Brief regering : Verslag van de Jaarvergadering van het International Monetary and Financial Committee (IMFC) en de twaalfde ministeriële bijeenkomst van de Coalitie van Ministers van Financiën voor klimaatactie (CFMCA)
26 234 Vergaderingen Interim Committee en Development Committee
Nr. 301 BRIEF VAN DE MINISTER VAN FINANCIËN
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 2 december 2024
Hierbij zend ik u het verslag van de Jaarvergadering van het International Monetary and Financial Committee (IMFC) en de twaalfde ministeriële bijeenkomst van de Coalitie van Ministers van Financiën
voor klimaatactie (CFMCA).
De voorzittersverklaring van het IMFC en de CFMCA, en de inzet van de Nederlands-Belgische
kiesgroep in de IMFC-vergadering is bijgevoegd.
De Minister van Financiën, E. Heinen
Verslag van jaarvergadering IMF en CFMCA 2024 in Washington D.C.
In de week van 21 tot 26 oktober 2024 vond de jaarvergadering van het Internationaal
Monetair Fonds (IMF) en de Wereldbank plaats in Washington D.C. En marge van de vergaderingen
kwam de Coalitie van Ministers van Financiën voor klimaatactie (CFMCA) bijeen voor
de twaalfde ministeriële vergadering.
De Ministers van Financiën van Nederland en België vertegenwoordigen op jaarlijks
roterende basis de Nederlands-Belgische kiesgroep bij het International Monetary and Financial Committee (IMFC), het politieke adviesorgaan van het IMF. Minister Heinen vertegenwoordigde
dit jaar de kiesgroep bij het IMFC en zat samen met de Indonesische Vice-Minister
van Financiën, Thomas Djiwandono, de ministeriële bijeenkomst van de CMFCA voor. Daarnaast
nam de Minister deel aan de zesde ministeriële Roundtable Discussion for Support of Ukraine. Via dit verslag ontvangt uw Kamer een terugkoppeling over deze vergaderingen en
de beleidsdiscussies die spelen bij het IMF. De Kamercommissie van Buitenlandse Handel
en Ontwikkelingshulp (BHO) zal separaat worden geïnformeerd over de jaarvergadering
van de Wereldbank.
De jaarvergadering vond plaats tegen de achtergrond van de aanhoudende Russische aanvalsoorlog
in Oekraïne, spanningen in het Midden-Oosten en de presidentsverkiezingen in de Verenigde
Staten. In de verklaring van de Nederlands-Belgische kiesgroep bij het IMF – waar
Israël en Oekraïne deel van uitmaken – is een verwijzing opgenomen naar geopolitieke
spanningen. Na afloop van de bijeenkomst is er een Chair’s Statement uitgegeven door de voorzitter van het IMFC. Dit Chair’s Statement vormt een alternatief voor de gezamenlijke slotverklaring van het IMFC. Sinds de Russische
invasie van Oekraïne is niet de noodzakelijke unanimiteit bereikt om tot een gezamenlijke
slotverklaring te komen.
De Chair’s Statement van het IMFC, de IMFC-verklaring van de Nederlands-Belgische kiesgroep en de Co-Chair Summary van de ministeriële bijeenkomst van de CFMCA zijn als bijlage toegevoegd aan deze
brief.
International Monetary and Financial Committee
Financieel-economisch beeld en mondiale ontwikkelingen
Het IMFC constateerde dat de mondiale economie dichter bij een «zachte landing» is
gekomen, maar dat er nog aanhoudende neerwaartse risico’s bestaan. Die zijn voornamelijk
gerelateerd aan geopolitieke spanningen en fragmentatie, hoge schulden en zwakke economische
groei. Daarnaast zijn er structurele uitdagingen zoals klimaatverandering, vergrijzing
en ongelijkheid. De buitengewone beleidsreacties op recente schokken hebben begrotingsbuffers
uitgeput. Het IMFC benadrukte daarom dat houdbare overheidsfinanciën, structurele
hervormingen en investeringen in langetermijnuitdagingen, en het bestendigen van prijsstabiliteit
beleidsprioriteiten zijn.
Ondersteuning IMF van kwetsbare landen met economische uitdagingen
Het IMFC verwelkomde het recente akkoord om de rente op reguliere IMF-leningen (charges) en de rentepremie die landen betalen over langdurige en grote IMF-leningen (surcharges) te verlagen, met name ten behoeve van landen met grote IMF-programma’s, zoals Argentinië
en Oekraïne. Vanwege de gestegen mondiale rentes zijn rentebetalingen aan het IMF
fors waren toegenomen. Met dit akkoord zullen rentekosten op IMF-leningen bovenop
de SDR-rente gemiddeld met 36% afnemen.
Tevens verwelkomde het IMFC het akkoord over de Poverty Reduction and Growth Trust (PRGT). Via de PRGT verstrekt het IMF concessionele financiering aan lage-inkomenslanden
met betalingsbalansproblemen. Door gestegen rentes en verhoogde vraag naar PRGT-leningen
kampt de PRGT met een financieringstekort. Er is nu een akkoord bereikt dat een duurzaam
financieringsmodel van de PRGT herstelt. Het akkoord bestaat uit twee elementen. Ten
eerste wordt de rente op PRGT-leningen ietwat verhoogd, behalve voor de allerarmste
lage-inkomenslanden. Ten tweede wordt een deel ingezet van de extra IMF-reserves die
worden opgebouwd in de komende jaren. Door dit akkoord kan het IMF concessionele financiering
blijven verstrekken aan lage-inkomenslanden zonder aanspraak te maken op additionele
donorfinanciering.
De verlaging van rentekosten van reguliere leningen en de inzet van IMF-reserves voor
de PRGT is mogelijk, omdat IMF-reserves recentelijk hun doelniveau hebben bereikt
en naar verwachting de komende periode verder zullen toenemen, ook na implementatie
van deze twee akkoorden.
Naast de afspraken omtrent renteverlagingen van reguliere leningen en PRGT-financiering,
werd ook de 17e quotaherziening besproken. Het relatieve quota-aandeel en stemgewicht per land is
gelijk gebleven bij de 16e quotaherziening, maar er is wel toegezegd dat er vóór medio 2025 opties worden ontwikkeld
voor een verschuiving van quota-aandeel naar ondervertegenwoordigde, opkomende economieën
met oog op de 17e quotaherziening. Hoewel dit ter sprake kwam tijdens de jaarvergadering, is er weinig
voortuitgang geboekt, onder andere in verband met de Amerikaanse verkiezingen. Nederland
blijft optrekken met andere Europese landen en middelgrote, open economieën om posities
af te stemmen.
De Nederlandse bijdrage aan een sterk IMF
Zoals toegezegd bij de voorjaarsvergadering van het IMF in april, zal Nederland ruim
EUR 2 miljard aan speciale trekkingsrechten (Special Drawing Rights of SDR’s) extra
doorlenen aan de Resilience and Sustainability Trust (RST) van het IMF. De RST ondersteunt landen bij het weerbaarder maken van hun economie
tegen mogelijke toekomstige betalingsbalansproblemen als gevolg van klimaatverandering
en pandemieën, door middel van concessionele leningen die gepaard gaan met implementatie
van structurele hervormingen. De noodzakelijke verhoging van de staatsgarantie aan
De Nederlandsche Bank (DNB) is opgenomen in de Prinsjesdag suppletoire begroting van
Financiën, die recentelijk door beide Kamers is goedgekeurd.
DNB heeft vlak voor de jaarvergadering namens Nederland ingestemd met de implementatie
van het akkoord over de 16e quotaherziening van het IMF van december 2023.1 Dat akkoord behelst het verhogen met 50% van permanente quotamiddelen van het IMF
en het verlagen van tijdelijke leenovereenkomsten. De leencapaciteit van het IMF blijft
hierdoor gelijk. Nederland heeft een relatief groot aandeel in de tijdelijke leenovereenkomsten,
waardoor de verhoging van quota en de verlaging van de tijdelijke leenovereenkomsten
zal leiden tot een afname van de totale bijdrage van Nederland aan het IMF, en dus
ook van de staatsgarantie aan DNB. De implementatie van het akkoord wordt echter pas
effectief als voldoende landen hebben ingestemd.
Oekraïne
Tijdens een ministeriële Ukraine Roundtable wisselden Ministers van gedachten over de internationale steun aan Oekraïne. Premier
Denys Shmyhal en Minister van Financiën Serhiyy Marchenko gebruikten deze gelegenheid
om donorlanden te bedanken voor hun bijdrages en om het belang van aanhoudende steun
te benadrukken. Steun van internationale partners is essentieel, bijvoorbeeld voor
het urgente herstel van electriciteitsinfrastructuur die noodzakelijk is na recente
Russische aanvallen. De voortgang op de G7-lening van USD 50 mld. op basis van de
verwachte rente-inkomsten op bevroren Russische tegoeden werd door verschillende partijen
verwelkomd.
Het IMF en de Wereldbank zijn belangrijke partners bij de voorziening van (niet-militaire)
steun aan Oekraïne. Zo heeft Oekraïne sinds april 2023 een IMF-programma met een looptijd
van vier jaar en een omvang van ongeveer EUR 14,2 mld. Dit programma bevat naast financiering
ook afspraken over hervormingen en macro-economisch beleid, en fungeert daarmee als
een anker voor de bredere stabilisatie van de Oekraïense economie. Financiering wordt
in tranches uitgekeerd, op voorwaarde dat Oekraïne de met het IMF afgesproken mijlpalen
en doelstellingen weet te halen. Zo spannen de Oekraïense autoriteiten zich o.a. in
om de belastinginkomsten te verhogen (door middel van een National Revenue Strategy) en corruptie te bestrijden. Tot nu toe laat Oekraïne indrukwekkende resultaten zien:
op 18 oktober jl. heeft de Raad van Bewind van het IMF ingestemd met de vijfde «review»
van het IMF-programma, omdat Oekraïne – tegen een bijzonder complexe achtergrond –
bijna alle doelstellingen heeft weten te halen. Nederland steunt de implementatie
van de hervormingen via een financiële bijdrage aan een IMF-fonds gericht op capaciteitsopbouw.
Coalition of Finance Ministers for Climate Action
Op woensdag 23 oktober vond en marge van de jaarvergadering de 12e ministeriële bijeenkomst van de Coalition of Finance Ministers for Climate Action (CFMCA) plaats. Minister Heinen zat deze vergadering voor met de Vice-Minister van
Financiën van Indonesië, Thomas Djiwandono. Nederland is samen met Indonesië covoorzitter
van dit forum, dat momenteel bestaat uit 95 landen uit verschillende regio’s wereldwijd
en 29 institutionele partners.
Tijdens deze bijeenkomst is het jaarlijkse Climate Action Statement (CAS) gepresenteerd,
waarin gerapporteerd wordt over klimaatmaatregelen die CFMCA-leden het afgelopen jaar
genomen of opgeschaald hebben, of het komende jaar zullen nemen. Het CAS draagt bij
aan verdere kennisdeling onder leden. Tijdens de bijeenkomst hebben Ministers en hoofden
van internationale organisaties in discussietafels ervaringen met elkaar uitgewisseld
over enerzijds klimaatrisico's en hoe overheden uitgaven aan adaptatie kunnen financieren,
en anderzijds instrumenten voor financiering van natuurbehoud, ter voorbereiding op
de COP16 (biodiversiteit) en COP29 (klimaat). Ook werd aangekondigd dat Oeganda de
nieuwe inkomende covoorzitter is. Oeganda neemt vanaf april 2025 het stokje over van
uitgaande covoorzitter Indonesië. Tot slot werd ook het vernieuwde Charter van de
CFMCA aangenomen.
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
E. Heinen, minister van Financiën