Inbreng verslag schriftelijk overleg : Inbreng verslag van een schriftelijk overleg over o.a. de geannoteerde agenda voor de informele JBZ-Raad van 18-19 juli te Helsinki (Kamerstuk 32317-566)
2019D31229 INBRENG VERSLAG VAN EEN SCHRIFTELIJK OVERLEG
De vaste commissie voor Justitie en Veiligheid heeft een aantal vragen en
opmerkingen voorgelegd over de geannoteerde agenda voor de informele JBZ-Raad van
                  18 en 19 juli 2019 te Helsinki (Kamerstuk 32 317, nr. 566), het verslag van de JBZ-Raad van 6 en 7 juni 2019 te Luxemburg (Kamerstuk 32 317, nr. 564) en de reactie op het verzoek van de commissie over het verslag over het functioneren
                  van de EU-vluchtelingenfaciliteit Turkije (Kamerstuk 32 317, nr. 562).
               
De voorzitter van de commissie, Van Meenen
De wnd-griffier van de commissie, Tielens-Tripels
Inhoudsopgave
Blz.
                         
                         
                         
                         
Inleiding
2
I.
Binnenlandse Zaken, Asiel en Migratie
2
1.
Werksessie I – De toekomst van EU interne veiligheid
2
2.
Werksessie II – De toekomst van migratiebeleid
3
3.
Werklunch – Kunstmatige Intelligentie
6
                         
                         
                         
                         
II.
Justitie, Grondrechten en Burgerschap
7
1.
Werksessie II – De toekomst van de justitiële samenwerking:strafrechtelijke samenwerking,
                                 detentie en alternatieven
7
2.
Overig
7
Vragen en opmerkingen vanuit de fracties
Inleiding
De leden van de CDA-fractie hebben met belangstelling kennisgenomen van de geannoteerde
                     agenda voor de informele JBZ-raad van 18 en 19 juli in Helsinki. Zij hebben nog enkele
                     vragen.
                  
De leden van de GroenLinks-fractie hebben kennisgenomen van de geannoteerde agenda.
De leden van de SP hebben kennisgenomen van de agenda van de JBZ-raad.
I. Binnenlandse Zaken, Asiel en Migratie
               
1. Werksessie I – De toekomst van EU interne veiligheid
               
De leden van de VVD-fractie vragen of het streven nog altijd is dat het Europees Openbaar
                  Ministerie (EOM) volledig operationeel is in 2020. Hoe groot schat u de kansen in
                  dat dat gaat lukken? Deze leden vinden het van belang dat het mandaat van het EOM
                  niet wordt uitgebreid. Eerst moet worden gekeken of het EOM in zijn huidige vorm überhaupt
                  goed functioneert en meerwaarde heeft voordat over mandaatuitbreiding kan worden nagedacht.,
                  en deelt u deze mening? Op welke wijze heeft u dit standpunt naar voren gebracht?
                  Hoe staan andere EU-lidstaten hierin? Kunt u een krachtenveld geven hieromtrent?
               
De aan het woord zijnde leden maken zich al lange tijd zorgen over het ontbreken van
                  een goede dataretentierichtlijn, want dit bemoeilijkt de misdaadbestrijding. Deze
                  leden vinden het lastig te accepteren dat privacy op deze manier een schild wordt
                  waarachter criminelen zich kunnen verschuilen. Deelt u deze zorg? Hoe staat het met
                  de voornemens van de Europese Commissie voor een nieuwe richtlijn? Waarom moet dit
                  zo lang duren? Is iets bekend over een mogelijke koerswijziging van de toekomstige
                  Europese Commissie? Wat doet u teneinde de (nieuwe) Europese Commissie tot spoed te
                  manen?
               
Voornoemde leden complimenteren u met uw snelle optreden naar aanleiding van recente
                  uitspraken van het Europees Hof van Justitie over het Europees Aanhoudingsbevel (C-508/18
                  OG en C-82/19 PPU PI). Als gevolg van deze uitspraken moest de Nederlandse Overleveringswet
                  worden gewijzigd. Is de gewijzigde Overleveringswet inmiddels in werking getreden?
                  Hoe lang heeft de situatie geduurd dat Nederland als gevolg van bovengenoemde uitspraken
                  geen Europees aanhoudingsbevel kon uitvaardigen? Wat zijn hiervan de gevolgen geweest?
               
