Memorie van toelichting : Memorie van toelichting
35 095 XII Wijziging van de begrotingsstaten van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (XII) voor het jaar 2018 (wijziging samenhangende met de Najaarsnota)
Nr. 2
MEMORIE VAN TOELICHTING
A. ARTIKELGEWIJZE TOELICHTING BIJ HET WETSVOORSTEL
Wetsartikelen 1 en 2
De begrotingsstaten die onderdeel zijn van de Rijksbegroting, worden op grond van
artikel 1, derde lid, van de Comptabiliteitswet 2001 elk afzonderlijk bij de wet vastgesteld
en derhalve ook gewijzigd. Het onderhavige wetsvoorstel strekt ertoe om voor het jaar
2018 wijzigingen aan te brengen in:
1. De departementale begrotingsstaat van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat.
2. De begrotingsstaat inzake de agentschappen van dit ministerie.
De in de begrotingsstaat opgenomen begrotingsartikelen worden in onderdeel B van deze
memorie van toelichting toegelicht (de zgn. begrotingstoelichting).
De Minister van Infrastructuur en Waterstaat,
C. van Nieuwenhuizen Wijbenga
B. BEGROTINGSTOELICHTING
INHOUDSOPGAVE
1.
Leeswijzer
2
2.
Het beleid
2
2.1
Overzicht belangrijkste uitgaven- en ontvangstenmutaties
2
2.2
De beleidsartikelen
4
2.3
De niet-beleidsartikelen
19
2.4
De agentschappen
21
1. Leeswijzer
Algemeen
De opzet en structuur van de onderliggende begroting voor Hoofdstuk XII is gebaseerd
op de rijksbegrotingsvoorschriften van het Ministerie van Financiën. In de Rijksbegrotingsvoorschriften
2018 zijn onderstaande uniforme ondergrenzen opgenomen, welke worden gehanteerd bij
het toelichten van begrotingsmutaties op het niveau van artikelonderdeel.
Model 2.25 Rijksbegrotingsvoorschriften 2018
Omvang begrotingsartikel
(stand ontwerpbegroting)
in € miljoen
Beleidsmatige mutaties
(ondergrens in € miljoen)
Technische mutaties
(ondergrens in €
miljoen)
< 50
1
2
=> 50 en < 200
2
4
=> 200 < 1.000
5
10
=> 1.000
10
20
Opbouw
Dit wetsvoorstel kent een opbouw waarbij afhankelijk van de informatievraag- en behoefte
verder kan worden ingezoomd. Deze verdiepingsslag is als volgt opgebouwd:
1. In de begroting(wet)staat zijn de wijzigingen op de begrotingsstaat van het jaar 2018
voor de begroting van Infrastructuur en Waterstaat (XII) opgenomen. Deze dient ter
autorisatie van de mutaties die op artikelniveau in de verplichtingen-, uitgaven-
en ontvangstenramingen worden voorgesteld bij deze Tweede suppletoire begroting.
2. In het overzicht in paragraaf 2.1 zijn de belangrijkste uitgaven- en ontvangstenmutaties
opgenomen, die op hoofdlijnen inzicht verstrekt in de belangrijkste budgettaire voorstellen
die leiden tot wijzing van de begroting 2018 (Kamerstukken II, 2017–2018, 34 775 XII, nr. 1). Hiermee kan snel een indruk worden verkregen van de inhoud van dit wetsvoorstel.
3. In de artikelsgewijze toelichting (paragraaf 2.2 beleidsartikelen en paragraaf 2.3
niet-beleidsartikelen) zijn in de tabellen budgettaire gevolgen van beleid de mutaties
in de Tweede suppletoire begroting 2018 uitgesplitst in miljoenennota- en najaarsnotamutaties.
De miljoenennotamutaties zijn reeds in de, aan uw Kamer voorgelegde, Ontwerpbegroting
2019 (Kamerstukken II, 2018–2019, 35 000 XII, nr. 1) toegelicht. De begrotingsmutaties van de najaarsnota worden toegelicht op basis
van bovengenoemde staffel en/of beleidsmatig relevant.
4. In de paragraaf agentschappen (zie paragraaf 2.4) staan de aanpassingen in de exploitatie-
en kasstroomoverzichten van de agentschappen waarbij sprake is van cumulatieve mutaties
(in totaal) groter dan 5% van de oorspronkelijk vastgestelde begroting of cumulatieve
mutaties (in totaal) groter dan € 20 miljoen ten opzichte van de oorspronkelijk vastgestelde
begroting.
Inboeking onderuitputting
In het voorjaar van 2018 zijn er extra middelen vrijgemaakt voor onder andere het
gasbesluit, de inrichting van LNV en de Brexit-voorbereiding. Hiervoor is dekking
gevonden in de structurele onderuitputting op de verschillende departementale begrotingen.
Op de beleidsbegroting van IenW is een structurele onderuitputting van € 20 miljoen
oplopend naar € 23 miljoen vanaf 2021 ingeboekt in afwachting van concrete invulling.
In de loop van het jaar wordt deze concreet ingevuld met onderuitputting waarvan bij
aanvang van het jaar nog niet bekend is waar deze precies optreedt.
2. Het beleid
2.1 Overzicht belangrijkste uitgaven- en ontvangsten mutaties
De onderstaande tabel geeft de belangrijkste wijzigingen in de uitgaven en inkomsten
aan ten opzichte van de Miljoenennota 2019. Een meer gedetailleerd overzicht van de
mutaties per artikel is te vinden bij de budgettaire gevolgen van beleid in paragraaf
2.2 (de beleidsartikelen) en 2.3 (de niet-beleidsartikelen).
Suppletoire mutaties 2018 (Tweede suppletoire begroting) (bedragen x € 1.000)
Artikel
Uitgaven
Ontvangsten
Stand vastgestelde begroting 2018
8.357.500
247.500
Stand 1e suppletoire begroting 2018
9.038.900
33.100
Mutaties Miljoenennota 2019 (uitkomst 2018)
– 734.200
– 2.500
Belangrijkste suppletoire mutaties
– 89.000
1. Interdepartementale Overboekingen
– Waarvan uit het Infrastructuurfonds
26
– 55.900
– Waarvan uit het Deltafonds
26
3.900
– Waarvan uit het Hoofdstuk XII
div.
– 33.000
– 4.000
– 500
2. Diversen
Stand 2e suppletoire begroting 2018
8.215.700
30.100
Toelichting
1. interdepartementale overboekingen
Dit betreft diverse interdepartementale overboekingen naar het Provincie-, Gemeente-
en het BTW-compensatiefonds voor onder andere het project aansluiting A6 Lelystad
Airport (€ 14,1 miljoen), het project Extra Sneltrein Groningen-Leeuwarden (€ 31,8
miljoen) en het project Rotterdamse Baan (€ 8 miljoen) vanuit het Infrastructuurfonds
en een ontvangst (€ 3,5 miljoen) voor Cyber Security ten behoeve van het Security
Operation Center van RWS op het Deltafonds. Vanuit Hoofdstuk XII bestaan de interdepartementale
overboekingen voornamelijk uit een bijdrage geleverd aan het Provincie-, Gemeente-
en het BTW-compensatiefonds voor diverse saneringsopgaves (€ 13,6 miljoen), binnenstedelijke
knelpunten in relatie tot het Nationale Samenwerkingsprogramma Luchtkwaliteit (NSL)
2018 (€ 9,5 miljoen) en de Green Deal Zero-emissie Stadslogistiek (€ 3,6 miljoen).
2.2 De beleidsartikelen
In de tabellen budgettaire gevolgen van beleid zijn de mutaties in de Tweede suppletoire
begroting 2018 uitgesplitst in miljoenennota- en najaarsnotamutaties. De miljoenennotamutaties
zijn reeds in de, aan uw Kamer voorgelegde, Ontwerpbegroting 2019 (Kamerstukken II,
2018–2019, 35 000 XII, nr. 1) toegelicht. De najaarsnotamutaties worden onder de tabellen op het niveau van het
artikelonderdeel toegelicht. Dit rekening houdend met de normering zoals eerder met
uw Kamer is gedeeld.
Artikel 11 Integraal waterbeleid
Tabel budgettaire gevolgen van beleid, beleidsartikel 11 (Tweede suppletoire begroting)
(Bedragen x € 1.000)
11
Integraal waterbeleid
Vastgestelde begroting
Stand 1e suppletoire begroting
(2)
Mutaties 2e suppletoire begroting (3)
Stand 2e suppletoire begroting (4)=(2+3)
Mutaties Miljoenennota
Overige mutaties 2e suppletoire begroting
Verplichtingen
33.076
36.959
– 2.800
4.879
39.038
Waarvan garantieverplichtingen
Uitgaven
45.789
52.655
– 3.011
– 1.034
48.610
Waarvan juridisch verplicht
84%
93%
11.01
Algemeen waterbeleid
34.677
39.674
– 2.281
– 879
36.514
11.01.01
Opdrachten
6.556
10.501
– 2.683
– 1.179
6.639
– Overige opdrachten
6.556
10.501
– 2.683
– 1.179
6.639
11.01.02
Subsidies
12.632
14.562
14.562
– Overige subsidies
1.030
1.240
1.240
– Partners voor Water 4 (HGIS)
11.602
13.322
13.322
11.01.03
Bijdragen aan agentschappen
15.489
14.561
402
300
15.263
– Waarvan bijdrage aan KNMI
460
410
12
300
722
– Waarvan bijdrage aan RWS
15.029
14.151
390
14.541
11.01.04
Bijdragen aan medeoverheden
50
50
– Overige bijdragen aan medeoverheden
50
50
11.02
Waterveiligheid
3.011
2.921
– 68
– 150
2.703
11.02.01
Opdrachten
3.011
2.921
– 68
– 150
2.703
– Overige opdrachten
3.011
2.921
– 68
– 150
2.703
11.03
Grote oppervlaktewateren
2.054
3.385
– 671
– 5
2.709
11.03.01
Opdrachten
2.054
3.385
– 671
– 5
2.709
11.04
Waterkwaliteit
6.047
6.675
9
0
6.684
11.04.01
Opdrachten
4.227
4.434
9
– 141
4.302
11.04.02
Subsidies
400
436
436
– Overige subsidies
400
436
436
11.04.04
Bijdragen aan medeoverheden
325
325
325
– Overige bijdragen aan medeoverheden
325
325
325
11.04.05
Bijdragen aan (inter-)nationale organisaties
1.095
1.480
141
1.621
– Overige bijdragen aan (inter-)nationale organisaties
1.095
1.480
141
1.621
Ontvangsten
278
319
597
Verplichtingen
De verhoging van het verplichtingenbudget met per saldo € 4,9 miljoen wordt met name
veroorzaakt door de Blue deal HGIS van € 5,7 miljoen. Voor de Blue deal HGIS wordt
eind 2018 in samenwerking met het Ministerie van Buitenlandse Zaken een meerjarenverplichting
aangegaan voor de uitvoering van een meerjarenprogramma door de Unie van Waterschappen
over de periode 2018 tot en met 2022. Hiervoor wordt verplichtingenbudget uit 2019
tot en met 2022 naar voren gehaald. Daarentegen staat een verlaging van het verplichtingenbudget
door de meevaller op de eindafrekening van het project icoon Afsluitdijk van € 0,8
miljoen.
