Inbreng verslag schriftelijk overleg : Inbreng verslag van een schriftelijk het datalek bij de coronasystemen van de GGD
2021D03895 INBRENG VERSLAG VAN EEN SCHRIFTELIJK OVERLEG
In de vaste commissie voor Volksgezondheid, Welzijn en Sport bestond bij enkele fracties
behoefte een aantal vragen en opmerkingen voor te leggen aan de Minister van Volksgezondheid,
Welzijn en Sport betreffende het datalek bij de coronasystemen van de GGD1.
De voorzitter van de commissie, Lodders
De adjunct-griffier van de commissie, Heller
Inhoudsopgave
blz.
I.
Vragen en opmerkingen vanuit de fracties
2
Vragen en opmerkingen van de VVD-fractie
2
Vragen en opmerkingen van de PVV-fractie
3
Vragen en opmerkingen van de CDA-fractie
5
Vragen en opmerkingen van de D66-fractie
7
Vragen en opmerkingen van de GroenLinks-fractie
8
Vragen en opmerkingen van de SP-fractie
11
Vragen en opmerkingen van de Partij voor de Dieren-fractie
14
Vragen en opmerkingen van de SGP-fractie
17
II.
Reactie van de Minister
19
I. Vragen en opmerkingen vanuit de fracties
Vragen en opmerkingen van de VVD-fractie
De leden van de VVD-fractie hebben met zorgen kennisgenomen van het bericht over het
datalek bij de coronasystemen van de Gemeentelijke Gezondheidsdienst (GGD). Genoemde
leden vinden dat te allen tijde zorgvuldig en vertrouwelijk moet worden omgegaan met
grote hoeveelheden persoonsgegevens. Deze leden vinden het daarom zeer schokkend dat
medewerkers van de GGD misbruik hebben gemaakt van hun positie en persoonsgegevens
wederrechtelijk hebben verkregen, met als doel deze aan te bieden aan derden. Voor
deze leden zijn er drie hoofdvragen die zij graag beantwoord zien:
1. Hoe groot is de omvang van het datalek en hoe heeft dit kunnen gebeuren?
2. Wat heeft de Minister gedaan om het lek te stoppen?
3. Hoe informeert de Minister de slachtoffers?
Aanvullend hierop hebben de leden van de VVD-fractie meerdere vervolgvragen.
De leden van de VVD-fractie vragen de Minister welke maatregelen hij had getroffen
om datalekken te voorkomen in de systemen van de GGD? Welke aanvullende maatregelen
heeft de Minister genomen nadat hij in december aan de Kamer schreef dat er een risico
was op datalekken? Klopt het dat de GGD (medische) persoonsgegevens verwerkte, terwijl
de organisatie nog niet aan de NEderlandse Norm (NEN)-norm voldeed?
Tijdens het vragenuur op 26 januari jl. stelde de Minister dat van de GGD verwacht
mag worden dat sollicitanten aan de voorkant goed worden gescreend, voordat zij worden
aangenomen dus. Kan de Minister aangeven hoe deze screening eruitziet en/of dit proces
identiek is voor alle medewerkers van de GGD én medewerkers van externe partijen?
Klopt het dat medewerkers die niet in het bezit zijn van een verklaring omtrent gedrag
(VOG) toegang hebben gehad tot (medische) persoonsgegevens? Klopt het dat medewerkers
die in het bezit zijn van een strafblad toegang hebben gehad tot (medische) persoonsgegevens?
Hoe kon het gebeuren dat medewerkers zonder VOG (medische) persoonsgegevens konden
inzien?
Aan welke voorwaarden moeten medewerkers van de GGD voldoen om toegang te krijgen
tot gevoelige informatie? Hoeveel medewerkers voldoen aan deze voorwaarden en wordt
gecontroleerd of medewerkers aan deze voorwaarden voldoen? Tot op welk niveau in het
systeem hebben medewerkers toegang tot gevoelige data? Kan de Minister voorts aangeven
hoe het autorisatieproces om toegang te krijgen tot gevoelige informatie eruitziet,
wie verantwoordelijk is voor het beheer van dit autorisatieproces en wie de eigenaar
is van het registratiesysteem? Op welke manier wordt geregistreerd welk persoon welk
type gevoelige informatie heeft ingezien? Kan daarbij ook achterhaald worden welke
functionaliteiten deze persoon heeft gebruikt tijdens het inzien van deze gevoelige
informatie? Zo nee, waarom niet? Waarom hadden niet enkel de medewerkers voor wie
dit noodzakelijk was, toegang tot gegevens in persoonsdossiers?
De leden van de VVD-fractie vragen de Minister voorts of het klopt dat de exporteer-functionaliteit
inmiddels verwijderd is? Kan de Minister aangeven met welk doel deze functionaliteit
ingebouwd is?
Klopt het dat de GGD pas eind maart systemen heeft die automatisch en continu zullen
controleren op misbruik? Hoe garandeert de Minister dat de persoonsgegevens van mensen
die zich laten testen of vaccineren voortaan veilig zijn?
Gelet op het feit dat ook persoonsgegevens bij het vaccinatieproces geregistreerd
en gedeeld worden, en hierbij ook verschillende registratiesystemen aan elkaar gekoppeld
moeten worden, willen de leden van de VVD-fractie een klemmende oproep doen om te
zorgen dat deze persoonsgegevens zo goed mogelijk beschermd worden. Tijdens het coronadebat
over vaccinatie op 17 december jl., stelde de Minister dat er nog veel discussie was
over de condities waarbij gegevens kunnen worden gedeeld. Kan de Minister aangeven
welke stappen er sindsdien zijn gezet? Zijn er al condities bekend waarbij gegevens
gedeeld kunnen worden en zo ja, welke zijn dit?
De leden van de VVD-fractie vragen of er, naast de twee verdachten die nu zijn opgepakt,
nog meer mensen verdacht worden van het misbruiken van de informatie van de GGD? Welke
acties onderneemt de Minister om de handel in de al buitgemaakte (medische) persoonsgegevens
te stoppen? Zijn er signalen van misbruik van de buitgemaakte (medische) persoonsgegevens?
Vragen en opmerkingen van de PVV-fractie
De leden van de PVV-fractie hebben met ontzetting kennisgenomen van de grootschalige
handel in persoonsgegevens uit de coronasystemen bij de GGD. Het gaat om privacygevoelige
informatie van namen en adresgegevens, telefoonnummers, burgerservicenummers (BSN’s)
en testuitslagen van miljoenen Nederlandse burgers. Genoemde leden stellen vast dat
hier sprake is van een ernstig misdrijf en roepen de Minister op onmiddellijk te zorgen
voor een veilig coronasysteem. Daarnaast hebben deze leden de volgende kritische vragen
en opmerkingen.
De leden van de PVV-fractie zijn geschokt dat de illegale handel in coronadata al
maanden aan de gang is. Hoe kan het zijn dat dit niet eerder is gesignaleerd? Worden
er geen steekproeven afgenomen? Waarom zijn nergens alarmbellen afgegaan? Genoemde
leden vinden een VOG-verklaring en een geheimhoudingsplicht voor GGD-medewerkers volstrekt onvoldoende als
blijkt dat hierop niet actief wordt gehandhaafd. Klopt het dat niet alle medewerkers
een VOG-verklaring hebben? Zo ja, om hoeveel medewerkers gaat het? Zo ja, hoe gaat
de Minister bewerkstelligen dat zij wel een VOG-verklaring gaan overleggen? Wat gaat
de Minister doen om te bewerkstelligen dat medewerkers die geen VOG-verklaring kunnen
overleggen niet voorde GGD kunnen werken? Wat de geheimhoudingsplicht waard is, blijkt
wel uit de grootschalige handel die nu aan het licht is gekomen. Welke sanctie staat
er op het schenden van de geheimhoudingsplicht en hoe vaak is deze sanctie opgelegd?
De leden van de PVV-fractie vinden dat veel te veel informatie wordt verzameld van
burgers. Genoemde leden willen weten welke informatie nu precies in de coronasystemen
van de GGD staan en waarom het nodig is om voor een simpele coronatest zoveel informatie
op te slaan? Kan de Minister duidelijk maken welke gegevens de GGD vastlegt in het
kader van het testen en het bron- en contactonderzoek? Kan de Minister per dataveld
aangeven wat de noodzaak is van het registreren van het dataveld in de onderhavige
IT-database? Wil de Minister hierbij met name ingaan op de persoonsgebonden velden,
zoals het BSN, de NAW-gegevens et cetera? Wat wordt in het kader van een coronatest verstaan onder noodzakelijke
informatie? Waarom is de Minister van mening dat de GGD adresgegevens nodig heeft
wanneer iemand zelf naar een teststraat toekomt? Waarom is de Minister van mening
dat de GGD het BSN-nummer van iemand nodig heeft voor het afnemen van een test? Waarom
kan niet worden volstaan met een eenmalige, tijdelijk afgegeven code? Hoe lang worden
welke gegevens bewaard? Is bij de bouw van het coronasysteem overleg geweest met deskundigen
en privacyexperts over de informatievergaring en de beveiliging daarvan? Zo nee, waarom
niet? Wordt de verkregen informatie gedeeld met andere partijen, bijvoorbeeld voor
statistische doeleinden? Wat is de bewaartermijn voor de data die wordt vergaard?
Bestaat er een koppeling met het medisch dossier of met andere medische gegevens van
de betrokken personen? Zo ja, waarom?
Voorts vragen de leden van de PVV-fractie de Minister waarom al deze privacygevoelige
informatie toegankelijk is voor minstens 26 duizend GGD-medewerkers. Kan de Minister
aangeven hoeveel medewerkers daadwerkelijk toegang hebben tot de genoemde GGD-systemen?
Welke noodzaak c.q. bedrijfsbelang is er dat rechtvaardigt dat al deze medewerkers toegang hebben tot de volledige inhoud van de databases? Kunnen al deze medewerkers
deze data ook exporteren naar een bestand of andere gegevensdragers? Is er interne
controle op wie dit soort specifieke handelingen binnen de database heeft uitgevoerd?
Wordt een systeem van persoonsgebonden logging van de activiteiten binnen de databases gehanteerd? Hoe vaak wordt hierover intern
gerapporteerd naar de directie van de GGD en wanneer gebeurde dit voor het laatst?
Wat zijn de interne aanbevelingen geweest en kan de Kamer hier een exemplaar van ontvangen?
Klopt het dat het huidige systeem de mogelijkheid biedt te werken met functieprofielen
met niveaus van toegankelijkheid, maar dat alle medewerkers gemachtigd zijn en/of
waren belangrijke data te exporteren? Zo nee, hoe is de situatie dan wel? Zo ja, hoe
kon dit gebeuren? Hoeveel medewerkers zijn en/of waren gemachtigd data te exporteren?
Kan de Minister aangeven of en hoe het systeem met veiligheidsniveaus vormgegeven
is? Waarom kent het systeem een exportfunctie, waardoor het zo is dat iedere medewerker
grootschalig data kan overzetten en versturen? Waarom kan een medewerker uit Groningen
bij testuitslagen uit Limburg? Waarom moet het tot eind maart duren voordat het systeem
automatisch en permanent gemonitord wordt? Betekent dit dat de illegale handel in
coronadata gewoon kan doorgaan?
Zijn er externe IT-deskundigen ingeschakeld die het systeem op dit moment doorlichten
op alle mogelijke datalekken? Zo nee, waarom niet? Wanneer is voor het laatst door
een externe partij, bijvoorbeeld door een betrokken accountant of een ander gespecialiseerd
bedrijf, een IT-systems audit en/of een IT-risk en control framework audit uitgevoerd,
om deinterne IT-controlerisico’s en bedrijfsrisico’s in kaart te brengen? Hoe luidde
dit oordeel van de accountant c.q. de auditor? Welke aanbevelingen zijn gedaan? Wat
is het tijdspad van de invoering van deze aanbevelingen en hoe staat het op dit moment
met de invoering hiervan? Kan de Kamer een kopie van deze aanbevelingen ontvangen?
Als er recent geen IT-audit door een externe partij is uitgevoerd, weet de Minister
of de GGD dan voornemens is dit alsnog met spoed te doen? In de berichtgeving wordt
gesproken over twee coronasystemen. Hoeveel systemen zijn er in totaal? Wordt via
deze systemen allemaal dezelfde informatie verzameld? Per wanneer zijn de systemen
veilig? Hoeveel medewerkers zijn inmiddels gecontroleerd en hoeveel onrechtmatigheden
zijn inmiddels vastgesteld?
Tot slot vragen de leden van de PVV-fractie aandacht voor de mensen van wie data is
gelekt. Kan de Minister een inschatting maken hoeveel mensen daadwerkelijk schade
zullen ondervinden van deze illegale handel en of deze personen te maken krijgen met
identiteitsfraude, bedreigingen of stalking? Zo nee, waarom niet? Kan de Minister achterhalen van hoeveel mensen persoonsgegevens
zijn gestolen en/of doorverkocht? Is al over nagedacht hoe deze mensen geholpen kunnen
worden? Moeten deze mensen conform de privacywetgeving worden geïnformeerd? Zijn de
betrokken personen überhaupt op de hoogte gesteld van de handel in hun data en kunnen
zij ergens terecht met vragen hierover? Realiseert de Minister zich dat medische informatie
de meest privacygevoelige informatie is die er is? Zo ja, waarom kon dit zo mislopen?
Al vele maanden voert de regering campagne die erop gericht is dat mensen zich al
met lichte verkoudheidsklachten moeten laten testen. Wat vindt de Minister ervan dat
7 op 8 personen die een coronatest lieten doen enkel verkouden bleken te zijn en niet
besmet met het coronavirus, maar nu wel het slachtoffer kunnen worden van identiteitsfraude?
Dit doordat de Minister verantwoordelijk is voor een systeem dat een eitje blijkt
te zijn voor diefstal van persoonsgegevens.
Vragen en opmerkingen van de CDA-fractie
De leden van de CDA-fractie maken van de gelegenheid gebruik om enkele vragen te stellen
over het datalek bij de coronasystemen van de GGD en de illegale handel in privégegevens
als gevolg hiervan.
De GGD gaat geautomatiseerd onderzoeken of medewerkers ongeoorloofd in privégegevens
van burgers hebben gekeken. De automatische controle moet eind maart klaar zijn. Tot
nu toe vonden dergelijke controles steekproefsgewijs plaats.2 De leden van de CDA-fractie vragen of de Minister kan aangeven waarom niet vanaf
dag één automatische controles zijn ingezet. Hadden deze controles, met bijvoorbeeld
de casus waarbij een ziekenhuis een forse boete heeft gekregen van de Autoriteit Persoonsgegevens
(AP) in het achterhoofd, niet het uitgangspunt moeten zijn?3
De leden van de CDA-fractie vragen de Minister welke digitale aanpassingen zijn gedaan
aan computers, zodat in het vervolg bijvoorbeeld niet meer gekopieerd kan worden.
De leden van de CDA-fractie vragen wat de Minister intussen heeft gedaan om de governance
van het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS) met betrekking tot
ICT aan te passen, naar aanleiding van de onvolkomenheden die de Algemene Rekenkamer
in haar onderzoek naar het Jaarverslag 2019 constateerde omtrent het incidentmanagement,
het bestuur (governance), de organisatie-inrichting en het risicomanagement.Welke
maatregelen zijn daarnaast genomen op het gebied van archivering, naar aanleiding
van de eerdere verdwijning van twee harde schijven uit de kluis met daarop gegevens
van het donorregister?
In het vragenuur van 26 januari jl. heeft de Minister aangegeven dat «er geen kruid
gewassen is» tegen mensen die dit willen doen. De leden van de CDA-fractie vragen
of de Minister overleg heeft gehad met bijvoorbeeld telecomproviders die wel in staat
zijn strenge maatregelen te nemen ter bescherming van hun netwerk en eveneens niet
in de situatie verkeren te kunnen zeggen dat ze niets tegen misbruik kunnen doen?
Welke lessen denkt de Minister van hen te kunnen leren?
De Minister heeft aangegeven dat zeker 10 duizend GGD-medewerkers de contactgegevens
kunnen inzien van mensen die zich hebben laten testen of vaccineren. De leden van
de CDA-fractie vragen de Minister waarom duizenden medewerkers data mogen inzien die
voor hen niet relevant is. Dat een team verschillende diensten uitvoert is begrijpelijk,
maar medewerkers uit bijvoorbeeld Groningen hebben toch niets van doen met gegevens
van mensen uit Goes?
De leden van de CDA-fractie vragen de Minister welke basissystemen gebruikt worden,
van welke leverancier deze systemen zijn, en wanneer deze systemen zijn aangekocht.Kan
de Minister daarnaast in detail aangegeven welke systemen door de 26 GGD-regio’s worden
gebruikt, hoe deze aan elkaar zijn gekoppeld, of data bij overdracht zijn versleuteld
en zo ja, of dit gebeurt zonder nieuwe versleuteling bij een knooppunt?
Welke civielrechtelijke en/of andere juridische stappen worden genomen tegen deze
leverancier? Is deze leverancier alle instructies en voorwaarden van het contract nagekomen met betrekking tot de aanpak van de bescherming
van persoonsgegevens of is de leverancier hierin nalatig geweest?
De leden van de CDA-fractie dachten dat testuitslagen slechts enkele weken bewaard
zouden worden. Hoe kan het dan zo zijn dat zo veel data op straat zijn komen te liggen?Hoe
komt het dat nog niet duidelijk is hoeveel gegevens gestolen zijn?Deze leden vragen
verder of er automatische controles zijn omtrent de persoonsgegevens en of in dit
kader intussen een extern bureau ingehuurd?
Waarom werd pas in december 2020 een extern bureau ingehuurd om te controleren bij
dit proces? Waarom ontbrak de urgentie om de adviezen van dat bureau met spoed te
implementeren?
De leden van de CDA-fractie vragen de Minister hoe en wanneer burgers van wie de gegevens
gestolen zijn,geïnformeerd worden. Deze leden vragen daarnaast hoe burgers hun gegevens
uit de systemen van de GGD kunnen laten verwijderen of anonimiseren.
Het blijkt dat ook data van uitgezonden militairen op straat liggen. De leden van
de CDA-fractie vragen de Minister welke maatregelen zijn genomen om deze militairen,
die in dienst van ons land in gevaarlijke situaties in het buitenland verkeren, te
beschermen.
Volgens RTL heeft de GGD laten weten dat medewerkers een VOG moeten aanleveren en
een geheimhoudingsverklaring moeten ondertekenen. De leden van de CDA-fractie vragen
de Minister of dit in alle gevallen tijdens het aannemen van medewerkers is gebeurd,
en niet pas nadat medewerkers al enige tijd met de systemen hebben gewerkt.
De leden van de CDA-fractie vragen de Minister of hij kan garanderen dat GGD-medewerkers
misstanden intern en desnoods extern kunnen melden zonder dat zij te hoeven vrezen
voor represailles.
Vragen en opmerkingen van de D66-fractie
De leden van de D66-fractie zijn verontrust over de illegale handel in grote hoeveelheden
gevoelige privégegevens van miljoenen Nederlanders afkomstig uit de slecht beveiligde
datasystemen CoronIT en HPzone van de GGD en hebben hierover vragen aan de Minister,
in aanloop naar het door de leden van de D66-fractie verzochte Kamerdebat over deze
situatie.
De leden van de D66-fractie achten het cruciaal dat zorgvuldig met gevoelige gegevens
van burgers wordt omgegaan en dat Nederlanders er van verzekerd zijn dat hun gegevens
niet in handen van criminelen terecht kunnen komen. Als gevoelige gegevens niet veilig
zijn bij de GGD kan dit grote afbreuk doen aan het vertrouwen in de overheid en het
draagvlak voor het coronatestbeleid.
De leden van de D66-fractie hebben achtereenvolgens vragen en opmerkingen over de
inhoud en opbouw van de datasets, de bronnen voor de datasets, de toegang tot de datasets,
de beveiliging van de systemen, de risico’s voor burgers en overige zaken.
De leden van de D66-fractie horen graag van de Minister welke gegevens nu precies
per persoon worden vastgelegd en waarom. Waarom zou de GGD bijvoorbeeld het BSN en
het adres bewaren van mensen die een coronatest hebben laten doen? Volstaat contactinformatie
zoals een telefoonnummer of e-mailadres daarvoor niet? Is het bewaren van grote hoeveelheden
gevoelige gegevens wel proportioneel? Is bij de ontwikkeling van de systemen gebruik
gemaakt van belangrijke principes als privacy by design, dataminimalisatie en doelbinding? Zo nee, waarom niet?
De leden van de D66-fractie vernemen graag hoe de omvangrijke datasets in de systemen
nu precies tot stand komen en op basis van welke bronnen ze worden samengesteld. Waar
komen de gegevens vandaan? Wie leveren een bijdrage aan de datasets? Met welke private
externe organisaties heeft de GGD samengewerkt voor de totstandkoming van de coronasystemen
en de datasets?
Ook vernemen de leden van de D66-fractie graag van de Minister hoe de autorisatie
en toegang tot de coronasystemen is geregeld. Welke private externe organisaties hebben
er naast de GGD-medewerkers allemaal toegang tot de datasets met gevoelige gegevens?
Hoeveel mensen kunnen in totaal bij deze gegevens? Op welke wijze verliep de autorisatie?
Hoe werden de gegevens tussen de groep(en) mensen met toegang precies gedeeld? Verliep
dat volgens Algemene verordening Gegevensbescherming (AVG)-bestendige normen en protocollen?
Was ook iedereen bij de betrokken private externe organisaties verplicht om een VOG
aan te leveren? Hoeveel mensen hadden toegang tot de coronasystemen zonder een VOG
te overleggen? Werd er goed vastgelegd wie op welk moment toegang had tot persoonsgegevens?
De leden van de D66-fractie willen graag precies van de Minister weten hoe de beveiliging
van de systemen en datasets georganiseerd is en met welke waarborgen. Welke controles
werden uitgevoerd om de databescherming van miljoenen burgers te waarborgen? Is na
de berichtgeving van de afgelopen dagen centraal en gestructureerd ingegrepen om dit
veilig(er) te laten verlopen?
De leden van de D66-fractie vragen ook aandacht voor het volgende. Het uitlekken van
(bijzondere) persoonsgegevens zoals BSN’s en woonadressen kan grote risico’s als identiteitsfraude, intimidatie en stalken meebrengen
voor mensen die in de systemen zijn opgenomen. De leden van de D66-fractie horen graag
van de Minister of het mogelijk is om persoonsgegevens uit de systemen van de GGD
te laten verwijderen? Zo ja, hoe worden mensen hiervan op de hoogte gebracht? Hoe
worden slachtoffers geïnformeerd over de vraag of hun gegevens zijn gestolen en/of
doorverkocht? Hoe gaat de GGD volgens de Minister communiceren met bezorgde burgers
die overwegen geen coronatest meer te doen?
De leden van de D66-fractie horen graag van Minister welke stappen zijn gezet ten
behoeve van de informatiebeveiliging van de coronasystemen na de onthulling in september
2020 van Nieuwsuur dat honderden medewerkers van de coronatestlijn ongewenste toegang
hadden tot persoonsgegevens. De Minister meldde toen dat er ook sprake was van steekproeven
om te controleren of niet gesjoemeld werd met data. Waarom was er sprake van steekproeven
en was er geen bredere controle? Wat waren de uitkomsten van deze steekproeven? Was
er vaker sprake van datalekken en/of illegale datahandel met corona-gerelateerde systemen
die nog niet bekend zijn gemaakt? Hoe kan het dat grootschalige illegale handel in
data afkomstig uit GGD-systemen pas na berichtgeving van RTL op 25 januari jl. naar
buiten is gekomen? Klopt het dat er zelfs een grootschalige exportfunctie bestond
voor data uit de coronasystemen? Zo ja, waarom is hier überhaupt sprake van geweest?
Afgelopen week kwam nog naar buiten dat het bedrijf U-Diagnostics onzorgvuldig om
is gegaan met de persoonsgegevens van defensiemedewerkers. Zo zouden (bijzondere)
persoonsgegevens van militairen in WhatsApp-groepen gedeeld zijn. De leden van de
D66-fractie vragen de Minister of systemen zoals CoronIT, HPzone en andere systemen
bij de GGD of het Ministerie van Volksgezondheid op eenzelfde manier tot stand zijn
gekomen en op eenzelfde wijze voor grote aantallen mensen toegankelijk zijn.
De leden van de D66-fractie vragen de Minister tenslotte waarom niet gebruik is gemaakt
van de opgedane ervaring rondom de ontwikkeling van de CoronaMelder, waarbij op een
zorgvuldige en intensieve wijze, in samenwerking met veel deskundigen en onderzoekers,
veel aandacht is besteed aan informatieveiligheid en privacy by design. Waarom is van deze expertise geen gebruik gemaakt bij CoronIT en HPzone? Zijn deze
coronasystemen in tien maanden tijd verbeterd na de ervaring met de CoronaMelder?
Is er geregeld contact geweest met de AP over de risico’s met betrekking tot de coronasystemen?
Vragen en opmerkingen van de GroenLinks-fractie
De leden van de GroenLinks-fractie hebben met grote zorg en verbazing kennisgenomen
van het grote datalek bij de digitale coronasystemen van de GGD. Het valt niet genoeg
te benadrukken dat het voor het vertrouwen van burgers in de overheid essentieel is
dat persoonsgegevens veilig verwerkt worden. In de context van de coronabestrijding
is het bovendien van het grootste belang dat mensen zich laten testen bij symptomen
en actief deelnemen aan bron- en contactonderzoek. Een datalek bij de digitale coronasystemen
van de GGD kan ertoe leiden dat burgers terughoudender worden met het aanvragen van
testen en deelnemen aan bron- en contactonderzoek. Dit kan daarmee de coronabestrijding
ondermijnen. Wat gaat de ministerin algemene zin doen om het vertrouwen in de systemen
van de GGD te herwinnen?
De leden van de GroenLinks-fractie begrijpen uit de beantwoording van mondelinge vragen
over dit onderwerp dat de Minister de oorzaak van dit lek vooral zoekt bij de criminele
daden van afzonderlijke medewerkers en niet bij de systeembeveiliging. Kan de Minister
deze zienswijze verder toelichten? Genoemde leden zijn immers van mening dat er wel
degelijk veel te verbeteren valt aan de systemen. De Minister stelt dat medewerkers van de GGD alleen toegang hebben tot persoonsgegevens wanneer dit noodzakelijk
is voor het uitvoeren van hun werkzaamheden. Geldt dit ook voor medewerkers van callcenters
die in opdracht van de GGD werken? Kan de Minister gedetailleerd uiteenzetten tot
welke gegevens een medewerker van een callcenter, die belast is met het inboeken van
testafspraken en doorbellen van testresultaten, toegang heeft? Klopt het dat betreffende
medewerker toegang heeft tot alle dossiers en niet enkel tot het dossier waar de medewerker
op dat moment mee bezig is? Waarom is het noodzakelijk dat een callcentermedewerker
toegang heeft tot alle dossiers? Is het systeem dusdanig vorm te geven dat een medewerker
enkel toegang heeft tot het dossier waar hij of zij op dat moment mee bezig is, en
in geen geval toegang heeft tot dossiers die niet door hem of haar op die dag worden
behandeld? Zo ja, waarom zijn de systemen dan niet vanaf het begin op deze wijze vormgegeven?
Kan de Minister aangeven welke partijen de digitale coronasystemen hebben ontworpen
en welke opdrachten daarbij zijn meegegeven vanuit het Ministerie van VWS en vanuit
de GGD? Was volledige inachtneming van het principe van privacy by design daar een onderdeel van?
Kunt u voor de systemen CoronIT, HPZone Light en het digitale systeem voor vaccinaties
exact aangeven hoeveel mensen toegang hebben tot de gegevens in persoonlijke dossiers?
In hoeverre zijn die toegangsrechten al teruggeschroefd? Hoeveel mensen hadden voor
die tijd recht op toegang?
Verder vragen de leden van de GroenLinks-fractie de Minister of een callcentermedewerker
de mogelijkheid heeft om de gehele database van dossiers te doorzoeken? Zo ja, op
welke variabelen kan men dan zoeken? Waarom is dit noodzakelijk voor het uitvoeren
van hun werkzaamheden? In de Minister bereid om deze zoekfunctie met onmiddellijke
ingang stop te zetten?
De leden van de GroenLinks-fractie zijn ook verbaasd dat callcentermedewerkers toegang
hadden tot een exportfunctie waarmee ze gericht konden zoeken naar bepaalde data in
de systemen en deze vervolgens grootschalig konden downloaden. Waarom zat deze functie
überhaupt in het systeem, zo vragen deze leden aan de Minister? Heeft niemand daar
ooit vraagtekens bij geplaatst? Werkten de callcentermedewerkers met toegang tot deze
functie vanuit huis of op kantoor op locatie? In het geval van deze laatste situatie:
hoeveel mensen werkten op locatie en beschikten de computers van de callcenters over
een geactiveerde USB-poort? Kan de Minister garanderen dat medewerkers niet langer
de mogelijkheid hebben om data uit de coronasystemen te downloaden en te exporteren?
In dit kader vragen de leden van de GroenLinks-fractie de Minister ook om nadere details
van de risicoanalyse op de IT-systemen in de test- en traceerketen. De Minister schreef
in de Kamerbrief van 24 december jl. dat naar aanleiding daarvan beter passend autorisatiebeheer
zou worden ingericht om het risico op datalekken te minimaliseren. Kan de Minister
aangeven hoe dat autorisatiebeheer er voorheen uitzag, welke veranderingen er zouden
worden doorgevoerd naar aanleiding van de risicoanalyse en in hoeverre dat al is gebeurd?
Vormt de recente berichtgeving van RTL over enorme datalekken aanleiding om dat autorisatiebeheer
verder aan te scherpen? Zo nee, waarom niet? Zo ja, op welke wijze?
Ook vragen deze leden of en zo ja, op welke wijze deze risicoanalyse is gedeeld met
de AP. In hoeverre heeft de AP daar kritisch naar kunnen kijken en commentaar op kunnen
leveren? Wat is er gebeurd met het commentaar? Kan de Minister ook aangeven in hoeverre
de digitale coronasystemen in een eerder stadium zijn onderworpen aan een Privacy
Impact Assessment of een andere privacy risico-inventarisatie? Wat waren de uitkomsten
hiervan, zijn deze gedeeld met de AP en heeft de AP hier kritisch naar kunnen kijken
en commentaar op kunnen leveren? Zo ja, wat is daarmee gedaan? Zo nee, waarom niet?
Voorts vragen de leden van de GroenLinks-fractie de Minister of alle data die momenteel
wordt verzameld daadwerkelijk noodzakelijk is. Kan de Minister uitleggen waarom de
GGD zowel adresgegevens als BSN’s nodig heeft? Wat is het huidige beleid van de GGD
met betrekking tot de verwijdering en pseudonimisering van persoonsgegevens? Welke
afwegingen worden hierbij gemaakt? In hoeverre hebben burgers de mogelijkheid om hun
gegevens in de systemen van de GGD te laten verwijderen of te laten pseudonimiseren?
