Brief regering : Samenwerking met Marokko en Egypte op het gebied van migratie
30 573 Migratiebeleid
Nr. 207
                   BRIEF VAN DE STAATSSECRETARIS VAN JUSTITIE EN VEILIGHEID
            
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 18 december 2023
Op 23 juni jl. bent u middels de Kamerbrief «Samenwerking tussen Nederland en Marokko
                  op het gebied van migratie»1 geïnformeerd over de stand van zaken van het migratiepartnerschap met Marokko. Ik
                  heb toegezegd uw Kamer periodiek te informeren over de voortgang ten aanzien van dit
                  partnerschap.
               
In deze brief deel ik met uw Kamer de ontwikkelingen in de periode sinds de laatste
                  brief. Er wordt allereerst ingegaan op de belangrijkste ontwikkelingen met betrekking
                  tot de migratiesamenwerking tussen Nederland en Marokko. Vervolgens worden in deze
                  brief de instroom- en terugkeercijfers, en de cijfers van inbewaringstelling weergegeven,
                  die tevens worden geduid. Tot slot maak ik van de gelegenheid gebruik om uw Kamer
                  te informeren over mijn werkbezoek aan Egypte op 2 en 3 oktober jl. in het kader van
                  het versterken van de migratiesamenwerking.
               
Update Marokko
In de week van 23 juni heeft op hoogambtelijk niveau de derde Groupe Migratoire Mixte Permanent (GMMP) plaatsgevonden. Tijdens de GMMP is verder gewerkt aan de vormgeving van een
                  kleinschalige pilot op het gebied van tijdelijke circulaire migratie, zoals uw Kamer
                  gemeld in eerdergenoemde brief. Op dit moment worden gesprekken gevoerd met de Marokkaanse
                  autoriteiten om tot overeenstemming te komen. Ook is gezamenlijk verkend hoe de terugkeercijfers
                  omhoog kunnen worden gebracht, procedures gestroomlijnd kunnen worden, samengewerkt
                  kan worden op grensmanagement, en mensensmokkel en mensenhandel kunnen worden aangepakt.
               
In de brief van 23 juni jl. beschreef ik tegen welke uitdagingen we aanlopen op het
                  gebied van terugkeer, waaronder de zogenaamde presentatie voor afgifte van een laissez passer (LP). Marokkaanse autoriteiten willen graag de vreemdeling in persoon zien om de
                  identiteit vast te stellen voordat een LP wordt afgegeven. In de praktijk wordt dit
                  proces door vreemdelingen gefrustreerd. Op terugkeer is Marokko Nederland beduidend
                  tegemoetgekomen met een pilot om voor eenvoudige zaken een LP af te geven zonder te
                  presenteren. Dit is een tijdelijke tussenoplossing omdat Nederland juridisch nog geen
                  mogelijkheden heeft om presentatie af te dwingen. De Wet terugkeer en vreemdelingenbewaring
                  ligt momenteel in de Eerste Kamer in afwachting van een novelle. Deze wet kan de medewerking
                  van vreemdelingen aan de presentatie borgen. Daarnaast is de Dienst Terugkeer en Vertrek
                  (DT&V) bezig haar capaciteit uitvoerend ambtenaren uit te breiden. Hiermee wordt het
                  proces van inbewaringstelling effectiever en efficiënter ingevuld.
               
In september en oktober van dit jaar stonden verdere uitwisselingen gepland. Door
                  de verschrikkelijke aardbeving in Marokko zijn deze begrijpelijkerwijs uitgesteld.
                  Het streven is om medio december een volgend GMMP te laten plaatsvinden.
               
Instroom- en terugkeercijfers DT&V
Terugkeersamenwerking Marokko
2013
2014
2015
2016
2017
2018
Instroom DT&V
(excl. Dublin)
430
410
400
730
740
760
Gedwongen vertrek DT&V (excl. Dublin)
110
70
20
30
40
50
Zelfstandig vertrek naar MAR met IOM/NGO
40
50
20
40
30
20
Zelfstandig vertrek naar MAR met DT&V
10
10
<5
20
20
10
Totaal vertrek naar MAR
160
130
40
90
90
80
Terugkeersamenwerking Marokko
2019
2020
2021
2022
2023
(tot 1/12)
Instroom DT&V (excl. Dublin)
1.150
790
700
810
1.390
Gedwongen vertrek DT&V (excl. Dublin)
30
10
10
30
150
Zelfstandig vertrek naar MAR met IOM/NGO
20
10
10
10
20
Zelfstandig vertrek naar MAR met DT&V
20
10
10
30
80
Totaal vertrek naar MAR
70
30
30
60
250
LP-cijfers Marokko
2019
2020
2021
2021 (vanaf actieplan)
2022
2023 (tot 1/11)
Aantal verzoeken
270
240
100
35
240
370
Aantal ontvangen nationaliteits
Bevestigingen
10
<5
<5
0
160
180
Aantal afgegeven LP’s
5
0
0
0
30
180
Cijfers Marokkanen in vreemdelingenbewaring
2019
2020
2021
2022
2023 (1/12)
Totaal aantal Marokkanen in vreemdelingenbewaring (cumulatief, excl. Dublin)
340
240
110
240
700
Duiding cijfers
Uit de cijfers wordt duidelijk dat de samenwerking sterk vooruit is gegaan. Verleenden
                  de Marokkaanse autoriteiten 0 LP’s in 2020, 2021 en 2022 (tot het terugkeer Sous-Comité
                  van september 2022) naar aanleiding van Nederlandse verzoeken, sindsdien worden significant
                  meer LP’s verleend op Nederlandse verzoeken en is er over 2023 het hoogste aantal
                  terugkeerders gerealiseerd in tien jaar. Dit is toe te schrijven aan de constructieve
                  houding van Marokko ten opzichte van terugkeer. De Minister van Justitie en Veiligheid
                  zal hier tijdens haar aanstaande bezoek aan Marokko naar verwachting ook bij stilstaan.
               
De sterke toename gedurende de zomer komt hoofdzakelijk door de instemming van Marokko
                  om een pilot te draaien op eenvoudige zaken waarbij Marokko een LP verstrekt zonder
                  presentatie ter identificatie. Dit heeft tot afgifte van meer documenten geleid, en
                  dus meer gedwongen vertrek naar Marokko. Verbeterde terugkeersamenwerking leidt niet
                  alleen tot gedwongen vertrek, maar ook tot een toename in zelfstandig vertrek.
               
In de komende periode zal er op worden ingezet de pilot om te zetten in definitieve
                  werkafspraken. Tegelijk is er mogelijkheid de terugkeersamenwerking met Marokko te
                  verdiepen, bijvoorbeeld als het gaat om de doorlooptijd en continuïteit van LP-afgiften.
               
Verder blijkt uit de cijfers dat Marokkaanse vreemdelingen zich nog steeds relatief
                  vaak onttrekken aan overheidstoezicht voordat overgegaan kan worden tot een inbewaringstelling.
                  Dit hangt onder andere samen met door de jaren heen sterk toegenomen motiveringsvereisten
                  voor de toepassing van vrijheidsontneming. Specifiek ten aanzien van het aantal Marokkanen
                  in vreemdelingenbewaring valt de toename in 2022 en in het bijzonder 2023 op. Dit
                  komt voort uit de verbeterde terugkeersamenwerking en daarmee samenhangend het oordeel
                  van de Raad van State in oktober 2022 dat er weer voldoende zicht op uitzetting was
                  naar Marokko. Daarmee kwam een einde aan een periode van anderhalf jaar (april 2021–oktober
                  2022) waarin op aangeven van de Raad van State geen zicht op uitzetting voor Marokko
                  aangenomen kon worden.
               
Werkbezoek Egypte
Van 2–3 oktober jl. bracht ik een werkbezoek aan Egypte, om het migratiepartnerschap
                  met Egypte verder te versterken. Ik sprak met de Egyptische Minister van Buitenlandse
                  Zaken, de Minister van Lokale Ontwikkeling, de Minister van Emigratie en een Viceminister
                  van Binnenlandse Zaken. De gesprekken vonden plaats vóórdat de aanval door Hamas op
                  Israël plaatsvond, onderstaand verslag is daarmee een weergave van de context zoals
                  deze tot aan de aanval bestond.
               
Egypte is een belangrijk bestemmingsland voor migranten in de regio, en vangt veel
                  vluchtelingen op uit landen als Syrië, Soedan, Zuid-Soedan, Eritrea, Ethiopië en Jemen.
                  Naar schatting gaat het in totaal om 9 miljoen migranten, waarvan meer dan 1 miljoen
                  kwetsbaar zijn. Onder deze 9 miljoen mensen zijn ook 374.000 vluchtelingen. Sinds
                  het uitbreken van de oorlog in Soedan, huisvest Egypte eveneens ruim 320.000 mensen
                  op die het conflict ontvluchtten – deze aantallen stijgen nog steeds. Een belangrijk
                  gedeelte van de Nederlandse inzet in Egypte ziet dan ook op opvang in de regio middels
                  het PROSPECTS Partnerschap en gedelegeerde middelen voor lokale organisaties die vluchtelingen
                  en kwetsbare migranten ondersteunen. Nederland levert ook een bijdrage aan hervestiging
                  van vluchtelingen vanuit Egypte.
               
Voorts is Egypte een belangrijke partner als herkomst- en transitland voor migratiebewegingen
                  richting Europa – zo behoren volgens de meest recente cijfers Egyptenaren tot de top
                  5 van nationaliteiten die in Italië in 2023 aankwamen. De Europese samenwerking met
                  Egypte op migratiegebied werd dan ook door beide zijden aan de orde gesteld. De bilaterale
                  samenwerking tussen Nederland en Egypte vindt plaats binnen het kader van een «Declaration of Intent» over migratiesamenwerking, dat door het vorige kabinet in september 2021 met Egypte
                  overeen werd gekomen. Dit bezoek diende om de goede relatie tussen Egypte en Nederland
                  te onderstrepen, de migratiesituatie in Egypte en de bredere regio door te nemen en
                  de stand van zaken van de migratiesamenwerking te bespreken. In het kader daarvan
                  hebben Nederland en Egypte afgesproken de samenwerking te versterken op mensenhandel-
                  en smokkel, grensmanagement, terugkeer en aanpak van grondoorzaken, versterken van
                  terugkeersamenwerking, hervestiging, kennisuitwisseling over legale migratie en werkgelegenheid.
                  In het kader daarvan vraagt Egypte specifiek aandacht voor de noodzaak om te investeren
                  in de economie en ontwikkeling van Egypte, tegen de achtergrond van een verslechterende
                  economische situatie. Ook mensenrechten zijn uiteraard onderdeel van de gesprekken
                  geweest.
               
De Staatssecretaris van Justitie en Veiligheid,
                  E. van der Burg
Ondertekenaars
- 
              
                  Eerste ondertekenaar
 E. van der Burg, staatssecretaris van Justitie en Veiligheid
