Brief regering : Aansprakelijkstelling consortium Hollandse Meren
22 026 Nederlands deel van een hogesnelheidsspoorverbinding Amsterdam–Brussel–Parijs en Utrecht–Arnhem–Duitse grens
Nr. 526
BRIEF VAN DE STAATSSECRETARIS VAN INFRASTRUCTUUR EN WATERSTAAT
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 22 augustus 2025
In vervolg op de Kamerbrief van 20 maart jl. over de stand van zaken van het herstel
van de viaducten op de HSL-Zuid1, informeer ik uw Kamer graag over de recente juridische stappen die het Ministerie
van Infrastructuur en Waterstaat (hierna: IenW) heeft ondernomen.
IenW heeft van bouwconsortium Hollandse Meren herstel van de geconstateerde gebreken
op de viaducten gevorderd alsmede vergoeding van de schade die de gebreken hebben
veroorzaakt. Daardoor wordt beoogd te voorkomen dat de aanzienlijke kosten die bij
het herstel van de geconstateerde gebreken aan de HSL-Zuid komen kijken, uiteindelijk
voor rekening van de belastingbetaler komen.
Naar aanleiding van de geconstateerde gebreken op de tien viaducten tussen Hoofddorp
en Tunnel Groene Haart op de HSL-Zuid heeft IenW het bouwconsortium verzocht om op
de korte termijn in constructief overleg te treden over het herstel. Ik vertrouw er
vooralsnog op dat het bouwconsortium de ernst van de situatie onderkent en bereid
is tot medewerking.
Het belang van de (internationale) reiziger, alsook de belangen van de vervoerders
die diensten over dit traject aanbieden, staan bij het herstel centraal. Een spoedig
herstel van de viaducten is essentieel om de betrouwbaarheid en veiligheid van de
HSL-Zuid te waarborgen en de snelheid weer op het beoogde niveau te brengen.
De Staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat,
A.A. Aartsen
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
A.A. Aartsen, staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat