Brief regering : Maatregelen capaciteit DJI
24 587 Justitiële Inrichtingen
Nr. 937
                   BRIEF VAN DE MINISTER VOOR RECHTSBESCHERMING
            
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 15 maart 2024
In mijn brief van 30 november 2023 heb ik uw Kamer geïnformeerd over het tekort aan
                  personeel bij de Dienst Justitiële Inrichtingen (DJI).1 Verschillende afdelingen zijn hierdoor tijdelijk buiten gebruik gesteld. Als gevolg
                  hiervan kunnen momenteel 330 beschikbare cellen niet worden gebruikt, terwijl de bezetting
                  toeneemt en tbs-passanten en jeugdigen in het gevangeniswezen verblijven. Arrestanten
                  die bij de politie in een cel zitten kunnen meerdere dagen per week niet meer overgeplaatst
                  worden naar penitentiaire inrichtingen. De cellen op de politiebureaus zitten hierdoor
                  inmiddels vol. Dit vind ik volstrekt onwenselijk.
               
Voor de geloofwaardigheid van ons strafrechtsysteem is het essentieel dat criminaliteit
                  wordt bestraft en opgelegde straffen snel en zeker worden uitgevoerd. Dit draagt niet
                  alleen bij aan de vergelding van onrecht en genoegdoening richting slachtoffers, maar
                  ook aan het voorkomen van nieuwe strafbare feiten en daarmee aan het veiliger maken
                  van ons land. Om dit, gelet op de ontstane situatie, te kunnen blijven realiseren
                  moet de druk op de celcapaciteit direct worden verlaagd. Hiervoor zijn ingrijpende,
                  tijdelijke maatregelen noodzakelijk. Voor mij staan daarbij drie zaken voorop:
               
1. de veiligheid van de samenleving, het personeel van DJI en gedetineerden;
2. vonnissen van de rechter worden uitgevoerd; en
3. maatregelen moeten uitvoerbaar zijn.
In mijn eerdere brief heb ik toegelicht per 6 december 2023 tijdelijk geen volwassen
                  mannelijke zelfmelders meer op te roepen. Deze acute maatregel heeft eraan bijgedragen
                  dat de druk op de capaciteit is afgenomen, maar zorgt ervoor dat deze straffen pas
                  later kunnen worden uitgevoerd. De dringende problematiek van te volle politiecellen
                  door het niet kunnen doorplaatsen van arrestanten en verdachten naar de DJI kan hiermee
                  niet worden opgelost. Ik acht twee extra acute en tijdelijke maatregelen daarom noodzakelijk,
                  namelijk om arrestanten hun straf op een later moment te laten ondergaan en gedetineerden
                  incidenteel op vrijdagen heen te kunnen zenden als zij binnen drie dagen (de daarop
                  volgende zaterdag, zondag en maandag) in vrijheid zouden worden gesteld.
               
Ik wil deze maatregelen zo snel mogelijk weer kunnen beëindigen om voorraadvorming
                  en straffeloosheid te voorkomen. Ik heb daarom alternatieve maatregelen uitgewerkt,
                  waaronder meer gedetineerden een deel van hun straf in een Beperkt Beveiligde Afdeling
                  te laten ondergaan, het doorplaatsen van detentie naar forensische zorg te verbeteren
                  en elektronisch toezicht aan het einde van de detentieperiode in sommige gevallen
                  mogelijk te maken.
               
De maatregelen heb ik in nauw overleg met de DJI, het Centraal Justitieel Incassobureau
                  (CJIB), de reclassering, de politie en het Openbaar Ministerie uitgewerkt. Hierbij
                  heb ik zoveel mogelijk rekening gehouden met de opmerkingen van de rechtspraak, dat
                  er geen beperkingen mogen ontstaan bij het opleggen van straffen en dat opgelegde
                  straffen conform de wet worden uitgevoerd. In dit verband is het van belang dat voor
                  een aantal maatregelen eerst lagere regelgeving moet worden aangepast.
               
In deze brief ga ik eerst in op de actuele situatie bij DJI. Voorts licht ik toe welke
                  maatregelen ik voor de korte termijn tref en welke maatregelen ik heb overwogen maar
                  zijn afgevallen. Tot slot sta ik stil bij hoe ik het capaciteitsvraagstuk in de toekomst
                  wil aanpakken.
               
1. Actuele situatie DJI
               
DJI levert met de tenuitvoerlegging van vrijheidsbenemende straffen en maatregelen
                  een belangrijke bijdrage aan onze rechtsstaat. De doelgroep waarmee DJI werkt is complex
                  en kan soms agressief gedrag vertonen. Dit kan het personeel van DJI voor grote uitdagingen
                  stellen. Personeel dat zich iedere dag inzet om Nederland veilig te houden door de
                  straffen en maatregelen met zorg uit te voeren en gedetineerden te ondersteunen bij
                  hun terugkeer in de samenleving. Dit personeel is onmisbaar en staat voor mij centraal.
                  Ik stel als harde voorwaarde dat het dit werk op een veilige manier kan uitvoeren.
                  Daarvoor is het van belang dat voldoende personeel beschikbaar is en we het personeel
                  niet overvragen met een instroom gedetineerden die het niet aankan.
               
Alhoewel bij de DJI voldoende fysieke cellen aanwezig zijn, ontbreekt het aan voldoende
                  personeel om alle cellen te kunnen gebruiken en zelfmelders op te roepen. Voor geheel
                  DJI is sprake van bijna 1.100 vacatures op een totaal van 16.000 fte. Door dit tekort
                  kunnen momenteel 6.800 van de 7.130 beschikbare cellen in het huis van bewaring en
                  gevangenis voor mannen worden gebruikt.
               
Alles wordt in het werk gesteld om het aantal vacatures te verlagen, zodat meer gedetineerden
                  kunnen worden geplaatst. Er is bijvoorbeeld sprake van intensieve arbeidsmarktcampagnes
                  en het verlagen van het verzuim en de uitstroom bij DJI. Aanvullend wordt waar mogelijk
                  externe inhuur van beveiligingspersoneel ingezet als flexibele schil. Doel is om voor
                  het einde van het jaar 6.900 cellen te kunnen gebruiken. Door de krappe arbeidsmarkt
                  moeten we echter onder ogen zien dat het de komende jaren – ondanks alle inspanningen
                  – niet overal zal lukken om de huidige arbeidsvraag vanuit DJI in te vullen. DJI zoekt
                  bij het werven namelijk naar vergelijkbare kandidaten als diverse andere organisaties
                  (denk aan de politie, Koninklijke Marechaussee, douane, beveiligingsbedrijven en de
                  zorg).
               
Tegelijkertijd constateer ik dat de bezetting in het gevangeniswezen de komende periode
                  zal toenemen, onder andere door een toename in de duur van gevangenisstraffen. Bovendien
                  is de voorraad nog op te roepen zelfmelders het afgelopen najaar flink gestegen naar
                  1.400 (de normale voorraad bedraagt ongeveer 1.100). Sinds de maatregel om tijdelijk
                  geen zelfmelders op te roepen is deze voorraad verder opgelopen tot circa 2.000 op
                  dit moment.
               
Op basis van het prognosemodel justitiële ketens (PMJ) en ramingen van DJI verwacht
                  ik aan het einde van het jaar een celcapaciteit van 7.360 nodig te hebben. Uitgaande
                  van een verwachte celcapaciteit van 6.900 zullen zonder maatregelen dan dus 460 cellen
                  te weinig beschikbaar zijn om gedetineerden in te plaatsen als gevolg van het tekort
                  aan personeel. Bovendien moeten ook nog de straffen van de oplopende voorraad zelfmelders
                  worden uitgevoerd.
               
