Brief regering : Halfjaarbrief ondermijnende criminaliteit
29 911 Bestrijding georganiseerde criminaliteit
Nr. 469
BRIEF VAN DE MINISTER VAN JUSTITIE EN VEILIGHEID
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 10 juni 2025
De aanpak van ondermijning door georganiseerde criminaliteit is een topprioriteit
van het kabinet. Ondermijning zorgt voor grote maatschappelijke schade en brengt risico’s
voor de nationale veiligheid. Zo hebben criminele netwerken die een bedreiging vormen
voor de nationale veiligheid vergaande, professionele capaciteiten om informatie te
verzamelen over mensen die zij als een bedreiging zien. Criminele netwerken gebruiken
daarnaast elke kwetsbaarheid die ze kunnen vinden in wetgeving, beleid of in de werkpraktijk
van onderdelen van de overheid en bedrijven.1 Ze kunnen daarmee hun machtsposities versterken en worden interessanter voor statelijke
actoren om mee samen te werken, omdat zij een hoog niveau van inlichtingen- en geweldscapaciteit
hebben.
Nederland heeft als handelsland internationaal een unieke positie als knooppunt in
logistiek, transport, financiële dienstverlening en digitale infrastructuur, waarbij
tussen (inter)nationale partners veel gegevens en goederen worden uitgewisseld. Die
unieke positie maakt ons land ook interessant voor criminelen. Georganiseerde criminaliteit
houdt zich niet aan sectorale of nationale grenzen. Dus daarom maken we met een brede
aanpak zowel lokaal, nationaal als internationaal een vuist tegen ondermijning door
georganiseerde criminaliteit.
Zoals bekend heb ik drie grote prioriteiten, namelijk het vergroten van de maatschappelijke
weerbaarheid, het tegengaan van corruptie en internationale samenwerking. Op het vergroten
van de maatschappelijke weerbaarheid, waaronder de aanpak van criminele geldstromen,
en de internationale aanpak ga ik in deze brief in. Over de contouren van de rijksbrede
corruptieaanpak wordt u geïnformeerd in een aparte brief nog voor het zomerreces.
Bij deze brief bied ik daarnaast de Rapportage aanpak georganiseerde, ondermijnende criminaliteit aan met de belangrijkste resultaten van het afgelopen jaar. Partners in de ondermijningsaanpak
hebben weer stappen gezet en nadere maatregelen genomen om Nederland weerbaarder te
maken tegen ondermijning door georganiseerde criminaliteit. Er is geïnvesteerd in
de individuele kracht van partners, maar vooral ook in het gericht samenwerken. De
ondermijningsaanpak draait om voorkomen, doorbreken, bestraffen en beschermen. We
versterken en continueren deze aanpak en betrekken ondernemers en burgers, zodat criminelen
minder makkelijk misbruik kunnen maken van kwetsbaarheden in onze samenleving.
Voortgangsrapportage
In de Rapportage aanpak georganiseerde, ondermijnde criminaliteit (bijlage 1) zijn de belangrijkste resultaten van de gezamenlijke aanpak te vinden.
De resultaten zijn niet alleen geboekt dankzij de vasthoudende inzet van onze overheidspartners
die zich hier elke dag mee bezig houden, maar ook dankzij bedrijven en burgers die
verantwoordelijkheid nemen in de bestrijding van ondermijning. Zoals oplettende Nederlanders
die actie hebben ondernomen naar aanleiding van een verdachte situatie.
De rapportage laat zien dat weer een aantal belangrijke stappen gezet zijn in de aanpak.
Zo is het sinds maart 2025 mogelijk om (toekomstige) havenwerknemers bij een VOG-aanvraag
te screenen op eerdere betrokkenheid bij georganiseerde (drugs)criminaliteit. Hierdoor
kunnen personen met een criminele achtergrond worden geweerd uit een havengebied.
Sinds juli 2024 worden in aanvulling op de 27 al deelnemende gemeenten nog eens 20
gemeenten incidenteel en preventief ondersteund door de aanpak Preventie met Gezag.
