Inbreng verslag schriftelijk overleg : Inbreng verslag van een schriftelijk overleg over het verbeterplan van de registratie van arbeidsmigranten in de Basisregistratie Personen (BRP) (Kamerstuk 27859-153)
2021D25456 INBRENG VERSLAG VAN EEN SCHRIFTELIJK OVERLEG
De vaste commissie voor Binnenlandse Zaken heeft enkele vragen en opmerkingen over
                  de brief van de Staatssecretaris van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties van
                  26 mei 2021 (Kamerstukken 27 859 en 29 861, nr. 153) over het Verbeterplan van de registratie van arbeidsmigranten in de Basisregistratie
                  Personen (BRP).
               
De fungerend voorzitter van de commissie, Martin Bosma
Adjunct-griffier van de commissie, Hendrickx
Inhoudsopgave
1.
Inleiding
2
2.
Stand van zaken
3
3.
Het stappenplan
4
4.
Uitvoering
5
5.
Relatie met overige wetgeving
5
1. Inleiding
               
De leden van de VVD-fractie danken de Staatssecretaris van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties
                  voor de brief van 26 mei 2021 over het voornemen om contactgegevens en tijdelijke
                  verblijfsadressen van niet-ingezetenen te gaan registreren. Dat achten de leden van
                  de VVD-fractie een goede zaak, want niet-ingezetenen, waaronder ook vaak arbeidsmigranten,
                  verblijven soms jarenlang in Nederland zonder geregistreerd te worden als ingezetenen
                  bij een gemeente, met alle problemen van dien, zoals wel is gebleken. De Staatssecretaris
                  geeft in de brief aan te kiezen voor een stapsgewijze aanpak van deze problematiek.
                  Allereerst zullen door middel van een experiment de contact-gegevens op vrijwillige
                  basis worden verzameld en worden gebruikt met toestemming. In stap 2 zullen door middel
                  van een uitgebreider experiment de contactgegevens en tijdelijke verblijfsadressen
                  worden geregistreerd, actueel worden gehouden en worden verstrekt op basis van autorisatiebesluiten.
                  Stap 3 is het evalueren van de experimenten en het voorbereiden van wetswijziging.
               
De leden van de D66-fractie danken de Staatssecretaris voor het verbeterplan registratie
                  arbeidsmigratie en hebben daarover nog enkele vragen.
               
De leden van de SP-fractie hebben kennisgenomen van het verbeterplan registratie arbeidsmigranten
                  en hebben hierover nog een enkele vraag. Hoe verhouden deze plannen zich ten opzichte
                  van de aanbevelingen van het aanjaagteam onder leiding van Emile Roemer en hoe verhouden
                  deze plannen zich ten opzichte van het ingediende amendement Rajkowski c.s.?
               
De leden van de PvdA-fractie hebben met belangstelling kennisgenomen van het voorliggend
                  verbeterplan om te registratie van arbeidsmigranten in de Basisregistratie Personen
                  (BRP) te verbeteren. Deze leden zijn van mening dat een deel van de problematiek,
                  namelijk de vaak erbarmelijke omstandigheden waar arbeidsmigranten mee te maken hebben,
                  voor een deel te wijten is aan het feit dat de desbetreffende autoriteiten geen zicht
                  hebben op waar zij verblijven. Registratie in de BRP moet daar een einde aan maken.
               
Ook deze leden zijn doordrongen van de ernst van de problematiek. Alleen begrijpen
                     deze leden niet waarom de Staatssecretaris in diens verbeterplan dan voor een stapsgewijze
                     aanpak kiest. Vergen urgente problemen niet juist een doortastende aanpak door de
                     benodigde wet- en regelgeving meteen aan te passen en maatregelen te nemen om gemeenten
                     en andere instellingen voor te bereiden op deze nieuwe registratie van niet-ingezetenen?
                     Hoe verhoudt zich het stappenplan tot het advies van de Commissie Roemer om arbeidsmigranten
                     als ingezetenen te registreren op het feitelijk adres waar zij verblijven?
                  
Hoe voorzien uw plannen erin dat ook meereizende partners en kinderen van arbeiders
                     worden geregistreerd?
                  
Voorzien de plannen in een wettelijke grondslag voor gegevensuitwisseling en bestandvergelijking
                     tussen RNI, Belastingdienst, UWV, gemeenten en DUO? Zo ja, op welke wijze? Zo nee,
                     waarom niet?
                  
De leden van de GroenLinks-fractie hebben met belangstelling kennisgenomen van het
                     verbeterplan van de registratie van arbeidsmigranten in de basisregistratie personen.
                     Deze leden hebben voor dit moment een vraag aan de Staatssecretaris. In het verbeterplan
                     lezen zij dat de Staatssecretaris stappen wil zetten, maar dat deze stappen deels
                     in de vorm van vrijwilligheid en experimenten worden voorgesteld. Kan nader worden
                     ingegaan op de redenen voor deze keuze waarom er niet voor is gekozen wettelijke stappen
                     te zetten en de verbeteringen daarmee juridisch te borgen?
                  
De leden van de SGP-fractie hebben met belangstelling kennis genomen van de brief
                     van de Staatssecretaris. Zij hebben enkele vragen.
                  
2. Stand van zaken
               
Allereerst vragen de leden van de VVD-fractie naar de meest recente stand van zaken
                  als het gaat om de voorbereiding van dit experiment. Hoever is het departement daarmee?
                  Hoever zijn de gemeenten? Het experiment met als doel om de registratie van arbeidsmigranten
                  in de BRP te verbeteren past in het nieuwe artikel 4.16A van de BRP, zoals voorgesteld
                  in het wetsvoorstel Wijziging van de Wet basisregistratie personen (TK 35 648). Waarom wordt stap 1 niet overgeslagen, zodat direct met het volledig registreren
                  van contactgegevens en tijdelijke verblijfsadressen van arbeidsmigranten in de BRP
                  kan worden begonnen? Speelt daarbij meer dan alleen het voltooien van het wetsvoorstel
                  Wijziging van de Wet basisregistratie personen (TK 35 648)? De voorkeur van de leden van de VVD-fractie gaat uit naar het zo spoedig mogelijk
                  uitvoeren van het experiment, ervan uitgaande dat eerst een experiment nodig is en
                  het opnemen van de gegevens in de BRP niet meteen in de wet kan worden verankerd.
                  Gaarne krijgen zij een reactie van de Staatssecretaris.
               
De leden van de D66-fractie vragen wat de ervaringen zijn met het lopende experiment
                  waarbij door 19 RNI-loketten bij gemeenten vrijwillig e-mailadressen en telefoonnummers
                  van niet-ingezetenen worden geregistreerd. De leden vragen ook waarom het tot de zomer
                  van 2022 moet duren om het tweede deel van het experiment in werking te laten treden,
                  waarbij ook tijdelijke verblijfsadressen worden geregistreerd en bijgehouden kunnen
                  worden in het BRP. De leden vragen of dit dan niet langer gaat over vrijwillige registratie,
                  en of er in de experimenteerruimte wel naar ruimte zou kunnen worden gezocht om dit
                  direct te verplichten, ook al binnen het experiment. De leden van de D66-fractie vragen
                  of voor de derde stap dan ook de uitkomsten van het tweede deel moeten worden afgewacht
                  wat de Staatssecretaris betreft.
               
De leden van de D66-fractie vragen daarnaast of de Staatssecretaris nader wil ingaan
                  op de aanvullende adviezen van het aanjaagteam arbeidsmigranten op de registratie
                  van arbeidsmigranten. De leden vragen daarbij op welke manier de actieve zorgplicht
                  van werkgevers ten aanzien van registratie zou kunnen worden vormgegeven, en wat de
                  stand van zaken is rond de signalen uit de Landelijke Aanpak Adreskwaliteit. Het aanjaagteam
                  doet namelijk de aanbeveling om deze signalen te gebruiken bij het versterken van
                  toezicht op arbeidsmigratie. Het kabinet heeft eerder aangegeven daar waar mogelijk
                  al gehoor wordt gegeven aan het advies van het aanjaagteam arbeidsmigranten. De leden
                  vragen of dit deel van het advies daar ook onder valt en wat de beoogde timing is
                  voor het opvolgen van dit advies.
               
De leden van de SGP-fractie vragen of de snelheid waarmee ingrijpende wijzigingen
                     van de BRP nu plaatsvinden, met name het verankeren van contactgegevens, voldoende
                     recht doet aan de vereiste zorgvuldigheid. In hoeverre worden waar nodig het vrijwillige
                     traject en de experimentele aanpak benut om risico’s te voorkomen bij het verplicht
                     opnemen van contactgegevens van niet-ingezetenen?
                  
De leden van de SGP-fractie vragen de Staatssecretaris nader te duiden wat de bedoeling
                     is van het opnemen van de contactgegevens van niet-ingezetenen. Deze leden lezen in
                     de brief vooral voor betrokkenen positieve doelstellingen, zoals het creëren van meer
                     zicht en betere bescherming, maar zij constateren dat ook sprake kan zijn van de noodzaak
                     tot handhaving bij onwil om te registreren in strijd met verplichtingen. Zij vragen
                     hoe deze uitgangspunten zich tot elkaar verhouden en wat dat betekent voor de communicatie
                     richting niet-ingezetenen.
                  
3. Het stappenplan
               
Ten aanzien van het stappenplan stellen de leden van de PvdA-fractie de volgende vragen.
Stap 1. Contactgegevens verzamelen op vrijwillige basis, en gebruiken met toestemming
De leden van de PvdA-fractie begrijpen niet wat de meerwaarde is van het op vrijwillige
                     basis melden van e-mailadressen en telefoonnummers van niet-ingezetenen in de 19 RNI-loketten,
                     anders dan misschien met het registratiesysteem kan worden geoefend met het oog op
                     verdere uitbreiding van de registratie. Kunt hier nader op worden ingegaan? Wat draagt
                     het vrijwillig registreren van deze beperkte gegevens en het gebruiken daarvan in
                     de praktijk bij aan het oplossen van de vaak schrijnende problemen waar arbeidsmigranten
                     tegenaan lopen? En deelt de Staatssecretaris de mening van deze leden dat bij vrijwillige
                     medewerking het risico levensgroot is dat arbeidsmigranten alsnog buiten beeld blijven
                     en er ook geen zicht op hun woon- of werksituatie gaat ontstaan? Zo ja, waarom? Zo
                     nee, waarom niet?
                  
Stap 2. Contactgegevens en tijdelijke verblijfsadressen registreren, actueel houden
                        en verstrekken op basis van autorisatiebesluiten.
De leden van de PvdA-fractie lezen dat in stap 2 bij wijze van experiment de tijdelijke
                     verblijfsadressen aan de 19 RNI-loketten geregistreerd kunnen gaan worden. Deze tijdelijke
                     verblijfsadressen en de contactgegevens kunnen dan ook verstrekt worden aan alle gemeenten
                     en andere overheidsorganisaties die daarvoor geautoriseerd worden. Met een dergelijke
                     registratie krijgt de arbeidsmigrant een BSN-nummer. Waarom zouden deze arbeidsmigranten
                     daarna nog gaan kiezen om zich in het BRP te gaan inschrijven? Met een BSN kan deze
                     arbeidsmigrant immers al legaal in Nederland functioneren en lijkt er een stimulans
                     te ontbreken om zich in de BRP, anders dan de RNI, in te gaan schrijven. Hoe kan voorkomen
                     worden dat arbeidsmigranten alsnog uit het oog verdwijnen?
                  
Stap 3 Experimenten evalueren en wetswijzigingen voorbereiden.
Kan de Staatssecretaris het tijdspad schetsen van de stappen 1 tot en met 3 met daarbij
                     vermelding wanneer de wetswijziging wordt voorzien die nodig is om wel een structureel
                     toezicht te kunnen houden op het wel en wee van arbeidsmigranten in Nederland, zo
                     vragen de leden van de PvdA-fractie?
                  
Waar zitten de eventuele belemmeringen in uitvoeringspraktijk, de wet- en regelgeving
                     of financiën die weggenomen dienen te worden om dit proces te versnellen en er sneller
                     voor de zorgen dat de problematiek van arbeidsmigranten eerder aangepakt kan gaan
                     worden?
                  
4. Uitvoering
               
Hoeveel tijd is er na de inwerkingtreding van het hiervoor genoemde wetsvoorstel nodig
                     voordat daadwerkelijk met het experiment kan worden begonnen, zo vragen de leden van
                     de VVD-fractie. Wil de Staatssecretaris de Kamer informeren over de gang van zaken
                     en het moment dat de gemeenten de genoemde gegevens echt gaan opnemen? In hoeverre
                     wordt een en ander straks gemonitord en geëvalueerd? Gaarne krijgen de leden van de
                     VVD-fractie een reactie van de Staatssecretaris.
                  
De leden van de D66-fractie vragen wat het amendement van het lid Rajkowski c.s. (TK
                     35 648 nr. 12) zou betekenen voor de geschetste aanpak indien dit zou worden aangenomen. Zij vragen
                     of de Staatssecretaris nog nader kan ingaan op de context die hij heeft geschetst
                     bij de behandeling van dit amendement, dat zijn voorkeur nog steeds de route via een
                     experimenteerartikel zou zijn. Gezien de recente voorbeelden van misstanden rond de
                     huisvesting van arbeidsmigranten, acht de D66-fractie het noodzakelijk om sneller
                     over te gaan op wetgeving. De leden vragen daarbij wel waar de Staatssecretaris de
                     mogelijke noodzaak ziet om bij te sturen en wat hij is tegengekomen bij de opzet van
                     de experimenten. De leden vragen hoe de Staatssecretaris dan wil omgaan met inwerkingtreding,
                     aangezien hij aangeeft dat dit amendement niet sneller van kracht zal zijn dan de
                     route van de experimenten.
                  
5. Relatie met overige wetgeving
               
De leden van de VVD-fractie vragen aandacht voor de relatie met EU-wet- en regelgeving.
                  In hoeverre is deze regelgeving een belemmering voor het definitief regelen van het
                  opnemen van de contactgegevens en de tijdelijke verblijfsadressen van arbeidsmigranten
                  in de BRP? Is de Staatssecretaris bereid daar onderzoek naar te laten doen? Zo neen,
                  waarom niet? Zo ja, wil de Staatssecretaris de Kamer informeren over de uitkomsten
                  van dat onderzoek?
               
Ondertekenaars
- 
              
                  Eerste ondertekenaar
 Martin Bosma, Tweede Kamerlid
- 
              
                  Mede ondertekenaar
 F.M.J. Hendrickx, adjunct-griffier
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.
 
          