Brief regering : Waarborgen t.b.v. privacy en informatiebeveiliging en aanbestedingsregels
26 643 Informatie- en communicatietechnologie (ICT)
Nr. 1116
BRIEF VAN DE STAATSSECRETARIS VAN BINNENLANDSE ZAKEN EN KONINKRIJKSRELATIES
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 12 januari 2024
In het commissiedebat Informatiebeveiliging bij de overheid van de vaste commissie
voor Digitale Zaken van 5 april jl. (Kamerstuk 26 643, nr. 1016) is toegezegd de Kamer een brief te sturen naar aanleiding van de vraag van het lid
Slootweg (CDA) over (extra) waarborgen in de aanbestedingsregels ten behoeve van mensen
die de overheid informatie toevertrouwen.
Allereerst is het belangrijk om voorop te stellen dat het waarborgen van privacy en
informatiebeveiliging altijd om maatwerk vraagt, en daarbij een onderscheid te maken
in de verschillende fases van een inkooptraject. Deze verschillende fases kennen verschillende
mogelijkheden om invulling te geven aan de eisen rondom privacy en informatiebeveiliging.
De eerste fase is de aanbestedingsfase, wanneer het betreffende product of dienst
wordt ingekocht. Daarna volgt de fase dat er een contract of overeenkomst wordt gesloten,
en tot slot de uitvoeringsfase van de overeenkomst.
Aanbestedingsfase
Het inkoopproces start met de aanbestedingsfase. De aanbestedingsregels hebben op
de aanbestedingsprocedure zelf betrekking, dus op het proces van (het inrichten van)
de aanbesteding, en niet op de concrete opdracht. De aanbestedingswet- en regelgeving
zelf is daarmee ook niet de plek waar inhoudelijke waarborgen omtrent privacy en informatiebeveiliging
vastgelegd zijn en/of worden1, maar biedt wel de ruimte om ten aanzien van een concrete opdracht specifieke eisen
en criteria op te nemen in de aanbestedingsdocumenten.
In de aanbestedingsfase wordt in kaart gebracht welke eisen en wensen noodzakelijk
zijn om het project succesvol te laten zijn. Dit heeft ook betrekking op eisen en
wensen op het gebied van privacy en informatiebeveiliging, die noodzakelijk zijn om
een adequaat niveau van privacy en informatiebeveiliging te kunnen waarborgen.2 Deze eisen en wensen moeten vervolgens in de aanbestedingsdocumenten worden opgenomen.
Als er sprake is van het verwerken van persoonsgegevens is ook het sluiten van een
verwerkersovereenkomst verplicht.
Sluiten van het contract
Na de aanbestedingsprocedure volgt het sluiten van de overeenkomst met de betreffende
marktpartij. De Rijksoverheid contracteert op basis van de Algemene Rijksvoorwaarden
en de daarbij behorende modelovereenkomsten. Hierin zijn reeds verschillende bepalingen
over geheimhouding, informatiebeveiliging, privacy, toezicht en audits opgenomen.
Gebruik van de Algemene Rijksvoorwaarden in combinatie met de modelovereenkomsten
is dan ook het uitgangspunt. Het vereist maatwerk om de concrete noodzakelijke waarborgen
af te spreken met de betreffende marktpartij, en deze nadere maatwerkafspraken in
de overeenkomst op te nemen.
Zoals hierboven al kort aangegeven moet als er sprake is van het verwerken van persoonsgegevens
er ingevolge de AVG daarnaast ook nog een verwerkersovereenkomst worden gesloten met
de betreffende marktpartij, waarbij moet worden aangegeven hoe door de betreffende
partij voldaan wordt aan de normen en passende technische en organisatorische maatregelen
uit het Programma van Eisen of de offerteaanvraag in het kader van de beveiliging
van persoonsgegevens. Daarnaast wordt afgesproken hoe er wordt omgegaan met inbreuken
in verband met persoonsgegevens, waaronder datalekken.
Op deze wijze bieden de bestaande regels en instrumenten genoeg ruimte om waarborgen
te stellen op het gebied van privacy en informatiebeveiliging.
Contractuitvoeringsfase
Na het sluiten van de overeenkomst, start de uitvoeringsfase van het contract. Tijdens
deze fase moet er via contractmanagement op gestuurd worden dat de partijen ook de
afspraken rondom informatiebeveiliging en privacy nakomen. Dit wordt onder meer gedaan
door het uitvoeren van toezicht en audits indien concrete omstandigheden daartoe aanleiding
geven. Indien blijkt dat de afspraken niet goed worden nagekomen, wordt dit met passende
prioriteit via de reguliere managementcyclus opgelost. In het kader van ketenrisico’s
moet er in deze fase ook aandacht zijn voor het leveranciersmanagement, inclusief
de inzet van subleveranciers.
