Lijst van vragen : Lijst van vragen inzake de reactie op ‘Definitief BIT-advies Doorontwikkelen Applicatielandschap Bekostiging’ (Kamerstuk 26643-792)
2022D00614 LIJST VAN VRAGEN
De vaste commissie voor Onderwijs, Cultuur en Wetenschap heeft een aantal vragen voorgelegd
aan de Minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap over de brief van 29 oktober
2021 inzake de Reactie op «Definitief BIT-advies Doorontwikkelen Applicatielandschap
Bekostiging» (Kamerstuk 26 643, nr. 792).
De fungerend voorzitter van de commissie, Tellegen
De adjunct-griffier van de commissie, Bosnjakovic
Nr
Vraag
1
Worden met het proces van professionalisering, waarmee u instemt en waaraan u in uw
reactie een invulling geeft, alle door het Adviescollege geschetste problemen/risico’s
betreffende strategische en tactische sturing, onvolwassenheid van uitvoering van
ontwikkel- en beheerprocessen en onvoldoende ontwikkeld financieel beheer van IT-voorzieningen
opgelost? Zo ja, kunt u dit nader toelichten? Zo nee, kunt u aangeven wat daarvoor
nodig is en of dit haalbaar is?
2
U geeft aan dat om een goede afweging te kunnen maken tussen continuering van het
bestaande IT-landschap (advies van het Adviescollege) en op onderdelen een vervanging
door Blueriq (keuze DUO) de businesscase zal worden verbeterd. Wat houdt een verbetering
van de businesscase in? Welke informatie wordt meegenomen en afgewogen in deze businesscase?
Op welke termijn wordt dit gedaan?
3
Kunt u toelichten hoe u de nadelen en risico’s die het Adviescollege ziet bij Blueriq
(ongeschikt platform voor Bekostigen, afhankelijkheid van nichespeler, minder gangbaar
platform, mogelijk hogere kosten, beperkt aantal mensen met kennis van het platform)
kunt wegnemen? In welke mate vormt het werken met Blueriq een risico voor de bekostiging
van onderwijsinstellingen?
4
Kunt u aangeven wat er nodig is voor het genoemde terugvalscenario op het bestaande
bekostigingssysteem bij noodgevallen?
5
Kunt u aangeven hoe in het terugvalscenario ook een oplossing wordt ontworpen voor
de vereenvoudiging van de bekostiging voor po1 en vo2?
6
Hoe vaak is het advies van het Adviescollege ICT-toetsing niet opgevolgd de afgelopen
jaren?
7
Kunnen tegenvallende resultaten, hogere kosten, weer als bezuiniging terugkomen op
de onderwijsbegroting?
8
Het Adviescollege geeft samengevat aan dat de voornaamste oorzaak van de huidige problemen
ligt bij strategische en tactische sturing, uitvoering van ontwikkel- en beheerprocessen
en ondermaats financieel beheer. Wat betekent het in dat licht dat DUO3 «werkt aan een professionele cultuur»? Kan dat concreet gemaakt worden in relatie
tot de bovenstaande kritiekpunten?
9
Wie hebben de afweging gemaakt om tegen het advies van het Adviescollege in toch door
te gaan met Blueriq? Is die afweging gemaakt op grond van een extern advies?
10
Doorgaan met Blueriq betekent een investering in medewerkerstraining. Is er een businesscase
gemaakt voor deze investering en is die vergeleken met de businesscase voor een applicatie
waar die investering niet voor nodig is?
11
Klopt het dat investering in medewerkerstraining in enige mate structureel zal moeten
zijn in het kader van kenniscontinuïteit, omdat er altijd enig verloop van personeel
zal zijn?
12
Op welke wijze is DUO onderdeel van het door het Ministerie van SZW4 gecoördineerde kabinetsbrede programma Werk aan Uitvoering?
13
Waarom is een vereenvoudiging van de bekostiging wel in het po en vo nodig en niet
in het mbo5 en ho6?
14
Waarom is naast het Adviescollege een externe adviseur (SIG) gevraagd om advies te
geven? Is dat gebruikelijk?
15
Heeft het Adviescollege de basisimplementatie ingezien/ter beschikking gehad? Zo nee,
waarom niet?
16
Welke «collega-uitvoerders» maken nog meer gebruik van het product van Blueriq en
voor welke doeleinde maken zij gebruik van het product? Heeft het product bij «collega-uitvoerders»
ook als doel om organisaties te bekostigen?
17
Wat is de consequentie van het overnemen van het advies van het Adviescollege om te
regelen dat in noodgevallen teruggevallen kan worden op het bestaande bekostigingssysteem?
Blijven beide systemen parallel bestaan?
18
Waarom ontbreekt een overzicht van de totale kosten van voor het landschap BKP7? Wanneer kan zo'n overzicht beschikbaar gesteld worden?
19
Waarom zijn de kosten voor de trainingen van de 90 medewerkers niet meegewogen in
de businesscase?
20
Bij welke (publieke) instellingen wordt Blueriq op dit moment ingezet?
21
Waarom is er een haalbaarheidsstudie uitgevoerd, als niet duidelijk is of de technologie
Blueriq passend is?
X Noot
1
Po: primair onderwijs
X Noot
2
Vo: voortgezet onderwijs
X Noot
3
DUO: Dienst Uitvoering Onderwijs
X Noot
4
SZW: Sociale Zaken en Werkgelegenheid
X Noot
5
Mbo: middelbaar beroepsonderwijs
X Noot
6
Ho: hoger onderwijs
X Noot
7
BKP: Bekostigen en Planning
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
O.C. Tellegen, voorzitter van de vaste commissie voor Onderwijs, Cultuur en Wetenschap -
Mede ondertekenaar
C.H. Bosnjakovic , adjunct-griffier
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.