Inbreng verslag schriftelijk overleg : Inbreng verslag van een schriftelijk overleg over de geannoteerde agenda voor de informele JBZ-raad van 6-7 juli per videoconferentie
2020D28339 INBRENG VERSLAG VAN EEN SCHRIFTELIJK OVERLEG
De vaste commissie voor Justitie en Veiligheid heeft een aantal vragen en opmerkingen
                  voorgelegd over de geannoteerde agenda voor de informele JBZ-Raad van 6–7 juli 2020
                  per videoconferentie (Kenmerk 2020Z12674) en het Verslag van de informele bijeenkomst van de Raad Justitie en Binnenlandse
                  Zaken van 4 en 5 juni 2020 (Kamerstuk 32 317, nr. 625).
               
De voorzitter van de commissie, Van Meenen
De adjunct-griffier van de commissie, Burger
Inhoudsopgave
blz.
                         
                         
                         
                         
I.
Vragen en opmerkingen vanuit de fracties
2
1.
Vragen en opmerkingen vanuit de VVD-fractie
2
2.
Vragen en opmerkingen vanuit de PVV-fractie
5
3.
Vragen en opmerkingen vanuit de CDA-fractie
6
4.
Vragen en opmerkingen vanuit de D66-fractie
8
5.
Vragen en opmerkingen vanuit de GroenLinks-fractie
9
6.
Vragen en opmerkingen vanuit de SP-fractie
10
II.
Reactie van de bewindspersonen
12
I. Vragen en opmerkingen vanuit de fracties
               
1. Vragen en opmerkingen vanuit de VVD-fractie
               
De leden van de VVD-fractie hebben met interesse kennisgenomen van de geannoteerde
                  agenda voor de informele JBZ-raad van 6–7 juli 2020. Zij hebben nog enkele vragen
                  en opmerkingen voorafgaand aan de informele JBZ-raad.
               
EOM
De leden van de VVD-fractie hebben met belangstelling kennisgenomen van de toezegging
                  van de Europese Commissie (EC) om in de begroting voor het Europees Openbaar Ministerie
                  (EOM) voor 2021 ruimte te reserveren voor de aanstelling van twee voltijds gedelegeerd
                  Europese aanklagers in Nederland. Kunt u een overzicht geven van de voorgenomen aanstellingen
                  per lidstaat waarin het EOM zal worden geoperationaliseerd? Kunt u tevens ingaan op
                  de laatste stand van zaken bij de voorbereidingen van het EOM? In hoeverre is het
                  haalbaar dat het EOM in november van dit jaar nog wordt geoperationaliseerd? Deelt
                  u de mening dat bij operationalisering van het EOM zorgvuldigheid boven snelheid zou
                  moeten gaan om de effectiviteit van het EOM zoveel mogelijk te waarborgen? Is het
                  met het oog op een zorgvuldige voorbereiding wenselijk om eerst overeenstemming over
                  het Meerjarig Financieel Kader (MFK) af te wachten? Graag ontvangen voornoemde leden
                  een reactie hierop. Tevens vernemen zij graag of het denkbaar is dat het EOM zal worden
                  besproken tijdens de informele JBZ-raad van 6–7 juli, en zo ja, wat de inzet van Nederland
                  zal zijn bij de besprekingen over het EOM.
               
Slachtofferrechten
De leden van de VVD-fractie onderschrijven uw inzet ten aanzien van de uitbreiding
                  van slachtofferrechten. Zij zijn met u van mening dat het makkelijker moet worden
                  voor slachtoffers van grensoverschrijdende criminaliteit een schadevergoeding van
                  daders te ontvangen. Welke concrete stappen worden nog in 2020 gezet op dit punt en
                  in algemene zin om slachtofferrechten te verbeteren? Wanneer kan de Kamer de kabinetsappreciatie
                  van de Europese Strategie voor Slachtofferrechten tegemoetzien?
               
Werksessie I: Europees Politie Partnerschap
De leden van de VVD-fractie lezen dat het voorzitterschap wil bereiken dat elke politieagent
                  uit alle lidstaten te allen tijde de benodigde informatie uit alle lidstaten kan verkrijgen.
                  Deze leden delen de noodzaak voor gegevensuitwisseling tussen lidstaten om de nationale
                  veiligheid te waarborgen. Zij vragen welke informatie in dit kader volgens u gedeeld
                  zou moeten kunnen worden tussen alle politieagenten uit alle lidstaten. Voornoemde
                  leden vragen ook welke bestaande instrumenten beter en effectiever kunnen worden benut
                  om de Europese samenwerking te bevorderen. Wat is de inzet van Nederland in dit kader
                  bij deze besprekingen en bij de herziening van het mandaat van Europol?
               
Onderdeel Werksessie II: Migratie
De leden van de VVD-fractie delen uw visie dat het zaak is dat reddingsoperaties van
                     NGO-schepen en anderen niet bijdragen aan het in stand houden van de criminele activiteiten
                     van mensensmokkelaars die mensenlevens op het spel zetten. Toch gaan deze praktijken
                     door. Bent u bekend met het feit dat Seawatch III op 21 juni jl. toestemming kreeg
                     de haven van Sicilië in te varen en vervolgens bleek dat 28 opgepikte migranten positief
                     testten op corona?
                  
Is u bekend of Seawatch zich in de zogenaamde Search and Rescue (SAR)-zone bevond
                     van de Libische kustwacht, toen de migranten werden opgepikt? Zo ja, duidt dit op
                     het actief ophalen van migranten en daarmee het (onbedoeld) bijdragen aan activiteiten
                     van mensensmokkelaars? Bent u bereid dit aan de orde te stellen en te pleiten voor
                     structurele kaders en afspraken om hier een einde aan te maken?
                  
Bent u ook bereid aandacht te vragen voor de mogelijke effecten op de verspreiding
                  van corona als migranten op deze wijze Europa binnen komen?
               
De leden van de VVD-fractie merken op dat u bereid bent een tijdelijk mechanisme te
                  overwegen, mits dit bijdraagt aan de gewenste structurele oplossing voor ontscheping
                  op basis van de hierboven genoemde elementen. Kunt u schetsen hoe een eventueel acceptabel
                  tijdelijk mechanisme eruit zou zien? Doelt u hier ook op een apart mechanisme vooruitlopend
                  op een breder migratiepact? Liggen er al voorstellen in concept daartoe en kunt u
                  deze met de Kamer delen? Kunt u bevestigen dat u niet met een beperkte groep van lidstaten
                  zult meedoen aan een ontschepings- en herverdelingsmechanisme zonder structurele afspraken
                  voor een verbeterd Gemeenschappelijk Europees Asiel Systeem (GEAS)?
               
Stand van zaken asielinstroom en illegale grenspassages EU
Wat is uw verwachting voor de ontwikkeling van de asielinstroom richting de EU het
                  komende half jaar? Herkent u het beeld dat het aantal illegale grenspassages richting
                  de EU dat sinds corona erg daalde weer op z’n retour is?
               
Herkent u dat het aantal migranten dat vanuit Libië naar Italië en Malta komt, met
                  75% is toegenomen naar 1.300? De migratie-instroom is in het centrale gebied inmiddels
                  drie keer zo hoog als in dezelfde periode vorig jaar. Het gebruik van de route over
                  Spanje is in mei verviervoudigd ten opzichte van april. Met in totaal 3.700 voor 2020
                  is dat de helft minder dan een jaar terug. Daar gaat het vooral om Algerijnen. Via
                  westelijke Balkanlanden als Servië en Bosnië was de instroom 900. Dat is 10 keer zo
                  veel als in april 2020 en 50% meer dan vorig jaar. Wat zijn volgens u de oorzaken
                  van deze illegale grenspassages en wat doet Frontex momenteel concreet om deze tegen
                  te gaan? Bent u bereid het belang naar voren te brengen van strenge en stevige buitengrenzen
                  en ook dat de lidstaten die verantwoordelijk zijn voor een buitengrens worden aangesproken
                  en geholpen om deze verantwoordelijkheid waar te maken? Hoe ontwikkelt de secundaire
                  migratie richting Nederland zich in de afgelopen maanden en wat is uw verwachting
                  voor het komend half jaar?
               
De leden van de VVD-fractie merken op dat het aantal gedetecteerde illegale grenspassages
                  nog maar het topje van de ijsberg lijkt te zijn. Opvallend is dat volgens het Europees
                  Ondersteuningsbureau voor Asielzaken (EASO) het aantal geregistreerde asielverzoeken
                  (8.700) in april hoger was dan het aantal gedetecteerde illegale grenspassages (900).
                  Deze discrepantie is er al veel langer. Wat is hiervoor de verklaring en hoe kan de
                  detectering van illegale grenspassages worden verbeterd?
               
In het zuiden van Afrika zijn in de laatste drie maanden ruim 350.000 mensen ontheemd
                  geraakt als gevolg van conflicten en droogte. De VN-Vluchtelingenorganisatie (UNHCR)
                  wijst erop dat migratie over de Middellandse Zee is doorgegaan en stelt dat het verleggen
                  van de migratiedruk naar Noord-Afrikaanse landen niet zou moeten en roept de EU en
                  de lidstaten op «zelf verantwoordelijkheid te nemen». Deelt u de mening dat de EU
                  vooral verantwoordelijkheid moet nemen door te werken aan het wegnemen van de grondoorzaken
                  van migratie en bij te dragen aan opvang in de regio? Hoe staat het in dat verband
                  met de gesprekken met Noord-Afrikaanse landen vanuit Nederland en de EU om te blijven
                  werken aan deze agenda?
               
Wanneer verwacht u de uitzettingen van uitgeprocedeerde asielzoekers weer te kunnen
                  hervatten. Wanneer verwacht u de Dublinoverdrachten weer te kunnen hervatten? Wat
                  is het effect van de nu gevolgde toepassing van de Dublinverordening voor de capaciteit
                  van de asielketen?
               
Heeft u al uitsluitsel van Eurocommissaris Johansson over haar uitspraak in de Tweede
                  Kamer dat Nederland niet alle mogelijkheden van vreemdelingendetentie benut, waarover
                  de leden van de VVD-fractie en de leden van de CDA-fractie vragen hebben gesteld?
                  Zo nee, bent u bereid dit opnieuw na te gaan en hier haast achter te zetten?
               
Akkoord over heropening EU-buitengrenzen
Kunt u een toelichting geven over het bereikte akkoord op de heropening van de EU-buitengrenzen?
                  Wat was de inzet van Nederland? Klopt het dat het akkoord niet afdwingbaar is maar
                  een aanbeveling en dat de lidstaten aan de buitengrenzen ook kunnen besluiten meer
                  dan de 15 landen op de lijst aan te merken als land waarvan de inwoners kunnen inreizen,
                  en daarmee inreizigers van een land dat niet op de groene lijst staat toch binnen
                  de Schengenzone ook naar Nederland zouden kunnen komen? Wat doet u om dit te monitoren
                  en eventueel actie op te ondernemen? Hoe staat het met de grenscontroles in de Schengenzone?
                  Verder zijn deze leden benieuwd of u bij (mogelijke) toetreding tot het Schengenaqcuis
                  door Kroatië, Bulgarije en Roemenië in uw beoordeling rekening houdt met de wijze
                  waarop zij de buitengrenzen van de EU beschermen tegen het illegaal passeren van de
                  grens. Gaat er gemonitord worden of de toetreding van deze landen en het daarmee verdwijnen
                  van de huidige buitengrens zorgt voor een ontwikkeling van het aantal illegale migranten
                  dat via deze landen het Schengengebied betreedt?
               
Waarom staat China ook weer op de groene lijst en wat voor maatregelen treft u hierbij,
                  nu sprake lijkt van een nieuwe tweede uitbraak rond Beijing?
               
EU-Turkije verklaring
Klopt het dat de EU een extra half miljard beschikbaar gaat stellen voor de vluchtelingenopvang
                  in Turkije? Zo ja, kunt u toezeggen als voorwaarde voor instemming hiermee te stellen
                  dat Turkije zich aan de afspraken uit 2016 houdt en het rustig blijft aan de Turks-Griekse
                  grens? Welke toezeggingen en afspraken zijn verder tussen de EU, de lidstaten en Turkije
                  gemaakt over de uitvoering van de EU-Turkije verklaring, lopende de overbruggingsfinanciering?
                  Wat is de stand van zaken in de gesprekken over de EU-samenwerking met Turkije op
                  de lange termijn?
               
Terugkeer
Wat is de stand van zaken met betrekking tot de uitrol van artikel 25a visumcode?
                  Heeft de EC inmiddels haar analyses gepresenteerd? Zijn er herkomstlanden waarop de
                  druk inmiddels wordt opgevoerd? Welke beleidsterreinen, naast handel en hulp, kunnen
                  wat Nederland betreft worden ingezet om meer druk uit te oefenen op herkomstlanden
                  die niet meewerken aan terugname? Heeft Nederland al een lijst van meest problematische
                  landen aangeleverd aan de EC om gebruik te maken van het coördinatiemechanisme waarbij
                  de EC samen met de lidstaten bekijkt of maatregelen op andere beleidsterreinen dan
                  het visumbeleid aan de orde zijn?
               
Klopt het dat een deel van de lidstaten op de meest problematische landen wil focussen
                  en daarbij wil kijken naar landen waarvan EU-breed tegen onderdanen daarvan minstens
                  1000 terugkeerbesluiten per jaar worden uitgevaardigd? Dat zou een groep van 39 problematische
                  landen zijn volgens eerste schattingen van de EC. Kunt u aangeven welke landen dit
                  zijn of dit vertrouwelijk met de Kamer delen? Andere lidstaten zouden juist een evaluatie
                  willen doen van de terugkeermedewerking van alle derde landen, omdat anders mogelijk
                  landen waar slechts een enkele lidstaat problemen mee heeft, buiten beeld blijven.
                  Wat is de inzet van Nederland geweest? Een assessment van alle landen of een beperkte
                  lijst behandelen? Wanneer kan de Kamer de uitvoering van de motie-Becker (Kamerstuk
                  35 300 VI, nr. 37) tegemoetzien met een SMART-overzicht van de regeerakkoordafspraken rond more for
                  more en less for less en deals met derde landen?
               
2. Vragen en opmerkingen vanuit de PVV-fractie
               
De leden van de PVV-fractie zijn mordicus tegen een nieuw migratieplan van de EC.
                     Wat er ook in dit plan zou staan; deze leden willen de zeggenschap over het Nederlands
                     migratiebeleid weer volledig terug naar Nederland halen. Op basis van wat er al naar
                     buiten is gebracht door de EC zelf, worden voornoemde leden enkel nog verder gesterkt
                     in deze overtuiging. Zo zijn ze in Brussel van plan om migranten verplicht over de
                     EU her-te-verdelen, meer geld aan de Turken te geven als beloning voor hun chantage
                     om miljoenen asielzoekers naar de EU te sturen en gaan er stemmen op om SAR-operaties
                     permanent gecoördineerd te gaan organiseren binnen de EU. Voornoemde leden willen
                     weten of u bereid bent de invoering van een nieuwe migratieplan van de EC te verwerpen
                     en daartoe meerderheden te zoeken in de Raadssamenstelling.
                  
Daarnaast wijzen de aan het woord zijnde leden erop dat als gevolg van de coronacrisis
                     de instroom van illegale migranten en asielzoekers fors is afgenomen. Dit bewijst
                     eens te meer dat al deze mensen die pretenderen op de vlucht te zijn voor oorlog en
                     geweld (of wat voor andere smoesjes verder gebruikt worden), banger zijn voor corona
                     dan voor die zogenaamde vervolging. Of zou het zijn dat het sluiten van de grenzen
                     daadwerkelijk heeft geholpen om een rem te plaatsen op migratie?
                  
De EU gaat, ondanks het dreigement van Turkije om de poorten naar Europa wagenwijd
                  open te zetten, wéér honderden miljoenen euro’s aan Erdogan geven. De leden van de
                  PVV-fractie roepen u op om hier onder geen beding mee akkoord te gaan.
               
Het EASO, de UNHCR en de Internationale Organisatie voor Migratie (IOM) stellen dat
                  er een stroom aan nieuwe asielzoekers te verwachten valt als gevolg van de coronacrisis
                  en de economische gevolgen daarvan. Wat gaat u eraan doen om te voorkomen dat deze
                  economische migranten, ofwel gelukszoekers, hier onder het mom van asiel heen komen
                  en ook niet meer weggaan?
               
Aangezien alle Nederlanders weer naar alle landen van de EU op vakantie mogen gaan,
                  wordt het volgens voornoemde leden hoog tijd om niet alleen Dublinclaimanten (asielzoekers
                  die elders de EU zijn binnengedrongen en asiel hebben aangevraagd), maar ook uitgeprocedeerde
                  asielzoekers en overige illegale/ongewenste vreemdelingen terug te sturen. Bent u
                  bereid om per direct en zonder vertraging alle Dublinclaimanten aantoonbaar terug
                  te sturen naar het land dat verantwoordelijk is voor het behandelen van de asielaanvraag
                  en deze last niet op de schouders van de Nederlandse belastingbetalers af te wentelen?
                  Zo ja, hoeveel Dublinclaimanten bevinden zich nu in Nederland en per wanneer heeft
                  u deze personen teruggestuurd naar de verantwoordelijke EU-lidstaat? De aan het woord
                  zijnde leden zijn daarnaast van mening dat u veel te laks bent in uw terugkeerbeleid.
                  Zelfs Eurocommissaris Johansson gaf in gesprek met de Tweede Kamercommissie voor Justitie
                  en Veiligheid aan dat onze regering te weinig doet om overlastgevers en illegalen
                  vast te zetten en uit te zetten. U betwistte dit en zou hier met een reactie op komen.
                  Wanneer kan de Kamer deze reactie tegemoet zien? Waarom doet u niets, ondanks dat
                  er volgens die verschrikkelijke EU-regels die ons migratiebeleid knevelen meer gedaan
                  kan worden?
               
De leden van de PVV-fractie zijn van mening dat het fout zou zijn om, na al de leugens
                  van de Chinezen en na het verdoezelen en achterhouden van informatie betreffende corona,
                  de Chinezen weer vrij reizen naar Schengen toe te staan. Er is geen enkele garantie
                  dat corona daar op zijn retour is en ook geen garantie dat de Chinezen het niet weer
                  in groten getale hierheen brengen met alle gevolgen van dien. Hoe gaat u voorkomen
                  dat Nederland, door het openen van de Schengenzone voor China, wederom geconfronteerd
                  wordt met een Chinees virus, zoals bijvoorbeeld het nieuwe varkenspestvirus waar wetenschappers
                  nu alarm over slaan?
               
De aan het woord zijnde leden vragen of het klopt dat het Europees Parlement (EP)
                  op 26 maart 2019 een resolutie heeft aangenomen met de titel «De grondrechten van
                  mensen van Afrikaanse afkomst» die de EU feitelijk oproept om de grenzen naar Europa
                  te openen voor asielzoekers en migranten. Kunt u tevens bevestigen dat de Duitse Minister
                  van Binnenlandse Zaken al begonnen is aan de uitvoering van dit onzalige plan? Voornoemde
                  leden roepen u op een stokje steken voor zulke idioterie die de Afrikanisering van
                  Nederland en heel Europa tot gevolg zal hebben.
               
3. Vragen en opmerkingen vanuit de CDA-fractie
               
De leden van de CDA-fractie hebben met belangstelling kennisgenomen van de geannoteerde
                  agenda voor de informele JBZ-raad van 6–7 juli 2020. Zij hebben nog enkele vragen.
               
Werksessie I – Omgaan met COVID-19 als Europese democratie
De leden van de CDA-fractie zien dat de precaire situatie in sommige Europese democratieën
                  op de agenda staat om besproken te worden. Zij zien in landen als Polen en Hongarije
                  dat de coronacrisis aangewend wordt om de staatsinvloed te vergroten. Deze leden vragen
                  of u blijvend aandacht wilt besteden, formeel en in de wandelgangen, aan de rechtsstaatontwikkeling
                  in Polen en Hongarije.
               
Presentatie van de nieuwe EU strategie inzake slachtofferrechten door de Commissie
De leden van de CDA-fractie zien met belangstelling de presentatie van de nieuwe EU-strategie
                  inzake slachtofferrechten tegemoet. Het is deze leden duidelijk dat er op vijf pijlers
                  wordt gericht. Zij vragen of online slachtofferschap ook een aangelegen thema kan
                  zijn voor een Europese strategie. Indien u daarmee instemt vragen deze leden of u
                  een lans wilt breken voor de versterking van de positie van slachtoffers die in het
                  digitale domein slachtoffer zijn geworden.
               
Presentatie van de beleidsnota «Versterken van bescherming en steun aan slachtoffers
                     van terrorisme in de EU» door de EU coördinator voor terrorismebestrijding
De leden van de CDA-fractie begrijpen dat er een beleidsnota van de EU-coördinator
                  voor terrorismebestrijding wordt verwacht voorafgaand aan de JBZ-raad. Heeft u deze
                  beleidsnota al ontvangen en kan deze verder uiteengezet worden? Voornoemde leden vragen
                  of u inzichtelijk kunt maken welke Europese lidstaten aparte schadevergoedingsregelingen
                  voor terrorisme en slachtoffers van misdrijven kennen. In hoeverre zijn dit lidstaten
                  die daarnaast ook een sterke generieke regeling kennen? Is voor u een scenario denkbaar
                  waarbij een lidstaat een sterke generieke regeling voor slachtoffers kent die aangevuld
                  wordt met een regeling voor slachtoffers van terrorisme en zware misdrijven? In hoeverre
                  verwacht u dat er op Europees gebied een eenduidige regeling komt voor deze compensatieregelingen?
               
Werksessie II – Versterken van de democratie in tijden van COVID-19 en respons op
                     haatzaaien en desinformatie
De leden van de CDA-fractie constateren dat de Raad een gedachtewisseling zal houden
                  over het versterken van de democratie en de bestrijding van onder meer desinformatie.
                  Zij signaleren dat in de strijd tegen desinformatie grote techbedrijven een belangrijke
                  rol spelen. Op dit moment rekent de Europese waardengemeenschap op de zelfregulering
                  van deze bedrijven. Het is voornoemde leden niet ontgaan dat ook in het thuisland
                  van deze veelal Amerikaanse bedrijven een verwoede discussie wordt gevoerd over het
                  al dan niet bijdragen aan polarisatie door sociale mediabedrijven. Deze leden vragen
                  hoe u het huidige klimaat in Europa duidt en of u verwacht dat de tijd van zelfregulering
                  langzaam ten einde zal komen. De aan het woord zijnde leden vragen of u verwacht dat
                  de EC in het actieplan democratie wetgeving zal voorstellen om techbedrijven aansprakelijk
                  te stellen voor het hosten van desinformatie op hun servers. Ook vragen zij of u bereid
                  bent u strijdbaar op te stellen waar het gaat om de naleving van de code of conduct
                  tegen online haatzaaiende content.
               
Europees Politie Partnerschap
De leden van de CDA-fractie lezen in de geannoteerde agenda dat het Europees Politie
                  Partnerschap (EUPP) besproken zal worden. Zij vragen om meer informatie over dit partnerschap.
                  Voornoemde leden vragen of dit enkel een partnerschap betreft waardoor eenvoudiger
                  informatie uitgewisseld kan worden tussen de partnerlanden, of dat het EUPP ook een
                  operationele politie samenwerking betreft. Zo ja, hoe ziet die operationele samenwerking
                  er dan uit? Doen alle EU-landen mee aan dit EUPP? Zijn er voor de deelnemende landen
                  kosten verbonden aan dit EUPP?
               
4. Vragen en opmerkingen vanuit de D66-fractie
               
De leden van de D66-fractie hebben de geannoteerde agenda tot zich genomen en hebben
                  daar nog enkele vragen over.
               
Uitstel EU-migratiepact
De leden van de D66-fractie zijn teleurgesteld over het wederom uitstellen van de
                  lancering van het migratiepact door de EC. Deze leden hebben al heel vaak het belang
                  benadrukt om te komen tot een écht gezamenlijk Europees asielbeleid. Het huidige beleid
                  is noch effectief, noch humaan. Wanneer er plots een verhoogde instroom zal zijn,
                  heeft de EU haar asielbeleid onvoldoende op orde om hier op een fatsoenlijke manier
                  op te anticiperen. Maar ook zonder verhoogde instroom is de ineffectiviteit en inhumaniteit
                  zichtbaar, met als meest in het oog springende schrijnende voorbeeld de situatie op
                  de Griekse eilanden. Voornoemde leden vragen dan ook wat uw inzet is met betrekking
                  tot de planning van de lancering van het nieuwe EU-migratiepact.
               
Extra geld voor vluchtelingenopvang in Turkije
De leden van de D66-fractie hebben kennisgenomen van de extra middelen die ter beschikking
                  zijn gesteld voor de opvang van vluchtelingen in Jordanië, Libanon en Turkije en de
                  ondersteuning aan gastgemeenschappen aldaar. Voornoemde leden steunen de toekenning
                  van deze extra middelen, gelet op de vele vluchtelingen die deze landen herbergen,
                  en de druk die dit ook voor de lokale gemeenschappen met zich mee brengt. Zij vragen
                  u toe te lichten wat de bestemming zal zijn van deze extra middelen.
               
Justitiezaken
De leden van de D66-fractie lezen in het verslag van het schriftelijk overleg voorafgaand
                  aan de JBZ-Raad van 4 en 5 juni jl. (Kamerstuk 32 317, nr. 622) dat u het voornemen heeft tijdens de aankomende informele JBZ-Raad het Nederlands
                  standpunt te benadrukken over het essentiële belang van de beginselen van de rechtsstaat
                  en het uitgangspunt dat de waarden van de EU en internationale verdragsverplichtingen
                  dienen te worden gerespecteerd. Voornoemde leden zijn daar blij mee, maar vragen u
                  hierbij specifiek Hongarije en Polen te benoemen. Zal u dat doen? Zo nee, waarom niet?
               
Op donderdag 2 juli 2020 zal gestemd worden over de motie-Jetten/Van Ojik (Kamerstuk
                  35 403, nr. 4) aangaande de rechtsstaat in Europa. De aan het woord zijnde leden horen graag, indien
                  de motie is aangenomen, hoe u samen met de Minister van Buitenlandse Zaken deze motie
                  zal uitvoeren.
               
Verder hebben deze leden nog een vraag over de MFK-verordening inzake rechtsstatelijkheidsconditionaliteit
                  (voorstel COM(2018) 324 final). Voornoemde leden lezen in het verslag van het schriftelijk
                  overleg voorafgaand aan de JBZ-Raad van 4 en 5 juni jl. (Kamerstuk 32 317, nr. 622) dat deze verordening indien aangenomen bindende juridische gevolgen kan hebben voor
                  lidstaten wanneer zij de rechtsstaat schenden. Dat gebeurt echter niet op basis van
                  het jaarlijkse EU-rechtsstatelijkheidsrapport. Dat is daar niet voor bedoeld want
                  het heeft een niet-bindend karakter. De leden van de D66-fractie vragen waarop de
                  besluitvorming door de EC dan gebaseerd zal zijn om een voorstel te doen tot intrekken
                  van subsidies onder de voorgestelde MFK-verordening. Op basis waarvan wordt door de
                  EC beoordeeld (artikel 5, lid 1 en 2 van de verordening) dat de rechtstatelijke waarborgen
                  in artikel 3 van de voorgestelde verordening geschonden zijn? Graag ontvangen voornoemde
                  leden een toelichting.
               
De leden van de D66-fractie zijn verheugd over het feit dat het EOM ruimte zal reserveren
                  voor de aanstelling van twee voltijds gedelegeerd Europese aanklagers in Nederland.
                  Zij vernemen verder dat Nederland de EC om aanvullende informatie heeft gevraagd aangaande
                  de budgetten voor individuele agentschappen (Europol, Eurojust, EOM) onder het nieuwe
                  MFK-voorstel. Kunt u toelichten wat de uitkomst daarvan was? Hoe geeft u de inzet
                  vorm om u sterk te maken voor voldoende middelen voor Europol, Eurojust, het EOM en
                  het Europees Bureau voor Fraudebestrijding (OLAF)?
               
5. Vragen en opmerkingen vanuit de GroenLinks-fractie
               
De leden van de GroenLinks-fractie hebben kennisgenomen van de geannoteerde agenda
                  voor de Informele JBZ-raad van 6–7 juli 2020. Zij hebben nog enkele vragen.
               
Reddingen op zee
De leden van de GroenLinks-fractie lezen in de geannoteerde agenda dat u bereid bent
                  een tijdelijk ontschepingsmechanisme te overwegen, mits dit bijdraagt aan een structurele
                  oplossing. U benadrukt het wenselijk te vinden dat alle EU-lidstaten aan een dergelijk
                  mechanisme deelnemen, maar voegt daar ook aan toe dat indien dit niet haalbaar is,
                  het van belang is dat het een zo groot mogelijk en geografisch evenwichtige groep
                  lidstaten betreft die hun verantwoordelijkheid nemen, inclusief de lidstaat van aankomst.
                  Voornoemde leden waarderen de opening die u hier biedt voor Nederlandse deelname aan
                  een ontschepingsmechanisme. Deze leden vragen of, nu deelname van alle lidstaten aan
                  een ontschepingsmechanisme politiek nog altijd niet haalbaar lijkt, Nederland ook
                  bereid is het initiatief te nemen tot het doen van een voorstel voor een ontschepingsmechanisme
                  en het verzamelen van steun hiervoor onder de lidstaten.
               
De leden van de GroenLinks-fractie lezen in het verslag van de JBZ-raad van 4 en 5 juni
                  2020 dat de EC richting Malta zou hebben toegezegd de lidstaten te zullen benaderen
                  voor vrijwillige herplaatsing van migranten. Deze leden vragen of Nederland hiervoor
                  is benaderd, en zo ja hoe het Nederlandse antwoord heeft geluid. Ook vragen voornoemde
                  leden of u op de hoogte bent van de reacties van andere lidstaten.
               
Migratiepact
De leden van de GroenLinks-fractie constateren dat het aangekondigde migratiepact
                  van de Europese Commissie opnieuw vertraging oploopt, dit maal tot na de zomer. Deze
                  leden zijn teleurgesteld over deze nieuwe vertraging en vragen of u hun vrees deelt
                  dat dit een indicatie is dat ook de migratieambitie van déze EC in een moeras van
                  tegengestelde politieke belangen zal verzanden. Ook in dit licht vragen voornoemde
                  leden of het niet wenselijk is dat een kopgroep van verstandige lidstaten het initiatief
                  neemt voor een doorbraak in de impasse rond de Europese migratiesamenwerking.
               
Situatie Griekse eilanden
De leden van de GroenLinks-fractie vragen of u actuele informatie kunt verschaffen
                     over de mate van overbevolking en sanitaire omstandigheden in de kampen op de Griekse
                     eilanden. Zij vragen naar de huidige stand van de populatie per kamp, afgezet tegen
                     de capaciteit van die kampen en naar de kwaliteit en kwantiteit van het beschikbare
                     sanitair per kamp.
                  
In het bijzonder vragen voornoemde leden of u kunt bevestigen dat alleenstaande minderjarige
                     asielzoekers in deze kampen te maken hebben met een schurftuitbraak, en (seksuele)
                     uitbuiting door volwassenen. Indien u hierover geen informatie heeft, vragen deze
                     leden of u bereid bent deze informatie op korte termijn in te winnen en met de Kamer
                     te delen.
                  
6. Vragen en opmerkingen vanuit de SP-fractie
               
De leden van de SP-fractie hebben verschillende vragen en opmerkingen voorafgaand
                  aan de JBZ-Raad van 6–7 juli 2020.
               
Allereerst vragen zij u een eerste waardering te geven van de door het Duitse Raadsvoorzitter
                  gekozen prioriteiten op J&V-terrein.
               
Rechtsstaat
De leden van de SP-fractie willen wederom de stand van de rechtsstaat in de EU aan
                     de orde stellen. Allereerst merken zij op dat het positief oogt dat het Duitse voorzitterschap
                     dit thema bovenaan de agenda heeft gezet, dat is terecht. Welke inzet verwacht u van
                     het Duitse voorzitterschap de komende tijd? Hoe gaat Nederland daar actief aan bijdragen?
                  
Voornoemde leden lazen in een interview met een Poolse rechter dat de Europese Unie
                     te laat in actie zou zijn gekomen toen de Poolse rechtsstaat werd afgebroken.1 Hoe ziet u dit? Deze leden constateren immers dat de problemen rondom de rechtsstaat
                     grote proporties hebben aangenomen. Zij verwijzen tevens naar een alarmerend krantenartikel
                     waarin wordt gesteld dat twijfels over de onafhankelijkheid van de Poolse rechtsstaat
                     uitleveringen naar Polen op de helling hebben gezet,2 iets wat al langer dreigde. Kunt u dit bevestigen? Wat is hierin nu de stand van
                     zaken? «Polen verdient niet langer het niveau van vertrouwen dat in de EU standaard
                     is», aldus een ervaren Poolse strafrechter. Hoe reageert u hierop? Deelt u de observatie
                     dat de Europese rechtsorde op wankelen staat, aangezien het wederzijdse vertrouwen
                     onder druk is komen te staan? Vindt u dit enkel iets voor rechters, om over te oordelen,
                     of heeft ook de politiek hierin een rol, om te besluiten de samenwerking op basis
                     van het wederzijds vertrouwen in elkaars rechtsstelsel op te schorten? Wat zouden
                     de eventuele consequenties zijn wanneer de uitleveringen aan Polen gestopt zouden
                     worden? Hoeveel vertrouwen heeft u zelf eigenlijk nog in de onafhankelijkheid van
                     de Poolse rechtsstaat?
                  
De aan het woord zijnde leden zijn ook erg benieuwd naar eventuele volgende stappen.
                     Welke rol kunnen bijvoorbeeld rapportages en onderzoeken over de rechtsstatelijkheid
                     gaan vormen in het toetsen van de onafhankelijkheid van de rechtsstaat in een andere
                     lidstaat? Als het inderdaad zo is dat het moeilijk is voor Nederlandse rechters om
                     over de onafhankelijkheid van de Poolse rechtsstaat te oordelen, dan moet daar uiteindelijk
                     een oplossing voor komen. Zijn de ambities van de EC nog steeds om in september van
                     dit jaar de eerste rapportage rechtsstatelijkheid te publiceren? Voornoemde leden
                     blijven zich grote zorgen over dit thema maken.
                  
Slachtofferrechtenstrategie
De leden van de SP-fractie constateren dat er de laatste jaren terecht veel meer aandacht
                     is voor slachtoffers, in de Nederlandse rechtspleging en daarbuiten. De EU heeft daarin
                     ook een rol gespeeld met o.a. de richtlijn slachtofferrechten. De EC zette vorige
                     week een nieuwe stap en lanceerde een eerste strategie voor slachtofferrechten. Zoals
                     bekend is, kijken voornoemde leden altijd kritisch naar nieuwe plannen van de EC.
                     Daarom waren zij verbaasd te constateren dat de bestaande slachtofferrechtenrichtlijn
                     slechts door 21 lidstaten is geïmplementeerd. Hoe kijkt u daarnaar? Hoe beoordeelt
                     u het feit dat EU-lidstaten worstelen met de implementatie van de slachtofferrechtenrichtlijn
                     terwijl de EC al vooruitloopt op deze zaken met nieuwe plannen, waaronder zelfs wetgeving?
                     Het maken van nieuwe regels heeft toch weinig zin als eerdere regels niet uitgevoerd
                     en nageleefd worden? Zou het niet passender zijn voor de EC om een pas op de plaats
                     te maken, en vooral in te zetten op de eerdere gemaakte afspraken?
                  
In de slachtofferrechtenstrategie lezen de leden van de SP-fractie dat de EC campagnes
                     wil gaan subsidiëren om inwoners te informeren over slachtofferrechten. Zij vragen
                     of u dit wel efficiënt vindt. Ook vragen deze leden of dit weer een voorbeeld is van
                     het nutteloos rondpompen van geld, waar zij altijd al kritiek op hadden. EU-lidstaten
                     zouden toch ook zelf een dergelijke campagne moeten kunnen starten? Wat is de meerwaarde
                     van twee verschillende campagnes?
                  
De leden van de SP-fractie constateren dat allerlei professionals zoals advocaten,
                     officieren van justitie, politieagenten, reclasseringswerkers, etc. trainingen kunnen
                     gaan volgen bij the European Judicial Training Network (EJTN) en the European Union
                     Agency for Law Enforcement Training (CEPOL) als onderdeel van de Europese slachtofferrechtenstrategie.
                     Zij vragen in eerste instantie of die training niet beter onderdeel kan zijn van de
                     opleiding tot deze hoogwaardige beroepen. Oftewel, welke aanvullende waarde zouden
                     deze trainingen kunnen hebben? Ten tweede vragen deze leden of deze instellingen überhaupt
                     wel de juiste kennis en vaardigheden in huis hebben om Nederlandse professionals op
                     te leiden?
                  
Tevens lezen deze leden in het nieuwe MFK dat slachtofferorganisaties nog steeds recht
                     zouden hebben op Europese subsidies. Kunt u toelichten welke organisaties daar tot
                     op heden gebruik van hebben gemaakt en om hoeveel geld het ging? Ontvingen deze organisaties
                     ook subsidies van de Nederlandse overheid en om hoeveel geld ging het? Is hier geen
                     sprake van het onnodig rondpompen van geld?
                  
De EC kondigt ook aan om minimumeisen aan slachtofferbescherming te onderzoeken. Hoe
                     waardeert u deze vooraankondiging van de EC? Hoe beoordeelt u de plannen van de EC
                     om een platform voor slachtofferrechten op te richten waarin allerlei instanties bij
                     elkaar worden gebracht om best practices uit te delen? Graag ontvangen voornoemde
                     leden een reactie.
                  
Waarom zou een aparte beleidsnota voor slachtoffers van terrorisme nodig zijn en zelfs
                     een tijdelijk EU-kenniscentrum voor slachtoffers van terrorisme? Wat kosten deze initiatieven?
                     Wat is hiervan de meerwaarde? Wat maakt de benadering van en aandacht voor slachtoffers
                     van terroristische misdrijven substantieel anders dan andere, eveneens vreselijke,
                     misdrijven? Op grond waarvan blijkt dat er bij deze slachtoffers een andere behoefte
                     is die hiervoor aparte initiatieven rechtvaardigt?
                  
Europees Politie Partnerschap
De leden van de SP-fractie vragen u uiteen te zetten wat de plannen voor het EUPP
                  precies inhouden. Snelle en digitale grensoverschrijdende samenwerking tussen de rechtshandhavingsautoriteiten
                  is natuurlijk van belang. Maar hiervoor zijn toch al initiatieven, zoals Europol en
                  Eurojust? Komt er nu een nieuw instituut? Zo nee, wat dan wel? Zo ja, waarom? Graag
                  ontvangen voornoemde leden een nadere uiteenzetting en standpunt van u.
               
Civiele bescherming
De leden van de SP-fractie hebben kritische vragen over het voorstel voor een besluit
                  van het EP en de Raad tot wijziging van het besluit betreffende een Uniemechanisme
                  voor civiele bescherming (nr. 1313/2013/EU). Het gaat over miljarden en over de principiële
                  vraag of rampenbestrijding primair een taak is van de EU-lidstaten, met zo nodig uiteraard
                  regionale samenwerking, of dat de EU hier een taak heeft. Hoe efficiënt en effectief
                  is het optreden van de EU hier? Waarom zou dat beter zijn dan samenwerking tussen
                  aangrenzende lidstaten? Graag ontvangen voornoemde leden een uitgebreide reactie.
                  Wanneer krijgt de Kamer hier meer informatie over? Wanneer wordt hierover besloten?
                  Kunt u toezeggen in ieder geval nog nergens mee in te stemmen zonder de Kamer hier
                  expliciet over te raadplegen?
               
II. Reactie van de bewindspersonen
               
          Ondertekenaars
- 
              
                  Eerste ondertekenaar
P.H. van Meenen, voorzitter van de vaste commissie voor Justitie en Veiligheid - 
              
                  Mede ondertekenaar
M.C. Burger, adjunct-griffier 
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.