Tijdens het algemeen overleg terrorisme en extremisme op 26 juni 2019 hebben de leden
                  van de VVD-fractie hun zorgen geuit over de samenwerking tussen de Ministers van Europese
                  landen op het gebied van terrorismebestrijding, specifiek op het gebied van terugkeerders
                  uit IS-gebied. Deze leden achten het van groot belang dat landen elkaar op de hoogte
                  houden van het beleid ten aanzien van terugkeerders. U heeft tijdens het zojuist genoemde
                  algemeen overleg de toezegging gedaan de samenwerking met uw collega’s te intensiveren.
                  Voornoemde leden houden u graag aan deze toezegging en willen op de hoogte gehouden
                  worden over de ontwikkelingen van deze samenwerking.
               
De leden van de CDA-fractie vragen of andere EU-lidstaten formeel of informeel hun
                  prioritering voor het komend vijfjarig werkprogramma van de EU op het gebied van JBZ
                  bekend hebben gemaakt. Zo ja, welke prioriteiten willen andere EU-lidstaten stellen
                  en hoe verhouden deze zich tot de Nederlandse inzet?
               
2. Werksessie II – De toekomst van migratiebeleid
               
De leden van de VVD-fractie lezen in de geannoteerde agenda dat het Fins voorzitterschap
                     de alomvattende aanpak langs de gehele migratieroute benadrukt. Daarbij worden onder
                  
meer mogelijkheden voor hervestiging en legale routes genoemd. Zal Nederland blijven
                     benadrukken dat een voorwaarde voor (meer) hervestiging is, dat voldoende adequate
                     opvang in veilige landen in de regio is gerealiseerd en de instroom naar Europa drastisch
                     is gedaald? Voornoemde leden vragen hoe het staat met de uitvoering van het ontschepen
                     van migranten in de regio. Zal Nederland volop inzetten op de voortgang van ontschepingsregelingen
                     en opvang buiten Europees grondgebied, waartoe de Europese regeringsleiders in juni
                     2018 hebben besloten? Zeker nu het Fins voorzitterschap wel spreekt over onderhandelen
                     over een tijdelijk mechanisme van gecontroleerde centra op Europees grondgebied, maar
                     niet schrijft over ontscheping en opvang buiten Europa.
                  
De leden van de PVV-fractie merken op dat tijdens de informele JBZ-Raad van 18-19 juli
                     gesproken zal worden over de toekomst van het Europese migratiebeleid. Er zal een
                     discussiedocument worden verspreid op basis waarvan bepaald zal worden hoe het
                  
migratiebeleid van de EU er de komende jaren uit zal gaan zien. Deze leden willen
                     dit document graag ontvangen tezamen met de daarop door Nederland ingenomen standpunten
                     en het krachtenveld binnen de EU zodat de Kamer zicht krijgt wat de Nederlandse regering
                     in EU-verband bekokstooft. Dit ook teneinde blokkerende minderheden/meerderheden te
                     kunnen vormen om het destructieve en gevaarlijke beleid van de open grenzen te bestrijden.
                     Een van de ideeën die blijkbaar de bobo’s in Brussel hebben postgevat is dat als we
                     niet willen dat de inbrekers via de ramen naar binnen dringen, dat we dan maar beter
                     de voordeur open kunnen laten staan. Het idee van de zogenaamde legale wegen voor
                     illegale migratie is hier een uitstekend voorbeeld van. de aan het woord zijnde leden
                     zijn mordicus tegen dit beleid van het belonen van illegale migratie. Zij willen de
                     controle over ons toelatingsbeleid terug naar Nederland halen en zelf bepalen wie
                     en of we iemand de toegang tot Nederland verschaffen.
                  
Opvang in de regio is de beste optie om illegale migratie tegen te gaan. Op het moment
                     dat men in veilige buurlanden is aangeland is per direct de dreiging, waarvoor men
                     meent te moeten vluchten, verdwenen. Een asielaanvraag in Nederland, vaak vele duizenden
                     kilometers en tientallen veilige landen verder, dient om die reden dan ook te worden
                     afgewezen. Onze asielcentra zitten vol veiligelanders, mensen die hier helemaal niet
                     hadden mogen zijn en hier de boel komen verstieren. Die moeten linea recta terug naar
                     het land van herkomst. Wat gaat u tijdens de informele JBZ-Raad ondernemen om dit
                     af te dwingen? Zolang deze illegale en vaak overlast veroorzakende asielzoekers niet
                     worden uitgezet, dienen ze tenminste te worden vastgezet om zo de overlast voor omwonenden
                     en kosten voor de Nederlandse samenleving te beperken. Wat gaat u tijdens de informele
                     JBZ-Raad doen om de EU-dictaten die dit belemmeren c.q. verbieden of moeilijk maken,
                     in te trekken? Welke landen vindt Nederland aan haar zijde om deze foute EU-regels
                     aan te passen?
                  
Ten aanzien van criminele schepen van allerlei NGO’s zoals Sea Watch 3, Alain Kurdi
                  etc., merken de leden van de PPV-fractie het volgende op. Gaat u tijdens de informele
                  JBZ-Raad met gelijkgestemde landen, zoals Italië, optrekken om te zorgen dat in lijn
                  met de motie Emiel van Dijk/Fritsma (19 637, nr. 2513), de Sea Watch 3, nooit meer onder Nederlandse vlag migranten in Noord Afrika gaat
                  oppikken? Kunt u de Italiaanse overheid van dit standpunt van de Kamer op de hoogte
                  brengen, zodat duidelijk is dat Nederland de facilitering van mensensmokkel niet tolereert
                  en Italië hierbij in Nederland een bondgenoot vindt? Zo nee, waarom niet?
               
Ten aanzien van de «samenwerking» met derde landen om hun onderdanen terug te nemen,
                  merken de leden van de PVV-fractie het volgende op. Kunt u uitleggen waarom bijvoorbeeld
                  Zweden en Spanje wel overeenkomsten hebben gesloten met Marokko om vervelende illegale
                  Marokkanen terug te nemen, en Nederland nog steeds illegale en overlast gevende Marokkanen
                  tolereert? Deelt u de mening dat landen die weigeren hun onderdanen terug te nemen,
                  per direct moeten worden gekort op hun ontwikkelingshulp, de landingsrechten van hun
                  luchtvaartmaatschappijen moeten worden ingetrokken en toeristische visa moeten worden
                  geweigerd om maar een kleine greep uit het grote aantal mogelijkheden te geven?
               
Ten aanzien van de permanente herverdeling van (illegale) migranten over de EU, merken
                  de leden van de PVV-fractie nog het volgende op. Italië en Malta zinspelen op een
                  mechanisme voor permanente herverdeling van migranten over de EU. Kunt u garanderen
                  dat u nooit namens Nederland met een dergelijk instrument akkoord zal gaan, zeker
                  gezien de aanzuigende werking die hiervan uitgaat en het signaal dit geeft aan de
                  mensensmokkelaars inclusief criminele NGO’s?
               
De leden van de D66-fractie blijven bezorgd over de stilstand in de discussie over
                     het Europese asielbeleid en het ontbreken van een fatsoenlijke en duurzame ontschepingsoplossing.
                     Op welke manier gaat u zich inzetten om deze discussie vlot te trekken? In het verslag
                     van de bijeenkomst van de JBZ-raad van 6 en 7 juni 2019 lezen de aan het woord zijnde
                     leden dat u in lijn met de motie Groothuizen c.s. gepleit heeft voor de robuuste inzet
                     van politieke en diplomatieke middelen om de evacuatie uit Libische detentiecentra
                     van door UNCHR erkende vluchtelingen te bespoedigen. Bovengenoemde leden vragen wat
                     de respons was van andere EU-lidstaten, en wat dit pleidooi concreet heeft opgeleverd.
                     Hoeveel vluchtelingen en migranten bevinden zich momenteel nog in de Libische detentiecentra
                     en hoeveel daarvan hebben zicht op een evacuatie op korte termijn? Hoeveel vluchtelingen
                     en migranten bevinden zich momenteel in het door UNHCR gerunde Gathering and Departure
                     Faciliteit (GDF) in Libië, in Niger als onderdeel van het Emergency Transit Mechanisme,
                     en hoeveel van deze vluchtelingen kunnen op korte termijn worden hervestigd? Tevens
                     vragen voornoemde leden of de 50 geëvacueerde vluchtelingen uit Libië die door de
                     Immigratie- en Naturalisatiedienst (IND) geselecteerd waren voor hervestiging in Nederland
                     in mei jl. al in Nederland zijn aangekomen. Welke hervestigingsmissies staan voor
                     het komende jaar nog op de planning en is dit aantal voldoende om het jaarlijks afgesproken
                     quotum van 500 hervestigingen te halen?
                  
Vanwege de stilstand in de discussie over het Europese asielsysteem is meerdere malen
                     aangedrongen op het vinden van een tijdelijke oplossing voor de ontscheping op de
                     Middellandse Zee. Hoewel de leden van de D66-fractie voorstander zijn van een duurzame
                     oplossing voor de lange termijn, zien zij ook de noodzaak van een tijdelijke oplossing
                     op korte termijn om een einde te maken aan ad hoc ontscheping. Deze ledenvragen wat
                     de huidige stand van zaken is omtrent het vinden van een tijdelijke oplossing en wat
                     uw inschatting is dat hier op korte termijn een oplossing gevonden wordt. Op welke
                     punten is volgens u nog geen overeenstemming en welke mogelijke oplossingen ziet u
                     hiervoor? Welke houding verwacht u van de andere lidstaten als het gaat om het vinden
                     van een snelle oplossing? Wat verwacht u van het Finse voorzitterschap op dit punt?
                  
De leden van de D66-fractie vragen tevens hoe het gaat met operatie Sophia. Wat is
                     de stand van zaken in de onderhandelingen over het mandaat dat op 30 september 2019
                     afloopt? In hoeverre wordt overwogen om op korte termijn weer marineschepen in te
                     zetten voor operatie Sophia? Wat zijn hierbij de overwegingen? Welk standpunt neemt
                     Nederland hierbij in? Wat is het krachtenveld? In hoeverre zijn er nog opvallende
                     resultaten te melden naar aanleiding van de monitoring van de Libische kustwacht sinds
                     deze enkel via de lucht plaatsvindt?
                  
De aan het woord zijnde leden vragen wat wordt verwacht van het Fins voorzitterschap
                     als het gaat om het vlot trekken van de discussie over een gezamenlijk Europees asielbeleid
                     en in het bijzonder het GEAS-pakket. Welke kansen ziet u op voortgang ten aanzien
                     van de individuele voorstellen en ten aanzien van het gehele pakket?
                  
De leden van de D66-fractie lezen in het nieuw gepubliceerde werkprogramma dat Finland
                  heeft uitgesproken dat zij de één-pakket benadering zo goed als kansloos acht, en
                  daarom wil focussen op het aannemen van voorstellen waar wel overeenstemming over
                  is. Deelt u deze opvatting? Zo ja, welke voorstellen verwacht u dat er op korte termijn
                  aangenomen kunnen worden en wat zal daarbij de opstelling van Nederland zijn? In hoeverre
                  ziet u nog een kans in plaats van enkel losse voorstellen aan te nemen, het GEAS-pakket
                  in kleinere subpakketten op te knippen en overeenstemming te vinden over deze subpakketten?
               
