Nota n.a.v. het (nader/tweede nader/enz.) verslag : Nota naar aanleiding van het verslag van de Staten van Sint Maarten
35 552 (R2148) Wijziging van de Paspoortwet in verband met de uitvoering van Verordening (EU) 2019/1157 van het Europees parlement en de Raad van 20 juni 2019 betreffende de versterking van de beveiliging van identiteitskaarten van burgers van de Unie en van verblijfsdocumenten afgegeven aan burgers van de Unie en hun familieleden die hun recht van vrij verkeer uitoefenen (PbEU 2019, L 188) (uitvoering verordening identiteitskaarten)
Nr. 8 NOTA NAAR AANLEIDING VAN HET VERSLAG VAN DE STATEN VAN SINT MAARTEN
Ontvangen 27 januari 2021
De in de Staten van Sint Maarten aanwezige fracties hebben kennisgenomen van het voorstel
van rijkswet. De United Peoples Party-fractie, de United Sint Maarten Party-fractie
en de United Democrats-fractie hebben kennisgenomen van het voorstel van rijkswet
en hebben ook enkele vragen. Ik bedank de fracties voor hun bijdragen en ga in deze
nota graag in op de gestelde vragen.
De United Peoples Party-fractie wil weten of de nieuwe identiteitskaarten, volgens
het voorstel ten koste van de Staat, worden geïmplementeerd in Sint Maarten en zo
ja, waar en hoe precies. Zal dit hetzelfde zijn als met de paspoorten op het kantoor
van de Gouverneur? Als dat het geval is, kan een soortgelijke investering worden gedaan,
als de regering dat zou willen, om onze identiteitskaarten daadwerkelijk aan te passen
naar deze nieuwe norm, als wij dat zouden willen? Indien zij hierheen komen en experts
zullen sturen en apparatuur zullen kopen, misschien zou dezelfde verbetering kunnen
worden gedaan voor ons identiteitskaart systeem, gezien de achterstand dat er is en
hoe lang men moet wachten om een identiteitskaart te krijgen.
In de Caribische landen van het Koninkrijk wordt sinds 1 januari 2021 de Nederlandse
identiteitskaart, en dus straks ook de Nederlandse identiteitskaart met vingerafdrukken,
op aanvraag uitgegeven door de burgemeester van Haarlemmermeer, via de Vertegenwoordiging
van de Nederlandse regering ter plaatse, aan Nederlanders die in Nederland staan ingeschreven
in de Basisregistratie Personen. Deze aanvragen geschieden dus niet op het kantoor
van de Gouverneur of de Dienst Burgerzaken (Census Office), waar de identiteitskaart
van Sint Maarten en paspoorten op grond van de Paspoortwet door de bevoegde autoriteiten
van Sint Maarten worden uitgegeven.
De uitbreiding van de Nederlandse identiteitskaart met vingerafdrukken is het gevolg
van Verordening (EU) 2019/1157 van het Europees parlement en de Raad van 20 juni 2019
betreffende de versterking van de beveiliging van identiteitskaarten van burgers van
de Unie en van verblijfsdocumenten afgegeven aan burgers van de Unie en hun familieleden
die hun recht van vrij verkeer uitoefenen (PbEU 2019, L 188), hierna: de verordening).
Die verordening is niet van toepassing op de identiteitskaart van Sint Maarten. De
keuze om het beveiligingsniveau van de identiteitskaart van Sint Maarten te verhogen
of in overeenstemming te brengen met de eisen die de Europese Unie aan identiteitskaarten
stelt, waaronder de opname van vingerafdrukken, is aan Sint Maarten.
Voor de uitvoering van de verordening is het nodig hardware bij de Vertegenwoordiging
van de Nederlandse regering te installeren voor het opnemen en veilig verwerken van
de vingerafdruk. Deze hardware is specifiek voor de Nederlandse identiteitskaart en
paspoorten.
De United Sint Maarten Party-fractie wil graag weten waarom de Paspoortwet wordt aangepast
om een identiteitskaart te repareren, die helemaal niets met Sint Maarten te maken
heeft. Wordt onze identiteitskaart ook gewijzigd om ervoor te zorgen dat wanneer wij
naar Nederland reizen, we met een identiteitskaart kunnen reizen en niet met onze
paspoort aangezien er nu vingerafdrukken erop zullen zitten? De fractie vraagt voor
duidelijkheid omtrent wat er precies wordt bedoeld met deze wijziging en dat de Staten
van Sint Maarten wordt gevraagd om mee te gaan met deze wijziging. Het is niet duidelijk
wat wordt gewijzigd aangezien het niets met ons heeft te maken.
De wijzigingen in dit voorstel van rijkswet hebben enkel betrekking op de Nederlandse
identiteitskaart.1 Op dit moment is de regeling van de Nederlandse identiteitskaart onderdeel van de
Paspoortwet en dientengevolge is voor aanpassing van die regeling wijziging van de
Paspoortwet noodzakelijk. Aangezien de Paspoortwet een rijkswet is, wordt deze aan
u voorgelegd. Zoals eerder opgemerkt in de Nota naar aanleiding van het verslag van
de Staten van Curaçao bij het voorstel van rijkswet tot wijziging van de Paspoortwet
in verband met de invoering van elektronische identificatie met een publiek identificatiemiddel
en het uitbreiden van het basisregister reisdocumenten2, onderschrijf ik de analyse en de zienswijze van de Raad van Advies Curaçao van 10 juli
20183 dat, nu de Nederlandse identiteitskaart sinds 18 december 2013 in de Paspoortwet
nadrukkelijk niet meer is aangemerkt als zijnde een reisdocument van Nederland, het
daarmee buiten de reikwijdte van artikel 3 van het Statuut valt en niet langer in
een rijkswet behoeft te worden geregeld. Zoals toen is aangegeven, zal ik bezien of
en op welke wijze aan de regeling van de Nederlandse identiteitskaart op een andere
wijze vorm kan worden gegeven.
De identiteitskaart van Sint Maarten wordt met dit voorstel van rijkswet niet gewijzigd
en zal als gevolg van dit voorstel dus geen vingerafdrukken gaan bevatten. Evenmin
regelt dit voorstel dat de identiteitskaart van Sint Maarten in Nederland geldig wordt
als document voor grensoverschrijding.
Dit voorstel van rijkswet brengt enkele wijzigingen aan in de Paspoortwet ter uitvoering
van de verordening. Kort gezegd moet de Nederlandse identiteitskaart op grond van
die verordening met ingang van uiterlijk 2 augustus 2021 zijn voorzien van vingerafdrukken4. Ook zal de uitzondering op de verplichting om fysiek te verschijnen gedurende de
aanvraagprocedure van de Nederlandse identiteitskaart komen te vervallen5. In verband met de juiste uitvoering van de verordening wordt in het voorstel van
rijkswet ten eerste artikel 3, tweede lid, van de Paspoortwet aangepast: de bepaling
dat de Nederlandse identiteitskaart geen vingerafdrukken bevat, komt te vervallen.
Ten tweede wordt artikel 28, derde lid, van de Paspoortwet aangepast: de bepaling
over de uitzondering op de verschijningsplicht zal niet meer van toepassing zijn op
de Nederlandse identiteitskaart.
De United Sint Maarten Party-fractie merkt verder op dat er is opgemerkt dat wanneer
dingen veranderen in Europa, vooral wanneer dingen veranderen in Frankrijk, het vaak
ook verandert aan de Franse kant van het eiland. Deze veranderingen kunnen ernstige
gevolgen hebben voor de Nederlandse kant van het eiland. Toen Frankrijk in lockdown
ging vanwege COVID, ging de Franse kant van het eiland ook in lockdown, en toen hadden
we een vrij verkeer/verplaatsingsprobleem. Hoe zal dit in zijn werk gaan als deze
identiteitskaart wordt aangepast en de nieuwe reisnorm wordt? Ziet de Franse kant
van het eiland ons als Nederlanders en hebben we dus een andere identiteitskaart nodig?
Of geldt dat dan niet?
Dit voorstel van rijkswet verandert niets aan geldende afspraken met Frankrijk over
verplaatsingen van het Franse naar het Nederlandse deel van Sint Maarten of vice versa.
Bij een lockdown kan Frankrijk zelfstandig het grensbeleid op Saint Martin bepalen.
Ik merk hierbij op dat de verordening de betrouwbaarheid van de documenten verhoogt
en niet de breedte van toepasbaarheid. Houders van de Nederlandse identiteitskaart
kunnen met hun document aantonen dat zij Nederlandse burgers zijn en als zodanig gebruik
maken van het recht van vrij verkeer van personen dat voor alle Unieburgers geldt.6
De United Sint Maarten Party-fractie stelt verder dat terwijl onze regering in discussie
is met Nederland omtrent het Caribische hervormingsentiteit, moet men in de Landspakketten
kijken. Onder het punt van de versterking van de rechtstaat is er iets heel vreemds
dat duidelijkheid nodig heeft. In H9 wordt aangegeven dat landen samen zullen werken
aan een geharmoniseerd niveau van bescherming van persoonsgegevens binnen het Koninkrijk
door middel van een Rijkswet. De fractie is van mening dat men wil dat al onze informatie
van de burgerlijke stand voor beheer naar Nederland gaat. Ze gaan hier geen systeem
voor ons opzetten, we moeten alles naar Nederland sturen. Indien er identiteitskaarten
worden gemaakt, waarom worden ze niet hier in een keer gemaakt? Zet onze vingerafdrukken
erop en zet ons gezicht erop en alles hoort dan in kannen kruiken te zijn.