Uitgaven
11.01 Algemeen Waterbeleid
Overige opdrachten
De verlaging van het kasbudget wordt met name veroorzaakt door de meevaller op de
eindafrekening van het project icoon Afsluitdijk van € 0,8 miljoen. De vrijvallende
middelen worden ingezet voor het bodemsaneringsproject Rotterdam. Ook de vertraging
bij het Europese onderzoeksprogramma Eranet for Climate Services zorgt voor een verlaging
van het benodigd kasbudget (€ 0,3 miljoen). Vertraging is ontstaat doordat de projecten
later zijn gestart dan voorzien door o.a. problemen met buitenlandse financiers.
Artikel 13 Bodem en Ondergrond
Tabel budgettaire gevolgen van beleid, beleidsartikel 13 (Tweede suppletoire begroting
jaar 2018) (Bedragen x € 1.000)
13
Ruimtelijke ontwikkeling
Vastgestelde begroting
Stand 1e suppletoire begroting (2)
Mutaties 2e suppletoire begroting (3)
Stand 2e suppletoire begroting (4)=(2+3)
Mutaties Miljoenennota
Overige mutaties 2e suppletoire begroting
Verplichtingen
57.228
52.218
25.349
– 15.914
61.653
Waarvan garantieverplichtingen
Uitgaven
53.840
41.797
– 2.751
– 16.035
23.011
Waarvan juridisch verplicht
85%
100%
13.03
Gebiedsontwikkeling
90
0
0
13.03.01
Opdrachten
30
0
0
– Overige opdrachten
30
0
0
13.03.02
Subsidies
60
0
0
– Overige subsidies
60
0
0
13.03.03
Bijdragen aan agentschappen
0
0
0
– Overige bijdragen aan agentschappen
0
0
0
13.03.04
Bijdragen aan medeoverheden
0
0
0
– Overige bijdragen aan medeoverheden
0
0
0
13.04
Ruimtegebruik bodem
46.950
34.897
– 2.817
– 13.392
18.688
13.04.01
Opdrachten
4.740
9.949
– 2.635
– 870
6.444
– Overige opdrachten
2.505
4.675
129
– 429
4.375
– Bodem en STRONG
2.235
5.274
– 2.764
– 441
2.069
13.04.02
Subsidies
13.707
15.119
– 6.508
– 1.309
7.302
– Bedrijvenregeling
8.684
8.684
– 6.508
135
2.311
– Subsidie Caribisch Nederland
5.023
6.435
– 1.444
4.991
13.04.03
Bijdragen aan agentschappen
2.623
3.501
68
3.569
– Waarvan bijdrage aan agentschap RWS
2.623
3.501
68
3.569
13.04.04
Bijdragen aan medeoverheden
25.880
6.328
6.258
– 11.213
1.373
– Meerjarenprogramma Bodem
25.880
6.184
6.258
– 11.069
1.373
– Overige bijdragen aan medeoverheden
0
144
– 144
0
13.05
Eenvoudig Beter
6.800
6.900
66
– 2.643
4.323
13.05.01
Opdrachten
3.400
3.500
– 22
– 2.643
835
– Overige opdrachten
3.400
3.500
– 22
– 2.643
835
13.05.02
Subsidies
0
0
0
– Stimulatieregeling implementatie Omgevingswet
0
0
0
13.05.03
Bijdragen aan agentschappen
3.400
3.400
88
3.488
– Waarvan bijdrage aan RWS
3.400
3.400
88
3.488
Ontvangsten
8.824
2.950
– 2.950
0
Verplichtingen
De verlaging van het verplichtingenbudget komt met name door diverse bodemsaneringsprojecten.
Het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat draagt via het Gemeentefonds bij aan
de volgende bodemsaneringsopgaven: gebiedsgerichte aanpak in het havengebied Rotterdam,
de petroleumhaven in Amsterdam, het vetgasterrein in Amersfoort en de sanering van
verontreinigde bodem in Dordrecht. Dit jaar gaat het om een bedrag van € 13,6 miljoen.
Tevens komt de verlaging van het verplichtingenbudget door de Inspectieview Milieu
waarbij de structurele beheerkosten van € 1,1 miljoen nu in beeld zijn. Tot slot komt
de verlaging van het verplichtingenbudget voornamelijk door een opdrachtverstrekking
aan het RIVM met betrekking tot het onderwerp normen en instrumentarium bodem en een
opdrachtverstrekking aan NEN voor ondersteuning ten aanzien van normdocumenten met
betrekking tot regelgeving (€ 0,5 miljoen).
Uitgaven
13.04 Ruimtegebruik bodem
Subsidies Caribisch Nederland
De verlaging van het subsidiebudget met € 1,4 miljoen wordt veroorzaakt door een overboeking
binnen artikelonderdeel van Subsidies Caribisch Nederland naar Meerjarenprogramma
Bodem.
Meerjarenprogramma Bodem
De verlaging van het kasbudget op het artikelonderdeel Ruimtelijk bodem komt met name
door de bij de verplichtingen toegelichte bodemsaneringsprojecten (€ 13,6 miljoen).
Daarentegen wordt het kasbudget verhoogd door een meevaller op de eindafrekening van
het project icoon Afsluitdijk (€ 0,8 miljoen) en door een bijdrage voor Eranet vanaf
artikel 11 (€ 0,3 miljoen).
13.05 Eenvoudig Beter
Overige opdrachten
De verlaging van het kasbudget op het artikelonderdeel Eenvoudig Beter wordt veroorzaakt
door de vertraging bij de implementatie van de omgevingswet. Deze middelen (€ 2,6
miljoen) worden voornamelijk ingezet voor een bijdrage aan ILT op artikel 24 ten behoeve
van met name de tariefverhoging 2018 en voor de beheerskosten applicatie Inspectieview
Milieu.
Artikel 14 Wegen en verkeersveiligheid
Tabel budgettaire gevolgen van beleid, beleidsartikel 14 (Tweede suppletoire begroting
jaar 2018) (Bedragen x € 1.000)
14
Wegen en verkeersveiligheid
Vastgestelde begroting
Stand 1e suppletoire begroting (2)
Mutaties 2e suppletoire begroting (3)
Stand 2e suppletoire begroting (4)=(2+3)
Mutaties Miljoenen nota
Overige mutaties 2e suppletoire begroting
Verplichtingen
27.319
30.492
4.343
5.187
40.022
Waarvan garantieverplichtingen
Uitgaven
36.725
39.808
3.772
3.602
47.182
Waarvan juridisch verplicht
84%
100%
14.01
Netwerk
20.575
23.658
3.430
3.610
30.698
14.01.01
Opdrachten
15.304
18.387
834
– 759
18.462
– Opdrachten Wegverkeersbeleid
1.146
5.026
– 2.150
– 86
2.790
– Beter Benutten / Programma Innovatie Mobiliteit
10.141
10.994
250
1.344
12.588
– Overige Opdrachten
4.017
2.367
2.734
– 2.017
3.084
14.01.02
Subsidies
650
650
840
1.490
14.01.03
Bijdragen aan agentschappen
4.621
4.621
2.596
7.217
14.01.04
Bijdragen aan medeoverheden
0
3.529
3.529
14.02
Veiligheid
16.150
16.150
342
– 8
16.484
14.02.01
Opdrachten
6.218
6.218
– 71
– 916
5.231
14.02.02
Subsidies
8.401
8.401
182
108
8.691
14.02.03
Bijdragen aan agentschappen
584
584
11
595
14.02.05
Bijdragen aan internationale organisaties
30
30
30
14.02.06
Bijdragen aan ZBO’s/RWT’s
917
917
220
800
1.937
Ontvangsten
6.782
6.782
– 2.042
4.740
Verplichtingen
De ophoging van het verplichtingenbudget bij de Tweede suppletoire begroting 2018
met € 5,2 miljoen komt met name door een overboeking vanuit het Infrastructuurfonds
(€ 4,1 miljoen). De inzet van deze middelen is nader toegelicht bij de uitgaven. Daarnaast
is voor het aangaan van meerjarige overeenkomsten voor kennisplatvorm tunnelveiligheid
respectievelijk militaire mobiliteit verplichtingenbudget (€ 1,1 miljoen) vanuit latere
jaren naar 2018 overgeheveld.
Uitgaven
14.01 Netwerk
14.01.01 Opdrachten
Overige opdrachten
Vanuit de Klimaat enveloppe regeerakkoord, waarvoor bij incidentele suppletoire begroting
2018 middelen aan dit artikelonderdeel zijn toegevoegd, is € 2 miljoen overgeboekt
naar het Provincie- en Btw-compensatiefonds voor het Programma Duurzame mobiliteit.
De middelen worden ingezet als cofinanciering bij verschillende regionale projecten
en in de decembercirculaire gepubliceerd.
Better Benutten/programma innovatie mobiliteit
Ten behoeve van opdrachten van de Innovatieunit, onderdeel van het programma Beter
Benutten, is vanuit de voor dit doel bij het Infrastructuurfonds gereserveerde middelen
(€ 1,8 miljoen) naar dit instrument overgeheveld. Hiervan is € 0,4 miljoen overgeheveld
naar het Ministerie van OCW voor de Task Force Beter Benutten Onderwijs en Openbaar
Vervoer en € 0,1 miljoen naar artikel 17 luchtvaart voor onderzoek naar het ontwerp
en bouw van een (prototype) elektrisch taxitractor.
