Lijst van vragen : Verslag houdende een lijst van vragen inzake wijziging van de begrotingsstaten van het Ministerie van Justitie en Veiligheid (VI) voor het jaar 2020 (wijziging samenhangende met de Najaarsnota) (Kamerstuk 35650-VI)
2020D50459 LIJST VAN VRAGEN
De vaste commissie voor Justitie en Veiligheid heeft een aantal vragen voorgelegd
aan de Minister voor Justitie en Veiligheid inzake de Wijziging van de begrotingsstaten
van het Ministerie van Justitie en Veiligheid (VI) voor het jaar 2020 (wijziging samenhangende
met de Najaarsnota) (Kamerstuk 35 650 VI).
De voorzitter van de commissie, Van Meenen
De adjunct-griffier van de commissie, Schoor
Nr.
Vraag
1
Kunt u toelichten waarom opnieuw sprake is van minder toevoegingen bij de rechtsbijstand
dan begroot? Wat verklaart de dalende trend?
2
In hoeverre heeft u in de departementale begroting voor 2021 rekening gehouden met
het afnemend aantal toevoegingen bij de rechtsbijstand?
3
Kunt u toelichten waarom wederom sprake is van een forse onderbesteding bij de uitvoering
van het project intensiveringen ZSM?
4
Kunt u overzichtelijk op een rij zetten hoe de (extra) middelen voor de digitalisering
van de strafrechtketen verdeeld zijn over de verschillende begrotingsartikelen en
daarmee de verschillende betrokken diensten?
5
Hoe verhouden de middelen voor digitalisering van de strafrechtketen zich tot de ambities
voor de digitalisering van de strafrechtketen in 2020? Welke doelen en resultaten
voor de strafrechtketen als geheel, maar ook per schakel in die keten worden beoogd
met deze bij najaarsnota toegekende middelen? Verwacht u dat deze middelen nog in
2020 besteed zullen worden? Zo nee, waarom niet en welke gevolgen heeft dat voor de
doelen van de digitalisering van de strafrechtketen in 2021?
6
Uit welke regelingen bestaat het noodpakket tegemoetkomingsregeling sociaal advocatuur?
Is dit de combinatie van de Ondersteuningsregeling gesubsidieerde toevoegingenpraktijk
van advocaten en mediators COVID-19-crisis en de Tegemoetkomingsregeling gesubsidieerde
toevoegingenpraktijk van advocaten, mediators en bijzondere curatoren COVID-19-crisis?
7
Klopt het dat zonder het noodpakket tegemoetkomingsregeling sociaal advocatuur er
over 2020 niet 25 miljoen euro maar 29,5 miljoen euro op de rechtsbijstand was overgebleven?
8
Waarom is er voor gekozen om de tegemoetkomingsregeling voor de sociale advocatuur
uit de begroting voor rechtsbijstand te halen?
9
Aangezien de Tegemoetkomingsregeling gesubsidieerde toevoegingenpraktijk van advocaten,
mediators en bijzondere curatoren COVID-19-crisis pas in december 2020 kan worden
aangevraagd en de berekening pas in januari 2021, is de vraag hoe het bedrag van het
noodpakket tegemoetkomingsregeling sociaal advocatuur ter waarde van 4,5 miljoen euro
is berekend? Bevat dit slechts de kosten van de Ondersteuningsregeling gesubsidieerde
toevoegingenpraktijk van advocaten en mediators COVID-19-crisis die tot 1 augustus
2020 kon worden aangevraagd of zijn er ook ramingen van de kosten van de Tegemoetkomingsregeling
gesubsidieerde toevoegingenpraktijk van advocaten, mediators en bijzondere curatoren
COVID-19-crisis in opgenomen?
10
Hoe is in de begroting voor 2021 rekening gehouden met de verrekening van de Ondersteuningsregeling
gesubsidieerde toevoegingenpraktijk van advocaten en mediators COVID-19-crisis die
over de eerste vier maanden van 2021 plaats zal vinden? Kan die verrekening ertoe
leiden dat het bedrag voor de gesubsidieerde rechtsbijstand in de eerste vier maanden
van 2021 aanzienlijk lager zal uitvallen zonder die verrekening? Om hoeveel geld gaat
dit waarschijnlijk?
11
Hoeveel advocatenpraktijken hebben de Ondersteuningsregeling gesubsidieerde toevoegingenpraktijk
van advocaten en mediators COVID-19-crisis uiteindelijk aangevraagd, hoeveel geld
is totaal uitgekeerd en wat ontvingen de praktijken gemiddeld?
12
Welk deel van de advocatenpraktijken zijn geconfronteerd met een inkomensverlies van
meer dan 20%? Kan dit worden uitgesplitst naar rechtsgebied?
13
Is al bekend hoe de onderuitputting ter waarde van 25 miljoen euro op de gesubsidieerde
rechtsbijstand tegemoet komt aan de sociaal advocatuur conform de afspraak tussen
de Minister voor Rechtsbescherming en de Tweede Kamer van 9 november 2018 (Kamerstuk
31 753, nr. 155)?
14
Door een lager aantal toevoegingen over 2020 is er meevaller van 18,5 miljoen euro
op de gesubsidieerde rechtsbijstand, kan dit worden uitgesplitst naar de diverse rechtsgebieden?
15
Welk deel van de meevaller ter waarde van 18,5 miljoen euro op de gesubsidieerde rechtsbijstand
ten gevolge van minder toevoegingen kan direct worden teruggeleid naar de inzet van
de aanjager responsieve overheid?
16
Hoe is vastgesteld dat de inzet van de aanjager responsieve overheid heeft geleid
tot een afname van meer dan 10% van de afgegeven toevoegingen in het bestuursrecht
(Kamerstuk 31 753, nr. 223)?
17
Kan worden gegarandeerd dat de afname van zaken in het bestuursrecht vanwege de inzet
van de aanjager responsieve overheid alleen zaken betreft waarbij beide partijen geen
belang hadden bij een geschilbeslechting door een rechter (Kamerstuk 31 753, nr. 223)?
18
Wat zijn de gemiddelde kosten van hoog conflictscheidingen (vechtscheidingen) voor
de staat?
19
Wat is de gemiddelde toevoeging aan advocaten die een cliënt in een echtscheiding
bijstaan?
20
Welk deel van de scheidingen eindigen in een hoog conflictscheiding (vechtscheiding)?
21
Welk deel van de bevolking heeft recht op gesubsidieerde rechtsbijstand?
22
Wat is de gemiddelde eigen bijdrage aan een sociaal advocaat in echtscheidingszaken?
23
Wat is de meevaller bij de uitvoering van het project intensiveringen ZSM ter waarde
van ongeveer 18,5 miljoen euro?
24
Wat is de meevaller bij de stelselherziening van de gesubsidieerde rechtsbijstand
ter waarde van 3 miljoen euro?
25
Is de noodvoorraad aan persoonlijke beschermingsmiddelen ter waarde van 69,3 miljoen
euro alleen bestemd voor sectoren en essentiële beroepen binnen het domein van Justitie
en Veiligheid? Zo nee, waarom is er dan gekozen om deze kosten wel volledig onder
de begroting van Justitie en Veiligheid onder te brengen?
26
Wat is de verklaring voor de halvering van de kosten op de Wet sanering natuurlijke
personen (WSNP)?
27
Wat is de verklaring voor de enorme toename aan de inhuur van extern personeel op
het departement?
28
Is het correct te stellen dat het positieve resultaat bij de dienst JUSTIS ten goede
komt aan de andere posten op de begroting van Justitie en Veiligheid?
29
Is in het verleden vaker sprake geweest van een positief resultaat bij de dienst JUSTIS?
30
Kan worden toegelicht hoe het experiment van de Nederlandse orde van advocaten met
het verlenen van rechtsbijstand door rechtsbijstandsverleners aan niet-verzekerden
gaat worden uitgevoerd, zoals aangekondigd op 3 december 2020? Wat zijn de doelstellingen
van het experiment? Zijn er waarborgen gesteld aan dit experiment?
31
Welke projecten rond ondermijning kunnen dit jaar niet meer worden gerealiseerd en
waarom?
32
Wat zijn de belangrijkste nieuwe punten van het project «Grenzen en Veiligheid»?
33
Hoe verhoudt de kasschuif op de Immigratie- en Naturalisatiedienst (IND) zich tot
vertraging van het afhandelen van de asielaanvragen door de IND?
