Brief regering : Voortgang van het wetstraject Wet waarborgen gegevensverwerking Belastingdienst, Toeslagen en Douane (WGBTD) en advies landsadvocaat inzake geautomatiseerde selectietechnieken
32 761 Verwerking en bescherming persoonsgegevens
Nr. 291
                   BRIEF VAN DE STAATSSECRETARISSEN VAN FINANCIËN
            
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 13 februari 2024
Hierbij informeren wij u over de voortgang van het wetstraject Wet waarborgen gegevensverwerking
                  Belastingdienst, Toeslagen en Douane (WGBTD), zoals is toegezegd in de Kamerbrief
                  van 5 juli 2023.1 Dit traject loopt al geruime tijd en heeft onder andere als doel het verstevigen
                  van de wettelijke grondslagen voor de gegevensverwerking van onze drie uitvoeringdiensten.
                  Dat gebeurt in een dynamische context, waarin maatschappelijke, juridische en technologische
                  ontwikkelingen voortdurend een grote rol spelen.
               
In het kader van de voortgang van de WGBTD is uw Kamer met genoemde brief geïnformeerd
                  over de uitkomst van de analyses van de grondslagen voor verschillende gegevensverwerkingen
                  van de Belastingdienst, Dienst Toeslagen en de Douane. Daarbij is aangegeven dat de
                  analyses van de grondslagen voor een drietal gegevensverwerkingen nog niet was afgerond,
                  gelet op de aard van deze gegevensverwerkingen en de complexe juridische vraagstukken
                  die daarbij spelen. Het betreft kortgezegd de geautomatiseerde selectie en de geautomatiseerde
                  afhandeling van aangiften en aanvragen door de Belastingdienst respectievelijk Dienst
                  Toeslagen. Uw Kamer wordt met deze brief geïnformeerd over de stand van zaken daaromtrent
                  en een advies waar in dat kader bij de landsadvocaat om is gevraagd.
               
Analyse grondslag geautomatiseerde selectie en geautomatiseerde afhandeling aangiften
                     en aanvragen door Belastingdienst en Dienst Toeslagen
In het kort: de praktijk
De Belastingdienst en Dienst Toeslagen maken in massale processen gebruik van geautomatiseerde
                  selectietechnieken om ten behoeve van dienstverlening of toezicht de aangiften en
                  aanvragen te onderscheiden die extra aandacht nodig hebben. Zo past de Belastingdienst
                  op de circa 13 miljoen aangiften van inkomstenbelasting die jaarlijks binnenkomen
                  geautomatiseerde selectietechnieken toe met als doel aangiften waarin onzekerheden
                  worden onderkend te selecteren voor een handmatige controle. Een aangifte inkomstenbelasting
                  waarin voor het eerst financieringskosten voor de eigen woning worden afgetrokken
                  bevat bijvoorbeeld regelmatig fouten. Door middel van geautomatiseerde selectie kan
                  het risico op dergelijke fouten ontdekt worden, waardoor een onjuiste belastingaanslag
                  kan worden voorkomen.
               
Ook Dienst Toeslagen maakt gebruik van geautomatiseerde selectietechnieken. Dit is
                  niet alleen van belang voor het toezicht, maar tevens een belangrijk instrument om
                  de dienstverlening te verbeteren, onder meer doordat de inzet van geautomatiseerde
                  selectietechnieken bijdragen aan het voorkomen van terugvorderingen. Zo worden aanvragen
                  waarvan de opgegeven informatie niet overeenkomt met voor Dienst Toeslagen beschikbare
                  gegevens uit andere bronnen, en waarbij sprake is van een hoog bedrag aan toeslagen,
                  eerder geselecteerd voor een handmatige behandeling om te voorkomen dat in de voorschotfase
                  hoge bedragen worden uitgekeerd die later moeten worden teruggevorderd. Ook wanneer
                  bijvoorbeeld een aanvraag wordt gedaan voor kinderopvangtoeslag voor de dagopvang
                  van een kind dat een hogere leeftijd heeft dan de maximale leeftijd voor dagopvang,
                  wordt deze geselecteerd voor handmatige behandeling. Zo wordt voorkomen dat de burger
                  later te maken krijgt met hoge terugvorderingen.
               
