Brief regering : Beantwoording vragen gesteld tijden de procedurevergadering van 1 juli 2025, over de juridische status van de maatwerk afspraken verduurzaming industrie
29 826 Industriebeleid
32 813
Kabinetsaanpak Klimaatbeleid
Nr. 261
MINISTER VAN KLIMAAT EN GROENE GROEI
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 2 juli 2025
In de procedurevergadering van de vaste commissie voor Klimaat en Groene Groei dd.
1 juli jl. heeft het lid Kröger (GL/PvdA) gevraagd wat de juridische status van de
maatwerkafspraken verduurzaming industrie is als het kabinet demissionair is en wat
dat betekent voor de Tweede Kamer.
De maatwerkaanpak verduurzaming industrie kent per bedrijf drie stappen. Na een eerste verkenning wordt er bij voldoende potentieel, een ambitiedocument
opgesteld (Expression of Principles, EoP) dat vervolgens wordt uitgewerkt in een concept
intentieovereenkomst (Joint Letter of Intent, JLoI). Na een advies van de Adviescommissie
Maatwerkafspraken Verduurzaming Industrie (AMVI) op de concept JLoI en eventuele aanpassing
dientengevolge, wordt de JLoI getekend en uitgewerkt in bindende maatwerkafspraken.
De demissionaire status van het kabinet heeft geen gevolgen voor reeds getekende maatwerkafspraken
en gegeven subsidiebeschikkingen.
De Joint Letter of Intent (JLoI) die op 23 juni jl. met Cosun is getekend1, bevat een artikel om wanneer daar aanleiding toe is vanwege de politieke situatie
(beleid van een nieuwe kabinet of controversieel verklaring) de JLoI op te kunnen
zeggen. Dit artikel is eerder gebruikt in de JLoI van Nobian2 en is tot stand gekomen in nauw overleg met de Landsadvocaat. In andere JLoI’s die
in de demissionaire periode van het huidige kabinet nog worden getekend, zal dit artikel
ook worden opgenomen. Na ondertekening van een JLoI kan het demissionaire kabinet
ook bindende maatwerkafspraken maken en subsidiebeschikkingen afgeven.
De tekst van het betreffende artikel uit de JLoI van Cosun luidt:
Article 14 – (Termination) clause in case of new or changed policy; status controversial
1. Without prejudice to any other (termination) rights and/or obligations and/or remedies
the State and/or Cosun and/or the Province(s) may have, invoke or rely on under this
JLoI, either the State or Cooperative Cosun can terminate (opzeggen) this JLoI partially or entirely with immediate effect upon serving a notice in writing
to the other Parties, if and to the extent this JLoI becomes partially or entirely
incompatible with:
a. any policy of a new government installed after the fall of the government on 3 June
2025 not to proceed with the tailor-made approach or not in a manner as laid down
in this JLoI or not to make available (sufficient) funds for the tailor-made approach;
and/or
b. the Second and/or First Chamber of Dutch Parliament (Eerste en/of Tweede Kamer) having declared controversial (controversieel verklaren) in view of the government’s status as caretaker government (demissionair kabinet) since 3 June 2025:
i. the tailor-made approach sustainable industry (maatwerkaanpak verduurzaming industrie); and/or
ii. this JLoI or a part thereof; and/or
iii. all or part of the obligations ensuing from this JLoI for the State; and/or
iv. the full or part of the execution of this JLoI by the State; and/or
v. any further negotiations about or the conclusion of – binding – tailor-made agreements
((bindende) maatwerkafspraken) with the selected companies, including Cosun.
2. The State shall not be liable towards nor be required to otherwise compensate Cosun
and or the Provinces:
a. for any damage Cosun and/or the Provinces may suffer as a consequence of any termination
of this JLoI or any part thereof pursuant to article 14 paragraph 1; nor
b. for any costs and/or for any investments made by Cosun and/or the Provinces in respect
of any:
i. obligation ensuing from the JLoI that was – partially – fulfilled and/or
ii. activity that was carried out in relation to the part or parts of this JLoI which
is or are terminated pursuant to article 14 paragraph 1, prior to the moment as of
which that part or those parts of this JLoI is or are terminated pursuant to article
14 paragraph 1.
3. In the event of termination of this JLoI or any part thereof as per article 14 paragraph
1 the Parties shall remain committed to discuss with each other if and to what extent
the State’s policy in respect of the Paris Agreement, European Climate law and the
Dutch Climate Law (Klimaatwet) on the one hand and Cosun sustainability and carbon dioxide (CO2) emission reduction goals in the Netherlands on the other can be reconciled, however
not as part of the tailor-made approach. This article does not imply or entail any
rights or entitlement for any Party to compensation whatsoever nor any commitment
by any Party to support the other Party’s policy or goals as meant in the preceding
sentence.
De Minister van Klimaat en Groene Groei, S.Th.M. Hermans
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
S.T.M. Hermans, minister van Klimaat en Groene Groei