Memorie van toelichting : Memorie van toelichting
Tweede Kamer der Staten-Generaal
InhoudsopgaveA. ARTIKELSGEWIJZE TOELICHTING BIJ HET WETSVOORSTEL B. BEGROTINGSTOELICHTING1 Leeswijzer2 Beleidsartikelen2.1 Artikel 1. Apparaat Eerste KamerBudgettaire gevolgen van beleid2.2 Artikel 2. Uitgaven ten behoeve van leden en oud-leden Tweede Kamer Budgettaire gevolgen van beleid2.3 Artikel 3. Wetgeving en controle Tweede KamerBudgettaire gevolgen van beleid2.4 Artikel 4. Wetgeving en controle Eerste en Tweede KamerBudgettaire gevolgen van beleid3 Niet-Beleidsartikel3.1 Artikel 10. Nog onverdeeld
36 120 IIA Wijziging van de begrotingsstaat van de Staten-Generaal (IIA) voor het jaar 2022 (wijziging samenhangende met de Voorjaarsnota)
Nr. 2 MEMORIE VAN TOELICHTING
Vergaderjaar 2021‒2022
A. ARTIKELSGEWIJZE TOELICHTING BIJ HET WETSVOORSTEL
Wetsartikelen 1 tot en met 3
De begrotingsstaten die onderdeel zijn van de Rijksbegroting, worden op grond van artikel 2.3, eerste lid, van de Comptabiliteitswet 2016 elk afzonderlijk bij wet vastgesteld en derhalve ook gewijzigd. Het onderhavige wetsvoorstel strekt ertoe om voor het jaar 2022 wijzigingen aan te brengen in de begrotingsstaat van de Staten-Generaal.
De in de begrotingsstaat opgenomen begrotingsartikelen worden in onderdeel B van deze memorie van toelichting toegelicht (de zgn. begrotingstoelichting).
De Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties,H.G.J.Bruins Slot
B. BEGROTINGSTOELICHTING
1 Leeswijzer
Voor u ligt de eerste suppletoire begroting van de Staten-Generaal. De eerste suppletoire begroting geeft een geactualiseerd beeld van de uitvoering van de begroting 2022 (Kamerstukken II 2021/22, 35 925 IIA, nr. 1). De stand van de eerste suppletoire begroting wordt vanaf de stand van de vastgestelde begroting 2022 opgebouwd.
Uitgangspunt bij de toelichting op de tabel budgettaire gevolgen van beleid is dat per artikel de beleidsmatige en technische mutaties toegelicht worden, die groter dan of gelijk zijn aan de ondergrens zoals deze in de Rijksbegrotingsvoorschriften (RBV) zijn opgenomen, de zogenaamde staffel, te weten:
Tabel 1 Ondergrenzen conform RBV
Omvang begrotingsartikel (stand ontwerpbegroting) in € miljoen
Beleidsmatige mutaties (ondergrens in € miljoen)
Technische mutaties (ondergrens in € miljoen)
1. Wetgeving en controle Eerste Kamer
Verplichtingen/Uitgaven 1 mln. ontvangsten 1 mln.
Verplichtingen/Uitgaven 2 mln. ontvangsten 2 mln.
2. Uitgaven t.b.v. leden en oud-leden Tweede Kamer
Verplichtingen/Uitgaven 1 mln. ontvangsten 1 mln.
Verplichtingen/Uitgaven 2 mln. ontvangsten 2 mln.
3. Wetgeving en controle Tweede Kamer
Verplichtingen/Uitgaven 2 mln. ontvangsten 1 mln.
Verplichtingen/Uitgaven 4 mln. ontvangsten 2 mln.
4. Wetgeving en controle Eerste en Tweede Kamer
Verplichtingen/Uitgaven 1 mln. ontvangsten 1 mln.
Verplichtingen/Uitgaven 2 mln. ontvangsten 2 mln.
10 Nog onverdeeld
Verplichtingen/Uitgaven 1 mln. ontvangsten 1 mln.
Verplichtingen/Uitgaven 2 mln. ontvangsten 2 mln.
Coronamaatregelen
De extracomptabele tabel overzicht coronamaatregelen is niet opgenomen. Vanuit de begroting van de Staten-Generaal (IIA) zijn geen coronagerelateerde uitgaven gedaan.
2 Beleidsartikelen
2.1 Artikel 1. Apparaat Eerste Kamer
Budgettaire gevolgen van beleid
Tabel 2 Budgettaire gevolgen van beleid artikel 1. Wetgeving en controle Eerste Kamer (bedragen x € 1.000)
Ontwerpbegroting 2022 (1)
Mutaties via NvW, moties, amendementen en ISB (2)
Vastgestelde begroting 2022 (3)=(1+2)
Mutaties 1e suppletoire begroting (4)
Stand 1e suppletoire begroting (5)=(3+4)
Mutatie 2023
Mutatie 2024
Mutatie 2025
Mutatie 2026
Verplichtingen
15.848
0
15.848
4.910
20.758
4.670
4.270
4.270
3.455
Uitgaven
15.848
0
15.848
4.910
20.758
4.670
4.270
4.270
3.455
Institutionele inrichting
Apparaat Eerste Kamer
11.641
0
11.641
4.910
16.551
4.670
4.270
4.270
3.455
Personele uitgaven
Vergoeding voorzitter/leden Eerste Kamer
4.128
0
4.128
0
4.128
0
0
0
0
Materiële uitgaven
Verenigde Vergadering
79
0
79
0
79
0
0
0
0
Ontvangsten
140
0
140
0
140
0
0
0
0
Toelichting
Institutionele inrichting
Apparaat Eerste Kamer
Er wordt circa € 1,7 mln. aan de begroting van de Eerste Kamer toegevoegd voor professionalisering van de ambtelijke organisatie van de Eerste Kamer.
Daarnaast wordt er circa € 1 mln. aan de begroting van de Eerste Kamer toegevoegd voor de fysieke beveiliging van de tijdelijke huisvesting omdat de tijdelijke huisvesting groter is dan de huisvesting op het Binnenhof en er dus meer m2 beveiligd moeten worden. Ook wordt er circa € 0,4 mln. toegevoegd voor onderhoud aan audiovisuele middelen en € 0,3 mln. voor het kunstbeheer van de Eerste Kamer.
Verder wordt er circa € 0,5 mln. toegevoegd aan de begroting van de Eerste Kamer voor een naheffing van de Belastingdienst in het kader van de werkkostenregeling.
Tot slot is naar aanleiding van de kabinetsreactie op de Parlementaire ondervragingscommissie Kinderopvangtoeslag (POK) circa € 1 mln. beschikbaar gesteld voor het op orde brengen van de informatiehuishouding van de Eerste Kamer.
2.2 Artikel 2. Uitgaven ten behoeve van leden en oud-leden Tweede Kamer
Budgettaire gevolgen van beleid
Tabel 3 Budgettaire gevolgen van beleid artikel 2. Uitgaven ten behoeve van leden en oud-leden Tweede Kamer (bedragen x € 1.000)
Ontwerpbegroting 2022 (1)
Mutaties via NvW, moties, amendementen en ISB (2)
Vastgestelde begroting 2022 (3)=(1+2)
Mutaties 1e suppletoire begroting (4)
Stand 1e suppletoire begroting (5)=(3+4)
Mutatie 2023
Mutatie 2024
Mutatie 2025
Mutatie 2026
Verplichtingen
34.600
0
34.600
0
34.600
0
0
0
0
Uitgaven
34.600
0
34.600
0
34.600
0
0
0
0
Institutionele inrichting
Schadeloosstelling
22.701
0
22.701
0
22.701
0
0
0
0
Personele uitgaven
Pensioenen en wachtgelden
11.899
0
11.899
0
11.899
0
0
0
0
Ontvangsten
86
0
86
0
86
0
0
0
0
2.3 Artikel 3. Wetgeving en controle Tweede Kamer
Budgettaire gevolgen van beleid
Tabel 4 Budgettaire gevolgen van beleid artikel 3. Wetgeving en controle Tweede Kamer (bedragen x € 1.000)
Ontwerpbegroting 2022 (1)
Mutaties via NvW, moties, amendementen en ISB (2)
Vastgestelde begroting 2022 (3)=(1+2)
Mutaties 1e suppletoire begroting (4)
Stand 1e suppletoire begroting (5)=(3+4)
Mutatie 2023
Mutatie 2024
Mutatie 2025
Mutatie 2026
Verplichtingen
132.186
647
132.833
17.752
150.585
15.010
12.210
12.040
12.085
Uitgaven
132.186
647
132.833
17.752
150.585
15.010
12.210
12.040
12.085
Institutionele inrichting
Apparaat Tweede Kamer
84.852
647
85.499
12.555
98.054
10.420
8.960
8.960
8.960
Onderzoeksbudget
2.383
0
2.383
0
2.383
0
0
0
0
Materiële uitgaven
Drukwerk
1.929
0
1.929
0
1.929
0
0
0
0
Fractiekosten
38.367
0
38.367
3.375
41.742
2.690
3.250
3.080
3.125
Uitzending leden
465
0
465
0
465
0
0
0
0
Parlementaire enquêtes
2.070
0
2.070
1.822
3.892
1.900
0
0
0
Bijdrage ProDemos
2.120
0
2.120
0
2.120
0
0
0
0
Ontvangsten
3.639
0
3.639
0
3.639
0
0
0
0
Toelichting
Institutionele inrichting
Apparaat Tweede Kamer
Er wordt circa € 7 mln. aan de begroting van de Tweede Kamer toegevoegd, waarvan € 2,5 mln. naar aanleiding van het Coalitieakkoord ‘Omzien naar elkaar, vooruitkijken naar de toekomst’, voor investeringen en het versterken van de ambtelijke organisatie. Dit betreft onder andere investeringen in de meldkamer en het inrichten van de 8e etage van het tijdelijke pand B67. Verder vindt een formatieve uitbreiding plaats in de bedrijfsvoering en de parlementaire ondersteuning. Ook wordt geïnvesteerd in digitale veiligheid en het functioneel verbeteren van de werkplek.
Tot slot is € 5,5 mln. beschikbaar gesteld voor het verbeteren van de informatiehuishouding van de Tweede Kamer en de Wet Open Overheid.
Materiële uitgaven
Fractiekosten
Op dit moment zitten er twintig fracties in de Tweede Kamer, vijf meer dan voor de Tweede Kamerverkiezingen van maart 2021. Dit leidt tot extra fractiekosten, daarom wordt hiervoor circa € 3,4 mln. toegevoegd aan de begroting van de Tweede Kamer.
Parlementaire enquêtes
De parlementaire enquête Aardgaswinning Groningen loopt op dit moment en binnenkort start ook de parlementaire enquête Fraudebeleid en Dienstverlening. Voor de ambtelijke ondersteuning van deze parlementaire enquêtes is aanvullend budget beschikbaar gesteld. Conform artikel 3 van de Wet op de parlementaire enquêtes wordt dit budget toegevoegd aan de begroting van de Tweede Kamer.
2.4 Artikel 4. Wetgeving en controle Eerste en Tweede Kamer
Budgettaire gevolgen van beleid
Tabel 5 Budgettaire gevolgen van beleid artikel 4. Wetgeving en controle Eerste en Tweede Kamer (bedragen x € 1.000)
Ontwerpbegroting 2022 (1)
Mutaties via NvW, moties, amendementen en ISB (2)
Vastgestelde begroting 2022 (3)=(1+2)
Mutaties 1e suppletoire begroting (4)
Stand 1e suppletoire begroting (5)=(3+4)
Mutatie 2023
Mutatie 2024
Mutatie 2025
Mutatie 2026
Verplichtingen
1.535
0
1.535
0
1.535
0
0
0
0
Uitgaven
1.535
0
1.535
0
1.535
0
0
0
0
Materiële uitgaven
Interparlementaire betrekkingen
1.535
0
1.535
0
1.535
0
0
0
0
Ontvangsten
0
0
0
0
0
0
0
0
0
3 Niet-Beleidsartikel
3.1 Artikel 10. Nog onverdeeld
Tabel 6 Nog onverdeeld (bedragen x € 1.000)
Ontwerpbegroting 2022 (1)
Mutaties via NvW, moties, amendementen en ISB (2)
Vastgestelde begroting 2022(3)=(1+2)
Mutaties 1e suppletoire begroting (4)
Stand 1e suppletoire begroting (5)=(3+4)
Mutatie 2023
Mutatie 2024
Mutatie 2025
Mutatie 2026
Verplichtingen
0
0
0
6.374
6.374
6.340
6.323
6.439
6.353
Uitgaven
0
0
0
6.374
6.374
6.340
6.323
6.439
6.353
Nog te verdelen
Loonbijstelling
0
0
0
3.401
3.401
3.337
3.315
3.420
3.348
Prijsbijstelling
3.040
3.040
3.003
3.008
3.019
3.005
Onvoorzien
0
0
0
‒ 67
‒ 67
0
0
0
0
Ontvangsten
0
0
0
0
0
0
0
0
0
Toelichting
Nog te verdelen
Loonbijstelling
De tranche 2022 van de loonbijstelling wordt overgemaakt naar de begroting van de Staten-Generaal.
Prijsbijstelling
De tranche 2022 van de prijsbijstelling wordt overgemaakt naar de begroting van de Staten-Generaal.
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
H.G.J. Bruins Slot, minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.