Brief regering : Beleidsvoorstellen EZK artikel 5 1e suppletoire begroting 2024
36 550 XIII Wijziging van de begrotingsstaten van het Ministerie van Economische Zaken en Klimaat (XIII) voor het jaar 2024 (wijziging samenhangende met de Voorjaarsnota)
Nr. 3
BRIEF VAN DE STAATSSECRETARIS VAN ECONOMISCHE ZAKEN EN KLIMAAT
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 31 mei 2024
Conform wetsartikel 3.1 van de Comptabiliteitswet 2016 informeer ik uw Kamer met deze
brief over beleidsvoorstellen met met significante financiële gevolgen (€ 20 miljoen
of meer in enig jaar). Ik ga per voorstel in op de doelen, instrumenten, financiële
gevolgen, de verwachte doeltreffendheid en doelmatigheid en de evaluatie. Het betreft
een toelichting op vier beleidsvoorstellen omtrent de versterkingsopgave, één omtrent
de sociale agenda en één omtrent de economische agenda:
1. Maatregel 12 maatwerk sloop/nieuwbouw
2. Maatregel 14 leefbaarheid en wijkontwikkeling
3. Maatregel 15 herstel van de openbare ruimte ná afronding van de versterking
4. Maatregel 28 verduurzaming bij versterking
5. Maatregel 34 sociale agenda
6. Maatregel 35 economische agenda
1. Maatwerk om verschillen tegen te gaan – sloop/nieuwbouw (PEGA-maatregel 12)
a. Doel(en)
Maatwerk bieden en wegnemen van verschillen door het toepassen van sloop/nieuwbouw.
Waardoor – een gevoel van – onveiligheid en ongelijkheid bij bewoners wordt wegenomen.
b. Beleidsinstrument(en)
Maatwerk bieden om verschillen weg te nemen met sloop/nieuwbouw. Voorbeeld: huizen
met oneven nummers aan de ene kant van een straat zouden volgens hun versterkingsadvies
(licht) bouwkundig versterkt moeten worden, terwijl de woningen met even nummers aan
de andere kant eerder onveilig werden verklaard en inmiddels zijn gesloopt. Dit zijn
verschillen die leiden tot sociale onrust en spanningen.
De Nationaal Coördinator Groningen (NCG) houdt gegevens bij waar bovenstaande voorbeelden
gelden. Zodra de NCG de versterking van de woningen van deze gevallen uitvoert, wordt
de sloop/nieuwbouw toegepast en bekostigd via deze middelen.
c. Financiële gevolgen voor het Rijk
totaal
’24
’25
’26
’27
’28
Budget (€ mln)
42,5
15
27,5
–
–
–
Er is in 2023 reeds € 25 miljoen toegevoegd aan het budget van de NCG. De opvraag
van € 15 miljoen in 2024 en € 27,5 miljoen in 2025 voorziet voorlopig in het bieden
van maatwerk voor sloop/nieuwbouw voor 2024 en 2025.
d. Financiële gevolgen voor maatschappelijke sectoren
Niet van toepassing.
e. Doeltreffendheid
De maatregel is gericht op het wegnemen van ontstane verschillen (en daaruit volgend
onveiligheidsgevoel), specifiek in gebieden waar op grond van een oudere norm (NPR
2018) sloop/nieuwbouw is toegepast, terwijl dat op grond van een nieuwere norm (en
dus bij huizen die later beoordeeld zijn) niet noodzakelijk is.
Voor een beperkt aantal woningen is het nodig aanvullende (versterkings-) maatregelen
in te zetten om specifieke problematiek op te lossen. Zo worden bewoners die zich
onveilig voelen tegemoet gekomen; pakketten worden mogelijk gemaakt die qua woningverbetering
gelijkwaardig zijn aan maatregelen die ook voortvloeiden uit NPR 2018.
f. Doelmatigheid
In het kader van wegnemen van verschillen kan niet iedereen sloop/nieuwbouw geboden
worden. Daarom kijkt NCG gericht naar waar maatwerk in de vorm van sloop/nieuwbouw
noodzakelijk is.
g. Evaluatie
De voortgang van de versterkingsoperatie, schadeafhandeling en de bewonerstevredenheid
(die de NCG jaarlijks separaat analyseert) zal onderdeel zijn van de Staat van Groningen.
Hieruit zal niet alleen de voortgang van de versterkingsoperatie blijken, maar ook
de ervaring van bewoners, de impact op de verduurzaming van de woningvoorraad en de
impact op de leefbaarheid. Deze maatwerkaanpak zal met name impact hebben op de tevredenheid
van bewoners.
2. Extra geld voor leefbaarheid en wijkontwikkeling (PEGA-maatregel 14)
a. Doel(en)
Straten, dorpen en wijken die te maken hebben met de meest ingrijpende gevolgen van
de gaswinning worden aantrekkelijker gemaakt voor bewoners door een impuls te bieden
qua leefbaarheid en wijkontwikkeling. Met de extra middelen uit deze maatregel kunnen
de vijf versterkingsgemeenten en de NCG ervoor zorgen dat deze gebieden na afronding
van de versterking niet alleen veiliger zijn, maar ook mooier en fijner om te wonen.
b. Beleidsinstrument(en)
Rijk en regio stellen gezamenlijk een beleidskader op met bestedingsdoelen gerelateerd
aan leefbaarheid en wijkontwikkeling. Hierbij zijn drie categorieën denkbaar om besteedbare
activiteiten in onder te verdelen: de fysieke omgeving, de sociale omgeving en veiligheid.
Bij de fysieke omgeving kan worden gedacht aan de dichtheid en het type bebouwing,
aanwezigheid van voorzieningen en de kwaliteit van groenvoorzieningen. Bij de sociale
omgeving staan zaken centraal die de bevolkingssamenstelling en de sociale interactie
tussen bewoners betreffen. Tot slot kan bij het thema veiligheid worden gedacht aan
zaken als overlast, vervuiling en (voorkomen van) criminaliteit.
Gemeenten kunnen gebieds- en dorpsvisies opstellen en door middel van participatietrajecten
bewoners inspraak geven over de wijze waarop het extra geld wordt ingezet. Hierbij
moet er voldoende oog zijn voor integraliteit met overige plannen van de versterkingsopgave,
met zowel aandacht voor het deel van het dorp dat wel als dat niet versterkt wordt.
Besteedbare activiteiten zijn bijvoorbeeld: in stand houden van zorgcoöperaties en
dorpshuizen met sociaal verbindende functie, culturele projecten ter herinnering aan
het «oude» thuis en herinrichting van de fysieke leefomgeving als gevolg van de versterking,
zoals verkeersveiligheid en recreatiemogelijkheden.
Het beleidsinstrument is nadrukkelijk niet bedoeld voor zaken die koste wat het kost
nodig zijn in de fysieke infrastructuur, de dekking van noodzakelijke (ambtelijke)
ondersteuning, of de dekking van ontstane knelpunten.
c. Financiële gevolgen voor het Rijk
totaal
’24
’25
’26
’27
’28
’29
’30
Budget (€ mln)
200
12,5
37,5
37,5
37,5
37,5
37,5
–
De vijf versterkingsgemeenten ontvangen de middelen, naar hun voorkeur, via een Specifieke
Uitkering (SPUK). De investeringen in wijkontwikkeling en leefbaarheid zijn een verantwoordelijkheid
van gemeenten. Via een SPUK kan deze maatregel ook aansluiten op reeds lopende lokale
regelingen. Er wordt hiervoor een meerjarige regeling opgesteld. Op basis van het
tempo van de versterking stellen gemeenten plannen op met hun wensen rond leefbaarheid
en wijkontwikkeling.
d. Financiële gevolgen voor maatschappelijke sectoren
Niet van toepassing.
e. Doeltreffendheid
Door een impuls te geven aan leefbaarheid en wijkontwikkeling via gemeenten, sluit
dit aan op lopende regelingen en trajecten hiervoor en kan het in één keer goed worden
aangepakt.
f. Doelmatigheid
Door de versterking is de sociale cohesie in dorpen en wijken aangetast. Op deze manier
wordt er gepoogd dit te herstellen en wordt er een impuls gegeven aan verbetering
of herstel van de woonomgeving.
g. Evaluatie
De voortgang van de versterkingsoperatie, schadeafhandeling en de bewonerstevredenheid
(die de NCG jaarlijks separaat analyseert) zal onderdeel zijn van de Staat van Groningen.
