
Zo niet, wat waren dan de verwachtingen?
31
Kunt u de financieel omvangrijke dossiers die nog niet zijn afgewikkeld in 2021 kort
beschrijven? Kunt u daarbij een inschatting geven van omvang van de financiële risico's
voor elk dossier?
32
Hoe komt het dat de hoeveelheid onrechtmatige corona-gerelateerde uitgaven en verplichtingen
in absolute zin maar beperkt is afgenomen?
33
Hoe kunnen de onrechtmatige verplichtingen van 3,7 miljard euro en de onrechtmatige
uitgaven van 1,7 miljard euro nog steeds zo hoog zijn, ondanks de verbetering van
de rechtmatigheid van verplichtingen en uitgaven?
34
Van de niet tijdig gemelde 391 miljoen euro wordt slechts 357 miljoen verklaard euro,
waar is de overige 34 miljoen euro aan uitgegeven?
35
Hoeveel winst is er in totaal gemaakt door bedrijven die betrokken waren bij het testen
voor toegang?
36
Hoe vaak is in totaal een beroep gedaan op «dwingende spoed» in 2021? Kan de Minister
een gedetailleerd overzicht geven van de contracten in 2021 (soort contract, bedrijf
dat gecontracteerd is, financiële omvang van het contract, et cetera) waarbij een
beroep is gedaan op «dwingende spoed»?
37
Er wordt gesproken over een aanbesteding van drie tot zes maanden, betreft dit de
tijd voor een Europese aanbesteding? Had het ministerie in dat geval niet ook voor
een verkorte aanbestedingsprocedure kunnen kiezen?
38
Kunt u nadere toelichting geven op het ontbreken van onvoldoende onderbouwing bij
prestatieverklaringen? Wat ligt hier voor oorzaak achter?
39
Kunt u aangeven hoe u van plan bent de geleerde les over het aan de voorkant een open
house-regeling zo in te richten dat prestaties achteraf goed te meten en dus controleerbaar
zijn tot uitvoering te brengen?
40
Hoe kan het dat de Algemene Rekenkamer in haar verslag over 2021 voor het eerst een
onvolkomenheid constateert op het gebied van materieelbeheer, terwijl er dat jaar
juist is ingezet in 2021 ingezet op het maken van een kader materieel beheer?
41
Hoeveel medewerkers nemen deel aan de opleiding voor het uitvoeren van risico-analyses?
42
Kunt u aangeven wanneer u verwacht een centraal opgesteld kader te hebben uitgewerkt
met daarin de uitgangspunten voor het materieel beheer? Is hier al een start mee gemaakt?
43
Welke stappen worden er concreet genomen me betrekking tot de culturele aspecten van
het goed structureel borgen van het financieel beheer?
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
B.M.G. Smals, voorzitter van de vaste commissie voor Volksgezondheid, Welzijn en Sport -
Mede ondertekenaar
A.M. de Vrij, adjunct-griffier
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.