Memorie van toelichting : Memorie van toelichting
Tweede Kamer der Staten-Generaal
InhoudsopgaveA. ARTIKELSGEWIJZE TOELICHTING BIJ HET WETSVOORSTEL B. BEGROTINGSTOELICHTING1 Leeswijzer2 Beleid2.1 Overzicht belangrijke uitgaven- en ontvangstenmutaties2.2 Overzicht Coronamaatregelen3 Beleidsartikelen3.1 Beleidsartikel 1 Goed functionerende economie en marktenBudgettaire gevolgen van beleidToelichting 3.2 Beleidsartikel 2 Bedrijvenbeleid: innovatie en ondernemerschap voor duurzame welvaartsgroei Budgettaire gevolgen van beleidToelichting 3.3 Beleidsartikel 3 Toekomstfonds Budgettaire gevolgen van beleidToelichting 3.4 Beleidsartikel 4 Een doelmatige energievoorziening en beperking van de klimaatveranderingBudgettaire gevolgen van beleidToelichting 3.5 Beleidsartikel 5 Een veilig Groningen met perspectiefBudgettaire gevolgen van beleidToelichting 4 De niet-beleidsartikelen4.1 Artikel 40 Apparaat Kerndepartement4.2 Artikel 41 Nog onverdeeld5 Agentschappen5.1 Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO.nl)
35 975 XIII Wijziging van de begrotingsstaten van het Ministerie van Economische Zaken en Klimaat (XIII) voor het jaar 2021 (wijziging samenhangende met de Najaarsnota)
Nr. 2 MEMORIE VAN TOELICHTING
Vergaderjaar 2021‒2022
A. ARTIKELSGEWIJZE TOELICHTING BIJ HET WETSVOORSTEL
Wetsartikelen 1 en 2
De begrotingsstaten die onderdeel zijn van de Rijksbegroting, worden op grond van artikel 2.3, eerste lid, van de Comptabiliteitswet 2016 elk afzonderlijk bij wet vastgesteld en derhalve ook gewijzigd. Het onderhavige wetsvoorstel strekt ertoe om voor het jaar 2021 wijzigingen aan te brengen in:
1. de departementale begrotingsstaat van het Ministerie van Economische Zaken en Klimaat;
2. de begrotingsstaat inzake de agentschappen van dit ministerie.
Normaliter wordt nieuw beleid in uitvoering genomen nadat de Staten Generaal de begrotingswet heeft geautoriseerd. Aangezien uitvoering van de spoedeisende maatregel betreffende de Tegemoetkoming Vaste Lasten (TVL), die in deze tweede suppletoire begroting is opgenomen in het belang van het Rijk is, niet kan wachten tot formele autorisatie van beide Kamers der Staten-Generaal, zal het kabinet de uitvoering van de maatregel starten. Hiermee wordt gehandeld conform lid 2 van artikel 2.27 van de Comptabiliteitswet 2016. Voor de spoedeisende karakter van de bovengenoemde maatregel en het verwerken daarvan in deze tweede suppletoire begroting is uw Kamer vooraf geïnformeerd via de Kamerbrief Aanpassingen van het steunpakket in het vierde kwartaal van 16 november 2021.
De in de begrotingsstaten opgenomen begrotingsartikelen worden in onderdeel B van deze memorie van toelichting toegelicht (de zgn. begrotingstoelichting).
De Minister van Economische Zaken en Klimaat,S.A.Blok
B. BEGROTINGSTOELICHTING
1 Leeswijzer
Opbouw tweede suppletoire begroting 2021
Deze tweede suppletoire begroting geeft een geactualiseerd beeld van de begrotingsuitvoering 2021. Onderdeel B, de begrotingstoelichting, is als volgt opgebouwd:
1. Leeswijzer.
2. Overzicht belangrijkste suppletoire uitgaven- en ontvangstenmutaties. De belangrijkste verplichtingenmutaties zijn toegelicht in de artikelen.
3. Overzicht Coronamaatregelen. Een overzicht van de coronamaatregelen die op de begroting van het Ministerie van EZK zijn opgenomen.
4. De beleidsartikelen. Voor ieder beleidsartikel is de tabel «Budgettaire gevolgen van beleid» opgenomen. Hierin zijn de begrotingsmutaties voor de verplichtingen, uitgaven en ontvangsten weergegeven.
5. De niet-beleidsartikelen. In de budgettaire tabellen zijn de begrotingsmutaties voor de verplichtingen, uitgaven en ontvangsten opgenomen.
6. De agentschappen. In deze tweede suppletoire begroting zijn de aanpassingen in de agentschapsparagraaf van de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO.nl) opgenomen.
Ondergrenzen toelichtingen
Voor het toelichten van de begrotingsmutaties zijn in deze tweede suppletoire begroting de ondergrenzen gehanteerd zoals opgenomen in de onderstaande tabel.
Tabel 1 Ondergrenzen conform RBV
Omvang begrotingsartikel (stand ontwerp-begroting) in € miljoen
Beleidsmatige mutaties (ondergrens in € miljoen)
Technische mutaties (ondergrens in € miljoen)
< 50
1
2
=> 50 en < 200
2
4
=> 200 < 1000
5
10
=> 1000
10
20
In sommige gevallen, waar politiek relevant, worden ook posten toegelicht beneden deze ondergrenzen.
2 Beleid
2.1 Overzicht belangrijke uitgaven- en ontvangstenmutaties
Belangrijkste suppletoire uitgavenmutaties 2021
Tabel 2 Belangrijkste suppletoire uitgavenmutaties 2021 (Tweede suppletoire begroting) (bedragen x € 1.000)
Art.
Uitgaven 2021
Vastgestelde begroting 2021 (incl. ISB, NvW en amendementen)
14.326.422
Stand 1e suppletoire begroting 2021 (incl. ISB, NvW en amendementen)
17.988.058
Belangrijkste suppletoire mutaties
Urgendamaatregelen industrie
2
‒ 49.500
Tegemoetkoming vaste lasten (TVL)
2
‒ 2.218.000
Tegemoetkoming vaste lasten starters (TVL starters)
2
‒ 70.000
Tijdelijke regeling subsidie evenementen Covid-10 (TRSEC)
2
‒ 50.000
Garantie Ondernemersfinanciering Corona
2
‒ 200.000
Dutch Future Fund en Deep Tech Fund
3
‒ 186.000
Fonds alternatieve financiering
3
‒ 40.000
Risicokapitaal Seed
3
‒ 40.000
SDE
4
‒ 45.831
SDE+
4
‒ 282.659
ISDE-regeling
4
‒ 41.850
Waardevermeerderingsregeling
5
60.000
Vergoeding voor schades en waardedalingen in Groningen
5
‒ 249.516
Overige mutaties
‒ 89.582
Stand 2e suppletoire begroting 2021
14.485.120
Toelichting
Urgendamaatregelen industrie
Voor de realisatie van een project voor lachgasreductie Chemelot vindt er een kasschuif plaats van 2021 naar 2023 (€ 24,75 mln) en 2024 (€ 24,75 mln).
Tegemoetkoming vaste lasten (TVL)
Het kasbudget voor de TVL wordt voor 2021 met € 2,718 mld verlaagd in verband met een lager beroep op de regeling dan geraamd. Dit is het gevolg van de verbeterde economische situatie ten gevolge van de versoepeling van de beperkende maatregelen. Hiertegenover staat verhoging van het budget met € 1,38 mld (incl. € 180 mln van de VLN), zoals opgenomen in de Kamerbrief Aanpassingen aan het steunpakket in het vierde kwartaal van 16 november jl. Een deel van deze middelen (€ 880 mln, incl. € 60 mln van VLN) betreft het jaar 2022 en wordt met een Nota van Wijziging verwerkt in de EZK-begroting 2022.
Tegemoetkoming vaste lasten starters (TVL starters)
Het budget van deze regeling is met € 70 mln verlaagd in verband met een lager dan verwacht beroep op de regeling, ondanks uitgebreide communicatie om de regeling bij de doelgroep onder de aandacht te brengen.
Tijdelijke regeling subsidie evenementen Covid-10 (TRSEC)
Van het budget voor de TRSEC wordt € 50 mln verschoven van 2021 naar 2022, om het budget beter te laten aansluiten bij de verwachte uitbetalingen.
Garantie Ondernemersfinanciering Corona
Het budget voor de Garantie Ondernemersfinanciering Corona wordt in 2021 met € 200 mln verlaagd. Dit betreft een afboeking van de kasbuffer naar aanleiding van de herijking van de kasbuffer voor de Garantie Ondernemersfinanciering Corona op basis van de benutting in 2020 en de geraamde benutting in 2021.
Dutch Future Fund en Deep Tech Fund
Op basis van de huidige inzichten in de te verwachten capital calls van de betrokken fondsen wordt € 165 mln voor het Dutch Future Fund doorgeschoven naar latere jaren (€ 25 mln per jaar naar de jaren 2022 t/m 2025 en € 65 mln naar 2026). Ook bij het Deep Tech Fund vindt er een kasschuif plaats van € 21 mln zodat de budgetten meerjarig verspreid worden op basis van de op dit moment geraamde uitgaven (2022 € 6 mln, 2023 € 7 mln, 2024 € 8 mln, 2025 € 12 mln en 2026 € 12 mln).
Fonds alternatieve financiering
Dit betreft een kasschuif van € 40 mln voor het Fonds Alternatieve Financiering in het gewenste kasritme van € 10 mln per jaar voor de jaren 2022 t/m 2025.
Risicokapitaal Seed
Vanwege een vertraging in de uitfinanciering van de Seed worden deze kasmiddelen meerjarig in de tijd gespreid.
SDE
Op de uitfinanciering van de SDE-regeling vinden lagere kasuitgaven plaats dan waar bij Voorjaarsnota rekening mee gehouden was. De middelen blijven via de begrotingsreserve duurzame energie en klimaattransitie beschikbaar.
SDE+
Bij Miljoenennota is € 413 mln van het SDE+-budget afgesplitst en toegevoegd aan een apart budget voor de SDE++, dit om de Kamer beter inzicht te geven in (de realisatie van) de voor de SDE, SDE+ en SDE++ beschikbare budgetten. Omdat door deze afsplitsing te weinig budget is overgebleven voor de uitbetaling van SDE+-subsidies in 2021, wordt het voor de SDE+ beschikbare budget bij Najaarsnota verhoogd met in totaal ruim € 130 mln. Per saldo leidt dit tot een verlaging met € 283 mln.
ISDE-regeling
Omdat er op zowel de reguliere openstelling van de ISDE als de openstelling gericht op het MKB naar verwachting minder subsidies worden verstrekt dan oorspronkelijk geraamd, zullen de kasuitgaven in 2021 bijna € 42 mln lager uitvallen dan waar bij de 1e suppletoire begroting vanuit was gegaan. De middelen blijven via de begrotingsreserve duurzame energie en klimaattransitie beschikbaar.
Waardevermeerderingsregeling
Het demissionaire kabinet heeft besloten om het budget van de waardevermeerderingsregeling met € 60 mln te verhogen. Hiermee wordt de verlenging van de regeling naar verwachting gefinancierd tot 1 april 2022, de juridische looptijd van de regeling.