34
Kunt u toelichten waar de extra uitgaven en gederfde ontvangsten door COVID-19 van
60 miljoen euro precies naartoe gaan? Aan wat voor extra uitgaven moet gedacht worden?
Welke ontvangsten zijn gederfd? Wordt dit op een later moment nog ontvangen?
35
Kunt u toelichten hoeveel lager de bezetting in het Centraal Orgaan Opvang Asielzoekers
(COA) was dan verwacht waardoor de ODA-gelden worden verlaagd met 28,4 miljoen euo?
36
Welk deel maakt de bijdrage van J&V aan persoonlijke beschermingsmiddelen (PBM) uit
van het geheel van de PBM voorraad?
37
Kunt u toelichten of onder digitalisering van de werkprocessen bij politie ook het
uitrollen van de webcrawler valt, daarbij in acht nemend dat deze webcrawler tien
jaar geleden is aangekondigd en nog altijd niet actief is?
38
Kunt u een verklaring geven voor de afname van inkomsten uit boetes opgelegd door
de Autoriteit Persoonsgegevens? Kunt u daarbij inzichtelijk maken hoeveel boetes zijn
uitgedeeld en voor welke overtredingen, voor de jaren 2019 en 2020? Zou dit te maken
kunnen hebben met capaciteit van de Autoriteit Persoonsgegevens of zijn er minder
schendingen dan verwacht?
39
Naar welke begrotingsposten is de 64,2 miljoen euro overgeheveld?
40
Kunt u toelichten wat bedoeld wordt met «ICT-koppelingen» die vertraagd zijn opgeleverd,
resulterend in extra kosten ter hoogte van 1,5 miljoen euro? Waaruit bestaan deze
extra kosten? Is het mogelijk een extern ICT-bedrijf dat met de uitvoering belast
is aansprakelijk te stellen? Wat zijn deze koppelingen, waarom zijn die vertraagd
en welke consequenties heeft dat voor de uitvoering van beleid?
41
Kunt u toelichten waarom er bij de tweede suppletoire begroting 64,2 miljoen euro
overgeheveld is naar de diverse onderdelen voor de aanpak van de georganiseerde ondermijnende
criminaliteit? Kunt u aangeven voor welke onderdelen deze middelen gebruikt worden?
42
Kunt u toelichten waarom de kasschuif in het kader van ondermijning en afpakken noodzakelijk
was? Kunt u toelichten of de projecten volgend jaar wel gerealiseerd worden? Kunt
u toelichten of de vertraging van deze projecten niet zorgt voor een vertraging op
daaropvolgende projecten? Heeft de kasschuif invloed op het budget van volgende jaren?
43
Kunt u toelichten of de uitgaven voor het vervolgen en berechten van MH17 verdachten
op enig moment terug zijn te verwachten?
44
Kunt u toelichten of in de volgende begrotingen rekening is gehouden met minder verkeer
op de weg vanwege thuiswerken en is dit doorgerekend in het aantal verkeersboetes?
45
Kunt u toelichten of de administratiekosten van de aanzienlijke vermindering van het
aantal verkeersboetes is meengenomen in de tegenvaller van 107 miljoen euro boetes
en transacties? Kon het personeel van het Centraal Justitieel Incassobureau bij een
ander agentschap ingezet worden zodat de externe inhuur teruggedrongen kon worden?
46
Hoe verhouden de vaste kosten in de asielketen, met name IND/COA, zich tot de variabele
kosten, waardoor de instroom dermate grote effecten kan hebben op de financiering?
47
Hoeveel lager was de asielinstroom tijdens de lockdown periode?
48
Kunt u toelichten waarom een groot deel van de middelen voor de implementatie van
de EU verordeningen op het gebied van Grenzen en Veiligheid niet in 2020 tot besteding
komen?
49
Blijven de resterende middelen behouden voor de implementatie van de EU verordeningen
op het gebied van Grenzen en Veiligheid?
50
Hoe worden de verschillen tussen aantallen in de asielinstroom bij het COA en de IND
verklaard? Gaat dit om fysieke aanwezigheid/aanwezigheid in de procedure?
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
P.H. van Meenen, voorzitter van de vaste commissie voor Justitie en Veiligheid -
Mede ondertekenaar
H. Schoor, adjunct-griffier
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.