Brief regering : TALIS2024 (Teaching and Learning International Survey 2024)
27 923 Werken in het onderwijs
Nr. 516
BRIEF VAN DE STAATSSECRETARIS VAN ONDERWIJS, CULTUUR EN WETENSCHAP
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 7 oktober 2025
Goed onderwijs begint bij goed toegeruste leraren en schoolleiders: zij spelen een
sleutelrol in het leerproces van leerlingen. Daarom staan thema’s als het lerarentekort,
werkplezier, werkdruk, professionalisering, en de begeleiding van startende leraren
hoog op de onderwijsagenda. Deze thema’s staan ook centraal in het Teaching and Learning International Survey 2024: TALIS. Via deze brief bied ik u het rapport TALIS2024 aan: Supportive systems for thriving teachers, waarin u de uitgebreide resultaten van het onderzoek terug kunt lezen. Daarnaast ontvangt
u het nationale rapport waarin dieper wordt ingegaan op de werkbeleving van leraren
en schoolleiders in Nederland.
TALIS-onderzoek
TALIS is een groot internationaal onderzoek van de OESO (Organisatie voor Economische
Samenwerking en Ontwikkeling) dat zich richt op de werkbeleving van leraren en schoolleiders.
Het onderzoek wordt een keer in de zes jaar uitgevoerd.1
Met het TALIS-rapport kunnen we ervaringen van Nederlandse leraren en schoolleiders
vergelijken met ervaringen van leraren en schoolleiders uit 52 andere landen. Aan
deze ronde van het TALIS-onderzoek deden wereldwijd zo'n 250.000 leraren in het primair
en voortgezet onderwijs (hierna: po en vo) uit 53 landen mee. De thema’s die deze
editie centraal staan zijn:
• autonomie en professionele ruimte: de mate waarin leraren invloed hebben op hoe ze
lesgeven
• ervaren werkdruk en oorzaken van werkdruk
• betrokkenheid bij besluitvorming op school
• deelname aan professioneel leren en ontwikkelbehoeftes
• begeleiding van startende leraren: inductie, mentoring en ondersteuning
Belangrijkste resultaten: op hoofdlijnen positieve trends
De resultaten van TALIS 2024 laten op hoofdlijnen een positief beeld zien: Nederlandse
leraren en schoolleiders zijn overwegend positief over hun beroep, werkomgeving en
salaris. Maar liefst 95% van de leraren geeft aan met plezier in het onderwijs te
werken, dit is een resultaat om trots op te zijn. Vooral in het po is de tevredenheid
over salaris en arbeidsvoorwaarden sterk gestegen: van 25% naar zelfs 84% in 2024.
Ook ten opzichte van collega’s in andere landen zijn Nederlandse leraren (in het po
en vo) bovengemiddeld positief over het salaris. Ze voelen zich gewaardeerd door leerlingen
en ouders en geven aan dat ze opnieuw voor het beroep zouden kiezen. Bovendien geven
leraren in zowel het po als vo aan dat ze veel vertrouwen hebben in hun eigen lesgevende
capaciteiten.
Tegelijkertijd komen er ook uitdagingen terug in het rapport. Een groeiende groep
leraren en schoolleiders in het po en vo geeft bijvoorbeeld aan veel werkstress te
ervaren. Dit komt met name door administratieve druk, verandermoeheid en het omgaan
met gedrag van leerlingen en zorgen van ouders. Leraren geven ook aan dat er vergeleken
met andere landen fors meer leerlingen met extra ondersteuningsbehoeften zijn. Opvallend
daarbij is wel dat leraren met meer leerlingen met extra ondersteuningsbehoeften in
de klas meer stress ervaren, maar niet minder tevreden zijn over hun werk.
Een ander mooi resultaat is dat startende leraren in het po en vo zich steeds beter
voorbereid voelen en dat ze ook vaker begeleiding krijgen dan in 2018. Vrijwel alle
Nederlandse leraren nemen deel aan professionalisering, en geven aan dat professionaliseringsactiviteiten
een positief effect hebben op hun lesgeven.
Met betrekking tot de Nederlandse schoolleiders zien we dat zij aangeven vrijwel allemaal
(zeer) tevreden te zijn met hun baan. Een ruime meerderheid van de schoolleiders is
daarnaast erg tevreden over het salaris en werkt met plezier op zijn of haar school.
De grootste uitdaging die schoolleiders in het vo zien, is het lerarentekort. In het
po is die uitdaging er voor schoolleiders ook, maar geven schoolleiders aan nog meer
urgentie te voelen bij het weinig kunnen toekomen aan onderwijskundig leiderschap.
Zowel leraren als schoolleiders benadrukken het belang van minder werkdruk en administratie,
goede arbeidsvoorwaarden, meer waardering en een structurele aanpak van het personeelstekort.
Tot slot
Het is ontzettend positief en belangrijk om te lezen dat uit het TALIS 2024-onderzoek
blijkt dat leraren en schoolleiders in Nederland overwegend tevreden zijn over hun
werk, werkomgeving en waardering. De resultaten laten zien dat in het bijzonder de
tevredenheid over salaris en arbeidsvoorwaarden sterk is toegenomen en dat het werkplezier
in het onderwijs hoog is. Daarmee lijkt de inzet van de afgelopen jaren om de positie
van leraren te versterken vruchten af te werpen. Tegelijkertijd is duidelijk dat er
nog altijd aandacht nodig is voor thema’s als werkdruk en het aantrekken en behouden
van voldoende leraren. De bevindingen van TALIS bieden daarmee waardevolle inzichten
om het beleid verder te ontwikkelen.
De komende periode zal ik gebruiken om de uitkomsten van TALIS2024 aandachtig te bestuderen
en te bezien hoe deze resultaten kunnen worden meegenomen in beleid. Via de periodieke
brieven over de lerarenstrategie informeer ik uw Kamer daarover.
De Staatssecretaris van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap,
K.M. Becking
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
K.M. Becking, staatssecretaris van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap