Memorie van toelichting : Memorie van toelichting
Tweede Kamer der Staten-Generaal
35 350 XVI Wijziging van de begrotingsstaat van het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (XVI) voor het jaar 2019 (wijziging samenhangende met de Najaarsnota)
Nr. 2 MEMORIE VAN TOELICHTING
Ontvangen 26 november 2019
Vergaderjaar 2019‒2020
A. ARTIKELSGEWIJZE TOELICHTING BIJ HET WETSVOORSTEL
Wetsartikel 1
De begrotingsstaten, die onderdeel zijn van de Rijksbegroting, worden op grond van artikel 1, derde lid, van de Comptabiliteitswet 2016 elk afzonderlijk bij de wet vastgesteld en derhalve ook gewijzigd. Het onderhavige wetsvoorstel strekt ertoe om voor het jaar 2019 wijzigingen aan te brengen in de departementale begrotingsstaat van het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport.
De in de begrotingsstaten opgenomen begrotingsartikelen worden in onderdeel B van deze memorie van toelichting toegelicht (de zgn. begrotingstoelichting).
Tevens wordt in onderdeel B een actueel beeld gegeven van de uitgaven behorend tot het Uitgavenplafond Zorg (UPZ) in het jaar 2019.
De Minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport, H.M. de Jonge
De Minister voor Medische Zorg, B.J. Bruins
B. BEGROTINGSTOELICHTING
1 Leeswijzer
De mutaties in deze suppletoire begroting bestaan uit herschikkingen binnen de begrotingsuitgaven, overboekingen van en naar andere begrotingshoofdstukken, financieringsverschuivingen en middelen die ten laste of ten gunste van het generale beeld aan de begroting van VWS worden toegevoegd of vrijvallen.
De gepresenteerde cijfers sluiten aan bij de Najaarsnota 2019, die de Minister van Financiën aan de Tweede Kamer aanbiedt.
Om de leesbaarheid van de toelichting op de beleidsartikelen te bevorderen zijn de volgende uitgangspunten toegepast:
• Naast de beleidsmatig relevante mutaties worden de mutaties toegelicht als het totale mutatiebedrag voor de uitgaven en ontvangsten op de instrumenten binnen een subartikelonderdeel hoger is dan € 2,5 miljoen. Het totale mutatiebedrag is de som van de mutaties bij de Miljoenennota en de overige mutaties 2e suppletoire begroting. Eveneens kunnen bedragen onder deze norm worden toegelicht indien politiek relevant.
• Voor wat betreft de verplichtingenmutaties wordt per artikel enkel het saldo weergegeven. In een enkel geval wordt bij zeer grote verplichtingenmutaties een toelichting gegeven.
Voor wat betreft de uitgaven en ontvangsten behorend tot het Uitgavenplafond Zorg worden mutaties die groter zijn dan € 10 miljoen toegelicht.
2 Overzicht belangrijkste (beleidsmatige) uitgaven- en ontvangstenmutaties 2019 (najaarsnota)
Tabel 1 Overzicht belangrijkste suppletoire uitgavenmutaties 2019 (bedragen x € 1.000)
Vastgestelde begroting 2019
16.471.358
Stand eerste suppletoire begroting
17.447.572
Belangrijkste suppletoire mutaties
artikelnummer
uitgaven 2019
1)
Kasschuif Versnellingsprogramma informatie-uitwisseling patiënt en professional (VIPP) ggz
2
‒ 28.990
2)
Subsidieregeling onverzekerde personen
2
14.000
3)
Kasschuif Stimuleringsregeling E-health Thuis
3
‒ 21.300
4)
Bijdrage in de kosten van kortingen (BIKK)
3
22.000
5)
Bijdrage Wlz
3
50.000
6)
Kasschuif Sectorplan Plus
4
‒ 23.800
7)
Opleidingsplaatsen in de ggz
4
‒ 15.000
8)
Kasschuif Maatschappelijke Diensttijd
4
‒ 33.741
9)
ZonMw programma's
4
‒ 14.500
10)
Vangnet cruciale jeugdhulp (Jeugdautoriteit)
5
‒ 20.000
11)
Middelen Transitieautoriteit Jeugd
5
‒ 33.500
12)
Subsidieregeling Bouw en onderhoud van sportaccommodaties
6
‒ 15.000
13)
Regeling Specifieke uitkering stimulering sport voor sportaccommodaties
6
22.000
14)
Uitkeringen wetten voor oorlogsgetroffenen
7
‒ 11.000
15)
Zorgtoeslag
8
‒ 10.000
16)
Verhoging Zorgtoeslag
8
15.400
17)
Overige mutaties
145.575
Stand tweede suppletoire begroting 2019
17.489.716
Toelichting belangrijkste uitgavenmutaties
1. Kasschuif Versnellingsprogramma Informatie-uitwisseling Patiënt en Professional (VIPP) ggz
De middelen voor het Versnellingsprogramma informatie-uitwisseling patiënt en professional (VIPP) komen in 2019 niet volledig tot besteding en worden doorgeschoven naar latere jaren.
2. Subsidieregeling onverzekerde personen
De kosten voor de subsidieregeling medisch noodzakelijke zorg aan onverzekerden, vallen hoger uit dan begroot. De oorzaken van de stijging van het gebruik van de regeling zijn divers zoals: De bredere reikwijdte van de doelgroep van onverzekerden (het vervallen van verzekeringsplicht), verlenging van de meldingstermijn en grotere bekendheid van de regeling als gevolg van voorlichtingsactiviteiten.
3. Kasschuif Stimuleringsregeling E-health thuis
De bijdragen die worden gedaan vanuit de stimuleringsregeling blijven achter bij de verwachting. Na een aanpassing bij de miljoenennota vindt hier een tweede aanpassing plaatst omdat is gebleken dat de middelen voor 2019 nodig zijn voor de uitbetaling van projecten in 2020.
4. Bijdrage in de kosten van kortingen (BIKK)
De uitgavenraming BIKK is op basis van de actuele raming van het Centraal Planbureau naar boven bijgesteld (€ 22,0 miljoen).
5. Bijdrage Wlz
De rijksbijdrage aan de Wlz wordt aangepast naar aanleiding van de actuele raming van het Centraal Planbureau.
6. Sectorplan Plus
SectorplanPlus kent meerjarige tijdvakken, waarbij de uitgaven in meerdere jaren vallen. Om de verdeling van de budgetten op de liquiditeitsbehoefte over de tijdvakken te laten aansluiten vindt een kasschuif plaats.
7. Opleidingsplaatsen in de ggz
In het hoofdlijnenakkoord ggz zijn voor het jaar 2019 middelen gereserveerd voor extra plaatsen ggz-opleidingen. Deze middelen worden deels via de beschikbaarheidsbijdrage (premie) betaald. Daarom vindt een mutatie van artikel 4 van de VWS-begroting naar deze sector plaats.
8. Kasschuif Maatschappelijke Diensttijd
Belangrijkste oorzaak van de schuif is dat de bevoorschotting van de projecten die per 1 januari 2020 zullen starten, in januari 2020 zal plaats vinden.
9. ZonMw programma's
Bij ZonMw wordt gewerkt met vastgestelde budgetten voor de uitvoering van de programma’s. Deze worden niet geïndexeerd. Hierdoor valt de loonbijstelling in 2019 incidenteel vrij. De ruimte is incidenteel omdat bij vervolg- en nieuwe programma’s meer budget nodig is omdat de kosten zijn toegenomen door loon- en prijsontwikkelingen. Het gaat hierbij onder andere om lagere uitgaven voor het programma Zorgevaluatie en gepast gebruik. Verder is vertraging opgetreden bij de programma's Topzorg, voorwaardelijke toelating en Doelmatigheidsonderzoek.
10. Vangnet cruciale jeugdhulp (Jeugdautoriteit)
Er is € 20 miljoen als kasschuif doorgeschoven naar 2020. Deze middelen zijn als vangnet vanuit het gemeentefonds beschikbaar gesteld voor de periode 2019-2021 ten behoeve van de continuïteit van cruciale jeugdhulp, in de vorm van tijdelijke liquiditeitssteun voor instellingen.
11. Middelen Transitieautoriteit Jeugd
De verwachting is dat € 33,5 miljoen uit de regeling Transitieautoriteit Jeugd niet beschikt wordt. Daarnaast is vanuit het veld een grote vraag om financiële ondersteuning voor de transformatie van grootschalige gesloten jeugdhulpaccommodaties naar gezinsgerichte kleinschalige voorzieningen.
12. Subsidieregeling bouw en onderhoud van sportaccommodaties
De subsidieregeling bouw en onderhoud sportaccommodaties is sinds 1 januari 2019 opengesteld. De subsidieregeling zit in de beginfase en de verwachting is dat in 2019 niet het volledige bedrag tot besteding komt.
13. Regeling specifieke uitkering stimulering sport voor sport-accomodaties
Deze middelen worden ingezet voor de ontwikkeling en instandhouding van sportaccommodaties en de aanschaf van sportmaterialen door gemeenten.
14. Uitkeringen wetten voor oorlogsgetroffenen
Als gevolg van een sterkere daling van het aantal personen dat gebruik maakt van de regelingen voor voormalig verzetsdeelnemers en oorlogsgetroffenen wordt het budget met € 11 miljoen naar beneden gesteld.
15. Zorgtoeslag
De uitgavenraming zorgtoeslag is op basis van de actuele raming van het Centraal Planbureau naar boven bijgesteld.
16. Verhoging Zorgtoeslag
In het kader van de koopkrachtbesluitvorming over 2020 is de zorgtoeslag structureel verhoogd. De uitbetaling van de zorgtoeslag in januari 2020 valt in december 2019, daarom valt € 15,4 miljoen in 2019.
Tabel 2 Overzicht belangrijkste suppletoire ontvangstenmutaties 2019 (bedragen x € 1.000)
Vastgestelde begroting 2019
87.563
Stand eerste suppletoire begroting
134.273
Belangrijkste suppletoire mutaties
artikelnummer
uitgaven 2019
1)
Hogere ontvangsten door te hoge bevoorschotting RIVM
1
8.900
2)
Terugontvangsten aan CIZ verstrekte lening
3
3.500
3)
Desaldering SCP/PPGB
3
2.620
4)
Overige mutaties
17.580
Stand tweede suppletoire begroting 2019
166.873
Toelichting belangrijkste ontvangstenmutaties
Hogere ontvangsten RIVM
De hogere ontvangsten worden veroorzaakt door niet geraamde ontvangsten in verband met de afrekening van de in 2018 betaalde voorschotten op basis van de Subsidieregeling Publieke Gezondheid, de subsidieregeling NIPT en voor de programma’s die door het RIVM worden uitgevoerd.
Terugontvangen aan CIZ verstrekte lening
Bij het CIZ is de voornaamste oorzaak de lagere gerealiseerde operationele kosten 2017.
Desaldering Sociaal Cultureel Planbureau
Er vindt een desaldering met het Sociaal Cultureel Planbureau plaats door hogere uitgaven voor- en hogere ontvangsten van derden.
2.1 Wettelijke basis
Bijdrage nationale herinneringcentra
Bij de (ver)bouw van het nationale herinneringscentrum Oranjehotel zijn financiële tegenvallers opgetreden door onder meer de aanwezigheid van asbest en Chroom-6. Vanwege deze bouwkundige tegenvallers is in 2019 aan het Oranjehotel een bijdrage toegekend van €800.000. Het Nationaal Monument Kamp Westerbork heeft in 2019 een bijdrage ontvangen van €500.000 voor onder meer reeds gemaakte kosten voor de herinrichting en vernieuwing van de educatieve boodschap van het herinneringscentrum.
Stipendiumregeling
Er is € 0,5 miljoen beschikbaar gesteld aan NOC*NSF als bijdrage aan een juridische voorziening voor topsporters bij doping- en matchfixingszaken. Deze voorziening is sinds de zomer 2019 operationeel. Hiermee wordt voorzien in juridische begeleiding van topsporters, voorlichting over het afsluiten van een rechtsbijstandsverzekering en een bijdrageregeling om kosten te vergoeden die boven de vergoeding van de rechtsbijstandsverzekering uitstijgen.
3 Het beleid/De beleidsartikelen
3.1 Artikel 1 Volksgezondheid
Tabel 3 Budgettaire gevolgen van beleid art. 1 Volksgezondheid (bedragen x € 1.000)
Stand oorspronkelijk vastgestelde begroting
Stand 1e suppletoire begroting
Mutaties 2e suppletoire begroting
Stand 2e suppletoire begroting
Miljoenennota
Overig
Verplichtingen
719.488
769.279
15.248
64.418
848.945
Uitgaven
768.844
775.994
4.991
‒ 20.070
760.915
Waarvan juridisch verplicht (%)
93,7%
99%
1. Gezondheidsbescherming
128.386
128.670
‒ 105
‒ 171
128.394
Subsidies
23.026
18.713
‒ 1.483
‒ 1.850
15.380
Uitvoering landelijke nota gezondheidsbeleid / Nationaal Programma Preventie
22.551
18.238
‒ 1.495
‒ 1.850
14.893
Overig
475
475
12
0
487
Opdrachten
1.827
2.185
41
‒ 62
2.164
Overig
1.827
2.185
41
‒ 62
2.164
Bijdragen aan agentschappen
103.396
107.751
1.345
1.741
110.837
Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit
86.720
87.420
0
0
87.420
RIVM: wettelijke taken en beleidsondersteuning zorgbreed
15.831
20.220
1.168
1.741
23.129
Overig
845
111
177
0
288
Bijdragen aan medeoverheden
137
21
‒ 8
0
13
College voor de toelating van gewasbeschermingsmiddelen en biociden
126
10
3
0
13
Overig
11
11
‒ 11
0
0
2. Ziektepreventie
522.403
530.439
2.903
‒ 6.798
526.544
Subsidies
262.109
275.212
1.083
‒ 10.502
265.793
Ziektepreventie
26.294
41.247
‒ 522
‒ 8.502
32.223
RIVM: Regelingen publieke en seksuele gezondheid
211.225
216.275
949
0
217.224
Niet Invasieve Prenatale Test (NIPT)
24.590
17.690
656
‒ 2.000
16.346
Opdrachten
10.550
8.262
‒ 3.716
0
4.546
(Vaccin)onderzoek
11.027
8.262
‒ 3.716
0
4.546
Overig
‒ 477
0
0
0
0
Bijdragen aan agentschappen
248.726
245.947
5.510
3.704
255.161
RIVM: Opdrachtverlening Centra
248.726
245.947
5.510
3.704
255.161
Bijdragen aan medeoverheden
1.018
1.018
26
0
1.044
Overig
1.018
1.018
26
0
1.044
3. Gezondheidsbevordering
97.961
94.284
1.739
‒ 12.501
83.522
Subsidies
71.142
68.276
3.982
‒ 11.959
60.299
Preventie van schadelijk middelengebruik (alcohol, drugs en tabak)
20.237
22.472
0
‒ 3.412
19.060
Gezonde leefstijl en gezond gewicht
24.252
23.619
0
‒ 490
23.129
Letselpreventie
4.151
4.426
0
0
4.426
Bevordering kwaliteit en toegankelijkheid zorg
4.598
4.635
119
‒ 33
4.721
Bevordering van seksuele gezondheid
17.812
13.516
2.886
‒ 8.092
8.310
Overig
92
‒ 392
977
68
653
Opdrachten
11.585
12.355
‒ 2.634
‒ 485
9.236
Heroïnebehandeling op medisch voorschrift
3.100
3.100
0
0
3.100
Communicatie verhoging leeftijdsgrenzen alcohol en tabak
6.865
6.805
0
‒ 1.835
4.970
Overig
1.620
2.450
‒ 2.634
1.350
1.166
Bijdragen aan agentschappen
643
59
15
‒ 59
15
Overig
643
59
15
‒ 59
15
Bijdragen aan ZBO's/RWT's
191
95
5
0
100
Overig
191
95
5
0
100
Bijdragen aan medeoverheden
14.400
13.499
371
2
13.872
Heroïnebehandeling op medisch voorschrift
13.303
13.303
0
0
13.303
Overig
1.097
196
371
2
569
4. Ethiek
20.094
22.601
454
‒ 600
22.455
Subsidies
18.209
19.826
418
0
20.244
Abortusklinieken
16.092
17.092
376
0
17.468
Beleid Medische Ethiek
2.117
2.734
42
0
2.776
Opdrachten
541
1.296
6
‒ 600
702
Overig
541
1.296
6
‒ 600
702
Bijdragen aan agentschappen
1.344
1.479
30
0
1.509
CIBG: Uitvoeringstaken medische ethiek
1.344
1.479
30
0
1.509
Ontvangsten
11.903
11.903
0
8.900
20.803
Bestuurlijke boetes
5.400
5.400
0
0
5.400
Overig
6.503
6.503
0
8.900
15.403
Toelichting mutaties 2e suppletoire begroting
Artikel 1.1 Gezondheidsbescherming
Subsidies
Uitvoering landelijke nota gezondheidsbeleid / Nationaal Programma Preventie
Er is € 1,5 miljoen overgeheveld naar artikel 4 voor de uitvoering van het programma Onbedoelde zwangerschap en kwetsbaar (jong) ouderschap door ZonMw. Verder is € 0,5 miljoen overgeheveld naar artikel 10 apparaatsuitgaven voor communicatieactiviteiten voor het programma Kansrijke start. Tot slot is er € 1,3 miljoen onderuitputting opgetreden doordat het beroep op de subsidieregeling Preventiecoalities lager is dan verwacht bij het opstellen van de regeling.
Bijdragen aan agentschappen
RIVM: wettelijke taken en beleidsondersteuning zorgbreed
Voor aanvullende opdrachten van het RIVM is budget overgeheveld naar dit instrument. Dit betreft opdrachten op het terrein van de RIVM-programma’s wettelijke taak Volksgezondheid en Zorg (€ 1,1 miljoen), beleidsondersteuning Volksgezondheid en Zorg (€ 0,6 miljoen), beleidsondersteuning Geneesmiddelen en Medische technologie (€ 0,3 miljoen) en risicoschatting en beoordeling ten behoeve van beleid (€ 0,9 miljoen).
Artikel 1.2 Ziektepreventie
Subsidies
Subsidies ziektepreventie
Zoals in de VWS-begroting 2019 is gemeld wordt het vaccinonderzoek (€ 5,8 miljoen) en het onderzoek naar alternatieven voor dierproeven (€ 1,7 miljoen) uitgevoerd door de projectdirectie Antonie van Leeuwen-hoekterrein (Pd ALt). Het daarvoor beschikbare budget is daartoe overgeboekt naar artikel 10 Apparaatsuitgaven. Er is € 1,4 miljoen overgeboekt naar het ministerie van Economische Zaken en Klimaat voor de aanpak van gezondheidsklachten in Groningen.
Opdrachten
Opdrachten Vaccinonderzoek
Voor de aanpak van de antibioticaresistentie is € 0,5 miljoen overgeheveld naar artikel 2 Curatieve zorg voor Internationaal onderzoek door de Global Antibiotic Research and Development Partnership (GARDP) en € 0,2 miljoen naar artikel 10 Apparaatsuitgaven voor de kosten van een internationale conferentie. Door vertraging in de uitvoering komt het gereserveerde budget van € 0,6 miljoen voor het Digitaal dossier Jeugdgezondheidszorg niet tot besteding. Verder is € 0,7 miljoen overgeheveld naar artikel 10 Apparaatsuitgaven voor de uitvoeringskosten van de Beleidsregel tegemoetkoming Q-koorts 2019. De overige mutaties bedragen € 2 miljoen en betreffen overhevelingen en vrijval.
Bijdragen aan agentschappen
RIVM: Opdrachtverlening Centra
Het budget is met € 5,5 miljoen verhoogd voor de loonbijstelling 2019. Voorts is door het ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit € 0,5 miljoen overgeheveld voor het onderzoeksprogramma Veehouderij en Gezondheid. Tot slot is het budget verhoogd doordat de kosten hoger waren dan voorzien door een hogere opkomst voor de HPV-vaccinatie, een duurder vaccin voor de DKTP-Hib-HepB-vaccinatie en meerkosten voor de invoering van de maternale kinkhoestvaccinatie (€ 2,9 miljoen).
Artikel 1.3 Gezondheidsbevordering
Subsidies
Preventie van schadelijke middelengebruik (alcohol, drugs en tabak)
De uitvoering van het experiment legalisering wietteelt is later van start gegaan. Het vergde meer tijd - in de opstartfase van het experiment - voor de commissie om tot een afgewogen keuze te komen voor 10 deelnemende gemeenten. De middelen komen in 2019 niet in geheel tot besteding (1,1 mln.). Daarnaast komen niet alle middelen van het preventieakkoord tot besteding in 2019, op het gebied van tabak, alcohol en voeding gaat het om 1 mln. Daarnaast Ook zijn er in 2019 middelen nog niet in zijn geheel tot besteding gekomen op het vlak van effectieve interventies.
Bevordering van seksuele gezondheid
Door het zorgvuldige proces en afstemming met de belanghebbenden vallen de daadwerkelijke kosten voor de uitvoering van het zevenpuntenplan onbedoelde zwangerschappen, inclusief het stimuleringsplan preventie onderwijs, in 2019 € 5,2 miljoen lager uit.
Ontvangsten
Overig
De hogere ontvangsten worden veroorzaakt door niet geraamde ontvangsten in verband met de afrekening van de in 2018 betaalde voorschotten op basis van de Subsidieregeling Publieke Gezondheid (€ 3,5 miljoen), de subsidieregeling NIPT (€ 2,2 miljoen) en voor de programma’s die door het RIVM worden uitgevoerd (Rijksvaccinatieprogramma, de Nationale Hielprik Screening en de PSIE) (€ 3,2 miljoen).
3.2 Artikel 2 Curatieve zorg
Tabel 4 Budgettaire gevolgen van beleid art. 2 Curatieve zorg (bedragen x € 1.000)
Stand oorspronkelijk vastgestelde begroting
Stand 1e suppletoire begroting
Mutaties 2e suppletoire begroting
Stand 2e suppletoire begroting
Miljoenennota
Overig
Verplichtingen
3.152.861
3.145.113
111.155
24.050
3.280.318
Uitgaven
3.177.587
3.166.508
‒ 26.637
‒ 16.542
3.123.329
Waarvan juridisch verplicht (%)
98%
99,3%
1. Kwaliteit en veiligheid
241.563
240.958
‒ 26.987
2.959
216.930
Subsidies
215.995
222.140
‒ 29.286
‒ 1.681
191.173
IKNL en NKI
54.323
55.924
0
0
55.924
Zwangerschap en geboorte
3.104
3.104
0
0
3.104
Registratie en uitwisseling zorggegevens (PALGA)
3.712
3.712
0
‒ 40
3.672
Ontsluiten patiëntgegevens ziekenhuizen
28.844
33.944
0
0
33.944
Stimuleren E health en versterken inzet ICT GGZ
39.074
39.074
‒ 27.177
‒ 112
11.785
Nederlandse transplantatie stichting
7.500
8.778
0
164
8.942
Orgaandonatie en transplantatie
4.413
4.413
0
37
4.450
Expertisefunctie zintuigelijk gehandicapten
0
0
0
0
0
Antibioticaresistentie
15.100
10.600
‒ 764
‒ 374
9.462
Basisondersteuning Research Prinses Maxima Centrum
4.114
4.114
0
0
4.114
Digitale landelijke gegevensuitwisseling in de geboortezorg
4500
4.500
‒ 2.088
0
2.412
Hoofdlijnenakkoord MSZ
13.000
13.000
0
0
13.000
Hoofdlijnenakkoord GGZ
5.000
5.000
‒ 5.000
0
0
Hoofdlijnenakkoord Huisartsenzorg
18.000
18.000
‒ 11.021
‒ 993
5.986
Hoofdlijnenakkoord Wijkverpleging
2.800
2.800
‒ 782
‒ 1.344
674
Overig
12.511
15.177
17.546
981
33.704
Opdrachten
15.020
11.508
427
220
12.155
Publiekscampagne orgaandonatie
10.000
8.120
0
50
8.170
Overig
5.020
3.388
427
170
3.985
Bijdragen aan agentschappen
8.756
6.650
26
4.712
11.388
aCBG
0
0
0
1.722
1.722
CIBG: Donorregister
3.040
3.661
0
2.990
6.651
Overig
5.716
2.989
26
0
3.015
Bijdragen aan ZBO's/RWT's
1.792
660
1.346
‒ 292
1.714
Overig
1.792
660
1.346
‒ 292
1.714
Bijdrage aan (inter)nationale organisaties
0
0
500
0
500
Overig
0
0
500
0
500
2. Toegankelijkheid en betaalbaarheid van de zorg
2.858.118
2.860.384
‒ 3.956
‒ 7.260
2.849.168
Subsidies
52.385
49.653
‒ 385
‒ 6.061
43.207
Sluitende aanpak personen met verward gedrag
17.581
17.151
‒ 9.374
14.201
21.978
Stimuleringsprogramma competentieontwikkeling openbaar apothekers
2.888
2.888
0
0
2.888
Vertrouwenspersoon in de ggz
6.686
6.686
0
‒ 584
6.102
Suïcidepreventie
9.056
9.056
0
0
9.056
Subsidieregeling Borstvergroting transgenders
4.200
3.881
0
‒ 3.164
717
Overig
11.974
9.991
8.989
‒ 16.514
2.466
Bekostiging
2.787.715
2.787.715
997
350
2.789.062
Rijksbijdrage Zorgverzekeringsfonds voor financiering van verzekerden 18-
2.749.100
2.749.100
0
0
2.749.100
Rijksbijdrage dempen premie ten gevolgen van HLZ
0
0
0
0
0
Zorg illegalen en andere onverzekerbare vreemdelingen
38.615
38.615
997
350
39.962
Opdrachten
14.308
16.851
‒ 4.356
‒ 1.434
11.061
Kwaliteit, veiligheid, doelmatigheid hulpmiddelen
900
900
0
0
900
Implementatie wet verplichte GGZ
5.437
5.437
0
0
5.437
Overig
7.971
10.514
‒ 4.356
‒ 1.434
4.724
Bijdragen aan agentschappen
2.739
5.865
62
‒ 89
5.838
CIBG: WPG/GVS/APG
2.739
5.865
62
‒ 89
5.838
Bijdragen aan ZBO's/RWT's
971
300
‒ 274
‒ 26
0
ZonMW: gepast gebruik genees- en hulpmiddelen
0
0
0
0
0
Overig
971
300
‒ 274
‒ 26
0
3. Ondersteuning van het stelsel
77.906
65.166
4.306
‒ 12.241
57.231
Subsidies
34.272
18.753
3.112
‒ 7.323
14.542
Stichting Klachten en Geschillen Zorgverzekeringen
1.270
1.270
33
0
1.303
Overgang integrale tarieven medisch-specialistische zorg
32.727
16.727
0
‒ 7.100
9.627
Overig
275
756
3.079
‒ 223
3.612
Inkomensoverdrachten
17.696
21.196
2.007
0
23.203
Overgangsregeling FLO/VUT ouderenregeling ambulancepersoneel
17.570
21.070
2.007
0
23.077
Overig
126
126
0
0
126
Opdrachten
5.006
8.466
‒ 1.203
‒ 1.279
5.984
Risicoverevening
1.954
1.954
32
‒ 500
1.486
Uitvoering zorgverzekeringstelsel
915
1.205
‒ 285
‒ 350
570
Overig
2.137
5.307
‒ 950
‒ 429
3.928
Bijdragen aan agentschappen
15.595
11.495
352
‒ 2.900
8.947
CJIB: Onverzekerden en wanbetalers
15.595
11.495
352
‒ 2.900
8.947
Bijdragen aan ZBO's/RWT's
5.256
5.256
36
‒ 739
4.553
SVB: Onverzekerden
3.781
3.781
‒ 3
0
3.778
Overig
1.475
1.475
39
‒ 739
775
Bijdragen aan andere begrotingshoofdstukken
81
0
2
0
2
VenJ: Bijdrage C2000
81
0
2
0
2
Ontvangsten
1.053
7.053
‒ 3.700
3.499
6.852
Overig
1.053
7.053
‒ 3.700
3.499
6.852
Toelichting mutaties 2e suppletoire begroting
Artikel 2.1 Kwaliteit en veiligheid
Subsidies
Stimuleren E-health en versterken inzet ICT ggz
De middelen voor het Versnellingsprogramma informatie-uitwisseling patiënt en professional (VIPP) komen in 2019 niet volledig tot besteding en worden doorgeschoven om de uitgaven over een langere periode mogelijk te maken.
Hoofdlijnenakkoord ggz
Voor de uitvoering van het hoofdlijnenakkoord geestelijke gezondheidszorg is gedurende de looptijd van het akkoord (2019–2022) € 14 miljoen beschikbaar voor een meerjarig onderzoeksprogramma bij ZonMw. De middelen worden doorgeschoven om de uitgaven over een langere periode mogelijk te maken.
Hoofdlijnenakkoord Huisartsenzorg
Binnen het hoofdlijnenakkoord huisartsenzorg en multidisciplinaire zorg is in 2019 voor de uitvoering van het programma OPEN € 15 miljoen en voor de uitvoering van de Nationale Onderzoeksagenda Huisartsgeneeskunde van de NHG € 2 miljoen beschikbaar gesteld. Daarnaast is voor de uitvoering van landelijke projecten die ondersteunend zijn aan de afspraken in dit akkoord een bedrag van € 1 miljoen beschikbaar. De verlaging van het budget (ca. € 12 miljoen) betreft een kasschuif om het kasritme in overeenstemming te brengen met de uitgaven.
Overig
Deze post is het saldo van verschillende beleidsmatige mutaties, waaronder de overbruggingsfinanciering (in de vorm van een lening) in 2019 voor het Pallas-initiatief, dat beoogt een nieuwe reactor voor medische isotopen te realiseren. Daarnaast is een bedrag van € 12 miljoen overgeboekt naar artikel 4 voor de uitvoering van het programma Topzorg en het Citrienfonds. Binnen het hoofdlijnenakkoord paramedische zorg zijn middelen (€ 2,4 miljoen) gereserveerd voor het ontwikkelen van zorgstandaarden en richtlijnen. Deze middelen komen in 2019 niet tot besteding en zijn doorgeschoven naar latere jaren. Een bedrag van € 1,3 miljoen is overgeboekt naar artikel 10 voor de uitvoeringskosten van DUS-I in 2019 in verband met de diverse subsidieregelingen.
Bijdragen aan agentschappen
CIBG: Donorregister
In verband met de nieuwe Donorwet treft het CIBG voorbereidingen voor het aanschrijven van het publiek en het aanpassen van de ICT-omgeving. Naar verwachting zullen de kosten van de voorbereidingen ca. € 3 miljoen hoger uitvallen.
Artikel 2.2 Toegankelijkheid en betaalbaarheid van de zorg
Subsidies
Sluitende aanpak personen met verward gedrag
In 2019 wordt er meer gebruik gemaakt van de subsidieregeling waarmee financiële belemmeringen worden weggenomen om medisch noodzakelijke zorg aan onverzekerde personen te verlenen. De regeling is tevens ingezet ter ondersteuning van de aanpak van personen met verward gedrag. Hierdoor vallen de uitgaven in het kader van deze regeling naar verwachting € 14,2 miljoen hoger uit. Daarnaast is er een bedrag van € 9,4 miljoen overgeboekt naar artikel 4 voor de uitvoering van het Actieprogramma lokale initiatieven voor mensen met verward gedrag.
Subsidieregeling Borstvergroting transgenders
In 2019 is er € 4,2 miljoen gereserveerd voor een regeling die de vergoeding van geslachtschirurgie mogelijk maakt bij transgenders bij wie, ook na hormonale therapie, te weinig borstweefsel aanwezig is om een voldoende vrouwelijk profiel te hebben. Het beroep op deze regeling is dit jaar lager dan verwacht. Hierdoor vallen de uitgaven in het kader van deze regeling naar verwachting ruim € 3,1 miljoen lager uit.
Overig
De lagere uitgaven onder de post Overig worden hoofdzakelijk veroorzaakt doordat € 3 miljoen van de middelen gereserveerd voor de implementatie van de Wet verplichte ggz voor dit doel zijn overgeboekt naar het ministerie van Justitie en Veiligheid en € 3 miljoen van deze middelen zijn doorgeschoven naar 2020.
Opdrachten
Overig
De uitgaven geraamd onder de post Overig vallen naar verwachting ruim € 5,8 miljoen lager uit. Een bedrag van € 1 miljoen is overgeboekt naar artikel 3 voor een bijdrage in de uitvoeringskosten van het CIZ in verband met het verschaffen van toegang van ggz-cliënten tot de Wlz. Een bedrag van € 1 miljoen is overgeboekt naar artikel 4 voor de uitvoering van de Hey-campagne. Er is een bedrag van € 1,3 miljoen vrijgevallen bestemd voor de inrichting van een landelijk meldnummer dat mensen kunnen bellen als ze zich zorgen maken over iemand in hun omgeving (mensen met verward gedrag), of voor mensen die zelf voor niet-acute situaties hulp of advies nodig hebben. Het resterende deel van de lagere uitgaven onder de post Overig betreft meerdere kleine mutaties.
Artikel 2.3 Ondersteuning van het stelsel
Subsidies
Overgang integrale tarieven medisch-specialistische zorg
Voor vrijgevestigde medisch specialisten is een subsidieregeling ingesteld om de financiële belemmeringen voor een overstap naar loondienst te verminderen. Het beroep op deze regeling valt dit jaar €7,1 miljoen lager uit dan geraamd.
Overig
De uitgaven geraamd onder de post Overig zullen naar verwachting ruim € 2,8 miljoen hoger uitvallen. Dit wordt hoofdzakelijk veroorzaakt doordat er middelen beschikbaar zijn gesteld voor het toekomstbestendig maken van het Maasziekenhuis Pantein. In 2019 betreft dit een bedrag van € 2,5 miljoen.
Bijdragen aan agentschappen
Onverzekerden en wanbetalers
Bij het CJIB is sprake van lagere uitvoeringskosten in het kader van de aanpak van onverzekerden en wanbetalers. Deze vrijval is onder andere het gevolg van lagere aantallen wanbetalers en onverzekerden dan waarmee in de oorspronkelijke raming rekening was gehouden. Daarnaast is sprake van vrijval omdat het voornemen om de zorgtoeslag om te leiden geen doorgang heeft gevonden omdat de baten van de omleiding wegen niet op tegen de gemoeide kosten. Tenslotte heeft een aantal voor 2019 geplande onderzoeken geen doorgang gevonden.
3.3 Artikel 3 Langdurige zorg en ondersteuning
Tabel 5 Budgettaire gevolgen van beleid art. 3 Langdurige zorg en ondersteuning (bedragen x € 1.000)
Stand oorspronkelijk vastgestelde begroting
Stand 1e suppletoire begroting
Mutaties 2e suppletoire begroting
Stand 2e suppletoire begroting
Miljoenennota
Overig
Verplichtingen
5.240.778
5.066.957
88.187
‒ 13.911
5.141.233
Uitgaven
5.165.018
6.081.144
61.951
‒ 13.707
6.129.388
Waarvan juridisch verplicht (%)
95,5%
96,2%
1. Participatie en zelfredzaamheid van mensen met beperkingen
236.402
225.312
‒ 40.440
‒ 16.528
168.344
Subsidies
121.506
83.676
‒ 42.731
‒ 4.692
36.253
Movisie
7.378
7.378
0
0
7.378
Onbeperkt meedoen
2.000
2.000
‒ 1.000
0
1.000
Sociale werkplaatsen
2.600
2.600
0
0
2.600
Ondersteuning vrijwilligers
0
0
0
0
0
Mezzo
2.300
2.300
0
0
2.300
Zorg en ondersteuning bij onbedoelde zwangerschap
1.546
1.546
0
0
1.546
Waardig ouder worden
21.238
26.004
‒ 16.900
0
9.104
Opvang slachtoffers loverboys
2.731
3.057
0
0
3.057
Onafhankelijke cliëntondersteuning
13.920
4.729
0
‒ 2.000
2.729
Brede aanpak LVB, daklozen en zwerfjongeren
1.200
1.975
‒ 1.213
762
Gratis VOG
1.500
1.500
0
0
1.500
Stimuleringsregeling E-health Thuis (SET)
30.000
29.182
‒ 24.300
‒ 2.000
2.882
Woonzorgarrangementen
30.000
0
0
0
0
Overig
5.093
1.405
‒ 531
521
1.395
Opdrachten
100.636
98.626
1.955
‒ 9.536
91.045
Bovenregionaal gehandicaptenvervoer
62.707
62.707
1.011
‒ 1.000
62.718
Categorale opvang slachtoffers mensenhandel
600
600
0
0
600
Doventolk en luisterend oor
4.174
4.174
0
0
4.174
Waardig ouder worden
10.300
10.300
0
‒ 2.800
7.500
Aanpak Laaggeletterdheid
2.000
0
0
0
0
Brede aanpak LVB, daklozen en zwerfjongeren
1.200
1.200
0
1.377
2.577
Gratis VOG
7.450
7.450
0
‒ 5.500
1.950
Overig
12.205
12.195
944
‒ 1.613
11.526
Bijdragen aan ZBO’s/RWT’s
13.010
13.010
336
‒ 2.300
11.046
Doventolkvoorzieningen
13.010
13.010
336
‒ 2.300
11.046
Bijdragen aan medeoverheden
1.250
0
0
0
0
Overig
1.250
0
0
0
0
Storting/onttrekking begrotingsreserve
0
30.000
0
0
30.000
Stimulerings regeling wonen en zorg
0
30.000
0
0
30.000
2. Zorgdragen voor langdurige zorg tegen maatschappelijk aanvaardbare kosten
4.928.616
5.855.832
102.391
2.821
5.961.044
Subsidies
144.444
128.924
9.518
‒ 6.624
131.818
Vilans
4.771
5.473
0
397
5.870
Centrum Consultatie en Expertise (CCE)
11.382
12.770
700
1.084
14.554
InVoorZorg ! (IVZ)
0
0
0
0
0
Joodse en Indische instellingen
2.115
2.115
0
0
2.115
Palliatieve zorg
32.803
32.499
10.000
‒ 3.574
38.925
Dementie
3.412
1.412
0
0
1.412
Thuis in het verpleeghuis
29.851
41.893
‒ 1.197
‒ 5
40.691
Volwaardig leven
9.800
10.767
1.440
‒ 2.353
9.854
Kennisinfrastructuur
6.615
4.112
0
‒ 851
3.261
VIPP care
30.000
8.900
‒ 7.240
‒ 1.066
594
Overig
13.695
8.983
5.815
‒ 256
14.542
Bekostiging
4.676.100
5.588.000
72.000
0
5.660.000
Bijdrage in de kosten van kortingen (BIKK)
3.676.100
3.688.000
22.000
0
3.710.000
Bijdrage Wlz
1.000.000
1.900.000
50.000
0
1.950.000
Opdrachten
9.005
24.168
8.744
4.846
37.758
Overig
9.005
24.168
8.744
4.846
37.758
Bijdragen aan agentschappen
0
0
0
243
243
Overig
0
0
0
243
243
Bijdragen aan ZBO’s/RWT’s
99.067
114.740
12.129
4.356
131.225
Uitvoeringskosten SVB pgb trekkingsrechten
35.647
44.259
920
‒ 454
44.725
Centrum Indicatiestelling Zorg
63.420
70.481
11.209
4.810
86.500
Overig
0
0
0
0
0
Ontvangsten
3.441
5.691
0
6.120
11.811
Overig
3.441
5.691
0
6.120
11.811
Toelichting mutaties 2e suppletoire begroting
Artikel 3.1 Participatie en zelfredzaamheid van mensen met beperkingen
Subsidies
Waardig ouder worden
Waardig ouder worden bestaat uit diverse programma’s. De middelen zijn geboekt onder Subsidies (posten Waardig ouder worden, Overig en Palliatieve zorg) en Opdrachten (post Waardig ouder worden). De uitvoering van enkele (onderdelen van) programma’s start later dan verwacht. Om die reden is sprake van onderuitputting.
Stimuleringsregeling E-health Thuis (SET)
Op basis van een raming van de verleningen en uitbetalingen voor de SET-regeling in 2019 door de uitvoerder RVO is bij de ontwerpbegroting 2020 een bedrag doorgeschoven naar latere jaren. Vervolgens resteert dit jaar een bedrag van € 2 miljoen dat aanvullend nodig is voor de uitbetaling van projecten in 2020. Deze € 2 miljoen wordt daarom van 2019 doorgeschoven naar 2020.
Opdrachten
Waardig ouder worden
Waardig ouder worden bestaat uit diverse programma’s. De middelen zijn geboekt onder Subsidies (posten Waardig ouder worden, Overig en Palliatieve zorg) en Opdrachten (post Waardig ouder worden). De uitvoering van enkele (onderdelen van) programma’s start later dan verwacht. Om die reden is sprake van onderuitputting.
Gratis VOG
Betreft € 5,5 miljoen onderuitputting die is ontstaan door het achterblijven van de vraag naar Gratis VOG’s in combinatie met het feit dat in 2019 extra budget beschikbaar was vanwege het doorschuiven van budget uit 2018.
Artikel 3.2 Zorgdragen voor langdurige zorg tegen maatschappelijk aanvaardbare kosten
Subsidies
Palliatieve zorg
Van de bij Regeerakkoord beschikbaar gestelde middelen voor palliatieve zorg (onderdeel Waardig ouder worden) voor levensbegeleiders/ geestelijke verzorging. De middelen zijn ingezet om geestelijke verzorging in de thuissituatie voor mensen ouder dan 50 jaar en voor palliatieve cliënten mogelijk te maken. Ook is er gewerkt aan de verdere ontwikkeling van geestelijke verzorging in brede zin door middel van onderzoeks- en implementatieprojecten.
VIPP care
De mutatie is voornamelijk een overheveling van subsidies naar opdrachten. De subsidieregeling voor de versnelling van gegevensuitwisseling in de langdurige zorg – InZicht – is per 2 september 2019 opengesteld. Om ervaring op te doen met het uitwisselen van gegevens, binnen en buiten de langdurige zorg, zijn 16 samenwerkingsverbanden in de zogenoemde Proeftuinen InZicht gestart. Daarnaast is ter ondersteuning van de regeling en de proeftuinen een programmabureau opgericht.
Overig
Om de continuïteit van gehandicaptenzorg in Zeeland te waarborgen is op basis van een onderliggend, breed gedragen continuïteitsplan een subsidie verstrekt aan Arduin (of diens rechtsopvolger). In de periode 2019–2024 is maximaal € 20 miljoen beschikbaar gesteld. Voor 2019 is € 5,1 miljoen ter beschikking gesteld. Daarnaast zijn nog enkele subsidies bijgesteld of verleend.
Bekostiging
Bijdrage in de kosten van kortingen (BIKK)
De raming is op basis van de actuele raming van het Centraal Planbureau naar boven bijgesteld (€ 22,0 miljoen).
Bijdrage Wlz
De rijksbijdrage Wlz dient er toe om te voorkomen dat er in het fonds langdurige zorg een tekort ontstaat. Op basis van de uitgavenramingen uit de VWS begroting en de raming van de Wlz-premies van het ministerie van Financiën blijkt een hogere rijksbijdrage Wlz nodig te zijn om een fondstekort te vermijden. Ten opzichte van de raming in de begroting 2019 is de raming van zowel uitgaven als inkomsten neerwaarts bijgesteld. Omdat de bijstelling bij de Wlz-premie veel groter is, is een hogere rijksbijdrage nodig. (€ 50,0 miljoen).
Opdrachten
Overig
Het opdrachtenkader is met € 9,4 miljoen opgehoogd voor de «Proeftuinen Inzicht» en het programmabureau voor deze proeftuinen en de regeling. Daarnaast is het opdrachtenkader met € 5,4 miljoen opgehoogd in verband met uitgaven aan het PGB2.0 systeem. Naast budgetneutrale mutaties is de terugontvangst inzake de afrekening uitvoeringskosten trekkingsrecht voor € 2,6 miljoen gedesaldeerd. Hierdoor resteert een post van € 1,5 miljoen aan meerkosten.
Bijdrages aan ZBO's/RWT's
Centrum Indicatiestelling Zorg
In het kader van de toekomstverkenning indicatiestelling Wet langdurige zorg is het reguliere indicatieproces van het CIZ versneld. Hierdoor wordt 95% van de digitale aanvragen vanuit zorgaanmelders binnen zeven (netto) werkdagen afgehandeld. Daarnaast zijn er aanvullende middelen nodig door een toename in het aantal aanvragen voor Wlz-indicaties, de extra taken die het CIZ krijgt als gevolg van inwerkingtreding van de Wet zorg en dwang en het openstellen van de Wlz voor GGZ cliënten. Het budget is daarom verhoogd met € 16,0 miljoen.