14.01.02 Subsidies
Ten behoeve van de bijdrage aan de subsidie Wandel en Fiets worden middelen (0,8 miljoen)
overgeheveld uit het gereserveerde budget van Programma Fiets op het Infrastructuurfonds.
14.01.04 Bijdragen aan medeoverheden
Ten behoeve van de eenmalige impuls aan Caribisch Nederland voor wegen worden er middelen
overgeheveld van het Infrastructuurfonds (€ 3,5 miljoen) conform het Regeerakkoord.
14.02 Veiligheid
De wijzigingen bij Tweede suppletoire begroting 2018 binnen dit artikelonderdeel zijn kleiner dan de gehanteerde norm en worden daarom niet uiteengezet (zie
de leeswijzer).
Ontvangsten
Vanuit de Stichting Buisleidingstraat zijn de ontvangsten lager dan geraamd. Om deze
lagere ontvangst op te vangen wordt de reservering die hiervoor op het Infrastructuurfonds
staat aangesproken (€ 2 miljoen).
Artikel 16 Openbaar Vervoer en Spoor
Tabel budgettaire gevolgen van beleid, beleidsartikel 16 (Tweede suppletoire begroting
jaar 2018) (Bedragen x € 1.000)
16
Openbaar vervoer en spoor
Vastgestelde begroting
Stand 1e suppletoire begroting (2)
Mutaties 2e suppletoire begroting (3)
Stand 2e suppletoire begroting (4)=(2+3)
Mutaties Miljoenen nota
Overige mutaties 2e suppletoire begroting
Verplichtingen
7.846
7.465
245
– 784
6.926
Waarvan garantieverplichtingen
Uitgaven
18.622
18.976
316
– 2.909
16.383
Waarvan juridisch verplicht
88%
94%
16.01
Spoor
18.622
18.976
316
– 2.909
16.383
16.01.01
Opdrachten
6.382
6.634
269
– 1.809
5.094
16.01.02
Subsidies
8.934
9.036
30
– 1.100
7.966
– Subsidieregeling Derde Spoor
0
0
0
– 1.100
– 1.100
– Overige subsidies
8.934
9.036
30
0
9.066
16.01.03
Bijdragen aan agentschappen
919
919
17
936
16.01.04
Bijdragen aan medeoverheden
2.287
2.287
2.287
16.01.05
Bijdragen aan internationale organisaties
100
100
100
Ontvangsten
0
143
143
Verplichtingen
De wijzigingen bij de Tweede suppletoire begroting 2018 zijn kleiner dan de gehanteerde
norm en worden daarom niet uiteengezet (zie de leeswijzer).
16.01 Spoor
Overige opdrachten
De verlaging van het opdrachtenbudget (€ 1,8 miljoen) wordt voornamelijk veroorzaakt
door een overboeking naar het Ministerie van Economische Zaken en Klimaat ten behoeve
van de toezichtstaken die Autoriteit Consumenten en Mededinging uitvoert in het kader
van het Spoorwegwet.
16.01.02 Subsidies
Ten behoeve van de subsidieregeling Derde Spoor worden middelen (€ 1,1 miljoen) overgeheveld
naar het Infrastructuurfonds doordat er minder aanspraak op de regeling wordt gemaakt
dan verwacht.
Artikel 17 Luchtvaart
Tabel budgettaire gevolgen van beleid, beleidsartikel 17 (Tweede suppletoire begroting
jaar 2018) (Bedragen x € 1.000)
17
Luchtvaart
Vastgestelde begroting
Stand 1e suppletoire begroting (2)
Mutaties 2e suppletoire begroting (3)
Stand 2e suppletoire begroting (4)=(2+3)
Mutaties Miljoenen nota
Overige mutaties 2e suppletoire begroting
Verplichtingen
38.305
54.365
– 20.217
– 12.418
21.730
Waarvan garantieverplichtingen
23.000
23.000
– 23.000
Uitgaven
15.162
18.097
2.029
1.051
21.177
Waarvan juridisch verplicht
92%
88%
17.01
Luchtvaart
15.162
18.097
2.029
1.051
21.177
17.01.01
Opdrachten
4.926
7.103
2.660
1.966
11.729
– Opdrachten GIS
284
284
0
1.073
1.357
– Overige Opdrachten
4.642
6.819
2.660
893
10.372
17.01.02
Subsidies
3.474
4.232
32
– 972
3.292
17.01.03
Bijdragen aan agentschappen
5.186
5.186
– 663
– 279
4.244
– Waarvan bijdrage aan KNMI
14
14
14
– Waarvan bijdrage aan RWS
424
424
3
– 279
148
– Waarvan bijdrage aan RWS (Caribisch Nederland)
4.748
4.748
– 666
4.082
17.01.04
Bijdragen aan medeoverheden
0
504
504
– Bijdragen aan medeoverheden Caribisch Nederland
0
504
504
17.01.05
Bijdragen aan internationale organisaties
1.476
1.476
– 296
1.180
17.01.06
Bijdragen aan ZBO’s/RWT’s
100
100
128
228
– LVNL
100
100
128
228
Ontvangsten
1.115
1.925
– 311
1.614
Verplichtingen
Bij deze Tweede Suppletoire begroting 2018, wordt verplichtingenbudget (€ 13,9 miljoen)
vanuit 2018 naar de juiste jaren verplaatst om aan te sluiten bij de kasbudgetten
in die betreffende jaren. De kasbudgetten zijn eerder al in de juiste jaren geplaatst.
Het betreffen de middelen voor wederopbouw van de luchthaven en erosieproblematiek
van de klif op Sint Eustatius. Deze middelen zijn middels een Incidentele suppletoire
begroting in 2018 toegevoegd aan de begroting van IenW.
17.01 Luchtvaart
17.01.01 Opdrachten
De belangrijkste mutaties bij Najaarsnota zijn de volgende.
In 2018 zijn percelen aangekocht van eigenaren met een grondpositie in het geluids-
en veiligheidssloopzone Schiphol (GIS) binnen het Luchthaven indelingsbesluit. Daarnaast
wordt rekening gehouden met uitgaven in het kader van de klacht- en garantieregeling
en het betalen van schadeclaims. Hiervoor is het opdrachtenbudget met € 1,1 miljoen
opgehoogd.
Er zijn minder opdrachten verleend waarvoor van de Federal Aviation Administration
(FAA) gelden worden ontvangen. Het betreft een verlaging van € 0,6 miljoen.
Voor de voorbereiding en aanbesteding van het herstel van de klif Fort Oranje in Sint-Eustatius
is een bijdrage van € 0,7 miljoen van het ministerie Binnenlandse Zaken ontvangen.
De bijdrage voor compenserende maatregelen tijdens de tijdelijke sluiting van de baan
Saba (€ 0,5 miljoen) zijn overgeboekt van het opdrachtenbudget naar het budget bijdragen
aan medeoverheden.
17.01.02 Subsidies
Dit betreft voornamelijk de overboeking van het subsidiebudget van Vliegveld Twente
van € 0,75 miljoen, omdat de subsidie ten behoeve van de luchthaven Twente niet meer
in 2018 zal plaatsvinden. Dit budget wordt overgeboekt naar het opdrachtenbudget en
is noodzakelijk op grond van de regelgeving behorende bij het isolatieprogramma Lelystad.
Artikel 18 Scheepvaart en Havens
Tabel budgettaire gevolgen van beleid, beleidsartikel 18 (Tweede suppletoire begroting
jaar 2018) (Bedragen x € 1.000)
18
Scheepvaart en Havens
Vastgestelde begroting
Stand 1e suppletoire begroting (2)
Mutaties 2e suppletoire begroting (3)
Stand 2e suppletoire begroting (4)=(2+3)
Mutaties Miljoenen nota
Overige mutaties 2e suppletoire begroting
Verplichtingen
4.576
63.557
9.768
– 28.697
44.628
Waarvan garantieverplichtingen
Uitgaven
25.396
41.083
297
– 2.052
39.328
Waarvan juridisch verplicht
93%
94%
18.01
Scheepvaart en havens
25.396
41.083
297
– 2.052
39.328
18.01.01
Opdrachten
17.561
30.329
39
– 3.321
27.047
– Topsector Logistiek
8.071
18.708
– 120
– 3.037
15.551
– Havens Caribisch Nederland
7.805
9.344
368
7
9.719
– Overige Opdrachten
1.685
2.277
– 209
– 291
1.777
18.01.02
Subsidies
5.044
7.984
81
8.124
– Topsector Logistiek
4.935
6.460
29
6.489
– Overige Subsidies
109
1.524
52
59
1.635
18.01.03
Bijdragen aan agentschappen
1.114
1.168
177
85
1.430
– Waarvan bijdrage aan RWS
1.114
1.168
7
37
1.212
– Waarvan bijdrage aan RVO
0
170
48
218
18.01.04
Bijdragen aan medeoverheden
0
1.145
1.145
– Bijdragen aan medeoverheden Caribisch Nederland
0
1.145
1.145
18.01.05
Bijdragen aan internationale organisaties
1.677
1.602
– 20
1.582
– Overige bijdragen aan internationale organisaties
1.677
1.602
– 20
1.582
Ontvangsten
200
200
Verplichtingen
De lagere verplichtingen bij de Tweede Suppletoire begroting 2018 worden voornamelijk
veroorzaakt door vertraging in de aanbesteding van noodzakelijke zeehavenverbeteringen
op Saba en Sint Eustatius (€ 24,6 miljoen). Deze middelen zijn in 2018 bij Incidentele
Suppletoire begroting voor Wederopbouw Caribisch Nederland toegevoegd aan de begroting
Hoofdstuk XII van IenW ten behoeve van de wederopbouw van de zeehavens van Saba en
Sint Eustatius naar aanleiding van de orkaanschade.
Daarnaast is er vertraging in de uitvoering van diverse kleinere projecten vanuit
het meerjarige programma Topsector Logistiek (€ 3,0 miljoen). Dit budget wordt conform
afspraak vanuit de begroting Hoofdstuk XII teruggeboekt naar het Infrastructuurfonds
waar het oorspronkelijk ook vandaan komt.
18.01 Scheepvaart en havens
18.01.01 Opdrachten
De lagere uitgaven bij de Tweede Suppletoire begroting 2018 worden voornamelijk veroorzaakt
door vertraging in de uitvoering van diverse kleinere projecten vanuit het meerjarige
programma Topsector Logistiek (€ 3,0 miljoen). Dit budget wordt conform afspraak vanuit
Hoofdstuk XII teruggeboekt naar het Infrastructuurfonds waar het oorspronkelijk ook
vandaan komt.
