Memorie van toelichting : Memorie van toelichting
36 025 Wijziging van de begrotingsstaat van het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (XVI) voor het jaar 2022 (Vierde incidentele suppletoire begroting)
Nr. 2 MEMORIE VAN TOELICHTING
A Artikelgewijze toelichting bij het wetsvoorstel
Wetsartikelen 1 tot en met 3
De begrotingsstaten die onderdeel zijn van de Rijksbegroting, worden op grond van
artikel 2.3, eerste lid, van de Comptabiliteitswet 2016 elk afzonderlijk bij wet vastgesteld en derhalve ook gewijzigd. Het onderhavige wetsvoorstel
strekt ertoe om voor het jaar 2022 wijzigingen aan te brengen in:
de departementale begrotingsstaat van het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn
en Sport;
Normaliter wordt nieuw beleid in uitvoering genomen nadat de Staten-Generaal de begrotingswet
heeft geautoriseerd. Aangezien uitvoering van de spoedeisende maatregelen die in deze
vierde incidentele suppletoire begroting zijn opgenomen in het belang van het Rijk
zijn, en niet kan wachten tot formele autorisatie van beide Kamers der Staten-Generaal,
zal het kabinet de uitvoering van deze nieuwe maatregelen starten. Hiermee wordt gehandeld
conform artikel 2.27, tweede lid, van de Comptabiliteitswet 2016. Het betreft de volgende maatregelen: onderzoek inzake nieuw beleid, aanschaf antigeen
zelftesten voor onderwijs en de aanschaf van zuurstofconcentratoren.
Voor de overige maatregelen geldt dat het hier bijstellingen van eerder vastgesteld
beleid betreft. Hier is artikel 2.27, eerste lid, van de Comptabiliteitswet 2016 van
toepassing.
Voor de indiening van deze incidentele suppletoire begroting is uw Kamer vooraf geïnformeerd
via de brief Stand van zaken Covid-19 van 14 december 2021 met kenmerk Kamerstukken II
2021/22, 25295, nr. 1638, de Stand van zakenbrief Covid-19 van 14 januari 2022 met kenmerk 3306279-1022966-PDC19,
Maatregelenbrief Covid-19 van 25 januari 2022 met kenmerk 3312433-1023735-PDC19 en
de brief Aanschaf zuurstofconcentratoren van 23 december 2021 met kenmerk 3301294-1022350-GMT.
De in de begrotingsstaat opgenomen begrotingsartikelen worden in onderdeel B van deze
memorie van toelichting toegelicht.
De Minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport, E.J. Kuipers
B Artikelgewijze toelichting bij de begrotingsartikelen
1. Leeswijzer
Uitgangspunt bij de tabel budgettaire gevolgen van beleid is dat per artikel de beleidsmatige-
en technische mutaties toegelicht worden vanaf € 2,5 miljoen of wanneer deze politiek
relevant zijn.
Naast de corona gerelateerde uitgaven wordt in deze incidentele suppletoire begroting
ook de verplichtingen en uitgaven voor maatschappelijke dienststijd van de begroting
van het Ministerie van VWS afgeboekt zodat deze middelen, conform Coalitieakkoord,
kunnen worden toegevoegd aan de begroting van het Ministerie van OCW. Met deze overheveling
van middelen wordt het Ministerie van OCW in staat gesteld om beleidsmatig invulling
te geven aan de maatschappelijke diensttijd.
2. Beleid
2.1 Overzicht belangrijke uitgaven- en ontvangstenmutaties
Tabel 1 Belangrijkste corona gerelateerde mutaties 4e incidentele suppletoire begroting
2022 (bedragen x € 1 mln.)
Maatregel
Bedrag 2022
Bedrag 2023
Bedrag 2024
Bedrag 2025
Bedrag 2026
A. Begrotingsgefinancierd
1) Aanschaf en distributie medische beschermingsmiddelen
2,2
2) GGD'en en veiligheidsregio's
3) IC-capaciteit
4) Ondersteuning sportsector
5) Ondersteuning zorgpersoneel
6) Onderzoek inzake COVID-19
4,7
7) Testcapaciteit
525,3
8) Vaccin ontwikkeling, implementatie en medicatie
461,0
9) Zorgbonus
10) Omscholen personeel voor arbeidsmarkt zorg
11) Zorgkosten en bijstand Caribisch Nederland
12) Overige maatregelen (plafond Rijksbegroting)
43,3
13) Garanties
125,4
Totaal A
1.161,9
0,0
0,0
0,0
0,0
B. Premiegefinancierd
14) Meerkosten COVID-19 Wlz (plafond Zorg)
0,0
15) Overige maatregelen (plafond Zorg)
Totaal B
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
Totaal A+B=C
1.161,9
0,0
0,0
0,0
0,0
Tabel 2 Totaal COVID-19 gerelateerde uitgaven- en ontvangsten (bedragen x € 1 mln.)
Maatregel
Bedrag 20221
Bedrag 2023
Bedrag 2024
Bedrag 2025
A. Begrotingsgefinancierd
1) Aanschaf en distributie medische beschermingsmiddelen
56
28
2) GGD'en en veiligheidsregio's
1.093
3) IC-capaciteit
162
4) Ondersteuning sportsector
158
5) Ondersteuning zorgpersoneel
6) Onderzoek inzake COVID-19
128
32
6
2
7) Testcapaciteit
2.127
8) Vaccin ontwikkeling, implementatie en medicatie
1.538
378
9) Zorgbonus
19
1
10) Omscholen personeel voor arbeidsmarkt zorg
53
11) Zorgkosten en bijstand Caribisch Nederland
34
12) Overige maatregelen (plafond Rijksbegroting)
146
6
4
0
13) Garanties
125
Totaal A
5.639
444
10
2
B. Premiegefinancierd
14) Meerkosten COVID-19 Wlz (plafond Zorg)
15) Overige maatregelen (plafond Zorg)
44
Totaal B
44
0
0
0
Totaal A+B=C
5.683
444
10
2
X Noot
1
Stand op basis van ISB12 Kamerstukken 2020/21, 35 944, nr. 1 aangevuld met NvW 1 Kamerstukken 2021/22, 35 925 XVI, nr. 10 en NvW 2 Kamerstukken 2021/22, 39 925 XVI, nr. 106, ISB1 Kamerstukken II 2021/22, 35 989, nr. 1, ISB2 Kamerstukken II 2021/22, 35 994, nr. 1, ISB3 Kamerstukken II 2021/22, 36 010, nr. 1.
Bovenstaand overzicht geeft het totaal van alle COVID-19 gerelateerde uitgaven en
ontvangsten op de VWS-begroting weer, zoals verwerkt in de relevante begrotingsstukken.
Het betreft de corona gerelateerde mutaties zoals opgenomen in de eerste, tweede,
derde en vierde incidentele suppletoire begroting 2022. Er is voor gekozen om een
uitsplitsing te maken in begrotings-gefinancierde uitgaven en premiegefinancierde
uitgaven en een totaaltelling.
Overheveling budget Maatschappelijke Diensttijd
Tabel 3 was-wordt tabel ivm met herverkaveling
Was
Wordt
Toelichting wijziging
Artikel begroting 2022
Detail
Artikel begroting 2022
Detail
Uitgaven
Uitgaven
Artikel 4
Artikel 4
Subsidies (regelingen)
Subsidies (regelingen)
Maatschappelijke diensttijd
Regel vervalt als gevolg van overheveling naar OCW
Als uitvloeisel van het Coalitieakkoord worden de middelen voor Maatschappelijke diensttijd
overgeheveld naar de begroting van het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap.
Voor de toelichting wordt verwezen naar beleidsartikel 4.
3. Beleidsartikelen
3.1 Artikel 1 Volksgezondheid
Tabel 4 Budgettaire gevolgen van beleid incidentele suppletoire begroting (ISB) (bedragen x € 1.000)
Vastgestelde begroting incl. NvW, amendementen en ISB's
Mutaties 4e ISB
Stand 4e ISB
Mutatie 2023
Mutatie 2024
Mutatie 2025
Mutatie 2026
Mutatie 2027
Verplichtingen
1.310.767
2.388.203
3.698.970
0
0
0
0
0
Uitgaven
5.243.212
1.124.016
6.367.228
0
0
0
0
0
waarvan juridisch verplicht (percentage)
1. Gezondheidsbeleid
488.694
4.400
493.094
0
0
0
0
0
Subsidies
25.078
0
25.078
0
0
0
0
0
(Lokaal) gezondheidsbeleid
24.812
0
24.812
0
0
0
0
0
Overige
266
0
266
0
0
0
0
0
Opdrachten
3.741
0
3.741
0
0
0
0
0
(Lokaal) gezondheidsbeleid
3.741
0
3.741
0
0
0
0
0
Bijdragen aan agentschappen
126.749
0
126.749
0
0
0
0
0
Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit
104.953
0
104.953
0
0
0
0
0
RIVM: wettelijke taken en beleidsondersteuning zorgbreed
21.039
0
21.039
0
0
0
0
0
Overige
757
0
757
0
0
0
0
0
Bijdragen aan ZBO's/RWT's
321.959
4.400
326.359
0
0
0
0
0
ZonMw: programmering
321.959
4.400
326.359
0
0
0
0
0
Overige
0
0
0
0
0
0
0
0
Bijdragen aan medeoverheden
11.167
0
11.167
0
0
0
0
0
Aanpak Gezondheidsachterstanden
11.031
0
11.031
0
0
0
0
0
Overige
136
0
136
0
0
0
0
0
2. Ziektepreventie
4.595.216
1.119.616
5.714.832
0
0
0
0
0
Subsidies
407.356
0
407.356
0
0
0
0
0
Ziektepreventie
188.704
188.704
0
0
0
0
0
Bevolkingsonderzoeken
163.330
0
163.330
0
0
0
0
0
Vaccinaties
55.322
0
55.322
0
0
0
0
0
Overige
0
0
0
0
0
0
0
0
Opdrachten
3.085.004
924.616
4.009.620
0
0
0
0
0
Ziektepreventie
3.085.004
924.616
4.009.620
0
0
0
0
0
Overige
0
0
0
0
0
0
0
0
Bijdrage aan agentschappen
444.007
70.000
514.007
0
0
0
0
0
RIVM: Opdrachtverlening aan kenniscentra
263.221
70.000
333.221
0
0
0
0
0
RIVM: Bevolkingsonderzoeken
45.411
0
45.411
0
0
0
0
0
RIVM: Vaccinaties
135.362
0
135.362
0
0
0
0
0
Overige
13
0
13
0
0
0
0
0
Bijdrage aan medeoverheden
658.849
0
658.849
0
0
0
0
0
Overige
658.849
0
658.849
0
0
0
0
0
Bijdragen aan andere begrotingshoofdstukken
0
0
0
0
0
0
0
0
Overige
0
0
0
0
0
0
0
0
Garanties
0
125.000
125.000
0
0
0
0
0
Overige
0
125.000
125.000
0
0
0
0
0
3. Gezondheidsbevordering
127.043
0
127.043
0
0
0
0
0
Subsidies
105.455
0
105.455
0
0
0
0
0
Preventie van schadelijk middelengebruik
17.808
0
17.808
0
0
0
0
0
Gezonde leefstijl en gezond gewicht
18.969
0
18.969
0
0
0
0
0
Letselpreventie
4.532
0
4.532
0
0
0
0
0
Bevordering van seksuele gezondheid
62.953
0
62.953
0
0
0
0
0
Overige
1.193
0
1.193
0
0
0
0
0
Opdrachten
4.347
0
4.347
0
0
0
0
0
Gezondheidsbevordering
4.347
0
4.347
0
0
0
0
0
Overige
0
0
0
0
0
0
0
0
Bijdragen aan agentschappen
1.330
0
1.330
0
0
0
0
0
Overige
1.330
0
1.330
0
0
0
0
0
Bijdragen aan ZBO's/RWT's
147
0
147
0
0
0
0
0
ZonMw:programmering
147
0
147
0
0
0
0
0
Overige
0
0
0
0
0
0
0
0
Bijdragen aan medeoverheden
15.764
0
15.764
0
0
0
0
0
Heroïnebehandeling op medisch voorschrift
15.764
0
15.764
0
0
0
0
0
Overige
0
0
0
0
0
0
0
0
4. Ethiek
32.259
0
32.259
0
0
0
0
0
Subsidies
28.563
0
28.563
0
0
0
0
0
Abortusklinieken
18.133
0
18.133
0
0
0
0
0
Medische Ethiek
10.430
0
10.430
0
0
0
0
0
Opdrachten
456
0
456
0
0
0
0
0
Medische Ethiek
456
0
456
0
0
0
0
0
Bijdragen aan agentschappen
3.240
0
3.240
0
0
0
0
0
CIBG: Uitvoeringstaken medische ethiek
3.240
0
3.240
0
0
0
0
0
Ontvangsten
40.403
0
40.403
0
0
0
0
0
Overige
33.203
0
33.203
0
0
0
0
0
Uitgaven
1. Gezondheidsbeleid
Bijdragen aan ZBO's/RWT's
Onderzoek inzake Covid-19
Dit betreft diverse nog uit te zetten onderzoeken o.a. naar effectiviteit en veiligheid
van vaccinatie bij immuungecompromitteerde kinderen, extra (primaire) vaccinatie voor
mensen met een afweerstoornis, onderzoek naar vaccinatiegedrag en kenmerken van vaccinatieweigeraars
(€ 4,6 miljoen). Van dit bedrag is € 4,4 miljoen voor ZonMw en € 0,2 voor overig onderzoek
dat is geboekt onder artikelonderdeel ziektepreventie.
2. Ziektepreventie
Opdrachten
Ziektepreventie
Entvergoedingen
De ophoging van het budget voor de entvergoedingen voor het zetten van covid-19 vaccinaties
bedraagt € 9 miljoen. Dit betreft de verwerking van de vergoeding voor kosten die
huisartsen in 2021 hebben gemaakt voor hun rol in de vaccinatiecampagne. Deze betalingen
waren beoogd in 2021 maar komen nu pas tot betaling.
Verlenging SON
In verband met de verlenging van de overeenkomst met de Stichting Open Nederland (SON)
tot 1 november 2022, zodat ook het Testen voor Toegang mogelijk blijft, is een extra
budget nodig van € 35 miljoen voor de coördinerende stichtingskosten. Dit betreft
nog niet de middelen voor de testafname die voortkomt uit Testen voor Toegang. Tevens
zijn hierin de transitiekosten opgenomen die gemaakt worden door SON en de Dienst
Testen voor de beoogde overdracht per 1 september.
Met de voortzetting van de werkzaamheden van de Stichting van 1 maart tot 1 november
2022 wordt ook de garantstelling bestuurlijke aansprakelijkheid voor SON verlengd
tot 1 november 2022. Het toetsinsingskader voor de verlenging van de garantie bestuurlijke
aansprakelijkheid is als bijlage bij deze incidentele suppletoire begroting gevoegd.
Brede inzet coronatoegangsbewijzen
Ter ondersteuning van de Corona check app is voor 2022 extra budget benodigd. Dit
hangt samen met langere openingstijden van de helpdesk en het zorgdragen voor geprinte
coronatoegangsbewijzen (ctb’s) door het CIBG. Doordat de geldigheidsduur naar verwachting
teruggaat naar 90 dagen moet er meer worden geprint. Hiervoor wordt een bedrag van
€ 0,4 miljoen opgenomen.
Quarantainemaatregelen
Met de verlenging van de Tijdelijke wet maatregelen Covid-19 voor drie maanden worden
de maatregelen die hiermee samenhangen eveneens verlengd. Het betreft hier uitgaven
die samenhangen met de quarantaineplicht. Hiervoor is in totaal € 6 miljoen benodigd.
Overlopende posten van Programmadirectie Covid-19
Voor de betaling van facturen (o.a. voor vaccins, testen en overig coronabeleid) van
programmadirectie Covid-19 die betrekking hebben op 2021, maar die in 2022 tot betaling
komen, wordt een bedrag opgenomen van € 414,7 miljoen. De verplichtingen zijn reeds
in 2021 aangegaan, maar vanwege het kas- verplichtingenstelsel moeten de kasuitgaven
in 2022 worden toegevoegd aan de VWS-begroting. De uitgaven waren initieel voorzien
voor 2021, waardoor in 2021 sprake was van onderuitputting op deze posten.
Testbeleid
Voor de uitvoering van het testbeleid in de eerste maanden van 2022 moeten er (aanvullende)
contracten worden gesloten voor zowel testen als analysecapaciteit voor diverse testmethoden.
Zo worden er met laboratoria voor PCR/NAAT analyse (€ 125 miljoen) overeenkomsten
gesloten maar ook worden contracten voor innovatieve testmethoden zoals STRIP en LAMP
(€ 34,2 miljoen) afgesloten. Daarnaast is budget voorzien om de komende maanden zelftesten
aan te kopen voor het onderwijs (€ 300 miljoen).
Verplichtingenruimte Programmadirectie Covid-19 en Dienst Testen
In 2021 zijn bij diverse incidentele suppletoire begrotingen verplichtingen opgenomen
in 2021, waarvan de uitgaven pas in in 2022 zouden plaatsvinden. Inmiddels is gebleken
dat de verplichtingen veelal pas in 2022 zijn of worden aangegaan. Dit in tegenstelling
tot de eerdere verwachting. Dit betekent dat de opgenomen verplichtingenruimte voor
2022 nu onvoldoende is. Om die reden wordt de verplichtingenruimte voor deze directies
opgehoogd zodat deze aansluit bij de kasuitgaven die eerder zijn geraamd en opgenomen
in de incidentele suppletoire begrotingen.Het betreft voor PDC19 een ophoging van
€ 1,3 miljard en voor Dienst Testen € 362 miljoen.
Bijdragen aan agentschappen
Innovatieve behandelingen
Om innovatieve behandelingen met coronapillen en antilichamen te kunnen aanschaffen
is er een extra budget van € 70 miljoen nodig in 2022. Het RIVM draagt zorg voor de
bestellingen en de verdeling van deze middelen.
Garanties
Garanties Testbeleid
Vanwege de continuïteit van het testbeleid zijn in 2021 garanties afgesproken met
laboratoria voor de analysecapaciteit, en met leveranciers van testmaterialen. Deze
post betreft uitbetalingen voor garanties uit 2021 (€ 91 miljoen) en voorwaardelijke
verplichtingen voor uitstaande garanties voor de testcapaciteit en verbruiksartikelen
in januari-februari 2022 (€ 33 miljoen).
3.2 Artikel 2 Curatieve Zorg
Tabel 5 Budgettaire gevolgen van beleid incidentele suppletoire begroting (ISB) (bedragen x € 1.000)
Vastgestelde begroting incl. 1e en 2e NvW
Mutaties 4e ISB
Stand 4e ISB
Mutatie 2023
Mutatie 2024
Mutatie 2025
Mutatie 2026
Mutatie 2027
Verplichtingen
3.392.112
2.574
3.394.686
0
0
0
0
0
Uitgaven
3.456.031
2.574
3.458.605
0
0
0
0
0
waarvan juridisch verplicht (percentage)
99,7%
1. Kwaliteit, toegankelijkheid en betaalbaarheid van de zorg
396.278
2.574
398.852
0
0
0
0
0
Subsidies
239.258
0
239.258
0
0
0
0
0
Medisch specialistische zorg
72.264
0
72.264
0
0
0
0
0
Curatieve ggz
34.966
0
34.966
0
0
0
0
0
Eerste lijnszorg
13.872
0
13.872
0
0
0
0
0
Lichaamsmateriaal
23.592
0
23.592
0
0
0
0
0
Medische producten
94.564
0
94.564
0
0
0
0
0
Overige
0
0
0
0
0
0
0
0
Opdrachten
97.039
2.224
99.263
0
0
0
0
0
Medisch specialistische zorg
704
0
704
0
0
0
0
0
Curatieve ggz
3.956
0
3.956
0
0
0
0
0
Eerste lijnszorg
57.589
0
57.589
0
0
0
0
0
Lichaamsmateriaal
2.326
0
2.326
0
0
0
0
0
Medische producten
32.464
2.224
34.688
0
0
0
0
0
Overige
0
0
0
0
0
0
0
0
Bijdragen aan agentschappen
59.773
0
59.773
0
0
0
0
0
aCBG
2.612
0
2.612
0
0
0
0
0
aCBG
657
0
657
0
0
0
0
0
CIBG
54.317
0
54.317
0
0
0
0
0
Overige
2.187
0
2.187
0
0
0
0
0
Bijdragen aan ZBO's/RWT's
208
0
208
0
0
0
0
0
Overige
208
0
208
0
0
0
0
0
Bijdragen aan medeoverheden
0
0
0
0
0
0
0
0
Overige
0
0
0
0
0
0
0
0
Bijdragen aan (inter)nationale organisaties
0
0
0
0
0
0
0
0
Overige
0
0
0
0
0
0
0
0
Garanties
0
350
350
0
0
0
0
0
Overige
0
350
350
0
0
0
0
0
3. Ondersteuning van het zorgstelsel
3.059.753
0
3.059.753
0
0
0
0
0
Subsidies
133.225
0
133.225
0
0
0
0
0
Stichting Klachten en Geschillen Zorgverzekeringen
1.360
0
1.360
0
0
0
0
0
Regeling medisch noodzakelijke zorg onverzekerden
41.958
0
41.958
0
0
0
0
0
Regeling veelbelovende zorg
23.185
0
23.185
0
0
0
0
0
Medisch-specialistische zorg
45.250
0
45.250
0
0
0
0
0
Curatieve ggz
7.336
0
7.336
0
0
0
0
0
Eerste lijnszorg
14.125
0
14.125
0
0
0
0
0
Overige
11
0
11
0
0
0
0
0
Bekostiging
2.871.069
0
2.871.069
0
0
0
0
0
Rijksbijdrage Zorgverzekeringsfonds voor financiering van verzekerden 18-
2.831.900
0
2.831.900
0
0
0
0
0
Zorg illegalen en andere onverzekerbare vreemdelingen
39.169
0
39.169
0
0
0
0
0
Overige
0
0
0
0
0
0
0
0
Inkomensoverdrachten
23.669
0
23.669
0
0
0
0
0
Overgangsregeling FLO/VUT ouderenregeling ambulancepersoneel
23.543
0
23.543
0
0
0
0
0
Overige
126
0
126
0
0
0
0
0
Opdrachten
15.922
0
15.922
0
0
0
0
0
Risicoverevening
2.039
0
2.039
0
0
0
0
0
Uitvoering zorgverzekeringstelsel
823
0
823
0
0
0
0
0
Medisch-specialistische zorg
7.695
0
7.695
0
0
0
0
0
Curatieve ggz
30
0
30
0
0
0
0
0
Eerste lijnszorg
102
0
102
0
0
0
0
0
Overige
5.233
0
5.233
0
0
0
0
0
Bijdragen aan agentschappen
10.858
0
10.858
0
0
0
0
0
CJIB: Onverzekerden en wanbetalers
10.858
0
10.858
0
0
0
0
0
Bijdragen aan ZBO's/RWT's
5.010
0
5.010
0
0
0
0
0
SVB: Onverzekerden
3.942
0
3.942
0
0
0
0
0
Overige
1.068
0
1.068
0
0
0
0
0
Bijdragen aan andere begrotingshoofdstukken
0
0
0
0
0
0
0
0
JenV: Bijdrage C2000
0
0
0
0
0
0
0
0
Ontvangsten
123.295
0
123.295
0
0
0
0
0
Overige
123.295
0
123.295
0
0
0
0
0
Uitgaven
1. Kwaliteit, toegankelijkheid en betaalbaarheid van de zorg
Medische producten
Zuurstofconcentratoren
Om behandeling in het ziekenhuis zo veel mogelijk te vermijden, worden maximaal 4.500
zuurstofconcentratoren aan veldpartijen ter beschikking gesteld om de behandeling
van coronapatiënten in de thuissituatie te faciliteren. Het gaat om een bedrag van
€ 2,2 miljoen.
Garanties
Garanties geneesmiddelen
Voor de aankoop door marktpartijen van geneesmiddelen zijn door VWS, via het Landelijk
Coördinatiecentrum Geneesmiddelen, garanties afgegeven. Enkele van deze garanties
leiden nu tot uitbetaling, waarvoor een bedrag van € 0,35 miljoen nodig is.
3.4 Artikel 4 Zorgbreed beleid
Tabel 6 Budgettaire gevolgen van beleid incidentele suppletoire begroting (ISB) (bedragen
x € 1.000)
Vastgestelde begroting incl. 1e en 2e NvW
Mutaties 4e ISB
Stand 4e ISB
Mutatie 2023
Mutatie 2024
Mutatie 2025
Mutatie 2026
Mutatie 2027
Verplichtingen
1.193.132
– 48.758
1.144.374
– 95.102
– 95.409
– 95.412
– 95.413
– 95.413
Uitgaven
1.407.276
– 82.958
1.324.318
– 95.102
– 95.409
– 95.412
– 95.413
– 95.413
waarvan juridisch verplicht (percentage)
1. Positie cliënt en transparantie van zorg
52.795
0
52.795
0
0
0
0
0
Subsidies
36.457
0
36.457
0
0
0
0
0
Patiënten- en gehandicaptenorganisaties
17.000
0
17.000
0
0
0
0
0
Transparantie van zorg
19.307
0
19.307
0
0
0
0
0
Overige
150
0
150
0
0
0
0
0
Opdrachten
8.689
0
8.689
0
0
0
0
0
Ondersteuning cliëntorganisaties
4.033
0
4.033
0
0
0
0
0
Transparantie van zorg
2.545
0
2.545
0
0
0
0
0
Overige
2.111
0
2.111
0
0
0
0
0
Bijdragen aan agentschappen
7.649
0
7.649
0
0
0
0
0
CIBG
7.649
0
7.649
0
0
0
0
0
2. Opleidingen, beroepenstructuur en arbeidsmarkt
725.025
0
725.025
0
0
0
0
0
Subsidies
702.876
0
702.876
0
0
0
0
0
Opleidingen, beroepenstructuur en arbeidsmarkt
702.876
0
702.876
0
0
0
0
0
Overige
0
0
0
0
0
0
0
0
Opdrachten
9.244
0
9.244
0
0
0
0
0
Opleidingen, beroepenstructuur en arbeidsmarkt
9.244
0
9.244
0
0
0
0
0
Bijdragen aan agentschappen
12.905
0
12.905
0
0
0
0
0
CIBG
12.905
0
12.905
0
0
0
0
Bijdragen aan ZBO's/RWT's
0
0
0
0
0
0
0
0
ZiNL
0
0
0
0
0
0
0
0
Bijdragen aan (inter)nationale organisaties
0
0
0
0
0
0
0
0
Overige
0
0
0
0
0
0
0
0
3. Informatiebeleid
194.064
– 82.958
111.106
– 95.102
– 95.409
– 95.412
– 95.413
– 95.413
Subsidies
123.594
– 94.677
28.917
– 95.102
– 95.409
– 95.412
– 95.413
– 95.413
Informatiebeleid
16.444
0
16.444
0
0
0
0
0
Maatschappelijke diensttijd
94.677
– 94.677
0
– 95.102
– 95.409
– 95.412
– 95.413
– 95.413
Overige
12.473
0
12.473
0
0
0
0
0
Opdrachten
37.599
9.069
46.668
0
0
0
0
0
Informatiebeleid
28.685
9.069
28.685
0
0
0
0
0
Overige
8.914
0
8.914
0
0
0
0
0
Bijdragen aan agentschappen
32.871
2.650
35.521
0
0
0
0
0
Informatiebeleid
32.871
2.650
35.521
0
0
0
0
0
Overige
0
0
0
0
0
0
0
0
Bijdrage aan ZBO's/RWT's
0
0
0
0
0
0
0
0
Overige
0
0
0
0
0
0
0
0
4. Inrichting Zorgstelsel
255.657
0
255.657
0
0
0
0
0
Subsidies
0
0
0
0
0
0
0
0
Programma's Zorgstelsel
0
0
0
0
0
0
0
0
Opdrachten
1.582
0
1.582
0
0
0
0
0
Programma's Zorgstelsel
1.027
0
1.027
0
0
0
0
0
Overige
555
0
555
0
0
0
0
0
Bijdragen aan ZBO's/RWT's
254.075
0
254.075
0
0
0
0
0
CAK
112.456
0
112.456
0
0
0
0
0
NZa
63.547
0
63.547
0
0
0
0
0
Zorginstituut Nederland
74.722
0
74.722
0
0
0
0
0
CSZ
1.600
0
1.600
0
0
0
0
0
Overige
1.750
0
1.750
0
0
0
0
0
Bijdragen aan medeoverheden
0
0
0
0
0
0
0
0
Overige
0
0
0
0
0
0
0
0
Bijdragen aan andere begrotingshoofdstukken
0
0
0
0
0
0
0
0
EZK: ACM
0
0
0
0
0
0
0
0
Overige
0
0
0
0
0
0
0
0
Bijdragen aan medeoverheden
0
0
0
0
0
0
0
0
Overige
0
0
0
0
0
0
0
0
5. Zorg, welzijn en jeugdzorg op Caribisch Nederland
179.735
0
179.735
0
0
0
0
0
Subsidies
3.582
0
3.582
0
0
0
0
0
Zorg en Welzijn
3.582
0
3.582
0
0
0
0
0
Bekostiging
171.852
0
171.852
0
0
0
0
0
Zorg en Welzijn
171.852
0
171.852
0
0
0
0
0
Bijdragen aan medeoverheden
4.301
0
4.301
0
0
0
0
0
Overige
4.301
0
4.301
0
0
0
0
0
Ontvangsten
11.153
0
11.153
0
0
0
0
0
Wanbetalers en onverzekerden
0
0
0
0
0
0
0
0
Overige
11.153
0
11.153
0
0
0
0
0
Uitgaven
3. Informatiebeleid
Subsidies
Maatschappelijke Diensttijd
In het Coalitieakkoord is afgesproken dat de op de VWS-begroting opgenomen budgetten
voor maatschappelijke diensttijd worden overgeheveld naar de begroting van het Ministerie
van OCW. Met deze mutatie worden de programmakosten overgeheveld. De overheveling
van de resterende budgetten voor de uitvoeringskosten volgen op een later moment.
Opdrachten/Bijdragen aan agentschappen
Informatiebeleid
Realisatie Digitale Oplossingen Covid-19
Er is een aanvullend budget nodig voor de communicatie, doorontwikkeling en het beheer
van digitale oplossingen in het kader van corona, zoals de CoronaMelder, de CoronaCheck-app
en de CoronaCheckscanner. Voor 2022 gaat het om € 29,4 miljoen. Van dit bedrag wordt
€ 11,7 miljoen ingezet voor zorgbreed beleid (artikel 4), bestaande uit € 9,1 miljoen
opdrachtenbudget en € 2,6 miljoen voor bijdragen aan agentschappen. Naast budget op
artikel 4 wordt € 17,6 miljoen beschikbaar gesteld voor personele en overige apparaatsuitgaven
(artikel 10).
5. Zorg, welzijn en jeugdzorg op Caribisch Nederland
Bekostiging
Zorg en welzijn
Bij de tweede nota van wijziging 2022 is voor COVID-19-gerelateerde zorg binnen het
Caribische deel van het Koninkrijk voor 2022 een aanvullend incidenteel uitgavenbudget
van € 34,2 miljoen beschikbaar gesteld. De hierbij behorende verplichtingenruimte
wordt bij deze incidentele suppletoire begroting opgenomen.
4. Niet-beleidsartikelen
4.1 Artikel 10 Apparaatsuitgaven
Tabel 7 Apparaatsuitgaven Kerndepartement (bedragen x € 1.000)
Vastgestelde begroting incl. 1e en 2e NvW
Mutaties 4e ISB
Stand 4e ISB
Mutatie 2023
Mutatie 2024
Mutatie 2025
Mutatie 2026
Mutatie 2027
Verplichtingen
407.873
21.356
429.229
0
0
0
0
0
Uitgaven
451.100
23.552
474.652
0
0
0
0
0
Personele uitgaven
363.739
21.868
385.607
0
0
0
0
0
waarvan eigen personeel
314.637
1.194
315.831
0
0
0
0
0
waarvan inhuur externen
45.744
20.674
66.418
0
0
0
0
0
waarvan overige personele uitgaven
3.358
0
3.358
0
0
0
0
0
Materiële uitgaven
87.361
1.684
89.045
0
0
0
0
0
waarvan ICT
12.424
2.038
14.462
0
0
0
0
0
waarvan bijdrage aan SSO's
49.504
6
49.510
0
0
0
0
0
waarvan overige materiële uitgaven
25.433
– 360
25.073
0
0
0
0
0
Ontvangsten
8.594
0
8.594
0
0
0
0
0
Overige
8.594
0
8.594
0
0
0
0
0
Apparaatsuitgaven kerndepartement
Personele uitgaven kerndepartement
Realisatie Digitale Oplossingen Covid-19
Er is een aanvullend budget nodig voor de communicatie, doorontwikkeling en het beheer
van digitale oplossingen in het kader van corona, zoals de CoronaMelder, de CoronaCheck-app
en de CoronaCheckscanner. Voor 2022 gaat het om € 29,4 miljoen. Van dit bedrag wordt
€ 17,6 miljoen beschikbaar gesteld voor personeels- en overige apparaatsuitgaven (artikel 10).
Naast budget op artikel 10 wordt € 11,7 miljoen ingezet voor zorgbreed beleid (artikel 4).
Overlopende posten van Programmadirectie Covid-19
Voor de betaling van facturen voor personele uitgaven van de programmadirectie Covid-19
die betrekking hebben op 2021, maar die in 2022 tot betaling komen, is een bedrag
van € 5,9 miljoen gemoeid.
Bijlage Garantieregeling toetsingskaders
Verlenging garantie bestuurlijke aansprakelijkheid Stichting open Nederland
Probleemstelling en rol van de overheid
1. Wat is het probleem dat aanleiding is geweest voor het beleid?
Het kabinet werkt sinds het begin van de coronacrisis aan de bestrijding en beheersing
van het virus en werkt tegelijkertijd aan mogelijkheden om de samenleving open te
houden en de economie te ondersteunen. Het inzetten van toegangstesten is een instrument
om onderdelen van de samenleving op een verantwoorde wijze te open te houden. Burgers
met een testbewijs met een negatieve uitslag kunnen toegang krijgen tot bijvoorbeeld
evenementen en activiteiten in economie, cultuur en sport. Hiervoor kunnen zij een
corona(snel)test laten afnemen in een van de daarvoor bestemde teststraten. Het kabinet
is van mening dat de inzet van het testbewijs een aanvullend instrument kan zijn om
de samenleving op verantwoorde wijze, stap voor stap, eerder en ruimer te openen.
Het kabinet heeft hiertoe een opdracht verleend aan de Stichting Open Nederland (SON)
om de testcapaciteit voor toegangstesten te organiseren (Commissiebrief inzake Verzoek
om informatie over de overeenkomst van het ministerie inzake sneltesten bij evenementen
d.d. 14 april jl.).
2. Waarom rekent de centrale overheid het tot haar verantwoordelijkheid om het probleem
op te lossen?
