Brief regering : Tweede evaluatie detacheringsmeldplicht
29 861 Arbeidsmigratie en sociale zekerheid
Nr. 168 BRIEF VAN DE MINISTER VAN SOCIALE ZAKEN EN WERKGELEGENHEID
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 9 oktober 2025
Werknemers in dienst van een werkgever gevestigd in de EU, EER en Zwitserland mogen
naar Nederland gedetacheerd worden. Sinds 1 maart 2020 moeten deze werknemers door
hun werkgever gemeld worden bij de Nederlandse overheid. De meldplicht is ingesteld
om meer zicht te krijgen op welke bedrijven met welke werknemers actief zijn in ons
land. Dit geeft inspectiediensten de handvatten om effectiever toe te kunnen zien
op de naleving van arbeidswetten en het opsporen van arbeidsmarktfraude en misstanden
ten aanzien van deze groep arbeidsmigranten. Zo draagt de meldplicht bij aan de bescherming
van werknemers en aan het tegengaan van oneerlijke concurrentie.
Conform artikel 19 van de Wet arbeidsvoorwaarden gedetacheerde werknemers in de Europese
Unie (WagwEU), is de meldplicht twee jaar na inwerkingtreding geëvalueerd. Deze evaluatie
is op 30 januari 2023 met uw Kamer gedeeld.1 Uit de evaluatie bleek dat de naleving van de meldplicht en de kwaliteit van de meldingen
nog verbetering behoefden. Daarom is toegezegd om de meldplicht nogmaals te evalueren.
U vindt deze evaluatie in bijlage 1 bij deze brief.
Uit de tweede evaluatie blijkt dat het voor de meeste buitenlandse dienstverrichters
en binnenlandse dienstontvangers duidelijk is wanneer de meld- en controleplicht geldt.
Dit is een verbetering ten opzichte van de vorige evaluatie. Het is echter nog steeds
niet voor iedereen duidelijk. Uit het onderzoek volgt daarom de aanbeveling om een
duidelijke factsheet te maken met specifieke meldinformatie en voorbeeldafbeeldingen,
waarop de vereiste gegevens overzichtelijk en duidelijk zijn gemarkeerd. Een factsheet
met een overzicht van de vereiste gegevens is op postedworkers al te vinden.2 In aanvulling daarop zal een handleiding met voorbeeldafbeeldingen ontwikkeld worden.
Verder blijkt uit het onderzoek dat de naleving van de meld- en controleplicht de
afgelopen jaren lijkt te zijn verbeterd. Dat is een positieve ontwikkeling. Ook geven
toezichthoudende partijen zoals de Nederlandse Arbeidsinspectie, Sociale Verzekeringsbank,
Belastingdienst en Immigratie- en Naturalisatiedienst aan dat de meldplicht een belangrijke
bron voor risicoanalyse is waardoor het toezicht op gedetacheerde werknemers wordt
versterkt.
Echter blijven administratieve lasten, onbekendheid en interne afstemmingsproblemen
bij bedrijven leiden tot ondermelding en beperkte datakwaliteit. Daarom wordt aanbevolen
om in te zetten op meer gerichte voorlichting en zichtbaarheid van de handhaving.
Deze aanbeveling wordt overgenomen. Sociale partners, zoals vakbonden, maken ook gebruik
van gegevens uit het meldloket in hun toezicht. Zij geven aan dat de toegang tot meldgegevens
omslachtig is en dat de ontvangen gegevens anoniem zijn of van beperkte kwaliteit
(zoals foutieve werklocaties of werkperiodes). Dit belemmert het effectieve toezicht
op cao-naleving. Er zal samen met de sociale partners en de Arbeidsinspectie gekeken
worden hoe de toegang verder vormgegeven kan worden.
Er is de afgelopen jaren geïnvesteerd in het meldloket om de datakwaliteit en gebruiksvriendelijkheid
te verhogen en zo administratieve lasten te verlagen. Uit het onderzoek volgt dat
veel gebruikers deze aanpassingen gemerkt hebben en dat die positief worden beoordeeld.
Tegelijkertijd wordt aanbevolen om het meld- en controleproces verder te automatiseren,
door bijvoorbeeld standaardgegevens herbruikbaar te maken en het meldloket te koppelen
aan externe databronnen, zoals het KvK-register. Voor dienstverrichters en dienstontvangers
volgt de aanbeveling om de interne organisatie te verbeteren zodat meldingen beter
worden afgestemd en bij de juiste personen terechtkomen. De koppeling met het KvK-register
is in de loop van 2024 ingevoerd. Daarnaast is het ook al mogelijk om standaardgegevens
opnieuw te gebruiken door de melding te kopiëren. Wel blijkt uit de aanbeveling dat
deze optie niet voldoende bekend is. Daarom zal dit duidelijker aangegeven worden
in het meldloket.
Het kabinet hecht grote waarde aan het verminderen van administratieve lasten bij
grensoverschrijdende detachering van werknemers, zonder afbreuk te doen aan de bescherming
van werknemers. In dit kader is het goed om te noemen dat de Europese Commissie een
voorstel heeft gedaan voor een Europees meldloket bij grensoverschrijdende detacheringen.
Uw Kamer is eerder geïnformeerd over de voor- en nadelen van het voorstel.3 Daarnaast wordt bij de evaluatie van de meldplicht in Nederland onderzocht of twee
maatregelen uit Duitsland en Spanje – respectievelijk een risicogebaseerde aanpak
en een vrijstelling voor kortdurende detacheringen – ook in Nederland kunnen bijdragen
aan het verlagen van de regeldruk. Dit is toegezegd in de voortgangsrapportage bij
de internemarktactieagenda.4 Het onderzoek van SEO naar de meldplicht wordt opgevolgd door een aanvullende opdracht
waarin deze mogelijkheden nader worden uitgewerkt.
De Minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid, M.L.J. Paul
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
M.L.J. Paul, minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid