Brief regering : Invoeringstoets wetsvoorstel verbetering bestrijding heling, witwassen en de hiermee verbonden vermogensdelicten (Kamerstuk 36036)
36 036 Wijziging van het Wetboek van Strafrecht en het Wetboek van Strafvordering in verband met het verbeteren van de bestrijding van heling, witwassen en de daaraan ten grondslag liggende vermogensdelicten
Nr. 14 BRIEF VAN DE MINISTER VAN JUSTITIE EN VEILIGHEID
            
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 28 juni 2024
In de strategische procedurevergadering van 3 april 2024 heeft de vaste commissie
                  voor Justitie en Veiligheid besloten mij te verzoeken om voor het wetsvoorstel ter
                  wijziging van het Wetboek van Strafrecht en het Wetboek van Strafvordering in verband
                  met het verbeteren van de bestrijding van heling, witwassen en de daaraan ten grondslag
                  liggende vermogensdelicten (Kamerstuk 36 036) een invoeringstoets te laten uitvoeren. Bij brief van 4 april is dit verzoek aan
                  mij overgebracht.
               
Inleiding
Naar aanleiding van het rapport Ongekend onrecht (Kamerstuk 35 510, nr. 2) heeft het kabinet de noodzaak erkend om meer open te staan voor verbeterpunten in
                  het overheidshandelen en gesignaleerde problemen van de regelgeving in de praktijk.
                  Als gevolg hiervan zijn er maatregelen ingevoerd om de uitvoerbaarheid beter te borgen
                  in het beleids- en wetgevingsproces. Deze borging bestaat er ten eerste uit dat bij
                  het formuleren van nieuw beleid meer samengewerkt wordt met de uitvoerders, medeoverheden
                  en vertegenwoordigers van de verschillende doelgroepen. Aldus kan beter rekening gehouden
                  worden met twijfels over de uitvoerbaarheid en de uitwerking van beleid in de praktijk.
                  Ten tweede heeft het kabinet de maatregel ingevoerd dat nieuwe wet- en regelgeving
                  voortaan een jaar na de invoering getoetst zal worden via een zogenoemde invoeringstoets.
                  Deze toets dient ter aanvulling op de uitvoeringstoets, welke voorafgaand aan de invoering
                  van het voorgenomen beleid wordt opgesteld.1
Samenwerking en overleg
In lijn met deze maatregelen is bij het vormgeven van het wetsvoorstel ten eerste
                  uitgebreid samengewerkt met relevante partijen. Het gaat daarbij niet alleen om publieke
                  partijen zoals de gemeenten en de politie, maar ook om private partners, zoals brancheorganisaties
                  en individuele opkopers en handelaren. Zo is overlegd met brancheorganisaties voor
                  juweliers, handelaren in voertuigen en onderdelen, kunst en antiek, metaal, de kringloop
                  en afvalverwerking. Daarnaast is op meer metaniveau contact onderhouden met overkoepelende
                  organisaties als VNO-NCW/MKB Nederland en het Verbond van Verzekeraars.2 Daar waar deze organisaties knelpunten in de handhaafbaarheid en naleefbaarheid gesignaleerd
                  hebben, is in onderling overleg gekeken naar oplossingen.
               
Invoeringstoets
De impact van de voorgestelde maatregelen is in een uitvoeringstoets geschetst, die
                  ik uw Kamer op 14 december 2022 heb aangeboden.3 Hiermee zijn de stappen doorlopen zoals ook geschetst in het traject om te komen
                  tot een betere fundering en kwaliteit van het beleids- en wetgevingsproces voorafgaand
                  aan het moment van inwerkingtreding van een wetsvoorstel. Nadat het wetsvoorstel van
                  kracht is geworden zal, in lijn met de tweede maatregel die in de inleiding van deze
                  brief is genoemd, een invoeringstoets volgen. In mijn reactie op de wetenschapstoets
                  die op initiatief van de vaste commissie is uitgevoerd, heb ik aangekondigd die toets
                  een jaar na de datum van inwerkingtreding van de wet te laten uitvoeren.4 Het voornemen is ten slotte om drie jaar na de inwerkingtreding te voorzien in een
                  algehele evaluatie van de wet. Deze processtappen laten overigens onverlet dat als
                  zich tussentijds duidelijke knelpunten openbaren, er uiteraard alles aan gedaan zal
                  worden om die knelpunten weg te nemen.
               
In zijn brief van 21 april 2022 over de verdere inkleuring en stand van zaken rond
                  de invoeringstoets heeft de Minister voor Rechtsbescherming die toets beschreven als
                  «een lichtvoetige bestudering van de werking van nieuwe regelgeving in de praktijk».5 Het gaat om een ex durante toets, ook wel omschreven als een early warning
                     evaluation, die uitgevoerd wordt op het vroegst mogelijke moment waarop iets nuttigs gezegd
                  kan worden over de werking van de regelgeving in de praktijk. In die zin onderscheidt
                  de invoeringstoets zich van de uitgebreidere en diepgaandere wetsevaluaties, die enkele
                  jaren na de inwerkingtreding van een wetsvoorstel uitgevoerd worden. Bij brief van
                  23 september 2022 is de Minister voor Rechtsbescherming nader ingegaan op de betekenis
                  van «op het vroegst mogelijke moment waarop iets nuttigs gezegd kan worden». In beginsel
                  wordt nieuwe regelgeving een jaar na de invoering via een invoeringstoets op de effecten
                  beoordeeld, zij het dat flexibiliteit gewenst is voor de gevallen waarin een termijn
                  van één jaar te vroeg of juist te laat zou zijn.6 Ik acht de termijn van één jaar na de inwerkingtreding van het wetsvoorstel een geschikt
                  moment om de invoeringstoets uit te laten voeren. Deze termijn sluit aan bij de periode
                  die het kabinet in beginsel als het geëigende moment beschouwd om een invoeringstoets
                  uit te voeren. Verwacht mag worden dat één jaar na de implementatie voldoende ervaring
                  is opgedaan met de wet. Als er aanleiding is van deze termijn af te wijken, zal ik
                  hierover uw Kamer met redenen omkleed informeren.
               
Tot besluit wijs ik er graag op dat het wetsvoorstel voor een belangrijk deel al de
                  bestaande lokale praktijk van het werken met het Digitaal opkopersloket, Digitaal
                  opkopersregister en een bewaartermijn voorschrijft. Die werkwijze is alleen nieuw
                  in gemeenten en voor controleurs en opkopers en handelaren die deze voorzieningen
                  nog niet in gebruik hebben genomen. De impact daarvan is uitgebreid beschreven in
                  de uitvoeringstoets.7 Verwacht mag worden dat de invoering voor hen niet op onoverkomelijke problemen stuit.
                  Dit zal de invoeringstoets moeten uitwijzen. Dit geldt ook voor nieuwe elementen die
                  met het wetsvoorstel ingevoerd worden, zoals de impact van de landelijk uniforme bewaartermijn
                  van vijf dagen waar die nu nog varieert van drie tot veertien dagen, de beperking
                  van de registratieplicht tot de bij algemene maatregel van bestuur aangewezen diefstalgevoelige
                  gebruikte en ongeregelde goederen en de uitwerking van de voorgestelde zeer beperkte
                  registratieplicht voor de niet-commerciële kringloopbranche in het geval van gratis
                  verworven goederen.
               
De Minister van Justitie en Veiligheid, D. Yeşilgöz-Zegerius
Indieners
- 
              
                  Indiener
 D. Yesilgöz-Zegerius, minister van Justitie en Veiligheid
