Brief regering : Reactie op verzoek commissie over de brief van de gemeenten Almelo en Hardenberg (mede namens omliggende gemeenten en andere belanghebbenden) over de verkeersveiligheid op de N36
29 398 Maatregelen verkeersveiligheid
Nr. 1137
BRIEF VAN DE MINISTER VAN INFRASTRUCTUUR EN WATERSTAAT
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 2 december 2024
Hierbij ontvangt u de gevraagde reactie op de brief over de verkeersveiligheid op
de N36 die de gemeenten Almelo en Hardenberg (mede namens omliggende gemeenten en
andere belanghebbenden) op 31 oktober jl. stuurden aan de vaste Kamercommissie Infrastructuur
en Waterstaat.
Brief gemeenten Almelo en Hardenberg
In de brief schetsen de gemeenten Almelo en Hardenberg hun zorgen over de verkeersveiligheid
op de N36, mede aan de hand van een dodelijk ongeval dat op 23 oktober jl. op deze
weg plaatsvond. De gemeenten geven aan dat ze de inspanningen van de Tweede Kamer
om middelen vrij te maken voor de aanpak van de N36 waarderen, maar schetsen dat de
huidige middelen (€ 125 miljoen) ontoereikend zijn om de gehele N36 veiliger in te
richten. Ze doen daarom een oproep aan de Tweede Kamer om extra middelen toe te voegen
voor de aanpak van de N36, of op zoek te gaan naar een perspectief voor extra middelen.
Reactie aan de vaste Kamercommissie Infrastructuur en Waterstaat
De impact van de ernstige ongevallen die de afgelopen jaren hebben plaatsgevonden
op de N36 is groot, in de eerste plaats voor de direct betrokkenen en de nabestaanden.
Frontale ongevallen op deze weg ontstaan wanneer voertuigen op de andere weghelft
terechtkomen. Dit kan komen door inhaalmanoeuvres, maar vaker nog zijn er andere redenen
waardoor een voertuig onbedoeld uit koers raakt. Het is daarom begrijpelijk dat de
gemeenten in de omgeving van de N36 hun zorgen uiten over de verkeersveiligheid op
de N36 en het feit dat € 125 miljoen niet voldoende is om de weg over de gehele lengte
veiliger in te richten.
Zoals ook aan de Tweede Kamer gemeld bij de beantwoording van schriftelijke vragen
over het MIRT-overzicht 20251, werd bij de totstandkoming van het plan van aanpak voor de N36 in 2023 duidelijk
dat voor een rijbaanscheiding over de volledige lengte van de N36 de beschikbare € 125
miljoen ontoereikend is. De totale kosten zijn geraamd tussen de € 240 en € 330 miljoen
(+/- 40%), afhankelijk van het wel of niet meenemen van gelijkvloerse oversteken.
Momenteel wordt de aanpak van de N36 verder uitgewerkt op basis van het beschikbare
budget. Daarbij wordt ingezet op het realiseren van een veilige weginrichting over
een zo groot mogelijk aantal kilometers. Dit gebeurt door middel van het aanbrengen
van fysieke rijbaanscheiding en door aan beide zijden van de weg de berm te verbeden
tot 10 meter, met daarbinnen zo weinig mogelijk obstakels. Daarover is de Tweede Kamer
in 2023 geïnformeerd2. Met een aantal beoordelings- en selectiecriteria wordt de keuze gemaakt welke deeltrajecten
het beste aangepakt kunnen worden om de verkeersveiligheid effectief te verbeteren.
Deze keuze kan naar verwachting begin 2025 worden gemaakt. De resterende veiligheidsopgave
op de N36 en aanvullende wensen vanuit de regio worden meegenomen in de bredere afweging
binnen het Mobiliteitsfonds, in het voorjaar van 2025.
De Minister van Infrastructuur en Waterstaat,
B. Madlener
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
B. Madlener, minister van Infrastructuur en Waterstaat