Brief regering : Besluit omtrent de verbreding westelijke Houtensebrug binnen het project A27 Houten-Hooipolder
36 600 A Vaststelling van de begrotingsstaat van het Mobiliteitsfonds voor het jaar 2025
Nr. 52
BRIEF VAN DE MINISTER VAN INFRASTRUCTUUR EN WATERSTAAT
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 26 februari 2025
De A27 tussen Houten en Hooipolder (A27HH) wordt over een lengte van 47 kilometer
de komende jaren flink opgeknapt. Het belang hiervan is gezien de verouderde bruggen
en de filedruk op het tracé groot.
Een deel van de werkzaamheden is al in uitvoering. Tevens is de ontwerpfase gestart
voor de meer risicovolle onderdelen van het project. Dit is het gevolg van de keuze
bij de start van de aanbesteding om een aantal complexe, risicovolle onderdelen te
gunnen in twee fasen; (1) een ontwerpfase incl. prijsvorming en (2) de realisatiefase.
De A27HH heeft – zoals ook gemeld in de MIRT-brief najaar 20241 – te maken met aanzienlijk hogere kosten dan eerder was voorzien. Vanwege het financieel
ongunstige beeld op het Mobiliteitsfonds kunnen dergelijke tegenvallers beperkt worden
opgevangen. Er zijn immers geen vrije middelen. Besluitvorming over de voortgang en
financiering van het gehele project A27HH zal plaatsvinden in de integrale Voorjaarsbesluitvorming
2025, waarna de Tweede Kamer hierover alsmede over de oorzaken van de hogere kosten
uiterlijk 1 juni zal worden geïnformeerd.
Eén van de projectonderdelen van de A27HH is de Houtensebrug. Tijdens het ontwerpproces
van de Houtensebrug is gebleken dat het initiële plan om de bestaande westelijke Houtensebrug
(verkeer richting het zuiden) te verbreden, niet mogelijk is. Alternatieve oplossingen
blijken fors duurder dan de geplande verbreding en zijn daarmee niet passend binnen
het beschikbare budget. Daarnaast hebben deze alternatieven andere negatieve consequenties
(o.a. niet passend binnen het Tracébesluit, dan wel ernstige verkeershinder voor langere
tijd).
Omdat de Houtensebrug op basis van expert judgement een restlevensduur van nog circa
30 jaar heeft, krijgt budgetophoging voor de capaciteitsvergroting van de Houtensebrug
op dit moment daarom geen prioriteit. Om deze reden is besloten de werkzaamheden aan
de Houtensebrug uit het contract van de aannemerscombinatie te halen. In vervolg hierop
zet Rijkswaterstaat een onderzoek naar een maakbare uitbreiding van de capaciteit
op de Houtensebrug in gang. Met de betrokken regionale bestuurders zal nadere afstemming
plaatsvinden hoe met deze situatie om te gaan.
De Minister van Infrastructuur en Waterstaat,
B. Madlener
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
B. Madlener, minister van Infrastructuur en Waterstaat