De huidige situatie en het geschetste vooruitzicht eisen hun tol van het personeel
                  van DJI. Door de personele tekorten wordt er meer van hen gevraagd dan ik verantwoord
                  acht. Denk daarbij aan overwerk en het uitstellen van opleidingen. Daarnaast leidt
                  het schrappen van onderdelen van het dagprogramma tot extra spanningen tussen gedetineerden
                  en het personeel. Dit maakt het noodzakelijk en urgent om tijdelijk maatregelen te
                  treffen, zodat het personeel van DJI op een verantwoorde en veilige wijze kan werken.
               
2. Acute maatregelen
               
Om het acute tekort van 330 bruikbare cellen door het tekort aan personeel het hoofd
                  te bieden acht ik – naast eerder genoemde zelfmeldersmaatregel – twee extra tijdelijke
                  maatregelen noodzakelijk, die direct als «noodventielen» moeten dienen.
               
Om de druk op de celcapaciteit direct te verlagen zal tijdelijk worden gewacht met
                  het oppakken van personen met een openstaande gevangenisstraf van maximaal twee maanden
                  of een vervangende hechtenis in verband met het niet betalen van een geldboete of
                  het niet uitvoeren van een taakstraf. Deze maatregel is niet van toepassing in geval
                  van ernstig geweld, terrorisme en zedenmisdrijven. De maatregel loopt – net als de
                  zelfmeldersmaatregel – tot 1 juli 2024. Dan beoordeel ik of verlenging nodig is. Bij
                  de beoordeling weeg ik mee of de in de volgende paragraaf aangekondigde maatregelen
                  het beoogde effect hebben op de capaciteit.
               
Daarnaast kunnen – analoog aan de bevoegdheid om gedetineerden maximaal drie dagen
                  eerder in vrijheid te stellen – gedetineerden op vrijdag worden heengezonden die anders
                  binnen drie dagen (de daarop volgende zaterdag, zondag en maandag) in vrijheid zouden
                  worden gesteld. Dit geschiedt op basis van een opdracht tot invrijheidstelling van
                  het CJIB, waaraan een individuele beoordeling vooraf gaat.2 Met deze maatregel kunnen – op momenten dat onvoldoende cellen beschikbaar zijn –
                  cellen worden vrijgemaakt voor de instroom van gedetineerden. Deze maatregel is sinds
                  1 maart jl. al enkele keren ingezet en loopt tot 1 januari 2025. Daarvoor beoordeel
                  ik – tegen het licht van de op dat moment gerealiseerde effecten van de in de volgende
                  paragraaf genoemde maatregelen – of verlenging nodig is.
               
3. Maatregelen
               
De drie acute maatregelen wil ik zo snel mogelijk kunnen beëindigen om voorraadvorming
                  en straffeloosheid te voorkomen. Hiervoor acht ik – naast een effectieve aanpak om
                  personeel te werven, behouden en in te zetten – de volgende alternatieve maatregelen
                  noodzakelijk:
               
a) meer gedetineerden een deel van hun straf op een Beperkt Beveiligde Afdeling (BBA)
                        laten ondergaan;
                     
b) het doorplaatsen vanuit detentie naar forensische zorg verbeteren;
c) elektronisch toezicht aan het einde van de detentieperiode in specifieke gevallen
                        mogelijk maken;
                     
d) vervangende hechtenis voorkomen door het verbeteren van de uitvoering van taakstraffen.
Bij de uitwerking van deze maatregelen heb ik me beperkt tot de bevoegdheden die ik
                  heb op grond van mijn wettelijke tenuitvoerleggingsplicht. Ik ben me ervan bewust
                  dat sommige maatregelen onwenselijk zijn, omdat gedetineerden hierdoor in sommige
                  gevallen een groter deel van hun straf buiten de muren van de gevangenis zullen doorbrengen,
                  zij het onder strenge voorwaarden. Op dit moment zijn er in mijn optiek echter geen
                  realistische alternatieven (zie paragraaf 5 voor maatregelen die zijn afgevallen).
               