Hieruit zal niet alleen de voortgang van de versterkingsoperatie blijken, maar ook
de ervaring van bewoners, de impact op de verduurzaming van de woningvoorraad en de
impact op de leefbaarheid. De inzet van deze middelen voor een herstel van de openbare
ruimte zal met name impact hebben op de leefbaarheid.
Daarnaast verantwoorden de gemeenten over de besteding van de middelen via het systeem
van single information, single audit (SiSa), zoals bepaald in de ministeriële regeling
informatieverstrekking SiSa.
3. Extra geld voor herstel van de openbare ruimte ná afronding van de versterking
(PEGA-maatregel 15)
a. Doel(en)
Met deze PEGA-maatregel wordt de jaarlijkse bijdrage aan de regio voor het herstel
van de openbare ruimte nadat de versterking in een wijk of straat is afgerond opgehoogd,
ter dekking van de indexeringskosten als gevolg van de prijsontwikkelingen. Met deze
aanvullende middelen vanuit Nij Begun kunnen gemeenten de werkzaamheden in de fysieke
ruimte die zij sinds 2020 verrichten, voortzetten. Dit in tegenstelling tot maatregel
14 die door Nij Begun zorgt voor nieuwe werkzaamheden op het gebied van de sociale
infrastructuur.
b. Beleidsinstrument(en)
Met de bestuurlijke afspraken van 2020 is geld aan gemeenten beschikbaar gesteld voor
het noodzakelijke herstel van de openbare ruimte. Het gaat dan met name om inpassingkosten
die de gemeenten maken bij sloop en nieuwbouw van huizen en bij de versterking. Voorbeelden
van inpassingskosten betreffen de herbestrating, het vervangen van de riolering en
waterleidingen evenals de aanleg van nieuwe groenvoorzieningen. Daarnaast worden met
dit beleidsinstrument de inpassingskosten gefinancierd die optreden bij de uitvoering
van projecten waarvoor een vast bedrag is afgesproken en waarbij de gemeente beslist
over de uitvoering. Denk hierbij aan het Scholenprogramma, Zorgprogramma en Erfgoedprogramma.
Omdat de versterkingswerkzaamheden langer doorlopen dan toen werd verwacht en de kosten
toenemen vanwege de inflatie, zijn deze middelen niet meer toereikend. Het betreft
dus een indexeringsmaatregel ten behoeve van het continueren van de huidige werkzaamheden
van de gemeenten.
c. Financiële gevolgen voor het Rijk
totaal
’24
’25
’26
’27
’28
’29
’30
Budget (€ mln)
120
18,7
23,4
23,7
20,7
16,2
12,6
4,9
De vijf versterkingsgemeenten ontvangen de middelen, naar hun voorkeur, via een SPUK.
De investeringen zijn bedoeld voor herstel van de openbare ruimte en diens fysieke
infrastructuur na afloop van de versterking; een verantwoordelijkheid van gemeenten.
Via een SPUK kan deze maatregel ook aansluiten op reeds lopende lokale regelingen.
Er wordt hiervoor een meerjarige regeling opgesteld. Op basis van het tempo van de
versterking stellen gemeenten plannen op met hun wensen rond het herstel van de openbare
ruimte.
d. Financiële gevolgen voor maatschappelijke sectoren
Niet van toepassing.
e. Doeltreffendheid
Door extra budget vrij te maken voor herstel van de openbare ruimte ná afronding van
de versterking, wordt er een impuls gegeven aan verbetering en herstel van de woonomgeving.
Doordat het parallel loopt aan de versterking, hebben wijken die versterkt zijn, minder
last van nog meer werkzaamheden in de woonomgeving.
f. Doelmatigheid
Door de versterking is de sociale cohesie in dorpen en wijken aangetast. Op deze manier
wordt er gepoogd dit te herstellen en wordt er een impuls gegeven aan verbetering
of herstel van de woonomgeving
g. Evaluatie
De voortgang van de versterkingsoperatie, schadeafhandeling en de bewonerstevredenheid
(die de NCG jaarlijks separaat analyseert) zal onderdeel zijn van de Staat van Groningen.
Hieruit zal niet alleen de voortgang van de versterkingsoperatie blijken, maar ook
de ervaring van bewoners, de impact op de verduurzaming van de woningvoorraad en de
impact op de leefbaarheid. De inzet van deze middelen voor een herstel van de openbare
ruimte zal met name impact hebben op de leefbaarheid.
Daarnaast verantwoorden de gemeenten over de besteding van de middelen via het systeem
van SiSa, zoals bepaald in de ministeriële regeling informatieverstrekking SiSa.
4. Verduurzaming bij versterking verduurzaming bij versterking (PEGA-maatregel 28)
a. Doel(en)
Voor woningen die nog ingrijpend (middelzwaar of zwaar) versterkt moeten worden, wordt
verduurzaming gelijktijdig met de versterking toegepast. Uitgangspunt bij deze aanpak
is dat de versterking niet vertraagt. Het doel is om uiterlijk in 2028 de woningen
te versterken en verduurzamen naar het niveau van aardgasvrij-gereed.1
b. Beleidsinstrument(en)
NCG onderzoekt samen met verduurzamingsdeskundigen welke isolatiemaatregelen nodig
zijn om te voldoen aan de isolatiestandaard. NCG voert de maatregel uit gelijktijdig
met de versterking van een huis. Het budget wordt toegevoegd aan de versterkingsbudgetten
voor de desbetreffende huizen, zodat verduurzaming nog kan worden meegenomen in de
versterking.
c. Financiële gevolgen voor het Rijk
totaal
’24
’25
’26
’27
’28
Budget (€ mln)
30
–
30
–
–
–
Voor afgelopen jaar (2023) is reeds € 30 miljoen toegevoegd aan de (via EZK) NCG begroting
dit lijkt naar eerste inschatting voldoende voor 2024 en wordt voorlopig ook opgevraagd
voor 2025.
De kosten kunnen per woning erg variëren zo zijn er ook extra kosten voor erfgoed
woningen waardoor de exacte kosten lastig te ramen zijn. Daarom wordt eerst een deel
van de middelen opgevraagd. Nadat er meer ervaringscijfers beschikbaar komen, wordt
de raming accurater en daarmee de opvraag ook.
d. Financiële gevolgen voor maatschappelijke sectoren
Niet van toepassing.
e. Doeltreffendheid
Het versterken van zware of middelzware woningen en het verduurzamen ervan kan met
extra budget voor de NCG gelijktijdig worden uitgevoerd. Hierdoor hoeft een bewoner
niet twee keer te ervaren dat de woning overhoop ligt en door de isolatiemaatregelen
wordt bijgedragen aan het verlagen van de energierekening voor bewoner én daarmee
energiearmoede in de regio.
f. Doelmatigheid
Door gelijktijdig met de versterking te verduurzamen, hoeft een woning maar eenmalig
bouwwerkzaamheden te ondergaan en wordt er hierdoor bespaard op voorbereidings- en
uitvoeringskosten.
g. Evaluatie
De voortgang van de versterkingsoperatie, schadeafhandeling en de bewonerstevredenheid
(die de NCG jaarlijks separaat analyseert) zal onderdeel zijn van de Staat van Groningen.
Hieruit zal niet alleen de voortgang van de versterkingsoperatie blijken, maar ook
de ervaring van bewoners, de impact op de verduurzaming van de woningvoorraad en de
impact op de leefbaarheid.
De impact van verduurzaming is voor de bewoners en – regionale – bestuurders een belangrijk
aandachtspunt en zal daarom met veel aandacht terugkomen in de evaluatie tijdens de
Staat van Groningen. Daarnaast heeft het kabinet voor maatregel 29 uit Nij Begun toegezegd
dat er elke 3 maanden door Rijk, regio en uitvoeringsorganisaties gekeken wordt hoe
implementatie van het isolatiepakket uitpakt in de praktijk. Hier zal naar verwachting
ook de voortgang van isolatie onder maatregel 28 worden meegenomen. Hoe dit precies
zal worden vormgegeven moet nog nader worden uitgewerkt.
5. Sociale agenda (PEGA-maatregel 34)
a. Doel(en)
In de kabinetsreactie op het rapport van de parlementaire enquête aardgaswinning Groningen
is een dertigjarige aanpak ten behoeve van welzijn en sociaal herstel voor Groningen
en Noord-Drenthe aangekondigd. Doel is dat bewoners concreet perspectief krijgen op
een meer welvarende toekomst in een regio die zijn eigen identiteit behoudt en waar
het fijn wonen, werken en recreëren is. Dit moet er aan bijdragen dat het voormalige
gaswinningsgebied binnen één generatie tenminste op het landelijk gemiddelde scoort
op belangrijke indicatoren van brede welvaart.
De sociale agenda richt zich op vier speerpunten: 1) verbeteren van de (mentale) gezondheid,
2) vergroten van de leefbaarheid en sociale cohesie, 3) kansen voor kinderen, jongeren
en de volgende generatie, 4) arbeidsparticipatie en armoedebestrijding. In 2024 komt
de kwartiermaker samen met de regio met een invulling en uitvoeringsplan voor deze
agenda. Daarnaast kunnen deze middelen ingezet worden voor psychosociale hulpverlening
en het mentaal welzijn van de inwoners van Groningen.
b. Beleidsinstrument(en)
De middelen worden aan gemeenten uitgekeerd door middel van een decentralisatie uitkering
(DU) of door middel van een SPUK per programma of project. De middelen kunnen indien
nodig aan betrokken organisaties uitgekeerd worden via een subsidieregeling. Voor
besluitvorming over de inhoudelijke invulling (hoofddoelen, operationele doelen en
voorstel voor programmering) is overeenstemming Bestuurlijk Overleg Rijk-regio en
daarmee in de diverse gezamenlijke voorportalen noodzakelijk. Besluitvorming over
inhoud en inzet van financiële middelen aan Rijkszijde zal in samenspraak tussen EZK,
SZW, OCW, VWS en BZK plaatsvinden. Indien nodig zal de Ministeriële Commissie Groningen
ingezet worden. Besluitvorming over toewijzing van financiële middelen op lokaal niveau
zal waarschijnlijk door de raden en staten plaatsvinden.
c. Financiële gevolgen voor het Rijk
Budget (€ mln)
totaal
’24
’25
’26
’27
’28
’29
’30
A. Sociale agenda opstart
60
10
50
B. Programma Sociaal en Gezond1
55
5,1
6,8
9,8
9
8,5
8
7,8
Totaal
115
15,1
56,8
9,8
9
8,5
8
7,8
X Noot
1
Tijdens de opvraag van middelen bij de Voorjaarsnota werd het programma Sociaal en
Gezondheid volledig bekostigd uit de sociale agenda. Op het moment van versturen is
besloten de helft te bekostigen uit de sociale agenda. De resterende middelen blijven
beschikbaar voor de sociale agenda.
d. Financiële gevolgen voor maatschappelijke sectoren
Niet van toepassing.
e. Doeltreffendheid
Bij het opstellen van de sociale agenda worden de precieze doelen samen met inwoners,
organisaties en overheden in de regio vastgesteld. De sociale agenda krijgt een duidelijke
focus met inzet van duurzame investeringen waar deze in het licht van de gekozen focus
en doelstellingen het verschil kunnen maken. De investeringen in de regio zullen invulling
krijgen op basis van de vier speerpunten. De kwartiermaker geeft samen met de regio
invulling aan de besteding van deze middelen. Hierbij houdt hij rekening met de financiële
en juridische voorwaarden die het Rijk stelt.
f. Doelmatigheid
Met het instrument van een specifieke uitkering kunnen goede voorstellen op programma
en projectbasis worden ondersteund. Het biedt de mogelijkheid van sturing op de kwaliteit
van voorstellen. Hierdoor kan de regio in samenspraak met het Rijk kwalitatieve voorstellen
uitvoeren.
g. Evaluatie
De doeltreffendheid en doelmatigheid van de investeringen worden gemonitord door middel
van een specifieke monitor die ontwikkeld zal worden voor de sociale agenda. Bij het
opstellen van de sociale agenda worden de precieze doelen samen met inwoners, organisaties
en overheden in de regio vastgesteld. Op basis van effect- en outcome indicatoren
zullen de strategische en operationele doelen gemonitord en geëvalueerd worden. Daarbij
wordt ook gekeken naar de samenhang met de financiële investering om de doelen te
bereiken. Op hoger abstractieniveau komt dit terug in de jaarlijks uit te brengen
Staat van Groningen.
Voor zover middelen ter beschikking worden gesteld met een SPUK, vindt verantwoording
plaats via het systeem van SiSa, zoals bepaald in de ministeriële regeling informatieverstrekking
SiSa.
6. Economische agenda – versterking NPG (PEGA-maatregel 35)
a. Doel(en)
In de kabinetsreactie op het rapport van de parlementaire enquête aardgaswinning Groningen
is een dertigjarige aanpak ten behoeve van economisch perspectief voor Groningen en
Noord-Drenthe aangekondigd. Doelen hierbij zijn het verbeteren van de brede welvaart
in Groningen en Noord-Drenthe, economische structuurversterking en het vergroten van
het verdienvermogen van de regio.
b. Beleidsinstrument(en)
Op dit moment worden middelen via het NPG door middel van een SPUK per programma of
project verstrekt.
c. Financiële gevolgen voor het Rijk
Budget (€ mln)
totaal
’24
’25
’26
’27
’28
A. Economische agenda opstart
35
10
25
B. Djewels
30
2
17
5
6
Totaal
65
10
27
17
5
6
In 2024 wordt een economische agenda voor Groningen uitgewerkt. Om in dat kader de
initiatieven die investeringsgereed zijn te kunnen financieren zijn de middelen vanaf
2024 nodig. Daarbij zijn middelen specifiek gereserveerd voor het waterstof project
Djewels die hier mogelijk uit bekostigd kunnen worden.
d. Financiële gevolgen voor maatschappelijke sectoren
Niet van toepassing.
e. Doeltreffendheid
Met de beschikbare middelen kan ten behoeve van de economische agenda via het NPG
worden geïnvesteerd in programma’s en projecten die investeringsgereed zijn en merkbare
verbeteringen zullen opleveren voor de inwoners van Groningen en Noord-Drenthe. Dankzij
nieuwe werkgelegenheid, een betere aansluiting van onderwijs-arbeidsmarkt, een verbeterde
kwaliteit van de leefomgeving, perspectief voor landbouwbedrijven, investeringen in
zorg en gezondheid en een aantrekkelijke regio voor (private) partijen om te ondernemen
en investeren.
f. Doelmatigheid
Met het instrument van een specifieke uitkering kunnen voorstellen op programma en
projectbasis worden ondersteund. Het biedt de mogelijkheid van sturing op de kwaliteit
van voorstellen. Projecten worden door een beoordelingscommissie getoetst aan een
programmakader.
g. Evaluatie
De doeltreffendheid en doelmatigheid van investeringen worden op dit moment gemonitord
door middel van de bestaande monitor van het Nationaal Programma Groningen.
De Staatssecretaris van Economische Zaken en Klimaat,
J.A. Vijlbrief
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
J.A. Vijlbrief, staatssecretaris van Economische Zaken en Klimaat