Brief regering : Voortgangsbrief wapens en jongeren
28 741 Jeugdcriminaliteit
Nr. 129
BRIEF VAN DE MINISTER EN STAATSSECRETARIS VAN JUSTITIE EN VEILIGHEID
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 3 juli 2025
In 2020 is het Actieplan Wapens en Jongeren gelanceerd. Het doel van dit Actieplan
was om wapenproblematiek bij jongeren in gemeenten tegen te gaan. Daarmee vormde het
Actieplan het startpunt van een nauwe samenwerking op dit thema tussen het Ministerie
van Justitie en Veiligheid, het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap, gemeenten,
het Openbaar Ministerie, politie, Stichting Halt, Jeugdreclassering, Raad voor de
Kinderbescherming, de Vereniging van Nederlandse Gemeenten en het Centrum voor Criminaliteitspreventie
en Veiligheid (CCV).
Met het Actieplan is een belangrijke impuls gegeven de aanpak rond het thema wapens
en jongeren. In 2023 zijn de activiteiten rond het Actieplan geëvalueerd via het Wetenschappelijk
Onderzoek- en Datacentrum (WODC). We onderstrepen het belang van een effectieve aanpak
van wapenproblematiek onder jongeren. Elk incident is er immers een te veel. Op basis
van deze evaluatie kondigden onze ambtsvoorgangers daarom acties aan om de inzichten
uit deze evaluatie te verwerken in de (preventieve) aanpak.1 Sindsdien hebben de betrokken partijen in een intensief Beleidskompas-traject gewerkt
aan het versterken van de aanpak van wapens onder jongeren.
In de voortgangsbrief van 11 december 2024 is uw Kamer geïnformeerd over de stand
van zaken in de aanpak van wapens onder jongeren (Kamerstuk 28 741, nr. 123), en is toegezegd voor het zomerreces van 2025 uw Kamer opnieuw van de voortgang
op de hoogte te stellen. Met deze brief informeren wij uw Kamer, mede namens de Staatssecretaris
van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap, over het afronden van de programmatische aanpak
door de benutting van de opbrengsten van het Beleidskompas-traject. De inzet die hieruit
voortkomt heeft als doel om professionals de juiste handvatten te bieden om in de
dagelijkse praktijk effectief om te kunnen gaan met wapenproblematiek onder jongeren.
Probleem- en oorzakenanalyse
In december 2024 zijn de opbrengsten van de stakeholderconsultatie in de bloemlezing
Ontwapenend gedeeld met uw Kamer.2 Naar aanleiding van deze opbrengsten is als vervolgstap een uitgebreide probleem-
en oorzakenanalyse van (wapen)problematiek onder jongeren opgesteld, in nauwe samenwerking
met een diverse groep geconsulteerden.3 In de analyse is nadrukkelijk gekeken naar waar het volgens hen knelt in de huidige
situatie en aanpak. De analyse biedt inzicht in problemen en oorzaken die aan de problematiek
rondom wapens en jongeren ten grondslag liggen. Deze analyse, getiteld Tekortgeschoten, is opgenomen als bijlage bij deze brief.
De probleem- en oorzakenanalyse brengt in beeld welke factoren bijdragen aan het bezitten,
dragen en gebruiken van wapens onder jongeren. Hieruit komen diverse «push- en pull»-factoren
naar voren die een voedingsbodem creëren voor het bezitten, dragen en gebruiken van
wapens onder jongeren. Daarnaast komen in de analyse knelpunten naar voren in de aanpak
om het bezitten, dragen en gebruiken van wapens onder jongeren effectief tegen te
gaan.
De problemen in de aanpak worden verder versterkt door een aantal factoren. Hieronder
vallen bijvoorbeeld onvoldoende zicht op (wapen)problematiek bij jongeren door professionals
en de complexiteit van deze problematiek, maatschappelijke ontwikkelingen zoals de
verwevenheid van de digitale en fysieke wereld, door jongeren ervaren onveiligheidsgevoelens
en (sociale) druk. Zowel wetenschappelijke inzichten als praktijkervaring tonen aan
dat wapenproblematiek onder jongeren geen opzichzelfstaand probleem is. Veel factoren
die bijdragen aan de keuze om een wapen te dragen, vinden hun grondslag in onderliggende
factoren die overeenkomen met de risicofactoren voor jeugdcriminaliteit in het algemeen
zoals beschreven in het Kwaliteitskader Effectieve Jeugdinterventies.4
Acties
Om de aanpak van wapenproblematiek onder jongeren aan te laten sluiten op de geïnventariseerde
problemen en oorzaken, is een roadmap opgesteld. Deze roadmap biedt een overzicht
van wat er volgens betrokkenen nodig is om de problematiek van wapens en jongeren
terug te dringen en is als bijlage opgenomen bij deze brief.
De roadmap laat zien dat de interventiemogelijkheden om (wapen)problematiek aan te
pakken zeer uiteenlopend zijn. Daarom hebben wij de keuze gemaakt om aanvullend in
te zetten op een aantal interventies waarmee we de onderliggende factoren voor wapenproblematiek
adresseren en waar professionals in de dagelijkse praktijk baat bij hebben. Een gedetailleerd
overzicht van de acties waarop wordt ingezet, is bijgevoegd bij deze brief. Met deze
inzet bieden we handvatten om het bezitten, dragen en gebruiken van wapens door jongeren
tegen te gaan. Daarbij wordt aangesloten bij de activiteiten die al in uitvoering
zijn, zoals het programma Preventie met Gezag (PmG). In samenwerking met de betrokken
partijen zijn acties tot stand gekomen die uiteenvallen in vijf thematische lijnen:
1) Bewustzijn bij en bekwaamheid van onderwijspersoneel op onderwijsinstellingen
Onderwijspersoneel wordt ondersteund om de weerbaarheid van leerlingen en studenten
te vergroten. Partners, zoals de Stichting School en Veiligheid, het Nederlands Jeugd
Instituut en het CCV zijn betrokken bij deze ondersteuning, onder andere door het
aanreiken van educatieve pakketten om life skills zoals conflicthantering bij jongeren te bevorderen. Hoewel wij vanuit het Rijk geen
verantwoordelijkheid hebben in de ontwikkeling van lesmateriaal, kan er vanuit de
partnerorganisaties in deze geïdentificeerde behoefte worden voorzien. Daarnaast stimuleren
we de aanwezigheid van jongerenwerk op school en bieden we handvatten om (vroeg)signalering
van wapenproblematiek en onveiligheidsgevoelens te versterken.
2) Versterking van het online jongerenwerk
Het online jongerenwerk wordt versterkt zodat voor gemeenten eenvoudiger is om de
kwaliteit te waarborgen. Het online jongerenwerk biedt jongeren een plek waar zij
ook online terecht kunnen met hun onveiligheidsgevoelens en vragen over wapens en
andere zorgen. Ook vervult het online jongerenwerk belangrijke taken rondom signalering
van online trends. Door kennisdeling vanuit het online jongerenwerk kunnen ook professionals
en ouders beter zicht op de online leefwereld van jongeren verkrijgen. Daarnaast identificeren
we best practices van interventies in de online leefwereld van jongeren en verkennen we samen met platforms
de mogelijkheden om wapencontent te weren op sociale media.
3) Implementatie van het barrièremodel wapens en jongeren
In het voorjaar van 2024 is het barrièremodel wapens en jongeren met uw Kamer gedeeld.5 Dit barrièremodel richt zich op het in kaart brengen van het proces van wapenbezit
en -gebruik, om vervolgens op belangrijke momenten in dit proces preventief te kunnen
ingrijpen. We bevorderen de benutting van dit barrièremodel door professionals in
de praktijk door nu op twee specifieke onderdelen van het barrièremodel in te zetten.
Ten eerste wordt naar internationaal voorbeeld een nazorgtraject voor slachtoffers
van wapengeweld ontwikkeld, met het doel hen ervan te weerhouden zelf een wapen te
dragen. Ten tweede richten partnerorganisaties zich op het verkennen van een langdurig
educatief pakket omtrent life skills, zoals in het buitenland al kansrijk is gebleken.
Beide interventies zijn in het verdiepend onderzoek «Met wetenschap beter bewapend»
van het Nederlands Studiecentrum Criminaliteit en Rechtshandhaving als internationale
best practices aangemerkt.6 De implementatie van het barrièremodel wordt ondersteund door het CCV. De effectiviteit
van de interventies die op basis van het barrièremodel worden ingezet, wordt door
middel van praktijkgericht onderzoek in kaart gebracht en langdurig gemonitord.
4) Bevorderen van gegevensdeling tussen professionals
Voor de aanpak van wapens onder jongeren dienen professionals binnen het sociaal-,
zorg- en veiligheidsdomein met elkaar samen te werken om de jongeren de juiste hulp
te bieden. Om dit zo effectief mogelijk te doen is het van belang dat informatie en
gegevens gedeeld en verwerkt worden. Om dat op een ordentelijke manier te doen is
er op dat gebied al veel beschikbaar. Zo geven het 7-stappenmodel en de handreiking
«Zo krijg je zicht op jongeren» inzicht in de (on)mogelijkheden rond gegevensverstrekking
tussen diverse partijen uit het lokale domein waaronder scholen en politie. Naast
vorengenoemde voorbeelden kunnen professionals gebruik maken van de handreiking van
het Platform Sociaal Domein, dat is opgezet door het Ken! Netwerk. Ook bieden zij
leergangen aan op gegevensdeling, zodat professionals aan de slag kunnen met de eigen
ervaren gegevensdelingsproblematiek. Het Ken! Netwerk ontvangt hiervoor een subsidie
vanuit het Ministerie van Justitie en Veiligheid.