3.4 Artikel 4 Zorgbreed beleid
Tabel 6 Budgettaire gevolgen van beleid art. 4 Zorgbreed beleid (bedragen x € 1.000)
Stand oorspronkelijk vastgestelde begroting
Stand 1e suppletoire begroting
Mutaties 2e suppletoire begroting
Stand 2e suppletoire begroting
Miljoenennota
Overig
Verplichtingen
993.873
904.493
211.315
552.909
1.668.717
Uitgaven
1.230.086
1.223.286
‒ 43.685
183.270
1.362.871
Waarvan juridisch verplicht (%)
97%
95,8%
1. Positie cliënt
30.093
33.628
4.206
‒ 1.453
36.381
Subsidies
21.446
24.578
‒ 62
‒ 4.138
20.378
Patiënten- en gehandicaptenorganisaties
21.000
17.000
‒ 65
0
16.935
Overig
446
7.578
3
‒ 4.138
3.443
Opdrachten
8.647
9.050
4.268
2.685
16.003
Ondersteuning cliëntorganisaties
3.850
3.850
0
0
3.850
Overig
4.797
5.200
4.268
2.685
12.153
2. Opleidingen, beroepenstructuur en arbeidsmarkt
542.044
471.689
‒ 35.629
6.567
442.627
Subsidies
520.045
454.925
‒ 33.984
6.300
427.241
Stageplaatsen zorg / Stagefonds
112.000
112.000
0
0
112.000
Publieke Gezondheidszorgopleidingen
21.000
21.000
4.599
4.000
29.599
Vaccinatie stageplaatsen zorg
4.700
4.700
585
0
5.285
Opleiding tot verpleegkundig specialist/physician assistant
38.000
38.000
‒ 8.000
0
30.000
Opleidingsplaatsen jeugd ggz
1.500
1.500
382
0
1.882
Kwaliteitsimpuls personeel ziekenhuiszorg
200.000
200.000
7.000
0
207.000
Versterking regionaal onderwijs- en arbeidsmarktbeleid
11.500
11.500
0
0
11.500
Arbeidsmarktagenda (sectorbreed)
15.000
15.000
‒ 15.000
0
0
Arbeidsmarktagenda (verpleeghuizen)
67.500
12.100
‒ 12.100
0
0
Verpleegkundige vervolgopleidingen in een veranderend zorglandschap
8.000
8.000
0
0
8.000
Overig
40.845
31.125
‒ 11.450
2.300
21.975
Opdrachten
9.861
6.376
‒ 1.919
‒ 87
4.370
Opleidingen & beroepenstructuur
5.000
3.515
‒ 1.485
0
2.030
Overig
4.861
2.861
‒ 434
‒ 87
2.340
Bijdragen aan agentschappen
12.138
10.388
274
311
10.973
CIBG: Bijdrage voor onder andere UZI-register, BIG-register en SVB-Z
11.638
9.888
274
0
10.162
RIVM: opleiding publiekegezondheidssector en kosten van ziekten
500
500
0
0
500
Bijdrage aan (inter)nationale organisaties
0
0
0
43
43
Overig
0
0
0
43
43
3. Kwaliteit, transparantie en kennisontwikkeling
291.923
339.114
‒ 23.239
‒ 19.618
296.257
Subsidies
49.129
47.964
‒ 10.184
32
37.812
Nivel
5.268
5.868
212
0
6.080
Programma Innovatie en zorgvernieuwing
15.441
10.545
‒ 2.955
800
8.390
Nictiz
5.800
6.313
0
2.148
8.461
Transparantie kwaliteit van zorg
7.288
7.288
0
0
7.288
Uitkomstgerichte zorg
12.462
12.462
‒ 7.200
‒ 1.900
3.362
Rechtmatige zorg
783
783
0
0
783
Overig
2.087
4.705
‒ 241
‒ 1.016
3.448
Opdrachten
15.499
29.220
‒ 5.743
‒ 8.587
14.890
Programma Innovatie en zorgvernieuwing
11.618
9.118
‒ 7.217
‒ 1.901
0
Verminderen ervaren regeldruk
345
345
0
60
405
Rechtmatige zorg
78
78
0
0
78
Overig
3.458
19.679
1.474
‒ 6.746
14.407
Bijdragen aan agentschappen
18.823
19.263
‒ 2.775
1.300
17.788
CIBG: WTZi en JMV
18.823
18.823
‒ 3.200
400
16.023
Overig
0
440
425
900
1.765
Bijdragen aan ZBO's/RWT's
208.472
242.667
‒ 4.537
‒ 12.363
225.767
ZonMw: programmering
208.472
242.667
‒ 4.537
‒ 12.363
225.767
4. Inrichten uitvoeringsactiviteiten
241.431
251.524
8.021
197.824
457.369
Subsidies
0
0
100
‒ 100
0
Overig
0
0
100
‒ 100
0
Opdrachten
530
2.316
‒ 91
‒ 636
1.589
Uitvoering Wtcg
0
0
0
0
0
Overig
530
2.316
‒ 91
‒ 636
1.589
Bijdragen aan ZBO's/RWT's
239.901
248.208
8.012
‒ 1.190
255.030
CAK
116.449
121.473
3.516
50
125.039
NZa
57.455
58.055
1.485
0
59.540
Zorginstituut Nederland
60.454
62.723
2.829
‒ 1.490
64.062
CSZ
2.500
2.500
‒ 300
0
2.200
Overig
3.043
3.457
482
250
4.189
Bijdragen aan medeoverheden
1.000
1.000
0
‒ 250
750
Overig
1.000
1.000
0
‒ 250
750
Begrotingsreserve
0
0
0
200.000
200.000
Overig
0
0
0
200.000
200.000
5. Zorg, welzijn en jeugdzorg op Caribisch Nederland
124.595
127.331
2.956
‒ 50
130.237
Bekostiging
124.595
127.331
2.871
‒ 50
130.152
Zorg en welzijn
124.595
127.331
2.871
‒ 50
130.152
Bijdragen aan medeoverheden
0
0
85
0
85
Overig
0
0
85
0
85
Ontvangsten
58.660
63.250
10.000
3.140
76.390
Wanbetalers en onverzekerden
53.802
53.802
6.000
0
59.802
Overig
4.858
9.448
4.000
3.140
16.588
Toelichting mutaties 2e suppletoire begroting
Artikel 4.1 Positie cliënt
Subsidies
Overig
De ruimte is hoofdzakelijk veroorzaakt omdat de geraamde uitgaven voor de opslag van de medische dossiers van het failliete Slotervaart lager uitvallen.
Opdrachten
Ondersteuning cliëntenorganisaties
Er zijn door verschillende beleidsdirecties middelen overgeboekt naar de directie Communicatie. Dit zijn middelen die bestemd zijn voor diverse campagnes of andere communicatietrajecten voor verschillende dossiers. Hier valt onder andere te denken aan NIX 18, LHBTI campagne, Nationaal Preventieakkoord of Waardig Ouder Worden.
Artikel 4.2 Opleidingen, beroepenstructuur en arbeidsmarkt
Subsidies
Publieke Gezondheidszorgopleidingen
De hogere kosten worden veroorzaakt doordat de vergoedingen kostendekkend zijn gemaakt en door de actualisatie van de gegevens over de doorstroom.
Opleiding tot verpleegkundig specialist/physician assistant
Door de financiële doorwerking van de lagere instroom in eerdere jaren dan waar in de raming rekening mee werd gehouden zijn de uitgaven in 2019 € 8 miljoen lager dan begroot.
Kwaliteitsimpuls personeel ziekenhuiszorg
De verhoging van het budget wordt veroorzaakt door de toekenning van de Overheidsbijdrage in de Arbeidsontwikkeling (OVA) en een aantal ontvangen bezwaren op deze regeling.
Arbeidsmarktagenda
Sectorplan Plus kent meerjarige tijdvakken, waarbij de uitgaven in meerdere jaren vallen. Om de verdeling van de budgetten op de liquiditeitsbehoefte over de tijdvakken te laten aansluiten vindt een kasschuif plaats.
Artikel 4.3 Kwaliteit, transparantie en kennisontwikkeling
Subsidies
Uitkomstgerichte zorg
Het betreft hier niet tot besteding gekomen middelen uit het regeerakkoord (Belonen van uitkomsten) die via een kasschuif in 2020 ter beschikking zijn gesteld.
Bijdragen aan ZBO's/RWT's
ZonMw: programmering
Voorts is een kasschuif tussen de jaren 2019 tot en met 2024 verwerkt om de beschikbare budgetten voor de programma’s Regionale Kenniswerkplaatsen Jeugd, Kwaliteitsgelden en Onbedoelde zwangerschap en kwetsbaar (jong) ouderschap aan te laten sluiten bij de liquiditeitsbehoefte van ZonMw. Hierdoor neemt het budget voor 2019 met € 4,9 miljoen af. Verder is € 1,0 miljoen overgeboekt naar ministerie van OCW voor een bijdrage in een gezonde leefomgeving in een veranderend klimaat van de Nederlands Wetenschapsagenda. Tot slot is ruimte opgetreden doordat programma’s later starten/de liquiditeitsprognoses van programma’s lager zijn dan de beschikbare budgetten (€ 9,6 miljoen) en valt de loonbijstelling deels incidenteel vrij (€ 1,4 miljoen). Per saldo wordt het budget verlaagd met € 16,9 miljoen.
Artikel 4.4 Inrichten uitvoeringsactiviteiten
Begrotingsreserve
Overig
Er wordt een begrotingsreserve garanties aangehouden.
3.5 Artikel 5 Jeugd
Tabel 7 Budgettaire gevolgen van beleid art. 5 Jeugd (bedragen x € 1.000)
Stand oorspronkelijk vastgestelde begroting
Stand 1e suppletoire begroting
Mutaties 2e suppletoire begroting
Stand 2e suppletoire begroting
Miljoenennota
Overig
Verplichtingen
101.104
156.290
‒ 1.105
‒ 55.086
100.099
Uitgaven
101.104
156.290
‒ 1.105
‒ 55.086
100.099
Waarvan juridisch verplicht (%)
86%
96,4%
3. Effectief en efficiënt werkend jeugdstelsel
101.104
156.290
‒ 1.105
‒ 55.086
100.099
Subsidies
90.542
151.437
‒ 4.103
‒ 57.202
90.132
Schippersinternaten
17.824
17.824
460
0
18.284
Kennis en beleidsinformatie
6.656
7.155
5.418
0
12.573
Kindermishandeling
18.385
16.090
‒ 3.626
‒ 5.315
7.149
Transitie jeugd
0
43.566
0
‒ 33.500
10.066
Jeugdautoriteit
0
20.000
0
‒ 20.000
0
Zorg voor jeugd
47.677
46.802
‒ 6.355
‒ 725
39.722
Overig
0
0
0
2.338
2.338
Opdrachten
9.048
3.524
2.964
2.116
8.604
Kennis en beleidsinformatie
1.621
1.051
25
190
1.266
Kindermishandeling
458
180
2.607
‒ 10
2.777
Zorg voor jeugd
6.969
2.293
122
1.716
4.131
Overig
0
0
210
220
430
Bijdragen aan agentschappen
1.302
1.302
29
2
1.333
Overig
1.302
1.302
29
2
1.333
Bijdragen aan andere begrotingshoofdstukken
212
27
5
‒ 2
30
Overig
212
27
5
‒ 2
30
Ontvangsten
4.508
4.508
0
0
4.508
Laagdrempelige ondersteuning opvoeden en opgroeien
4.423
4.423
0
0
4.423
Effectief en efficiënt werkend jeugdstelsel
0
0
0
0
0
Noodzakelijke en passende zorg
85
85
0
0
85
Toelichting mutaties 2e suppletoire begroting
Artikel 5.3 Effectief en efficiënt werkend jeugdstelsel
Subsidies
Kennis en beleidsinformatie
Vanuit het budget voor subsidies van het programma ‘Zorg voor de Jeugd’ is € 6 miljoen overgeboekt naar het budget voor subsidies Kennis en beleidsinformatie, deels om de structurele ophoging van de instellingssubsidie aan het Nederlandse Jeugdinstituut (NJI) op te vangen en deels om de bijdrage (€ 0,9 miljoen) aan ketenregie I-Sociaal Domein te kunnen financieren. De projectsubsidies aan het NJI, die eerder als subsidie Zorg voor de Jeugd zijn verleend, zijn nu opgenomen onder de structurele instellingssubsidie aan het NJI. Verder is er circa € 0,3 miljoen ontvangen voor samenwerkingsverbanden op het gebied van beleidsinformatie en financiering van maatschappelijke diensttijd via de Nationale Jeugdraad.
Kindermishandeling
Vanuit het budget Kindermishandeling is € 2,4 miljoen overgeboekt ten behoeve van lopende subsidies voor jeugdhulp en participatie, in het kader van het programma ‘Zorg voor de Jeugd’. Daarnaast is € 3,6 miljoen overgeboekt naar het budget voor opdrachten in het kader van het programma ‘Zorg voor de Jeugd’, om de regionale projectleiders (€ 2,6 miljoen) en de regionale pilots multidisciplinaire centra kindermishandeling (€ 1 miljoen) voor het programma ‘Geweld hoort nergens thuis’ te financieren, die als decentrale-uitkering via het gemeentefonds is uitgekeerd. Deze overboeking betreft een correctieboeking op mutaties in de 1e suppletoire begroting. Verder is er in het kader van interdepartementale samenwerking met het ministerie van Justitie en Veiligheid, circa € 0,8 miljoen overgeboekt ten behoeve van pilots jeugdbescherming, bijdrage aan Nationaal rapporteur mensenhandel en bijdrage aan Commissie de Winter. De overige middelen zijn overgeboekt naar het budget voor opdrachten in het kader van Kindermishandeling, omdat een deel van de middelen voor het programma ‘Geweld hoort nergens thuis’ en de meldcode Kindermishandeling als opdracht is uitgezet.
Transitie Jeugd
Het restant van de middelen transitie jeugd € 33,5 miljoen worden herbestemd voor het borgen van de continuïteit van essentiële jeugdhulp. Deze middelen, die niet meer tot besteding zullen komen in 2019, resteren uit de subsidieregeling bijzondere transitiekosten Jeugdwet. De regeling is reeds geëindigd per 31 december 2018.
Jeugdautoriteit
Er is € 20 miljoen als kasschuif doorgeschoven naar 2020. Deze middelen zijn als vangnet vanuit het gemeentefonds beschikbaar gesteld voor de periode 2019-2021 ten behoeve van de continuïteit van cruciale jeugdhulp, in de vorm van tijdelijke liquiditeitssteun voor instellingen. Deze middelen zijn in 2019 niet besteed, maar dienen wel beschikbaar te blijven.
Zorg voor de Jeugd
Vanuit het budget voor het programma Zorg voor de Jeugd is circa 6 miljoen overgeboekt naar het budget voor subsidies voor Kennis en beleidsinformatie. Deze middelen zijn ingezet voor de structurele instellingsubsidie aan het NJI en de bijdrage aan Ketenregie I-Sociaal Domein. De projectsubsidies aan het NJI zijn per 2019 afgebouwd, en opgenomen als activiteit in de instellingssubsidie. Daarnaast is er € 1,5 miljoen niet tot besteding gekomen. De overige middelen betreffen ontvangsten in het kader van (inter)departementale samenwerkingen op het terrein van jeugdhulp.
Opdrachten
Kindermishandeling
Vanuit subsidies Zorg voor de Jeugd is € 2,6 miljoen overgeboekt ten behoeve van de financiering van de regionale projectleiders voor het programma ‘Geweld hoort nergens thuis’. Deze middelen waren met de eerste suppletoire begroting per abuis van een onjuist hoofdbudget overgeboekt naar het gemeentefonds. De mutaties op de tweede suppletoire begroting, betreffen een correctieboeking op dit hoofdbudget.
3.6 Artikel 6 Sport en bewegen
Tabel 8 Budgettaire gevolgen van beleid art. 6 Sport en bewegen (bedragen x € 1.000)
Stand oorspronkelijk vastgestelde begroting
Stand 1e suppletoire begroting
Mutaties 2e suppletoire begroting
Stand 2e suppletoire begroting
Miljoenennota
Overig
Verplichtingen
408.968
331.399
57.795
‒ 19.775
369.419
Uitgaven
409.498
341.709
32.451
‒ 19.775
354.385
Waarvan juridisch verplicht (%)
97,9%
100%
1. Passend sport- en beweegaanbod
1.772
1.939
46
110
2.095
Subsidies
1.772
1.772
46
110
1.928
Sport en bewegen in de buurt
1.041
1.041
27
0
1.068
Stimuleren van een veiliger sportklimaat
731
731
19
110
860
Opdrachten
0
167
0
0
167
Sport en bewegen in de buurt
0
167
0
0
167
2. Uitblinken in sport
2.850
3.432
309
‒ 75
3.666
Subsidies
2.850
3.432
309
‒ 75
3.666
Topsportevenementen
2.850
3.432
309
‒ 75
3.666
3. Borgen van innovatie, kennisontwikkeling en kennisdeling
0
146
0
0
146
Opdrachten
0
146
0
0
146
Kennis als fundament
0
146
0
0
146
4. Sport verenigt Nederland
404.876
336.192
32.096
‒ 19.810
348.478
Subsidies
169.442
161.443
505
‒ 19.190
142.758
Inclusief sporten
3.227
1.917
781
‒ 740
1.958
Vaardig in bewegen
5.300
485
47
‒ 300
232
Duurzame en toegankelijke sportaccommodaties
87.000
87.000
‒ 6.007
‒ 11.000
69.993
Positief sportklimaat
7.016
1.286
181
‒ 392
1.075
Vitale sportaanbieders
8.971
14.746
2.133
‒ 3.350
13.529
Topsportevenementen
9.793
8.211
18
0
8.229
Topsportprogramma’s
39.499
39.499
249
260
40.008
Kennis en innovatie sportbeleid
8.636
8.299
3.103
‒ 3.668
7.734
Inkomensoverdrachten
13.406
13.406
‒ 68
‒ 125
13.213
Stipendiumregeling
13.406
13.406
‒ 68
‒ 125
13.213
Opdrachten
213
4.308
687
‒ 545
4.450
Duurzame en toegankelijke sportaccommodaties
0
3.240
0
‒ 295
2.945
Kennis en innovatie sportbeleid
213
213
3
0
216
Overig
0
855
684
‒ 250
1.289
Bijdragen aan ZBO/RWT’s
1.808
1.808
717
50
2.575
Dopingautoriteit
1.808
1.808
717
50
2.575
Bijdragen aan medeoverheden
152.000
152.000
33.000
0
185.000
Duurzame en toegankelijke sportaccommodaties
152.000
152.000
33.000
0
185.000
Bijdragen aan (inter)nationale organisaties
230
230
100
50
380
Dopingbestrijding
230
230
100
50
380
Bijdragen aan andere begrotingshoofdstukken
67.777
2.997
‒ 2.845
‒ 50
102
GF: Inclusief sporten
61.000
200
‒ 193
0
7
EZK: Duurzame en toegankelijke sportaccommodaties
6.714
54
27
‒ 50
31
BZ: Internationaal
63
63
1
0
64
Sportakkoord
0
2.680
‒ 2.680
0
0
Ontvangsten
740
740
0
0
740
Overig
740
740
0
0
740
Toelichting mutaties 2e suppletoire begroting
Artikel 6.4 Sport verenigt Nederland
Subsidies
Duurzame en toegankelijke sportaccommodaties
Er zijn structureel middelen voor loonbijstelling beschikbaar gesteld. Daarnaast is € 4 miljoen beschikbaar gesteld voor de Stichting Waarborgfonds Sport om borgstellingen af te geven aan sportverenigingen zodat zij leningen kunnen afsluiten voor het investeren in de energieneutraliteit van sportaccommodaties. Daarnaast zijn er middelen ingezet als dekking voor de taakstellende onderuitputting. In totaal gaat het om € 17,0 miljoen aan mutaties.
Vitale sportaanbieders
Er zijn structureel middelen voor loonbijstelling beschikbaar gesteld. Ook is besloten de gereserveerde middelen voor de compensatiebetaling aan de Nederlandse Loterij Organisaties vrij te laten vallen. Compensatiebetaling vindt plaats vanaf het moment dat het nieuwe afdrachtspercentage zoals bepaald in de Wet Kansspelen op Afstand van toepassing is. In 2019 is dat nog niet het geval. Daarnaast is als gevolg van het opstarten en uitvoeren van meerjarige projecten en -activiteiten in 2019 een gewijzigd kasritme ontstaan waardoor incidentele onderbesteding is opgetreden. In totaal betreft het € 2,9 miljoen aan mutaties.
Bijdragen aan medeoverheden
Duurzame en toegankelijke sportaccomodaties
Er zijn incidenteel extra middelen beschikbaar gesteld voor de regeling ‘specifieke uitkering stimulering sport’. Tevens zijn structureel middelen voor loonbijstelling beschikbaar gesteld. Ook heeft binnen het artikel sport en bewegen een budgettair neutrale mutatie plaatsgevonden. De middelen zijn ingezet voor de ontwikkeling en instandhouding van sportaccommodaties en de aanschaf van sportmaterialen door gemeenten. In totaal gaat het om € 33,0 miljoen aan mutaties.
Bijdrage aan andere begrotingshoofdstukken
Vanwege het sportakkoord heeft er binnen dit onderdeel een verschuiving van middelen plaatsgevonden naar de andere instrumenten van het artikel sport en bewegen. In totaal gaat het om € 2,7 miljoen.
3.7 Artikel 7 Oorlogsgetroffenen en Herinnering Tweede Wereldoorlog
Tabel 9 Budgettaire gevolgen van beleid art. 7 Oorlogsgetroffenen en Herinnering Tweede Wereldoorlog(bedragen x € 1.000)
Stand oorspronkelijk vastgestelde begroting
Stand 1e suppletoire begroting
Mutaties 2e suppletoire begroting
Stand 2e suppletoire begroting
Miljoenennota
Overig
Verplichtingen
260.435
29.327
1.705
9.100
40.132
Uitgaven
260.760
266.846
1.705
‒ 11.000
257.551
Waarvan juridisch verplicht (%)
99,2%
99,2%
1. De zorg- en dienstverlening aan verzetsdeelnemers en oorlogsgetroffenen WOII en de herinnering aan WO II
22.108
29.018
‒ 3.419
0
25.599
Subsidies
21.271
28.181
‒ 3.427
0
24.754
Nationaal Comité 4 en 5 mei
5.150
5.150
0
0
5.150
Herdenken 75 jaar vrijheid
1.400
6.400
‒ 3.000
0
3.400
Nationale herinneringscentra
3.144
3.144
0
0
3.144
Collectieve Erkenning Indisch Nederland
1.600
1.600
0
0
1.600
Namenmonument
0
2.000
0
0
2.000
Zorg- en dienstverlening
6.000
6.000
0
0
6.000
Overig
3.977
3.887
‒ 427
0
3.460
Bekostiging
400
400
0
0
400
Overig
400
400
0
0
400
Opdrachten
413
413
7
0
420
Overig
413
413
7
0
420
Bijdragen aan andere begrotingshoofdstukken
24
24
1
0
25
Overig
24
24
1
0
25
2. Pensioenen en uitkeringen voor verzetsdeelnemers en oorlogsgetroffenen WO II
238.652
237.828
5.124
‒ 11.000
231.952
Inkomensoverdrachten
227.069
226.735
4.825
‒ 11.000
220.560
Wetten en regelingen verzetsdeelnemers en oorlogsgetroffenen
227.069
226.735
4.825
‒ 11.000
220.560
Bijdragen aan ZBO's/RWT's
11.583
11.093
299
0
11.392
SVB
9.163
9.163
240
0
9.403
PUR
1.542
1.542
59
0
1.601
Overig
878
388
0
0
388
Ontvangsten
901
901
0
0
901
Overig
901
901
0
0
901
Toelichting mutaties 2e suppletoire begroting
Artikel 7.1 De zorg- en dienstverlening aan verzetsdeelnemers en oorlogsgetroffenen in WOII en de herinnering aan WOII
Subsidies
Herdenken 75 jaar Vrijheid
Naar het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap is € 5 miljoen overgeboekt voor de modernisering van oorlogsmusea, voor wetenschappelijk onderzoek naar de geschiedenis van de Tweede Wereldoorlog en voor het vergemakkelijken van de digitale toegang tot bronnen en archieven van de Tweede Wereldoorlog. Dit budget wordt via het Mondriaanfonds aan de sector beschikbaar gesteld. Daarnaast hebben nog een aantal in omvang geringe mutaties plaatsgevonden (per saldo € 2 miljoen). Dit betreft onder andere een overboeking van € 1 miljoen uit artikelonderdeel 2 voor het programma 75 jaar vrijheid en de ontvangst van de loon- en prijsbijstelling van € 0,5 miljoen.
