Memorie van toelichting : Memorie van toelichting
Tweede Kamer der Staten-Generaal
InhoudsopgaveA. ARTIKELSGEWIJZE TOELICHTING BIJ HET WETSVOORSTEL B. BEGROTINGSTOELICHTING1 Leeswijzer2 Beleid2.1 Overzicht belangrijke uitgaven- en ontvangstenmutaties3 Beleidsartikelen3.1 Beleidsartikel 1 KennisontwikkelingBudgettaire gevolgen van beleid3.2 Beleidsartikel 2 Research & development (R&D) en innovatieBudgettaire gevolgen van beleid3.3 Beleidsartikel 3 InfrastructuurBudgettaire gevolgen van beleid4 Niet-beleidsartikelen4.1 Artikel 11 Apparaat Nationaal Groeifonds
35 850 XIX Wijziging van de begrotingsstaat van het Nationaal Groeifonds (XIX) voor het jaar 2021 (wijziging samenhangende met de Voorjaarsnota)
Nr. 2 MEMORIE VAN TOELICHTING
Vergaderjaar 2020‒2021
A. ARTIKELSGEWIJZE TOELICHTING BIJ HET WETSVOORSTEL
Wetsartikel 1
De begrotingsstaten die onderdeel zijn van de Rijksbegroting, worden op grond van artikel 2.3, eerste lid, van de Comptabiliteitswet 2016 elk afzonderlijk bij wet vastgesteld en derhalve ook gewijzigd. Het onderhavige wetsvoorstel strekt ertoe om voor het jaar 2021 wijzigingen aan te brengen in de begrotingsstaat van het Nationaal Groeifonds.
In het tweede lid van artikel 1 van dit wetsvoorstel wordt artikel 1 van de wet tot vaststelling van de begrotingsstaat van het Nationaal Groeifonds (XIX) voor het jaar 2021 (Kamerstuk 35 570 XIX, nr. 1) gewijzigd. Deze wijziging heeft ten doel bijdragen aan departementale begrotingen of begrotingsfondsen via budgetoverboekingen te kunnen laten plaatsvinden. Het beschikbaar stellen van middelen uit de begroting van het Nationaal Groeifonds (NGF) aan vakdepartementen die NGF-projecten uitvoeren, vindt plaats via budgetoverboekingen. Over deze handelwijze heeft afstemming plaatsgevonden met de Algemene Rekenkamer. In de oorspronkelijke formulering van artikel 1 van de wet tot vaststelling van de begrotingsstaat van het Nationaal Groeifonds (XIX) voor het jaar 2021 werden alleen betalingen uit het NGF voorzien en was geen rekening gehouden met de systematiek van budgetoverboekingen. Met onderhavige wijziging waarbij «tevens» en «en ontvangsten» uit het genoemde artikel 1 worden geschrapt, wordt in de mogelijkheid van budgetoverboeking voorzien. De budgetoverboekingen worden via (suppletoire) begrotingen aan het parlement voorgelegd. De verantwoording van de NGF-middelen zal plaatsvinden via de departementale jaarverslagen respectievelijk begrotingsfondsen. Het jaarverslag van het Nationaal Groeifonds rapporteert over het totaal van goedgekeurde projecten via een overzichtsconstructie. Deze handelwijze is gebruikelijk bij het informeren van de Staten-Generaal over het ter beschikking stellen van middelen op diverse begrotingshoofdstukken voor één doel.
De in de begrotingsstaten opgenomen begrotingsartikelen worden in onderdeel B van deze memorie van toelichting toegelicht (de zgn. begrotingstoelichting).
De Minister van Economische Zaken en Klimaat,S.A. Blok
B. BEGROTINGSTOELICHTING
1 Leeswijzer
Opbouw 1e suppletoire begroting 2021
Deze 1e suppletoire begroting geeft een geactualiseerd beeld van de begrotingsuitvoering 2021. Onderdeel B, de begrotingstoelichting, is als volgt opgebouwd:
1. Leeswijzer.
2. Overzicht belangrijkste suppletoire uitgaven- en ontvangstenmutaties. De belangrijkste verplichtingenmutaties zijn toegelicht in de artikelen.
3. De beleidsartikelen. Voor ieder beleidsartikel is de tabel «Budgettaire gevolgen van beleid» opgenomen. Hierin zijn de begrotingsmutaties voor de verplichtingen, uitgaven en ontvangsten weergegeven.
4. De niet-beleidsartikelen. In de budgettaire tabel zijn de begrotingsmutaties voor de verplichtingen, uitgaven en ontvangsten opgenomen.
Ondergrenzen toelichtingen
Voor het toelichten van de begrotingsmutaties zijn in deze eerste suppletoire begroting de ondergrenzen gehanteerd zoals opgenomen in de onderstaande tabel.
Tabel 1 Ondergrenzen conform RBV
Omvang begrotingsartikel (stand ontwerpbegroting) in € miljoen
Beleidsmatige mutaties (ondergrens in € miljoen)
Technische mutaties (ondergrens in € miljoen)
< 50
1
2
=> 50 en < 200
2
4
=> 200 < 1000
5
10
=> 1000
10
20
In sommige gevallen, waar politiek relevant, worden ook posten toegelicht beneden deze ondergrenzen.
2 Beleid
2.1 Overzicht belangrijke uitgaven- en ontvangstenmutaties
Belangrijkste suppletoire uitgavenmutaties 2021
Tabel 2 Belangrijkste suppletoire uitgavenmutaties 2021 (Eerste suppletoire begroting) (bedragen x € 1.000)
Artikelnummer
Uitgaven 2021
Vastgestelde begroting 2021
1.000.000
Belangrijkste suppletoire mutaties
Project AiNed
2
‒ 4.400
Project QuantumDeltaNL
2
‒ 5.400
Project RegMed XB
2
‒ 2.300
Apparaatskosten NGF
11
‒ 4.327
Loonbijstelling
11
7.502
Prijsbijstelling
11
8.662
Stand 1e suppletoire begroting 2021
999.737
Toelichting
Voor drie toegekende NGF-projecten uit de pijler Research & development en Innovatie is een eerste tranche aan middelen overgeboekt naar de begroting van EZK. Dit betreft de volgende projecten:
AiNed
Aan het project AiNed is € 44 mln toegekend voor een start met de ELSA (Ethical, Legal and Social Aspects)-labs, het AI-talentprogramma, de Europese kennisnetwerken en de Europese innovatieprogramma’s. Hiervan is de eerste € 4,4 mln overgeheveld naar de EZK-begroting.
QuantumDeltaNL
Het voorstel QuantumDeltaNL richt zich op het versterken van Nederlands quantum-ecosysteem, door te investeren in (1) quantumcomputing, (2) quantumnetwerken en (3) quantumsensing. Quantum is een ontwikkelende technologie, die een ‘game-changer’ kan zijn op het gebied van rekenkracht en daarmee voor nieuwe verdienmodellen en oplossingen voor maatschappelijke problemen kan zorgen. Door quantumtechnologie kunnen in de toekomst mogelijk veel veiligere netwerken en communicatie tot stand gebracht worden. Er is een bedrag van € 54 mln toegekend aan dit project voor de financiering van de eerste fase, waarvan € 5,4 mln is overgeboekt naar de begroting van uitvoerend departement EZK.
RegMed XB
Het voorstel RegMed XB investeert in de bouw van vier pilotfabrieken voor de verdere ontwikkeling van regeneratieve gezondheidszorg. Regeneratieve geneeskunde is erop gericht nieuwe behandelingen te ontwikkelen die slim gebruik maken van het zelf herstellend vermogen van ons lichaam. Hiervoor wordt gebruik gemaakt van gentherapie en (stam)celtherapie. Het doel van RegMed XB is enerzijds op lange termijn chronische ziekten te kunnen voorkomen of genezen, en anderzijds het Nederlandse bedrijfsleven in staat te stellen om innovatieve producten en processen te ontwikkelen en in te spelen op een sterk groeiende buitenlandse markt. Voor de eerste fase van het project is € 23 mln toegekend, waarvan € 2,3 mln is overgeheveld naar de begroting van uitvoerend departement EZK.