De leden van de GroenLinks fractie hoorden de Minister benadrukken dat het kabinet
inzet op extra maatregelen om de pakkans te vergroten en dat er meer controles zullen
worden uitgevoerd die tevens worden geautomatiseerd. De Minister schreef echter in
antwoord op schriftelijke vragen naar aanleiding van een uitzending van Nieuwsuur
in september al dat er scherpe controle plaatsvindt op de logging, door nauwlettend bij te houden welke dossiers door wie worden ingezien. Hoe kan
het dan dat er toch grootschalig data zijn ingezien en uitgelekt? Hoe werken die controles
precies? Op welk moment gaat er een alarmbel af? Zien de controles enkel toe op toegang
tot dossiers, of ook op zoekopdrachten? Kan de Minister aangeven of het klopt dat
de GGD alleen steekproefsgewijs controles uitvoert? Zo ja, kan de Minister aangeven
waarom dit zo is? Kan de Minister aangeven of het klopt dat momenteel geen enkele
waarschuwing wordt afgegeven, noch aan de medewerker zelf, noch aan de systeembeheerder,
wanneer een medewerker een dossier opent waar hij of zij niet aan werkt of een onnodige
zoekopdracht uitvoert? Wat waren de bevindingen van de risicoanalyse met betrekking
tot de controlesystemen en stonden er ook op dat vlak extra maatregelen gepland? Hoe
staat het daarmee?
Met betrekking tot de screening van medewerkers geeft de Minister aan dat alle mensen
die de GGD aanneemt in bezit moeten zijn van een geldige VOG. Geldt dit ook voor callcentermedewerkers
die niet in dienst zijn, maar wel in opdracht van de GGD werken en daarbij toegang
hebben tot gevoelige persoonsgegevens? Zo ja, hoe ziet de GGD erop toe dat zijn een
VOG overleggen? Zo nee, waarom niet?
Ook vragen de leden van de GroenLinks-fractie de Minister in hoeverre de opsporingsdiensten
zich bezighouden met het bestrijden van illegale datahandel? Hoe is het mogelijk dat
de autoriteiten deze grootschalige handel in gegevens uit veelomvattende nieuwe (en
dus risicovolle) GGD-systemen nog niet op het spoor waren en daarop moesten worden
gewezen door een journalist? Is er zicht op verdere arrestaties van mensen die dit
datalek hebben geëxploiteerd? Is daarbij alleen aandacht voor handelaren die de data
hebben aangeboden, of gaat men ook op zoek naar individuen die deze illegale datasets
hebben gekocht?
De leden van de GroenLinks-fractie zijn uitermate bezorgd over de mogelijke gevolgen
van het vastgestelde datalek voor de slachtoffers, zoals identiteitsfraude en oplichting.
Kan de Minister op deze zorgen ingaan? Welke mogelijke gevolgen ziet de Minister en
wat wordt ondernomen om de risico’s hiervan te mitigeren? Deze leden horen zorgwekkende
berichten van verschillende GGD’en dat kwetsbare ouderen worden gebeld door mensen
die zich voordoen als GGD-medewerkers en vervolgens worden opgelicht. Hoeveel van
deze gevallen zijn bekend bij de regering? In hoeverre kunnen deze gevallen van oplichting
een verband houden met het datalek bij de GGD? Heeft het datalek de kans op dit soort
misstanden vergroot?
In het kader van het mitigeren van de risico’s zijn de leden van de GroenLinks-fractie
voorts van mening dat het essentieel is om iedereen die mogelijk slachtoffer is geworden
van dit datalek daarover zo spoedig mogelijk te informeren, zodat men alert kan zijn
op verdachte signalen die kunnen wijzen op misbruik van gestolen persoonsgegevens.
Deelt de Minister deze mening en komt hij daarmee ook tot de conclusie dat men daar
niet mee kan wachten tot de uitkomsten van strafrechtelijke en forensische onderzoeken
bekend zijn? Zo nee, waarom niet? Zo ja, op welke wijze en op welke termijn gaat de
Minister de mogelijke slachtoffers informeren? Klopt het dat iedere Nederlander die
zich heeft laten testen of is benaderd bij bron- en contactonderzoek mogelijk slachtoffer
is? Heeft de regering al een idee van het geschatte aantal daadwerkelijke slachtoffers?
Is de Minister bereid om, in lijn met het advies van de AP, een speciale GGD-informatielijn
op te zetten voor bezorgde burgers?
Deelt de Minister voorts de mening dat wachten met informeren van de mogelijke slachtoffers
ook niet in overeenstemming zou zijn met de «Richtsnoeren voor de melding van inbreuken
in verband met persoonsgegevens krachtens Verordening 2016/679» van de Europese Commissie?4. Zo nee, kan de Minister dat toelichten onder verwijzing naar Hoofstuk III van de
richtsnoeren?
Vragen en opmerkingen van de SP-fractie
De leden van de SP-fractie hebben verschillende opmerkingen en vragen over het datalek
bij de coronasystemen van de GGD en de vermoedelijke handel in privégegevens van miljoenen
Nederlanders uit deze systemen. Zoals op 26 januari jl. tijdens het vragenuur ook
is aangegeven, vinden genoemde leden dit een ernstige situatie. Deze leden zijn dan
ook van mening dat snelle en complete duidelijkheid essentieel is en dat het vertrouwen
onder de Nederlandse bevolking in deze systemen hersteld moet worden.
Allereerst vragen de leden van de SP-fractie welke acties zijn genomen nadat Nieuwsuur
in september vorig jaar bekend maakte dat honderden testlijnmedewerkers bij alle persoonsgegevens
konden, terwijl daar geen noodzaak toe was? Kan chronologisch worden uiteengezet op
welk moment welke maatregelen sindsdien zijn genomen om persoonsgegevens beter te
beschermen?
Kan de Minister aangeven waarom in het ontwerp van de gebruikte software niet meer
maatregelen zijn ingebouwd om persoonsgegevens beter af te schermen? Is de mogelijkheid
van het (gedeeltelijk) pseudonimiseren van gegevens bij de ontwikkeling van de software
overwogen? Waarom is hier niet voor gekozen, denk bijvoorbeeld aan het afschermen
van BSN’s? Op welke wijze worden rechten voor het inzien van bepaalde data afgegeven
en hoe wordt hierbij voorkomen dat gebruikers meer informatie te zien krijgen dan
strikt noodzakelijk is? Hoe kan het dat 26 duizend mensen toegang hebben tot een bestand
waarin privacygevoelige informatie van honderdduizenden Nederlanders te vinden is?
Zijn hier tijdens het ontwerp en tijdens de ontwikkeling van de software niet al grove
fouten gemaakt?
Klopt de informatie die de leden van de SP-fractie ter ore is gekomen dat gebruikers
van CoronIT of HPZone vergaande aanpassingen kunnen of konden doen in bijvoorbeeld
het onderdeel dat de resultaten van het laboratoriumonderzoek weergeeft? Klopt het
dat medewerkers die verder niks met het laboratoriumonderzoek te maken hebben gehad
op afstand wijzigingen kunnen aanbrengen in het gebruikte afnamemateriaal (swab of
speekselspons).
Wat vindt de Minister ervan dat door de GGD en samenwerkende partijen privacygevoelige
informatie is uitgewisseld in WhatsApp-groepen? Is dit een veilige manier om informatie
te delen en hoe verhoudt zich dit met geldende wet- en regelgeving? Klopt het dat
het oorspronkelijk bedoeld was te communiceren via het programma RocketChat, maar
dat dit systeem dusdanig vaak vastloopt dat breed gebruik is gemaakt van WhatsApp?
Wat vindt de Minister hiervan? Wordt op dit moment wel naar behoren gecommuniceerd?
Kan een lijst worden overlegd van de publieke en private organisaties die toegang
hebben tot CoronIT en HPZone en aan worden gegeven welke organisaties gemachtigd waren
om accounts aan te maken om data te lezen of toe te voegen aan beide systemen? Wie
of welke organisatie draagt de eindverantwoordelijkheid voor het geven van rechten
aan organisaties voor het werken met beide programma’s?
In de beantwoording op onze eerdergenoemde mondelinge vragen is aangegeven dat RTL
de GGD heeft getipt over de illegale datahandel. De leden van de SP-fractie zijn van
mening dat dit geen correcte weergave van de werkelijkheid is. Is de Minister het
eens met genoemde leden dat RTL kritische vragen heeft gesteld in plaats van dat de
GGD door hen is getipt? Zo ja, kan de Minister inzicht geven in de gestelde vragen
en antwoorden? Kan de Minister in een overzicht aangeven welke wijzigingen aan zowel
CoronIT als HPZone zijn aangebracht als gevolg van de vragen die door RTL zijn gesteld?
Klopt het bijvoorbeeld dat de exportfunctie, die het grootschalig delen van data een
stuk eenvoudiger maakt, pas uitgeschakeld is nadat hier door RTL vragen over zijn
gesteld?
De leden van de SP-fractie vragen de Minister om een compleet overzicht in de omvang
van het datalek. Indien dit overzicht er niet is, vragen deze leden om een tussenstand
en vragen deze leden tevens per wanneer dit overzicht wel volledig beschikbaar is?
Daarnaast vragen genoemde leden of dit overzicht direct naar de Kamer gestuurd kan
worden wanneer deze gereed is?
De leden van de SP-fractie krijgen graag een precies overzicht van de ontstane situatie.
Is het bijvoorbeeld duidelijk in welke systemen sprake is van datadiefstal? Is het
correct dat dit naast CoronIT ook geldt voor het systeem HPZone, een systeem waar
ook medische gegevens worden geregistreerd? Zo ja, welke extra risico’s brengt dit
volgens de Minister met zich mee en welke specifieke maatregelen worden naar aanleiding
hiervan genomen?
Hoeveel mensen hebben exact toegang tot de persoonsgegevens die zijn opgeslagen in
CoronIT? Klopt het dat dit ongeveer 26 duizend mensen zijn en niet een paar duizend
zoals door de Minister werd gesteld tijdens het vragenuur van 26 januari jl.?
Hoeveel mensen hebben exact toegang tot de persoonsgegevens die zijn opgeslagen in
HPZone? De leden van de SP-fractie vragen de Minister of gegarandeerd kan worden dat
alle medewerkers die toegang hebben tot deze systemen (nu en in het verleden) een
VOG en dus geen strafblad hebben? Kan de Minister via een overzicht aangeven hoeveel
mensen een VOG hebben overlegd aan de GGD en hoeveel niet? Kan dit ook worden gedaan
voor de partners waarmee de GGD samenwerkt of heeft samengewerkt?
De leden van de SP-fractie zijn van mening dat het betreffende systeem volledig veilig
dient te zijn, en hebben hierover ook enkele vragen.
In zijn beantwoording van de mondelinge vragen van 26 januari jl. is door de Minister
aangegeven dat de GGD sinds de start van de coronapandemie continu de systemen controleert.
De leden van de SP-fractie horen graag van de Minister of het klopt dat dit niet het
geval blijkt te zijn en dat slechts af en toe een steekproef wordt gedaan. Klopt het
volgens de Minister dat de GGD pas na de melding RTL heeft nagedacht over continue
geautomatiseerde controles?
Worden zoekopdrachten naar specifieke personen gelogd en gecontroleerd? Is er een
waarschuwingsmechanisme van kracht voor het geval de gegevens van bepaalde personen
worden opgezocht zonder dat hier noodzaak toe is?
Klopt het volgens de Minister dat CoronIT pas sinds kort aan de NEN-7510-norm voldoet?
Hoe is het volgens de Minister mogelijk dat het systeem voldoet aan deze NEN-norm,
maar het datalek desondanks niet eerder is opgemerkt? Deelt de Minister de mening
dat meer controles het systeem niet direct veiliger maken, maar dat enkel de pakkans
van kwaadwillenden hiermee vergroot wordt? Op welke wijze worden de computersystemen
daadwerkelijk veiliger gemaakt? Hoe wordt het vertrouwen in deze systemen hersteld?
De leden van de SP-fractie vinden het ernstig dat mensen misbruik van persoonlijke
gegevens (kunnen) maken. Welke maatregelen worden volgens de Minister genomen om de
handelaars in persoonsgegevens én de eventuele kopers van deze persoonsgegevens op
te sporen? Welke acties worden ondernomen om te achterhalen wie in de afgelopen maanden
nog meer data uit de GGD-systemen hebben onttrokken?
Kan de Minister ook reageren op de uitspraken van de AP en de vele meldingen die zij
hebben binnengekregen van burgers die vrezen dat hun gegevens verhandeld zijn?
De leden van de SP-fractie vragen de Minister of het datalek ook gevolgen heeft voor
de registratie van vaccinaties? Hoe wordt hier precies mee omgegaan? Hoeveel mensen
hebben toegang tot deze gegevens? Klopt het dat de Minister eerder heeft gesteld dat
medewerkers die testafspraken inplannen niet de mogelijkheid hebben om naar de afspraken
voor vaccinaties te kijken, maar dat deze medewerkers wel de ingeplande afspraken
voor vaccinaties kunnen zien en zij derhalve kunnen zien of iemand wel of niet gevaccineerd
is?
Vragen en opmerkingen van de Partij voor de Dieren-fractie
De leden van de Partij voor de Dieren-fractie maken zich grote zorgen over de volstrekt
gebrekkige omgang met (medische) privégegevens bij de GGD. Daarnaast zijn deze leden
verontwaardigd over de onvolledige en incorrecte wijze waarop de Minister de Kamer
hier bij het vragenuur van 26 januari jl. over informeerde.
De leden van de Partij voor de Dieren-fractie hebben de afgelopen jaren al regelmatig
gewezen op de gebrekkige infrastructuur die gebruikt wordt bij de digitalisering van
de zorg. Zij zijn daarom ook niet verrast dat het hier is misgegaan. Het belang van
privacy en het veilig houden van de (medische) gegevens sneuvelt telkens wanneer andere
belangen zich aandienen. De fundamentele fout die gemaakt wordt, is dat het beschermen
van privacy gezien wordt als iets wat afgewogen kan worden tegenover andere belangen.
De bescherming van medische gegevens en het waarborgen van de privacy zou echter een
harde randvoorwaarde moeten zijn. Kan een bepaald systeem daar niet aan voldoen? Dan
kan het volgens deze leden in principe niet ingevoerd worden.
Kan de Minister bevestigen dat een systeem dat niet ontworpen is vanuit de gedachte
om de privacy maximaal te beschermen een slecht systeem is en daarom aangepast of
vervangen zou moeten worden?
De leden van de Partij voor de Dieren-fractie hebben verschillende vragen en opmerkingen
over het concrete voorval bij de GDD. Genoemde leden vinden het zeer verontrustend
dat dit zo mis heeft kunnen gaan. Mensen moeten zich kunnen laten testen zonder dat
zij zich daarbij zorgen moeten maken of dieven er met hun gegevens vandoor kunnen
gaan, met alle zeer kwalijke gevolgen van dien. Hoe gaan we ervoor zorgen dat het
niet zo is dat minder mensen zich laten testen de aankomende tijd? Hoe gaan we zo
snel mogelijk alle mensen waarvan de gegevens zijn gestolen op de hoogte brengen?
Kan de Minister bevestigen dat de GGD nog geen enkel idee heeft van de omvang van
het lek en het mogelijke misbruik? Klopt het dat de GGD nog niet eens weet welke systemen
kwetsbaar zijn en welke niet? Zo ja, wat is de reactie van de Minister daarop en wat
gaat de Minister aan doen?
De leden van de Partij voor de Dieren-fractie vragen of de Minister kan aangeven of
de werkwijze, zoals beschreven in het RTL-artikel, inmiddels onmogelijk is gemaakt?
Op welke wijze is ingegrepen in de fysieke infrastructuur van de ICT-systemen? Welke
aanpassingen zijn gedaan aan welke specifieke systemen? Welke andere kwetsbaarheden
zijn ontdekt? Welke signalen waren er al voor de publicatie van RTL bij de GGD dat
de veiligheid van de medische gegevens absoluut niet gewaarborgd kon worden? Wat is
er met die signalen gebeurd?
De leden van de Partij voor de Dieren-fractie vragen de Minister hoe het kan gebeuren
dat terwijl de systemen niet op orde zijn de GGD-GHOR op haar website zet; «We zorgen
ervoor dat we werken met veilige systemen. We testen dat of we laten dat doen.»5 Op welke manier is getest of de systemen veilig waren? Wat was dan de uitkomst van
die testen? Genoemde leden ontvangen graag deze testresultaten.
In het vragenuur gaf de Minister aan dat de beveiliging van de systemen onvoldoende
was en nu is aangescherpt. Allereerst zijn de leden van de Partij voor de Dieren-fractie
van mening dat de beveiliging slechts de laatste schil om het systeem zou moeten zijn
en dat het systeem qua opzet al veel veiliger zou moeten zijn. Genoemde leden hebben
ook enkele vragen over de beveiliging. De Minister zei dat deze beveiliging voldoet
aan de laatste NEN-norm. Bedoelt de Minister dan alleen de NEN 7510? Of bedoelt de
Minister ook de subnorm NEN 7512 aangezien de GGD, het Rijksinstituut voor Volksgezondheid
en Milieu (RIVM) en callcenters ook gegevens met elkaar uitwisselen?
Over de NEN 7512 merkte de Partij voor de Dieren in 2019 al op dat die onvoldoende
veilig is.6 Een constatering die later door een kamerbrede meerderheid gesteund werd via een
motie die verzocht om te kijken of bijvoorbeeld minimaal end-to-end encryptie ingevoerd
kon worden.7 De Minister gaf in reactie op die motie aan dat in het eerste kwartaal van 2021 de
NEN-norm herzien zou zijn. Is dat inmiddels het geval? Wanneer is de NEN 7510 voor
het laatst herzien? Als ook de NEN 7512 hier betrekking heeft en de systemen aan de
«laatste NEN-norm» voldoen, om welke norm gaat dat dan? De oude norm waarvan al geconcludeerd
was dat die onvoldoende veilig was of de nieuwe die in dit kwartaal klaar zou zijn?
Klopt de berichtgeving dat een groot aantal medewerkers bij de GGD en de callcenters
geen VOG heeft overlegd? Kan de Minister aangeven waarom hij dan bij het vragenuur
meermaals aangaf dat medewerkers een VOG moeten overleggen? Was hij er niet van op
de hoogte dat dit niet gebeurd? Kan de Minister aangeven hoe het kan gebeuren dat
er mensen waren die geen VOG konden overleggen en wel een strafblad blijken te hebben,
toch toegang kregen tot de medische privégegevens van vele duizenden mensen?
Kan de Minister aangeven wat hij bedoelt met de uitspraak «Sinds de start van de pandemie
controleert de GGD uiteraard continu het gebruik van de systemen»? Wat wordt bedoeld
met het woord «continu»? Is er een vorm van continu toezicht? Zoals het tracken van
de handelingen die medewerkers doen? Of is er af en toe een steekproef en vindt deze steekproef met enige
continuïteit plaats?
Deelt de Minister de mening van de leden van de Partij voor de Dieren-fractie dat
steekproeven geen vorm van «continu toezicht» zijn? Zo nee, waarom niet?
De Minister gaf verder in zijn verweer aan: «De mensen die werken bij de GGD hebben
alleen toegang tot persoonsgegevens wanneer dit noodzakelijk is.» Kan de Minister
bevestigen dat medewerkers ook wanneer dit niet noodzakelijk was gewoon fysieke toegang
tot de systemen hadden? Kan de Minister, indien dit het geval is, aangeven waarom
hij de Kamer vertelde dat dit niet zo was?
De leden van de Partij voor de Dieren-fractie vragen de Minister in zijn antwoord
op bovenstaande vraag niet te verwijzen naar het gegeven dat medewerkers wettelijk
gezien geen toegang hadden. Het gaat hier niet om de wettelijke toegang maar de fysieke
toegang. Oftewel, de fysieke mogelijkheid om de gegevens in te zien en te downloaden.
Dit punt, het kunnen downloaden van gegevens, is een andere zorg van de leden van
de Partij voor de Dieren-fractie. Kan de Minister aangeven welke ICT-systemen die
gebruikt worden bij de bestrijding van het coronavirus een zogeheten exportfunctie
hebben (gehad)? Kan de Minister aangeven hoeveel medewerkers (niet het aantal fte,
maar aantal medewerkers) toegang hadden tot elk van de gebruikte systemen? Kan de
Minister aangeven hoeveel gegevens/dossiers voor het merendeel van die medewerkers
in te zien waren? Kan de Minister via het geven van een getal ook aangeven hoeveel
medewerkers toegang hadden tot een exportfunctie? Was er enige vorm van toezicht op
het gebruik van die exportfunctie (logging)? Kan de Minister aangeven waarom deze exportfunctie was ingevoegd? Welk doel diende
deze functie en waarom was de toegang ertoe niet verder beperkt?
Kan de Minister reflecteren op zijn uitspraak: «De GGD heeft uiteraard alles gedaan
wat nodig en mogelijk is om de systemen verder te beveiligen»? Staat hij nog altijd
achter de bewering dat alles gedaan is wat nodig was?
Voor de leden van de Partij voor de Dieren-fractie is de inzet van de Minister op
dit moment niet voldoende. De Minister geeft aan dat medewerkers alleen toegang tot
de systemen hebben wanneer dat noodzakelijk is. Dat is incorrect en niet voldoende
gewaarborgd. De Minister kan niet enkel blijven vertrouwen op het goede gedrag van
de callcenter- en GGD-medewerkers. Het systeem moet ingericht zijn om ook bij overtredingen
of misstanden de privacy van mensen zo goed als mogelijk te waarborgen.
Is de Minister bereid te kijken in hoeverre het bestaande systeem en de werkwijze
daarvoor kan worden aangepast? Is de Minister bereid te kijken of het systeem en de
werkwijze zo kunnen werken dat a) zo min mogelijk medewerkers toegang nodig hebben,
b) medewerkers die toegang hebben, toegang hebben tot zo min mogelijk gegevens, c)
de toegang expliciet niet mogelijk is wanneer deze ook niet nodig is, d) er een continue
controle is op welke gegevens door wie geraadpleegd worden en e) de beveiliging van
de systemen op het hoogst denkbare niveau is? Is de Minister bereid deze stappen te
nemen? Zo ja, op welke termijn gaat dit lukken?
Is de Minister bereid om voor de stappen die genomen moeten worden de kennis en kunde
die in het afgelopen jaar werd aangetrokken weer in te zetten? De leden van de Partij
voor de Dieren-fractie zagen bijvoorbeeld dat dat na aandringen bij de ontwikkeling
van de CoronaMelder een sterke focus op privacy ontstond. Wat deze leden betreft hoort
deze focus standaard te zijn.
De leden van de Partij voor de Dieren-fractie vragen de Minister verder naar de verantwoordelijkheid
voor de verwerking van deze gegevens. De Minister verwees hierbij in de Kamer naar
de individuele instellingen. Elke instelling is verantwoordelijk voor haar eigen systemen.
Kan de Minister aangeven wie er verantwoordelijk was voor de systemen die hier gebrekkig
zijn gebleken? Kan de Minister aangeven op welk moment het zijn verantwoordelijkheid
wordt? Hoeveel voorvallen in de zorg moeten er nog zijn voordat eindelijk eens grondig
de bezem door alle systemen heen gaat? De voorbeelden zijn legio en de zorg is al
jarenlang de sector met de meeste datalekken, blijkt uit de jaarrapportages van de
AP. Op welk moment gaat de Minister beseffen dat er iets fundamenteel mis is en de
huidige visie en werkwijze tekortschiet?
Een van de voorbeelden waar het ook niet goed gaat en waar dezelfde problematiek speelt
als bij de GGD-systemen is de Corona opt-in. Normaal gesproken moet voor het inzien
van medische gegevens expliciete toestemming zijn gegeven. Tijdens de eerste golf
van de coronacrisis heeft de Minister dit aangepast. Vanaf dat moment konden de dossiers
ook worden ingezien van mensen die niet hebben aangegeven of ze toestemming geven
voor de inzage van hun medische dossiers. Daarmee werden 8 miljoen medische dossiers
fysiek toegankelijk voor heel veel mensen die daar niets mee te maken hebben. Kan
de Minister aangeven waarom deze maatregel, die werd ingesteld toen er noodtenten
voor de spoedeisende hulp stonden, nu nog altijd nodig is? Had in de tussentijd geen
andere oplossing gevonden kunnen worden? Is de AP nog altijd akkoord met deze uitzondering?
Is de Minister bereid de AP opnieuw om een advies te vragen op dit punt? Zo nee, waarom
niet?
Kan de Minister bevestigen dat, net zoals bij de GGD, bij de Corona opt-in een ongelofelijke
hoeveelheid mensen fysiek toegang hebben tot de medische gegevens (meer dan 8 miljoen
dossiers) waar zij niets mee van doen hebben? Kan de Minister bevestigen dat ook hier
nauwelijks toezicht is of de inzage in deze gegevens rechtmatig en met toestemming
plaatsvindt? Kan de Minister de Kamer laten weten op welke manier nu toezicht gehouden
wordt op de raadplegingen en of deze rechtmatig zijn? Is het denkbaar dat ook hier
gegevens op verzoek verkocht worden? Welke zekerheid heeft de Minister dat dit niet
het geval is?
Ziet de Minister de parallel tussen de problematiek bij de GGD, de Corona opt-in en
bijvoorbeeld het verhaal waarover NRC schreef op 6 december jl.8? Dit zijn allemaal voorbeelden van ICT-systemen in de zorg waarbij de toegang tot
medische gegevens veel te ruim is geregeld en het toezicht op de inzage gebrekkig
is of ontbreekt. Ziet de Minister in dat het Landelijk Schakelpunt precies dezelfde
tekortkoming kent en daarom de welhaast onoplosbare problematiek van de Gespecificeerde
Toestemming voortbrengt? Is de Minister bereid de huidige plannen voor de (verdere)
digitalisering van de zorg op dit moment in ieder geval niet verder door te zetten?
Is de Minister bereid om de omgang met medische gegevens radicaal te gaan herzien
vanuit het belang van privacy? Alles minder dan dit is naar de mening van de leden
van de Partij voor de Dieren-fractie slechts dweilen terwijl de kraan nog loopt.
Vragen en opmerkingen van de SGP-fractie
De leden van de SGP-fractie maken zich ernstig zorgen over het grote datalek bij de
GGD en het feit dat uit journalistiek onderzoek van RTL is gebleken dat er wordt gehandeld
in privégegevens van miljoenen Nederlanders. Het lek in CoronIT en HPzone is zeer
schadelijk voor de testbereidheid en daarmee in potentie een grote bedreiging voor
de coronabestrijding van het kabinet.
Omvang
De leden van de SGP-fractie vragen aan de Minister van hoeveel Nederlanders inmiddels
persoonsgegevens in CoronIT of HPzone zijn geregistreerd. Kan de Minister de aard
en omvang van het datalek gedetailleerd toelichten en daarbij ingaan op welk soort
(persoons)gegevens het betreft en om hoeveel mensen het gaat? Is er duidelijkheid
over welke partijen deze gegevens inmiddels in hun bezit hebben? Zo nee, wanneer wordt
hier meer over bekend?
Kan zo gedetailleerd mogelijk worden aangeven welke GGD-medewerkers toegang hebben
of hadden tot welke informatie en om hoeveel medewerkers het gaat? Zijn er naast de GGD-medewerkers nog andere betrokken partijen die
toegang hebben (gehad) tot deze systemen? Hoe is de toegang tot de systemen beveiligd?
Welke waarborgen zijn en worden hiervoor gebruikt?
Beveiliging
Kan de Minister in een tijdlijn aangeven welke stappen vanaf maart 2020 zijn gezet
om de IT-systemen van de GGD te beveiligen en te testen op risico’s? De Minister stelt
dat de GGD-systemen volautomatisch acteren. Welke controls waren er om dit soort grootschalige data diefstal te voorkomen? Wordt er bijvoorbeeld
«gelogd» welke medeweker welke data opvraagt (op deze manier zijn daders te identificeren)?
Welke mogelijkheden en controls zijn er via systeembeheer om inzichtelijk te maken op welke concrete schaal data exports zijn verzonden via sociale media, Wetransfer en/of Onedrive. Diverse eerdere keren
is melding gemaakt over de werking van de GGD-systemen en van problemen en issues.
Hier schijnt beperkt iets mee gedaan te zijn. Welke meldingen zijn gedaan? Waarom
is hier in beperkte opvolging aan gegeven? Wie is verantwoordelijk voor de slechte
opvolging van deze meldingen?
Gevolgen
De belangrijkste zorg van de leden van de SGP-fractie betreft het uitlekken van gevoelige
persoonsgegevens, met name BSN’s en woonadressen. Klopt het dat zeer veel mensen toegang
hadden tot de meest persoonlijke en vertrouwelijke gegevens, waaronder het BSN, geboortedata,
adresgegevens?
De leden van de SGP-fractie maken zich zorgen over identiteitsfraude, zeker omdat
ook veel oudere Nederlanders zijn getest. Is het zo dat de informatie in de IT-systemen
na enige tijd automatisch vervalt of wordt verwijderd? Is het mogelijk om deze gevoelige
informatie uit de systemen te verwijderen?
Wanneer wordt duidelijk of er al sprake is geweest van identiteitsfraude, diefstal
of stalking?
Welke overige maatregelen zijn nodig? Wordt momenteel overlegd met banken en andere
instanties over het aanpassen van hun protocollen voor identiteitsverificatie?
Is er een publiekscampagne nodig met voorlichting over kwetsbaarheden, zodat mensen
(waaronder ouderen) minder snel misleid worden?
Welke mogelijkheden biedt de GGD (en andere instanties die zich met de volksgezondheid
bezighouden) aan burgers om te zien welke data de betreffende instantie van hen heeft?
In welke mate is het mogelijk om gegevens te verwijderen en/of te anonimiseren?
Is het nodig dat er voor alle Nederlanders een nieuw BSN-nummer wordt aangemaakt,
omdat het om miljoenen burgers gaat die de afgelopen maanden zijn getest en totaal
onduidelijk is hoeveel persoonsgegevens er inmiddels zijn verhandeld?
Welke risico’s heeft dit datalek voor de (staats)veiligheid, bijvoorbeeld wanneer
blijkt dat persoonsgegevens van politici, militairen, medewerkers van inlichtingendiensten
en/of politieagenten openbaar zijn?
Transparantie
Kan de Minister aangeven of het klopt dat de GGD medewerkers onder druk heeft gezet
om geen openheid van zaken te geven, of om niet meer met journalisten te praten? Erkent
de Minister dat het in deze situatie cruciaal is om zoveel mogelijk transparantie
te geven over wat er is gebeurd en welke risico’s er op dit moment zijn? Kan de Minister
een anoniem loket opzetten waar GGD-medewerkers hun inzichten kunnen delen?
II. Reactie van de Minister
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
W.J.H. Lodders, voorzitter van de vaste commissie voor Volksgezondheid, Welzijn en Sport -
Mede ondertekenaar
M. Heller, adjunct-griffier