Bovengenoemde maatregelen (a, b, c en d) moeten ervoor zorgen dat arrestanten weer
                  kunnen worden opgepakt en zelfmelders weer kunnen worden opgeroepen. De maatregelen
                  zijn van kracht tot eind 2025. Indien maatregelen eerder kunnen worden beëindigd zal
                  elektronisch toezicht de eerste zijn.
               
a) Meer gedetineerden plaatsen op BBA
Naar aanleiding van het capaciteitstekort in het gevangeniswezen heb ik nogmaals gekeken
                  of gedetineerden sneller op de BBA geplaatst kunnen worden. Daartoe zie ik mogelijkheden.
                  Hierdoor moeten 60 cellen vrijkomen, die kunnen worden gebruikt voor het plaatsen
                  van gedetineerden.
               
Op een BBA zitten gedetineerden die aan het einde van hun straf zijn gekomen en in
                  aanmerking komen voor re-integratieverlof voor extramurale arbeid of een andere zinvolle
                  dagbesteding. Dat wil zeggen dat gedetineerden overdag buiten de muren zijn waardoor
                  er voor deze afdeling minder personeel nodig is. Gedetineerden moeten aan een aantal
                  voorwaarden voldoen om in aanmerking te komen voor plaatsing op de BBA.
               
Er zijn in totaal 200 plaatsen op de BBA, waarvan op dit moment nog ongeveer 60 onbezet
                  zijn. Door gedetineerden maximaal een derde van de straf in de BBA te kunnen laten
                  doorbrengen (op dit moment is dat maximaal een zesde van de straf) wil ik deze plekken
                  bezetten. Voor aanpassing van de termijn is een wijziging van artikel 20ab Regeling
                  tijdelijk verlaten van de inrichting (hierna Rtvi) nodig. Ik ben voornemens deze wijziging
                  door te voeren en verwacht dat deze vanaf uiterlijk mei 2024 in werking kan treden.
               
b) Verbetering doorstroom naar forensische zorg
Naast het beter benutten van de BBA zet ik ook in op mogelijkheden om gedetineerden
                  die een zorgvraag en een laag veiligheidsrisico hebben beter te laten doorstromen
                  naar forensische zorg. Hierdoor komen maximaal 100 cellen vrij, die kunnen worden
                  gebruikt voor het plaatsen van gedetineerden.
               
Samen met de reclassering, DJI en forensische zorgaanbieders ga ik de werkprocessen
                  vereenvoudigen. Er is door DJI voldoende forensische zorg ingekocht bij forensische
                  aanbieders om deze doorstroom te faciliteren. Een aantal zorgaanbieders heeft bij
                  DJI en mijn ministerie aangegeven dat ingekochte plekken niet worden bezet. Er zal
                  dan ook geen verdringingseffect optreden in de reguliere zorg als gedetineerden vaker
                  naar deze plekken doorstromen.
               
Ik wil graag benadrukken dat met deze maatregel gedetineerden nog steeds verblijven
                  op een verantwoorde plaats en dat straffen worden uitgevoerd.
               
c) Elektronisch toezicht aan het einde van detentie
Met DJI en de reclassering heb ik een tijdelijke noodmaatregel uitgewerkt, die het
                  mogelijk moet maken om gedetineerden aan het einde van de detentie onder strikte voorwaarden
                  onder elektronisch toezicht te stellen. Hierdoor komen maximaal 250 cellen vrij, die
                  kunnen worden gebruikt voor het plaatsen van gedetineerden.
               
Elektronisch toezicht zal mogelijk worden bij gevangenisstraffen van een maand tot
                  een jaar en wordt gemaximeerd op een derde van de straf. Verder bezie ik of elektronisch
                  toezicht ook ingezet kan worden bij gedetineerden die vervangende hechtenis ondergaan
                  voor niet uitgevoerde taakstraffen en in hoeverre dit bijdraagt aan het opvangen van
                  het personele tekort.
               
Voor elektronisch toezicht komen alleen gedetineerden in aanmerking die goed gedrag
                  vertonen en waarbij de veiligheidsrisico’s laag worden ingeschat. Daarnaast wordt
                  bij de selectie rekening gehouden met de aard en ernst van het delict en de belangen
                  van slachtoffers. Zo worden straffen voor ernstig geweld, terrorisme en zedenmisdrijven
                  uitgesloten.
               
Bij elektronisch toezicht zitten gedetineerden het restant van hun straf in principe
                  thuis uit en dienen zij te voldoen aan strikte voorwaarden. Dit zal bijvoorbeeld gaan
                  om regels voor het naar buiten mogen en een verbod op middelengebruik. Op deze voorwaarden
                  zal controle plaatsvinden.
               
Gedetineerden met elektronisch toezicht van meer dan acht weken kunnen op basis van
                  het advies van de reclassering daarnaast mogelijk een gericht re-integratieprogramma
                  volgen, zoals arbeid, zorg of trainingen. Daarbij wordt ook gekeken naar de noodzaak
                  tot gebiedsverboden met het oog op de belangen van slachtoffers en nabestaanden.
               
Gedetineerden worden teruggeplaatst naar een penitentiaire inrichting als ze zich
                  onttrekken aan het toezicht, strafbaar gedrag plegen of andere gestelde voorwaarden
                  overtreden. Onttrekt een gedetineerde zich aan het toezicht door vernieling van de
                  enkelband, dan kan de persoon voor die vernieling worden vervolgd. Het wetsvoorstel
                  waarmee het onttrekken aan elektronisch toezicht op zichzelf strafbaar wordt gesteld
                  wil ik rond de zomer in consultatie geven.
               
De tijdelijke mogelijkheid van elektronisch toezicht wordt vastgelegd in de Rtvi.
                  Het wordt geen recht voor gedetineerden en kan tot eind 2025 alleen worden ingezet
                  indien de capaciteit ontoereikend is. De maatregel kan naar verwachting vanaf mei
                  2024 in werking treden.
               
d) Voorkomen vervangende hechtenis door verbeteringen taakstraffen
Als een taakstraf niet (volledig) wordt uitgevoerd dient de veroordeelde vervangende
                  hechtenis te ondergaan. Om deze vervangende hechtenis zo veel mogelijk te voorkomen
                  en de druk op de celcapaciteit te verlagen wil ik het proces van taakstraffen verder
                  verbeteren. Omdat dit een beperkt effect zal hebben, is deze maatregel niet opgenomen
                  in onderstaande tabel met capaciteitseffecten.
               
Ter verbetering van het proces van de tenuitvoerlegging van taakstraffen heb ik de
                  reclassering verzocht te bezien waar het mogelijk is om taakgestraften met forse problematiek
                  met meer persoonlijke aandacht te begeleiden, zodat taakstraffen nog vaker succesvol
                  worden uitgevoerd. Daarnaast heb ik het CJIB gevraagd de last tot aanhouding gedurende
                  de bezwaarperiode van twee weken aan te houden. Tot voor kort werd in sommige gevallen
                  vervangende hechtenis al uitgevoerd tijdens de bezwaarperiode. Dit leidt tot onnodige
                  bezetting van cellen, indien het bezwaar gegrond wordt verklaard. Als een bezwaar
                  tegen vervangende hechtenis ongegrond wordt verklaard, gaat de veroordeelde alsnog
                  naar de gevangenis.
               
4. Capaciteitseffect maatregelen
               
In onderstaande tabel is de beschikbare en benodigde capaciteit in huizen van bewaring
                  en gevangenissen voor mannelijke volwassen gedetineerden opgenomen. Verder laat de
                  tabel zien hoe de maatregelen het capaciteitstekort als gevolg van te weinig personeel
                  kunnen oplossen.
               
Capaciteit Arrestanten, Huis van Bewaring en Gevangeniswezen regulier
Maart 2024
December 2024
Beschikbare capaciteit
6.800
6.900
Raming benodigde capaciteit
7.130
7.360
Geraamd tekort aan capaciteit
– 330
– 460
Acute tijdelijke maatregelen zelfmelders niet oproepen (en indien dit niet volstaat: arrestanten later straf laten
                              ondergaan gedetineerden drie dagen eerder heen zenden)
                           
330
50
Alternatieve tijdelijke maatregelen
                         
                         
Maatregel a: verruiming plaatsingsgrond BBA
60
Maatregel b: doorplaatsen forensische zorg
100
Maatregel c:
elektronisch toezicht einde gevangenisstraf
elektronisch toezicht einde VVH
250
Resterend tekort
0
0
5. Afgevallen maatregelen
               
In de zoektocht naar maatregelen zijn ook maatregelen overwogen die uiteindelijk zijn
                  afgevallen, omdat deze op gespannen voet staan met de drie door mij gehanteerde uitgangspunten:
                  veiligheid (van de samenleving, personeel en gedetineerden), ten uitvoer leggen van
                  rechterlijke vonnissen en uitvoerbaarheid. Dit betekent bijvoorbeeld dat het in het
                  geheel niet uitvoeren van door de rechter opgelegde gevangenisstraffen of vervangende
                  hechtenis om capaciteit te besparen geen optie is.
               
Maatregelen die ten koste gaan van personeel of gedetineerden vallen nu ook af.3 Gedacht kan worden aan minder personeel per afdeling, het verder versoberen van het
                  detentieregime (door bijvoorbeeld het dagprogramma in te perken) en het uitbreiden
                  van het plaatsen van meerdere gedetineerden op één cel. Dergelijke maatregelen dragen
                  niet bij aan een goede resocialisatie van gedetineerden – en daarmee de veiligheid
                  van de samenleving. Ook zal het leefklimaat hierdoor zwaar onder druk worden gezet.
                  Daarmee komt de orde en veiligheid in gevaar, wat een negatief effect zal hebben op
                  de werkdruk en welzijn van het personeel. Hierdoor kan het ziekteverzuim toenemen
                  en zal personeel op zoek gaan naar ander werk.
               
Verder heb ik onderzocht welke mogelijkheden er zijn om gedetineerden in inrichtingen
                  in omringende landen te plaatsen. Dit is in ieder geval voor de komende jaren geen
                  uitvoerbare oplossing. Deze landen hebben onvoldoende capaciteit om ook Nederlandse
                  gedetineerden te plaatsen.
               
Wel zal ik de komende jaren blijven bezien welke mogelijkheden er zijn om gedetineerden
                  in het buitenland te plaatsen.
               
Vervangende taakstraf en herkansing taakstraf
Uw Kamer heeft tijdens het commissiedebat Gevangeniswezen en Tbs van 15 februari jl.
                  specifiek gevraagd te onderzoeken of het met enige creativiteit toch mogelijk is binnen
                  de bestaande wettelijke kaders een vervangende taakstraf te laten uitvoeren bij onbetaalde
                  geldboetevonnissen. Dit zou inhouden dat een veroordeelde bij het onbetaald laten
                  van de opgelegde geldboete niet direct vervangende hechtenis ondergaat, maar eerst
                  de mogelijkheid krijgt een vervangende taakstraf uit te voeren. Indien de vervangende
                  taakstraf niet (volledig) wordt uitgevoerd, volgt alsnog vervangende hechtenis.
               
Het is op dit moment niet mogelijk een vervangende taakstraf op enigerlei wijze te
                  laten uitvoeren. Op grond van artikel 1 van Wetboek van Strafrecht (legaliteitsbeginsel)
                  kan de strafrechter alleen sancties opleggen die in de wet staan, en de vervangende
                  taakstraf is niet in de wet vastgelegd. Ik zal de voorbereiding in gang zetten van
                  de mogelijke aanpassing van het Wetboek van Strafrecht.
               
6. Voldoende capaciteit in de toekomst
               
De in deze brief aangekondigde maatregelen zijn acuut en noodzakelijk, maar bieden
                  geen structurele oplossing voor de krappe arbeidsmarkt (die voorlopig zal aanhouden)
                  en de prognoses van een groeiende capaciteitsbehoefte. Het is nodig om vooruit te
                  blijven kijken om in de toekomst over voldoende capaciteit te kunnen beschikken.
               
Daarom werk ik voor de lange termijn verschillende scenario’s voor het gevangeniswezen
                  uit. Aan de hand van de deze scenario’s verken ik de noodzaak, wenselijkheid en haalbaarheid
                  van verschillende nieuwe structurele oplossingen en uitbreiding van de fysieke capaciteit
                  op de lange termijn. Te denken valt aan de ontwikkeling van innovatieve concepten
                  die minder arbeidsintensief zijn. Innovatie en digitalisering van de werkzaamheden,
                  bijvoorbeeld robotisering van bepaalde werkzaamheden, kunnen de efficiëntie – en daarmee
                  de capaciteit – verder vergroten en hebben daarom prioriteit. Daarnaast is structureel
                  voldoende personeel noodzakelijk, zodat alle beschikbare cellen ook daadwerkelijk
                  kunnen worden gebruikt. Eerder in de brief heb ik toegelicht hoe daarop wordt ingezet,
                  onder meer door het verlagen van het ziekteverzuim en uitstroom.
               
7. Informeren voortgang maatregelen
               
Het capaciteitstekort noopt tot ingrijpende, acute maatregelen, waardoor de voorraad
                  uit te voeren straffen verder zal groeien. De alternatieve maatregelen (a, b, c en
                  d) wil ik zo snel mogelijk starten, zodat de acute maatregelen kunnen worden beëindigd
                  en de groei van die voorraad kan worden gestopt en uiteindelijk weer kan worden teruggebracht
                  op het normale niveau. Ik acht het van belang deze beoogde effecten en eventuele onbedoelde
                  neveneffecten zorgvuldig te monitoren. Waar nodig stuur ik bij en waar mogelijk beëindig
                  ik maatregelen eerder dan in de paragrafen 2 en 3 aangekondigd.
               
Bij de jaarlijkse voortgangsbrief Recht doen, kansen bieden voor de zomer van 2024 zal ik u informeren over de ontwikkeling van de capaciteit
                  bij DJI en de voortgang van de maatregelen (de (neven)effecten en de voorgenomen beëindiging).
                  Ook zal ik nader ingaan op hoe ik tot structurele oplossingen wil komen voor de toekomst.
                  Daarnaast zal ik uw Kamer eind 2024 informeren over de effectiviteit van de maatregelen,
                  de ontwikkeling in de beschikbare celcapaciteit en personele capaciteit en de noodzaak
                  om de maatregelen tot eind 2025 te laten doorlopen. Indien daartoe aanleiding bestaat
                  informeer ik uw Kamer eerder.
               
8. Tot slot
               
In deze brief heb ik toegelicht welke maatregelen ik wil treffen om de nijpende capaciteitsproblematiek
                  bij DJI onder controle te krijgen, en hoe ik tot structurele oplossingen in de toekomst
                  wil komen. Ik besef dat deze maatregelen schuren, vooral wanneer gedetineerden hierdoor
                  soms meer dan gewenst tijd buiten de muren van de gevangenis zullen doorbrengen. Het
                  alternatief is dat er onvoldoende capaciteit is om verdachten in voorlopige hechtenis
                  te plaatsen. Dat wil ik te allen tijde voorkomen.
               
De Minister voor Rechtsbescherming,
                  F.M. Weerwind
Indieners
- 
              
                  Indiener
F.M. Weerwind, minister voor Rechtsbescherming 
Bijlagen
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.