Apparaatskosten NGF
Onder de apparaatskosten vallen de uitgaven van € 4,3 mln voor de kosten van de adviescommissie NGF, de ondersteuning van de adviescommissie, inhuur van externe expertise en de kosten voor het fondsbeheer.
Loonbijstelling
Dit betreft de looncompensatie over het gehele NGF-budget.
Prijsbijstelling
Dit betreft de prijscompensatie over het gehele NGF-budget.
Belangrijkste suppletoire ontvangstenmutaties 2021
Er is geen sprake van ontvangstenmutaties bij deze 1e suppletoire begroting 2021.
3 Beleidsartikelen
3.1 Beleidsartikel 1 Kennisontwikkeling
Budgettaire gevolgen van beleid
Tabel 3 Budgettaire gevolgen van beleid art. 1 Kennisontwikkeling (Eerste suppletoire begroting) (bedragen x € 1.000)
Ontwerpbegroting 2021 (1)
Mutaties via NvW, moties, amendementen en ISB (2)
Vastgestelde begroting 2021 (3) = (1) + (2)
Mutaties 1e suppletoire begroting (4)
Stand 1e suppletoire begroting (5) = (3) + (4)
Mutatie 2022
Mutatie 2023
Mutatie 2024
Mutatie 2025
Verplichtingen
1.331.834
0
1.331.834
0
1.331.834
0
0
0
0
Uitgaven
331.834
0
331.834
0
331.834
0
0
0
0
Subsidies (regelingen)
331.834
0
331.834
‒ 13.880
317.954
‒ 17.030
‒ 24.220
‒ 22.730
‒ 20.840
Onverdeeld pijler 1
331.834
0
331.834
‒ 13.880
317.954
‒ 17.030
‒ 24.220
‒ 22.730
‒ 20.840
Bijdrage aan (andere) begrotingshoofdstukken
0
0
0
13.880
13.880
17.030
24.220
22.730
20.840
NGF - project Leven lang ontwikkelen bijdrage OCW
0
0
0
3.300
3.300
4.800
8.950
7.950
6.950
NGF - project Leven lang ontwikkelen bijdrage SZW
0
0
0
200
200
1.700
4.450
3.950
2.450
NGF - project Transitie naar innovatief en toekomstbestendigonderwijs bijdrage OCW
0
0
0
10.380
10.380
10.530
10.820
10.830
11.440
Ontvangsten
0
0
0
0
0
0
0
0
0
Tabel 4 Uitsplitsing verplichtingen (bedragen x € 1.000)
Ontwerpbegroting 2021 (1)
Mutaties via NvW, moties, amendementen en ISB (2)
Vastgestelde begroting 2021 (3) = (1) + (2)
Mutaties 1e suppletoire begroting (4)
Stand 1e suppletoire begroting (5) = (3) + (4)
Mutatie 2022
Mutatie 2023
Mutatie 2024
Mutatie 2025
Verplichtingen
1.331.834
0
1.331.834
0
1.331.834
0
0
0
0
waarvan garantieverplichtingen
0
0
0
0
0
0
0
0
0
waarvan overige verplichtingen
1.331.834
0
1.331.834
0
1.331.834
0
0
0
0
Budgetflexibiliteit
Van het geraamde kasbudget in 2021 van € 331,8 mln heeft € 13,9 mln betrekking op de voorwaardelijke toekenningen aan de projecten Leven lang ontwikkelen en Transitie naar innovatief en toekomstbestendig onderwijs. Het percentage juridisch verplicht is daarmee 4%.
Toelichting
Verplichtingen
Er zijn voor pijler 1 Kennisontwikkeling voorwaardelijke toekenningen gedaan voor een bedrag van € 124,3 mln ten behoeve van de projecten Leven lang ontwikkelen en Transitie naar innovatief en toekomstbestendig onderwijs.
Van het geraamde bedrag van € 1,331 mld aan verplichtingen is een bedrag van € 1,207 mld nog niet (voorwaardelijk) toegekend aan projecten.
Uitgaven
Subsidies
De kasmiddelen van in totaal € 13,9 mln in 2021 voor de voorwaardelijke toekenningen zijn overgeheveld naar de categorie Bijdrage aan (andere) begrotingshoofdstukken. Voor een nadere toelichting zie onder Bijdrage aan (andere) begrotingshoofdstukken.
Bijdrage aan (andere) begrotingshoofdstukken
Het bedrag van € 124,3 mln aan voorwaardelijke toekenning is conform de verdeling in tabel 5 verdeeld over het project Leven lang Ontwikkelen en het project Transitie naar innovatief en toekomstbestendig onderwijs.
Versterking Infrastructuur Leven Lang Ontwikkelen
Het voorstel Versterking Infrastructuur Leven Lang Ontwikkelen (LLO) investeert in het personaliseren van een digitaal scholingsoverzicht. Deze investering voorziet in een behoefte bij werkgevers en werknemers aan een overzicht van het aanbod van scholing en daarvoor beschikbare financieringsmogelijkheden.
Transitie naar innovatief en toekomstbestendig onderwijs
Het voorstel transitie naar innovatief en toekomsbestendig onderwijs investeer in een nationaal onderwijslab. Het Nationaal Onderwijslab wordt als een publieke voorziening opgezet om een impuls te geven aan de innovatie van digitale leer- en hulpmiddelen.
Tabel 5 NGF-projecten Kennisontwikkeling (bedragen x € 1 mln)
Omschrijving
2021
2022
2023
2024
2025
2026
2027
Totaal
Versterking Infrastructuur Leven Lang Ontwikkelen
OCW
Voorwaardelijke toekenning
3,3
4,8
8,95
7,95
6,95
0
0
31,9
SZW
Voorwaardelijke toekenning
0,2
1,7
4,45
3,95
2,45
0
0
12,8
Transitie naar innovatief en toekomstbestendig onderwijs
OCW
Voorwaardelijke toekenning
10,38
10,53
10,82
10,83
11,44
12,27
13,33
79,6
Totaal toekenningen Kennisontwikkeling
13,9
17,0
24,2
22,7
20,8
12,3
13,3
124,3
waarvan
OCW
Voorwaardelijke toekenning
13,7
15,3
19,8
18,8
18,4
12,3
13,3
111,5
waarvan
SZW
Voorwaardelijke toekenning
0,2
1,7
4,5
4,0
2,5
0,0
0,0
12,8
Reserveringen
Naast bovenstaande voorwaardelijke toekenningen is er voor de projecten ook een bedrag gereserveerd van € 108 mln.
Tabel 6 Reserveringen Kennisontwikkeling (bedragen x € 1 mln)
Omschrijving
Versterking Infrastructuur Leven Lang Ontwikkelen
OCW
22,5
SZW
22,5
Transitie naar innovatief en toekomstbestendig onderwijs
OCW
63,0
Totaal reservering Kennisontwikkeling
108,0
waarvan
OCW
85,5
waarvan
SZW
22,5
Zie Kamerbrief Bekostiging investeringsvoorstellen uit Nationaal Groeifonds van 09 april 2021 (Kamerstuk 35 570-XIX, nr. I) voor een nadere toelichting.
3.2 Beleidsartikel 2 Research & development (R&D) en innovatie
Budgettaire gevolgen van beleid
Tabel 7 Budgettaire gevolgen van beleid art. 2 Research & development (R&D) en innovatie (Eerste suppletoire begroting) (bedragen x € 1.000)
Ontwerpbegroting 2021 (1)
Mutaties via NvW, moties, amendementen en ISB (2)
Vastgestelde begroting 2021 (3) = (1) + (2)
Mutaties 1e suppletoire begroting (4)
Stand 1e suppletoire begroting (5) = (3) + (4)
Mutatie 2022
Mutatie 2023
Mutatie 2024
Mutatie 2025
Verplichtingen
1.331.833
0
1.331.833
‒ 121.000
1.210.833
0
0
0
0
Uitgaven
331.833
0
331.833
‒ 12.100
319.733
0
0
0
0
Subsidies (regelingen)
331.833
0
331.833
‒ 17.950
313.883
‒ 77.380
‒ 125.860
‒ 156.390
‒ 113.190
Onverdeeld pijler 2
331.833
0
331.833
‒ 17.950
313.883
‒ 77.380
‒ 125.860
‒ 156.390
‒ 113.190
Bijdrage aan (andere) begrotingshoofdstukken
0
0
0
5.850
5.850
77.380
125.860
156.390
113.190
NGF - project AiNed bijdrage EZK
0
0
0
0
0
13.200
22.000
26.400
17.600
NGF - project Groenvermogen van de Nederlandse economie bijdrage EZK
0
0
0
3.650
3.650
18.250
21.900
21.900
7.300
NGF - project Health-RI bijdrage EZK
0
0
0
2.200
2.200
4.400
6.600
6.600
2.200
NGF - project QuantumDeltaNL bijdrage EZK
0
0
0
0
0
33.600
61.800
84.600
73.800
NGF - project RegMed XB bijdrage EZK
0
0
0
0
0
7.930
13.560
16.890
12.290
Ontvangsten
0
0
0
0
0
0
0
0
0
Tabel 8 Uitsplitsing verplichtingen (bedragen x € 1.000)
Ontwerpbegroting 2021 (1)
Mutaties via NvW, moties, amendementen en ISB (2)
Vastgestelde begroting 2021 (3) = (1) + (2)
Mutaties 1e suppletoire begroting (4)
Stand 1e suppletoire begroting (5) = (3) + (4)
Mutatie 2022
Mutatie 2023
Mutatie 2024
Mutatie 2025
Verplichtingen
1.331.833
0
1.331.833
‒ 121.000
1.210.833
0
0
0
0
waarvan garantieverplichtingen
0
0
0
0
0
0
0
0
0
waarvan overige verplichtingen
1.331.833
0
1.331.833
‒ 121.000
1.210.833
0
0
0
0
Budgetflexibiliteit
Van het geraamde kasbudget in 2021 van € 319,7 mln heeft € 5,9 mln betrekking op de voorwaardelijke toekenningen aan de projecten Groenvermogen van de Nederlandse economie en Health-RI. Het percentage juridisch verplicht is daarmee 2%.
Toelichting
Verplichtingen
Vanuit het NGF is voor € 121 mln aan verplichtingen overgeheveld naar de EZK-begroting voor de uitvoering van de volgende projecten (zie ook Tabel 9):
– AiNed (€ 44 mln);
– QuantumDeltaNL (€ 54 mln);
– RegMed XB (€ 23 mln).
Daarnaast zijn voor 5 projecten voorwaardelijke toekenningen gedaan voor een bedrag van in totaal € 400,3 mln.
Van de resterende verplichtingenruimte van € 1,21 mld is derhalve een bedrag van € 821 mln nog niet (voorwaardelijk) toegekend.
Uitgaven
Subsidies
De kasmiddelen van in totaal € 12,1 mln in 2021 voor de toekenningen en de voorwaardelijke toekenningen zijn overgeheveld naar de categorie Bijdrage aan (andere) begrotingshoofdstukken. Voor een nadere toelichting zie onder Bijdrage aan (andere) begrotingshoofdstukken.
Bijdrage aan (andere) begrotingshoofstukken
Het bedrag van € 121 mln aan toekenningen en € 400,3 mln aan voorwaardelijke toekenningen is verdeeld over de onderstaande projecten, zoals weergegeven in tabel 9 NGF-projecten Research & development (R&D) en innovatie. Het kasbedrag voor de projecten AiNed (€ 4,4 mln), QuantumDeltaNL (€ 5,4 mln) en RegMed XB (€ 2,3 mln) in 2021 is overgeheveld naar de EZK-begroting voor de uitvoering van deze projecten.
AiNed
Aan het project AiNed is € 44 mln toegekend voor een start met de ELSA (Ethical, Legal and Social Aspects)-labs, het AI-talentprogramma, de Europese kennisnetwerken en de Europese innovatieprogramma’s. Daarnaast is € 44 mln voorwaardelijk toegekend ten behoeve van de vervolgfinanciering van deze activiteiten. Dit wordt toegekend als het programma voldoende voortgang op de KPI’s en programma-uitvoering laat zien.
Groenvermogen van de Nederlandse economie
Aan het project Groenvermogen van de Nederlandse economie is voorwaardelijk € 73 mln toegekend. Het doel van het voorstel is om toepassingen van groene waterstof versneld mogelijk te maken door innovatie en kostenreductie. Wanneer aan de gestelde voorwaarden is voldaan, worden de middelen definitief toegekend.
Health-RI
Aan het project Health-RI is € 22 mln voorwaardelijk toegekend voor de financiering van de eerste fase van het programma. Het voorstel Health-RI investeert in (i) de ontwikkeling van een geïntegreerde, nationale gezondheidsdata- en onderzoeksinfrastructuur, (ii) het wegnemen van sociale en organisatorische belemmeringen door middel van een afsprakenstelsel, (iii) een centraal punt voor data-uitgifte. Het doel is om innovatie in de life sciences and health-sector te stimuleren door data van Nederlandse ziekenhuizen en zorgorganisaties, kennisinstellingen, organisaties in de publieke gezondheid, patiëntenorganisaties, gezondheidsfondsen en bedrijven te standaardiseren en met elkaar te verbinden. Het voorstel richt zich op het delen en gebruiken van (onderzoeks)data.
QuantumDeltaNL
Aan het project QuantumDeltaNL is € 54 mln toegekend voor de uitvoering van de eerste fase van het project. Daarnaast is € 228 mln voorwaardelijke toegekend. Het voorstel QuantumDeltaNL richt zich op het versterken van Nederlands quantum-ecosysteem, door te investeren in (1) quantumcomputing, (2) quantumnetwerken en (3) quantumsensing. Quantum is een ontwikkelende technologie, die een ‘game-changer’ kan zijn op het gebied van rekenkracht en daarmee voor nieuwe verdienmodellen en oplossingen voor maatschappelijke problemen kan zorgen. Door quantumtechnologie kunnen in de toekomst mogelijk veel veiligere netwerken en communicatie tot stand gebracht worden.
RegMed XB
Het voorstel RegMed XB investeert in de bouw van vier pilotfabrieken voor de verdere ontwikkeling van regeneratieve gezondheidszorg. Regeneratieve geneeskunde is erop gericht nieuwe behandelingen te ontwikkelen die slim gebruik maken van het zelf herstellend vermogen van ons lichaam. Hiervoor wordt gebruik gemaakt van gentherapie en (stam)celtherapie. Het doel van RegMed XB is enerzijds op lange termijn chronische ziekten te kunnen voorkomen of genezen, en anderzijds het Nederlandse bedrijfsleven in staat te stellen om innovatieve producten en processen te ontwikkelen en in te spelen op een sterk groeiende buitenlandse markt. Aan het project is € 23 mln toegekend voor de financiering van de eerste fase. Daarnaast is voorwaardelijk € 33 mln toegekend voor het overige deel van het project.
Tabel 9 NGF-projecten Research & development (R&D) en innovatie (bedragen x € 1 mln)
Omschrijving
20211
2022
2023
2024
2025
2026
Totaal
AiNed
EZK
Toekenning
4,4
8,8
13,2
13,2
4,4
44,0
Voorwaardelijke toekenning
4,4
8,8
13,2
13,2
4,4
44,0
Totaal AiNed
4,4
13,2
22,0
26,4
17,6
4,4
88,0
Groenvermogen van de Nederlandse economie
EZK
Toekenning
Voorwaardelijke toekenning
3,7
18,3
21,9
21,9
7,3
73,0
Totaal Groenvermogen
3,7
18,3
21,9
21,9
7,3
73,0
Health-RI
EZK
Toekenning
Voorwaardelijke toekenning
2,2
4,4
6,6
6,6
2,2
22,0
Totaal Health-RI
2,2
4,4
6,6
6,6
2,2
22,0
QuantumDeltaNL
EZK
Toekenning
5,4
10,8
16,2
16,2
5,4
54,0
Voorwaardelijke toekenning
22,8
45,6
68,4
68,4
22,8
228,0
Totaal QuantumDeltaNL
5,4
33,6
61,8
84,6
73,8
22,8
282,0
RegMed XB
EZK
Toekenning
2,3
4,6
6,9
6,9
2,3
23,0
Voorwaardelijke toekenning
3,3
6,7
10,0
10,0
3,3
33,3
Totaal RegMed XB
2,3
7,9
13,6
16,9
12,3
3,3
56,3
Totaal Toekenningen R&D&I
18,0
77,4
125,9
156,4
113,2
30,5
521,3
waarvan
EZK
Toekenning
12,1
24,2
36,3
36,3
12,1
0,0
121,0
waarvan
EZK
Voorwaardelijke toekenning
5,9
53,2
89,6
120,1
101,1
30,5
400,3
X Noot
1
De kasbedragen van de toekenningen in 2021 (in totaal € 12,1 mln) zijn overgeheveld naar de EZK-begroting, beleidsartikel 2.
Reserveringen
Naast bovenstaande toekenningen en voorwaardelijke toekenningen is er voor 4 projecten gezamenlijk ook een bedrag van € 833 mln gereserveerd.
Tabel 10 Reserveringen Research & development (R&D) en innovatie (bedragen x € 1 mln)
Omschrijving
AiNed
EZK
188
Groenvermogen van de Nederlandse economie
EZK
265
Health-RI
EZK
47
QuantumDeltaNL
EZK
333
Totaal reservering R&D&I
EZK
833
Zie Kamerbrief Bekostiging investeringsvoorstellen uit Nationaal Groeifonds van 09 april 2021 (Kamerstuk 35 570-XIX, nr. I) voor een nadere toelichting.
3.3 Beleidsartikel 3 Infrastructuur
Budgettaire gevolgen van beleid
Tabel 11 Budgettaire gevolgen van beleid art. 3 Infrastructuur (Eerste suppletoire begroting) (bedragen x € 1.000)
Ontwerpbegroting 2021 (1)
Mutaties via NvW, moties, amendementen en ISB (2)
Vastgestelde begroting 2021 (3) = (1) + (2)
Mutaties 1e suppletoire begroting (4)
Stand 1e suppletoire begroting (5) = (3) + (4)
Mutatie 2022
Mutatie 2023
Mutatie 2024
Mutatie 2025
Verplichtingen
1.331.833
0
1.331.833
0
1.331.833
0
0
0
0
Uitgaven
331.833
0
331.833
0
331.833
0
0
0
0
Bijdrage aan (andere) begrotingshoofdstukken
331.833
0
331.833
0
331.833
0
0
0
0
Onverdeeld pijler 3
331.833
0
331.833
0
331.833
0
0
0
0
Ontvangsten
0
0
0
0
0
0
0
0
0
Tabel 12 Uitsplitsing verplichtingen (bedragen x € 1.000)
Ontwerpbegroting 2021 (1)
Mutaties via NvW, moties, amendementen en ISB (2)
Vastgestelde begroting 2021 (3) = (1) + (2)
Mutaties 1e suppletoire begroting (4)
Stand 1e suppletoire begroting (5) = (3) + (4)
Mutatie 2022
Mutatie 2023
Mutatie 2024
Mutatie 2025
Verplichtingen
1.331.833
0
1.331.833
0
1.331.833
0
0
0
0
waarvan garantieverplichtingen
0
0
0
0
0
0
0
0
0
waarvan overige verplichtingen
1.331.833
0
1.331.833
0
1.331.833
0
0
0
0
Budgetflexibiliteit
Er zijn op basis van het advies van de beoordelingsadviescommissie vooralsnog geen (voorwaardelijke) toekenningen voor projecten die vallen onder artikel 3 Infrastructuur. Daarmee is 0% van het budget juridisch verplicht.
Toelichting
Reserveringen
Er is op advies van de beoordelingsadviescommissie voor drie projecten voor een totaal bedrag van € 2,5 mld aan NGF-bijdrage gereserveerd. Zie tabel 13.
Tabel 13 Reserveringen Infrastructuur (bedragen x € 1 mln)
Omschrijving
Schaalsprong OV Zuidelijke Randstad
IenW
1.000
Schaalsprong OV MRA
IenW
1.500
Brainport
IenW
30
Totaal reservering Infrastructuur
IenW
2.530
Zie Kamerbrief Bekostiging investeringsvoorstellen uit Nationaal Groeifonds van 09 april 2021 (Kamerstuk 35 570-XIX, nr. I) voor een nadere toelichting.
4 Niet-beleidsartikelen
4.1 Artikel 11 Apparaat Nationaal Groeifonds
Tabel 14 Budgettaire gevolgen artikel 11 Apparaat Nationaal Groeifonds (Eerste suppletoire begroting) (bedragen x € 1.000)
Ontwerpbegroting 2021(1)
Mutaties via NvW, moties, amendementen en ISB (2)
Vastgestelde begroting 2021 (3) = (1) + (2)
Mutaties 1e suppletoire begroting (4)
Stand 1e suppletoire begroting (5) = (3) + (4)
Mutatie 2022
Mutatie 2023
Mutatie 2024
Mutatie 2025
Verplichtingen
4.500
0
4.500
11.837
16.337
32.308
48.447
64.585
64.585
Uitgaven
4.500
0
4.500
11.837
16.337
32.308
48.447
64.585
64.585
Personele uitgaven
4.500
0
4.500
3.175
7.675
14.971
22.431
29.890
29.890
Personele uitgaven
4.500
0
4.500
‒ 4.327
173
0
0
0
0
Looncompensatie
0
0
0
7.502
7.502
14.971
22.431
29.890
29.890
Materiële uitgaven
0
0
0
8.662
8.662
17.337
26.016
34.695
34.695
Prijscompensatie
0
0
0
8.662
8.662
17.337
26.016
34.695
34.695
Ontvangsten
0
0
0
0
0
0
0
0
0
Toelichting
Personele uitgaven
Onder de personele uitgaven van € 4,3 mln vallen de kosten van de adviescommissie NGF, de ondersteuning van de adviescommissie en de kosten voor het fondsbeheer. Hieronder vallen:
– De ondersteuning van de adviescommissie door de stafdirectie voor een bedrag van € 1,6 mln;
– Het inhuren van expertise ter ondersteuning van de adviescommissie en de onkostenvergoeding voor de adviescommissie voor een bedrag van € 1,1 mln;
– Inzet van het CPB ter ondersteuning van de adviescommissie voor een bedrag van € 0,2 mln;
– Inzet van RVO voor de algemene klantcontactfaciliteit voor een bedrag van € 0,06 mln;
– De kosten van het fondsbeheer voor een bedrag van € 1,3 mln.
Bovenstaande bedragen zijn overgeheveld naar de EZK-begroting (beleidsartikel 1 en artikel 40) waar de verantwoording van de apparaatskosten van het NGF zal plaatsvinden.
Daarnaast is de looncompensatie over het gehele NGF-budget tijdelijk geboekt op het artikel Apparaat. Bij Miljoenennota zal een verdeling plaatsvinden naar de betreffende artikelen van de NGF-begroting.
Materiele uitgaven
De prijscompensatie over het gehele NGF-budget is tijdelijk geboekt op het artikel Apparaat. Bij Miljoenennota zal een verdeling plaatsvinden naar de betreffende artikelen van de NGF-begroting.
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
S.A. Blok, minister van Economische Zaken en Klimaat
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.