Vergoeding voor schades en waardedalingen in Groningen
Vanwege een dalend aantal meldingen, verwacht het IMG in 2021 ongeveer € 290 mln minder vergoedingen uit te keren voor waardedaling en immateriële schade dan bij Voorjaarsnota werd verwacht. Bij Miljoenennota zijn de schadevergoedingen juist verhoogd met € 40 mln vanwege de introductie van de forfaitaire regeling van het IMG (€ 37,5 mln) en een bijdrage van BZK voor de aanpak van schrijnende situaties in Groningen (€ 2,5 mln).
Belangrijkste suppletoire ontvangstenmutaties 2021
Tabel 3 Belangrijkste suppletoire ontvangstenmutaties 2021 (Tweede suppletoire begroting) (bedragen x € 1.000)
Art.
Ontvangsten 2021
Vastgestelde begroting 2021 (incl. ISB, NvW en amendementen)
4.824.359
Stand 1e suppletoire begroting 2021 (incl. ISB, NvW en amendementen)
6.148.784
Belangrijkste suppletoire mutaties
Onttrekking reserve BMKB Corona
2
125.000
Onttrekking reserve Klein Krediet Corona (KKC)
2
40.000
Tegemoetkoming vaste lasten (TVL)
2
115.000
Lagere onttrekking reserve duurzame energie en klimaattransitie
4
‒ 356.307
Bijstelling ETS-raming
4
530.000
Ontvangsten van de NAM samenhangend met de schadeafhandeling in Groningen.
5
‒ 1.302.959
Overige mutaties
1.549
Stand 2e suppletoire begroting 2021
5.301.067
Toelichting
Onttrekking reserve BMKB Corona
Dit betreft het onttrekken van € 125 mln aan de begrotingsreserve BMKB Corona naar aanleiding van de herijking van de kasbuffer van de BMKB Corona op basis van de benutting in 2020 en de verwachte benutting in 2021, op basis waarvan werd vastgesteld dat deze middelen kunnen komen te vervallen.
Onttrekking reserve Klein Krediet Corona (KKC)
Dit betreft het onttrekken van € 40 mln aan de begrotingsreserve KKC naar aanleiding van de herijking van de kasbuffer van de KKC op basis van de benutting in 2020 en de verwachte benutting in 2021, op basis waarvan werd vastgesteld dat deze middelen kunnen komen te vervallen.
Tegemoetkoming vaste lasten (TVL)
De ontvangsten voor de TVL houden met name verband met terugvorderingen in geval de omzetderving lager is dan door de aanvrager geraamd en in geval van geconstateerd misbruik. In de Miljoenennota 2022 waren de ontvangsten in 2022 geraamd op € 375 mln. Dit is in de 2e suppletoire begroting met € 260 mln verlaagd in verband met een doorschuif naar 2022, waarmee de geraamde ontvangsten accurater over de jaren worden verspreid.
Lagere onttrekking reserve duurzame energie en klimaattransitie
Door de naar verwachting lagere uitgaven voor de SDE, de SDE++, de HER+ en de ISDE hoeft er € 356 mln minder budget onttrokken te worden aan de reserve duurzame energie en klimaattransitie dan waar bij Miljoenennota nog op was gerekend.
Bijstelling ETS-raming
De gestegen prijs van ETS-rechten leidt tot een aanzienlijke opwaartse bijstelling van de raming. De ETS-prijzen zijn na een aanvankelijke daling tijdens de eerste lockdown van 2020 snel hersteld. Sinds halverwege december 2021 zijn de prijzen aanzienlijk gestegen tot een niveau van 50 tot 55 EUR/ton.
Ontvangsten van de NAM samenhangend met de schadeafhandeling in Groningen
Het IMG doet naar verwachting minder uitgaven in 2021 dan eerder geraamd. Daarnaast wordt het heffingsbesluit aan NAM doorgeschoven naar 2022, omdat dit een zeer zorgvuldige voorbereiding vereist die helaas niet in 2021 is afgerond. Daarom wordt de ontvangstenraming ten opzichte van de 1e suppletoire begroting met € 1,3 mld naar beneden bijgesteld.
2.2 Overzicht Coronamaatregelen
De periode vanaf voorjaar 2020 is voor een belangrijk deel getekend door de coronacrisis. Het kabinet heeft een aantal (nood)maatregelen genomen om de crisis het hoofd te bieden. Deze paragraaf geeft een overzicht van de maatregelen die op de begroting van EZK zijn genomen. Een uitgebreid overzicht is te vinden op https://www.rijksfinancien.nl/corona-visual.
Tabel 4 Coronamaatregelen op de EZK-begroting (bedragen x € 1 mln)1
Art.
Omschrijving maatregel
2021
2022
2023
2024
2025
2026
Relevante Kamerstukken
1
Telecom Caribisch Nederland
3
Kamerstuk 35 420, nr. 25, Kamerstuk 35 420, nr. 105
2
Noodloket (TOGS)
2
Kamerstuk 35 420, nr. 2, Kamerstuk 35 420, nr. 16, Kamerstuk 35 420, nr. 217
2
Tegemoetkoming vaste lasten (TVL)
6.466
680
Kamerstuk 35 420, nr. 38, Kamerstuk 35 420, nr. 42, Kamerstuk 35 420, nr. 81, Kamerstuk 35 420, nr. 105, Kamerstuk 35 420, nr. 214, Kamerstuk 35 420, nr. 217, Kamerstuk 35 420, nr. 226, Kamerstuk 35 420, nr. 237, Kamerstuk 35 420, nr. 247, Kamerstuk 35 420, nr. 248, Kamerstuk 35 420, nr. 270, Kamerstuk 35 420, nr. 314, Kamerstuk 35 420, nr. 273, Kamerbrief Aanpassingen van het steunpakket in het vierde kwartaal
2
Tegemoetkoming vaste lasten starters
20
Kamerstuk 35 420, nr. 217
2
Omscholing naar tekortsectoren
36
40
Kamerstuk 35 420, nr. 105
2
Subsidieregeling R&D mobiliteitssectoren
10
38
38
38
13
15
Kamerstuk 35 420, nr. 248
2
Tijdelijke regeling subsidie evenementen COVID-19 (TRSEC)
330
Kamerstuk 35 420, nr. 217, Kamerstuk 35 420, nr. 354
2
Vaste lasten nachtsluiting (VLN)
0
60
Kamerstuk 35 420, nr. 414, Kamerbrief Aanpassingen van het steunpakket in het vierde kwartaal
2
Voucherkredietfaciliteit/Leningsfaciliteiten reissector
560
Kamerstuk 35 420, nr. 72, Kamerstuk 35 420, nr. 105, Kamerstuk 35 420, nr. 252
2
Qredits
90
80
100
Kamerstuk 35 420, nr. 2, Kamerstuk 35 420, nr. 16, Kamerstuk 35 420, nr. 105, Kamerstuk 35 420, nr. 217, Kamerstuk 35 420, nr. 277
2
GO-Corona
25
100
100
50
50
25
Kamerstuk 35 420, nr. 2, Kamerstuk 35 420, nr. 16
2
Herstructurering winkelgebieden en binnensteden
8
11
16
20
19
26
Kamerstuk 31 757, nr. 105
2
Groeifaciliteit
50
Kamerstuk 35 420, nr. 314
2
FieldLab Evenementen en Fieldlab Café's
3
Kamerstuk 25 295, nr. 1178
2
Mentale steun ondernemers
2
1
Kamerstuk 25 295, nr. 998
2
Bijdrage RVO.nl
59
0
0
0
0
0
Kamerstuk 35 420, nr. 2, Kamerstuk 35 420, nr. 38, Kamerstuk 35 420, nr. 105, Kamerstuk 35 420, nr. 217, Kamerstuk 35 420, nr. 248
2
Programma Ondernemers in zwaar weer (KvK)
2
Kamerstuk 25 295, nr. 998
3
Versterken fondsvermogen Regionale Ontwikkelingsmaatschappijen
150
Kamerstuk 35 420, nr. 105
3
Corona Overbruggingslening (COL)
33
Kamerstuk 35 420, nr. 16, Kamerstuk 35 420, nr. 38, Kamerstuk 35 420, nr. 42
3
Dutch Future Fund
4
6
7
6
2
Kamerstuk 33 009, nr. 96
3
Deep Tech Fund
10
25
25
25
25
65
Kamerstuk 33 009, nr. 96
3
Fonds Alternatieve Financiering
10
10
10
10
10
Kamerstuk 33 009, nr. 96
4
Verlaging netbeheertarief Caribisch Nederland
8
Kamerstuk 35 420, nr. 25, Kamerstuk 35 420, nr. 105
Totaal
7.881
1.051
295
148
118
131
X Noot
1
De aanvullende middelen voor EU-cofinanciering zijn niet in deze tabel opgenomen want deze zijn maar ten dele corona-gerelateerd. Zij bewerkstelligen een economische impuls die bovendien -door de aanspraak op Europese middelen hierdoor- een grote hefboomwerking kennen.
Tabel 5 Ontvangsten coronamaatregelen op de EZK-begroting (bedragen x € 1 mln)
Art.
Omschrijving maatregel
2021
2022
2023
2024
2025
2026
Relevante Kamerstukken
2
Ontvangsten coronamaatregelen RVO-opdracht 2020
3
2
Bedrijfssteun
2
90
105
104
102
101
Kamerstuk 35 420, nr. 72, Kamerstuk 35 420, nr. 105, Kamerstuk 35 420, nr. 252
2
Tegemoetkoming vaste lasten (TVL)
115
465
Kamerstuk 35 420, nr. 38, Kamerstuk 35 420, nr. 42, Kamerstuk 35 420, nr. 81, Kamerstuk 35 420, nr. 105, Kamerstuk 35 420, nr. 214, Kamerstuk 35 420, nr. 217, Kamerstuk 35 420, nr. 226, Kamerstuk 35 420, nr. 237, Kamerstuk 35 420, nr. 247, Kamerstuk 35 420, nr. 248, Kamerstuk 35 420, nr. 270, Kamerstuk 35 420, nr. 314, Kamerstuk 35 420, nr. 273
2
Onttrekking reserve BKMB-Corona
125
Kamerstuk 35 420, nr. 1, Kamerstuk 35 420, nr. 16
2
Onttrekking reserve Klein Krediet Corona (KKC)
140
Kamerstuk 35 420, nr. 2, Kamerstuk 35 420, nr. 16
3
Corona Overbruggingslening (COL)
30
30
30
210
Kamerstuk 35 420, nr. 16, Kamerstuk 35 420, nr. 38, Kamerstuk 35 420, nr. 42
3
Ontvangsten ROM's voor COL
12
Kamerstuk 35 420, nr. 16, Kamerstuk 35 420, nr. 38, Kamerstuk 35 420, nr. 42
Totaal
396
585
135
134
312
101
3 Beleidsartikelen
3.1 Beleidsartikel 1 Goed functionerende economie en markten
Budgettaire gevolgen van beleid
Tabel 6 Budgettaire gevolgen van beleid art. 1 Goed functionerende economie en markten (Tweede suppletoire begroting) (bedragen x € 1.000)
Vastgestelde begroting (incl. ISB, NvW en amendementen) (1)
Stand 1e suppletoire begroting (incl. ISB, NvW en amendementen) (2)
Mutaties 2e suppletoire begroting (3)
Stand 2e suppletoire begroting (4) = (2) + (3)
Mutaties Miljoenennota (incl. ISB, NvW en amendementen)
Overige mutaties 2e suppletoire begroting
Verplichtingen
282.237
293.987
‒ 43.103
1.469
252.353
Uitgaven
240.528
252.303
1.897
1.469
255.669
Subsidies (regelingen)
8.000
8.800
‒ 4.657
347
4.490
Cyber security
0
800
315
1.115
Subsidiemaatregel telecom Caribisch Nederland (Corona)
3.000
3.000
3.000
EU-cofinanciering Digital Europe
5.000
5.000
‒ 4.657
‒ 33
310
Beter aanbesteden
0
0
65
65
Opdrachten
26.464
22.321
1.074
‒ 389
23.006
Onderzoek&opdrachten
3.149
2.177
354
‒ 377
2.154
Vervolgprogramma beter aanbesteden
0
500
‒ 500
0
Beleidsvoorbereiding en evaluaties Veiligheid en Frequenties
5.295
5.412
364
496
6.272
Digital trust centre
2.532
632
2.000
‒ 2.243
389
Cyber security
6.526
5.111
‒ 1.180
‒ 1.545
2.386
ICT beleid
7.962
6.890
19
‒ 214
6.695
Terugbetaalde boetes
0
0
4.135
4.135
CSIRT - DSP
1.000
350
17
‒ 357
10
Nationaal Groeifonds
0
1.249
‒ 284
965
Bijdrage aan agentschappen
37.115
44.606
1.739
1.350
47.695
Bijdrage RVO.nl
11.232
13.389
894
530
14.813
Bijdrage Agentschap Telecom
25.883
31.217
845
820
32.882
Bijdrage aan ZBO's/RWT's
164.983
172.610
3.662
190
176.462
Bijdrage Metrologie
9.741
15.946
200
16.146
Raad voor de Accreditatie
271
271
6
277
Bijdrage ACM
761
761
18
779
Bijdrage aan het CBS
154.210
155.632
3.438
190
159.260
Bijdrage aan (inter-)nationale organisaties
3.966
3.966
79
‒ 29
4.016
Bijdrage Nederlands Normalisatie Instituut
1.171
1.171
23
1.194
Bijdrage aan internationale organisaties
2.795
2.795
56
‒ 29
2.822
Ontvangsten
439.858
439.858
23
‒ 27.276
412.605
Ontvangsten ACM
162
162
162
Ontvangsten High Trust
30.200
30.200
‒ 27.276
2.924
Diverse ontvangsten
409.496
409.496
23
409.519
Tabel 7 Uitsplitsing verplichtingen (bedragen x € 1.000)
Vastgestelde begroting (incl. ISB, NvW en amendementen) (1)
Stand 1e suppletoire begroting (incl. ISB, NvW en amendementen) (2)
Mutaties 2e suppletoire begroting (3)
Stand 2e suppletoire begroting (4) = (2) + (3)
Mutaties Miljoenennota (incl. ISB, NvW en amendementen)
Overige mutaties 2e suppletoire begroting
Verplichtingen
282.237
293.987
‒ 43.103
1.469
252.353
waarvan garantieverplichtingen
0
0
0
waarvan overige verplichtingen
282.237
293.987
‒ 43.103
1.469
252.353
Budgetflexibiliteit
De oorspronkelijke budgetflexibiliteit in de ontwerpbegroting 2021 was 10%, oftewel 90% van het kasbudget was al juridisch verplicht. Bij de 1e suppletoire begroting 2021 steeg dit naar 92%, vanwege reeds aangegane verplichtingen bij onder andere de onderzoeksbudgetten en de subsidie regeling telecom Caribisch Nederland.
Het percentage juridisch verplicht bij de 2e suppletoire begroting is 98%, 6% hoger dan bij de 1e suppletoire begroting. Dit heeft te maken met reeds aangegane verplichtingen bij Beleidsvoorbereidingen Evaluaties Veiligheid, Frequenties, Cybersecurity en ICT-beleid.
Toelichting
Uitgaven
Opdrachten
Digital Trust Centre
Het betreft hier onder andere een aantal overboekingen naar onder andere het Apparaatsbudget van het DTC, Rijksdienst voor Ondernemend Nederland voor de subsidie regeling Cyberweerbaarheid en Dienst ICT uitvoering (Dictu).
Cyber Security
Het betreft hier onder andere een aantal overboekingen naar onder andere het Ministerie van Onderwijs en Wetenschappen, Rijksdienst voor Ondernemend Nederland en TNO.
Terugbetalingen boetes ACM
Het bedrag dat ACM in 2021 vanwege gerechtelijke uitspraken terugbetaalt op boetes die in het verleden zijn opgelegd wordt bijgesteld. In 2021 betreft dit voornamelijk de gedeeltelijke terugbetaling van de boetes die in 2020 zijn opgelegd aan de mobiele netwerkoperators.
Ontvangsten
Ontvangsten High Trust
De High Trust-ontvangsten bestaan voornamelijk uit door de ACM ontvangen boetes. Die fluctueren door de jaren heen. Dit komt onder andere door het aantal en de hoogte van door de ACM opgelegde boetes. De ACM is hierin volledig onafhankelijk. Op basis van de huidige realisatie is de raming van de boete ontvangsten met € 27 mln verlaagd.
3.2 Beleidsartikel 2 Bedrijvenbeleid: innovatie en ondernemerschap voor duurzame welvaartsgroei
Budgettaire gevolgen van beleid
Tabel 8 Budgettaire gevolgen van beleid art. 2 Bedrijvenbeleid: innovatie en duurzaam ondernemen (Tweede suppletoire begroting) (bedragen x € 1.000)
Vastgestelde begroting (incl. ISB, NvW en amendementen) (1)
Stand 1e suppletoire begroting (incl. ISB, NvW en amendementen) (2)
Mutaties 2e suppletoire begroting (3)
Stand 2e suppletoire begroting (4) = (2) + (3)
Mutaties Miljoenennota (incl. ISB, NvW en amendementen)
Overige mutaties 2e suppletoire begroting
Verplichtingen
13.443.665
16.014.873
‒ 20.408
578.366
16.572.831
Uitgaven
9.184.762
11.338.941
‒ 2.646.301
92.208
8.784.848
Subsidies (regelingen)
7.459.235
9.428.675
‒ 2.672.887
283.219
7.039.007
MKB-Innovatiestimulering Topsectoren (MIT)
41.217
31.986
‒ 13.098
‒ 7.224
11.664
Eurostars
18.000
18.734
‒ 1.540
17.194
Bevorderen ondernemerschap
16.590
15.493
5.970
‒ 1.140
20.323
Cofinanciering EFRO
25.590
25.563
‒ 10.700
14.863
Bijdrage aan ROM's
7.330
7.415
647
‒ 250
7.812
Verduurzaming industrie
36.264
12.288
2.816
‒ 7.538
7.566
Startup beleid
18.300
16.063
‒ 3.440
‒ 2.461
10.162
Urgendamaatregelen Industrie
59.500
86.500
‒ 51.517
‒ 7.070
27.913
Invest-Nl
10.582
10.582
220
10.802
Noodloket (TOGS)
1.600
1.600
1.600
Qredits
70.000
0
0
Tegemoetkoming vaste lasten
6.562.000
8.655.000
‒ 2.718.000
500.000
6.437.000
Tegemoetkoming vaste lasten Caribisch Nederland
19.300
29.300
29.300
Omscholing naar tekortsectoren
37.500
37.500
‒ 1.386
36.114
Tegemoetkoming vaste lasten Startersregeling
180.000
90.000
‒ 70.000
20.000
Infrastructuur duurzame industrie (PIDI)
0
11.645
‒ 1.185
‒ 5.397
5.063
Herstructurering winkelgebieden
0
9.000
‒ 956
8.044
Steunmaatregel mobiliteitscluster
30.000
30.000
‒ 20.000
10.000
TRSEC
325.000
325.000
55.000
‒ 50.000
330.000
NGF - project AiNed
0
4.400
4.400
NGF - project Groenvermogen
0
0
800
800
NGF - project Health RI
0
0
2.200
2.200
NGF - project RegMed XB
0
2.300
7.900
10.200
NGF - project QuantumDeltaNL
0
5.400
8.800
14.200
Vaste lasten nachtsluiting
0
0
120.000
‒ 120.000
0
Overig
462
2.906
‒ 1.119
1.787
Leningen
560.000
655.000
0
0
655.000
Bedrijfssteun
560.000
565.000
565.000
Qredits
0
90.000
90.000
Garanties
307.740
332.740
0
‒ 200.000
132.740
BMKB
37.523
37.523
37.523
Groeifaciliteit
8.472
58.472
58.472
Garantie Ondernemersfinanciering
11.745
11.745
11.745
Garantie Ondernemersfinanciering Corona
250.000
225.000
‒ 200.000
25.000
Opdrachten
10.998
10.440
234
‒ 1.006
9.668
Onderzoek en opdrachten
3.766
3.931
113
‒ 59
3.985
Caribisch Nederland
1.296
1.196
‒ 262
‒ 339
595
Regeldruk
2.271
2.271
‒ 65
‒ 399
1.807
Regiekosten regionale functie
665
498
‒ 209
289
Small Business Innovation Research
3.000
2.544
448
2.992
Bijdrage aan agentschappen
112.849
178.985
‒ 12.034
2.786
169.737
Bijdrage RVO.nl
112.318
178.454
‒ 12.046
2.667
169.075
Bijdrage Agentschap Telecom
531
531
12
119
662
Bijdrage aan ZBO's/RWT's
327.190
338.614
20.147
12.739
371.500
Bijdrage aan TNO
178.216
188.434
10.264
8.503
207.201
Kamer van Koophandel
123.498
124.704
9.354
2.460
136.518
Bijdrage aan NWO-TTW
25.476
25.476
529
1.776
27.781
Bijdrage aan medeoverheden
0
9.231
13.098
0
22.329
MKB Innovatiestimulering Topsectoren (MIT)
0
9.231
13.098
22.329
Bijdrage aan (inter-)nationale organisaties
405.600
385.256
5.141
‒ 5.530
384.867
Internationaal Innoveren
51.986
42.904
42.904
Economische ontwikkeling en technologie
10.000
8.750
‒ 700
‒ 1.690
6.360
EU-cofinanciering JTF
12.000
0
0
PPS toeslag
169.147
170.257
2.942
‒ 1.202
171.997
TO2 (excl. TNO)
59.682
60.178
1.739
676
62.593
Topsectoren overig
15.793
15.862
26
‒ 2.106
13.782
Ruimtevaart (ESA)
72.104
72.104
1.645
‒ 119
73.630
Bijdrage NBTC
9.239
9.239
186
9.425
Overige bijdragen aan organisaties
5.649
5.962
‒ 697
‒ 1.089
4.176
Storting/onttrekking begrotingsreserve
1.150
0
0
0
0
Storting reserve BMKB
1.150
0
0
Ontvangsten
157.738
268.963
378.176
‒ 97.100
550.039
Luchtvaartkredietfaciliteit
5.912
5.912
‒ 5.400
512
BMKB
33.000
33.000
33.000
Onttrekking reserve BMKB
0
1.882
125.000
126.882
Onttrekking reserve Klein Krediet Corona
0
100.000
40.000
140.000
Rijksoctrooiwet
37.887
38.583
8.400
46.983
Groeifaciliteit
8.000
8.000
8.000
Eurostars
5.094
5.095
‒ 1.095
4.000
Garantie Ondernemingsfinanciering
13.000
13.000
13.000
Joint Strike Fighter
8.000
8.000
‒ 3.209
4.791
Diverse ontvangsten
2.845
6.491
176
4.104
10.771
Bedrijfssteun
44.000
49.000
‒ 1.900
47.100
Tegemoetkoming vaste lasten
0
0
375.000
‒ 260.000
115.000
Tabel 9 Uitsplitsing verplichtingen (bedragen x € 1.000)
Vastgestelde begroting (incl. ISB, NvW en amendementen) (1)
Stand 1e suppletoire begroting (incl. ISB, NvW en amendementen) (2)
Mutaties 2e suppletoire begroting (3)
Stand 2e suppletoire begroting (4) = (2) + (3)
Mutaties Miljoenennota (incl. ISB, NvW en amendementen)
Overige mutaties 2e suppletoire begroting
Verplichtingen
13.443.665
16.014.873
‒ 20.408
578.366
16.572.831
waarvan garantieverplichtingen
4.335.000
4.352.400
4.352.400
waarvan overige verplichtingen
9.108.665
11.662.473
‒ 20.408
578.366
12.220.431
Budgetflexibilitet
De oorspronkelijke budgetflexibiliteit in de ontwerpbegroting 2021 was 36%, oftewel 64% van het kasbudget 2021 was al juridisch verplicht. Bij de 1e suppletoire begroting 2021 daalde dit naar circa 55%, met name als gevolg van toegevoegd budget voor de Tegemoetkoming Vaste Lasten (TVL). Bij de 8e incidentele begroting was circa 60% juridisch verplicht. Ten tijde van de 2e suppletoire begroting is dit percentage verder gestegen naar circa 80%, met name als gevolg van aangegane verplichtingen voor de TVL. De budgetflexibiliteit is derhalve circa 20%. Hiermee zullen nog verplichtingen worden aangegaan voor onder meer TNO, MIT en PPS-toeslag.
