Brief regering : Vervoerplannen Waddenveren 2026
23 645 Openbaar vervoer
Nr. 869
BRIEF VAN DE STAATSSECRETARIS VAN INFRASTRUCTUUR EN WATERSTAAT
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 29 september 2025
De rederijen van de Vervoerconcessie Waddenveren West, B.V. Terschellinger Stoomboot
Maatschappij (hierna: TSM) en de Vervoerconcessie Waddenveren Oost, Wagenborg Passagiersdiensten
B.V. (hierna: WPD), hebben de vervoerplannen voor 2026 bij mij ingediend (respectievelijk
bijlage 1 en 2). Als concessieverlener dient het Ministerie van IenW te besluiten
in hoeverre het instemt met deze vervoerplannen. Met deze brief informeer ik uw Kamer
hierover.
Vervoerplannen 2026 TSM en WPD
Allereerst worden hieronder de belangrijkste wijzigingen ten opzichte van 2025 beschreven.
Tarieven
De tarieven van beide rederijen worden in 2026 met 5,8% verhoogd. De voorgestelde
tariefstijging komt overeen met het maximumtariefniveau voor 2026. Deze wordt jaarlijks
volgens de afspraken van de concessies vastgesteld. Hierbij is ook gekeken naar het
redelijke rendement van de rederijen. Beide rederijen blijven daar onder.
Dienstregeling
De dienstregeling van TSM voor 2026 wijzigt op enkele punten. De belangrijkste wijzigingen
zijn:
− De aanpassing van de vertrektijd van de veerdienst Harlingen – Vlieland. Deze zal
5 minuten eerder vertrekken.
− De aanpassing van de vertrektijd van de sneldienst Terschelling – Harlingen. De afvaart
van 16:30 vertrekt voortaan om 16:25.
De dienstregeling van WPD wijzigt ook. De belangrijkste wijzigingen zijn:
− De aanpassing van de sneldienstregeling op Ameland, waarbij de afvaarten straks minimaal
40 minuten na elkaar vertrekken in plaats van 30 minuten.
− De aanpassing van de vertrektijd van de veerdienst Lauwersoog – Schiermonnikoog. In
de nieuwe dienstregeling vertrekken de afvaarten vanaf Schiermonnikoog 15 minuten
later dan voorheen. De afvaarten vanaf Lauwersoog vertrekken 5 minuten later. Beide
eerste afvaarten blijven ongewijzigd.
Overige wijzigingen TSM
De belangrijkste wijziging bij TSM bestaat uit aanpassingen aan het ms Willem Barentsz.
Deze krijgt in 2026 onder andere een groter accupakket en een extra boegschroef, waardoor
het schip duurzamer en betrouwbaarder wordt.
Overige wijzigingen WPD
Ook WPD benoemt in haar vervoerplan wijzigingen voor 2026. Met ingang van januari
2026 is de verwachting dat de Wadden Ferry in gebruik kan worden genomen, met een
grotere reizigerscapaciteit. De huidige vloot blijft in gebruik. Zo kan WPD over een
extra schip beschikken in geval van calamiteiten.
Andere wijzigingen die bijdragen aan een betere duurzaamheid zijn het versterken van
het CO2-fonds onder andere door passagiers actiever te betrekken bij de besteding van hun
bijdrage en te werken aan duurzaamheidsprojecten op beide eilanden, en het implementeren
van het nieuwe Bedrijfsmilieuplan 2026 t/m 2028 met (aanvullende) acties gericht op
energiebesparing, afvalscheiding, emissiereductie en circulaire werkwijzen.
Ook treft WPD verschillende maatregelen om meer klantgericht te werken. Momenteel
loopt er een onderzoek naar de klantreis. Deze zal eind 2025 worden opgeleverd. In
dit onderzoek wordt voor verschillende doelgroepen van de veerdienst in kaart gebracht
welke stappen de reiziger doorloopt, hoe die stappen ervaren worden en welke middelen
WPD in elke stap beschikbaar heeft. Uiteindelijk zullen de uitkomsten van het onderzoek
worden meegenomen, om zo de klantbeleving (waar nodig) te verbeteren.
Instemming vervoerplannen TSM en WPD 2026
Ik heb besloten in te stemmen met beide vervoerplannen, voor zover deze toezien op
de concessie-afspraken. Wel is WPD nog bezig met de afstemming met aansluitend vervoer,
specifiek het busvervoer dat aansluit op de sneldienst op Ameland. In het belang van
de reizigers vraag ik aan de partijen hier samen zo snel mogelijk uit te komen en
de uitkomsten daarvan te delen.
De vervoerplannen zijn door de rederijen voorgelegd aan de consumentenorganisaties
en decentrale overheden. De rederijen hebben daarbij de zienswijzen en adviezen van
deze partijen overgenomen, of hebben duidelijk aangegeven waarom zij hiervan zijn
afgeweken. Teksten in de vervoerplannen die geen betrekking hebben op de eisen uit
de concessies heb ik enkel ter kennisgeving aangenomen.
De Staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat,
A.A. Aartsen
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
A.A. Aartsen, staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat