Brief regering : Jaarverslagen SUWI-organisaties 2024
26 448 Structuur van de uitvoering werk en inkomen (SUWI)
Nr. 844
BRIEF VAN DE MINISTER VAN SOCIALE ZAKEN EN WERKGELEGENHEID
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 21 mei 2025
Conform Artikel 49, lid 4 van de Wet SUWI informeer ik u middels deze brief over het
oordeel op de jaarverslagen van UWV en SVB. Ik heb de besluiten tot vaststelling van
de jaarrekeningen 2024 van UWV en SVB goedgekeurd. De jaarverslagen van UWV, SVB,
Stichting Inlichtingenbureau en BKWI zijn bijgevoegd bij deze brief.
De SUWI-organisaties hebben door het uitkeren van sociale verzekeringen, het verstrekken
van financiële tegemoetkomingen en het aanleveren van informatiediensten bijgedragen
aan de bestaanszekerheid van miljoenen mensen.
Onze complimenten aan de medewerkers van UWV, BKWI, SVB en IB voor de geleverde prestaties.
In het vervolg van deze brief wordt ingegaan op de belangrijkste punten uit de jaarverslagen.
UWV
In 2024 heeft UWV hard gewerkt aan de bedrijfsvoering en interne sturing, zo heeft
UWV-kwartaalsturing geïmplementeerd en werkt UWV aan ontschotting van de organisatie
met de verandermotor. Ook was 2024 een bewogen jaar, met herstelacties en lopend extern
onderzoek als gevolg. Het is van belang dat het Ministerie van SZW en UWV gezamenlijk
de grote opgaven die er liggen, onder meer op het gebied van sociaal-medische beoordelingen,
het hoofd blijven bieden.
SVB
De SVB heeft zich het afgelopen jaar als publieke dienstverlener wederom ingezet voor
de bestaanszekerheid van miljoenen mensen. De SVB ziet het als haar kerntaak dat mensen
begrijpen en krijgen waar zij recht op hebben. De dienstverlening van de SVB is beoordeeld
met een 8,3. Goede resultaten die het maatschappelijk belang van de SVB onderschrijven.
In 2024 hebben zich daarentegen ook risico’s op het gebied van continuïteit van de
dienstverlening gemanifesteerd. In gezamenlijkheid werken de SVB en mijn departement
aan maatregelen om de wendbaarheid en weerbaarheid van de dienstverlening te vergroten.
Dit zal de komende jaren extra aandacht vergen. In het derde kwartaal wordt uw Kamer
nader geïnformeerd over de voortgang.
BKWI
BKWI heeft zich ook in 2024 ingezet om samen met andere partijen bij te dragen aan
werk- en bestaanszekerheid voor iedereen. Via betrouwbare en veilige gegevensuitwisseling
draagt BKWI bij aan klantgerichte publieke dienstverlening aan burgers en ondernemers.
BKWI heeft in 2024 extra aandacht gehad voor de (nabije) toekomst van dienstverlening
en de strategische personeelsplanning. Zo kan BKWI ook in de komende jaren de toekomstbestendigheid
van de organisatie en dienstverlening garanderen. Daarnaast heeft BKWI het afgelopen
jaar stappen gezet en gewerkt aan doelen die zijn opgenomen aan het kabinetsprogramma.
Een voorbeeld op het gebied van proactieve dienstverlening is de pilot van de Verzoekservice
Werk en Inkomen (VWI) met de gemeente Arnhem. Deze pilot heeft ook een succesvolle
samenwerking laten zien met Stichting Inlichtingenbureau (IB).
IB
Dit jaar heeft het IB flinke stappen gezet in de modernisering van de dienstverlening.
Daarnaast heeft het IB ingezet op proactieve dienstverlening. Een voorbeeld hiervan
is de pilot met Verzoekservice Werk en Inkomen (VWI) in de gemeente Arnhem, die gericht
is op het aanpakken van niet-gebruik van voorzieningen. Door deze initiatieven zorgt
het IB ervoor dat gemeenten beter in staat zijn om tijdig en doelgericht ondersteuning
te bieden aan hun inwoners. Dit draagt bij aan de bestaanszekerheid van veel mensen,
vooral kwetsbare groepen.
De Minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid,
Y.J. van Hijum
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
Y.J. van Hijum, minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid