Nota van wijziging : Tweede nota van wijziging
35 925 XIII Vaststelling van de begrotingsstaat van het Ministerie van Economische Zaken en Klimaat (XIII) voor het jaar 2022
Nr. 83
TWEEDE NOTA VAN WIJZIGING
Het voorstel van wet wordt als volgt gewijzigd:
A
De begrotingsstaat van het Ministerie van Economische Zaken en Klimaat (XIII) voor
het jaar 2022 komt te luiden:
Vaststelling van de begrotingsstaat van het Ministerie van Economische Zaken en Klimaat
(XIII) voor het jaar 2022 (bedragen x € 1.000)
Art.
Omschrijving
Verplichtingen
Uitgaven
Ontvangsten
Totaal
18.945.042
9.799.617
5.559.237
Beleidsartikelen
18.642.757
9.497.332
5.533.943
1
Goed functionerende economie en markten
267.372
249.968
31.934
2
Bedrijvenbeleid: innovatie en ondernemerschap voor duurzame welvaartsgroei
4.960.189
3.735.006
672.151
3
Toekomstfonds
169.513
245.374
75.300
4
Een doelmatige energievoorziening en beperking van de klimaatverandering
12.299.722
4.319.973
3.720.277
5
Een veilig Groningen met perspectief
945.961
947.011
1.034.281
Niet-beleidsartikelen
302.285
302.285
25.294
40
Apparaat
302.285
302.285
25.294
41
Nog onverdeeld
0
0
0
TOELICHTING
Het budget voor de Tegemoetkoming Vaste Lasten (TVL) wordt verhoogd in verband met
verbreding van de aangekondigde subsidieregeling Vaste Lasten voor onder andere Nachtsluiting
(VLN) in een openstelling van de TVL voor het vierde kwartaal van 2021. Het kabinet
heeft dit kenbaar gemaakt in de Kamerbrief «Aanpassingen van het steunpakket in het
vierde kwartaal» van 16 november 2021 (Kamerstuk 35 420, nr. 420) en de Kamerbrief «Aanvullende aanpassingen in het steunpakket in het vierde kwartaal» van 26 november 2021.
Het kabinet heeft steun gegeven voor verdere verkenning van Nederlandse deelname aan
Important projects of common European interest (IPCEI), specifiek voor de IPCEI Microelektronica
II (ME2) en de IPCEI Cloud Infrastructuur & Services (CIS) (Kamerstuk 32 637, nr. 470). Bij augustusbesluitvorming heeft het kabinet hiervoor respectievelijk € 230 mln
en € 70 mln vrijgemaakt. Voor deze twee IPCEIs is een subsidieregeling opgesteld.
Met deze tweede nota van wijziging worden de bijbehorende middelen voor de IPCEIs
overgeheveld van de Aanvullende Post bij het Ministerie van Financiën naar beleidsartikel
2 van de begroting van het Ministerie van Economische Zaken en Klimaat.
Tenslotte wordt een bedrag van € 2 mln toegevoegd aan de EZK-begroting om de bedrijven
en inwoners van Caribisch Nederland te compenseren voor de gestegen energieprijzen.
Onderdeel A
Artikelsgewijze toelichting bij de begrotingsartikelen
De tabel budgettaire gevolgen van beleid voor beleidsartikel 2 Bedrijvenbeleid: Innovatie
en ondernemerschap voor duurzame welvaartsgroei en beleidsartikel 4 Een doelmatige
energievoorziening en beperking van de klimaatverandering na deze tweede nota van
wijziging komen te luiden:
Artikel 2 Bedrijvenbeleid: Innovatie en ondernemerschap voor duurzame welvaartsgroei
Tabel 1 Budgettaire gevolgen van beleid art. 2 Bedrijvenbeleid: Innovatie en ondernemerschap
voor duurzame welvaartsgroei (bedragen x € 1.000)
2020
2021
2022
2023
2024
2025
2026
Verplichtingen
6.249.238
16.572.831
4.960.189
2.245.297
2.232.617
2.247.144
2.239.123
Uitgaven
3.578.265
8.784.848
3.735.006
1.566.430
1.374.898
1.302.458
1.155.242
Subsidies (regelingen)
2.046.853
7.039.007
2.606.144
427.683
424.005
377.033
252.053
MKB-Innovatiestimulering Topsectoren (MIT)
16.467
11.664
25.908
30.395
41.122
41.122
41.122
Eurostars
16.961
17.194
19.583
19.049
18.649
18.382
18.132
Bevorderen ondernemerschap
17.144
20.323
27.107
19.327
12.525
13.425
13.425
Biobased economy
5
0
0
0
0
0
0
Cofinanciering EFRO
13.358
14.863
38.335
26.477
31.977
32.077
24.077
Bijdrage aan ROM's
6.726
7.812
8.477
8.477
8.477
8.477
8.477
Verduurzaming industrie
4.844
7.566
23.936
45.744
60.429
72.725
78.700
Startup beleid
7.788
10.162
16.900
13.100
1.700
0
0
Urgendamaatregelen Industrie
9.982
27.913
35.300
43.150
36.350
10.200
2.100
Invest-Nl
7.966
10.802
10.802
10.802
10.802
10.802
10.802
Noodloket (TOGS)
866.886
1.600
0
0
0
0
0
Noodloket (TOGS) Caribisch Nederland
3.290
0
0
0
0
0
0
Qredits
6.000
0
0
0
0
0
0
Tegemoetkoming vaste lasten
1.059.190
6.437.000
2.080.000
0
0
0
0
Tegemoetkoming vaste lasten Caribisch Nederland
9.311
29.300
0
0
0
0
0
Europees Defensie Fonds cofinanciering
0
0
5.000
10.000
5.000
0
0
Omscholing naar tekortsectoren
0
36.114
40.000
0
0
0
0
Tegemoetkoming vaste lasten Startersregeling
0
20.000
0
0
0
0
0
Infrastructuur duurzame industrie (PIDI)
0
5.063
13.500
13.500
13.500
13.500
0
Herstructurering winkelgebieden
0
8.044
11.200
15.600
19.600
18.600
26.000
R&D mobiliteitssectoren
0
10.000
37.500
37.500
37.500
12.500
15.000
TRSEC
0
330.000
0
0
0
0
0
NGF – project AiNed
0
4.400
8.800
13.200
13.200
4.400
0
NGF – project Groenvermogen van de Nederlandse economie
0
800
21.530
33.340
10.590
6.740
0
NGF – project Health-RI
0
2.200
4.400
6.600
6.600
2.200
0
NGF – project RegMed XB
0
10.200
12.800
0
0
0
0
NGF – project kwantumDeltaNL
0
14.200
33.100
3.100
3.600
0
0
Indirecte Kosten Compensatie ETS
0
0
81.600
0
0
0
0
IPCEI CIS
0
0
10.000
20.000
20.000
20.000
0
IPCEI ME2
0
0
30.000
50.000
65.000
85.000
0
NGF – project Nationaal Onderwijslab
0
0
5.460
5.638
6.032
6.421
13.756
Overig
935
1.787
4.906
2.684
1.352
462
462
Leningen
65.000
655.000
80.000
100.000
0
0
0
Bedrijfssteun
40.000
565.000
0
0
0
0
0
Qredits
25.000
90.000
80.000
100.000
0
0
0
Garanties
24.039
132.740
157.541
162.195
112.945
112.945
87.945
BMKB
16.916
37.523
37.624
42.228
42.228
42.228
42.228
Klein Krediet Corona garantieregeling
0
0
0
0
0
0
0
Groeifaciliteit
5.216
58.472
8.172
8.222
8.972
8.972
8.972
Garantie Ondernemersfinanciering
1.907
11.745
11.745
11.745
11.745
11.745
11.745
Garantie Ondernemersfinanciering Corona
0
25.000
100.000
100.000
50.000
50.000
25.000
Opdrachten
7.911
9.668
11.939
9.558
8.314
8.139
8.139
Onderzoek en opdrachten
3.648
3.985
4.455
4.116
4.333
4.333
4.333
Caribisch Nederland
496
595
1.083
1.096
830
805
805
ICT beleid
254
0
0
0
0
0
0
Regeldruk
582
1.807
2.336
2.336
2.336
2.336
2.336
Regiekosten regionale functie
137
289
665
665
665
665
665
Invest-NL
88
0
0
0
0
0
0
Small Business Innovation Research
2.706
2.992
3.400
1.345