Met het programma Preventie met Gezag ondersteunen we gemeenten in het voorkomen dat
kinderen en jongeren in een kwetsbare positie in aanraking komen met of afglijden
en/of doorgroeien in criminaliteit. Gemeenten zetten waar het kan in op preventieve
maatregelen en waar het moet op repressieve maatregelen. Om de weerbaarheid van ondernemers
te vergroten zijn in meerdere sectoren, waaronder de agrarische sector en vastgoedbranche,
vertrouwenspersonen actief. Ondernemers kunnen zo op een laagdrempelige manier zorgen
over verdachte situaties bespreekbaar maken.
Ook op gebied van wetgeving zijn er stappen gezet.
– Op 1 juli 2025 gaat het verbod in op nieuwe psychoactieve stoffen, ook wel designerdrugs
genoemd. Hierdoor worden drie groepen veel voorkomende designerdrugs verboden, ongeacht
de specifieke samenstelling.
– Het wetsvoorstel strafmaatverhoging harddrugsdelicten is in maart 2025 bij de Tweede
Kamer ingediend en wacht op plenaire behandeling. Als het wetsvoorstel wordt aangenomen,
worden de wettelijke strafmaxima van grootschalig bezit, handel en productie van drugs
verhoogd.
– Voorbereidingen zijn getroffen voor het opstarten van de evaluatie van de Wet Ondermijning
I.
– Het wetsvoorstel ondermijning II is op 13 november 2023 aangeboden aan de Tweede Kamer.
Ik hoop op een spoedige behandeling door uw Kamer. Het streven is dat dit wetsvoorstel
zo snel mogelijk na de behandeling in de Tweede Kamer en Eerste Kamer in werking treedt,
omdat de betroken partners behoefte hebben aan de nieuwe instrumenten uit dit wetsvoorstel.
Dit wetsvoorstel maakt het onder meer strafbaar om een verborgen ruimte in een vervoermiddel
in te bouwen, waardoor minder makkelijk verboden middelen kunnen worden vervoerd.
Het wetsvoorstel maakt het ook mogelijk om ongebruikelijke transacties met spoed te
bevriezen, zodat eerder onderzoek kan worden gedaan of sprake is van criminele activiteiten
en daardoor criminele transacties beter kunnen worden onderschept.
– Verder wordt het conceptwetsvoorstel voor de verbetering van de Kroongetuigenregeling
voor de zomer ter consultatie aangeboden aan de betrokken uitvoeringsorganisaties
[Uw Kamer wordt daarover per brief geïnformeerd].
– Ook het wetsvoorstel tot wijziging van de Penitentiaire beginselenwet is aangenomen
door de Tweede Kamer en zal binnenkort door de Eerste Kamer worden behandeld. Dit
wetsvoorstel voorziet in aanvullende maatregelen tegen de georganiseerde criminaliteit
tijdens detentie.
In bijlage 2 vindt u de voortgang op de moties en toezeggingen die raken aan de aanpak
van ondermijning door georganiseerde criminaliteit.
Vergroten maatschappelijke weerbaarheid
Criminelen dringen de bovenwereld binnen en brengen daarmee onze rechtsstaat en economie
in gevaar. Door onze weerbaarheid te verhogen kunnen criminelen minder makkelijk misbruik
maken van onze samenleving. Bedrijven, maatschappelijke organisaties en burgers hebben
hierin een belangrijke rol. Het vergroten van onze maatschappelijke weerbaarheid is
ook cruciaal voor de aanpak van criminele geldstromen. Met een weerbare financiële
sector maken we het criminelen zo moeilijk mogelijk om geld te verdienen, te verplaatsen
en te gebruiken.
Houd misdaad uit je buurt
In januari 2025 is de koepelcampagne «Houd misdaad uit je buurt» gestart. Het doel
van de campagne is om bij Nederlanders de urgentie en de betrokkenheid bij de aanpak
van ondermijnende criminaliteit te vergroten, te zorgen dat zij signalen herkennen
en weten wat zij hier vervolgens mee kunnen doen. Bijvoorbeeld door vermoedens met
elkaar te delen, het gesprek hierover aan te gaan of te melden bij de politie, een
woningcorporatie of vertrouwenspersoon. De eerste resultaten van de campagne zijn
bekend. Daaruit blijkt dat de campagne een positief effect heeft op de herkenning
van signalen en de bereidheid om in verschillende verdachte situaties actie te ondernemen.
Tijdens de campagneperiode ontving Meld Misdaad Anoniem substantieel meer meldingen
die te maken hadden met «onverklaarbare ondermijnende activiteiten». In het totaal
aantal meldingen was er in de campagneperiode sprake van een stijging van 29% ten
opzichte van een jaar eerder in dezelfde periode. Na de zomer van 2025 komt een vervolg
op de eerste campagne «Vreemd of verdacht».
Weerbare economie
Nederland heeft een open, innovatieve en internationaal opererende economie. Onze
logistieke en financiële infrastructuur, investeringen in (groene) technologie, hoogwaardige
landbouw en aantrekkelijk ondernemersklimaat dragen bij aan de stabiliteit en groei
van de economie en daarmee aan de welvaart van Nederland. Maar onze kracht maakt onze
economie ook aantrekkelijk voor criminelen en daarmee kwetsbaar. Criminelen mengen
zich actief in het bedrijfsleven, omdat zij die producten en/of diensten nodig hebben
voor het uitvoeren of verhullen van criminele activiteiten. Ze gebruiken technische
middelen en zetten eigen inlichtingenteams in om mensen in de gaten te houden die
zij als een bedreiging zien.2 Ook hebben zij productielocaties nodig voor het maken van drugs of transport voor
het vervoeren van drugs. Of criminelen mengen zich in de zorg, om zoveel mogelijk
geld te verdienen over de rug van kwetsbare personen. Dit heeft grote gevolgen voor
de veiligheid van individuen en het tast de integriteit van onze economie aan.
De aanpak voor een weerbare economie geef ik vorm langs drie lijnen. Ten eerste pakken
we systeemkwetsbaarheden aan waar criminelen misbruik van kunnen maken. Zo onderzoeken
we hoe we de rol van de poortwachters, zoals de Kamer van Koophandel en notarissen,
kunnen versterken. Ten tweede zetten we in op sectoren waarin criminelen actief zijn,
omdat dit onderdeel is van hun criminele verdienmodel of bedrijfsproces. In samenwerking
met het Ministerie van VWS, OCW en andere relevante partners gaan we bijvoorbeeld
ondermijning in de zorg tegen. Tot slot werken we meer samen met de niet-strafrechtelijke
partners. Naast de inspanningen van de strafrechtpartners in opsporing en vervolging,
is het noodzakelijk voor een effectieve aanpak van ondermijning door georganiseerde
criminaliteit dat private partners hun rol pakken in het buiten de deur houden van
criminele invloeden. Bedrijven kunnen bijvoorbeeld hun medewerkers bewust maken over
hoe te handelen bij benadering door criminelen en ondernemers kunnen hun bedrijfsprocessen
aanpassen om misbruik te voorkomen.
Zo zijn we met het bedrijfsleven in een nieuwe fase van onze al langer lopende samenwerking,
waarin steviger wordt ingezet op weerbaarheid tegen ondermijnende criminaliteit. De
handreiking kwetsbare branches en het visiedocument «Een front tegen criminaliteit»
vanuit VNO-NCW en MKB-Nederland zijn daarin een goed fundament. Daar is het afgelopen
jaar verder op voortgebouwd. Tijdens het ondernemersdiner op 3 maart 2025 heb ik met
verschillende publieke en private partijen gesproken over het belang van een weerbare
economie en de bestrijding van georganiseerde criminaliteit. Daar zijn actiepunten
uit voortgekomen waar we de komende tijd op doorpakken. Zo gaat de politie aan de
slag met een regeling voor spijtoptanten en neemt BOVAG met VNO-NCW en MKB-Nederland
het initiatief voor het uitwisselen van best practices bij sectorale gegevensdeling.
Daarnaast werken we aan een combinatie van preventieve en repressieve maatregelen
om misbruik van bedrijven tegen te gaan. Dit doen we onder andere met het project
Weerbare branches, waarin MKB-Nederland en VNO-NCW samen met PVO-Nederland en Avans
Hogeschool onderzoek doen naar kwetsbare bedrijfsprocessen en praktische handvatten
bieden aan branches en ondernemers om criminele inmenging en ondermijning in het bedrijfsleven
te voorkomen.
Aanpak criminele geldstromen
Criminelen worden vrijwel altijd gedreven door een zucht naar geld en macht. Niet
alleen om in luxe te kunnen leven, ze hebben het geld ook nodig om hun criminele bedrijf
in stand te houden. Geld is nodig om nieuwe drugs en wapens te kopen en om handlangers
en facilitators in te zetten.3 Het doorbreken van criminele verdienmodellen is cruciaal om de integriteit van (het
financiële stelsel in) Nederland te beschermen en te voorkomen dat criminelen met
hun vermogen meer macht krijgen.
Het afpakken van vermogen is een belangrijk middel bij het doorbreken van criminele
verdienmodellen, maar lang niet het enige. Het is het sluitstuk van een samenhangende
en flexibele aanpak om het criminelen zo moeilijk mogelijk te maken geld te verdienen,
te verplaatsen en te gebruiken. De aanpak van criminele geldstromen heeft vijf subdoelen
waarop wordt ingezet in samenwerking met de betreffende organisaties: het voorkomen
dat illegaal verdiend geld wordt witgewassen via het legale financiële stelsel; het
verstoren van ondergronds bankiersystemen; het afpakken van crimineel vermogen; afgepakt
vermogen maatschappelijk herbestemmen (MaHer) en internationale samenwerking.
Voorkomen dat illegaal verdiend geld wordt witgewassen
De inzet van het kabinet richt zich op het verhogen van barrières voor criminelen
en lagere lasten voor bonafide ondernemers en burgers.4 Samen met het Ministerie van Financiën legt JenV daarbij de komende periode de nadruk
op de omzetten van het Europese anti-witwaspakket in nationale wet- en regelgeving
voor de Europese deadline van 10 juli 2027 en het verstevigen van de risico-gebaseerde
aanpak. De meeste inzet en aandacht moet uitgaan naar het aanpakken van de grootste
witwasrisico’s. Daarmee maken we het criminelen moeilijker om te kunnen witwassen en zorgen
we voor een schoon financieel stelsel, met zo min mogelijk lasten voor burgers en
ondernemers.
Verstoren van ondergrondse bankiersystemen
Eén van de belangrijkste witwasrisico’s zijn crimineel ondergrondse bankiersystemen.5 Uit ontsleutelde cryptocommunicatie blijkt dat criminelen ook op grote schaal crimineel
vermogen verplaatsen binnen een financieel ondergronds stelsel, door middel van veelal
cash- en cryptotransacties. Dit fenomeen heeft de aandacht van de opsporingsdiensten
en wordt ook structureel internationaal geagendeerd.
De National Risk Assessment Witwassen (NRA) constateert dat via ondergronds bankieren
het criminele geld vermengd wordt met legaal geld, en dat vereffening via complexe
transacties plaatsvindt. Zo wordt de herkomst van crimineel geld verhuld. Een voorbeeld
van een dergelijke constructie blijkt uit analyses van de Financial Intelligence Unit
Nederland, waaruit blijkt dat crimineel contant geld door (onder)aannemers in arbeidsintensieve
sectoren, zoals de bouw en pakketbezorging, wordt gebruikt voor het betalen van werknemers.
Dit contante geld wordt bij criminelen aangekocht en door de onderaannemers gecompenseerd
door middel van girale (factuur)betalingen. Met dat girale geld worden (luxe) goederen,
diensten of vastgoed gekocht of er worden criminele activiteiten mee gefinancierd.
Via dit zogenaamde «cash compensatie model» vindt crimineel geld zijn weg naar de
bovenwereld en wordt daar ook zichtbaar. Met deze kennis zullen we de komende periode
zoeken naar interventies om dit te doorbreken. Niet alleen vanuit het strafrecht,
maar we kijken juist naar wat andere partners kunnen doen om ervoor te zorgen dat
dit criminele geld niet in de bovenwereld terecht komt. Het strafrecht is het sluitstuk
van de aanpak
Daarnaast verwacht ik de resultaten van het WODC-onderzoek naar ondergronds bankieren
in het najaar van 2025. De inzichten uit dit onderzoek kunnen een relevante bijdrage
leveren aan de aanpak van ondergronds bankieren.
Afpakken van crimineel vermogen
Het afpakken van crimineel vermogen is een essentieel onderdeel in de brede aanpak
bij het verstoren van het criminele verdienmodel. Prioriteit heeft het leggen van
beslag, omdat dit direct voorkomt dat criminelen over hun vermogen kunnen beschikken.
De afgelopen jaren zijn de beslagdoelstellingen van het Openbaar Ministerie ruimschoots
gehaald, op termijn wordt daardoor een hoger afpakresultaat door het CJIB verwacht.
Ook de komende jaren wordt de lat hoger gelegd en blijven de beslagdoelstellingen
stijgen. Door middel van steeds ondoorzichtigere witwasconstructies in binnen-en buitenland
en het gebruik van ondergronds betalingsverkeer en digitale valuta, is de jacht op
crimineel geld complexer geworden. Uw Kamer is hierover tijdens de technische briefing
van 15 april 2025 geïnformeerd. Het is daarom nodig dat opsporingsinstanties nieuwe
instrumenten krijgen om geld af te pakken, zoals het kunnen confisqueren zonder voorafgaande
veroordeling. Om dit laatste mogelijk te maken wordt voor de zomer een wet in consultatie
gebracht die de Europese confiscatierichtlijn in nationale wetgeving omzet.
Maatschappelijk herbestemmen (Maher)
Criminelen vervullen te vaak een voorbeeldrol in bepaalde wijken in Nederland. Zij
creëren met luxegoederen een beeld van status en macht. Dit kan met name jongeren
in kwetsbare positie de indruk geven dat misdaad loont. Dat beeld moeten we doorbreken.
Dit doen we als overheid onder meer door deze goederen af te pakken en terug te geven
aan de maatschappij. Hiermee wordt duidelijk gemaakt dat misdaad niet loont en dat
criminaliteit niet een na te streven carrièrepad is.
Om dit structureel mogelijk te maken wordt al enige tijd met pilots ervaring opgedaan
met het teruggeven van afgepakte roerende en onroerende goederen aan de samenleving.
Uw Kamer is hier regelmatig over geïnformeerd. Het meest recente voorbeeld is van
eind 2024, toen een in beslag genomen «patserbak» van een veroordeelde uithaler is
geschonken aan het Techniekcollege in Rotterdam.
Voor het herbestemmen van in beslag genomen goederen met een waarde onder € 100 (denk
aan slaapzakken, gereedschap en kleding) wordt op dit moment een digitaal platform
ontwikkeld waar maatschappelijke stichtingen hun interesse voor de producten kunnen
aangeven. Het platform is een belangrijk onderdeel van het eenvoudiger, transparanter
en toegankelijker maken van maatschappelijk herbestemmen. Het platform is schaalbaar,
waardoor het in de toekomst ook kan worden ingezet voor het herbestemmen van bijvoorbeeld
luxegoederen. In augustus 2025 is de testvariant van dit platform klaar en begin 2026
moet het platform officieel live gaan.
Maatschappelijk herbestemmen kan in het land op veel enthousiasme rekenen. Maar tegelijkertijd
blijkt de uitvoering weerbarstig en is het vaak nog pionieren. De resultaten van de
pilots worden deze zomer in kaart gebracht en vertaald naar een toekomstplan. Onderdeel
hiervan is het bereiken van een goede balans tussen de symbolische waarde van het
maatschappelijk herbestemmen ten opzichte van de benodigde (structurele) inspanningen.
Het Strategisch Beraad Ondermijning heeft zich gecommitteerd aan (de doorontwikkeling
van) maatschappelijk herbestemmen en zet zich hier actief voor in.
Aanpak criminele rolmodellen (patseraanpak)
Het afpakken van luxegoederen van criminele rolmodellen en deze herbestemmen is ook
een manier waarop we invulling geven aan de «patseraanpak» zoals omschreven in het
Regeerprogramma. Voor de verdere vormgeving van deze aanpak is in de afgelopen periode
gezocht naar kansrijke projecten, trajecten en interventies om te benutten en te versterken.
Ik zie al goede voorbeelden her en der in het land. Zo richt één van de RIEC’s zich
op het bestuurlijk afpakken, waarbij openstaande vergoedingen worden geïnd of lasten
onder dwangsom kunnen worden opgelegd. En werken bestuurlijke en strafrechtelijke
partners elders in RIEC-verband samen om onverklaarbaar vermogen kort cyclisch af
te pakken.
Ik laat momenteel de exacte werking van deze initiatieven verkennen. Mede op basis
hiervan kom ik met de partners tot een integraal interventiepalet (strafrechtelijk
en bestuursrechtelijk) om criminele rolmodellen op maat, snel en zichtbaar hun status
in de wijk te ontnemen. Daarbij zal ik ook de nieuwe mogelijkheid die de Confiscatierichtlijn
gaat bieden om zonder veroordeling voor een strafbaar feit, illegaal verkregen vermogen
te ontnemen (NCBC)6 betrekken. We gaan deze aanpak vervolgens zorgvuldig monitoren en evalueren, zodat
we zo nodig kunnen bijsturen.
Internationale samenwerking
Omdat het criminele geld over landsgrenzen heen en weer gaat, is internationale samenwerking
essentieel. Nederland zoekt steeds naar effectievere samenwerking met partners over
de grens om witwassen, ondergronds bankieren en de investeringen met crimineel verkregen
geld in het buitenland aan te kunnen pakken en af te kunnen pakken. De initiatieven
die hierin genomen zijn staan onder internationale aanpak vermeld.
Internationale aanpak
Nederland speelt een sturende rol in de coalitie van zeven landen tegen georganiseerde
criminaliteit (C7). De coalitie spant zich in om specifieke onderwerpen aan te jagen
bij de Europese Commissie. Zo is de aangenomen verklaring tijdens de ministeriële
bijeenkomst van de coalitie op 14 februari in Cádiz (Spanje) richtinggevend geweest
voor de Europese veiligheidsstrategie, die de Commissie op 1 april 2025 heeft gepresenteerd.
In deze Commissiemededeling On ProtectEU: an Internal Security Strategy7 presenteert de Commissie een overkoepelende strategie waarin de aanpak van georganiseerde
criminaliteit een prominente plek inneemt. De Nederlandse prioriteiten van preventie
van rekruteren van jongeren, weerbare logistieke knooppunten, aanpak criminele geldstromen,
de bestuurlijke aanpak en samenwerking met derde landen in de voor ons belangrijke
regio’s (Latijns-Amerika en de Cariben, Westelijke Balkan en West-Afrika). Uw Kamer
werd op 9 mei 2025 door middel van een BNC-fiche over de strategie geïnformeerd.
Verder heeft de coalitie van zeven landen tegen georganiseerde criminaliteit een richtinggevend
non-paper opgesteld waarin aanbevelingen staan voor de verdere doorontwikkeling van
de EU Havenalliantie die begin 2024 is opgericht door de Europese Commissie. Dit is
op 25 april 2025 aan uw Kamer aangeboden8. De coalitie heeft dit non-paper op 29 april 2025 tijdens een bijeenkomst van het
Poolse EU voorzitterschap en de Commissie over publiek-private samenwerking binnen
de EU Havenalliantie gepresenteerd. In de coalitielanden bevinden zich een aantal
van de belangrijkste havens binnen de EU. In elk geval Rotterdam, Antwerpen en Hamburg
hebben veel ervaring met onderlinge samenwerking en met de samenwerking met publiek-private
partners voor het weerbaar maken van hun havenfaciliteiten. Daarmee heeft de coalitie
veel aanzien binnen de EU Havenalliantie en heeft de Commissie het non-paper verwelkomd.9 Belangrijke punten uit dit non-paper zijn bijvoorbeeld het verbeteren van de samenwerking
met derde landen. Hierbij gaat het zowel om verbetering van samenwerking met bronlanden
als met landen die dichtbij de EU liggen, zoals bijvoorbeeld Noorwegen en het Verenigd
Koninkrijk. Een ander belangrijke thema is bijvoorbeeld het beter stimuleren van de
implementatie van (internationale) havenbeveiligingsregels. Tegelijkertijd blijft
Nederland zich proactief inzetten binnen EU-programma EL PACCTO, gericht op het tegengaan
van georganiseerde criminaliteit in Latijns-Amerika en de Caribische regio, en wordt
samenwerking met Europese partners opgezocht in de bron- en transitlanden van cocaïne.
Daarnaast is gewerkt aan het verder verstevigen van de samenwerking met bron- en transitlanden
in Latijns-Amerika, de Caribische (LAC) regio en West-Afrika. Zo zijn in het afgelopen
jaar extra liaison officers (LO’s) door de operationele partners en het OM geplaatst
in verschillende landen. En er is voor de LO’s en andere betrokken partijen een regioconferentie
georganiseerd in de LAC-regio om de multidisciplinaire samenwerking te versterken.
Door nieuwe initiatieven en internationale samenwerkingen wordt meer kennis en informatie
uitgewisseld om de georganiseerde criminaliteit effectiever aan te kunnen pakken.
Nieuw in de internationale aanpak is de focus op West-Afrika. Deze regio wordt namelijk
steeds vaker gebruikt smokkelroute van drugs naar Europa. Het is waarschijnlijk dat
de genomen maatregelen in noord Europa hebben bijgedragen aan het verleggen van de
smokkelroute. Met diverse activiteiten wordt de Nederlandse informatiepositie over
West-Afrika naar een hoger plan getild in de komende tijd. Daarnaast zal het kabinet
gezamenlijk met partners investeren in relaties met landen en organisaties in deze
regio’s zowel op operationeel als beleidsmatig niveau.
Ook wordt de samenwerking opgezocht met landen die een rol spelen bij de aanpak van
crimineel vermogen. Er zijn in dat kader in de afgelopen periode diverse expertsessies,
workshops en gesprekken georganiseerd met bijvoorbeeld de VAE en Turkije. Ook is er
vanuit de FIOD en de Politie geïnvesteerd in het achterhalen van crimineel vermogen
in het buitenland middels het Europol A.S.S.E.T initiatief en de Interpol-pilot voor
een Silver Notice. In de rapportage (bijlage 1) zijn de resultaten van de internationale
aanpak uitgebreid in beeld gebracht.
Tot slot
Ondermijning door georganiseerde criminaliteit bedreigt de hele samenleving, van lokaal
tot nationaal niveau. Die dreiging kunnen we alleen het hoofd bieden met een samenhangende
en flexibele aanpak waarbij overheid, bedrijfsleven en samenleving samenwerken om
ondermijning door georganiseerde criminaliteit een halt toe te roepen en verdere maatschappelijke
schade te voorkomen. Met de brede aanpak met de hierboven genoemde maatregelen en
acties zijn we op de goede weg om deze samenwerking zo goed mogelijk vorm te geven.
De Minister van Justitie en Veiligheid,
D.M. van Weel
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
D.M. van Weel, minister van Justitie en Veiligheid