Brief regering : Werkagenda VIA
32 824 Integratiebeleid
29 544
Arbeidsmarktbeleid
Nr. 454
BRIEF VAN DE STAATSSECRETARIS VAN SOCIALE ZAKEN EN WERKGELEGENHEID
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 10 juni 2025
Inleiding
Met deze brief bied ik u de Werkagenda Voor een Inclusieve Arbeidsmarkt (VIA) aan.
In de Werkagenda VIA hebben 21 partijen1 vastgelegd wat ze de komende vier jaar gaan doen om de arbeidsmarktpositie van mensen
met een migratieachtergrond duurzaam te verbeteren. De Werkagenda VIA bestaat uit
twee pijlers. De eerste pijler richt zich op de ondersteuning van nieuwkomers zodat
ze beter toegerust zijn voor de arbeidsmarkt. In de tweede pijler werk ik samen met
werkgeversorganisaties aan gelijkwaardige kansen voor iedereen.
Met de Werkagenda VIA geef ik invulling aan een groot deel van de maatregelen gericht
op nieuwkomers en werk en de inzet op een inclusieve arbeidsmarkt uit de Actieagenda
Integratie en Open en Vrije Samenleving die op 7 februari 2025 aan uw Kamer is gestuurd.
Verder geef ik met deze werkagenda invulling aan de motie Ergin2 waarin wordt opgeroepen om de voortgang van de werkagenda voor 2025 te borgen. Naast
deze motie was er de wens van de leden van de Taskforce VIA om een vervolg te geven
aan de eerste Werkagenda VIA. Zij hebben tijdens de taskforce van 3 juni 2024 aangegeven
dat zij zich – ieder vanuit hun eigen organisatie – onverminderd willen blijven inzetten
voor een inclusieve arbeidsmarkt met gelijke kansen voor iedereen.
Voorgeschiedenis
Het programma VIA is in 2018 gestart met het onderzoeken van wat werkt bij het verbeteren
van de arbeidsmarktkansen van mensen met een migratieachtergrond. Hiervoor zijn verschillende
pilots gestart op het gebied van het tegengaan van arbeidsmarktdiscriminatie en de
begeleiding naar werk. In de eerste Werkagenda VIA (2021–2025) zijn de acties opgenomen
die we samen met onze partners hebben opgesteld om de werkzame interventies op te
schalen.
Zo is er een voorhoede ontstaan van gemeenten, scholen en werkgevers die doet wat
werkt om de arbeidsmarktkansen van mensen met een migratieachtergrond duurzaam te
verbeteren.
Doel Werkagenda VIA: opschalen voorbij de voorhoede
Met de nieuwe Werkagenda VIA (2025–2029) wil ik de werkzame interventies opschalen
voorbij de voorhoede. Zo zijn onder andere de interventies om arbeidsmarktdiscriminatie
tegen te gaan, geland in het Offensief Gelijke Kansen waarmee SZW met een breed gedragen
aanpak het belang van gelijke kansen voor iedereen onderstreept. De subsidieregeling
(SOWIS) waarmee werkgevers extra ondersteuning kunnen bieden aan statushouders op
de werkvloer is in 2024 357 keer aangevraagd.
Opbouw Werkagenda VIA
De Werkagenda VIA bestaat uit twee pijlers. De eerste pijler is «Nieuwkomers aan het
werk» en benoemt wat er nodig is om nieuwkomers te ondersteunen bij het vinden van
werk. Denk daarbij aan extra taalles (vooral vaktaal), een passende opleiding of het
aanleren van werknemersvaardigheden waardoor ze beter toegerust zijn voor de arbeidsmarkt.
De tweede pijler is «Inclusieve Arbeidsmarkt» en gaat over datgene wat de samenleving
te doen heeft om te zorgen voor gelijke kansen op de arbeidsmarkt en het tegengaan
van stage- en arbeidsmarktdiscriminatie.
Prioriteiten vanuit de Actieagenda Integratie en Open en Vrije Samenleving
Vanuit de Actieagenda Integratie en Open en Vrije Samenleving heb ik verschillende
prioriteiten benoemd. Deze prioriteiten zijn in de Werkagenda VIA verder uitgewerkt.
Het gaat dan om:
Asielzoekers aan het werk
Met het vervallen van de 24-wekeneis is het aantal tewerkstellingsvergunningen voor
asielzoekers sterk toegenomen. Het kabinet wil kijken welke belemmeringen er nog weggenomen
kunnen worden om asielzoekers te helpen bij het vinden van werk. Eén van de dingen
die ik ga doen, is onderzoeken of het mogelijk is om asielzoekers die in een AZC verblijven,
vanuit daar te ondersteunen bij het vinden van werk. Hierover zijn nog veel vragen.
Ik wil daarom in samenwerking met verschillende bestaande initiatieven en betrokken
organisaties antwoorden formuleren op deze vragen. Ik wil goede initiatieven ondersteunen
en samen met betrokkenen onderzoeken wat werkt (en wat niet). Op basis van deze antwoorden
kan besluitvorming plaatsvinden over de benodigde inzet voor de komende jaren.
Startbanen statushouders
Te veel statushouders zijn – vooral in de eerste periode – afhankelijk van een bijstandsuitkering.