150
0
0
Bijdrage aan agentschappen
121.919
169.737
92.678
91.625
89.746
89.746
89.746
Bijdrage RVO.nl
120.156
169.075
92.135
91.470
89.591
89.591
89.591
Bijdrage Agentschap Telecom
549
662
543
155
155
155
155
Invest-NL
1.214
0
0
0
0
0
0
Bijdrage aan ZBO's/RWT's
361.869
371.500
340.286
337.915
328.890
328.540
328.425
Bijdrage aan TNO
207.782
207.201
178.863
177.388
177.363
177.013
176.898
Kamer van Koophandel
125.551
136.518
135.958
135.047
126.047
126.047
126.047
Bijdrage aan NWO-TTW
28.536
27.781
25.465
25.480
25.480
25.480
25.480
Bijdrage aan medeoverheden
25.388
22.329
13.998
9.823
0
0
0
MKB Innovatiestimulering Topsectoren (MIT)
25.388
22.329
13.998
9.823
0
0
0
Bijdrage aan (inter-)nationale organisaties
341.230
384.867
432.420
427.631
410.998
386.055
388.934
Internationaal Innoveren
36.289
42.904
52.766
43.332
39.379
39.857
39.857
PPS toeslag
121.478
171.997
199.068
208.414
195.070
182.052
182.052
TO2 (excl. TNO)
63.098
62.593
55.880
54.429
53.919
53.419
53.419
Topsectoren overig
5.752
13.782
10.749
9.346
7.923
8.020
10.899
Ruimtevaart (ESA)
99.159
73.630
72.726
72.529
73.426
73.426
73.426
Bijdrage NBTC
9.750
9.425
9.425
9.425
9.425
9.425
9.425
Overige bijdragen aan organisaties
3.624
4.176
5.806
5.856
5.856
5.856
5.856
Economische ontwikkeling en technologie
2.080
6.360
10.000
8.300
10.000
10.000
10.000
EU-cofinanciering JTF
0
0
16.000
16.000
16.000
4.000
4.000
Storting begrotingsreserve
584.056
0
0
0
0
0
0
Storting reserve BMKB
229.642
0
0
0
0
0
0
Storting reserve Klein Krediet Corona
164.763
0
0
0
0
0
0
Storting reserve Groeifaciliteit
890
0
0
0
0
0
0
Storting reserve GO
178.244
0
0
0
0
0
0
Storting reserve MKB financiering
10.517
0
0
0
0
0
0
Ontvangsten
143.254
550.039
672.151
223.857
220.503
217.307
213.223
Luchtvaartkredietfaciliteit
2.227
512
1.712
1.809
863
0
0
Rijksoctrooiwet
48.756
46.983
47.041
47.041
45.966
44.966
42.466
Eurostars
5.152
4.000
4.250
4.250
4.250
4.250
4.000
F-35
3.315
4.791
9.000
10.576
10.576
10.576
10.576
Diverse ontvangsten
20.098
10.771
1.648
1.148
1.148
1.148
1.148
Bedrijfssteun
0
47.100
89.500
105.033
103.700
102.367
101.033
Noodloket (TOGS)
2.454
0
0
0
0
0
0
Tegemoetkoming vast lasten
0
115.000
465.000
0
0
0
0
BMKB
37.561
33.000
33.000
33.000
33.000
33.000
33.000
Onttrekking reserve BMKB
0
126.882
0
0
0
0
0
Onttrekking reserve Klein Krediet Corona
0
140.000
0
0
0
0
0
Klein Krediet Corona
763
0
0
0
0
0
0
Groeifaciliteit
5.384
8.000
8.000
8.000
8.000
8.000
8.000
Onttrekking reserve Groeifaciliteit
10.000
0
0
0
0
0
0
Garantie Ondernemingsfinanciering
6.650
13.000
13.000
13.000
13.000
13.000
13.000
Onttrekking reserve GO
324
0
0
0
0
0
0
MKB financiering
570
0
0
0
0
0
0
Tabel 2 Uitsplitsing verplichtingen (bedragen x € 1.000)
2020
2021
2022
2023
2024
2025
2026
Verplichtingen
6.249.238
16.572.831
4.960.189
2.245.297
2.232.617
2.247.144
2.239.123
waarvan garantieverplichtingen
1.669.958
4.352.400
1.250.000
1.250.000
1.250.000
1.250.000
1.250.000
waarvan overige verplichtingen
4.579.280
12.220.431
3.710.189
995.297
982.617
997.144
989.123
Toelichting
Tegemoetkoming Vaste Lasten COVID-19 (TVL)
Het verplichtingen- en kasbudget voor 2022 voor de TVL is verhoogd met respectievelijk
€ 1.600 mln en € 1.400 mln in verband met openstelling van de TVL in het vierde kwartaal
van 2021 (TVL Q4 2021). Gezien de mogelijkheid van indiening begin 2022 en de benodigde
tijd voor de afhandeling door RVO is dit budget in 2022 nodig. De nieuwe openstelling
van de TVL betreft een verbreding van de eerder aangekondigde subsidieregeling Vaste
Lasten voor onder andere Nachtsluiting (VLN). Het budget voor deze regeling, € 60
mln in 2022, is dan ook in deze tweede nota van wijziging overgeheveld naar de TVL.
IPCEI Microelektronica 2
Voor Nederlandse deelname aan de IPCEI Microelectronica 2 (ME2) wordt via de subsidiemodule
IPCEIs € 230 mln beschikbaar gesteld. Het doel is om met in Nederland gevestigde ondernemingen
bij te dragen aan het behalen van de gemeenschappelijke doelstellingen van de IPCEI,
onder meer het onderzoeken en produceren van de meest energie-efficiënte en hulpbronnen
besparende elektronische systemen en productie-infrastructuur in de EU.
IPCEI Cloud Infrastructuur & Services
Voor Nederlandse deelname aan de IPCEI Cloud Infrastructuur & Services wordt via de
subsidiemodule IPCEIs € 70 mln beschikbaar gesteld. Het doel is om met in Nederland
gevestigde ondernemingen bij te dragen aan het opzetten van een stelsel van verbonden
Europese cloudinfrastructuren, bestaande uit een nieuwe generatie veilige, energie
efficiënte, privacy vriendelijke, transparante en interoperabele clouddiensten.
Op grond van de nieuwe werkwijze met betrekking tot artikel 3.1 van de Comptabiliteitswet
(Kamerstuk 31 865, nr. 198) is het met ingang van 1 november 2021 verplicht om beleidsvoorstellen met budgettair
beslag van meer dan € 20 mln per jaar in een kader toe te lichten. Voor de IPCEIs
ziet dit kader er als volgt uit:
Tabel 3 Beleidskeuzes uitgelegd – Onderbouwing doeltreffendheid, doelmatigheid en
evaluatie (CW 3.1) CW3.1 Kader IPCEI subsidie module
1. Doel(en)
Het doel van de subsidiemodule IPCEIs is om met in Nederland gevestigde ondernemingen
bij te dragen aan het behalen van de gemeenschappelijke doelstellingen die aan de
verschillende IPCEIs ten grondslag liggen. Deze worden beschreven in de respectievelijke
chapeaudocumenten (begeleidende documenten waarin de IPCEIs worden toegelicht, de
doelen uitgelicht en projectbeschrijvingen zijn opgenomen) die nog in ontwikkeling
zijn. Doelstellingen die hier bij horen zijn:
1) Voor IPCEI ME2: Onderzoeken en produceren van de meest energie-efficiënte en hulpbronnen
besparende elektronische systemen en productie-infrastructuur
2) Voor IPCEI CIS: Creëren stelsel van verbonden Europese cloudinfrastructuren, bestaande
uit een nieuwe generatie veilige, energie efficiënte, privacy vriendelijke, transparante
en interoperabele clouddiensten.
2. Beleidsinstrument(en)
Voor het behalen van de doelstellingen is gekozen om deel te nemen aan een Important
Project of Common European Interest (IPCEI). In zo’n project werken geïnteresseerde
lidstaten samen met de private sector om maatschappelijke uitdagingen en markt- en
systeemfalen te adresseren die anders niet opgepakt zouden worden. Dit gebeurt in
de vorm van grootschalige gezamenlijke investeringen die de strategische waardeketen
in de EU versterken.
De Nederlandse overheid neemt deel aan de IPCEI door private investeringen te stimuleren
door middel van subsidies via de subsidiemodule IPCEIs.
3a. Financiele gevolgen voor het Rijk
De financiële gevolgen hangen af van het budget dat voor Nederlandse deelname aan
een IPCEI gereserveerd wordt.
Indien goedgekwalificeerde projectvoorstellen worden aangedragen zal het volledige
budget dat per IPCEI gereserveerd is gebruikt worden voor het financieren van deze
projectvoorstellen middels subsidies. De maximale financiële gevolgen voor Nederland
komen dan uit op het subsidieplafond dat per IPCEI gesteld wordt.
3b.Financiele gevolgen voor maatschappelijke actoren
Geen. Het betreft subsidies voor bedrijven, geen belasting of regulering die kosten
met zich meebrengt. Wel moet een projecteigenaar het project co-financieren om in
aanmerking te komen voor steun vanuit de overheid.
4. Nagestreefde doeltreffendheid
Door grootschalige, gezamenlijke investeringen vanuit meerdere Europese lidstaten
en het Europese bedrijfsleven kan een grote stap worden gemaakt om de eerder benoemde
doelstellingen van de IPCEIs te bereiken. Deze doelstellingen kunnen niet vanuit één
lidstaat of door één bedrijf afzonderlijk behaald worden. Hier is samenwerking voor
nodig. Een IPCEI zorgt ervoor dat Europese samenwerking mogelijk is en de investeringen
van de lidstaten en de private sector op elkaar aansluiten.
Voor IPCEIs geldt een verruimd staatssteunregime. Bij IPCEIs kan tot maximaal 100%
van de onrendabele top gefinancierd worden. Dit is meer dan bij andere beleidsinstrumenten.
Hierdoor kunnen meer risicovolle projecten worden gefinancierd die zonder vergaande
steun vanuit de overheid niet mogelijk waren geweest. Door de steun kan bijvoorbeeld
onderzoek en eerste industriële productie, dat voortbouwt op eerder onderzoek en waarbij
het om aantoonbaar beyond-state-of-the-art dient te gaan, in een ecosysteem versneld
worden. Zo kunnen de gezamenlijke doelstellingen van lidstaten sneller worden bereikt
omdat de investeringen en projectvoorstellen door toedoen van verruimde overheidssteun
wel worden gemaakt en uitgevoerd waar deze anders niet tot stand waren gekomen.
5. Nagestreefde doelmatigheid
Door mee te doen aan een gezamenlijk en geïntegreerd Europees project kunnen synergiën
tussen investeringen vanuit de publieke en private sector over landsgrenzen heen bereikt
worden. Het is één van de weinige instrumenten waarbij Europese landen zo samen kunnen
werken om een strategisch ecosysteem te stimuleren. Zonder deze samenwerking zouden
individuele investeringen minder efficiënt zijn.
Via een call for proposals worden binnengekomen projectvoorstellen gerangschikt op
basis van een afwegingskader met o.a. kosteneffectiviteit als variabele. Op deze manier
zal steun verleend worden aan die projecten waar de overheidsbijdrage de meeste impact
genereert.
6. Evaluatieparagraaf
Voor elke IPCEI worden aparte monitoringseisen opgenomen in het chapeaudocument. Gezamenlijk
worden Key performance Indicators afgesproken en bepaald hoe de monitoring plaatsvindt,
bv. via het oprichten van een speciale Raad van Toezicht voor elke IPCEI waar afgevaardigden
van de lidstaten, de Europese Commissie en afgevaardigden uit de industrie onderdeel
van maken. Deze Raad van Toezicht monitort dan de vooruitgang van de IPCEI en heeft
de taak om een jaarlijkse algemene vergadering te organiseren waar de jaarlijkse uitvoeringsverslagen
worden besproken.
Op grond van de Algemene Wet van Bestuur zal deze subsidieregeling na 5 jaar geëvalueerd
worden.
Artikel 4 Een doelmatige energievoorziening en beperking van de klimaatverandering
Tabel 4 Budgettaire gevolgen van beleid art. 4 Een doelmatige energievoorziening en
beperking van de klimaatverandering (bedragen x € 1.000)
2020
2021
2022
2023
2024
2025
2026
Verplichtingen
9.775.219
6.617.717
12.299.722
882.638
812.965
615.667
623.789
Uitgaven
3.674.944
3.464.479
4.319.973
4.855.732
4.898.223
4.521.787
4.422.052
Subsidies (regelingen)
2.160.036
3.118.601
3.924.202
4.471.604
4.561.624
4.189.307
4.104.449
Missiegedraven Onderzoek Ontwikkeling en Innovatie (MOOI)
40.675
50.963
60.135
58.524
54.015
48.735
43.700
Hernieuwbare Energietransitie (HER+)
38.427
27.319
42.140
45.540
42.000
25.540
0
Energie-efficiëntie
3.260
2.076
2.368
2.368
2.368
2.368
2.368
Green Deals
141
65
500
500
500
500
500
Demonstratieregeling Klimaat- en Energie-innovatie (DEI+)
33.605
55.058
75.963
55.143
49.369
38.856
45.576
Subsidieregeling Duurzame Scheepsbouw (SDS)
2.834
2.945
7.075
5.296
1.696
1.696
1.696
Projecten Klimaat en Energieakkoord
1.612
1.077
3.981
4.106
4.360
4.360
4.360
MEP
429
0
0
0
0
0
0
SDE
587.388
618.000
687.400
648.200
559.800
515.500
492.500
SDE+
1.192.654
1.989.428
2.585.508
3.077.956
3.117.976
2.819.219
2.634.347
SDE++
0
0
76.855
250.000
366.000
591.000
733.000
Aardwarmte
15.000
15.000
17.500
17.500
25.000
0
0
ISDE-regeling
101.383
112.150
258.000
260.000
292.000
100.000
100.000
Compensatie Energie-intensieve bedrijven (ETS)
110.083
179.542
0
0
0
0
0
Carbon Capture and Storage (CCS)
6.285
4.450
4.080
4.680
6.480
5.480
5.480
Subidieregeling Energiebesparing en duurzame energie sportaccommodaties (EDS)
32
0
0
0
0
0
0
Hoge Flux Reactor
7.451
6.401
6.401
6.401
5.401
5.401
5.401
Elektrisch rijden
0
5
0
0
0
0
0
Caribisch Nederland
14.460
34.059
6.144
4.144
4.144
4.144
4.144
Overige subsidies
4.014
16.471
50.000
0
0
0
0
Opschalingsinstrument waterstof
0
0
4.000
18.150
15.130
9.080
12.500
Maatregelen voor CO2-reductie
303
0
0
0
0
0
0
Subsidieregeling Coöperatieve Energieopwekking (SCE)
0
200
10.519
13.096
15.385
17.428
18.877
Subsidie ondersteuning verduurzaming mkb
0
3.392
25.633
0
0
0
0
Leningen
4.000
5.000
61.400
46.500
10.000
9.000
0
Lening EBN
4.000
5.000
61.400
9.000
10.000
9.000
0
Lening Gasunie
0
0
0
37.500
0
0
0
Garanties
4.475
0
0
0
0
0
0
Verliesdeclaratie aardwarmte
4.475
0
0
0
0
0
0
Opdrachten
20.845
11.514
31.953
31.742
20.892
20.967
20.967
Onderzoek mijnbouwbodembeweging
1.938
2.635
1.986
1.570
1.570
1.570
1.570
SodM onderzoek
1.059
882
2.425
2.500
2.500
2.500
2.500
Uitvoeringsagenda Klimaat
203
250
623
623
623
623
623
Klimaat mondiaal
275
737
335
385
385
385
385
Onderzoek en opdrachten
17.370
7.010
26.584
26.664
15.814
15.889
15.889
Bijdrage aan agentschappen
84.148
89.712
81.435
86.874
86.793
82.172
76.867
Bijdrage aan RVO.nl
71.171
77.196
64.746
68.319
68.319
66.619
64.659
Bijdrage aan Agentschap Telecom
397
883
4.103
6.347
6.266
3.345
0
Bijdrage aan NEa
8.766
7.118
7.536
7.151
7.151
7.151
7.151
Bijdrage aan KNMI
1.437
2.048
1.264
1.271
1.271
1.271
1.271
Bijdrage aan NVWA
703
867
886
886
886
886
886
Bijdrage aan RIVM
0
0
1.600
1.600
1.600
1.600
1.600
Bijdrage aan RWS
1.674
1.600
1.300
1.300
1.300
1.300
1.300
124.829
142.417
142.217
142.284
142.284
141.712
88.300
111.000
111.000
111.000
111.000
111.000
35.038
29.690
29.490
29.404
29.404
28.832
1.491
1.727
1.727
1.880
1.880
1.880
12.600
1.340
0
0
0
0
12.600
1.340
0
0
0
0
35.333
10.893
10.462
10.297
11.724
11.724
33.488
8.259
7.628
7.377
8.804
8.804
1.845
1.624
1.624
1.624
1.624
1.624
PBL Rekenmeesterfunctie
0
0
1.010
1.210
1.296
1.296
1.296
Stortingen begrotingsreserve
1.253.716
66.890
66.333
66.333
66.333
66.333
66.333
Storting in begrotingsreserve duurzame energie en klimaattransitie
1.253.716
66.333
66.333
66.333
66.333
66.333
66.333
Storting in begrotingsreserve aardwarmte
0
557
0
0
0
0
0
Ontvangsten
3.738.266
3.990.210
3.720.277
4.276.577
4.410.277
4.256.277
3.906.277
Ontvangsten COVA
94.845
88.300
111.000
111.000
111.000
111.000
111.000
Opbrengst heffing ODE (SDE++)
2.542.250
2.648.000
2.692.000
2.838.300
3.062.000
3.198.000
2.983.000
Ontvangsten zoutwinning
2.391
2.511
2.511
2.511
2.511
2.511
2.511
Onttrekking reserve duurzame energie en klimaattransitie
236.020
331.664
4.186
454.186
404.186
154.186
304.186
ETS-ontvangsten
441.408
900.000
900.000
860.000
820.000
780.000
490.000
Onttrekking begrotingsreserve maatregelen voor CO2-reductie
395.210
0
0
0
0
0
0
Diverse ontvangsten
26.142
19.735
10.580
10.580
10.580
10.580
15.580
Tabel 5 Uitsplitsing verplichtingen (bedragen x € 1.000)
2020
2021
2022
2023
2024
2025
2026
Verplichtingen
9.775.219
6.617.717
12.299.722
882.638
812.965
615.667
623.789
waarvan garantieverplichtingen
0
66.600
44.200
44.200
0
0
0
waarvan overige verplichtingen
9.775.219
6.551.117
12.255.522
838.438
812.965
615.667
623.789
Toelichting
Compensatie gestegen energieprijzen Caribisch Nederland
Bij het kabinetsbesluit om de gevolgen van de gestegen energieprijzen in Europees
Nederland te verzachten is ook besloten om € 2 mln ter beschikking te stellen voor
het verzachten van de effecten van de stijging van de energierekening in Caribisch
Nederland (Kamerstuk 29 023, nr. 272). Deze eenmalige tegemoetkoming wordt via een subsidie aan de drie wettelijk aangewezen
distributiebedrijven van elk van de drie eilanden (Bonaire, Saba en Sint-Eustatius)
verstrekt.
De Minister van Economische Zaken en Klimaat,
S.A. Blok
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
S.A. Blok, minister van Economische Zaken en Klimaat
Bijlagen
Stemmingsuitslagen
Aangenomen met handopsteken
Fracties | Zetels | Voor/Tegen |
---|---|---|
VVD | 34 | Voor |
D66 | 24 | Voor |
PVV | 17 | Tegen |
CDA | 14 | Voor |
PvdA | 9 | Voor |
SP | 9 | Voor |
GroenLinks | 8 | Voor |
PvdD | 6 | Tegen |
ChristenUnie | 5 | Voor |
FVD | 5 | Tegen |
DENK | 3 | Voor |
Groep Van Haga | 3 | Tegen |
JA21 | 3 | Tegen |
SGP | 3 | Voor |
Volt | 3 | Voor |
BBB | 1 | Voor |
BIJ1 | 1 | Tegen |
Fractie Den Haan | 1 | Voor |
Omtzigt | 1 | Tegen |
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.