De leden van de GroenLinks-fractie brengen in herinnering dat de Kamer op 4 juli de
                     moties van het lid Van Ojik (Kamerstuk 19 637, nrs. 2515 en 2516) heeft aangenomen, waarin u wordt opgeroepen zich bilateraal en binnen de EU voor
                     in te zetten dat migranten die door de Libische kustwacht terug worden geleid naar
                     Libië naar opvanglocaties worden gebracht die onder toezicht van UNHCR staan, en om
                     er samen met andere landen voor te zorgen dat migranten die nog in detentiecentra
                     rond Tripoli zitten hier zo snel mogelijk uit geëvacueerd worden en naar een veilige
                     plek worden gebracht. Deze leden vragen of u deze twee punten in zal brengen tijdens
                     de werksessie over het migratiebeleid, en zo ja, of u de Kamer direct na afloop van
                     de JBZ-raad wilt informeren over de resultaten. Voornoemde leden vragen voorts welke
                     concrete resultaten u zult trachten te bereiken op de informele JBZ-raad om op zeer
                     korte termijn extra stappen te kunnen zetten.
                  
De leden van de GroenLinks-fractie hebben kennisgenomen van het verslag van de JBZ-raad
                     op 6 en 7 juni te Luxemburg. Zij vragen u een appreciatie te geven wanneer het Europees
                     parlement naar verwachting haar standpunt zal bepalen ten aanzien van de Terugkeerrichtlijn.
                  
Kunt u toelichten wat u bedoelt met de «uniformiteit en benodigde flexibiliteit» van
                     de voorstellen in het kader van het Meerjarig Financieel Kader (MFK)?
                  
De leden van de SP-fractie vragen of u exact kunt aangeven wat op de JBZ-raad wordt
                  ondernomen naar aanleiding van het verzoek van de VVD tijdens het algemeen overleg
                  over vreemdelingen- en asielbeleid op 4 juli jl. U zegde toe te inventariseren waar
                  de grens ligt tussen het faciliteren van mensensmokkel enerzijds en het redden van
                  drenkelingen anderzijds. Het is deze leden niet duidelijk wat u precies gaat doen.
                  Gaat u om een onderzoek vragen in de JBZ-Raad? Gaat u zelf onderzoek doen? Wanneer
                  komt u met resultaten naar de Kamer? Kunt u bevestigen dat drenkelingen te allen tijde
                  gered dienen te worden? De mensonterende en gevaarlijke migratie door de Sahara en
                  over de Middellandse Zee moet zoveel mogelijk worden ingedamd. Europa dient bescherming
                  te bieden aan de meest kwetsbare vluchtelingen, bij voorkeur door middel van hervestiging.
                  Gaat u ervoor zorgen dat een land als Niger veel meer hulp krijgt bij de opvang van
                  vluchtelingen en het bestrijden van mensensmokkel, zodat er weer plek vrijkomt vluchtelingen
                  uit het door oorlog geteisterde Libië te halen en de detentiecentra aldaar gesloten
                  kunnen worden? Wat is de stand van zaken als het gaat om de opvang en hervestiging
                  van vluchtelingen vanuit Niger? Hoeveel mensen komen in aanmerking voor hervestiging?
                  Hoeveel mensen worden daadwerkelijk gehervestigd door de EU en door Nederland? Wat
                  is de inzet van de regering omtrent de aantallen te hervestigen vluchtelingen?
               
De leden van de SP-fractie merken op dat de aanvraag voor een noodremprocedure voor
                     het opschorten van de visumliberalisatie met Albanië is mislukt. U heeft geen referentieperiode
                     opgegeven, zo lezen zij in de brief van de EU commissaris. Daarom is geen vergelijking
                     gemaakt met de periode dat voor Albanezen nog een visumplicht gold. De EU heeft maart–april
                     2018 vergeleken met maart-april 2019 en geen grote verschillen geconstateerd. Wat
                     voornoemde leden betreft had vanzelfsprekend een vergelijking moeten worden gemaakt
                     met de periode van vóór de visumliberalisatie. Waarom is niet heel duidelijk aangegeven
                     dat sinds de visumliberalisatie de problemen met criminele Albanezen in Nederland
                     enorm zijn toegenomen? Gaat u alsnog zorgen voor een uitspraak op basis van een vergelijking
                     met de periode van voor de visumliberalisatie? Dit is volledig in de geest van de
                     aangenomen motie hieromtrent. Wat gaat u nog meer ondernemen teneinde de ongecontroleerde
                     toegang van criminele Albanezen een halt toe te roepen? Deelt u de mening dat geen
                     sprake kan zijn van toetreding van Albanië tot de EU? Gaat u dat duidelijk maken bij
                     de komende JBZ-raad? Gaat u in Helsinki – conform de uitspraken van Minister-President
                     Rutte voor de verkiezingen – duidelijk maken dat geen sprake kan zijn van toetreding
                     van Roemenië en Bulgarije tot de Schengenzone?
                  
Het laatste wat we op dit moment kunnen gebruiken, zo vinden de aan het woord zijnde
                     leden, is een verdere destabilisering van het Midden-Oosten. De huidige bewegingen
                     van de VS richting Iran en vice versa, baren de leden van de SP-fractie grote zorgen.
                     Escalatie zal vele miljoenen mensen kunnen treffen en op de vlucht doen slaan. Deelt
                     u deze mening, zo vragen deze leden. Gaat u op de komende de JBZ-raad aandringen op
                     de-escalatie inzake de kwestie Iran?
                  
3. Werklunch – Kunstmatige Intelligentie
               
De leden van de CDA-fractie lezen in de geannoteerde agenda dat er tijdens een werklunch
                  gesproken zal worden over kunstmatige intelligentie. Deze leden delen de mening dat
                  er een mensgerichte aanpak dient te zijn wanneer het om kunstmatige intelligentie
                  gaat, in het bijzonder wanneer het gaat om de toepassing van kunstmatige intelligentie
                  door de overheid. Kunt u aandacht besteden aan het borgen van grondrechten en ethiek
                  bij het verder uitwerken van toepassingen van kunstmatige intelligentie in Europa
                  zoals ook bedoeld in motie Amhaouch c.s. (Kamerstuk 26 643, nr. 566)?
               
II Justitie, grondrechten en burgerschap
               
1. Werksessie II – De toekomst van de justitiële samenwerking: strafrechtelijke samenwerking,
                  detentie en alternatieven
               
De leden van de CDA-fractie lezen dat het Finse voorzitterschap werk wil maken van
                  het aandacht besteden aan alternatieve straffen. Daartoe worden drie vragen gesteld
                  door het Finse voorzitterschap. De eerste vraag betreft een consultatie van alle lidstaten
                  en hun ervaringen met alternatieve straffen. Voornoemde leden vragen u welke beste
                  praktijken uit Nederland ten aanzien van alternatieve straffen door u genoemd zullen
                  gaan worden en waarom. Verder vragen de aan het woord zijnde leden hoe zij het onderdeel
                  uit de geannoteerde agenda moeten lezen waarin wordt gesteld dat er geen behoefte
                  is aan nieuwe wetgeving op het terrein van het gevangeniswezen of alternatieven voor
                  detentie. Betekent dit dat u niet openstaat voor ervaringen uit de andere landen?
               
2. Overig
               
De leden van de VVD-fractie maken graag van de gelegenheid gebruik te vragen naar
                  de voortgang van het voorstel van de Europese Commissie voor een richtlijn over representatieve
                  vorderingen ter bescherming van de collectieve belangen van consumenten (COM 2018
                  (184). Zij vragen dit in het kader van het onlangs aangenomen wetsvoorstel wet afwikkeling
                  massaschade in collectieve actie (Kamerstuk 34 608). Zal de voorgenomen richtlijn van de Europese Commissie consequenties hebben voor
                  dit reeds aangenomen wetsvoorstel? Zo ja, welke?
               
Ondertekenaars
- 
              
                  Eerste ondertekenaar
P.H. van Meenen, voorzitter van de vaste commissie voor Justitie en Veiligheid - 
              
                  Mede ondertekenaar
P.F.L.M. Tielens-Tripels, griffier 
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.