Aan de ene kant stellen ze dat dit voor de Europese Unie is en dat we eigenlijk geen
deel uitmaken van de Europese Unie, dus als we een identiteitskaart willen, moeten
we door een Nederlandse ministers-bureaucratie op zijn afdeling om te zien of we in
aanmerking komen voor ja of nee, maar al onze gegevens moeten Sint Maarten verlaten
en naar Nederland gaan. Hoe is dit onderdeel van de eis voor de Caribische hervormingsentiteit
verbonden met dit voorstel van Rijkswet?
De eisen die Europa stelt aan identiteitskaarten gaan verder dan enkel het opnemen
van de vingerafdrukken. Volgens de verordening moeten documenten conform de standaarden
van ICAO opgebouwd worden en dienen de echtheidskenmerken van voldoende kwaliteit
te zijn. De Nederlandse identiteitskaart voldoet reeds aan de meeste van deze eisen.
Omwille van de betrouwbaarheid van alle onder de Paspoortwet uit te geven documenten
is de keuze gemaakt de productie te centraliseren. Alle Nederlandse identiteitskaarten
worden dus bij één producent geproduceerd en gepersonaliseerd. Het is onwenselijk
de Nederlandse identiteitskaarten op de plaats van uitreiking te personaliseren.
Aangezien de Nederlandse identiteitskaarten centraal worden geproduceerd en de uitgevende
autoriteit in dit geval de burgemeester van Haarlemmermeer is, zullen de aanvraaggegevens
van Nederlanders in Sint Maarten die ervoor kiezen bij de Vertegenwoordiging van de
Nederlandse regering aldaar een Nederlandse identiteitskaart aan te vragen, inderdaad
naar Nederland gaan. De regels daaromtrent en de technische voorzieningen daarvoor
zijn vastgelegd in de Paspoortwet en bijbehorende regelgeving en bieden aldus een
betrouwbaar kader voor deze gegevensuitwisseling.
Voor de productie en personalisering van de identiteitskaart van Sint Maarten is Sint
Maarten zelf verantwoordelijk. De centrale productie van de Nederlandse identiteitskaart
is alleen voor die kaart aan de orde. Het is niet de bedoeling om de identiteitskaart
van Sint Maarten te vervangen door de Nederlandse identiteitskaart, noch zijn de inspanningen
erop gericht om beide documenten op dezelfde wijze centraal te produceren.
Het Landenpakket Sint Maarten onder de Caribische Hervormingsautoriteit staat los
van deze wijziging van de Paspoortwet. De maatregel waarnaar verwezen wordt heeft
inderdaad tot doel om te komen tot een geharmoniseerd niveau van bescherming van persoonsgegevens
binnen het Caribisch deel van het Koninkrijk. Het zegt echter niets over het beheren
van gegevens uit de burgerlijke stand. Het beheer van de burgerlijke stand is een
bevoegdheid van Sint Maarten die is vastgelegd in Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek
van Sint Maarten. Niet is beoogd daarin wijziging aan te brengen.
De United Democrats-fractie merkt op dat de indruk er niet was dat het zou gelden
voor personen die niet in de Nederlandse basisadministratie zijn opgenomen. De fractie
stelt dat het argument wordt gehoord over het verbeteren van ons identiteitskaart
systeem. De fractie vraagt of wij dan niet in het hele Koninkrijk onze identiteitskaart
systemen zouden moeten upgraden? En zo ja, zouden we dan niet het recht hebben op
de manier waarop het nu in Nederland wordt gedaan?
Zoals eerder aangegeven is de keuze om het beveiligingsniveau van de identiteitskaart
van Sint Maarten te verhogen of in overeenstemming te brengen met de eisen die de
Europese Unie aan identiteitskaarten stelt, waaronder de opname van vingerafdrukken,
aan Sint Maarten zelf.
De Staatssecretaris van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties,
R.W. Knops
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
R.W. Knops, staatssecretaris van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties
Bijlagen
Stemmingsuitslagen
Aangenomen met handopsteken
Fracties | Zetels | Voor/Tegen | Niet deelgenomen |
---|---|---|---|
VVD | 34 | Voor | |
D66 | 24 | Voor | |
PVV | 17 | Tegen | |
CDA | 15 | Voor | |
PvdA | 9 | Voor | |
SP | 9 | Tegen | |
GroenLinks | 8 | Voor | |
PvdD | 6 | Tegen | |
ChristenUnie | 5 | Voor | |
FVD | 5 | Tegen | |
DENK | 3 | Voor | |
Groep Van Haga | 3 | Tegen | |
JA21 | 3 | Tegen | |
SGP | 3 | Tegen | |
Volt | 3 | Voor | |
BBB | 1 | Voor | |
BIJ1 | 1 | Voor | |
Fractie Den Haan | 1 | Niet deelgenomen |
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.