Tegelijkertijd werkt het Ministerie van Justitie en Veiligheid aan het detecteren
en waar mogelijk wegnemen van belemmeringen voor gegevensdeling, onder andere met
het doel dat signalen van (wapen)problematiek onder jongeren met de juiste partijen
gedeeld en opgevolgd kunnen worden. Het bevorderen van kennis over de mogelijkheden
binnen de AVG en het maken van duidelijke (samenwerkings)afspraken binnen de keten
over gegevensdeling maken hier onderdeel van uit. In de praktijk blijkt dat in sommige
gevallen partners informatie niet met elkaar uitwisselen, ondanks dat het juridisch
wel mogelijk is. Obstakels in informatiedeling zijn dan ook vaak terug te herleiden
naar elementen als een gebrek aan benodigde – juridische – kennis en expertise, interpretatieverschillen
tussen gegevensdelingsexperts, en andere technische en organisatorische knelpunten.
Deze obstakels zien we ook terugkomen binnen de aanpak Ondermijning, waaronder binnen
de Mainport aanpak en binnen het Programma PmG. PmG heeft een werkwijze om knelpunten
verder te doorgronden en momenteel worden verschillende casuïstiek opgepakt om te
analyseren en de belemmering waar kan weg te nemen. Aan de hand van de analyse en
uitwerking van de ervaren knelpunten worden ook de onderliggende patronen van gegevensdeling
blootgelegd. Dit stelt ons in staat om sneller op te schalen om impasses op gebied
van gegevensdeling te herkennen en te doorbreken. Daarmee worden zowel concrete signalen
bij specifieke partners weggenomen en zorgen we ervoor dat deze ervaren knelpunten
bij andere partners in de toekomst worden voorkomen. Samen met de JenV-Taskforce Gegevensdeling
wordt gewerkt aan het vinden van oplossingsrichtingen voor ervaren gegevensdelingsproblematiek.
5) Faciliteren van kennisuitwisseling en verspreiden best practices
Om professionals kennis te laten nemen van nieuwe inzichten en ervaringen uit wetenschap
en praktijk, en om het handelingsperspectief te vergroten, worden bijeenkomsten georganiseerd
om best practices rondom wapens en jongeren verder te verspreiden en professionals
van elkaar te laten leren. Ook wordt de toolbox wapens en jongeren van het CCV waar
nodig geactualiseerd en uitgebreid met informatie over onder meer het bieden van perspectief
aan jongeren en het implementeren van weerbaarheidstrainingen voor jongeren en hun
omgeving.
Tot slot
We geven in nauwe samenwerking met onze partners uitvoering aan deze acties. De afgelopen
periode is vanuit praktijk en wetenschap veel nieuwe kennis ontwikkeld die meer inzicht
biedt in de beweegredenen van jongeren om wapens te bezitten, te dragen en te gebruiken.
Deze kennis draagt bij aan het versterken van de preventieve aanpak van wapenproblematiek
onder jongeren en het verder integreren van de aanpak in de reguliere werkzaamheden
van professionals.
Met de vaststelling van de vijf thema’s waarop aanvullende interventies en inzet plaatsvindt
eindigt de fase van de programmatische aanpak van wapens onder jongeren. Deze aanpak
wordt duurzaam ondergebracht als onderdeel van de reguliere inzet van de (preventieve)
aanpak van jeugdcriminaliteit. Zo wordt gewaarborgd dat deze belangrijke inzet voor
de veiligheid en het welzijn van jongeren structureel onderdeel is van het werk van
de partijen die dagelijks met jongeren in contact staan.
We onderstrepen het belang van de inzet die op lokaal niveau wordt geleverd om wapenincidenten
bij jongeren te voorkomen en zo het welzijn en de veiligheid van jongeren te bevorderen.
Vanuit het Rijk wordt deze aanpak ook in de toekomst blijvend ondersteund. Het ontstane
netwerk van partners blijft elkaar ontmoeten en onder regie van het CCV wordt kennis
uitgewisseld. Het Rijk blijft de ontwikkelingen rond wapenproblematiek onder jongeren
nauwgezet volgen om gericht te kunnen inzetten of ondersteunen.
De Minister van Justitie en Veiligheid,
D.M. van Weel
De Staatssecretaris van Justitie en Veiligheid,
T.H.D. Struycken
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
D.M. van Weel, minister van Justitie en Veiligheid -
Mede ondertekenaar
T.H.D. Struycken, staatssecretaris van Justitie en Veiligheid