Artikel 7.2 Pensioenen en uitkeringen voor verzetsdeelnemers en oorlogsgetroffenen WOII
Inkomensoverdrachten
Wetten en regelingen verzetsdeelnemers en oorlogsgetroffenen
Als gevolg van een sterkere daling van het aantal personen dat gebruik maakt van de regelingen voor voormalig verzetsdeelnemers en oorlogsgetroffenen wordt het budget met € 11 miljoen naar beneden gesteld. Tevens is er voor € 7,3 miljoen loon- en prijsbijstelling bijgeboekt. Daarnaast hebben nog een aantal in omvang geringe mutaties plaatsgevonden (per saldo € 2,5 miljoen). Dit betreft onder andere een overboeking van € 1 miljoen naar artikelonderdeel 1 voor het programma 75 jaar vrijheid.
3.8 Artikel 8 Tegemoetkoming specifieke kosten
Tabel 10 Budgettaire gevolgen van beleid art. 8 Tegemoetkoming specifieke kosten (bedragen x € 1.000)
Stand oorspronkelijk vastgestelde begroting
Stand 1e suppletoire begroting
Mutaties 2e suppletoire begroting
Stand 2e suppletoire begroting
Miljoenennota
Overig
Verplichtingen
5.051.849
4.931.249
5.400
0
4.936.649
Uitgaven
5.051.849
4.931.249
5.400
0
4.936.649
Waarvan juridisch verplicht (%)
100%
Inkomensoverdrachten
5.051.849
4.931.249
5.400
0
4.936.649
1. Zorgtoeslag
5.014.400
4.889.800
5.400
0
4.895.200
2. Wet tegemoetkoming chronisch zieken en gehandicapten (Wtcg)
0
0
0
0
0
3. Tegemoetkoming specifieke zorgkosten
37.449
41.449
0
0
41.449
Ontvangsten
0
0
0
0
0
Overig
0
0
0
0
0
Toelichting mutaties 2e suppletoire begroting
Inkomensoverdrachten
De uitgavenraming zorgtoeslag is op basis van de actuele raming van het Centraal Planbureau naar boven bijgesteld (€ 5,4 miljoen).
4 De niet-beleidsartikelen
4.1 Artikel 9 Algemeen
Tabel 11 Budgettaire gevolgen (bedragen x € 1.000)
Stand oorspronkelijk vastgestelde begroting
Stand 1e suppletoire begroting
Mutaties 2e suppletoire begroting
Stand 2e suppletoire begroting
Miljoenennota
Overig
Verplichtingen
25.589
43.464
3.265
4.496
51.225
Uitgaven
25.589
43.464
‒ 8.837
3.936
38.563
1. Internationale samenwerking
4.896
4.837
1.880
3.936
10.653
Bijdragen aan agentschappen
0
0
962
0
962
Overig
0
0
962
0
962
Bijdragen aan (inter)nationale organisaties
4.896
4.837
918
3.936
9.691
World Health Organization
3.868
3.868
‒ 962
0
2.906
Overig
1.028
969
1.880
3.936
6.785
3. Eigenaarsbijdrage RIVM
15.693
33.627
‒ 10.717
0
22.910
Bijdragen aan agentschappen
15.693
33.627
‒ 10.717
0
22.910
Eigenaarsbijdrage RIVM
15.693
21.593
‒ 2.685
0
18.908
Eigenaarsbijdrage aCBG
0
500
0
0
500
Eigenaarsbijdrage CIBG
0
11.534
‒ 8.032
0
3.502
4. Begrotingsreserve achterborg WFZ-garanties
5.000
5.000
0
0
5.000
Garanties
5.000
5.000
0
0
5.000
Overig
5.000
5.000
0
0
5.000
Ontvangsten
0
0
0
0
0
Overig
0
0
0
0
0
Toelichting mutaties 2e suppletoire begroting
Artikel 9.1 Internationale samenwerking
Bijdragen aan (internationale) organisaties
Overig
De mutatie bij bijdragen aan (internationale) organisaties ad € 4,9 miljoen houdt onder meer verband met de overheveling van middelen t.b.v. de projectdirectie EMA van artikel 10 naar artikel 9 (€ 1,2 miljoen). Daarnaast is voor de Nederlandse bijdrage aan het UN AMR Trustfund € 4,5 miljoen aan dit artikel toegevoegd.
Artikel 9.2 Eigenaarsbijdrage RIVM
Bijdragen aan agentschappen
Eigenaarsbijdrage RIVM
Vanuit de eigenaarsbijdrage aan het RIVM op dit artikel vindt een overheveling plaats naar de projectdirectie Antonie van Leeuwenhoekterrein (in totaal € 3,1 miljoen) op artikel 10.
Eigenaarsbijdrage CIBG
De voorgefinancierde investeringsbijdragen van opdrachtgevers aan het CIBG uit 2017 en eerdere jaren zijn door middel van een budgetmutatie overgeheveld naar het ministerie van LNV en het ministerie van OCW (€ 8,0 miljoen).
4.2 Artikel 10 Apparaatsuitgaven
Tabel 12 Apparaatsuitgaven kerndepartement budgettaire gevolgen (bedragen x € 1.000)
Stand oorspronkelijk vastgestelde begroting
Stand 1e suppletoire begroting
Mutaties 2e suppletoire begroting
Stand 2e suppletoire begroting
Miljoenennota
Overig
Verplichtingen
311.973
377.000
16.214
21.787
415.001
Uitgaven
312.192
390.820
14.019
21.127
425.966
Personele uitgaven
241.317
282.393
23.570
‒ 9.386
296.577
waarvan eigen personeel
227.851
259.224
23.566
‒ 16.878
265.912
waarvan externe inhuur
10.064
19.767
‒ 105
7.144
26.806
waarvan overige personele uitgaven
3.402
3.402
109
348
3.859
Materiële uitgaven
70.875
108.427
‒ 9.551
30.513
129.389
waarvan ICT
5.310
8.866
758
4.697
14.321
waarvan bijdrage SSO's
43.623
60.749
445
6.970
68.164
waarvan overige materiële uitgaven
21.942
38.812
‒ 10.754
18.846
46.904
Ontvangsten
6.357
40.227
3.421
1.220
44.868
Overig
6.357
40.227
3.421
1.220
44.868
Tabel 13 Nadere uitsplitsing apparaatsuitgaven (bedragen x € 1.000)
Stand oorspronkelijk vastgestelde begroting
Stand 1e suppletoire begroting
Mutaties 2e suppletoire begroting
Stand 2e suppletoire begroting
Miljoenennota
Overig
Totaal apparaatsuitgaven Ministerie van VWS
312.192
390.820
14.019
21.127
425.966
Personele uitgaven kerndepartement
149.284
181.480
20.760
‒ 8.417
193.823
waarvan eigen personeel
137.896
161.706
20.933
‒ 15.959
166.680
waarvan externe inhuur
8.751
17.137
‒ 258
7.194
24.073
waarvan overige personele uitgaven
2.637
2.637
85
348
3.070
Materiële uitgaven kerndepartement
49.838
82.383
‒ 3.870
25.600
104.113
waarvan ICT
3.070
2.635
1.963
401
4.999
waarvan bijdrage SSO's
39.298
56.424
4.713
6.995
68.132
waarvan overige materiële uitgaven
7.470
23.324
‒ 10.546
18.204
30.982
Personele uitgaven inspecties
74.148
78.705
2.391
0
81.096
waarvan eigen personeel
72.395
77.142
2.335
0
79.477
waarvan externe inhuur
988
798
32
0
830
waarvan overige personele uitgaven
765
765
24
0
789
Materiële uitgaven inspecties
14.565
17.765
‒ 5.241
4.000
16.524
waarvan ICT
1.550
4.750
‒ 1.291
4.000
7.459
waarvan bijdrage SSO's
3.950
3.950
‒ 3.950
0
0
waarvan overige materiële uitgaven
9.065
9.065
0
0
9.065
Personele uitgaven SCP en raden
17.885
22.208
419
‒ 969
21.658
waarvan eigen personeel
17.560
20.376
298
‒ 919
19.755
waarvan externe inhuur
325
1.832
121
‒ 50
1.903
waarvan overige personele uitgaven
0
0
0
0
0
Materiële uitgaven SCP en raden
6.472
8.279
‒ 440
913
8.752
waarvan ICT
690
1.481
86
296
1.863
waarvan bijdrage SSO's
375
375
‒ 318
‒ 25
32
waarvan overige materiële uitgaven
5.407
6.423
‒ 208
642
6.857
Toelichting mutaties 2e suppletoire begroting
Personele uitgaven kerndepartement
De geraamde personele uitgaven van het kerndepartement zijn sinds de eerste suppletoire begroting met € 12,3 miljoen naar boven bijgesteld. Dit is de som van hogere geraamde uitgaven ten behoeve van eigen personeel (€ 5 miljoen), externe inhuur (€ 6,9 miljoen) en overige personele uitgaven (€ 0,4 miljoen).
De toename in eigen personeel (€ 5 miljoen) heeft met name betrekking op de toebedeling van de loonbijstelling (€ 3,5 miljoen). Daarnaast is sprake van een groot aantal andere kleine mutaties die per saldo leiden tot hogere uitgaven voor eigen personeel.
De toename in externe inhuur (€ 6,9 miljoen) hangt onder andere samen met de herschikking van het budget voor het Antonie van Leeuwenhoekterrein (€ 2,4 miljoen). Daarnaast is onder meer sprake van hogere uitgaven voor de uitvoering van diverse subsidieregelingen door de Dienst Uitvoering Subsidies aan Instellingen (DUS-I) en een groot aantal andere herschikkingen binnen de totale personele uitgaven met een omvang van € 4,5 miljoen.
Materiële uitgaven kerndepartement
De materiële uitgaven van het kerndepartement laten ten opzichte van de eerste suppletoire begroting een toename zien van € 21,7 miljoen. Dit is de som van hogere geraamde uitgaven voor ICT (€ 2,3 miljoen), bijdrage SSO’s (€ 11,7 miljoen) en overige materiële uitgaven (€ 7,7 miljoen). De toename in bijdrage SSO’s (€ 11,7 miljoen) wordt grotendeels verklaard door het verwerken van de bijdragen van buitendiensten voor de SSO’s. Conform gebruikelijke systematiek wordt dit pas gedurende het jaar verrekend. Daarnaast is € 3,5 miljoen beschikbaar gesteld voor de relocatie van EMA. De toename in overige materiële uitgaven wordt onder meer verklaard door hogere uitgaven voor de bouw van een laboratorium op het Antonie van Leeuwenhoek-terrein dat voldoet aan de Global Action Plan (GAP) III-eisen van de WHO (€ 8,2 mln).
Personele en materiële uitgaven inspecties
De geraamde personele uitgaven van de IGJ zijn sinds de eerste suppletoire begroting met € 2,3 miljoen naar boven bijgesteld. De materiële uitgaven van de IGJ laten vanaf de eerste suppletoire begroting een afname zien van € 1,2 miljoen.
De afname van de materiële uitgaven (€ 1,2 miljoen) zijn een saldo van hogere uitgaven aan ICT (€ 2,7 miljoen) en overhevelingen voor de bijdragen aan SSO’s (€ 4 miljoen). De hogere uitgaven aan ICT worden verklaard door de investering in een nieuw ICT-systeem.
Ontvangsten
De ontvangstenraming wordt ten opzichte van de eerste suppletoire begroting verhoogd met € 4,6 miljoen. Dit betreft onder meer ontvangsten van agentschappen en raden voor betalingen aan SSO’s en het kernministerie.
4.3 Artikel 11 Nominaal en onvoorzien
Tabel 14 Begrotingsuitgaven (bedragen x € 1.000)
Stand oorspronkelijk vastgestelde begroting
Stand 1e suppletoire begroting
Mutaties 2e suppletoire begroting
Stand 2e suppletoire begroting
Miljoenennota
Overig
Verplichtingen
‒ 31.169
70.262
‒ 59.495
‒ 10.767
0
Uitgaven
‒ 31.169
70.262
‒ 59.495
‒ 10.767
0
Loonbijstelling
3.430
98.014
‒ 97.495
‒ 519
0
waarvan programma
3.430
98.014
‒ 97.495
‒ 519
0
waarvan apparaat
0
0
0
0
0
Prijsbijstelling
4.213
12.148
‒ 2.000
‒ 10.148
0
waarvan programma
2.225
12.148
‒ 2.000
‒ 10.148
0
waarvan apparaat
1.988
0
0
0
0
Onvoorzien
0
0
0
0
0
Taakstelling
‒ 38.812
‒ 39.900
40.000
‒ 100
0
waarvan programma
‒ 38.812
‒ 39.900
40.000
‒ 100
0
waarvan apparaat
0
0
0
0
0
Ontvangsten
0
0
0
0
0
Overig
0
0
0
0
0
Toelichting
Uitgaven
Loonbijstelling
De loonbijstelling is toebedeeld aan de diverse instrumenten in de begroting (€ 98 miljoen).
Prijsbijstelling
De prijsbijstelling is toebedeeld aan de diverse instrumenten in de begroting (€ 12,1 miljoen).
Taakstelling
Dit betreft met name de invulling van taakstellende onderuitputting met een omvang van € 41 miljoen.
5 Financieel Beeld Zorg
5.1 Inleiding
Deze paragraaf geeft een actueel beeld van de zorguitgaven. De gepresenteerde cijfers sluiten aan bij de Najaarsnota 2019, die de Minister van Financiën aan de Tweede Kamer aanbiedt.
In deze paragraaf worden alleen de nieuwe mutaties toegelicht. Deze nieuwe mutaties betreffen de bijstellingen ten opzichte van de standen die zijn opgenomen in de ontwerpbegroting 2020.
Dit deel van de 2e suppletoire begroting 2019 bestaat uit de volgende paragrafen:
5.1. Inleiding
5.2. Verticale ontwikkeling van de zorguitgaven en –ontvangsten 2019
5.3. Toetsing van de netto zorguitgaven aan het Uitgavenplafond Zorg 2019
5.2 Verticale ontwikkeling van de zorguitgaven en –ontvangsten 2019
Tabel 1 laat vanaf de stand ontwerpbegroting 2020 de verticale ontwikkeling van de zorguitgaven en -ontvangsten in het lopende jaar zien. De bijstellingen in de raming voor 2019 die reeds hebben plaatsgevonden in de 1e suppletoire begroting 2019 en in de ontwerpbegroting 2020 zijn in die stukken toegelicht en worden hier niet meegenomen.
Tabel 1 Verticale ontwikkeling van de totale zorguitgaven en –ontvangsten 2019 (bedragen x € 1 miljoen)
2019
Bruto zorguitgaven ontwerpbegroting 2020
75.137,9
Bijstelling 2e suppletoire begroting 2019
Autonoom
‒ 421,0
Actualisering Zvw-uitgaven
‒ 600,0
Actualisering Wlz-uitgaven
179,0
Beleidsmatig
‒ 7,6
Overig
‒ 7,6
Technisch
‒ 0,2
Overig
‒ 0,2
Totaal bijstelling uitgaven
‒ 428,8
Bruto zorguitgaven 2e suppletoire begroting 2019
74.709,0
Ontvangsten ontwerpbegroting 2020
4.957,9
Bijstelling 2e suppletoire begroting 2019
Totaal bijstelling ontvangsten
0,0
Ontvangsten 2e suppletoire begroting 2019
4.957,9
Netto zorguitgaven ontwerpbegroting 2020
70.179,9
Totaal netto bijstelling 2e suppletoire begroting 2019
‒ 428,8
Netto zorguitgaven 2e suppletoire begroting 2019
69.751,1
Bron: VWS, gegevens Zorginstituut Nederland over (voorlopige) financieringslasten Zvw en Wlz en NZa-gegevens over de productieafspraken en voorlopige realisatiegegevens.
Toelichting nieuwe mutaties
Uitgaven
Autonoom
Actualisering Zvw-uitgaven
Op basis van voorlopige gegevens van het Zorginstituut over het eerste half jaar van 2019 zijn de ramingen van de Zvw-uitgaven 2019 geactualiseerd. Binnen de Zvw tekent zich een onderschrijding af van circa € 600 miljoen. Het gaat hier om de verwachte onderschrijding bij de hoofdlijnakkoordsectoren. De verwachte onderschrijding bij de overige sectoren is reeds bij begroting 2020 gemeld. De geraamde onderschrijding kan nog wijzigen op grond van de realisatiecijfers over geheel 2019. Daarover wordt in het jaarverslag 2019 nader gerapporteerd.
Actualisering Wlz-uitgaven
Op basis van de geactualiseerde prognose uit het addendum op het augustusadvies van de NZa is het beschikbare Wlz-kader 2019 structureel met € 130 miljoen verhoogd. Bovenop deze structureel extra beschikbare middelen wordt, in het licht van de toename van wachtlijsten, in 2019 incidenteel een extra bedrag van € 60 miljoen beschikbaar gesteld. Vanwege beperkte overdekking van het Wlz-kader op de begroting van € 11 miljoen nemen de verwachte Wlz-uitgaven in 2019 met € 179 miljoen toe. Van de manoeuvreerruimte van € 60 miljoen, die dient om het contracteerproces soepel te laten verlopen, wordt verondersteld dat deze niet tot extra uitgaven leidt en daarmee geen effect heeft op de begroting.
Beleidsmatig
Overig
De post overig betreft het saldo van enkele mutaties, onder meer vrijval van middelen voor de subsidieregeling waarmee medisch specialisten worden gefaciliteerd bij de overstap naar loondienst (€ 7,1 miljoen).
Technisch
Overig
Dit betreft diverse kleine mutaties als gevolg van overboekingen van het Uitgavenplafond Zorg naar de VWS-begroting (Uitgavenplafond Rijksbegroting), zoals beschreven in paragraaf 5.3.
5.3 Toetsing van de netto zorguitgaven aan het Uitgavenplafond Zorg 2019
Tabel 2 laat de toetsing van de netto zorguitgaven aan het Uitgavenplafond Zorg zien vanaf de stand ontwerpbegroting 2020.
Tabel 2 Toetsing netto zorguitgaven aan het Uitgavenplafond Zorg 2019 (bedragen x € 1 miljoen)1
2019
A
Netto zorguitgaven
1
Stand ontwerpbegroting 2020
70.179,9
2
Bijstelling bij 2e suppletoire begroting 2019
‒ 428,8
3
Stand 2e suppletoire begroting 2019
69.751,1
B
Uitgavenplafond Zorg
4
Stand ontwerpbegroting 2020
71.172,8
5
Bijstelling bij 2e suppletoire begroting 2019
‒ 0,2
6
Stand 2e suppletoire begroting 2019
71.172,6
C
+ Overschrijding/- Onderschrijding
7
Stand ontwerpbegroting 2020 (=1-4)
‒ 992,9
8
Bijstelling bij 2e suppletoire begroting 2019
‒ 428,6
9
Stand 2e suppletoire begroting 2020 (=3-6)
‒ 1.421,5
1 Als gevolg van afronding kan de som der delen afwijken van het totaal.
Bron: VWS, gegevens Zorginstituut over (voorlopige) financieringslasten Zvw en Wlz en NZa-gegevens over de productieafspraken en (voorlopige) realisatiegegevens.
Toelichting
Onderdeel A Netto zorguitgaven
In paragraaf 5.2 is in tabel 1 de bijstelling van de netto zorguitgaven opgenomen en toegelicht.
Onderdeel B Uitgavenplafond Zorg
Het Uitgavenplafond Zorg wordt conform de begrotingsregels bijgesteld voor loon- en prijsontwikkelingen en overboekingen tussen de Uitgavenplafonds Zorg, Rijksbegroting en Sociale Zekerheid (SZA). Ten opzichte van de stand begroting 2020 zijn er enkele kleine overboekingen geweest van het Uitgavenplafond Zorg naar de VWS-begroting (Uitgavenplafond Rijksbegroting).
Onderdeel C Overschrijding (+) / Onderschrijding (-)
Uit de toetsing van de netto zorguitgaven aan het Uitgavenplafond Zorg blijkt dat de actuele onderschrijding van het Uitgavenplafond Zorg € 1,4 miljard bedraagt. Dat is een toename van € 0,4 miljard ten opzichte van de stand in de ontwerpbegroting 2020 (€ 1,0 miljard), voornamelijk als gevolg van de neerwaartse bijstelling van de netto zorguitgaven. Het bedrag van € 1,4 miljard kan nog wijzigen op grond van meer definitieve cijfers over 2019 van het Zorginstituut en de NZa over de zorguitgaven. Hierover wordt in het jaarverslag 2019 nader gerapporteerd.
Tabel 3 geeft een overzicht van de onderschrijdingen van het Uitgavenplafond Zorg in 2019 vanaf de stand ontwerpbegroting 2019.
Tabel 3 Ontwikkeling over-/onderschrijding Uitgavenplafond Zorg 2019 (bedragen x € 1 miljoen)
2019
Stand ontwerpbegroting 2019
‒ 502,1
Mutatie 1e suppletoire begroting 2019
53,6
Stand 1e suppletoire begroting 2019
‒ 448,5
Mutatie ontwerpbegroting 2020
‒ 544,4
Stand ontwerpbegroting 2020
‒ 992,9
Mutatie 2e suppletoire begroting 2019
‒ 428,6
Stand 2e suppletoire begroting 2019
‒ 1.421,5
Bron: VWS, gegevens Zorginstituut Nederland over (voorlopige) financieringslasten Zvw en Wlz en NZa-gegevens over de productieafspraken en voorlopige realisatiegegevens.
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
H.M. de Jonge, minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport -
Mede ondertekenaar
B.J. Bruins, minister voor Medische Zorg
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.