De gebruikte selectietechnieken worden uiteraard zo ingezet dat nimmer sprake kan
                  zijn van ongerechtvaardigd onderscheid of discriminatie.
               
De geautomatiseerde selectie door de Belastingdienst en Dienst Toeslagen resulteert
                  in een advies om een aangifte of aanvraag wel of niet handmatig te controleren. Het
                  merendeel van de aangiften en aanvragen wordt niet geselecteerd voor handmatige controle
                  of wordt na selectie uiteindelijk alsnog niet handmatig behandeld, waarna zonder tussenkomst
                  van een medewerker een geautomatiseerde beslissing volgt conform de aangifte of aanvraag.
                  Daarbij valt te denken aan een belastingaanslag die wordt opgelegd conform de aangifte
                  van de belastingplichtige of een voorlopige toeslag die wordt toegekend conform de
                  aanvraag van de belanghebbende. Indien de geautomatiseerde selectie uiteindelijk leidt
                  tot het opleggen van een aanslag die afwijkt van de aangifte of tot het voorlopig
                  toekennen van een toeslag die afwijkt van de aanvraag, gebeurt dit in beginsel altijd
                  met menselijke tussenkomst. Vanwege het feit dat de enorme aantallen te verwerken
                  aangiften en aanvragen resulteren in massale processen, kunnen onze uitvoeringsdiensten
                  niet zonder het gebruik van geautomatiseerde selectietechnieken en geautomatiseerde
                  individuele besluitvorming om de dienstverlening en het toezicht efficiënt vorm te
                  geven.
               
In het kader van de analyse van deze werkwijze door de Belastingdienst en Dienst Toeslagen
                  is de vraag opgekomen of het nodig is hiervoor een specifieke wettelijke grondslag
                  te creëren. In dit verband moet de vraag worden beantwoord hoe deze werkwijze zich
                  verhoudt tot artikel 22 van de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) en artikel
                  40 van de Uitvoeringswet AVG (UAVG). Op grond van deze artikelen mag geen geautomatiseerde
                  individuele besluitvorming op basis van profilering plaatsvinden als daarvoor geen
                  wettelijke grondslag bestaat. Dit geldt alleen als profilering in combinatie met geautomatiseerde
                  besluitvorming zonder menselijke tussenkomst leidt tot een besluit waaraan rechtsgevolgen
                  zijn verbonden, of een besluit dat de betrokkene anderszins in aanmerkelijke mate
                  treft.
               
Meer concreet speelt de vraag of bepaalde selectieregels als profilerende selectieregels
                  kunnen worden aangemerkt en of sprake kan zijn van geautomatiseerde besluitvorming
                  in het geautomatiseerde selectieproces. Dit betreft een complex vraagstuk waarin ontwikkelingen
                  in de wetenschap en jurisprudentie een steeds grotere rol zijn gaan spelen. Om die
                  redenen is advies gevraagd aan de landsadvocaat. De landsadvocaat heeft ons hierover
                  inmiddels geadviseerd door middel van een conceptadvies. Omdat een aantal onderdelen
                  van dit conceptadvies vragen heeft opgeroepen, heeft over dit advies op 31 januari
                  jl. met de landsadvocaat een gesprek plaatsgevonden. Dit gesprek heeft geleid tot
                  het stellen van verduidelijkende vragen. Ook zal gegeven de complexiteit nader juridisch
                  advies worden gevraagd. Daarna informeren we uw Kamer uiteraard over de uitkomst en
                  de eventuele vervolgstappen.
               
Geautomatiseerde selectietechnieken worden breed binnen de overheidsdienstverlening
                  gebruikt. Burgers en ondernemers hebben daar profijt van, bijvoorbeeld ten behoeve
                  van een aanvraag bij een uitvoeringsorganisatie. Het advies van de landsadvocaat heeft
                  daarom mogelijk niet alleen gevolgen voor Belastingdienst en Dienst Toeslagen, maar
                  ook overheidsbreed. Of daarbij sprake is van vergelijkbare automatische selectieprocessen,
                  gaat het kabinet in kaart brengen. Uiteraard wordt uw Kamer ook daar nader over geïnformeerd.
               
Achtergrond adviesaanvraag landsadvocaat
De AVG is in 2018 in werking getreden. De Belastingdienst en Dienst Toeslagen werken
                  sindsdien aan betere borging van AVG-aspecten in de organisatie en treffen daartoe
                  sindsdien verbetermaatregelen. Ook wordt met het wetstraject WGBTD gewerkt aan wetgeving
                  om de grondslagen voor en waarborgen bij de verschillende verwerkingen van persoonsgegevens
                  te verstevigen. Dit is een continu proces, waarbij de opvattingen over de interpretatie
                  van de AVG doorlopend in ontwikkeling zijn. Ook spelen ontwikkelingen in nationale
                  en Europese rechtspraak hierbij een grote rol van betekenis. Zo ook waar het gaat
                  om het geautomatiseerd selecteren van aangiften of aanvragen die in aanmerking komen
                  voor een handmatige controle en aangiften of aanvragen die geautomatiseerd (conform
                  aangifte of aanvraag) kunnen worden afgedaan, en de persoonsgegevens die daarbij worden
                  verwerkt.
               
Ten tijde van de inwerkingtreding van de AVG is de inschatting geweest dat de Belastingdienst
                  en Dienst Toeslagen niet profileren in de zin van de AVG. Zo is bij invoering van
                  de UAVG toegelicht dat de AVG geen verbod bevat op profilering of het gebruik van
                  geautomatiseerde processen als onderdeel van het proces dat aan de besluitvorming
                  voorafgaat.2 Ook is destijds toegelicht dat geautomatiseerde processen veelal een toegevoegde
                  waarde hebben en dat de verordening dit, als onderdeel van besluitvorming zolang er
                  menselijke tussenkomst is, ongemoeid laat.3
Nadien is de gedachte geweest dat in de uitvoeringspraktijk mogelijk sprake is van
                  het toepassen van profilering, maar niet in combinatie met geautomatiseerde besluitvorming.
                  Dit omdat werd geoordeeld dat de selectie van aangiften dan wel aanvragen op zichzelf
                  niet leidt tot een besluit in de zin van de Algemene wet bestuursrecht (Awb) of een
                  besluit dat de belanghebbende anderszins in aanmerkelijke mate treft. Het besluit
                  om bijvoorbeeld na een selectie van een ingediende aangifte af te wijken, geschiedt
                  in beginsel immers altijd na menselijke tussenkomst. Dit heeft aanleiding gegeven
                  tot het analyseren van de grondslagen voor de geautomatiseerde selectie en de geautomatiseerde
                  afhandeling van aangiften en aanvragen door de Belastingdienst respectievelijk Dienst
                  Toeslagen, waarover u eerder bent geïnformeerd.4
In maart 2023 heeft Advocaat-Generaal Pikamäe van het Hof van Justitie van de Europese
                  Unie (HvJEU) een conclusie genomen in de zaak SCHUFA.5 In deze conclusie gaat hij in op de toepasselijkheid van artikel 22, eerste lid,
                  AVG en bespreekt daarbij onder andere de definitie van «profilering» en «in aanmerkelijke
                  mate treffen».
               
Gelet op deze ontwikkelingen, de complexiteit van het vraagstuk en de gevoelde noodzaak
                  op korte termijn de analyse van de grondslagen voor geautomatiseerde selectie en geautomatiseerde
                  afhandeling door de Belastingdienst en Dienst Toeslagen te kunnen afronden, alsmede
                  op het belang van geautomatiseerde selectie voor de dienstverlening, zijn hierover
                  meerdere gesprekken gevoerd met de landsadvocaat en is in november 2023 besloten advies
                  te vragen aan de landsadvocaat.
               
De conclusie van Advocaat-Generaal Pikamaë is gedurende de adviestermijn bevestigd
                  door het HvJEU, waarbij in het arrest nog iets nader wordt ingegaan op de feitelijke
                  werkwijze die als profilering wordt aangemerkt.6 De landsadvocaat zal deze ontwikkelingen in de rechtspraak in zijn advies betrekken.
               
De Staatssecretaris van Financiën,
                  M.L.A. van Rij
De Staatssecretaris van Financiën
                  A. de Vries
Indieners
- 
              
                  Indiener
M.L.A. van Rij, staatssecretaris van Financiën - 
              
                  Medeindiener
A. (Aukje) de Vries, staatssecretaris van Financiën