Inbreng verslag schriftelijk overleg : Inbreng verslag van een schriftelijk overleg over het Besluit houdende wijziging van het Besluit openbaarmaking toezicht- en uitvoeringsgegevens Gezondheidswet en Jeugdwet (tweede tranche) (Kamerstuk 34111-28)
2019D09067 INBRENG VERSLAG VAN EEN SCHRIFTELIJK OVERLEG
In de vaste commissie voor Volksgezondheid, Welzijn en Sport bestond bij enkele fracties
behoefte een aantal vragen en opmerkingen voor te leggen aan de Minister van Volksgezondheid,
Welzijn en Sport over het Besluit houdende wijziging van het Besluit openbaarmaking
toezicht- en uitvoeringsgegevens Gezondheidswet en Jeugdwet (tweede tranche) (Kamerstuk
34 111, nr. 28).
De voorzitter van de commissie, Lodders
De adjunct-griffier van de commissie, Bakker
Inhoudsopgave
blz.
I.
Vragen en opmerkingen vanuit de fracties
2
II.
Reactie van de Minister
3
I. Vragen en opmerkingen vanuit de fracties
Vragen en opmerkingen van de leden van de VVD-fractie
De leden van de VVD-fractie hebben met interesse kennisgenomen van de voorliggende
wijziging. De kwaliteit van de zorg is gebaat bij een transparante, veilige cultuur
waar melding gemaakt wordt van calamiteiten en waar geleerd wordt van fouten. Het
openbaar maken van calamiteitenrapporten draagt bij aan deze transparantie. Deze leden
hebben over de voorliggende wijziging enkele opmerkingen en vragen.
De zorgsector is erbij gebaat wanneer van fouten kan worden geleerd. Deze maatregel
zal er toe leiden dat meer informatie openbaar wordt gemaakt dan voorheen. De leden
van de VVD-fractie hopen dat dit zal leiden tot een lerend effect onder zorgaanbieders.
Zij onderschrijven tevens het belang van een cultuur waarbinnen het melden van calamiteiten
als normaal beschouwd wordt. De maatregelen die de Minister genomen heeft om de zorgverlener
of hulpverlener te beschermen, juichen deze leden toe. Immers, een calamiteit hoeft
niet te betekenen dat er verwijtbaar is gehandeld. Wanneer calamiteiten openbaar zijn
gemaakt, moet het niet mogelijk zijn om deze te herleiden naar een individuele zorgverlener
of hulpverlener. In dit licht bezien begrijpen genoemde leden dat ervoor is gekozen
om de naam van de aanbieder niet openbaar te maken wanneer er op de datum van een
calamiteit in totaal tien of minder hulpverleners werkzaam waren. Wel vragen deze
leden de Minister om toe te lichten waarom gekozen is voor het aantal van tien hulpverleners
en niet voor een hoger of een lager aantal hulpverleners dat werkzaam was bij de zorginstelling
op de datum van de calamiteit.
Hoewel de voorliggende wijziging volgens de leden van de VVD-fractie bijdraagt aan
de kwaliteit van de gezondheidszorg, constateren zij tevens dat dit bijdraagt aan
de administratieve lastendruk die medewerkers in de zorg ervaren. Kan de Minister
concreet toelichten welke nieuwe handelingen een zorgverlener of hulpverlener bij
het melden van een calamiteit na deze wijziging moet verrichten? Beperkt dit zich
tot de reactie op het calamiteitenrapport bij openbaarmaking en het vermelden van
het aantal werkzame zorgverleners op de datum van de calamiteit?
Vragen en opmerkingen van de leden van de PVV-fractie
De leden van de PVV-fractie hebben kennisgenomen van de brief betreffende de openbaarmaking
van calamiteitenrapporten. Deze leden kunnen zich vinden in het feit dat de Inspectie
Gezondheidszorg en Jeugd (IGJ) meer informatie openbaar gaat maken. In de nota van
toelichting wordt ingegaan op het niet herleidbaar maken van een melding naar de identiteit
van de hulpverlener, terwijl deze leden niets kunnen vinden over het niet herleidbaar
maken van een melding naar de identiteit van een patiënt of cliënt. Kan de Minister
toelichten hoe de privacy van de patiënt of cliënt geborgd wordt? De leden van de
PVV-fractie vragen zich af waarom dit niet in het besluit verwerkt is.
Vragen en opmerkingen van de leden van de SP-fractie
De leden van de SP-fractie hebben kennisgenomen van het Besluit houdende wijziging
van het Besluit openbaarmaking toezicht- en uitvoeringsgegevens Gezondheidswet en
Jeugdwet (tweede tranche).
De leden van de SP-fractie zijn tevreden over de beslissing om calamiteitenrapporten
die de Inspectie voor de Gezondheidszorg en Jeugd opstelt, openbaar te maken. Wel
hebben deze leden nog de vraag waarom de naam van een zorgaanbieder waar een calamiteit
heeft plaatsgevonden, niet genoemd zal worden in het calamiteitenrapport. Genoemde
leden begrijpen dat het niet wenselijk is dat bij een kleine organisatie waar een
calamiteit heeft plaatsgevonden, dit herleidbaar is naar een of meerdere zorgverleners
die een fout hebben gemaakt. Echter vinden deze leden het wenselijk dat wel de naam
van de zorgaanbieder bekend wordt gemaakt, gezien transparantie en het leren van fouten
geldt voor alle zorgaanbieders en een algemene uitzonderingsmogelijkheid niet past
in het stelsel van actieve openbaarmaking. De leden van de SP-fractie vragen of de
Minister bereid is om terug te komen op dit besluit en ook bij kleine zorgaanbieders
altijd de naam te laten vermelden in calamiteitenrapporten.
II. Reactie van de Minister
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
W.J.H. Lodders, voorzitter van de vaste commissie voor Volksgezondheid, Welzijn en Sport -
Mede ondertekenaar
J. Bakker, adjunct-griffier
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.