Brief regering : Tijdelijke wet transparantie turboliquidatie
36 172 Tijdelijke wijziging van Boek 2 van het Burgerlijk Wetboek, de Faillissementswet en de Wet op de economische delicten in verband met het vergroten van transparantie bij de ontbinding van rechtspersonen zonder baten en de invoering in dat kader van de mogelijkheid van een civielrechtelijk bestuursverbod (Tijdelijke wet transparantie turboliquidatie)
Nr. 7
BRIEF VAN DE STAATSSECRETARIS VAN JUSTITIE EN VEILIGHEID
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 12 augustus 2025
Hierbij bied ik uw Kamer het rapport «De werking van de Tijdelijke wet transparantie
turboliquidatie» aan, dat onderzoekers verbonden aan de Universiteit Leiden met medewerking
van SEO Economisch Onderzoek hebben uitgevoerd in opdracht van het Wetenschappelijk
Onderzoek- en Datacentrum (WODC) op verzoek van het Ministerie van Justitie en Veiligheid.
Ik ben de onderzoekers zeer erkentelijk voor het verrichte werk en het heldere rapport.
Het onderzoeksrapport concludeert, kort gezegd, dat de financiële rekening en verantwoording
bij turboliquidatie waartoe de voornoemde tijdelijke wet verplicht, in geval van naleving
bijdraagt aan meer transparantie bij turboliquidatie en de verbetering van de rechtspositie
van schuldeisers, conform de doelstellingen van de wet. De wet lijkt volgens de onderzoekers
in mindere mate bij te dragen aan de beoogde preventie van misbruik, hoewel de omvang
en frequentie van fraude en misbruik van turboliquidatie onduidelijk is. Volgens de
onderzoekers moet worden bezien of de (civielrechtelijke en publiekrechtelijke) handhaving
van de verantwoordingsverplichting kan worden aangescherpt, om schuldeisersbenadeling
bij turboliquidatie verder te voorkomen en tegen te gaan. Aanbevolen wordt om de voorzieningen
uit de tijdelijke wet permanent in te voeren, met aanpassing van enkele technische
details. Daarnaast doen de onderzoekers enkele concrete aanbevelingen die in het kader
van een eventuele permanente regeling kunnen worden verkend, met name om te bezien
of het (civielrechtelijke en publiekrechtelijke) handhavingsmechanisme kan worden
verbeterd.
Ik deel de conclusie van de onderzoekers dat een structurele verbetering van de turboliquidatie
wenselijk is. Ik ben daarom voornemens om de voorzieningen in de tijdelijke wet permanent
in te voeren. Dit vergt een nieuw wetgevingstraject en in dat kader zal ik bezien
of en zo ja welke aanpassingen in de regeling wenselijk zijn. De waardevolle aanbevelingen
uit het rapport zal ik daarbij betrekken.
Ik acht het wenselijk dat de voorzieningen in de tijdelijke wet van kracht blijven
gedurende de voorbereiding van een permanente wetswijziging. Daarom zal gebruik worden
gemaakt van de verlengingsmogelijkheid die de tijdelijke wet biedt (artikel VI, vierde
lid). Bij koninklijk besluit zal het verval van de tijdelijke wet worden uitgesteld
met de maximale termijn van twee jaar, tot 15 november 2027.1
Met deze brief heb ik uitvoering gegeven aan artikel VI, derde lid, van de Tijdelijke
wet transparantie turboliquidatie, op grond waarvan uiterlijk drie maanden voor het
verval van de tijdelijke wet op 15 november 2025, een verslag naar de Eerste Kamer
en Tweede Kamer moet worden gestuurd over de werking van deze wet in de praktijk,
samen met een standpunt over het voornemen tot wetswijziging om de voorzieningen in
de tijdelijke wet permanent in te voeren. Ik streef ernaar om in het eerste kwartaal
van 2026 – en zoveel eerder als mogelijk – een nadere inhoudelijke reactie aan uw
Kamer sturen.
Deze brief wordt gelijktijdig verzonden aan de Voorzitter van de Eerste Kamer.
De Staatssecretaris van Justitie en Veiligheid,
T.H.D. Struycken
Indieners
-
Indiener
T.H.D. Struycken, staatssecretaris van Justitie en Veiligheid