Lijst van vragen : Lijst van vragen over de vijfde Voortgangsrapportage Kinderopvangtoeslag
2021D04896 LIJST VAN VRAGEN
De vaste commissie voor Financiën heeft over de brief van 1 februari 2021 inzake de
Vijfde voortgangsrapportage kinderopvangtoeslag de navolgende vragen ter beantwoording
aan de Staatssecretaris van Financiën – Toeslagen en Douane voorgelegd.
De voorzitter van de commissie, Tielen
De adjunct-griffier van de commissie, Freriks
Nr
Vraag
1
Hoeveel mensuren, inclusief consultants, zijn besteed aan het maken van deze rapportage,
inclusief bijlagen?
2
Welk deel van de herstelorganisatie bestaat uit consultants?
3
Waarop staat de teller voor uitgaven aan consultancy nu?
4
Wat verdienen de consultants aan deze hersteloperatie?
5
Welke consultants zijn betrokken en wat verdienen zij? Indien u niet gaat antwoorden:
waarom hebben bedrijven die alleen maar willen verdienen aan het leed van talloze
burgers zoveel meer rechten dan deze slachtoffers?
6
Kunt u de Kamer de in het plenaire debat van 19 januari 2021 beloofde lijst over wetten
die zijn overtreden, verstrekken?
7
Heeft u kennisgenomen van de aangifte tegen premier Rutte vanwege ambtsmisdrijven?
Kunt u reageren op die aangifte?
8
Kunt u aangeven hoeveel persoonlijk zaakbehandelaars op dit moment bij de Uitvoeringsorganisatie
Herstel Toeslagen (UHT) werken?
9
Kunt u aangeven hoeveel persoonlijk zaakbehandelaars vertrokken zijn bij UHT in de
afgelopen vier maanden?
10
Met welke private schuldeisers is er overeenstemming over overname van de schulden?
11
Wanneer denkt u alle private schulden opgekocht te hebben?
12
Klopt het dat iemand die € 100 moest terugbetalen ook een forfaitair bedrag van € 30.000
krijgt? Vindt u dat een verstandige manier van geld uitgeven?
13
Kunt u de memo's met de opties die de regering had om tot een forfaitaire uitkering
te komen of andere opties die op tafel lagen, aan de Kamer doen toekomen?
14
Kunt u limitatief en compleet opsommen aan welke organisaties binnen en buiten de
rijksoverheid gegevens zijn verstrekt uit Fraude Signalering Voorziening (FSV) in
de afgelopen vijf jaar?
15
Indien een ouder het stempel Opzet/Grove Schuld (OGS) gekregen heeft en dat in FSV
is genoteerd, welke organisaties hebben dan potentieel dat gegeven ontvangen uit FSV
of op een andere manier van de Belastingdienst?
16
Kunt u aangeven hoe de voortgang is van de uitvoering van de motie-Omtzigt c.s. over
een voorstel voor doorlichting van wetten en regelingen door een externe partij (Kamerstuk
35 510, nr. 13)?
17
Kunt u aangeven op welke wijze een staatscommissie naar de rechtsstaat zal worden
ingesteld?
18
Hoeveel mensen zijn gedetacheerd bij de UHT?
19
Op welke wijze kan een ouder aan wie verteld is dat hij onterecht het stempel O/GS
gehad heeft, ervoor zorgen dat dat stempel O/GS uit alle overheidssystemen en alle
particuliere systemen verwijderd wordt?
20
Waarom krijgen gedupeerde ouders codes in hun dossier? Bent u zich bewust van het
feit dat geheime codetaal bij gedupeerden enorme stress oplevert, daar in alle jaren
dat de Belastingdienst hen geen enkele openheid van zaken gaf altijd met dit soort
geheime codes werkte?
21
Hoeveel ouders wachten al meer dan zes maanden op een zaakbehandelaar?
22
Heeft u ook berichten ontvangen dat er mensen zijn die € 750 tegemoetkoming ontvangen
hebben maar nooit kinderopvangtoeslag hebben aangevraagd?
23
Kunt u een overzicht geven van de codes die ouders achter hun naam krijgen en wat
ze betekenen?
24
Op basis van welke informatie hebt u besloten om € 30.000 aan elke ouder over te maken?
25
Kunt u dit hele codestelsel vervangen door begrijpelijke taal voor deze gedupeerden
die voor het leven zijn getekend door schimmig bureaucratisch gedoe van de Belastingdienst?
26
Bent u nog steeds van mening dat de overheid niet onrechtmatig gehandeld heeft?
27
Op welke punten heeft de overheid onrechtmatig gehandeld richting de ouders?
28
Waarom kreeg de Adviescommissie uitvoering toeslagen het memo-Palmen niet?
29
Hoe groot is het personeelsverloop bij de UHT?
30
Hoeveel mensen werken bij de UHT?
31
Hoeveel uitzendkrachten werken bij de UHT?
32
Hoeveel mensen zijn er vanuit de Belastingdienst gedetacheerd bij de UHT? Hoeveel
gedetacheerde mensen hebben hun contract niet verlengd?
33
Kunt u aangeven welk kader de commissie werkelijke schade gaat gebruiken? Ofwel wilt
u met de Kamer delen hoe de werkelijke schade vastgesteld gaat worden?
34
Waarom zijn de apparaatskosten verdubbeld, terwijl de regeling vereenvoudigd is?
35
Tot 28 januari zijn 883 gedupeerde ouders uitbetaald; 883 gedupeerde ouders zijn tot
28 januari uitbetaald; zijn alle 470 ouders die de verhoging naar 30.000 euro hebben
ontvangen onderdeel van de groep van 883 gedupeerde ouders? Waarom zorgt de UHT er
niet direct voor dat ook de andere gedupeerde ouders van de groep van 883 ouders een
aanvullende uitbetaling tot 30.000 euro hebben ontvangen?
36
Wat betekenen de codes 1S1, 1S2, 1S3, 1S4?
37
Zijn er nog meer codes die ouders terugvinden door behandeling van de UHT?
38
Klopt het dat het aantal aangemelde gedupeerden en het aantal afgehandelde gevallen
beiden zijn verdubbeld in het afgelopen kwartaal? Klopt het dat het desondanks met
deze aantallen (18.000 en 900) nog knap lastig wordt om in 2022 iedere ouder behandeld
te hebben?
39
Om wat voor redenen is besloten 162 ouders af te wijzen voor versnelde hulp? Waarom
zijn ook deze ouders niet meegenomen in de behandeling van de hulpverzoeken?
40
Waarom is de Belastingdienst niet op de hoogte van andere schulden? Is er buiten de
schuldenaar een organisatie die wel een volledig beeld heeft van de schuldenpost?
41
Op welke manier houdt u er rekening mee dat de integrale beoordeling doorloopt, terwijl
ongetwijfeld een deel van deze groep na ontvangst van de € 30.000 geen noodzaak meer
ziet in de integrale beoordeling?
42
Hoe wordt de capaciteit van de UHT de komende weken (tot 1 mei 2021) ingezet? Hoeveel
uren worden er besteed aan de hersteloperatie en hoeveel uren worden er besteed aan
de verwerking van de toezegging van het kabinet om alle gedupeerde ouders voor 1 mei
een bedrag van 30.000 euro uit te keren?
43
Hoe zit de lichte toets er uit? Kunt u dit aan de hand van een twee of drietal casussen
inzichtelijk maken?
44
Waarom is niet voorzien dat meer ouders zich zouden aanmelden aangezien het aantal
mogelijke gedupeerden bekend is?
45
Welke garantie gaat worden afgegeven over dat eind maart 1.500 ouders «integraal»
zijn beoordeeld?
46
Wat is «integrale» beoordeling en waarin verschilt dat van een normale beoordeling?
47
Hoeveel uren worden besteed aan die lichte toets? Kan dan nog wel van licht worden
gesproken?
48
Waarom duurt het een half jaar om een lichte toets uit te voeren?
49
Was voorzien dat de aankondiging dat bij iedereen die zich meldde voor € 30.000 gecontroleerd
moesten worden? Zo nee, waarom lukt het toch elke keer niet om fatsoenlijke voorspellingen
af te geven?
50
Wat is de werkwijze bij het vaststellen of iemand recht heeft op € 30.000 en de uitbetaling
daarvan?
51
Welke elementen worden betrokken bij het vaststellen of iemand gedupeerd is en recht
heeft op € 30.000?
52
Klopt het dat er nu al sowieso 80 gedupeerde ouders niet voor het vierde kwartaal
2021 hun dossier ontvangen buiten de groep ouders die op een later moment besluiten
ook het gehele dossier te willen ontvangen aangezien er 393 ouders zijn die hun volledige
dossier willen ontvangen, waarvan er op dit moment 59 zijn verstrekt en de verwachting
is dat er in het eerste kwartaal 115 worden afgerond aflopend naar 56 en 83 in kwartalen
2 en 3?