18.01.04 Bijdragen aan medeoverheden
Dit betreft een overboeking (€ 1,1 miljoen)vanuit het opdrachtenbudget havens Caribisch
Nederland ten behoeve van een bijzondere uitkering aan Saba voor een eenmalige impuls
en wederopbouw van de zeehaven.
Artikel 19 Uitvoering Milieubeleid en Internationaal
Tabel budgettaire gevolgen van beleid, beleidsartikel 19 (Tweede suppletoire begroting
jaar 2018) (Bedragen x € 1.000)
19
Klimaat
Vastgestelde begroting
Stand 1e suppletoire begroting (2)
Mutaties 2e suppletoire begroting (3)
Stand 2e
suppletoire begroting (4)=(2+3)
Mutaties Miljoenennota
Overige mutaties 2e suppletoire begroting
Verplichtingen
44.148
51.104
6.131
997
58.232
Waarvan garantieverplicht
Uitgaven
45.116
52.661
2.752
564
55.977
Waarvan juridisch verplicht
93%
97%
19.02
Internationaal beleid coördinatie en samenwerking
45.116
52.661
2.752
564
55.977
19.02.01
Opdrachten
5.338
5.236
1.227
– 1.288
5.175
– Overige opdrachten
5.338
5.236
1.227
– 1.288
5.175
19.02.02
Subsidies
1.889
1.039
– 200
– 239
600
– Interreg
1.889
1.039
– 200
– 288
551
– Overige subsidies
49
49
19.02.03
Bijdragen aan agentschappen
35.935
43.142
2.389
791
46.322
– Waarvan bijdrage aan RWS
205
284
49
333
– Waarvan bijdrage aan RIVM
27.414
31.599
551
675
32.825
– Waarvan bijdrage aan RVO
8.316
10.734
628
– 217
11.145
– Overige bijdragen aan agentschappen
525
1.161
333
2.019
19.02.05
Bijdragen aan (inter)nationale organisaties
1.954
3.244
– 664
1.300
3.880
– Overige bijdragen aan (inter)nationale organisaties
1.954
3.244
– 664
1.300
3.880
Ontvangsten
224.000
0
431
431
De wijzigingen bij de Tweede suppletoire begroting 2018 binnen dit artikel zijn kleiner
dan de gehanteerde norm voor toelichting en worden daarom niet specifiek uiteengezet
(zie de leeswijzer).
Artikel 20 Lucht en geluid
Tabel budgettaire gevolgen van beleid, beleidsartikel 20 (Tweede suppletoire begroting
jaar 2018) (Bedragen x € 1.000)
20
Lucht en Geluid
Vastgestelde begroting
Stand 1e suppletoire begroting (2)
Mutaties 2e suppletoire begroting (3)
Stand 2e
suppletoire begroting (4)=(2+3)
Mutaties Miljoenennota
Overige mutaties 2e suppletoire begroting
Verplichtingen
20.374
16.348
999
970
18.317
Waarvan garantieverplichtingen
Uitgaven
34.374
32.042
185
– 8.268
23.959
Waarvan juridisch verplicht
100%
100%
20.01
Gezonde lucht en tegengaan geluidhinder
34.374
32.042
185
– 8.268
23.959
20.01.01
Opdrachten
4.453
4.490
172
1.734
6.396
– Overige opdrachten
4.453
4.490
172
1.734
6.396
20.01.03
Bijdragen aan agentschappen
804
900
21
921
– Waarvan bijdrage aan RWS
804
900
21
921
20.01.04
Bijdragen aan medeoverheden
28.719
26.254
– 10.115
16.139
– Uitvoering geluidsanering
17.480
15.015
– 1.000
14.015
– Programma NSL
11.239
11.239
– 9.115
2.124
20.01.07
Bekostiging
398
398
– 8
113
503
– Overige bekostiging
398
398
– 8
113
503
Ontvangsten
Verplichtingen
De verhoging van het verplichtingenbudget wordt met name veroorzaakt door een opdracht
van RWS voor transitiegericht inkopen en voor het project emissiereducties als gevolg
van maatregelen in het Schone Lucht Akkoord.
Uitgaven
20.01 Gezonde lucht en tegengaan geluidshinder
Overige opdrachten
De verhoging van het kasbudget betreft met name een overboeking vanuit artikel 21.07
uit niet gerealiseerde middelen voor de Demonstratieregeling Klimaattechnologieën
en -innovaties in transport (DKTI-Transport). De ophoging van het budget voor de DKTI-Transport
met € 1,5 miljoen wordt ingezet voor diverse opdrachten op het terrein van gezonde
lucht en geluid.
Programma NSL
De verlaging van het kasbudget wordt met name veroorzaakt door overboekingen naar
het gemeentefonds en het btw-compensatiefonds met betrekking tot het Nationaal Samenwerkingsprogramma
Luchtkwaliteit 2018 (NSL) van in totaal € 9,5 miljoen.
Artikel 21 Duurzaamheid
Tabel budgettaire gevolgen van beleid, beleidsartikel 21 (Tweede suppletoire begroting
jaar 2018) (Bedragen x € 1.000)
21
Duurzaamheid
Vastgestelde begroting
Stand 1e suppletoire begroting (2)
Mutaties 2e suppletoire begroting (3)
Stand 2e
suppletoire begroting (4)=(2+3)
Mutaties Miljoenennota
Overige mutaties 2e suppletoire Begroting
Verplichtingen
35.176
67.468
– 5.613
– 2.846
59.009
Waarvan garantieverplichtingen
Uitgaven
34.421
65.268
– 5.254
– 6.441
53.573
Waarvan juridisch verplicht
79%
98%
21.04
Duurzaamheidsinstrumentarium
237
427
– 143
124
408
21.04.01
Opdrachten
237
427
– 143
124
408
– Overige opdrachten
237
427
– 143
124
408
21.05
Duurzame productketens
18.276
27.316
– 1.991
– 61
25.264
21.05.01
Opdrachten
9.617
12.993
– 5.356
625
8.262
– Overige opdrachten
9.617
7.993
– 2.415
1.074
6.852
– Transitie inkopen
5.000
– 2.941
– 449
1.610
21.05.02
Subsidies
1.620
7.533
2.607
– 5.037
5.103
– Chemische recycling kunststof
5.000
– 1.434
– 694
2.872
– Subsidies duurzame productketens
1.620
2.533
– 250
– 52
2.231
– Subsidies Caribisch Nederland
0
4.291
– 4.291
0
21.05.03
Bijdragen aan agentschappen
7.039
6.570
508
60
7.138
– Waarvan bijdrage aan RWS
7.039
6.570
508
60
7.138
21.05.04
Bijdragen aan medeoverheden
0
4.291
4.291
– Overige bijdragen aan medeoverheden Caribisch Nederland
0
4.291
4.291
21.05.06
Bijdragen aan ZBO’s / RWT’s
220
250
470
21.06
Natuurlijk kapitaal
1.206
2.500
– 1.950
283
833
21.06.01
Opdrachten
891
2.500
– 1.950
283
833
– Overige opdrachten
891
2.500
– 1.950
283
833
21.06.02
Subsidies
315
0
0
– Overige subsidies
315
0
0
21.07
Duurzame mobiliteit
14.702
35.025
– 1.170
– 6.787
27.068
21.07.01
Opdrachten
9.987
6.943
– 1.600
– 2.308
3.035
– Duurzaamheid
9.740
6.272
– 1.600
– 2.180
2.492
– Overige opdrachten
247
671
– 128
543
21.07.02
Subsidies
452
23.419
327
– 4.993
18.753
– Subsidies duurzame mobiliteit
452
23.419
327
– 4.993
18.753
21.07.03
Bijdragen aan agentschappen
4.263
4.663
103
514
5.280
– Waarvan bijdrage aan KNMI
178
178
178
– Waarvan bijdrage aan RWS
1824
2.224
47
2.271
– Overige bijdragen aan agentschappen
2.261
2.261
56
514
2.831
Ontvangsten
0
106
106
Verplichtingen
De lagere verplichtingen worden met name veroorzaakt door een overboeking naar het
Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties. In het kader van de zero-emissie
stadslogistiek (Green Deal ZES) is voor de ondersteuning aan de gemeenten € 3,6 miljoen
beschikbaar gesteld. Daarnaast vindt er ook een overboeking plaatst naar het Ministerie
van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap voor de programmamiddelen 1e tranche Praktijkgericht Onderzoek van Afval Naar Grondstof (PRO VANG) van € 1 miljoen.
Daarentegen is het verplichtingenbudget voor Circulaire Economie opgehoogd met € 2
miljoen zodat het verplichtingenbudget weer in lijn is met het huidige kasbudget.
Uitgaven
21.05 Duurzame productketens
Subsidies Caribisch Nederland
De verlaging van het subsidiebudget wordt met name veroorzaakt door een overboeking
binnen artikelonderdeel van Subsidies Caribisch Nederland naar Overige bijdragen aan
medeoverheden Caribisch Nederland. Het subsidiebudget wordt ingezet voor de wederopbouw
op Caribisch Nederland na de orkaan Irma (€ 2,2 miljoen) en voor afvalbeheer op Bonaire
(€ 2,1 miljoen).
21.07 Duurzame mobiliteit
Duurzaamheid
De verlaging van het kasbudget wordt met name veroorzaakt door de overboeking naar
het Ministerie van binnenlandse zaken koninkrijksrelaties van € 3,6 miljoen in het
kader van de Green Deal ZES (zie verplichtingen). Hiertegenover staat een ophoging
van het kasbudget met € 1,5 miljoen vanuit de Demonstratieregeling Klimaattechnologieën
en -innovaties in transport (DKTI-Transport), zie hieronder.
Subsidie duurzame mobiliteit
In 2018 is er een lagere realisatie bij de uitvoering van de DKTI-Transport. € 3 miljoen
van het niet-gerealiseerde deel van de DKTI-Transport in 2018 wordt ingezet voor de
uitvoering verkeersemissies (art. 20) en uitvoering DUMO en brandstofvisie (art. 21).
Overige bijdragen aan agentschappen
De verhoging van het uitgavenbudget betreft een overboeking van het Ministerie van
Economische Zaken en Klimaat van € 0,5 miljoen voor de opdracht energie en vervoer
bij de Nederlandse Emissie-autoriteit.