Toelichting
Verplichtingen
Ten opzichte van de stand in de Miljoenennota word het verplichtingenbudget in 2021 met € 578 mln verhoogd. Dit heeft in het bijzonder de volgende oorzaken:
– Het verplichtingenbudget voor de Tegemoetkoming Vaste Lasten (TVL) wordt in 2021 met € 900 mln verhoogd, in verband met de verlenging van de TVL in het vierde kwartaal van 2021, zoals aangekondigd in de Kamerbrief Aanpassingen van het steunpakket in het vierde kwartaal, van 16 november 2021.
– Het verplichtingenbudget voor EFRO-cofinanciering wordt in 2021 met € 150 mln verlaagd. Oorzaak hiervan is dat de Europese Commissie de verordeningen voor EFRO/INTERREG in juni heeft gepubliceerd en de programma's pas daarna (verder) opgesteld konden worden. De commitering voor de programma's en daarmee samenhangende projecten heeft hierdoor vertraging opgelopen, waardoor de commitering voor de periode 2021-2027 niet meer in 2021 kan worden verricht. De verwachting is dat begin 2022 de benodigde stappen zijn doorlopen en de commitering alsnog kan plaatsvinden.
– Verlaging van het verplichtingenbudget voor de Tijdelijke regeling subsidie evenementen COVID-19 (TRSEC) met € 30 mln in verband met het actuele beroep op de regeling.
– Verhoging van het verplichtingenbudget voor de KvK met € 12 mln, in verband met onder meer toekenning van loon- en prijsbijstelling en een bijdrage van VNG.
– Verhoging van het verplichtingenbudget voor PPS-toeslag met € 9,5 mln op basis van een actuele prognose van de uitvoeringsorganisatie RVO.
Uitgaven
Subsidies
Tegemoetkoming Vaste Lasten (TVL)
Het budget voor de TVL wordt in 2021 met € 500 mln verhoogd, in verband met de verlenging van de TVL in het vierde kwartaal van 2021, zoals aangekondigd in de Kamerbrief Aanpassingen van het steunpakket in het vierde kwartaal, van 16 november 2021.
Op grond van de nieuwe werkwijze met betrekking tot artikel 3.1 van de Comptabiliteitswet (Kamerstuk 31 865, nr. 198) is het met ingang van 1 november 2021 verplicht om beleidsvoorstellen met budgettair beslag van meer dan € 20 mln per jaar in een kader toe te lichten. Voor de openstelling van de TVL in het vierde kwartaal 2021 ziet dit kader er als volgt uit:
Beleidskeuzes uitgelegd - Onderbouwing doeltreffendheid, doelmatigheid en evaluatie (CW 3.1)
1. Doelen
In de brief «Aanpassingen van het steunpakket in het vierde kwartaal» van 16 november jl. heeft het kabinet de regeling Tegemoetkoming Vaste Lasten (TVL) verlengd voor het vierde kwartaal van 2021. Dit betreft de vijfde openstelling van de TVL, na openstellingen van 1 juni t/m 30 september 2020, 1 oktober t/m 31 december 2020, 1 januari t/m 31 maart 2021, 1 april t/m 30 juni 2021 en 1 juli t/m 31 oktober 2021. De doelstelling van de regeling is bedrijven die door het kabinet getroffen maatregelen om de verspreiding van het coronavirus te beperken geraakt worden, te ondersteunen in de betaling van hun vaste lasten. Hiermee beoogt het kabinet om het voortbestaan van in de kern gezonde bedrijven en daarmee de werkgelegenheid bij deze bedrijven zoveel mogelijk te waarborgen.
2. Beleidsinstrument
Deze openstelling van de TVL is er voor ondernemers die in het vierde kwartaal van 2021 ten minste 30% omzetverlies hebben gehad ten opzichte van de referentieperioden en ook aan de overige voorwaarden van de regelingen voldoen. Het subsidiepercentage bedraagt 85%.
3a. Financiele gevolgen voor het Rijk
De kosten van deze openstelling van de TVL in het vierde kwartaal van 2021 worden geraamd op € 1,38 mld.
3b.Financiele gevolgen voor maatschappelijke actoren
Niet van toepassing.
4. Nagestreefde doeltreffendheid
Het is op voorhand duidelijk dat een groot deel van de bedrijven waarop deze regeling betrekking heeft te kampen heeft met de economische gevolgen van de crisis. Bovendien komen alleen bedrijven in aanmerking die minimaal 30% omzetverlies lijden. Aangezien die bedrijven de omzet nodig hebben om de vaste lasten te financieren, komen bedrijven daardoor in de knel. De subsidie stelt de bedrijven in staat het overgrote deel van de vaste lasten te financieren. Het is op voorhand heel moeilijk om aan te geven in welke mate de regeling bijdraagt aan de overlevingskans van de getroffen bedrijven. Dit hangt met veel factoren samen, waaronder de financiele positie van de bedrijven zelf en de mate waarin met ketenpartners de lasten kunnen worden verdeeld.
5. Nagestreefde doelmatigheid
De hoogte van de subsidie is gebaseerd op het omzetverlies en de hoogte van de vaste lasten van de getroffen onderneming. Daartoe wordt de omzet in de referentieperiode vermenigvuldigd met het gemiddelde aandeel vaste lasten in de omzet voor de branche waar de onderneming toe behoort. Daarbij kiest het kabinet ervoor om voor 85% van het gehele bedrag aan vaste lasten dat de uitkomst van de berekening is, te subsidieren. Het kabinet acht dit reëel om liquiditeitsproblemen te voorkomen en tevens om overcompensatie te voorkomen.De uitvoering ligt in handen van de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO). In het grotendeels geautomatiseerde uitvoeringsproces worden aanvragen gecontroleerd op validiteit, plausibiliteit en signalen van misbruik en oneigenlijk gebruik. Hierbij worden onder andere referentiegegevens van de Belastingdienst en het CBS gebruikt, evenals signalen van de FIOD en van medewerkers van RVO.
6. Evaluatieparagraaf
De monitoring van de TVL wordt verzorgd door de uitvoerder RVO, door middel van een on-line dashboard van de aanvragen en afhandeling hiervan, opgedeeld naar bedrijfssector. De gegevens op dit dashboard, die dagelijks worden bijgewerkt, zijn niet herleidbaar naar individuele bedrijven. EZK stuurt iedere paar maanden een voortgangsrapportage naar de Tweede Kamer. Daarnaast is de regeling opgenomen in de monitoring door het CBS van de gevolgen van het coronavirus en op www.bedrijvenbeleid.nl/corona.De evaluatie van de TVL staat gepland in 2023 zoals vermeld in bijlage 5 ‘Uitwerking Strategische Evaluatie Agenda’ in de EZK-ontwerpbegroting 2022. Hierbij wordt in samenwerking met SZW en FIN verkend of evaluaties van verschillende steunmaatregelen gecombineerd uitgevoerd kunnen worden en proberen we de planning en opzet van evaluaties zo goed mogelijk op elkaar af te stemmen zodat een synthese mogelijk wordt.
EFRO-cofinanciering
Het budget voor EFRO-cofinanciering wordt in 2021 met € 10,7 mln verlaagd, met name doordat op de verplichtingen voor de periode 2021-2027 dit jaar geen betalingen nodig zijn.
Verduurzaming industrie
Het budget voor verduurzaming industrie wordt verlaagd met € 7,5 mln. Dit houdt voor € 6,0 mln verband met een project van chemiebedrijf SABIC. Eind 2020 is de pre-notificatie van deze subsidie bij de Europese Commissie ingediend en deze zomer de formele notificatie. Vanwege drukte bij de EC in verband met COVID-subsidies is de verwachting dat de EC dit jaar geen goedkeuring meer zal verlenen. De uitgaven schuiven dus door naar 2022 of 2023.
Urgendamaatregelen industrie
Het budget voor Urgendamaatregelen voor de industrie wordt verlaagd met € 7,1 mln. In 2021 was € 14,5 mln gereserveerd voor het CCU-project Twence. Na een langdurige EU-staatssteuntoets is in 2021 een beschikking afgegeven voor € 14,3 mln. In 2021 kan maar 80% bevoorschot worden, waardoor de uitgaven in 2021 € 2,9 mln lager uitvallen. Hiernaast wordt voor onderuitputting op Urgenda 2 € 1,8 mln overgeboekt naar de SDE op beleidsartikel 4, omdat de dekking voor dit pakket uit de SDE is gehaald. Tot slot is er sprake van € 2,4 mln overige onderuitputting.
Tijdelijke regeling subsidie evenementen Covid-10 (TRSEC)
Van het budget voor de TRSEC wordt € 50 mln verschoven van 2021 naar 2022, om het budget beter te laten aansluiten bij de verwachte uitbetalingen.
Bijdrage aan ZBO en RWT
Bijdrage aan TNO
Het budget voor TNO wordt verhoogd met € 8,5 mln in verband met diverse overboekingen van andere departementen voor door TNO uit te voeren projecten.
Ontvangsten
Tegemoetkoming Vaste Lasten (TVL)
De ontvangstenraming voor de TVL wordt in 2021 met € 260 mln verlaagd in verband met actuele ramingen van de uitvoeringsorganisatie RVO, op basis van het verloop van de TVL.
Toelichting op de begrotingsreserves
Er zijn begrotingsreserves voor de BMKB (inclusief het Coronaluik), de regeling Garantie Ondernemingsfinanciering (GO) inclusief de Coronamodule van de GO, de Groeifaciliteit (GF), de garanties voor nieuwe aanbieders van MKB-financiering en de regeling Klein Krediet Corona. De reguliere GO, GF en de garanties voor alternatieve aanbieders van MKB-financiering betreffen kostendekkende garanties, waarvan de te realiseren premieontvangsten naar verwachting toereikend zijn voor het afdekken van eventuele verliesdeclaraties. Er worden ultimo 2021 onttrekkingen voorgenomen voor de kasbuffers voor de BMKB-C (€ 126,9 mln) en de KKC (€ 140 mln). Ultimo begrotingsjaar wordt mede op basis van het gebruik van deze faciliteiten en de daarbij behorende gerealiseerde ontvangsten en uitgaven voor deze regelingen definitief vastgesteld of er een aanvullende onttrekking of storting dient plaats te vinden.
Tabel 10 Begrotingsreserve Borgstelling MKB-kredieten (BMKB) (bedragen x € 1.000)
Stand 1/1/2021
337.975
+ Geraamde storting
– Geraamde onttrekking
126.882
Stand (raming) per 31/12/2021
211.093
Tabel 11 Begrotingsreserve Garantie Ondernemingsfinanciering (GO) (bedragen x € 1.000)
Stand 1/1/2021
249.130
+ Geraamde storting
– Geraamde onttrekking
Stand (raming) per 31/12/2021
249.130
Tabel 12 Begrotingsreserve Groeifaciliteit (bedragen x € 1.000)
Stand 1/1/2021
15.436
+ Geraamde storting
– Geraamde onttrekking
Stand (raming) per 31/12/2021
15.436
Tabel 13 Begrotingsreserve Garantie MKB-faciliteiten (bedragen x € 1.000)
Stand 1/1/2021
20.213
+ Geraamde storting
– Geraamde onttrekking
Stand (raming) per 31/12/2021
20.213
Tabel 14 Begrotingsreserve Klein Krediet Corona (bedragen x € 1.000)
Stand 1/1/2021
164.763
+ Geraamde storting
– Geraamde onttrekking
140.000
Stand (raming) per 31/12/2021
24.763
3.3 Beleidsartikel 3 Toekomstfonds
Budgettaire gevolgen van beleid
Tabel 15 Budgettaire gevolgen van beleid art. 3 Toekomstfonds (Tweede suppletoire begroting) (bedragen x € 1.000)
Vastgestelde begroting (incl. ISB, NvW en amendementen) (1)
Stand 1e suppletoire begroting (incl. ISB, NvW en amendementen) (2)
Mutaties 2e suppletoire begroting (3)
Stand 2e suppletoire begroting (4) = (2) + (3)
Mutaties Miljoenennota (incl. ISB, NvW en amendementen)
Overige mutaties 2e suppletoire begroting
Verplichtingen
500.348
643.350
‒ 4.998
12.857
651.209
Uitgaven
515.316
735.018
‒ 295.505
0
439.513
Subsidies (regelingen)
4.264
4.825
69
0
4.894
Smart Industry (subsidie)
183
729
729
Haalbaarheidsstudies STW
800
815
815
Thematisch Technology Transfer
3.281
3.281
69
3.350
Leningen
497.144
715.264
‒ 296.198
0
419.066
Fund to Fund
31.592
52.768
52.768
ROM's
85.000
208.259
208.259
Investeringen infundamenteel en toegepast onderzoek
10.952
16.979
‒ 14.619
2.360
Onco research
3.031
4.904
‒ 1.689
3.215
Smart Industry (leningen)
239
288
288
Thematische Technology Transfer
7.773
10.152
‒ 1.231
8.921
REGMED
0
10.000
‒ 8.500
1.500
Dutch Future Fund
25.000
25.000
‒ 21.000
4.000
Deep Tech Fund
175.000
175.000
‒ 165.000
10.000
Fonds Alternatieve Financiering
50.000
50.000
‒ 40.000
10.000
Innovatiekrediet
48.682
44.761
17.539
62.300
Risicokapitaal SEED
33.620
78.062
‒ 40.000
38.062
Vroege fase / informal investors
21.260
23.724
‒ 6.331
17.393
Start ups / MKB
4.995
15.367
‒ 15.367
0
Bijdrage aan agentschappen
13.908
14.929
624
0
15.553
Bijdrage RVO.nl
13.908
14.929
624
15.553
Ontvangsten
44.000
56.000
0
11.754
67.754
ROM's
0
0
11.754
11.754
Fund to Fund
17.900
29.750
29.750
DVI II
800
950
950
Innovatiekredieten
15.000
15.000
15.000
SEED
10.300
10.300
10.300
Tabel 16 Uitsplitsing verplichtingen (bedragen x € 1.000)
Vastgestelde begroting (incl. ISB, NvW en amendementen) (1)
Stand 1e suppletoire begroting (incl. ISB, NvW en amendementen) (2)
Mutaties 2e suppletoire begroting (3)
Stand 2e suppletoire begroting (4) = (2) + (3)
Mutaties Miljoenennota (incl. ISB, NvW en amendementen)
Overige mutaties 2e suppletoire begroting
Verplichtingen
500.348
643.350
‒ 4.998
12.857
651.209
waarvan garantieverplichtingen
0
0
0
waarvan overige verplichtingen
500.348
643.350
‒ 4.998
12.857
651.209
Budgetflexibiliteit
De oorspronkelijke budgetflexibiliteit in de ontwerpbegroting 2021 was 53%, oftewel 47% van het kasbudget 2021 was al juridisch verplicht. Bij de 1e suppletoire begroting 2021 daalde dit naar circa 38%. De budgetflexibele ruimte had met name betrekking op het Dutch Future Fund, het Deep Tech Fund, het Fonds Alternatieve Financiering en de fondsversterking van de ROM's. De commiteringen voor deze beleidsinstrumenten zijn inmiddels verrricht, waardoor ten tijde van de 2e suppletoire begroting circa 90% van het kasbudget 2021 is verplicht. De budgetflexibiliteit is derhalve circa 10%.
Toelichting
Verplichtingen
Het verplichtingenbudget is ten opzichte van de mutaties in de Miljoenennota met € 12,9 mln verhoogd. Dit heeft met name betrekking op een verhoging van het verplichtingenbudget voor de Regionale Ontwikkelingsmaatschappijen (ROM's) van € 10 mln in verband met een kapitaalstorting voor het Compensatiepakket wind in de zeilen voor provincie Zeeland.
Uitgaven
Leningen
Innovatiekrediet
Tussen 1 april en 1 oktober 2020 heeft RVO vanwege Corona uitstel gegeven aan ondernemers bij het aflossen van het Innovatiekrediet. De hogere terugontvangsten in 2021 zijn toe te schrijven aan de terugontvangen bedragen die in eerste instantie in 2020 terugbetaald zouden worden.
Ontvangsten
Regionale Ontwikkelingsmaatschappijen (ROM's)
De ontvangstenraming van de ROM's wordt verhoogd met € 11,8 mln in verband met de ontvangsten voor de regeling Corona-overbruggingsleningen (COL), die wordt uitgevoerd door de ROM's. Diverse bedrijven hebben na het ontvangen van een COL een nieuwe financieringsronde gedaan, waardoor de COL kon worden afgelost.
3.4 Beleidsartikel 4 Een doelmatige energievoorziening en beperking van de klimaatverandering
Budgettaire gevolgen van beleid
Tabel 17 Budgettaire gevolgen van beleid art. 4 Een doelmatige energievoorziening en beperking van de klimaatverandering (Tweede suppletoire begroting) (bedragen x € 1.000)
Vastgestelde begroting (incl. ISB, NvW en amendementen) (1)
Stand 1e suppletoire begroting (incl. ISB, NvW en amendementen) (2)
Mutaties 2e suppletoire begroting (3)
Stand 2e suppletoire begroting (4) = (2) + (3)
Mutaties Miljoenennota (incl. ISB, NvW en amendementen)
Overige mutaties 2e suppletoire begroting
Verplichtingen
6.140.587
6.632.230
‒ 42.885
28.372
6.617.717
Uitgaven
3.377.490
3.917.954
‒ 50.350
‒ 403.125
3.464.479
Subsidies (regelingen)
3.036.302
3.552.174
‒ 46.755
‒ 386.818
3.118.601
Missiegedraven Onderzoek Ontwikkeling en Innovatie (MOOI)
49.470
55.487
‒ 50
‒ 4.474
50.963
Hernieuwbare Energietransitie (HER+)
47.440
33.980
‒ 1.554
‒ 5.107
27.319
Energie-efficiëntie
2.368
2.076
‒ 26
26
2.076
Green Deals
500
2.370
‒ 2.305
65
Demonstratieregeling Klimaat- en Energie-innovatie (DEI+)
67.232
79.315
‒ 26.600
2.343
55.058
Subsidieregeling Duurzame Scheepsbouw (SDS)
4.941
6.466
‒ 3.094
‒ 427
2.945
Projecten Klimaat en Energieakkoord
4.491
3.812
‒ 1.835
‒ 900
1.077
SDE
663.831
663.831
‒ 40.831
‒ 5.000
618.000
SDE+
1.830.414
2.272.087
‒ 412.991
130.332
1.989.428
SDE++
0
0
471.000
‒ 471.000
0
Aardwarmte
15.000
15.000
15.000
ISDE-regeling
130.000
154.000
‒ 23.750
‒ 18.100
112.150
Compensatie Energie-intensieve bedrijven (ETS)
179.000
179.542
179.542
Carbon Capture and Storage (CCS)
4.380
4.860
346
‒ 756
4.450
Hoge Flux Reactor
6.401
6.401
6.401
Elektrisch rijden
0
5
5
Caribisch Nederland
12.844
24.661
9.398
34.059
Overige subsidies
5.625
40.916
‒ 3.815
‒ 20.630
16.471
Subsidieregeling Coöperatieve Energieopwekking (SCE)
7.365
7.365
‒ 6.947
‒ 218
200
Nationale co-financiering EU Innovation Fund
5.000
0
0
Subsidie ondersteuning verduurzaming mkb
0
0
3.392
3.392
0
Leningen
5.000
5.000
0
0
5.000
Lening EBN
5.000
5.000
5.000
Garanties
600
600
‒ 600
0
0
Verliesdeclaratie aardwarmte
600
600
‒ 600
0
Opdrachten
11.234
10.551
4.216
‒ 3.253
11.514
Onderzoek mijnbouwbodembeweging
1.720
3.117
‒ 482
2.635
SodM onderzoek
2.025
2.025
‒ 600
‒ 543
882
Uitvoeringsagenda Klimaat
623
542
‒ 292
250
Klimaat mondiaal
327
731
6
737
Onderzoek en opdrachten
6.539
4.136
4.810
‒ 1.936
7.010
Bijdrage aan agentschappen
76.498
81.944
13.570
‒ 5.802
89.712
Bijdrage aan RVO.nl
56.861
64.343
12.805
48
77.196
Bijdrage aan Agentschap Telecom
4.820
4.820
‒ 3.833
‒ 104
883
Bijdrage aan NEa
7.194
8.114
‒ 308
‒ 688
7.118
Bijdrage aan KNMI
1.239
2.020
25
3
2.048
Bijdrage aan NVWA
867
867
19
‒ 19
867
Bijdrage aan RIVM
1.565
0
35
‒ 35
0
Bijdrage aan RWS
3.952
1.780
4.827
‒ 5.007
1.600
Bijdrage aan ZBO’s/RWT’s
142.567
145.149
‒ 14.892
‒ 5.428
124.829
Doorsluis COVA-heffing
111.000
111.000
‒ 15.400
‒ 7.300
88.300
TNO kerndepartement
29.875
32.457
473
2.108
35.038
TNO-SodM
1.692
1.692
35
‒ 236
1.491
Bijdrage aan medeoverheden
27.579
20.000
‒ 7.400
0
12.600
Uitkoopregeling
27.579
20.000
‒ 7.400
12.600
Bijdrage aan (inter-)nationale organisaties
10.377
35.429
1.511
‒ 1.607
35.333
Bijdrage aan Nuclear Research Group (NRG)
8.793
33.488
513
‒ 513
33.488
Internationale contributies
1.584
1.941
31
‒ 127
1.845
PBL Rekenmeesterfunctie
0
0
967
‒ 967
0
Stortingen begrotingsreserve
67.333
67.107
0
‒ 217
66.890
Storting in begrotingsreserve duurzame energie en klimaattransitie
66.333
66.333
66.333
Storting in begrotingsreserve aardwarmte
1.000
774
‒ 217
557
Ontvangsten
3.383.771
3.838.095
515.230
‒ 363.115
3.990.210
Ontvangsten COVA
111.000
111.000
‒ 15.400
‒ 7.300
88.300
Opbrengst heffing ODE (SDE++)
2.648.000
2.648.000
2.648.000
Ontvangsten zoutwinning
2.511
2.511
2.511
Onttrekking reserve duurzame energie en klimaattransitie
240.080
687.971
‒ 356.307
331.664
ETS-ontvangsten
370.000
370.000
530.000
900.000
Diverse ontvangsten
12.180
18.613
630
492
19.735
Tabel 18 Uitsplitsing verplichtingen (bedragen x € 1.000)
Vastgestelde begroting (incl. ISB, NvW en amendementen) (1)
Stand 1e suppletoire begroting (incl. ISB, NvW en amendementen) (2)
Mutaties 2e suppletoire begroting (3)
Stand 2e suppletoire begroting (4) = (2) + (3)
Mutaties Miljoenennota (incl. ISB, NvW en amendementen)
Overige mutaties 2e suppletoire begroting
Verplichtingen
6.140.587
6.632.230
‒ 42.885
28.372
6.617.717
waarvan garantieverplichtingen
66.600
66.600
66.600
waarvan overige verplichtingen
6.073.987
6.565.630
‒ 42.885
28.372
6.551.117
Budgetflexibiliteit
De oorspronkelijke budgetflexibiliteit in de Ontwerpbegroting 2021 was ongeveer 13%, ofwel 87% van het beschikbare kasbudget 2021 was al juridisch verplicht. Bij de 1e suppletoire begroting daalde dit percentage naar zo'n 82%, omdat er ruim € 540 mln aan de begroting van artikel 4 werd toegevoegd. Bij 2e suppletoire begroting wordt het budget weer met ruim € 453 mln verlaagd: het grootste deel hiervan vloeit weer naar de reserve duurzame energie en klimaattransitie door een verlaging van de onttrekking aan deze reserve.
In 2021 is tot 1 november voor een totaalbedrag van € 6 mld aan verplichtingen op artikel 4 aangegaan. Een groot deel (€ 5 mld) van deze verplichtingen betreft de openstelling van de SDE++, waarvan de betalingen pas in latere jaren volgen. Van de overige € 1 mld is de inschatting dat hiervan € 400 mln in 2021 tot betaling komt. Hiermee is bijna 97% van het budget dat bij 2e suppletoire begroting overblijft juridisch verplicht: de budgetflexibiliteit is dan 3%.
Toelichting
Verplichtingen
De verhoging van het verplichtingenbudget met € 28,4 mln die in het kader van de Najaarsnota wordt doorgevoerd is een saldo van verhogingen en verlagingen van het verplichtingenbudget. De belangrijkste verhoging betreft een ophoging van het verplichtingenbudget van de SDE++ met bijna € 160 mln om de overeenkomst met Denemarken voor statistische overdracht te kunnen financieren. Tegenover deze verhoging staan verlagingen van het verplichtingenbudget door:
– Een aantal overhevelingen van in totaal € 22,7 mln naar andere departementen. De belangrijkste hiervan betreffen de overhevelingen naar IenW voor het Maritiem InformatieVoorzierning ServicePunt (MIVSP, € 13,5 mln) en de regeling Versterkte Uitvoering Energiebesparings- en informatieplicht (VUE, € 4,9 mln), de bijdrage aan PBL voor het uitvoeren van de Rekenmeesterfunctie voor de KEV (€ 1,8 mln), de storting in het Provinciefonds voor de bijdrage in de kosten van sanering van historische mijnbouwschachten in Limburg (€ 0,95 mln) en de overheveling naar de begroting van Defensie als bijdrage in de meerkosten van de vervanging van de radarinstallatie in Wemeldinge (€ 0,75 mln).
– Een verlaging van het voor het WarmtelinQ-project beschikbare verplichtingenbudget met € 107,5 mln, omdat deze middelen naar verwachting pas vanaf 2022 toegezegd zullen worden.
Uitgaven
Subsidies
Missiegedraven Onderzoek Ontwikkeling en Innovatie (MOOI)
Op de middelen die bestemd zijn voor de regeling MOOI is er sprake van een onderuitputting van € 4,5 mln, omdat door vertraging in projecten een aantal betalingen doorschuift naar 2022.
HER+
Op de openstelling van de HER+ zijn in 2021 minder subsidies verstrekt dan oorspronkelijk geraamd. Dit leidt tot een onderuitputting op de kasuitgaven van ongeveer € 5,1 mln. De ongebruikte middelen blijven beschikbaar via de reserve duurzame energie en klimaattransitie, zodat deze ingezet kunnen worden voor toekomstige openstellingen van de HER+, de ISDE, de SDE, de SDE+ en de SDE++.
SDE
Op de uitfinanciering van de SDE-regeling vinden iets lagere kasuitgaven plaats dan waar bij Miljoenennota rekening mee gehouden was. De ongebruikte middelen (€ 5 mln) blijven beschikbaar via de reserve duurzame energie en klimaattransitie.
SDE+
Bij Miljoenennota is € 413 mln van het SDE+-budget afgesplitst en toegevoegd aan een apart budget voor de SDE++, dit om de Kamer beter inzicht te geven in (de realisatie van) de voor de SDE, SDE+ en SDE++ beschikbare budgetten. Omdat door deze afsplitsing te weinig budget is overgebleven voor de uitbetaling van SDE+-subsidies in 2021, wordt het voor de SDE+ beschikbare budget nu verhoogd met in totaal ruim € 130 mln. Onder de SDE+ vallen, naast de uitgaven voor de regeling zelf, ook de subsidie aan TenneT voor de aanleg van het net op zee en het flankerende beleid rond de SDE+ en wind op zee.
SDE++
Onder het budget voor de SDE++ vallen niet alleen de uitgaven voor de SDE++-regeling zelf, maar ook de uitgaven voor de overeenkomst met Denemarken voor de statistische overdracht en voor de te treffen maatregelen rond de sluiting en productiebeperking van de kolencentrales in Nederland. De verwachting is dat de gehele € 471 mln die bij Miljoenennota vanuit de SDE, de SDE+ en de ISDE naar het aparte SDE++-budget is overgeheveld niet nodig is, omdat de uitgaven voor de sluiting en productiebeperking van kolencentrales, de statistische overdracht en de openstelling van de SDE++-regeling zelf doorschuiven naar 2022. De ongebruikte middelen blijven beschikbaar via de reserve duurzame energie en klimaattransitie, zodat deze middelen in 2022 aan de reserve kunnen worden onttrokken om de doorgeschoven uitgaven te kunnen financieren.
ISDE
Omdat er op zowel de reguliere openstelling van de ISDE als de openstelling gericht op het MKB naar verwachting minder subsidies worden verstrekt dan oorspronkelijk geraamd, zullen de kasuitgaven in 2021 ruim € 18 mln lager uitvallen. Ook deze middelen blijven beschikbaar via de reserve duurzame energie en klimaattransitie.
Caribisch Nederland
EZK zal in 2021 een extra financiële bijdrage leveren aan de verduurzaming van de energievoorziening op Bonaire. Hiervoor wordt € 10 mln op de begroting gereserveerd. De exacte bijdrage moet nog bepaald worden. Hier tegenover staat een kleine meevaller op de subsidies voor netbeheertarieven van Saba, Sint-Eustatius en Bonaire van € 0,6 mln.
Bijdrage aan agentschappen
Bijdrage aan RWS
EZK hevelt € 4,9 mln over naar RWS als bijdrage aan de uitvoering van de regeling Versterkte Uitvoering Energiebesparings- en informatieplicht (VUE) in 2021. Ook valt de reguliere opdracht aan RWS € 0,1 mln lager uit dan oorspronkelijk gepland.
Bijdrage aan ZBO's/RWT's
Doorsluis COVA-heffing
Zie de toelichting bij Ontvangsten.
Ontvangsten
Ontvangsten COVA
De COVA-heffing is een opslag die wordt geheven op aardolieproducten in Nederland en is bedoeld voor het financieren van het aanhouden van strategische olievoorraden door de Stichting Centraal Orgaan Voorraadvorming Aardolieproducten (COVA). Als gevolg van de coronacrisis is er minder brandstof verbruikt. Ook hanteert de Douane sinds dit jaar een andere systematiek voor het afdragen van de heffingen. Hierdoor wordt er € 7,3 mln minder voorraadheffing opgehaald en wordt er ook minder doorgesluisd aan de COVA.
Onttrekking reserve duurzame energie en klimaattransitie
Door de naar verwachting lagere uitgaven voor de SDE, de SDE++, de HER+ en de ISDE (zie bij Uitgaven) hoeft er € 356 mln minder budget onttrokken te worden aan de reserve duurzame energie en klimaattransitie dan waar bij Miljoenennota nog op was gerekend.
Toelichting op de begrotingsreserves
Tabel 19 Begrotingsreserve Duurzame energie en klimaattransitie (bedragen x € 1.000)
Stand 1/1/2021
4.172.783
+ Geraamde storting
66.333
– Geraamde onttrekking
‒ 331.664
Stand (raming) per 31/12/2021
3.907.452
De begrotingsreserve voor duurzame energie en klimaattransitie is bestemd voor onbesteed gebleven middelen als gevolg van vertraging bij of het niet doorgaan van projecten waaraan subsidie is toegekend op basis van de MEP, de SDE, de SDE+, de SDE++, de HER+ of de ISDE. Via de reserve blijven deze middelen ook in de toekomst beschikbaar voor het stimuleren van hernieuwbare energieproductie of CO2-reductie. In 2021 zal € 66,3 mln in de begrotingsreserve gestort worden als eerste terugstorting van de in totaal € 398 mln die in de periode 2015-2020 tijdelijk aan de reserve was onttrokken (zie hiervoor onder meer het antwoord op vraag 5 en 6 in Kamerstuk 34 210 XIII, nr. 4 , blz. 5 - 7).
De verwachte onttrekking van in totaal € 331,7 mln betreft:
– de onttrekking van € 235,7 mln als bijdrage aan de financiering van het aanvullende pakket aan CO2-reducrende maatregelen (Urgenda 2.0).
– De onttrekking van € 96 mln om tekorten op de uitfinanciering van de SDE+-regeling te dekken.
Tabel 20 Begrotingsreserve Aardwarmte (bedragen x € 1.000)
Stand 1/1/2021
17.499
+ Geraamde storting
557
– Geraamde onttrekking
‒ 69
Stand (raming) per 31/12/2021
17.987
De begrotingsreserve voor de garantieregeling Aardwarmte is bedoeld om het budget voor het mogelijk uitbetalen van verliesdeclaraties meerjarig in te kunnen zetten en een eventuele mismatch in de tijd tussen inkomsten (premies) en uitgaven (verliesdeclaraties) op te vangen. Om gebruik te kunnen maken van de garantieregeling Aardwarmte betalen marktpartijen een kostendekkende premie aan de uitvoerder van de regeling (RVO.nl) die wordt gestort in de begrotingsreserve. Voor 2021 gaat het om een bedrag van € 0,56 mln. De onttrekking betreft de kosten die RVO.nl maakt voor de uitvoering van de regeling.
Tabel 21 Begrotingsreserve aan NRG verstrekte leningen (bedragen x € 1.000)
Stand 1/1/2021
6.600
+ Geraamde storting
– Geraamde onttrekking
Stand (raming) per 31/12/2021
6.600
De middelen in de begrotingsreserve risicopremie NRG zullen worden aangesproken als de Nuclear Reseach Group (NRG) – al dan niet tijdelijk of gedeeltelijk – niet kan voldoen aan de terugbetalingsverplichtingen volgens de afgesloten leningsovereenkomst.
3.5 Beleidsartikel 5 Een veilig Groningen met perspectief
Budgettaire gevolgen van beleid
Tabel 22 Budgettaire gevolgen van beleid art. 5 Een veilig Groningen met perspectief (Tweede suppletoire begroting) (bedragen x € 1.000)
Vastgestelde begroting (incl. ISB, NvW en amendementen) (1)
Stand 1e suppletoire begroting (incl. ISB, NvW en amendementen) (2)
Mutaties 2e suppletoire begroting (3)
Stand 2e suppletoire begroting (4) = (2) + (3)
Mutaties Miljoenennota (incl. ISB, NvW en amendementen)
Overige mutaties 2e suppletoire begroting
Verplichtingen
722.013
1.398.303
‒ 37.762
‒ 130.198
1.230.343
Uitgaven
722.013
1.408.293
‒ 51.952
‒ 130.198
1.226.143
Subsidies (regelingen)
21.756
73.289
65.098
‒ 23
138.364
Verduurzamingsopgave uit aardgasbaten
21.653
73.186
65.100
138.286
Geestelijke bijstand
103
103
‒ 2
‒ 23
78
Inkomensoverdrachten
545.000
1.040.000
‒ 123.585
‒ 124.841
791.574
Schadevergoedingen
200.000
425.000
40.000
465.000
Vergoeding waardedaling Groningen
245.000
515.000
‒ 100.000
‒ 90.000
325.000
Vergoeding immateriële schade Groningen
100.000
100.000
‒ 65.000
‒ 34.516
484
Bijdrage Commissie Bijzondere Situaties
0
0
1.415
‒ 325
1.090
Opdrachten
2.380
3.622
‒ 1.500
510
2.632
Werkbudget
2.380
2.122
510
2.632
Versterken
0
1.500
‒ 1.500
0
Bijdrage aan agentschappen
152.877
284.332
7.250
‒ 3.991
287.591
Bijdrage aan RVO.nl
152.877
282.332
7.250
‒ 3.941
285.641
Bijdrage aan Instituut Mijnbouwschade Groningen
0
2.000
‒ 50
1.950
Bijdrage aan ZBO’s/RWT’s
0
1.050
0
‒ 98
952
TNO publieke SDRA
0
1.050
‒ 98
952
Bijdrage aan mede overheden
0
0
2.200
0
2.200
Versterken
0
0
2.200
2.200
Bijdrage aan (internationale) organisaties
0
6.000
‒ 1.415
‒ 1.755
2.830
Organisatie- en programmabudget ACVG
0
3.000
‒ 765
2.235
Bijdrage Commissie Bijzondere Situaties
0
3.000
‒ 1.415
‒ 990
595
Ontvangsten
774.000
1.520.876
‒ 85.727
‒ 1.213.169
221.980
Schadevergoedingen
200.000
550.376
28.125
‒ 468.467
110.034
Uitvoeringskosten Schade
150.000
268.200
4.898
‒ 226.765
46.333
Dividenduitkering GasTerra
4.000
4.000
4.000
Mijnbouwwet
75.000
55.000
5.000
60.000
Vergoeding waardedaling Groningen
245.000
565.750
‒ 75.000
‒ 490.750
0
Vergoeding immateriële schade Groningen
100.000
75.000
‒ 48.750
‒ 26.250
0
Ontvangsten publieke SDRA
0
1050
‒ 98
952
Versterken
0
1500
‒ 839
661
Tabel 23 Uitsplitsing verplichtingen (bedragen x € 1.000)
Vastgestelde begroting (incl. ISB, NvW en amendementen) (1)
Stand 1e suppletoire begroting (incl. ISB, NvW en amendementen) (2)
Mutaties 2e suppletoire begroting (3)
Stand 2e suppletoire begroting (4) = (2) + (3)
Mutaties Miljoenennota (incl. ISB, NvW en amendementen)
Overige mutaties 2e suppletoire begroting
Verplichtingen
722.013
1.398.303
‒ 37.762
‒ 130.198
1.230.343
waarvan garantieverplichtingen
0
0
0
waarvan overige verplichtingen
722.013
1.398.303
‒ 37.762
‒ 130.198
1.230.343
Budgetflexibiliteit
Het percentage juridisch verplicht is met 99% even hoog als bij de ontwerpbegroting 2021. Dit is het geval omdat de grootste uitgaven op artikel 5 op basis van de Tijdelijke wet Groningen worden gedaan door het IMG. Ook de subsidies aan Samenwerkingsverband Noord Nederland zijn op basis van een ministeriële regeling verplicht. In het werkbudget en het budget voor geestelijke bijstand is nog een klein gedeelte (totaal ca. € 0,6 mln) niet verplicht.
Toelichting
Verplichtingen en uitgaven
Inkomensoverdrachten
Vergoeding waardedaling Groningen
Vanwege een lager aantal aanmeldingen dan dit jaar werd verwacht, heeft het IMG de raming voor de totale omvang van de vergoedingen voor waardedaling bijgesteld naar € 325 mln voor 2021. De verwachting is dat de aanmeldingen volgend jaar alsnog gedaan worden waardoor de naar beneden bijgestelde uitgave van € 90 mln doorschuift naar 2022.
Vergoeding immateriële schade Groningen
Het is de verwachting dat alleen de uitkeringen in het kader van de pilot voor de vergoeding van immateriële schade dit jaar tot uitkering komen. Overige uitkeringen voor immateriële schadevergoedingen worden vanaf 2022 verwacht.
Commissie Bijzondere Situaties
Dit betreft een correctie van het budget voor de Commissie Bijzondere Situaties (CBS). Er wordt € 0,3 mln uit dit budget overgeheveld naar de bijdrage aan RVO voor de uitvoeringskosten van de CBS.
Opdrachten
Werkbudget
Vanwege hogere verwachte uitgaven voor de ontwikkeling van de typologieaanpak door TNO wordt het werkbudget van de projectdirectie Groningen verhoogd.
Bijdrage aan agentschappen
Bijdrage aan RVO.nl
Omdat het IMG later dan eerder verwacht kan beginnen met de afhandeling van immateriële schade, zijn ook de uitvoeringskosten € 5,6 mln lager. Tegelijkertijd worden de uitvoeringkosten met € 0,3 mln verhoogd voor de uitvoeringskosten van de Commissie Bijzondere Situaties en met € 1,3 mln voor de aanloopkosten voor de regeling Duurzaam Herstel.
Bijdrage aan (internationale) organisaties
Organisatie- en programmabudget ACVG
Het organisatie- en programmabudget van de ACVG wordt bijgesteld naar de meest recente prognose voor de uitgaven van 2021.
Bijdrage Commissie Bijzondere Situaties
Van het beschikbare budget voor de Commissie Bijzondere Situaties in 2021 voordat de organisatie was ondergebracht bij het IMG is € 1,0 mln niet benut. Dit gedeelte van de verstrekte bijdrage wordt daarom teruggestort naar EZK en wordt in 2021 aangewend voor tegenvallers in de Groningenmiddelen op de EZK-begroting.
Ontvangsten
Ontvangsten van NAM voor schadevergoedingen, vergoedingen voor waardedaling en uitvoeringskosten van het IMG
Sinds 1 juli 2020 worden de kosten van de schadeafhandeling in Groningen op basis van artikel 15 van de Tijdelijke wet Groningen aan NAM doorbelast. Zorgvuldige onderbouwing van heffingsbesluiten vergt meer tijd dan eerder verwacht, waardoor er in 2021 geen verrekening met NAM kan plaatsvinden. De geraamde ontvangsten worden dan ook verschoven naar 2022.
Vergoeding immateriele schade Groningen
Omdat het IMG na uitvoering van de pilot voor immateriële schade in 2021 geen uitgaven meer verwacht, worden in 2021 ook geen kosten meer in rekening gebracht bij de NAM.
4 De niet-beleidsartikelen
4.1 Artikel 40 Apparaat Kerndepartement
Tabel 24 Apparaatsuitgaven Kerndepartement (Tweede suppletoire begroting) (bedragen x € 1.000)
Vastgestelde begroting (incl. ISB, NvW en amendementen) (1)
Stand 1e suppletoire begroting (incl. ISB, NvW en amendementen) (2)
Mutaties 2e suppletoire begroting (3)
Stand 2e suppletoire begroting (4) = (2) + (3)
Mutatie Miljoenennota (incl. ISB, NvW en amendementen)
Overige mutaties 2e suppletoire begroting
Verplichtingen
286.313
297.871
11.476
5.121
314.468
Uitgaven
286.313
297.871
11.476
5.121
314.468
Personele uitgaven
197.549
203.967
12.224
9.438
225.629
waarvan eigen personeel
171.294
180.536
12.637
1.984
195.157
waarvan inhuur externen
10.293
11.036
‒ 49
3.654
14.641
waarvan overige personele uitgaven
15.962
12.395
‒ 364
3.800
15.831
Materiële uitgaven
88.764
93.904
‒ 748
‒ 4.317
88.839
waarvan ICT
14.998
13.228
‒ 1.860
‒ 7.031
4.337
waarvan bijdrage aan SSO's
14.066
14.066
14.066
waarvan DICTU
21.147
21.147
1.447
22.594
waarvan overige materiële uitgaven
38.553
45.463
1.112
1.267
47.842
Ontvangsten
24.992
24.992
33.487
0
58.479
waarvan ACM
17.589
17.589
17.589
waarvan SodM
3.150
3.150
3.150
waarvan CPB
1.643
1.643
1.643
waarvan kerndepartement
2.610
2.610
33.487
36.097
Toelichting
Verplichtingen en uitgaven
Personele uitgaven
De raming van de personele uitgaven wordt verhoogd met € 9,4 mln onder andere op grond van:
– Voor de totale personele uitgaven wordt er vanuit de beleidsdirecties budget (€ 3,7 mln) overgeheveld ter compensatie van externe inhuur bij directies Bureau Managementondersteuning (BMO) en Informatievoorziening, Facilitair en Huisvesting (IFH).
– Extra personeelsuitgaven die gedekt worden door het Ministerie van IenW voor de kosten van het toezicht dat de ACM uitoefent op de vervoerssectoren spoor, loodsen, luchtvaart en personen (€ 2,4 mln).
– De apparaatsuitgavean voor het NGF worden gerealiseerd op de begroting van EZK. Hiertoe is € 1,3 mln vanuit het NGF beschikbaar gesteld.
– Toevoeging van loonbijstelling voor eenmalige ophoging van de loonruimte (€ 1 mln).
– Van het NEa-budget is er budget (€ 1 mln) teruggeboekt naar het ICT-ontwikkelbudget (artikel 40).
Materiële uitgaven
De raming voor de materiële uitgaven wordt verlaagd met € 4,3 mln op grond van:
– Een afroming van het ICT-ontwikkelbudget ten gunste van EZK brede problematiek. Deze ruimte was er omdat er in 2021 minder ICT claims zijn ingediend en/of gehonoreerd (€ 7 mln).
– Er is budget overgeheveld naar artikel 40 vanuit de beleidsdirecties ter compensatie van verscheidende opdrachten uitgevoerd door DICTU (€ 1,4 mln).
– Vanuit het Ministerie van BZK is er budget (€ 1,2 mln) beschikbaar gesteld voor het programma Transparantie in Informatie (TiI), dat als doel heeft de informatiehuishouding en informatievoorziening zo in te richten dat inzicht in en openheid over de informatie kan worden geboden aan de samenleving en de politiek.
Ontvangsten
Er zijn geen mutaties op de ontvangsten bij de 2e suppletoire begroting.
4.2 Artikel 41 Nog onverdeeld
Tabel 25 Nog onverdeeld (Tweede suppletoire begroting) (bedragen x € 1.000)
Vastgestelde begroting (incl. ISB, NvW en amendementen) (1)
Stand 1e suppletoire begroting (incl. ISB, NvW en amendementen) (2)
Mutaties 2e suppletoire begroting (3)
Stand 2e suppletoire begroting (4) = (2) + (3)
Mutatie Miljoenennota (incl. ISB, NvW en amendementen)
Overige mutaties 2e suppletoire begroting
Verplichtingen
0
37.678
‒ 37.678
0
0
Uitgaven
0
37.678
‒ 37.678
0
0
Prijsbijstelling
0
23.923
‒ 23.923
Loonbijstelling
0
22.127
‒ 22.127
Onvoorzien
0
‒ 8.372
8.372
Ontvangsten
0
0
0
0
0
Toelichting op de verplichtingen en uitgaven
Er zijn geen mutaties bij het artikel «Nog onverdeeld».
5 Agentschappen
5.1 Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO.nl)
Tabel 26 Exploitatieoverzicht baten-lastenagentschap RVO. nl (Tweede suppletoire begroting) (Bedragen x € 1.000)
(1) Vastgestelde begroting
(2) Mutaties 1e suppletoire begroting
(3) Mutaties 2e suppletoire begroting
(4) = (1) + (2) + (3) Totaal geraamd
Baten
-Omzet
772.836
204.846
51.902
1.029.584
waarvan omzet moederdepartement
351.480
177.914
51.902
581.296
waarvan omzet overige departementen
386.137
28.459
0
414.596
waarvan omzet derden
35.219
‒ 1.527
0
33.692
Rentebaten
0
0
0
0
Vrijval voorzieningen
0
0
0
0
Bijzondere baten
0
0
0
0
Totaal baten
772.836
204.846
51.902
1.029.584
Lasten
Apparaatskosten
757.779
204.846
51.902
1.014.527
-Personele kosten
415.682
66.872
9.362
491.916
waarvan eigen personeel
326.360
26.504
5.987
358.851
waarvan inhuur externen
65.526
40.368
14.106
120.000
waarvan overige personele kosten
23.796
0
‒ 10.731
13.065
-Materiële kosten
342.097
137.974
42.540
522.611
waarvan apparaat ICT
3.496
0
0
3.496
waarvan bijdrage aan SSO's
176.941
6.900
0
183.841
waarvan overige materiële kosten
161.660
131.074
42.540
335.275
Rentelasten
0
0
0
0
Afschrijvingskosten
14.557
0
0
14.557
-Materieel
557
0
0
557
waarvan apparaat ICT
0
0
0
0
waarvan overige materiële afschrijvingskosten
557
0
0
557
-Immaterieel
14.000
0
0
14.000
Overige lasten
500
0
0
500
waarvan dotaties voorzieningen
500
0
0
500
waarvan bijzondere lasten
0
0
0
0
Totaal lasten
772.836
204.846
51.902
1.029.584
Saldo van baten en lasten gewone bedrijfsuitoefening
0
0
0
0
Agentschapsdeel Vpb-lasten
0
0
0
0
Saldo van baten en lasten
0
0
0
0
Toelichting op de baten
Omzet moederdepartement
De totale mutatie in de omzet vanuit het moederdepartement bedraagt € 51,9 mln. Deze mutatie is opgebouwd uit de volgende onderdelen:
– De omzet vanuit het DG Bedrijfsleven & Innovatie (B&I) stijgt met € 28,0 mln. Dit betreft aanvullende opdrachten voor de "corona regelingen": Tegemoetkoming Vaste Lasten (19,7 mln), Tijdelijke subsidieregeling Evenementen (€ 1,2 mln) en Omscholing naar kansrijke beroepen in techniek en ICT (€ 1,4 mln). Daarnaast ook voor Netherlands Foreign Investment Agency (€ 2,2 mln), SBIR cybersecurity (€ 1,5 mln), Impulsaanpak Winkelgebieden (€ 1,0 mln) en overige regelingen (€ 1,0 mln).
– De omzet vanuit het DG Klimaat en Energie (K&E) stijgt met € 12,9 mln. De begroting is verhoogd om deze in lijn te brengen met de jaaropdracht 2021. Daarnaast is er een stijging van € 1,1 mln voor de subsidie van verduurzaming MKB.
– De opdracht aan de Instituut Mijnbouwschade Groningen (IMG) is met € 3,0 mln toegenomen.
– De opdracht voor de Directie Chief Economist neemt toe met € 1,4 mln. Dit komt onder andere door aanvullende opdracht Beter Aanbesteden en het Nationaal Groeifonds.
– De opdracht voor Overig neemt toe met € 6,6 mln. De begroting is verhoogd om in lijn te brengen met de opdracht Inkoop Uitvoering Centrum (IUC).
Omzet overige departementen & omzet derden
De omzet overige departementen en omzet derden kennen geen mutatie ten opzichte van de 1e suppletoire begroting.
Bijzondere baten
Zoals ook het geval ten tijde van de ontwerpbegroting 2021 verwacht RVO geen ontvangsten in het kader van bijzondere baten.
Toelichting op de lasten
De lasten stijgen met € 51,9 mln. De toename van het opdrachtvolume zoals hierboven toegelicht leidt tot hogere uitvoeringskosten. Dit vertaalt zich in een stijging van de personele lasten (€ 9,4 mln), waarbij zowel hogere kosten voor ambtelijk personeel (€ 6,0 mln) als hogere kosten voor externe inhuur (€ 14,1 mln) zijn geraamd. De overige personele kosten dalen met € 10,7 mln, grotendeels veroorzaakt door een lagere uitputting van reiskosten. De materiële kosten nemen toe met (€ 42,5 mln). De materiële kosten zijn onder te verdelen in directe en indirecte kosten, waarbij de directe materiële kosten verband houden met de uitvoering van opdrachten. De toename van het opdrachtenpakket leidt daardoor tot een stijging van € 42,5 mln aan overige materiële kosten. De bijdrage aan Shared Service Organisaties kent geen mutaties.
Tabel 27 Kasstroomoverzicht baten-lastenagentschap RVO. nl (Tweede suppletoire begroting) (bedragen x € 1.000)
(1) Vastgestelde begroting
(2) Mutaties 1e suppletoire begroting
(3) Mutaties 2e suppletoire begroting
(4) = (1) + (2) + (3) Totaal geraamd
1.
Rekening courant RHB 1 januari + depositorekeningen
112.718
‒ 24.525
20.892
109.085
Totaal ontvangsten operationele kasstroom (+)
772.836
347.999
‒ 91.251
1.029.584
Totaal uitgaven operationele kasstroom (-/-)
‒ 758.279
‒ 342.798
86.050
‒ 1.015.027
2.
Totaal operationele kasstroom
14.557
5.201
‒ 5.201
14.557
Totaal investeringen (-/-)
‒ 29.200
‒ 14.900
18.200
‒ 25.900
Totaal boekwaarde desinvesteringen (+)
0
0
0
0
3.
Totaal investeringskasstroom
‒ 29.200
‒ 14.900
18.200
‒ 25.900
Eenmalige uitkering aan moederdepartement (-/-)
0
0
‒ 30.223
‒ 30.223
Eenmalige storting door moederdepartement (+)
0
0
0
0
Aflossingen op leningen (-/-)
‒ 14.606
‒ 1.504
4.364
‒ 11.746
Beroep op leenfaciliteit (+)
29.200
14.900
‒ 18.200
25.900
4.
Totaal financieringskasstroom
14.594
13.396
‒ 44.059
‒ 16.069
5.
Rekening courant RHB 31 december (=1+2+3+4)
112.669
‒ 20.828
‒ 10.168
81.673
Toelichting op het kasstroomoverzicht
Het kasstroomoverzicht is in lijn gebracht met de mutaties tot en met de 2e suppletoire begroting. De investeringen blijven iets achter ten opzichte van de begroting. Er heeft een uitkering van € 30,2 mln plaatsgevonden aan het moederdepartement in het kader van afroming van het eigen vermogen.
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
S.A. Blok, minister van Economische Zaken en Klimaat
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.