53
Welke informatiebehoefte hebben de gedupeerde ouders die niet onder de groep ouders
vallen die het hele dossier of een samenvatting willen ontvangen? Hoe wordt aan de
informatiebehoefte van deze ouders tegemoet gekomen?
54
Waarom zijn in 2020 geen dossiers aan ouders verstrekt?
55
Welke mitigerende maatregelen worden getroffen om het aantal gevallen die geen recht
hebben op de € 30.000 zo klein mogelijk te houden?
56
In de Incidentele Suppletoire begroting Herstel toeslagen is 250 miljoen euro apart
gezet voor de uitvoering van onder meer de kindregeling, terwijl er effectief 200
miljoen euro voor de kindregeling wordt gereserveerd; op welke manier wordt de overige
50 miljoen euro besteed en wanneer verwacht u meer duidelijkheid te kunnen geven over
de uitvoering van de kindregeling?
57
Wat verdient de voorzitter van het Kindpanel?
58
Wanneer gaat er meer bekend worden over de kindregeling?
59
Heeft u reeds meer inzicht in het aantal getroffen personen bij andere toeslagen?
60
Hoeveel mensen hebben buiten toeslagen O/GS opgelegd gekregen?
61
Op welke gronden zijn mensen gediscrimineerd, naast nationaliteit?
62
Kunnen mensen die zich gediscrimineerd voelen op basis van de risicoselectie HOTHOR
zich ook melden bij het College voor de Rechten van de Mens?
63
Welke verbeteringen worden er Belastingdienstbreed genomen om het aantal zoekgeraakte
poststukken zoveel mogelijk te beperken? Welke toegevoegde waarde ziet u daarbij voor
een «track-en-trace» conform de schriftelijke vragen van het lid Lodders van 11 januari
2021 over het bericht: Voorstel «Track & Trace» voor de Belastingdienst (kenmerk 2021Z00311)?
64
Van hoeveel ouders is het beroepsdossier ten onrechte vernietigd?
65
Behoren personen van wie dossiers vernietigd zijn tot een specifieke groep of groepen?
66
Wat wordt bedoelt met «het tempo van de dynamiek in de omgeving van UHT dermate groot
is dat de organisatie moeite heeft om het tempo bij te houden»?
67
Kan het advies over het slimmer kijken naar de productiesturing en het maken van gerichtere
keuzes als meer geconcretiseerd worden?
68
Welke leden van het kabinet nemen deel aan de Ministeriële Commissie Toeslagen Herstel
(MCTH) naast de al genoemde?
69
Hoeveel gemeenten hebben tot nu toe het machtigingsbesluit ondertekend?
70
Kunt u garanderen dat de vergaderingen en bijbehorende documenten van de Ministeriële
Commissie Toeslagen Herstel niet onder «staatsgeheim» zullen gaan vallen?
71
Kunt u reflecteren op de gegevensuitwisseling met gemeenten en dan specifiek op het
beter in kaart brengen van de groep gedupeerde ouders? Welke rol speelt de gemeente
bij het signaleren van gedupeerde ouders die mogelijk nog niet bekend zijn bij de
Belastingdienst/Toeslagen?
72
Heeft u in beeld of de eerder gedeelde 11 miljoen euro voldoende is voor het vervullen
van de gemeentelijke taken?
73
Is deze extreem omslachtige manier van gemeenten in contact laten komen met een groep
mensen die extreem benadeeld is aanleiding om het sociaaleconomisch beleid ten aanzien
van armoede te herzien?
74
Gedupeerde ouders hebben zorgen en onzekerheden over de uitvoeringsregeling rond de
30.000 euro compensatie; hoe bent u voornemens deze zorgen zo veel als mogelijk weg
te nemen? Welke stappen zet u hiertoe?
75
Welke criteria zijn er om slachtofferhulp te krijgen? Gaat dit ook opengesteld worden
voor andere slachtoffers van de Belastingdienst zoals bij huur- en zorgtoeslag?
76
Ouders kunnen bij andere instanties aantonen dat zij buiten hun schuld om in de problemen
zijn gekomen met een brief en een verklaring van de UHT; waarom besluit u niet tot
een nieuw en schoon Burgerservicenummer (BSN), conform de schriftelijke vragen van
het lid zoals lid Lodders van 22 januari 2021 over het bericht «Geef slachtoffers
toeslagenaffaire een nieuw en schoon BSN» (kenmerk 2021Z01185)?
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
J.Z.C.M. Tielen, voorzitter van de vaste commissie voor Financiën -
Mede ondertekenaar
J.F.C. Freriks, adjunct-griffier
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.