Artikel 22 Omgevingsveiligheid en milieurisico’s
Tabel budgettaire gevolgen van beleid, beleidsartikel 22 (Tweede suppletoire begroting
jaar 2018) (Bedragen x € 1.000)
22
Omgevingsveiligheid en milieurisico’s
Vastgestelde
begroting
Stand 1e
suppletoire
begroting (2)
Mutaties 2e suppletoire
begroting (3)
Stand 2e
suppletoire
begroting (4)=(2+3)
Mutaties
Miljoenennota
Overige mutaties
2e suppletoire
begroting
Verplichtingen
28.439
37.510
8.394
1.474
47.378
Waarvan garantieverplichtingen
Uitgaven
34.937
45.743
6.428
– 496
51.675
Waarvan juridisch verplicht
90%
94%
22.01
Veiligheid chemische stoffen
7.115
10.999
487
– 2.844
8.642
22.01.01
Opdrachten
4.999
6.201
227
– 1.784
4.644
– Overige opdrachten
4.999
6.201
227
– 1.784
4.644
22.01.02
Subsidies
175
2.507
210
– 1.060
1.657
– Overige subsidies
175
2.507
210
– 1.060
1.657
22.01.03
Bijdragen aan agentschappen
1.941
2.291
50
2.341
– Waarvan bijdrage aan RWS
1.941
2.291
50
2.341
22.02
Veiligheid biotechnologie
3.000
3.000
398
3.398
22.02.01
Opdrachten
3.000
3.000
398
3.398
– Overige opdrachten
3.000
3.000
398
3.398
22.03
Veiligheid bedrijven en transport
24.822
31.744
5.941
1.950
39.635
22.03.01
Opdrachten
4.655
569
4.996
– 379
5.186
– Overige opdrachten
4.655
569
4.996
– 379
5.186
22.03.02
Subsidies
15.372
26.172
900
2.369
29.441
– Subsidie asbest
12.591
24.291
– 1.200
2.000
25.091
– Overige subsidies
2.781
1.881
2.100
369
4.350
22.03.03
Bijdragen aan agentschappen
1.749
1.957
45
2.002
– Waarvan bijdrage aan RWS
1.749
1.957
45
2.002
22.03.04
Bijdragen aan medeoverheden
0
100
100
22.03.09
Inkomensoverdrachten
3.046
3.046
– 140
2.906
– Overige inkomensoverdrachten
3.046
3.046
– 140
2.906
Ontvangsten
250
2.432
959
3.391
Verplichtingen
De hogere verplichtingen worden met name veroorzaakt door het naar voren halen van
verplichtingenbudget uit 2019 voor de subsidieregeling asbest. De uitgaven voor de
subsidieregeling zullen volgend jaar plaatsvinden. De verplichting wordt hiervoor zoals gebruikelijk al een jaar eerder, in 2018,
aangegaan. Het totaal aan middelen voor deze regeling blijft onveranderd op € 75 miljoen
voor de periode tot en met 2019.
Uitgaven
22.01 Veiligheid chemische stoffen
Overige opdrachten
De verlaging van het kasbudget komt met name door een overboeking van € 1,3 miljoen
naar het Ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit. Dit betreft een overboeking
voor het aandeel van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat voor de basisfinanciering
College Toelating Gewasbeschermingsmiddelen 2018 (CTGB). Het kasbudget wordt bovendien
verlaagd door de overboeking binnen artikel van € 0,5 miljoen naar de subsidieregeling
asbest (artikel 22.03). Met deze subsidieregeling wordt de versnelling voor de sanering
van asbestdaken gerealiseerd. Het totaal aan middelen voor deze regeling blijft onveranderd
op € 75 miljoen voor de periode tot en met 2019.
Overige subsidies
De verlaging van het kasbudget komt met name door de overboeking binnen artikel van
€ 0,8 miljoen naar de subsidieregeling asbest (artikel 22.03).
22.03 Veiligheid bedrijven en transport
Subsidie asbest
De verhoging van het kasbudget komt met name door de overboeking (€ 1,3 miljoen) van
artikel 22.01 naar artikel 22.03 voor de subsidieregeling asbest.
Artikel 23 Meteorologie, seismologie en aardobservatie
23
Meteorologie, seismologie en aardobservatie
Vastgestelde begroting
Stand 1e suppletoire begroting (2)
Mutaties 2e suppletoire begroting (3)
Stand 2e suppletoire begroting (4)=(2+3)
Mutaties Miljoenen nota
Overige mutaties 2e suppletoire begroting
Verplichtingen
49.568
49.508
1.607
979
52.094
Waarvan garantieverplichtingen
Uitgaven
50.508
50.448
1.613
113
52.174
Waarvan juridisch verplicht
100%
100%
23.01
Meteorologie en seismologie
24.751
24.691
7.713
113
32.517
23.01.03
Bijdrage aan het agentschap KNMI
23.811
23.751
7.713
113
31.577
– Meteorologie
23.175
23.115
7.397
113
30.625
– Seismologie
636
636
316
0
952
23.01.05
Bijdragen aan (inter)nationale organisaties
940
940
940
– Contributie WMO (HGIS)
940
940
940
23.02
Aardobservatie
25.757
25.757
– 6.100
19.657
23.02.03
Bijdrage aan het agentschap KNMI
25.757
25.757
– 6.100
19.657
– Aardobservatie
25.757
25.757
– 6.100
19.657
Ontvangsten
0
0
0
0
0
Verplichtingen
De verplichtingenmutaties zijn een weerspiegeling van de onderstaande toegelichte
kasmutaties.
23.01 Meteorologie, seismologie en aardobservatie
Het KNMI heeft onderzocht hoe de toekomstvastheid van het instituut geborgd kan worden.
Zowel voor wat betreft haar bedrijfsvoering als haar taken gelet op technologische
ontwikkeling. Naar aanleiding van besluitvorming over dit programma (Basale Dienstverlening+) worden aanvullende middelen beschikbaar
gesteld (€ 6,4 miljoen). Ook wordt het KNMI vanuit een centraal budget gedeeltelijk
gecompenseerd voor de uitgaven in het kader van de Participatiewet.
Daarnaast ontvangt het KNMI een bijdrage voor aanvullende taken met betrekking tot
het inrichten van de functie met betrekking tot Space Weather en het uitvoeren van
Broeikasgasmetingen in 2018 (€ 0,61 miljoen) en wordt vanuit een centraal budget het
KNMI gedeeltelijk gecompenseerd voor de uitgaven in het kader van de Participatiewet.
23.02 Aardobservatie
Er vindt een kasschuifplaats voor de contributie met betrekking tot aardobservatie
om de middelen aan te laten sluiten bij de te verwachten programmering.
Artikel 24 Handhaving en Toezicht
Tabel budgettaire gevolgen van beleid, beleidsartikel 24 (Tweede suppletoire begroting
jaar 2018) (Bedragen x € 1.000)
24
Handhaving en toezicht
Vastgestelde begroting
Stand 1e suppletoire begroting (2)
Mutaties 2e suppletoire begroting (3)
Stand 2e suppletoire begroting (4)=(2+3)
Mutaties Miljoenen nota
Overige mutaties 2e suppletoire begroting
Verplichtingen
103.314
103.314
7.233
6.132
116.679
Waarvan garantieverplichtingen
Uitgaven
103.314
103.314
7.233
6.132
116.679
Waarvan juridisch verplicht
100%
99%
24.01
Handhaving en toezicht
103.314
103.314
7.233
6.132
116.679
24.01.03
Bijdragen aan agentschappen
103.314
103.314
7.233
6.132
116.679
Ontvangsten
Verplichtingen
De verplichtingenmutaties zijn een weerspiegeling van de onderstaande toegelichte
kasmutaties.
24.01 Bijdrage aan agentschap
De ILT ontvangt vanuit het moederdepartement o.a. een bijdrage voor de kosten van
het ICT-beheer bij de shared serviceorganisatie Dienst ICT Uitvoering (DICTU) (€ 2,3
miljoen). Daarnaast ontvangt ILT o.a. een bijdrage voor het de beheerskosten van de
applicatie Inspectieview Milieu (€ 1,1 miljoen), een bijdrage voor het programma Zwavel
(€ 0,5 miljoen) en compensatie voor Kiwa (€ 0,4 miljoen). Tot slot heeft de ILT nog
een aantal kleinere bijdragen ontvangen bijvoorbeeld voor wijzigingen in maritieme
regelgeving, hoogwaterveiligheid.
Reorganisatie Koers
Deze mutatie (€ 1,1 miljoen) betreft een eenmalige goedgekeurde bijdrage van het moederdepartement
in het kader van voorbereidende werkzaamheden met het oog op de in 2019 verwachte
reorganisatiekosten die volgt uit het «vernieuwingsprogramma Koers ILT».
Artikel 25 Brede Doeluitkering (BDU)
Tabel budgettaire gevolgen van beleid, beleidsartikel 25 (Tweede suppletoire begroting
jaar 2018) (Bedragen x € 1.000)
25
Brede doeluitkering
Vastgestelde begroting
Stand 1e suppletoire begroting (2)
Mutaties 2e suppletoire begroting (3)
Stand 2e suppletoire begroting (4)=(2+3)
Mutaties Miljoenennota
Overige mutaties 2e suppletoire begroting
Verplichtingen
881.534
888.409
36.837
20.220
945.466
Waarvan garantieverplichtingen
Uitgaven
881.588
911.155
18.419
0
929.574
Waarvan juridisch verplicht
100%
100%
25.01
Brede doeluitkering
881.588
911.155
18.419
0
929.574
Ontvangsten
Verplichtingen
De hogere verplichting is het resultaat van een overheveling vanuit het Infrastructuurfonds
(€ 20,2 miljoen) ten behoeve van het kwaliteitsprogramma Blankenburgverbinding.
