Brief regering : Jaarplan Nederlandse Arbeidsinspectie 2024
25 883 Arbeidsomstandigheden
Nr. 478
                   BRIEF VAN DE MINISTER VAN SOCIALE ZAKEN EN WERKGELEGENHEID
            
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 11 december 2023
In Nederland vinden we het van groot belang dat mensen gezond, veilig en eerlijk kunnen
                  werken en dat iedereen bestaanszekerheid ervaart. De Nederlandse Arbeidsinspectie
                  draagt hieraan bij door toezicht te houden op de naleving van arbeidswetgeving en
                  de doeltreffendheid van de uitvoering van de sociale zekerheid en door waar nodig
                  te handhaven en strafrechtelijk onderzoek te verrichten. Hierbij bied ik u het jaarplan
                  2024 van de Nederlandse Arbeidsinspectie aan. Dit beschrijft hoe de Arbeidsinspectie
                  het komende jaar resultaten wil boeken en effecten wil realiseren.
               
2024 is het tweede uitvoeringsjaar van het Meerjarenplan 2023–2026 (MJP) van de Nederlandse
                  Arbeidsinspectie.1 De maatschappelijke opdracht van de Inspectie is ongewijzigd. De focus daarin ligt
                  op het versterken van naleving van de arbeidswetten en het beperken van de individuele
                  of maatschappelijke schade die als gevolg van risico’s binnen het SZW-domein ontstaat.
                  Hieronder vindt u een aantal belangrijke onderwerpen binnen de inzet van de Inspectie
                  in het komende jaar.
               
Duurzaamheid op de arbeidsmarkt voor flexwerkers en arbeidsmigranten
Het toezicht moet eraan bijdragen dat werkgevers de positie van laagbetaalde flexwerkers
                  en arbeidsmigranten verstevigen, want daar komen de risico’s voor onveilig, ongezond
                  en oneerlijk werk samen. Er is in flinke delen van de economie een blijvende druk
                  op loonkosten en, daaraan gerelateerd, ook een vraag naar arbeidsmigranten. Werkgevers
                  moeten deze druk niet tot een neerwaartse spiraal van onzeker, onveilig en ongezond
                  werk laten leiden en voorkomen dat de bestaanszekerheid afneemt.
               
Toezicht en handhaving door de Arbeidsinspectie dragen eraan bij dat tegen te gaan.
                  Het toezicht vindt plaats vanuit 11 programma’s, gericht op thema’s variërend van
                  uitzendarbeid tot schijnconstructies. Handhaving wordt ingezet als overtredingen worden
                  geconstateerd en de Arbeidsinspectie signaleert het als verbeteringen mogelijk zijn
                  die bijdragen aan het streven naar een duurzame arbeidsmarkt.
               
Ontwikkelingen in beleid en wetgeving
De wijzigingen in wet- en regelgeving omtrent de toelating van uitzendbureaus zijn
                  bedoeld om malafide bedrijven te weren. Dit leidt tot nieuwe taken voor de Arbeidsinspectie.
                  Ook zijn er wijzigingen voorzien in de strafbaarstelling van ernstige benadeling en
                  arbeidsuitbuiting om misstanden op de arbeidsmarkt beter aan te kunnen pakken. Om
                  grensoverschrijdende detacheringen beter in beeld te krijgen is er sinds 2020 een
                  meldingsplicht voor de WagwEU2 van kracht. De komende jaren blijft de WagwEU van belang voor de Arbeidsinspectie
                  als randvoorwaarde bij het aanpakken van misstanden rond arbeidsmigratie.
               
