Brief regering : Evaluatie aanbesteding Van Brienenoordbrug
29 385 Aanleg en de aanpassing van hoofdinfrastructuur
Nr. 140 BRIEF VAN DE MINISTER VAN INFRASTRUCTUUR EN WATERSTAAT
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 28 juni 2024
Op 22 januari 2024 is de Kamer geïnformeerd over het stopzetten van de aanbesteding
voor het vernieuwen van de Van Brienenoordbrug in de A16 (Kamerstuk 29 385, nr. 137). Hierbij is gemeld dat Rijkswaterstaat evalueert hoe de huidige aanbesteding is
verlopen en welke richting dit biedt voor het vervolg.
Met deze brief wordt de Kamer geïnformeerd over de resultaten van de evaluatie van
de aanbesteding, de reactie van Rijkswaterstaat daarop en de eerste contouren van
een vervolgaanpak voor het opnieuw aanbesteden van het werk. Rijkswaterstaat werkt
komende tijd de nieuwe aanpak verder uit om spoedig te kunnen starten met de voorbereiding
van een nieuwe aanbesteding. Daarbij is het goed om te realiseren dat de vernieuwing
en renovatie van de Van Brienenoordbrug, ook in de nieuwe aanpak, een complexe en
risicovolle opgave blijft die om een adequate beheersing vraagt. Zodra de nieuwe planning
van de vernieuwing van de Van Brienenoordbrug is vastgesteld, worden de Kamer en de
omgeving hierover geïnformeerd.
Daarnaast wordt de Kamer met deze brief geïnformeerd over de maatregelen die Rijkswaterstaat
neemt tot aan de vernieuwing van de brug.
Evaluatie afgebroken aanbesteding en managementreactie Rijkswaterstaat
In januari 2024 heeft Rijkswaterstaat de aanbesteding van de vernieuwing van de Van
Brienenoordbrug afgebroken. Rijkswaterstaat heeft Ponton Bouwconsultancy gevraagd
om op quick scan-basis een evaluatie uit te voeren op de afgebroken aanbesteding.
Daarbij is ook de gegadigde aannemerscombinatie betrokken. Doel van de evaluatie is
om te leren van de eerdere aanbesteding en het bepalen van kansrijke oplossingsrichtingen
voor een hernieuwde aanbesteding van de Van Brienenoordbrug. Deze evaluatie is op
begin mei 2024 opgeleverd en als eerste bijlage bij deze brief gevoegd.
Rijkswaterstaat is erkentelijk voor de geleverde resultaten. Rijkswaterstaat neemt
de hoofdlijn van de aanbevelingen over en zal deze nader uitwerken bij het opstellen
van de vervolgaanpak voor de nieuwe aanbesteding. Kern daarvan is om bij de uitwerking
van een nieuwe aanpak voor de Van Brienenoordbrug het project in delen naar de markt
te brengen en er een andere contractvorm wordt gekozen waarbij ook sprake is van een
andere risicoverdeling met de marktpartij. Daarbij zal worden gestart met de aanpak
van het beweegbaar deel. Ook wordt de organisatie van het project anders ingericht.
Ook met een nieuwe aanpak zal sprake blijven van een groot, complex en risicovol project.
Met de keuze voor een andere contractvorm en het in delen naar de markt brengen van
het project zijn deze risico’s niet verdwenen. Kern van de nieuwe aanpak is dat de
risico’s wel evenwichtiger tussen overheid en markt worden verdeeld en daar worden
belegd waar ze het beste beheerst kunnen worden. Daarbij zal vervolgens een passende
contractvorm worden gekozen.
Doel is om met de nieuwe aanpak en risicoverdeling de uitvoering en daarmee ook de
kosten van het project beter te beheersen. Zoals ook blijkt uit de evaluatie zullen
naar verwachting de kosten niettemin ruim hoger zijn dan eerder ingeschat. Zoals ook
uit de evaluatie blijkt, was achteraf bezien de oorspronkelijke raming op verschillende
onderdelen te laag. Bij de uitwerking van de nieuwe aanpak en planning zullen nieuwe
ramingen worden opgesteld.
Een uitgebreide reactie van Rijkswaterstaat op alle bevindingen en aanbevelingen uit
de evaluatie is als tweede bijlage bij deze brief gevoegd. In deze reactie wordt ook
ingegaan op de vervolgaanpak.
Maatregelen tot aan vervanging:
Tot aan de vernieuwing zorgt Rijkswaterstaat ervoor dat de brug veilig kan worden
gebruikt. De brug wordt frequent gemonitord en er vindt waar nodig extra onderhoud
plaats. Omdat de brug meer dan een halve eeuw oud is en zeer intensief werd en wordt
gebruikt, blijft de vernieuwing urgent. De kans op storingen en ongepland onderhoud
neemt steeds meer toe. In het uiterste geval kunnen ook verkeersmaatregelen nodig
zijn, zoals het afsluiten van rijstroken en invoeren van aslastbeperkingen of snelheidsverlagingen.
Op dit moment is dit overigens niet aan de orde.
Onderdeel van het onderhoudsregime is periodiek groot onderhoud. Zo zijn afgelopen
maanden houten balken en bouten van de brugkleppen op de hoofdrijbaan en parallelbaan
richting Rotterdam Centrum vervangen. Komende maand wordt er groot onderhoud uitgevoerd
aan het fietspad, de voegovergangen en het wegdek op de brug.
In 2020 zijn de bogen extern getoetst op constructieve veiligheid tot en met de renovatie,
met als uitgangspunt de oorspronkelijke planning (uitvoering in 2026–2028). Uitkomst
hiervan was dat de bogen in ieder geval veilig zijn tot aan vervanging in de periode
2026–2028. Nu de aanpak van de brug is uitgesteld, wordt een aanvullende externe toets
uitgevoerd op de gevolgen hiervan voor de ouder wordende bogen en het bestaande onderhoudsregime
van Rijkswaterstaat.
Op basis daarvan kan het onderhoudsregime worden aangepast.
Ten slotte
De vernieuwing van de Van Brienenoordbrug is onderdeel van de enorme vernieuwingsopgave
van Rijkswaterstaat. Met de brief van 17 juni 2024 (Kamerstuk 29 385, nr. 139) heb ik de Kamer geïnformeerd over de stappen die worden gezet om het productievermogen
voor de instandhoudingsopgave te vergroten. Er moet soberder, slimmer en efficiënter
worden gewerkt om, ondanks de grenzen aan capaciteit bij Rijkswaterstaat en de markt,
de productie te laten groeien. Mede in dit licht is het zaak om de vernieuwing van
de Van Brienenoordbrug op korte termijn en in goed overleg met de markt opnieuw aan
te besteden om deze belangrijke verbinding klaar te maken voor de toekomst.
De Minister van Infrastructuur en Waterstaat, M.G.J. Harbers
Indieners
-
Indiener
M.G.J. Harbers, minister van Infrastructuur en Waterstaat