Lijst van vragen : Lijst van vragen inzake voortgang implementatie wetswijziging “Toegang tot de Wlz voor mensen met een psychische stoornis” (Kamerstuk 35146-18)
2020D37250 LIJST VAN VRAGEN
De vaste commissie voor Volksgezondheid, Welzijn en Sport heeft een aantal vragen
voorgelegd aan de Staatssecretaris van Volksgezondheid, Welzijn en Sport over de brief
van 8 juli 2020 inzake Voortgang implementatie wetswijziging «Toegang tot de Wlz voor
mensen met een psychische stoornis» (Kamerstuk 35 146, nr. 18).
De voorzitter van de commissie, Lodders
De adjunct-griffier van de commissie, Clemens
Nr
Vraag
1
Kunt u aangeven hoeveel positieve indicaties voor de Wlz er tot nu toe (23 september
2020) zijn gegeven, aangezien de cijfers uit de brief van juni 2020 zijn?
2
Zou de Kamer een overzicht kunnen krijgen naar leeftijd van de positieve beschikkingen
van de 5.636 aanvragen?
3
Gesteld wordt dat in een aantal gevallen dossiers onvoldoende op orde zijn en het
lastig is om deskundigen te vinden die alsnog kunnen helpen om de dossiers aan te
vullen. Hoe wordt dit opgelost? Als het probleem een arbeidsmarktprobleem is mag dit
niet ten koste gaan van de cliënt die anders per 1 januari 2021 tussen wal en schip
kan komen omdat zijn dossier niet op orde is.
4
Zorgaanbieders geven aan het Wlz aanvraagproces ingewikkeld te vinden. Welke elementen/stappen
maken het aanvraagproces volgens zorgaanbieders zo ingewikkeld?
5
Het bedrag dat zorgaanbieders binnen de Wlz krijgen is hoger dan het bedrag binnen
de Wmo, dus waarom zou dat een «slechte» bedrijfsmatige afweging zijn voor zorgaanbieders?
6
Heeft het CIZ voldoende expertise om de nieuwe cliëntgroep te indiceren of is er nieuwe
expertise geworven speciaal voor deze groep?
7
Kunt u aangeven of het indicatieproces van het CIZ op 1 oktober 2020 daadwerkelijk
is afgerond en zo ja, wat het aantal cliënten is dat zorg gaat ontvangen vanuit de
Wlz in plaats vanuit de Wmo of de Zvw?
8
Kunt u aangeven welke financiële overheveling vanuit de Wmo en de Zvw naar de Wlz
voorzien is nu het aantal cliënten dat zorg gaat ontvangen vanuit de Wlz bekend is?
9
Als zorgaanbieders besluiten om af te zien van het aanbieden van Wlz-zorg, maar de
cliënt valt voortaan wel onder de Wlz, wat betekent dat voor de continuïteit van zorg
voor die cliënt en in hoeverre wordt de cliënt bemiddeld naar een nieuwe zorgaanbieder?
10
Hoeveel aanbieders hebben tot nu toe afgezien van het gaan leveren van Wlz-zorg?
11
Hoe verhouden de verwerkingstijden voor deze groep mensen zich tot de andere aanvragen
die via het CIZ lopen?
12
Kunt u aangeven welke afspraken zijn gemaakt, naar aanleiding van het overleg met
partners, om het aanvraagproces te versnellen?
13
Wat is de verklaring voor het feit dat slechts 56% van het aantal verwachte aanvragen
is ingediend wat betreft de volwassenen?
14
Ligt het in de lijn der verwachting dat het indicatieproces voor volwassenen inderdaad
op 1 oktober 2020 is afgerond? Zo ja, waar is deze verwachting op gebaseerd? Zo nee,
wat gaat u doen om hiervoor alsnog te zorgen?
15
Betekent het feit dat er vooral in de groep 15–18 jarigen een behoefte is aan 24 uur
zorg in de nabijheid of permanent toezicht dat er een leeftijdsgrens wordt overwogen
bij de toegang van jeugdigen tot de Wlz?
16
Wat betekent het feit dat voor een groot deel van de jongeren de blijvendheid lastig
vast te stellen is voor de eventuele openstelling van de Wlz voor jeugdigen?
17
U stelt dat het onderzoek nog niet voldoende inzicht heeft gegeven: inzicht in het
implementatieproces en de financiële consequenties van de overheveling. Er kan op
deze twee onderzoeksvragen geen antwoord gegeven worden omdat de respons te laag is
en er geen eenduidige cijfers boven tafel te krijgen zijn. Kunt u aangeven binnen
welk tijdsbestek u verwacht wel eenduidige cijfers te hebben?
18
Welke argumenten hebben experts om wel de blijvendheid te kunnen vaststellen voor
iemand van 18 jaar en 1 maand en niet voor iemand van 17 jaar en 11 maanden?
19
De reacties maken duidelijk dat het met de verzamelde gegevens niet mogelijk is de
huidige kosten voor deze doelgroep jeugdigen exact in beeld te brengen. Wat gaat u
doen om meer exacte cijfers over de huidige kosten te ontvangen? Wordt daar bijvoorbeeld
een stappenplan voor gemaakt?
20
Welke termijn ziet u voor zich om de uitvoeringsconsequenties verder uit te werken
met het veld?
21
Kunt u een tijdpad schetsen voor de uiteindelijke toegang tot de Wlz voor jeugdigen?
22
Welk tijdpad ziet u voor zich ten aanzien van de uitvoeringstoetsen bij CIZ, NZa en
ZN en het overleg met de VNG over het inzicht in de financiële gevolgen voor de toegang
voor jongeren en hoe gaat u ervoor zorgen dat dit tijdpad gehaald wordt?
23
Welke deadlines zijn afgesproken met betrokken partijen om te kunnen komen tot een
tijdige invoering van de toegang tot de Wlz van jongeren met een psychische stoornis?
24
Hoe wordt ervoor gezorgd dat de uitgevraagde uitvoeringstoetsen aan het CIZ, NZa en
ZN niet tot onnodige vertraging leiden in de toegang van de Wlz voor jongeren met
een psychische stoornis?
25
Welke conclusies worden in algemeenheid getrokken uit het feit dat gemeenten en zorgaanbieders
onvoldoende inzicht kunnen geven in de zorgkosten per cliënt? Moeten zij niet beter
ondersteund worden om hiertoe in staat te zijn?
26
De grootste consequentie van Wlz-toegang voor jeugdigen is dat ze voor onbeperkte
duur gebruik kunnen maken van zorg en ondersteuning en niet te maken hebben met kortdurende
beschikkingen; dit brengt rust en continuïteit om langdurig passende zorg in te zetten.
Waarom kan dit niet binnen de Jeugdwet? Kunnen gemeenten ook beschikkingen voor langere
tijd afgeven? Zo nee, waarom niet?
27
Hoe komt het dat gemeenten geen gegevens hebben om de omvang van deze groep jeugdigen
in kaart te brengen?
28
De respons van zorgaanbieders op de uitvraag is laag te noemen. Hoe kijkt u hiertegen
aan?
29
Sinds de invoering van de Jeugdwet 2015 registreren gemeenten niet uniform op het
soort problematiek van jeugdigen. Daarom is het aanleveren van de exacte kosten voor
jeugdigen uit deze specifieke doelgroep niet mogelijk. Hoe gaat het vervolgonderzoek
hiernaar dan plaatsvinden?
30
Experts geven aan dat in diverse regio's passend zorgaanbod beperkt beschikbaar is,
waardoor wachtlijsten ontstaan. Kan dit zorgaanbod uitgebreid worden? Zo nee, waarom
niet? Bestaat het voornemen dit zorgaanbod uit te breiden? Zo nee, waarom niet? In
welke regio's is dit tekort?
31
Hoe kijkt u aan tegen de «bijvangst» uit dit onderzoek van HHM, zoals de korte duur
van beschikkingen, verschillen in uitwerking per gemeente, aansturen op zorg in natura
terwijl deze zorgaanbieders die zorg niet leveren?
32
In het onderzoek wordt gesteld dat er geen landelijke actuele informatie beschikbaar
is over het totaal aantal jeugdigen (18-) met psychische problematiek dat zorg en
ondersteuning ontvangt in Nederland, aangezien gemeenten niet uniform registreren
op grondslag. Waarom gebeurt dat niet? Hoe zit het dan met de rechtmatige en doelmatige
controle die colleges dienen uit te voeren?
33
Een van de redenen om de Jeugdwet onder de verantwoordelijkheid van gemeenten te laten
vallen is dat gemeenten beter kunnen aansluiten bij de zorgvragen van de jeugdigen
omdat zij er dichterbij staan en omdat zij zicht hebben op het gezin van de jeugdige
en de sociale context. Waarom kunnen gemeenten de gegevens niet aanleveren van de
kosten, als zij zo dicht bij de jeugdigen staan?
34
Ouders durven niet te verhuizen uit angst dat het niet lukt om de juiste zorg en ondersteuning
te krijgen voor hun kind in een andere gemeente. Wat is een oplossing voor dit probleem?
35
Sommige toegangsmedewerkers van gemeenten beschikken (nog) niet over de benodigde
expertise ten aanzien van de complexe zorgvraag van deze doelgroep jeugdigen met ernstige
psychische problematiek. In hoeveel gemeenten speelt dit? Hoe wordt dit opgelost?
Wordt dit opgepakt en zo ja door wie?
36
Bij ruim 83% van de jeugdigen uit het onderzoek is een diagnose voor een psychiatrische
stoornis vastgesteld of bestaat een vermoeden van een diagnose. Wat wordt er precies
bedoeld met een vermoeden en hoe wordt de hulpvraag dan in kaart gebracht?
37
Opvallend is tabel 3, ruim 50% van de jeugdigen die mogelijk toegang krijgen tot de
Wlz is tussen 5 en 14 jaar. De verwachting bij de experts was dat de openstelling
van de Wlz voor jeugdigen met psychische problematiek met name voor de doelgroep 15
tot 18 jaar was. Kan uiteengezet worden waarop deze aanname is gebaseerd?
38
In het onderzoek wordt gesteld dat de meervoudige complexe problematiek onderstreept
wordt door meerdere regio’s, met name de combinatie van GGZ-problematiek en een (licht)
verstandelijke beperking. Maar als er sprake is van een verstandelijke beperking dan
zou er toch al vanaf ongeveer vijf jaar zorg via de Wlz plaats kunnen vinden?
39
Van de jeugdigen die mogelijk toegang tot de Wlz krijgen (n=213) past ruim 60% volgens
de respondenten het best binnen het profiel GGZ: Wonen met intensieve begeleiding
en gedragsregulering, aldus het onderzoek. Om het te duiden: dit zou in de oude systematiek
GGZ zorgzwaartepakket 5 of 6 zijn. Klopt dat?
40
Vanaf 2021 kunnen 18+ cliënten die hun leven lang geestelijke gezondheidzorg nodig
hebben toegang krijgen tot de Wlz. Is al bekend hoeveel jeugdigen tot 20 jaar per
2021 toegang zullen krijgen tot de Wlz?
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
W.J.H. Lodders, voorzitter van de vaste commissie voor Volksgezondheid, Welzijn en Sport -
Mede ondertekenaar
H.C.R.M. Clemens, adjunct-griffier
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.