De Staat heeft Stichting Open Nederland (SON) de opdracht gegeven om de testcapaciteit
voor toegangstesten te organiseren. De Stichting is al langer bezig om voor haar bestuur
de bestuurlijke aansprakelijkheid af te dekken middels een verzekering. Door de grote
media-aandacht en een reeds gevoerd kort geding was het voor de Stichting moeilijk
een verzekering te vinden. Inmiddels heeft de Stichting een verzekering gevonden die
met terugwerkende kracht per 21 april 2021 ingaat. Deze verzekering dekt niet alles.
VWS heeft daarom een garantie verstrekt met een plafond van € 2,5 miljoen voor mogelijke
juridische kosten en claims die niet gedekt worden door de verzekering. Met de voortzetting
van de werkzaamheden van de Stichting van 1 maart tot 2 november 2022 zodat de testcapaciteit
van toegang wordt geborgd in deze periode is verzocht om verlenging van de garantstelling
voor dezelfde periode (tot 1 november 2022). De Stichting heeft nogmaals dit comfort
nodig om de leden van de raad van toezicht en de leden van het bestuur de zekerheid
te kunnen bieden dat zij geen persoonlijke schade kunnen ondervinden van hun functie.
Het bovenstaande risico op juridische kosten en claims komt voort uit de opdracht
die de Staat aan de Stichting heeft gegeven. Daarom rekent VWS het tot haar verantwoordelijkheid
om dit ontstane risico en mogelijk probleem op te lossen. Daarnaast acht VWS het onwenselijk
dat de (individuele) bestuursleden (waarmee tevens de leden van de RvT worden bedoeld)
het risico lopen om persoonlijk schade te ondervinden van mogelijke claims die buiten
hun schuld, zonder dat sprake is van grove schuld of opzet, zijn ontstaan, omdat dit
mogelijk invloed kan hebben op de doelmatige uitvoering van de opdracht. Daarom wil
VWS het bestuur en de Raad van Toezicht comfort bieden en deze garantie verstrekken.
3. Is het voorstel voor de risicoregeling:
a) ter compensatie van risico’s die niet in de markt kunnen worden gedekt, en/of b)
het beste instrument waarmee een optimale doelmatigheidswinst kan worden bewerkstelligd
ten opzichte van andere beleidsinstrumenten? Maak een vergelijking met alternatieve
beleidsinstrumenten.
De opdracht die de Stichting uitvoert voor VWS is er een die enerzijds gemoeid gaat
met veel onzekerheden, maar die zich anderzijds ook voor een belangrijk deel afspeelt
in een zeer competitieve markt. De Stichting heeft uitvoerig geprobeerd om de bestuurlijke
aansprakelijkheid met een verzekering af te dekken. Hier zijn ze in geslaagd, maar
daarbij zijn wel extra uitsluitingsgronden geformuleerd. Dit is mede het gevolg van
de unieke opdracht met veel media-aandacht waarvan de impact door verzekeraars niet
volledig kan worden ingeschat en het gegeven dat de Stichting reeds betrokken is geweest
in een kort geding tegen het beleid van de Staat en de Stichting, aangespannen door
marktpartijen. Weliswaar zijn de vorderingen van marktpartijen afgewezen en de rechter
heeft de juistheid van het beleid bevestigd. Het afgeven van deze garantie ziet VWS
als noodzakelijk – en meest geschikte instrument – om het bestuur en de Raad van Toezicht
het benodigde comfort te bieden voor het uitvoeren van haar werkzaamheden.
Tot slot is door de onvoorspelbaarheid en het karakter van de opdracht die verstrekt
is aan de Stichting Open Nederland, dit risico niet volledig door de markt te verzekeren.
4. Op welke wijze wordt het nieuw aan te gane risico gecompenseerd door risico’s vanuit
andere risicoregelingen binnen de begroting te verminderen?
Gezien het karakter van deze noodmaatregel (de Stichting is opgericht ten behoeve
van de beheersing van het coronavirus) is er geen gelegenheid risico’s van andere
risicoregelingen binnen de begroting te compenseren.
Risico’s en risicobeheersing
5. Wat zijn de risico’s van de regeling voor het Rijk?
a. Wat is het totaalrisico van de regeling op jaarbasis? Kent de regeling een totaalplafond?
Voor het afdekken van het risico staat VWS garant voor maximaal € 2,5 miljoen als
de verzekering geheel of gedeeltelijk een claim niet zou dekken. Dit is gelijk aan
de gemiddelde dekking van een verzekering voor bestuurlijke aansprakelijkheid.
b. Hoe staan risico en rendement van de regeling tot elkaar in verhouding?
De verzekering van de Stichting dekt 100% van mogelijke claims tot een maximum van
€ 2,5 miljoen per jaar waarbij de verzekering handelen of nalaten van de bestuurders/leden
van de Raad van Toezicht van de Stichting per 21 april 2021 dekt, ingaat voor de duur
van 12 maanden en 12 maanden uitloopdekking biedt. De verzekering wordt, met de voortzetting
van de werkzaamheden van de Stichting tot 1 november 2022 met VWS, verlengd tot 1 januari
2023.
In het geval een claim wordt ingesteld tegen zowel de overheid als tegen een bestuurder
van verzekeringnemer, dan zal de overheid de verweer kosten die gerelateerd zijn aan
deze claim vergoeden.Het garantieplafond bedraagt € 2,5 miljoen. Dit bedrag blijft
gelijk ten opzichte van de vorige garantiestelling omdat het risico en omvang gelijk
wordt geschaard. Het betreft in de verlenging van de garantie puur de mogelijkheid
om langer garant te kunnen staan en het risico voor de Stichting en zijn bestuursraadleden
te mitigeren.
c. Wat is de inschatting van het risico voor het Rijk in termen van waarschijnlijkheid,
impact, blootstellingduur en beheersingsmate?
VWS heeft met de Stichting afspraken gemaakt dat zij conform wet- en regelgeving moeten
handelen. Daarnaast vindt wekelijks overleg plaats over de voortgang van de activiteiten
van de Stichting en belangrijke besluiten, bijvoorbeeld aanbestedingen die direct
verband houden met de testcapaciteit, worden tevoren afgestemd met VWS als opdrachtgever.
De Stichting heeft haar processen professioneel ingericht en het risico dat als gevolg
van het handelen namens de Stichting personen succesvol kunnen worden aangesproken
lijkt klein.
Wel is het zo dat er veel (media) aandacht is voor het beleid van de Staat rond testen
en in relatie tot de Stichting voor toegangstesten.
Stichting Open Nederland heeft het gros van de aanbestedingen ondertussen uitgezet
en afgewikkeld door contractering van de partij(en) die zich succesvol heeft/hebben
ingeschreven. Zoals bekend is er naar aanleiding van de eerste marktuitvraag door
de Stichting (een zogenaamde Open House), een kortgedingprocedure gevoerd door een
30-tal marktpartijen. De zogenaamde open house kwalificeert ook als een aanbesteding.
De vorderingen in kort geding zijn allemaal afgewezen en de voorzieningenrechter heeft
vastgesteld dat de door de Stichting in de markt gezette spelregels valide en gelegitimeerd
zijn. Er is geen hoger beroep ingesteld en een aantal van die marktpartijen heeft
zich vervolgens ingeschreven als testaanbieder van de Stichting. Naar aanleiding van
de tweede marktuitvraag is er geen enkel bezwaar uit de markt gekomen.
Het ligt niet voor de hand te denken dat er nog claims jegens het bestuur/(beoogd)
RvT zullen volgen naar aanleiding van aanbestedingen van de Stichting. De Stichting
heeft de aanbesteding voor de XL-straten afgerond. Dit waseen Europese aanbesteding
die via een spoedprocedure in de markt is gezet. Het is natuurlijk niet uit te sluiten
dat tijdens de Alcatel-termijn een partij aan wie de aanbesteding niet voorlopig is
gegund in bezwaar zal gaan, dat is niet ongebruikelijk bij aanbestedingen in Nederland.
Dat betekent echter niet dat een dergelijke procedure kwalificeert als een claim jegens
het bestuur en/of (toekomstig) Raad van Toezicht met betrekking tot een aanbesteding
van de Stichting. De inschatting dat dergelijke claims zich al dan niet succesvol
zullen materialiseren wordt door de Stichting en door VWS als zeer klein ingeschat.
Met de voortzetting van de werkzaamheden van de Stichting in de maanden maart tot
november 2022 zijn er geen verdere bezwaren uit de markt te verwachten. De voortzetting
van de Stichting en beschikbaarheid van testcapaciteit is inmiddels voorzien. Tevens
is de periode waarop de opdracht en daarmee de dekking van de garantie toeziet beperkt
(tot 1 november 2022).
6. Welke risico-beheersende en risico-mitigerende maatregelen worden getroffen om
het risico voor het Rijk te minimaliseren? Heeft de budgettair verantwoordelijke Minister
voldoende mogelijkheden tot beheersing van de risico’s, ook als de regeling op afstand
van het Rijk wordt uitgevoerd?
Er vinden wekelijks voortgangsgesprekken met de Stichting plaats op meerdere niveaus.
VWS is dus als opdrachtgever goed op de hoogte van de situatie rondom de Stichting
en VWS wordt ook geïnformeerd over de inkoopprocedures die de Stichting uitvoert.
Indien er vragen worden gesteld door media en/of bezwaren worden ingediend door partijen
dan wordt VWS daar ook zo snel mogelijk over geïnformeerd. De komende maanden zal
het contact geïntensiveerd worden, omdat de werkzaamheden van de Stichting door VWS
(Dienst Testen) worden overgenomen. Voor een goede transitie van werkzaamheden zullen
VWS en de Stichting nauw optrekken de komende maanden.
Daarnaast heeft de Stichting ook interne procedures vastgelegd in haar statuten en
er is een Raad van Toezicht ingesteld.
De claims die door de verzekering worden uitgesloten, behalve die waarvan een rechter
of arbiter bepaalt dat deze de schade opzettelijk of bewust roekeloos handelen zijn
veroorzaakt, worden door de (verlenging van de) garantie gedekt.
7. Bij complexe risico's: hoe beoordeelt een onafhankelijke expert het risico van
het voorstel en de risico-beheersende en risico-mitigerende maatregelen van Rijk?
De Stichting heeft een verzekeringsmakelaar in de hand genomen om de verzekeringsdekking
te regelen. Daaruit is uiteindelijk de genoemde dekking uit voort gekomen.
De € 2,5 miljoen dekking waarvoor VWS garant wil staan,voor het geval een claim onder
de uitsluitingscriteria valt, is vergelijkbaar met een gemiddelde dekking voor een
bestuursaansprakelijkheidsverzekering.
Vormgeving
8. Welke premie wordt voorgesteld en hoeveel wordt doorberekend aan de eindgebruiker?
Is deze premie kostendekkend en marktconform. Zo nee, hoeveel budgettaire ruimte wordt
het door het vakdepartement specifiek ingezet?
VWS vraagt geen premie gezien de aard van de garantieregeling.
9. Hoe wordt de risicovoorziening vormgegeven?
De huidige garantie wordt verlengd tot 1 november 2022 op artikel 1 van de begroting
van VWS.
10. Welke horizonbepaling wordt gehanteerd (standaardtermijn is maximaal 5 jaar)?
Omdat claims mogelijk nog na het aflopen van de opdracht kunnen worden ingediend en
het onduidelijk is op welke termijn dat zal gebeuren, wil VWS de leden van het bestuur
en de Raad van Toezicht het comfort bieden ook na het aflopen van de opdracht. Conform
de vorige keer wordt hier 5 jaar voor genomen.
11.Wie voert de risicoregeling uit en wat zijn de uitvoeringskosten van de regeling?
Er zijn geen uitvoeringskosten.
12. Hoe wordt de regeling geëvalueerd, welke informatie is daarvoor relevant evaluatie
en hoe wordt een deugdelijke evaluatie geborgd?
De evaluatie zal meelopen in de reguliere verantwoordingscyclus van VWS.
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
E.J. Kuipers, minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.