Brief regering : Stand van zaken invorderingsstrategieën Belastingdienst en Toeslagen
31 066 Belastingdienst
Nr. 1339 BRIEF VAN DE STAATSSECRETARISSEN VAN FINANCIËN
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 9 februari 2024
Op 22 december 2022 zijn de invorderingsstrategieën van de Belastingdienst en Dienst
Toeslagen aan uw Kamer gestuurd.1 Deze strategieën zijn een uitwerking van de toezegging uit het rapport «Ongekend
Onrecht» van de Parlementaire ondervragingscommissie Kinderopvangtoeslag. In dit kader
is toegezegd de invoeringsstrategieën van de Belastingdienst en Toeslagen te herijken,
in het bijzonder voor burgers die langdurig te maken hebben met hoge schulden.2 In die brief hebben wij toegezegd uw Kamer op de hoogte te houden van de voortgang
van de verder uitwerking van de invorderingsstrategieën in concrete verbetermaatregelen
via periodieke stand-van-zakenbrieven. Voor het laatst is dit gebeurd in de Kamerbrief
van 4 september 2023.3
Zoals toegezegd in de Kamerbrief van 4 september 2023 wordt u met deze brief geïnformeerd
over de stand van zaken van de invorderingsstrategieën van de Belastingdienst en Dienst
Toeslagen.
Ook maken wij gebruik van deze gelegenheid om u te informeren over het onderzoek naar
een alternatief voor het bekendmaken van belastingaanslagen wanneer burgers (tijdelijk)
niet bereikbaar zijn (herijking van de Invorderingswet 1990).
De Belastingdienst heeft de afgelopen maanden onderzoek gedaan naar verbeteringen
die een positieve werking hebben voor burgers op het gebied van communicatie, dienstverlening,
betalingsregelingen, kwijtschelding en de dwanginvordering. Hieronder wordt u geïnformeerd
over de stand van zaken ten aanzien van deze verbetermaatregelen.
Dienst Toeslagen heeft de afgelopen periode ook verschillende verbetermaatregelen
uit de invorderingsstrategie uitgewerkt die een positieve werking hebben voor burgers
op communicatie, dienstverlening betalingsregelingen en maatwerk binnen de dwanginvordering.
Dit zijn de verbetermaatregelen waarvan is ingeschat dat de implementatie op korte
termijn kan starten. De beleidsrichting is verder uitgewerkt waarbij een eerste inschatting
is gemaakt van de uitvoeringstechnische mogelijkheden.
Voor zowel de Belastingdienst als Dienst Toeslagen zal de daarmee gemoeide capaciteit,
prioritering op het IV-portfolio en de financiële gevolgen in de aankomende periode
verder in kaart worden gebracht. Ook wordt verder onderzocht of er aanpassingen in
beleid, wet- en/of regelgeving nodig zijn. Op basis van de uitgewerkte beleidsrichtingen
worden deze aanpassingen uitgewerkt.
Vanwege het capaciteitsbeslag op de benodigde specialistische kennis zal in het eerste
kwartaal van 2024 worden bezien of er ruimte en capaciteit is om volgende verbetermaatregelen
stapsgewijs op te pakken.
Stand van zaken Invorderingsstrategie Belastingdienst
Huisbezoeken ter ondersteuning en voor het bieden van hulp
Een belangrijk onderdeel van de invorderingsstrategie Belastingdienst is de wijze
waarop de Belastingdienst met burgers communiceert en dienstverlenend is. Op dit moment
is de Belastingdienst in het benaderen van burgers en bedrijven grotendeels afhankelijk
van de «brief». De Visie op de Deurwaarderij 2025 geldt voor zowel de Belastingdienst
als voor Dienst Toeslagen. Eén van de doelstellingen is om belastingdeurwaarders proactief
in te zetten.4 De Belastingdienst geeft dit vorm door ondernemers in het voortraject van het invorderingsproces
persoonlijk te benaderen hen zo mogelijke hulp te bieden bij een oplossing voor hun
belastingschuld. Ook niet-betalende burgers kunnen baat hebben bij huisbezoeken. Zij
kunnen ondersteund en geholpen worden uit niet-compliante situaties te komen. De Belastingdienst
heeft het voornemen om door middel van pilots en experimenten de komende jaren te
onderzoeken hoe dit in de praktijk uitpakt. De verbetermaatregel waarbij huisbezoeken
plaatsvinden aan burgers met een schuld draagt bij aan het uitgangspunt een «persoonsgerichte
benadering» uit de invorderingsstrategie Belastingdienst.
Indicatie aanmaningskosten en dwangbevelkosten
Als verbetermaatregel in de communicatie en dienstverlening werkt de Belastingdienst
aan het geven van een indicatie van de aanmaningskosten in de betalingsherinnering
en de dwangbevelkosten op de aanmaning. Als niet (tijdig) wordt betaald, kan de schuldenaar
onaangenaam verrast worden als blijkt dat hij ook nog een (hoog) bedrag aan aanmaningkosten
of dwangbevelkosten moet betalen. Het vooraf informeren van de schuldenaar over de
verwachte hoogte van de aanmaning- of dwangbevelkosten kan bijdragen aan de compliantie
van de burger en het voorkomen van (problematische) schulden. Deze verbetermaatregel
vraagt een IV-aanpassing. De Belastingdienst onderzoekt wanneer deze aanpassing kan
worden gerealiseerd.
Betalingsregelingen
In de Kamerbrief van 4 september 2023 is aangegeven dat gestreefd wordt naar aanpassing
van de regels voor het treffen van een betalingsregeling voor belastingschulden. Met
harmonisatie van het uitstelbeleid voor belasting- en toeslagschulden wordt een stap
gezet richting eenduidig overheidsbeleid. Hiertoe onderzoekt de Belastingdienst de
mogelijkheden van invoering van een standaard betalingsregeling, dat wil zeggen: een
betalingsregeling die kan worden toegekend ongeacht de financiële draagkracht van
de schuldenaar. Daarnaast verkennen de Belastingdienst en Dienst Toeslagen de mogelijkheden
om aan te sluiten bij de Betalingsregeling Rijk. De aanpassingen ten aanzien van de
betalingsregelingen voor belastingschulden dragen hieraan bij. Het streven is dat
alle deelnemende partijen aan het samenwerkingsverband Clustering Rijksincasso (hierna:
CRI) in 2027 de mogelijkheid bieden om een gezamenlijke betalingsregeling aan te gaan.5, 6
Kwijtschelding van motorrijtuigenbelasting en aanslagen belasting zware motorrijtuigen
In de Kamerbrief van 4 september 2023 bent u geïnformeerd over het onderzoek naar
de mogelijkheid om (onder voorwaarden) kwijtschelding van motorrijtuigenbelasting
(MRB) te verlenen. Sinds 2021 is het al mogelijk om een betalingsregeling te krijgen
voor de MRB en aanslagen belasting zware motorrijtuigen (BZM). In lijn hiermee worden
belastingaanslagen MRB en BZM met ingang van 1 januari 2025 niet langer uitgesloten
van kwijtschelding.7 Met de mogelijkheid van het verlenen van kwijtschelding wordt de schuldenaar eerder
schuldenvrij waardoor problematische schulden voorkomen kunnen worden of sneller worden
opgelost. Er worden wel specifieke voorwaarden verbonden aan kwijtschelding van deze
belastingsoorten om te voorkomen dat burgers en bedrijven die opzettelijk de schuld
hebben laten ontstaan, of ernstig nalatig zijn geweest kwijtschelding kunnen krijgen.
Dat zou niet passend zijn en bovendien onrechtvaardig ten opzichte van degenen die
wel aan hun fiscale verplichtingen voldoen. Deze verbetermaatregel draagt bij aan
de uitgangspunten van een persoonsgerichte benadering en het voorkomen van probleemschulden.
«Schorsende werking» in bezwaar en beroep bij de fiscale rechter
Met ingang van 1 januari 2027 wijzigt de rechtsbescherming bij geschillen over uitstel
van betaling en kwijtschelding. De mogelijkheid van administratief beroep wordt dan
vervangen door een bezwaar- en beroepsgang bij de fiscale rechter. Dit maakt ook een
aanpassing van het beleid ten aanzien van de schorsende werking gedurende een dergelijke
procedure noodzakelijk. De Belastingdienst kiest daarbij voor een coulante houding
in de bezwaarfase en meer terughoudendheid, met ruimte voor maatwerk, in de beroepsfase.
Deze maatregel is noodzakelijk als gevolg van de gewijzigde rechtsbescherming en doet
ook recht aan het strategische uitgangspunt «een persoonsgerichte benadering.
Dwanginvorderingsmaatregelen alleen als uiterst middel
De Belastingdienst heeft onderzoek gedaan naar de gerichtheid van de inzet van dwanginvorderingsmaatregelen
en de afweging die daarbij gemaakt wordt, bezien vanuit zowel het belang van de burger,
als het belang van de Belastingdienst. Uit dit onderzoek blijkt dat de Belastingdienst
(op grote lijnen) handelt conform het uitgangspunt dwanginvorderingsmaatregelen alleen als uiterst middel uit de invorderingsstrategie. De Belastingdienst probeert belastingschulden namelijk
zo veel mogelijk «aan de voorkant» te incasseren. Als de burger toch in de dwanginvordering
terechtkomt, dan maakt de Belastingdienst voor een invorderingsmaatregel een afweging
tussen onder meer effectiviteit, efficiëntie, snelheid, kosten, uitstralingseffecten
en het belang van de burger, waarbij het uitgangspunt is dat mogelijke derden zo min
mogelijk betrokken raken. De invorderingsmedewerkers worden hierbij geholpen door
het systeem Dynamische Monitoren (hierna: DM).8 Uiteindelijk beslist de medewerker altijd zelfstandig, aan de hand van de beschikbare
informatie, of het advies van DM wordt opgevolgd of dat een andere invorderingsmaatregel
passender is, gegeven de omstandigheden van de burger. De Belastingdienst blijft zich
inzetten om de huidige werkprocessen te verbeteren en een beweging te maken naar de
voorkant, waarbij vroegtijdig contact met de burger het uitgangspunt is.
Stand van zaken Invorderingsstrategie Dienst Toeslagen
Eén betalingsregeling voor alle terugvorderingen
Momenteel biedt Dienst Toeslagen per terugvordering een betalingsregeling aan. Dienst
Toeslagen werkt op dit moment aan persoonsgerichte betalingsregelingen. Indien een
burger meerdere terugvorderingen heeft, wil Dienst Toeslagen daarvoor één gebundelde
betalingsregeling aanbieden. Wanneer een burger tijdens de looptijd van die betalingsregeling
een nieuwe terugvordering krijgt en deze niet direct betaalt, zal deze in die lopende
betalingsregeling worden gevoegd. Dit betekent dat de resterende looptijd van de betalingsregeling
zal worden verlengd tot maximaal 24 maanden. Als een verlenging van de looptijd tot
24 maanden zou betekenen dat de burger maandelijks minder hoeft af te lossen, dan
het huidige maandelijkse aflosbedrag, blijft dit huidige aflosbedrag in stand. Hierdoor
zal de resterende looptijd korter zijn dan 24 maanden en heeft de burger zijn toeslagschuld
sneller afgelost, terwijl het aflosbedrag voor de burger betaalbaar blijkt. Gedurende
het gehele proces van de betalingsregeling zal Dienst Toeslagen de burger duidelijkheid
bieden over zijn schuldpositie en wijzen op zijn handelingsperspectief. Om te voorkomen
dat er herhaaldelijk vorderingen worden gevoegd gaat Dienst Toeslagen actief maatwerksituaties
signaleren, zodat er andere passende oplossingen geboden kunnen worden.
Signaleren maatwerksituaties
Dienst Toeslagen werkt daarnaast verder uit hoe zij binnen het invorderingsproces
geautomatiseerd situaties kan signaleren waarbij het vermoeden bestaat dat maatwerk
nodig is en waarbij door middel van persoonlijk contact een passende oplossing geboden
kan worden. Hierbij wordt gedacht aan het moment na verzending van de aanmaning voordat
de burger de dwanginvordering ingaat, bij het ontstaan van een derde terugvordering
of bij het uitblijven van de betaling van een aflossingstermijn uit een betalingsregeling.
Dienst Toeslagen wil hierbij monitoren of zij de juiste situaties signaleren en deze
indien nodig aanpassen. Op basis van het persoonlijke contact dat wordt opgenomen,
kan Dienst Toeslagen verschillende oplossingen aan de burger aanbieden, zoals:
– een betaalpauze bij een tijdelijk probleem (zie «betaalpauze»);
– advies om een persoonlijke betalingsregeling te treffen bij een structureel betalingsprobleem;
– beoordeling van matiging van de terugvordering bij een bijzondere situatie;
– doorverwijzing naar het Stella-team bij multi-probleemsituaties;
– samen met burger kijken hoe terugvorderingen kunnen worden voorkomen wanneer wordt
geconstateerd dat een burger frequent terugvorderingen krijgt;
– of doorverwijzen naar andere hulp, zoals bijvoorbeeld de gemeentelijke schuldhulpverlening.
Integrale klantbehandeling
Het vaststellingsproces binnen Dienst Toeslagen kent op dit moment onvoldoende samenhang
met het invorderingsproces. Tegemoetkomingen en voorschotten worden door Dienst Toeslagen
vastgesteld en de uitbetaling en invordering wordt uitgevoerd door de Belastingdienst,
elk met behulp van de daarbij behorende diverse verschillende systemen en afdelingen.
Dienst Toeslagen is op dit moment niet in staat om zich op basis van haar eigen informatie
een volledig klantbeeld van de burger te vormen.
Dienst Toeslagen streeft naar een integrale klantbehandeling waarbij gebruik wordt
gemaakt van alle beschikbare informatie bij Dienst Toeslagen en de Belastingdienst
over deze burger. Dienst Toeslagen werkt toe naar één systeem waarmee een totaal klantbeeld
van de burger kan worden verkregen. Ervan uit gaande dat deze aanpassingen niet op
korte termijn gerealiseerd zullen worden, wordt in kaart gebracht tegen welke knelpunten
medewerkers aanlopen in hun informatiepositie voor wat betreft de invordering, zodat
per proces inzichtelijk wordt welke verbeteringen op de korte termijn mogelijk zijn.
Mogelijkheid om bij dwanginvordering alsnog onder strikte voorwaarden een betalingsregeling
aan te gaan
In het huidige invorderingsproces heeft de burger in de dwanginvordering (een dwangbevel
is uitgevaardigd en Dienst Toeslagen staat op het punt om dit ten uitvoer te brengen)
niet de mogelijkheid om alsnog een betalingsregeling af te sluiten met Dienst Toeslagen.
Dienst Toeslagen streeft ernaar om de burgers ertoe te bewegen om hun toeslagschuld
uit zichzelf te betalen en de dwanginvordering alleen als uiterste middel in te zetten.
Dienst Toeslagen is voornemens om burgers die in de dwanginvorderingsfase verkeren
de mogelijkheid te bieden om onder voorwaarden – éénmalig – alsnog de mogelijkheid
te bieden om een betalingsregeling te treffen. Dat betekent dat een burger ook in
de dwanginvorderingsfase op elk moment aan Dienst Toeslagen kan verzoeken om alsnog
een betalingsregeling af te sluiten.
Alleen in specifieke gevallen de verjaring van een terugvordering stuiten (niet meer
automatisch)
De verjaringstermijn van een terugvordering bedraagt vijf jaar en vangt aan nadat
de betalingstermijn is verstreken.9 Als de terugvordering is verjaard, kan de Dienst Toeslagen deze niet meer invorderen.
In het huidige invorderingsproces stuurt Dienst Toeslagen echter in alle gevallen
waarin een terugvordering dreigt te verjaren een zogenaamde stuitingsbrief, waardoor
verjaring wordt voorkomen. Deze wettelijke verjaring heeft een doel; namelijk het
bieden van rechtszekerheid aan de burger door te voorkomen dat een schuld tot in lengte
van jaren als een zwaard van Damocles boven zijn hoofd blijft hangen. Bovendien, als
er gedurende vijf jaar na aanvang van de verjaringstermijn geen invorderings- en verhaalsmogelijkheden
zijn opgekomen, is de reële kans dat die terugvordering binnen de volgende vijf jaren
geïnd kan worden nagenoeg nihil. Dienst Toeslagen wil daarom in beginsel niet langer
standaard de verjaring sluiten. Alleen in specifieke gevallen, bijvoorbeeld als de
betreffende terugvordering onderwerp is van een fraudeonderzoek of indien de burger
de invordering heeft gefrustreerd, zoals door het wegmaken van verhaalsobjecten, kan
er reden zijn om een vordering te stuiten. De medewerker die het betreffende dossier
behandelt zal deze afweging aan de hand van op te stellen kaders maken.
Eenvoudigere betaalmogelijkheden
Het is wenselijk om meer en eenvoudigere betaalmogelijkheden aan te bieden, zodat
het voor burgers gemakkelijker wordt om te betalen. Daarom wil Dienst Toeslagen onder
andere de mogelijkheid van een automatische incasso, iDeal en een QR-code aanbieden.
Sinds 12 juli 2023 is het mogelijk voor burgers om via het online overzicht betalen
en ontvangen de volledige terugvordering te betalen met iDeal. Er wordt verkend wat
nodig is om in het overzicht betalen en ontvangen ook termijnbedragen van betalingsregelingen
te laten zien en op welke termijn dit kan.
Verbeteren individuele en algemene informatie
Er lopen meerdere trajecten voor het verbeteren van de individuele en algemene informatie
die burgers krijgen over hun toeslagen en toeslagschuld in persoonlijke brieven. Zo
zijn 24 van de 51 brieven die gaan over (persoonlijke) betalingsregelingen inmiddels
herschreven. Momenteel wordt bezien hoe voorschotbeschikkingen, definitieve beschikkingen
en ook de dwangbevelen verbeterd kunnen worden.
Daarnaast is het Overzicht Betalen en Ontvangen is sinds 2022 beschikbaar. Dit wordt
gefaseerd uitgebreid met gegevens van verschillende onderdelen van de Belastingdienst
en Toeslagen. De te betalen bedragen voor Toeslagen zijn sinds april 2023 in het overzicht
meegenomen. Daarmee zien burgers in één overzicht alle gegevens over invorderingen
en betalingen. Dit overzicht biedt de basis voor deelname aan het Vorderingenoverzicht
Rijk. De ambitie is dat alle CRI-partijen eind 2025 bij het Vorderingenoverzicht Rijk
zijn aangesloten.
Dienst Toeslagen wil verschillende informatiebronnen zo veel mogelijk op elkaar laten
aansluiten. Ook wil Dienst Toeslagen burgers een zo’n concreet mogelijk handelingsperspectief
bieden. Dienst Toeslagen verkent welke extra informatie het terugbetalen voor de burger
meer doenlijk kan maken. In dit kader wordt ook een gedragsonderzoek uitgevoerd om
op basis daarvan te kijken welke aanpassingen in de communicatie nodig zijn.
Alleen dwanginvordering als materieel definitief verschuldigd.
Dienst Toeslagen wil in beginsel voorkomen dat er ingrijpende dwanginvorderingsmaatregelen
worden genomen voor een terugvordering die betrekking heeft op een lopend toeslagjaar.
Dienst Toeslagen vindt het nemen van ingrijpende en onomkeerbare dwanginvorderingsmaatregelen
niet passend voor terugvorderingen waarvan de materiële verschuldigdheid vanwege de
voorschotsystematiek nog niet definitief is vastgesteld. Dat betekent dat Dienst Toeslagen
de mogelijkheid wil hebben om voor terugvorderingen die betrekking hebben op het lopende
toeslagjaar ambtshalve uitstel van betaling te verlenen totdat de definitieve tegemoetkoming
voor dat toeslagjaar is vastgesteld. Dienst Toeslagen wil hier in bepaalde situaties
uitzonderingen op kunnen maken, zoals in het geval van fraude of als er evident geen
recht meer bestaat op de toeslag. Het uitwerken van de maatregel vraagt om complexe
wijzigingen in de bestaande systemen, waardoor nader onderzoek naar de (on)mogelijkheden
plaats zal vinden.
Verbetermaatregelen die door zowel de Belastingdienst als Dienst Toeslagen worden
uitgewerkt
Betaalpauze
Voor belastingschulden bestaat de mogelijkheid om Kort Telefonisch Uitstel (KTU) van
maximaal 4 maanden aan te vragen. Als het KTU wordt gevolgd door een reguliere betalingsregeling
dan wordt de duur van die betalingsregeling verminderd met de periode van het KTU.
De Belastingdienst wil op termijn de bestaande mogelijkheid van KTU aanpassen en verruimen,
waardoor in meer gevallen meer maatwerk kan worden geboden aan burgers die tijd nodig
hebben om financieel orde op zaken te stellen of de benodigde (schuld)hulp te zoeken.
Voor toeslagschulden bestaat momenteel niet de mogelijkheid om de invordering van
terugvorderingen tijdelijk te pauzeren. Dienst Toeslagen wil daarom onder strikte
voorwaarden, na persoonlijk contact, de burger een betaalpauze bieden. Een voorwaarde
is bijvoorbeeld dat met de burger af wordt gesproken hoe hij de vordering na afloop
van de betaalpauze terugbetaalt (bijvoorbeeld een betalingsregeling afsluiten, hulp
zoeken bij gemeente). Dit geeft de burger tijd om zijn financiële en administratieve
zaken op orde te krijgen of om noodzakelijk (schuld)hulpverlening in te schakelen.
Dienst Toeslagen wil de betaalpauze ook inzetten in complexe situaties, zoals bij
juridische vragen of multiproblematiek waarbij mogelijk andere partijen betrokken
zijn.
De Belastingdienst en Dienst Toeslagen werken aan de verdere vormgeving van deze betaalpauze,
bedoeld voor burgers die tijdelijk hun belasting- en toeslagschulden willen pauzeren.
Persoonlijk contact met de burger om de situatie en het handelingsperspectief te beoordelen,
staat centraal bij deze maatregel. Er wordt onderzocht tot welk moment een betaalpauze
passend en wenselijk is. Een dergelijke betaalpauze loopt vooruit op het overheidsbrede
onderzoek naar de mogelijkheden van de Landelijke Schuldpauzeknop. Deze maatregel
is een uitwerking van de strategische uitgangspunten «een persoonsgerichte benadering»
en «het voorkomen van probleemschulden».
Invorderingsrente
De Belastingdienst en Dienst Toeslagen hebben wensen geïdentificeerd om meer inzicht
te bieden in de belopen invorderingsrente via het Overzicht ontvangen en betalen.
Daarnaast wordt het wenselijk geacht om inzicht te bieden in de belopen invorderingsrente
op de beschikking en de geschatte invorderingsrente mee te nemen in de maandelijkse
aflossingstermijn van een betalingsregeling. Deze maatregelen worden nader uitgewerkt
binnen de ontwikkeling van het geldzakenportaal en bij de verkenning van de Betalingsregeling
Rijk dat onder CRI valt.
Onderzoek berekening betalingscapaciteit
De Belastingdienst en Dienst Toeslagen hebben in hun invorderingsstrategieën opgenomen
dat zij de berekeningswijze van de betalingscapaciteit willen evalueren en waar nodig
herzien, zodat de uitkomsten daarvan beter aansluiten bij de reële financiële situatie
van burgers. Er wordt in het kader van CRI onderzocht wat wenselijk en haalbaar is
ten aanzien van een eenduidige norm voor het gezamenlijk met alle deelnemende -partijen
vaststellen van het bestaansminimum. Er wordt daarnaast onderzocht welke verbeteringen
op de korte termijn binnen de berekenwijze van de betalingscapaciteit bij Dienst Toeslagen
plaats kunnen vinden. Hierbij bestaat afhankelijkheid met wat interdepartementaal
wordt ondernomen. De Belastingdienst en Dienst Toeslagen wensen de berekenwijze van
de betalingscapaciteit uiteindelijk interdepartementaal te stroomlijnen en onderzoeken
binnen CRI hoe dit het beste gedaan kan worden.
Uitvoerings- en budgettaire consequenties verbetermaatregelen invorderingsstrategieën
Voor alle verbetermaatregelen geldt dat deze worden beoordeeld op uitvoerbaarheid
en budgettaire inpasbaarheid. Bij de nadere uitwerking van de voorstellen zal ook
de uitvoerbaarheid bij de Belastingdienst en bij Dienst Toeslagen en de budgettaire
effecten worden gewogen. Budgettaire inpasbaarheid is randvoorwaardelijk, anders kunnen
de maatregelen niet in gang worden gezet.
Herijking van de Invorderingswet 1990
In de Kamerbrief van 31 oktober 2022 hebben wij de uitkomsten van de herijking van
de Invorderingswet 1990 (IW 1990) met u gedeeld.10 Hieruit is duidelijk geworden dat deze wet in principe voldoende ruimte biedt om
rekening te houden met de omstandigheden van burgers. Alleen bij de bekendmaking van
belastingaanslagen – geregeld in artikel 8 van de IW 1990 – is dat niet altijd het
geval. Met name wanneer iemand vergeet om zijn adreswijziging door te geven of er
bij de Belastingdienst simpelweg geen adres bekend is. Een onjuiste adressering kan
ingrijpende consequenties hebben. Wanneer een schuldenaar – doordat hij geen kennis
heeft kunnen nemen van zijn schuld – niet tijdig betaalt of anderszins niet reageert
kunnen er dwanginvorderingsmaatregelen volgen.
Als oplossing is nagedacht over het toevoegen van een alternatieve wijze van bekendmaking
van belastingaanslagen. Hiervoor is gekeken naar de openbare bekendmaking van belastingaanslagen.
Deze mogelijkheid bestaat sinds 2019 bij rechtspersonen waarvan het vermoeden bestaat
dat deze niet langer bestaan. Daarnaast bestaat op grond van het Wetboek van Burgerlijke
Rechtsvordering de mogelijkheid om exploten – die niet zien op een te voeren of aanhangige
procedure – openbaar bekend te maken wanneer het adres of verblijfplaats van de belanghebbende
onbekend is. Hierover hebben wij u op 13 september 2023 reeds geïnformeerd.11
In de brief van 13 september 2023 is ook aangegeven dat nader onderzoek zal worden
gedaan naar het openbaar bekendmaken van belastingaanslagen. Met name of deze wijze
van bekendmaken voldoende waarborgen biedt en of dit ook door burgers wordt beschouwd
als een passend alternatief. Dit nader onderzoek wordt in samenwerking met een externe
partij opgepakt en betreft een participatief burgeronderzoek. Via ontwerpsessies wordt
betracht om doelgroepen en de daarbij behorende aandachtspunten en kaders te identificeren,
oplossingsrichtingen te bedenken en deze uitkomsten te toetsen. De uitkomsten zullen
worden uitgewerkt in een rapport dat een basis kan zijn voor het vervolg. Wij verwachten
u voor het zomerreces hierover nader te kunnen informeren.
Wij zullen u dan ook voor het zomerreces informeren over de verdere stappen die zijn
gezet met de invorderingsstrategieën van de Belastingdienst en Dienst Toeslagen.
Wij hopen hiermee uw Kamer voldoende te hebben geïnformeerd.
De Staatssecretaris van Financiën, M.L.A. van Rij
De Staatssecretaris van Financiën, A. de Vries
Indieners
-
Indiener
M.L.A. van Rij, staatssecretaris van Financiën -
Medeindiener
A. (Aukje) de Vries, staatssecretaris van Financiën
Bijlagen
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.