Om toezicht te houden is het best practice om te eisen dat de leverancier op basis
van oordelen van onafhankelijke derden3 aantoont te voldoen aan de informatiebeveiligings- en privacyeisen. Op basis van
de Algemene Rijksvoorwaarden in combinatie met de modelovereenkomsten kan indien concrete
omstandigheden daartoe aanleiding geven een audit uitgevoerd worden waaraan de leverancier
of opdrachtnemer moet meewerken. Een dergelijk onderzoek kan betrekking hebben op
uiteenlopende contractuele en wettelijke verplichtingen, zoals naleving van de AVG
of eisen aan informatieveiligheid. Ook kunnen in de overeenkomst nog nadere concrete
afspraken gemaakt over bijvoorbeeld de aard of het aantal tijdens de contractduur
uit te voeren audits.
Daarnaast zijn er nog wettelijke toezichthouders, zoals de Autoriteit Persoonsgegevens
(AP) voor (toezicht op naleving van) de AVG.
Zoals hierboven aangegeven zijn er meerdere mogelijkheden en instrumenten om waarborgen
omtrent privacy en informatiebeveiliging in verschillende fases in het inkoopproces
in te bouwen, en daarmee het risico op inbreuken en datalekken in kaart te brengen
en zoveel mogelijk te mitigeren. Het is belangrijk dit gehele bestaande instrumentarium
nog beter te benutten en aandacht aan te blijven besteden.
Baseline Informatiebeveiliging Overheid (BIO) & Inkoopeisen Cybersecurity Overheid
(ICO)
De overheid hanteert de Baseline Informatiebeveiliging Overheid (BIO) als standaard
om zich te weren tegen dreigingen gericht tegen de informatievoorziening van de overheid.
Daarnaast worden standaarden gehanteerd zoals de ISO & NEN-standaarden, of van het
NIST, CIS en OWASP.
Door in een concrete aanbesteding specifieke beveiligingseisen te stellen en te specificeren,
kan de scope afgebakend worden en ingegaan worden op de verantwoordelijkheden van
de betrokken partijen, wat tevens bijdraagt aan een efficiënt en effectief inkoopproces.
In een aanbesteding wordt informatiebeveiliging primair geborgd via concrete en voor
de opdracht passende beveiligingseisen in het Programma van Eisen. Daarvoor biedt
onder andere de BIO handvatten. De BIO schrijft het basisniveau voor informatiebeveiliging
voor binnen de overheid. Regelmatig zijn echter aanvullende maatregelen op het gebied
van informatiebeveiliging noodzakelijk, hetgeen maatwerk vereist. Tijdens de aanbestedingsfase
worden verkorte risicoanalyses uitgevoerd. Op basis daarvan worden aanvullende eisen
risicogebaseerd gesteld die toegesneden zijn op de exacte scope en aard van de aanbesteding.
Ook voor de BIO geldt dat omtrent toezicht het best practice is om te eisen dat de
leverancier op basis van oordelen van onafhankelijke derden aantoont te voldoen aan
de BIO, en hetgeen hierboven bij de contractuitvoeringsfase uiteengezet is met betrekking
tot het (laten) uitvoeren van audits.
Voor de vertaling naar meer specifieke eisen per in te kopen dienst of product zijn
eisen ten aanzien van cybersecurity ontwikkeld. Deze eisen komen samen in een online-instrument
welke beschikbaar is voor iedereen, met de naam «Inkoopeisen Cybersecurity Overheid
(ICO)». De hedendaagse dreigingen vergen echter een meer specifiek eisenpakket per
dienst of product, daarom worden aanvullende instrumenten ontwikkeld om dit eisenpakket
aan te scherpen.
Deze cybersecurity-eisen kunnen als basis dienen om het programma van eisen op te
stellen voor aanbestedingen en deze vervolgens op te nemen in af te sluiten contracten.
Dit draagt tevens bij aan de eisen die overheid stelt aan haar leveranciers. Onlangs
is dit aan uw Kamer gemeld in de Nederlandse Cybersecurity strategie4 en in de Werkagenda Waardengedreven Digitaliseren die 4 november jl. aan uw Kamer
is aangeboden.5 In de Werkagenda is aangegeven dat uiterlijk eind 2025 via wetgeving is geborgd dat
de normensets voor veilig inkopen van ICT-producten en -diensten verplicht worden
toegepast door overheden.
Het ICO-instrument is sinds 2021 beschikbaar via de site BIO-overheid.nl6 voor alle overheidsorganisaties en ook voor leveranciers van ICT-producten en -diensten.
Er loopt een meerjarig programma om overheidsorganisaties te helpen bij het gebruik
van het ICO-instrument.
De Staatssecretaris voor Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties,
A.C. van Huffelen
Indieners
-
Indiener
A.C. van Huffelen, staatssecretaris van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties
Bijlagen
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.