Artikel 26 Bijdrage Investeringsfondsen
Tabel budgettaire gevolgen van beleid, beleidsartikel 26 (Tweede suppletoire begroting
jaar 2018) (Bedragen x € 1.000)
26
Bijdrage investeringsfondsen
Vastgestelde begroting
Stand 1e suppletoire begroting (2)
Mutaties 2e suppletoire begroting (3)
Stand 2e suppletoire begroting (4)=(2+3)
Mutaties Miljoenennota
Overige mutaties 2e suppletoire begroting
Verplichtingen
6.564.953
7.009.852
– 622.143
– 78.204
6.309.505
Uitgaven
6.564.953
7.009.852
– 622.143
– 56.884
6.330.825
26.01
Bijdrage Investeringsfondsen
5.675.020
6.123.588
– 608.360
– 59.679
5.455.549
26.01.01
Bijdrage aan het Infrastructuurfonds
5.675.020
6.123.588
– 608.360
– 59.679
5.455.549
– Bijdrage IF
5.675.020
6.123.588
– 608.360
– 59.679
5.455.549
26.02
Bijdrage Investeringsfondsen
889.933
886.264
– 13.783
2.795
875.276
26.02.01
Bijdrage aan het Deltafonds
889.933
886.264
– 13.783
2.795
875.276
– Bijdrage DF
889.933
886.264
– 13.783
2.795
875.276
Ontvangsten
Voor een specificatie van de mutaties wordt verwezen naar de Tweede suppletoire begrotingen
2018 van het Infrastructuurfonds en het Deltafonds.
2.3 De niet-beleidsartikelen
Artikel 97 Algemeen Departement
Algemeen, niet-beleidsartikel 97 (Tweede suppletoire begroting jaar 2018) (Bedragen
x € 1.000)
97
Algemeen departement
Vastgestelde begroting
Stand 1e suppletoire begroting (2)
Mutaties 2e suppletoire begroting (3)
Stand 2e suppletoire begroting (4)=(2+3)
Mutaties Miljoenen nota
Overige mutaties 2e suppletoire begroting
Verplichtingen
54.487
130.146
3.526
4.128
137.800
Uitgaven
57.813
117.830
3.526
1.021
122.377
97.01
Algemeen departement
57.813
101.830
3.526
1.021
106.377
97.01.01
Opdrachten
29.429
73.446
882
1.272
75.600
– Overige Opdrachten
15.644
16.133
594
– 428
16.299
– Regeringsvliegtuig
6.735
50.263
22
– 36
50.249
– DCC
7.050
7.050
266
1.736
9.052
97.01.02
Subsidies
1.450
1.450
159
– 91
1.518
– Overige Subsidies
1.450
1.450
159
– 91
1.518
97.01.03
Bijdragen aan agentschappen
21.707
21.707
2.422
0
24.129
– Waarvan bijdrage aan agentschap ILT
12.471
12.471
12.471
– Waarvan bijdrage aan agentschap KNMI
213
213
2.370
2.583
– Waarvan bijdrage aan agentschap RWS
2.579
2.579
52
2.631
– Overige Bijdragen aan agentschappen
6.444
6.444
6.444
97.01.06
Bijdragen aan ZBO’s/RWT’s
5.227
5.227
63
– 160
5.130
– StAB
5.227
5.227
63
– 160
5.130
97.02
Sanering Thermphos
16.000
16.000
97.02.02
Subsidies
16.000
16.000
– Sanering Thermphos
16.000
16.000
Ontvangsten
1.101
3.657
3.657
97.01 IenW- brede programmamiddelen
Opdrachten
De toename van opdrachten betreft overwegend bijdragen aan het Departementale Crisis
Centrum (DCC) dat is ondergebracht bij RWS. Door de droogte zijn er problemen geconstateerd
met het waterpeil en daarom is er een noodmaatregel ingesteld om de drinkwatervoorziening
in het IJsselmeer op peil te houden. Gekozen is voor een maatregel waarbij wateraanvoer
via boten plaatsvindt. Daarnaast betreft het uitgaven ten behoeve van de Evaluatie
crisishulp orkanen Caribisch gebied en de Nationale Nucleaire oefening.
Artikel 98 Apparaatsuitgaven kerndepartement
Apparaatsuitgaven kerndepartement, niet-beleidsartikel 98 (Tweede suppletoire begroting
jaar 2018) (Bedragen x € 1.000)
98
Apparaatsuitgaven kerndepartement
Vastgestel de begroting
Stand 1e suppletoire begroting (2)
Mutaties 2e suppletoire Begroting (3)
Stand 2e suppletoire begroting (4)=(2+3)
Mutaties Miljoenen nota
Overige mutaties 2e suppletoire begroting
Verplichtingen
280.211
277.222
17.137
– 2.153
292.206
Uitgaven
284.403
292.708
17.945
– 7.342
303.311
98.01
Personele uitgaven
203.408
210.291
19.041
– 1.292
228.040
– waarvan eigen personeel
179.514
179.357
15.788
802
195.947
– waarvan inhuur externen
13.854
20.894
5.292
– 1.899
24.287
– waarvan overige personele uitgaven
10.040
10.040
– 2.039
– 195
7.806
98.02
Materiele uitgaven
80.995
82.417
– 1.096
– 6.050
75.271
– waarvan ICT
17.991
20.707
3.961
– 13.882
10.786
– waarvan bijdrage aan SSO's
44.259
42.699
– 2.079
11.842
52.462
– waarvan overige materiële uitgaven
18.745
19.011
– 2.978
– 4.010
12.023
Ontvangsten
5.430
14.888
0
292
15.180
Verplichtingen
De verplichtingenmutaties zijn een weerspiegeling van de onderstaande toegelichte
kasmutaties. Het verschil wordt overwegend veroorzaakt doordat er meerjarige verplichtingen
zijn aangegaan in 2018 waarvan de kasuitgaven in latere jaren zijn voorzien.
98.01 Personele uitgaven
De lagere personele uitgaven zijn overwegend het gevolg van vertragingen bij de projecten
Beter Benutten en ERTMS waardoor er minder is uitgegeven aan externe inhuur. Daarnaast
is er minder aan post-actieve werknemers uitgekeerd dan het vooraf geraamde bedrag.
98.02 Materiële uitgaven
De lagere kosten voor ICT wordt overwegend veroorzaakt door uitbesteding van een deel
van de kantoorautomatisering aan rijksbrede SSO’s. Daarnaast zijn de uitgaven voor
ICT lager als gevolg van vertraging in het onderzoek naar de vervanging van het bedrijfsvoeringsysteem
SAP en een niet uitgevoerde upgrade van het documentmanagementsysteem HPRM. De lagere
reguliere materiële uitgaven zijn het gevolg van een overboeking van budget naar de
agentschappen RWS, KNMI en ILT voor compensatie van gemaakte kosten in het kader van
de Participatiewet en een herschikking ter dekking van het Luchtvaartdossier.
Artikel 99 Nominaal en onvoorzien
Nominaal en onvoorzien, niet-beleidsartikel 99 (Tweede suppletoire begroting jaar
2018) (Bedragen x € 1.000)
99
Nominaal en onvoorzien
Vastgestelde begroting
Stand 1e suppletoire begroting (2)
Mutaties 2e suppletoire
begroting (3)
Stand 2e suppletoire begroting (4)=(2+3)
Mutaties Miljoenen nota
Overige mutaties 2e suppletoire begroting
Verplichtingen
108
145.421
– 165.615
– 20.194
Uitgaven
108
145.421
– 165.481
– 20.060
99.01
Nominaal en onvoorzien
108
145.421
– 165.481
– 20.060
Ontvangsten
De wijzigingen bij Tweede suppletoire binnen dit artikel zijn kleiner dan de gehanteerde
norm en worden daarom niet uiteengezet (zie de leeswijzer).
99.01 Onvoorzien
In afwachting van een concrete invulling is op dit artikel een structurele reeks onderuitputting
van € 20 miljoen, oplopend naar € 23 miljoen vanaf 2021 ingeboekt. De concrete invulling
vindt plaats in de periode tussen de najaarsnota en de Slotwet.
Onderuitputting op de verschillende budgetten van deze begroting zal in de Slotwet
worden geboekt naar dit artikel met als doel de minregel technisch tegen te boeken.
Met deze werkwijze is geen sprake van overbesteding van dit artikel.
2.4 De agentschappen
Conform de Rijksbegrotingsvoorschriften worden hieronder de exploitatie en kasstroomoverzichten
opgenomen van agentschappen waarbij sprake is van cumulatieve mutaties (in totaal)
groter dan 5% van de oorspronkelijk vastgestelde begroting of cumulatieve mutaties
(in totaal) groter dan
€ 20 miljoen ten opzichte van de oorspronkelijk vastgestelde begroting.
Rijkswaterstaat
Exploitatieoverzicht Baten-lastenagentschap Rijkswaterstaat. Suppletoire begroting
2018 (Tweede suppletoire begroting) (bedragen X € 1.000)
Omschrijving
(1)
(2)
(3)
(4)=(1)+(2)+(3)
Vastgestelde begroting
Mutaties 1e suppletoire begroting
Mutaties 2e suppletoire begroting
Totaal geraamd
Baten
Omzet IenW
2.275.607
– 5.258
169.412
2.439.761
Omzet nutv werkzaamheden
368.508
– 423.515
– 55.007
Omzet overige departementen
28.360
32.086
60.446
Omzet derden
181.970
13.330
195.300
Rentebaten
800
– 800
0
Vrijval voorzieningen
7.621
7.621
Bijzondere baten
3.000
– 500
2.500
Totaal baten
2.489.737
363.250
– 202.366
2.650.621
Lasten
Apparaatskosten
1.032.391
718
33.271
1.066.380
– Personele kosten
788.468
718
64.094
853.280
Waarvan eigen personeel
728.953
718
50.697
780.368
Waarvan inhuur externen
58.015
14.897
72.912
Waarvan overige personele kosten
1.500
– 1.500
0
– Materiële kosten
243.923
– 30.823
213.100
Waarvan apparaat ICT
30.000
4.903
34.903
Waarvan bijdrage aan SSO's
56.000
– 8.693
47.307
Waarvan overige materiële kosten
157.923
– 27.033
130.890
Onderhoud
1.399.623
362.532
– 250.655
1.511.500
Rentelasten
8.748
– 4.998
3.750
Afschrijvingskosten
39.975
– 10.118
29.857
– Materieel
38.500
– 10.847
27.653
Waarvan apparaat ICT
6.000
– 2.148
3.852
– Immaterieel
1.475
729
2.204
Overige lasten
20.410
20.410
– Dotaties voorzieningen
3.002
3.002
– Bijzondere lasten
17.408
17.408
Totaal lasten
2.480.737
363.250
– 212.090
2.631.897
Saldo van baten en lasten
9.000
0
9.724
18.724
Dotatie aan reserve Rijksrederij
– 9.000
– 1.242
7.758
Te verdelen resultaat
0
0
10.966
10.966
Toelichting
Baten
Omzet IenW
De omzet moederdepartement is met name verhoogd als gevolg van een vergoeding voor
het niet volledig kunnen verhalen van schade bij schadevaren en -rijden (€ 42,6 mln.),
de uitkering van de loon- en prijsbijstelling 2018 (€ 41,6 mln.), een bijdrage voor
de onverwachte reparaties aan de Merwedebrug (€ 32,1 mln.), een vergoeding voor de
kosten samenhangend met het incident en de reparatie van de stuw Grave (€ 16,1 mln.),
een bijdrage voor de sanering van grond bij steunpunten (€ 14,3 mln.), een bijdrage
aan het Security Operations Centre van RWS (€ 8,9 mln.), een overboeking vanuit het
Ministerie van Economische Zaken en Klimaat t.b.v. het Maritiem Informatievoorziening
Servicepunt (€ 5,7 mln.), een toevoeging voor het beheer en onderhoud van de tunnel
technische installaties van de A4 Delft-Schiedam (€ 5,3 mln.) en een bijdrage voor
de hogere ICT uitgaven (€ 5,0 mln.). Tegenover deze verhogingen staat een verlaging
van de omzet moederdepartement met € 21,3 mln. als gevolg van de herverkaveling met
het Ministerie van Economische Zaken en Klimaat (EZK) en het Ministerie van Binnenlandse
Zaken en Koninkrijkrelaties (BZK).
Omzet nog uit te voeren werkzaamheden
De verwachting is dat de balanspost nog uit te voeren werkzaamheden (NUTW) dit jaar
met circa € 55,0 mln. toeneemt van circa € 368,5 mln. ultimo 2017 naar circa € 423,5
mln. ultimo 2018. Zie verder de toelichting onder de post Onderhoud bij de Lasten.
Omzet overige departementen
De verwachte verhoging van de omzet overige departementen wordt met name veroorzaakt
door de apparaats- en programmakosten die RWS bij het Ministerie van BZK en het Ministerie
van EZK in rekening brengt voor de werkzaamheden in het kader van Beleidsondersteuning
en Advisering en de Omgevingswet.
Omzet derden
De verwachte toename van de omzet derden wordt met name veroorzaakt door extra opbrengsten
in het kader van Werken voor en met Partners en meer beheeropbrengsten op het areaal
van RWS.
Rentebaten
Deze baten hebben voornamelijk betrekking op vergoedingen over de rekening-courant
en korte termijndeposito’s die door Rijkswaterstaat worden aangehouden. Omdat er vanwege
de relatief lagere rentestanden gedurende 2018 geen korte termijndeposito’s worden
aangehouden, worden er over 2018 geen rentebaten gerealiseerd.
Vrijval voorzieningen
In 2018 wordt een vrijval uit de Reorganisatievoorziening (loonkosten VWNW kandidaten
en toekomstige maatwerkafspraken) verwacht.
Bijzondere baten
De geraamde bijzondere baten betreffen voornamelijk verwachte boekwinst op de verkoop
van vaste activa. Deze verwachte boekwinst is naar beneden bijgesteld.
Lasten
Personele kosten
De verwachte verhoging van de personele kosten is met name het gevolg van de CAO loonstijging
per 1 juli 2018 van 3% en het aantrekken van capaciteit voor de groeiende onderhoudsopgave
en voor het Werken voor en met Partners. Daarnaast zijn de verwachte kosten voor het
Corporate Learning Center begroot onder de materiele kosten, maar worden deze verantwoord
onder de personele kosten. Hiervoor is nu gecorrigeerd.
Materiele kosten
De verwachte kosten voor het Corporate Learning Center zijn begroot onder de materiele
kosten maar worden deze verantwoord onder de personele kosten. Hiervoor is nu gecorrigeerd.
Daarnaast zijn de verwachte materiele kosten in 2018 meer in lijn gebracht met de
lagere realisaties in voorgaande jaren.
Onderhoud
Het beschikbare budget voor Onderhoud is in 2018 met name verhoogd als gevolg van
de NUTW ultimo 2017 (€ 368,5 mln.), een vergoeding voor het niet volledig kunnen verhalen
van schade bij schadevaren en -rijden (€ 42,6 mln.), een bijdrage voor de onverwachte
reparaties aan de Merwedebrug (€ 32,1 mln.), de uitkering van de prijsbijstelling
2018 (€ 18,8 mln.), een vergoeding voor de kosten samenhangend met het incident en
de reparatie van de stuw Grave (€ 16,1 mln.) en een bijdrage voor de sanering van
grond bij steunpunten (€ 14,3 mln.). Tegenover het totale beschikbare budget 2018
voor Onderhoud van € 1.935,0 mln. staat een prognose van € 1.511,5 mln. Het verschil
van € 423,5 mln. betreft de verwachte NUTW ultimo 2018.
Rentelasten
De verwachte rentelasten zijn naar beneden bijgesteld, omdat in 2018 en eerdere jaren
minder is geïnvesteerd dan van tevoren gepland en er sprake is van lagere rentepercentages.
Afschrijvingskosten
De verwacht afschrijvingskosten zijn naar beneden bijgesteld, omdat in 2018 en eerdere
jaren minder is geïnvesteerd dan van tevoren gepland.
Overige kosten
In 2018 wordt een dotatie aan de Reorganisatievoorziening (wachtgeld en lopende maatwerkafspraken)
verwacht. De post bijzondere lasten bestaat met name uit het verwachte agentschapsdeel
Vpb-lasten van circa € 16 mln. inclusief de naheffing over 2016 en 2017 van in totaal
circa € 7 mln.
Kasstroomoverzicht (bedragen x € 1.000)
Omschrijving
(1)
Vastgestelde begroting
(2)
Mutaties 1e suppletoire begroting
(3)
Mutaties 2e suppletoire begroting
(4)=(1)+(2)+(3) Totaal geraamd
1.
Rekening courant RHB 1 januari 2018
240.626
435.944
676.570
2a
Totaal ontvangsten operationele kasstroom (+)
2.489.737
– 5.258
213.528
2.698.007
2b
Totaal uitgaven operationele kasstroom (–/–)
– 2.440.762
5.258
– 163.534
– 2.599.038
2.
Totaal operationele kasstroom
48.975
0
49.994
98.969
3a
Totaal investeringen (–/–)
– 54.000
2.899
– 51.101
3b
Totaal boekwaarde desinvesteringen (+)
4.398
4.398
3.
Totaal investeringskasstroom
– 54.000
0
7.297
– 46.703
4a
Eenmalige uitkering aan het moederdepartement (–/–)
– 12.400
20
– 12.380
4b
Eenmalige storting door het moederdepartement (+)
6.000
6.000
4c
Aflossingen op leningen (–/–)
– 38.000
16.000
– 22.000
4d
Beroep op leenfaciliteit (+)
34.000
– 7.638
– 3.005
23.357
4.
Totaal financieringskasstroom
2.000
– 20.038
13.015
– 5.023
5.
Rekening-courant RHB 31 december 2018
237.601
415.906
70.306
723.813
Toelichting
Operationele kasstroom
De verwachte ontvangsten binnen de operationele kasstroom zijn met name gestegen als
gevolg van de verhoogde omzet moederdepartement, omzet overige departementen en omzet
derden. De verwachte uitgaven binnen de operationele kasstroom zijn minder gestegen
en dit sluit ook aan bij het verwachte positieve resultaat 2018 en de verwachte toename
van de balanspost NUTW in 2018.
Investeringskasstroom
De verwachte investeringen zijn naar beneden bijgesteld als gevolg van een vertraagde
aanbesteding bij het project Mobile Only (aanschaf mobiele ICT-middelen, zoals een
laptop en een smartphone). De verwachte boekwaarde desinvesteringen betreft o.a. de
boekwaarde van het verkochte pand Kanaaldijk 301 in Alkmaar.
Financieringskasstroom
RWS heeft vanaf 2017 nieuwe activaklassen (wijziging in levensduur). Voor deze levensduur
was in 2017 geen leenplafond aanwezig en kon dus niet geleend worden. Dit leidt tot
minder aflossingen in 2018 dan verwacht. Het verwachte beroep op de leenfaciliteit
is naar beneden bijgesteld als gevolg van de lagere verwachte investeringen.
Inspectie Leefomgeving en Transport
Exploitatieoverzicht Baten-lastenagentschap ILT. Tweede suppletoire begroting 2018
(bedragen X € 1.000)
Omschrijving
(1)
Vastgestelde begroting
(2)
Mutaties 1e suppletoire begroting
(3)
Mutaties 2e suppletoire begroting
(4)=(1)+(2)+(3)
Totaal geraamd
Baten
Omzet IenW
116.123
11.960
128.083
Omzet overige departementen
875
– 500
375
Omzet derden
23.290
1.290
24.580
Rentebaten
50
0
50
Vrijval voorzieningen
0
0
0
Bijzondere baten
0
0
0
Totaal baten
140.338
140.338
12.750
153.088
Lasten
Apparaatskosten
138.896
0
12.750
151.646
– Personele kosten
103.492
0
6.025
109.518
Waarvan eigen personeel
98.190
4.700
102.891
Waarvan inhuur externen
5.102
1.325
6.427
Waarvan overige personele kosten
200
0
200
– Materiële kosten
35.404
0
6.725
42.129
Waarvan apparaat ICT
200
0
200
Waarvan bijdrage aan SSO's
17.824
5.083
22.907
Waarvan overige materiële kosten
17.380
1.642
19.022
Rentelasten
0
0
0
0
Afschrijvingskosten
1.342
0
0
1.342
– Materieel
0
0
0
– Immaterieel
1.342
0
1.342
Overige lasten
100
0
0
100
– Dotaties voorzieningen
100
0
100
– Bijzondere lasten
0
0
0
Totaal lasten
140.338
0
12.750
153.088
Saldo van baten en lasten
0
0
0
0
Toelichting
Baten
Omzet IenW
De ILT ontvangt vanuit het moederdepartement o.a. een bijdrage voor de kosten van
het ICT-beheer bij de shared serviceorganisatie Dienst ICT Uitvoering (DICTU) en voor
ILT specifieke aanpassingen van werkplekken (€ 2,3 miljoen). Daarnaast ontvangt ILT
o.a. een bijdrage voor het de beheerskosten van de applicatie Inspectieview Milieu
(€ 1,1 miljoen), een bijdrage voor de verhuiskosten naar de Rijnstraat (€ 1,9 miljoen),
een bijdrage voor extra toezicht op Schiphol (€ 0,5 miljoen) en een bijdrage voor
de IenW-brede IV-portefeuille die is belegd bij de Inspecteur-Generaal van de ILT
(€ 1 miljoen). Verder is de loon- en prijsbijstelling toegevoegd aan dit artikel (€ 2,5
miljoen). Tot slot heeft de ILT nog een aantal kleinere bijdragen ontvangen bijvoorbeeld
voor wijzigingen in maritieme regelgeving en de beheerskosten van TERRA.
Reorganisatie Koers
Deze mutatie (€ 1,1 miljoen) betreft een eenmalige bijdrage van het moederdepartement
in het kader van voorbereidende werkzaamheden met het oog op de in 2019 verwachte
reorganisatiekosten die volgt uit het «vernieuwingsprogramma Koers ILT».
Omzet derden
Deze mutatie betreft de actualisatie van de opbrengsten van derden uit vergunningverlening
op basis van de realisatie 2017.
Lasten
Personele kosten
De mutatie betreft, naast loon- en prijsbijstelling, de personele uitgaven samenhangend
met de eerdergenoemde dossiers.
Materiële kosten
Dit betreft de bijdrage voor de kosten van DICTU (€ 2,3 miljoen) en de materiële uitgaven
samenhangend met de eerdergenoemde dossiers (inspectieviews, terra, verhuiskosten,
gestegen ICT-kosten en facilitaire kosten).
Kasstroomoverzicht (bedragen x € 1.000)
Omschrijving
(1)
Vastgestelde begroting
(2)
Mutaties 1e suppletoire begroting
(3)
Mutaties 2e suppletoire begroting
(4)=(1)+(2)+(3) Totaal geraamd
1.
Rekening courant RHB 1 januari 2018
31.810
31.810
2a
Totaal ontvangsten operationele kasstroom (+)
2.000
100
2.100
2b
Totaal uitgaven operationele kasstroom (–/–)
– 4.000
– 100
– 4.100
2.
Totaal operationele kasstroom
– 2.000
– 2.000
3a
Totaal investeringen (–/–)
– 200
– 200
3b
Totaal boekwaarde desinvesteringen (+)
3.
Totaal investeringskasstroom
– 200
– 200
4a
Eenmalige uitkering aan het moederdepartement (–/–)
4b
Eenmalige storting door het moederdepartement (+)
1.100
1.100
4c
Aflossingen op leningen (–/–)
4d
Beroep op leenfaciliteit (+)
4.
Totaal financieringskasstroom
5.
Rekening-courant RHB 31 december 2018
29.610
0
1.100
30.710
Toelichting
Ten opzichte van de 1e suppletoire begroting zijn er geen majeure wijzigingen in het kasstroomoverzicht
die toegelicht moeten worden.
Koninklijk Nederlands Meteorologisch Instituut
Exploitatieoverzicht Baten-lastenagentschap KNMI Suppletoire begroting 2018 (Tweede
suppletoire begroting) (Bedragen x € 1.000)
Omschrijving
(1) Vastgestelde Begroting
(2) Mutaties 1e suppletoire begroting
(3) Mutaties 2e suppletoire begroting
(4)=(1)+(2)+(3) Totaal geraamd
Baten
Omzet IenW
53.067
– 330
2.131
54.868
Omzet nutv werkzaamheden
–
3.638
3.638
Omzet overige departementen
1.991
220
800
3.011
Omzet derden
24.254
– 4.227
20.027
Rentebaten
–
1
1
Bijzondere baten
–
–
–
Totaal baten
79.312
– 110
2.343
81.545
Lasten
Apparaatskosten
40.242
– 110
5.674
45.807
– Personele kosten
30.197
– 110
2.634
32.721
Waarvan eigen personeel
29.697
– 110
2.338
31.925
Waarvan inhuur externen
500
–
244
744
Waarvan overige personele kosten
–
52
52
– Materiële kosten
10.045
–
3.041
13.086
Waarvan apparaat ICT
1.612
3.115
4.727
Waarvan bijdrage aan SSO’s
4.966
– 541
4.425
Waarvan overige materiële kosten
3.467
–
467
3.821
Materiële programmakosten
– Aardobservatie
25.757
–
– 2.612
23.145
– Overig
10.980
– 1.085
9.895
Rentelasten
242
– 242
–
Afschrijvingskosten
2.091
609
2.700
– Materieel
2.091
209
2.300
– Immaterieel
400
400
Overige lasten
–
–
– Dotaties voorzieningen
–
–
– Bijzondere lasten
–
–
Totaal lasten
79.312
– 110
2.343
81.545
Saldo van baten en lasten
0
0
0
0
Toelichting
Baten
Omzet IenW
De omzet IenW stijgt door de toekenning van extra middelen vanaf 2018 in het kader
van het programma Basale Dienstverlening +. Daarnaast zijn er extra middelen beschikbaar
gesteld aan het KNMI voor het uitvoeren van taken met betrekking tot broeikasgasmetingen
(€ 0,23 miljoen), Space Weather (€ 0,37 miljoen) en wordt het KNMI gecompenseerd voor
de loon- en prijsbijstelling (€ 0,6 miljoen).
Daarnaast vindt er een kasschuif plaats voor de middelen aardobservatie, waardoor
de omzet van IenW daalt met € 6,1 miljoen.
Omzet IenW – Nog uit te voeren werkzaamheden
De kasontvangsten voor aardobservatie zijn lager dan de contributies voor aardobservatie.
Voor dit doel zijn echter eerder middelen ontvangen en worden nu ingezet.
Omzet overige departementen
Naar aanleiding van de herverkaveling is een gedeelte van de opdrachtenportefeuille
voor het KNMI van IenW naar EZK overgeheveld. Naar aanleiding hiervan zijn er onlangs
aanvullende afspraken gemaakt tussen het KNMI en EZK. Als gevolg daarvan stijgt de
omzet vanuit overige departementen. Dit betreft met name een bijdrage voor Space Weather
(€ 0,37 miljoen) en Seismologische dienstverlening en broeikasgasmetingen (€ 0,4 miljoen).
Omzet derden
De omzet blijft met name achter door lagere kosten voor subsidieprojecten. Omdat er
een directe relatie is tussen de gerealiseerde kosten en de bedragen die kunnen worden
gedeclareerd bij de subsidiegevers, kunnen ook minder opbrengsten worden verantwoord.
Lasten
Personele kosten
De personele kosten stijgen vooral als gevolg van extra kosten in het kader van het
programma Basale Dienstverlening + (€ 1,0 miljoen). Daarnaast stijgen de kosten als
gevolg van de stijging van de pensioenpremies en de nieuwe cao (circa € 0,6 miljoen),
extra dienstverlening in het kader van Space Weather (€ 0,3 miljoen) en stijgende
inhuurkosten (€ 0,2 miljoen).
Materiële apparaatskosten
De materiele apparaatskosten stijgen als gevolg van extra kosten in het kader van
het programma Basale Dienstverlening en hogere kosten van subsidieprojecten.
Materiële programmakosten
Door de lagere afdracht voor de contributie met betrekking tot aardobservatie vallen
deze materiele programma kosten lager uit (€ 2,6 miljoen). Daarnaast zijn de kosten
van met name de subsidieprojecten lager dan begroot.
Afschrijvingskosten
Door een vertraging bij het uitvoeren van investeringsprojecten blijven de afschrijvingskosten
achter bij de begroting (€ 0,7 miljoen).
Kasstroomoverzicht (Bedragen x € 1.000)
Omschrijving
(1) Vastgestelde begroting
(2) Mutaties 1e suppletoire begroting
(3) Mutaties 2e suppletoire begroting
(4) = (1)+(2)+(3) Totaal geraamd
1.
Rekening-courant RHB 1 januari 2016
6.903
– 2.793
0
4.110
1.a
Totaal ontvangsten operationele kasstroom (+)
2.091
3.161
– 2.552
2.700
1.b
Totaal uitgaven operationele kasstroom (–/–)
– 982
– 3.089
– 4.071
2.
Totaal operationele kasstroom
1.109
3.161
– 5.641
– 1.371
3a.
Totaal investeringen (–/–)
– 510
– 4.372
3.623
– 1.259
3b.
Totaal boekwaarde desinvesteringen (+)
3.
Totaal investeringskasstroom
– 510
– 4.372
3.623
– 1.259
4a.
Eenmalige uitkering aan moederdepartement (–/–)
4b.
Eenmalige storting door het moederdepartement (+)
300
300
4c.
Aflossingen op leningen (–/–)
– 948
948
4d.
Beroep op leenfaciliteit (+)
510
6.872
– 3.097
4.285
4.
Totaal financieringskasstroom
– 438
6.872
– 2.797
3.637
5.
Rekening-courant RHB 31 december 2018
7.064
2.868
– 4.815
5.117
Toelichting
Operationele kasstroom
Door de kasschuif aardobservatie van € 6,1 miljoen zijn de ontvangsten van artikel
23.02 lager geworden dan de daadwerkelijke contributiebedragen voor aardobservatie.
Daardoor is voor aardobservatie niet langer sprake van een operationele ontvangst,
maar van een operationele uitgave. De operationele ontvangsten dalen daarom met € 3,0
miljoen en de operationele uitgaven stijgen met € 3,1 miljoen. Daarnaast stijgen de
operationele ontvangsten met € 0,4 miljoen door de gestegen afschrijvingskosten.
Investeringskasstroom
De prognose van de investeringsuitgaven is naar beneden bijgesteld doordat de geplande
investering met betrekking tot de I-strategie naar verwachting niet meer in 2018 zal
plaatsvinden.
Financieringskasstroom
Als gevolg van het resultaat 2017 is het Eigen Vermogen van het KNMI nihil. In lijn
met de Regeling Agentschappen wordt het Eigen Vermogen van het KNMI behoedzaam aangevuld
door de eigenaar met € 0,3 miljoen per jaar tot en met 2023 tot een bedrag van € 1,8
miljoen.
Gezien de investeringen lager uitvallen wordt er ook minder beroep op de leenfaciliteit
gedaan dan oorspronkelijk aangevraagd.
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
C. van Nieuwenhuizen Wijbenga, minister van Infrastructuur en Waterstaat
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.