Werkstress, ongewenst gedrag en re-integratie in het arbeidsproces
Ook in 2024 blijft aandacht nodig van de Inspectie voor psychosociale arbeidsbelasting.
                  Intern ongewenst of grensoverschrijdend gedrag is een belangrijke oorzaak van psychische
                  belasting door het werk. De Inspectie heeft in 2023 ingezet op verbeterplannen binnen
                  risicosectoren op dit onderwerp, zoals de Sociale Werkvoorziening, het voortgezet
                  en hoger onderwijs en de zorg. Waar monitoring laat zien dat sectoren en instellingen
                  niet zelf aan de slag gaan, zal de Inspectie in 2024 inspecteren op deze onderwerpen.
                  Re-integratie in het arbeidsproces is een van de onderdelen van het stelseltoezicht
                  dat de Inspectie uitvoert. Zo zal de Inspectie in 2024 onderzoek doen naar hoe de
                  uitvoerende partijen in het stelsel werkzoekenden met een arbeidsbeperking begeleiden.
               
Ongevallen, klachten en meldingen
Het slagvaardig en zorgvuldig afhandelen van meldingen, klachten en signalen is cruciaal
                  voor de bijdrage die de Inspectie kan leveren aan een goed functionerende arbeidsmarkt
                  en aan bestaanszekerheid. De Inspectie besteedt hier ongeveer de helft van haar capaciteit
                  aan. Alle signalen en klachten worden beoordeeld om te bepalen of een nadere inspectie,
                  een verdiepend onderzoek of een andere vervolgactie nodig is. Meldingen en verzoeken
                  van prioritaire melders zoals vakbonden of ondernemingsraden worden altijd nader onderzocht.
                  Het stimuleren van het melden van ongevallen en het verbeteren van de naleving op
                  arbozorgverplichtingen zijn belangrijke, doorlopende activiteiten van de Inspectie
                  in 2024.
               
De opsporingstaak binnen de Inspectie
De kerntaken van de Opsporingsdienst binnen de Arbeidsinspectie bestaan onder meer
                  uit het bestrijden van arbeidsuitbuiting, (georganiseerde) fraude met subsidies, sociale
                  voorzieningen en uitkeringen, zorgfraude, strafbare nalatigheid bij arbeidsongevallen
                  en andere criminele fenomenen. Strafrechtelijk onderzoek is een belangrijk onderdeel
                  van de inzet van de Arbeidsinspectie om maatschappelijk effect te bereiken. Tegelijkertijd
                  heeft de Inspectie daarbij ook te maken met de oplopende wacht- en doorlooptijden
                  in de strafrechtketen.
               
Het is daarom van belang bij ernstige overtredingen zoals uitbuiting of fraude steeds
                     te kiezen voor de meest effectieve interventie. Zo kunnen zaken soms sneller worden
                     afgedaan met een strafbeschikking, een transactie of een bestuursrechtelijke interventie
                     in plaats van een volledige behandeling door een rechter.
                  
Keuzes die gemaakt moeten worden met de gewenste uitkomst in gedachten: het beëindigen
                     van misstanden en het verantwoordelijk stellen van daders.
                  
Resultaten en effect
De kerncijfers en prestatie-indicatoren die in het Meerjarenplan 2023–2026 zijn opgenomen,
                  zijn gericht op de directe resultaten van het inspectiewerk en een inschatting van
                  het bereik en maatschappelijk effect daarvan. De belangrijkste indicatoren zijn het
                  handhavingspercentage bij eerste inspecties en herinspecties, en indicatoren die inzicht
                  geven in de kwantitatieve en kwalitatieve inzet van de Inspectie. Het overzicht van
                  kerncijfers, organisatiedoelstellingen en budgetten is in het jaarplan opgenomen in
                  hoofdstuk 3.
               
Tot slot
Met dit jaarplan biedt de Arbeidsinspectie een goed beeld van haar keuzes voor 2024
                  en welke doelen zij daarmee nastreeft. Als daarnaast trends of ontwikkelingen opgemerkt
                  worden die om meer duiding vragen zet de arbeidsinspectie bijvoorbeeld verkennende
                  inspecties in om de best mogelijke vervolgstappen te bepalen. Over de uitkomsten van
                  het toezicht op de arbeidswetten zal uw Kamer via het jaarverslag van de Inspectie
                  geïnformeerd worden.
               
De Minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid,
                  C.E.G. van Gennip
Ondertekenaars
- 
              
                  Eerste ondertekenaar
C.E.G. van Gennip, minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid