Brief regering : Uitkomst bestuurlijk overleg cruciale ggz over verdere beperking marktwerking in de acute ggz
25 424 Geestelijke gezondheidszorg
Nr. 748
BRIEF VAN DE STAATSSECRETARIS VAN VOLKSGEZONDHEID, WELZIJN EN SPORT
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 24 april 2025
Op 9 april jongstleden heb ik uw Kamer in het Actieprogramma mentale gezondheid en
ggz geïnformeerd over mijn voornemen het scenario te verkennen de marktwerking voor
een deel van de cruciale ggz verder te beperken.1 Specifiek gaat het om de High & Intensive Care (HIC) en Intensive Home Treatment
(IHT), allebei vormen van acute ggz. Op 24 april jongstleden is dit scenario ter besluitvorming
besproken tijdens het bestuurlijk overleg (BO) cruciale ggz.2
In het verlengde van mijn eerdere brief bevestig ik hierbij dat alle BO-partijen op
24 april jongstleden hebben besloten extra stappen te zetten om de beschikbaarheid
van de HIC en IHT te waarborgen. Voor mensen met een hoog-complexe zorgvraag moet
voldoende, passend zorgaanbod zijn: cruciale ggz. De afgelopen jaren hebben we gezien
dat zorgaanbieders cruciaal ggz-aanbod hebben moeten sluiten. De redenen voor sluitingen
waren meervoudig, maar vaak speelden arbeidsmarktkrapte en financiële aspecten een
rol. Als dergelijk aanbod verdwijnt, heeft dat vanwege de hoge complexiteit en het
lage volume onmiddellijk grote gevolgen voor patiënten voor wie er al weinig passend
aanbod is. Dit moeten we voorkomen.
Daarom heeft het BO ingestemd met de route voor uitbreiding van de budgetbekostiging
met inkoop in representatie, zoals die nu al geldt voor een stukje van de acute ggz
(de eerste drie kalenderdagen3). De huidige vorm van budgetbekostiging in de acute ggz voor de eerste drie kalenderdagen
is ingevoerd in 2020 door de toenmalig Staatssecretaris van VWS.4 Partijen, waaronder ggz-aanbieders en verzekeraars, zien de noodzaak deze vorm van
bekostiging uit te breiden voor een groter deel van de acute keten. Daarmee wordt
in feite de concurrentie in de inkoop beperkt voor de volledige HIC en IHT in plaats
van enkel de eerste drie kalenderdagen.
Een belangrijke overweging hierbij is dat de beschikbaarheid van acute ggz gewaarborgd
moet zijn, ook bij een fluctuerend aantal patiënten – vergelijkbaar met het voortdurend
paraat houden van een ambulance, ook wanneer er tijdelijk geen spoedpatiënten zijn.
Uit de praktijk blijkt het financieren van deze beschikbaarheidsfunctie soms op gespannen
voet staat met een concurrerende inkoopstructuur. Ik zal de NZa verzoeken advies uit
te brengen naar aanleiding van het besluit de route budgetbekostiging met inkoop in
representatie te verkennen. Mocht het advies van de NZa aanleiding geven het besluit
voor de route uitbreiding budgetbekostiging in representatie te herzien, dan zal ik
u hierover informeren.
Invoering van budgetbekostiging is een grote stap die nader onderzoek vergt en niet
van vandaag op morgen gerealiseerd is. Nadat ik van de NZa advies heb ontvangen informeer
ik uw Kamer uitgebreider over de vervolgstappen. Andere tussenstappen neem ik mee
in de Kamerbrief actieprogramma mentale gezondheid (deel II) die ik voor de zomer
aan u zal sturen.
De Staatssecretaris van Volksgezondheid, Welzijn en Sport,
V.P.G. Karremans
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
V.P.G. Karremans, staatssecretaris van Volksgezondheid, Welzijn en Sport