Van de statushouders die in 2014 een status kregen, ontving 91% na 2 jaar nog een
uitkering. Na 8 jaar was dat afgenomen tot 34%. Ik wil daarom inzetten op een zo breed
mogelijk toepassing door gemeenten van zogenoemde startbanen voor statushouders. Een
startbaan houdt in dat een statushouder na vestiging in een gemeente direct bij de
aanvraag van bijstand een baan krijgt aangeboden. Met een startbaan kunnen statushouders
werk en inburgering combineren.
Aan deze ambitie wordt invulling gegeven middels een eerste lichting van de pilots
startbanen. De lessen uit de pilots ga ik delen met andere gemeenten zodat uiteindelijk
veel meer gemeenten startbanen kunnen inzetten. Ik wil verder samen met de Staatssecretaris
van J&V – in aanvulling op de bestaande pilots – oefenen en experimenteren met andere
werkwijzen om betaald werk en inburgering te combineren.
Begeleiding naar werk van vrouwelijke statushouders
In het Regeerprogramma staat dat het kabinet extra aandacht wil besteden aan gezinsmigranten.
Als onderdeel daarvan kijk ik wat er nodig is om vrouwelijke statushouders naar werk
te begeleiden. Voor vrouwelijke statushouders is het soms extra lastig om aan het
werk te komen omdat ze eenmaal in Nederland (opnieuw) hun werkidentiteit moeten ontwikkelen,
met vragen als: wie ben ik, wat kan ik en wat wil ik. Ik wil vrouwelijke statushouders
daarbij ondersteunen door klantmanagers handvatten te bieden bij de manier waarop
ze begeleid worden naar werk.
Ondersteunen van werkgevers
Het duurzaam in dienst nemen van nieuwkomers vraagt vaak extra inzet van werkgevers,
onder andere vanwege taal- en cultuurverschillen. Een deel van de werkgevers doet
dit al. Ik zou willen dat steeds meer werkgevers dit gaan doen. Ik zou ook willen
dat dit makkelijker en normaler wordt om te doen (onderdeel van een reguliere bedrijfsvoering).
Het is van belang dat werkgevers hierin worden ondersteund en ontzorgd. Om die reden
verleng ik de subsidieregeling Ondersteuning werkgevers inzet statushouders tot en met 2029. Ook wil ik bedrijven ondersteunen met de (door)ontwikkeling van
praktische handvatten en de opzet van een alliantie van werkgevers.
Inclusieve arbeidsmarkt
Mensen met een migratieachtergrond hebben minder kansen op de arbeidsmarkt, ook met
gelijkwaardige kwalificaties. Dat is niet goed voor henzelf en ook niet goed voor
werkgevers. Werkgevers missen de kans om goed personeel te vinden. Ook draagt een
inclusieve werkomgeving bij aan de bedrijfsresultaten. Een verandering in werkwijze
is echter moeilijk. Zo zien we dat hoeveel de meeste werkgevers het belangrijk vinden
om discriminatie tegen te gaan, de meerderheid toch nog steeds primair selecteert
op basis van de klik en een eerste indruk (met kans op een onbewuste bias). Vanuit
de werkagenda VIA werk ik daarom samen met werkgeversorganisaties aan het ondersteunen
en ontzorgen van werkgevers om te zorgen dat zoveel mogelijk bedrijven werken aan
de inzet van effectieve interventies voor gelijke kansen. Zo ondersteunen we bestaande
netwerken zoals het Charter Diversiteit van Diversiteit in Bedrijf, werken we aan
regionale en sectorale trajecten voor het bereiken en activeren van mkb-bedrijven
en zorgen we voor de (door-)ontwikkeling van eenvoudige interventies die ook goed
toepasbaar zijn voor leerbedrijven, stageorganisaties en mkb-bedrijven. In de voorjaarbesluitvorming
heb ik extra middelen beschikbaar gesteld voor extra inzet op mkb-bedrijven. Immers,
70% van de mensen werkt bij een mkb-bedrijf.
Voortgang
Tijdens de Taskforce VIA van 11 maart 2025 hebben de leden de Werkagenda VIA vastgesteld.
Hiermee kunnen we de komende vier jaar aan de slag om de arbeidsmarktkansen van mensen
met een migratieachtergrond duurzaam te verbeteren. Ik informeer u nu over Werkagenda
VIA met een eerste beeld van intensiveringen. U ontvangt voor het plenaire debat over
integratie voor het zomerreces de verdere uitwerking van de Actieagenda Integratie
en Open en Vrije Samenleving.
In juli is de rapportage Inclusieve Arbeidsmarkt van het CBS gereed. Dit is de opvolger
van de monitor Gelijkwaardige Kansen van Significant.3 Met deze rapportage volgen we de ontwikkelingen die relevant zijn voor de kansen
op de arbeidsmarkt van mensen met een migratieachtergrond.
Tot slot
Werk is de basis van integratie. Werk is de plek waar je je eigen geld kan verdienen,
waar je anderen ontmoet en snel de taal en omgangsvormen kan leren. Werk geeft je
ook de mogelijkheid zelfstandig je leven vorm te geven en een bijdrage te leveren
aan de samenleving. Ik vind dit belangrijk. In de voorjaarsbesluitvorming heb ik daarom
extra middelen vrijgemaakt voor de verlenging van de werkgeverssubsidie statushouders,
startbanen, asielzoekers en werk, vrouwelijke statushouders en het ondersteunen van
werkgevers bij gelijke kansen op de arbeidsmarkt.
De Staatssecretaris van Sociale Zaken en Werkgelegenheid,
J.N.J. Nobel
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
J.N.J. Nobel, staatssecretaris van Sociale Zaken en Werkgelegenheid