Brief regering : Geannoteerde agenda voor de Raad Algemene Zaken van 12 december 2023
21 501-02 Raad Algemene Zaken en Raad Buitenlandse Zaken
Nr. 2791
BRIEF VAN DE MINISTER VAN BUITENLANDSE ZAKEN
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 4 december 2023
Hierbij bied ik u de geannoteerde agenda aan voor de Raad Algemene Zaken van 12 december
2023.
De Minister van Buitenlandse Zaken,
H.G.J. Bruins Slot
GEANNOTEERDE AGENDA RAAD ALGEMENE ZAKEN VAN 12 DECEMBER 2023
Op dinsdag 12 december a.s. vindt in Brussel de Raad Algemene Zaken (RAZ) plaats.
Op de agenda1 staan de voorbereiding van de Europese Raad (ER) van 14–15 december aanstaande, het
Europees Semester, de evaluatie van de jaarlijkse rechtsstaatdialoog, EU-uitbreiding,
de demografische veranderingen in Europa, het associatieakkoord met Andorra en San
Marino, Toekomst van Europa/voorstel van het Europees Parlement op grond van artikel
48 VEU, een voorstel voor de oprichting van een EU-Atlantische macro-regionale strategie
en het voorstel voor aanpassing van de verordening tot regeling van het taalgebruik.
De Minister van Buitenlandse Zaken is voornemens deel te nemen aan deze Raad.
Voorbereidingen Europese Raad 14–15 december
Op de agenda van de Europese Raad (ER) van 14 en 15 december a.s.2 staan vooralsnog de Russische agressie tegen Oekraïne, de situatie in het Midden-Oosten,
EU-uitbreiding, het Meerjarig Financieel Kader, Veiligheid en Defensie, migratie en
de Strategische Agenda 2024–2029.
RF/OEK
In voorbereiding op de ER zal de RAZ mogelijk spreken over de voortdurende Russische
agressieoorlog tegen Oekraïne. Het kabinet bepleit snelle aanname van het 12e sanctiepakket,
verhoging van de European Peace Facility via een Ukraine Assistance Fund en snelle besluitvorming over de Oekraïne-faciliteit voor herstel en wederopbouw.
Het kabinet zal wederom het belang van accountability voor Oekraïne benoemen. Verder verwijst het kabinet naar de Geannoteerde Agenda van
de Raad Buitenlandse Zaken van 11 december 2023 waar dit onderwerp zal worden besproken.
Midden-Oosten
In voorbereiding op de ER zal de RAZ mogelijk spreken over de situatie in het Midden-Oosten.
Op het moment van schrijven is er nog geen informatie beschikbaar over de insteek
van de discussie. Verder verwijst het kabinet naar de Geannoteerde Agenda van de Raad
Buitenlandse Zaken van 11 december 2023 waar dit onderwerp zal worden besproken.
EU-Uitbreiding
Naar verwachting zal de ER van 14–15 december spreken over EU-uitbreiding en de gevolgen
hiervan (absorptiecapaciteit). Zie separaat RAZ-agendapunt «EU-uitbreiding» in deze
geannoteerde agenda voor toelichting hierop. Voor de Nederlandse inzet ten aanzien
van absorptiecapaciteit verwijst het kabinet naar de geannoteerde agenda’s en verslagen
van de informele RAZ van 27 en 28 september3, 4, de RAZ van 24 oktober5, 6en de RAZ van 15 november7, 8.
Meerjarig Financieel Kader
In voorbereiding op de ER zal de RAZ spreken over de door de Europese Commissie voorgestelde
tussentijdse herziening van het MFK. Het Voorzitterschap heeft een discussiedocument
verspreid met herschikkingsopties tussen de 8 en 23 mld. euro. Nederland dringt aan
op een volledig overzicht met alle mogelijke financieringsopties. Op het moment van
schrijven heeft het Voorzitterschap nog geen nieuw onderhandelingsdocument met de
lidstaten gedeeld. Het is nog onzeker of het Voorzitterschap een onderhandelingsdocument
voor de RAZ zal agenderen. Mocht dit het geval zijn, dan wordt uw Kamer hierover nader
geïnformeerd.
Veiligheid en defensie
In voorbereiding op de ER zal de RAZ mogelijk spreken over veiligheid en defensie.
Om opvolging te geven aan de Verklaring van Versailles van 10–11 maart 20239 zal de discussie tijdens de ER zich naar verwachting focussen op de implementatie
van het Strategisch Kompas, het opschalen van de defensie-industrie voor militaire
steun aan Oekraïne en ook de bescherming van Europa, de aankomende European Defence Industry Strategy en het verbeteren van voldoende toegang tot zowel publieke als private financiering
voor de Europese defensie-industrie. Het kabinet verwelkomt het toevoegen van deze
punten aan de agenda en zal zich inzetten om de uitwerking van eerder gemaakt afspraken
te bespoedigen in lijn met de constatering dat Europa meer verantwoordelijkheid moet
nemen voor de eigen veiligheid.
Migratie
Het kabinet verwelkomt de agendering van migratie tijdens de ER van 14–15 december.
De inzet van het kabinet blijft ongewijzigd, en richt zich op het hoog op de Europese
politieke agenda houden van migratie, en voortgang bereiken door de implementatie
van de Raadsconclusies van de Europese Raden in februari en maart 2023, en de conclusies
van de President van de Europese Raad na de ER van juni en oktober 2023. Het kabinet
acht het van belang dat de onderhandelingen tussen de Raad en het Europees Parlement
over het Asiel- en Migratiepact op korte termijn worden afgerond en zal de Commissie
blijven oproepen zich in te zetten voor het ontwikkelen van brede migratiepartnerschappen.
Strategische Agenda 2024–2029
In navolging van de informele top in Granada van 6 oktober jl. zal de RAZ in voorbereiding
op de ER van 14–15 december mogelijk stilstaan bij het proces ter voorbereiding op
de vaststelling van de Strategische Agenda van de Europese Raad voor 2024–29, naar
verwachting in zomer 2024. Het kabinet zal hierbij uitdragen voorstander te zijn van
een helder en ordentelijk proces.
Europees semester
De Raad zal van gedachten wisselen over het herfstpakket dat op 21 november door de
Commissie is gepubliceerd in het kader van het Europees semester. Het pakket bestaat
uit verschillende onderdelen waaronder de jaarlijkse analyse van groeiprioriteiten
van de Europese Unie (Annual Sustainable Growth Survey, ASGS), het jaarlijkse rapport over het waarschuwingsmechanisme (Alert Mechanism Report, AMR) in het kader van de macro-economische onevenwichtighedenprocedure (MEOP), het
voorstel voor de aanbeveling van de Raad over het economisch beleid van de eurozone
(eurozone-aanbeveling) en de opinies van de Commissie over de ontwerpbegrotingen die
lidstaten medio oktober 2023 hebben ingediend bij de Commissie. Het kabinet verwelkomt
het herfstpakket op hoofdlijnen. De appreciatie van het volledige herfstpakket wordt
op dit moment uitgewerkt. De Kamer zal naar verwachting op 22 december 2023 een kabinetsappreciatie
van het volledige herfstpakket ontvangen.
Evaluatie jaarlijkse rechtsstaatdialoog
De Raad heeft de afgelopen maanden de jaarlijkse rechtsstaatdialoog geëvalueerd. Het
Voorzitterschap zet in op aanname van Raadsconclusies hierover. Uw Kamer is in de
geannoteerde agenda10 en het verslag11 van de RAZ van 10 juli jl. en in de geannoteerde agenda12 en het verslag13 van de RAZ van 19 september jl. geïnformeerd over het proces van de evaluatie en
de Nederlandse inzet.
Het kabinet kan zich vinden in de door het Voorzitterschap voorgestelde Raadsconclusies:
het is een gebalanceerde tekst waarmee in lijn met de Nederlandse inzet en het overgrote
deel van de lidstaten, de bestaande praktijk wordt vastgelegd. Om te zorgen voor een
betere spreiding is er in de voorliggende conclusies voor gekozen de rechtsstaatdialogen
vier keer per jaar te agenderen: één jaarlijkse horizontale dialoog voor de bespreking
van algemene trends en ontwikkelingen, en drie landenspecifieke dialogen, waarbij
per keer de staat van de rechtsstaat van vier lidstaten wordt besproken. Het kabinet
kan deze aanpassing steunen. Conform de Nederlandse inzet wordt de complementaire
rol van de Raad Justitie en Binnenlandse Zaken in de conclusies erkend. Het kabinet
blijft zich er de komende tijd voor in zetten dat het rechtsstaatrapport ook in deze
vakraad op structurele basis wordt besproken. Tevens ziet het kabinet een rol weggelegd
voor de Raad Onderwijs, Jeugdzaken, Cultuur en Sport voor de bespreking van de Mediapijler
van het rapport. Ook acht het kabinet het positief dat er in de conclusies aandacht
wordt besteed aan het betrekken van andere stakeholders, zoals het maatschappelijk
middenveld, journalisten en parlementariërs bij het bespreken van onderwerpen op het
gebied van de rechtsstaat. Het kabinet had echter graag gezien dat de evaluatie was
aangegrepen om, in lijn met de toezegging van de Minister van Buitenlandse Zaken van
27 januari 2021, de mogelijkheden te onderzoeken om de transparantie rondom de rechtsstaatdialogen
in de Raad verder te vergroten. Hier was echter onvoldoende steun voor.
Het is de verwachting dat het overgrote deel van de lidstaten de voorliggende conclusies
kan steunen. Twee lidstaten verzetten zich tegen de conceptconclusies. Deze lidstaten
zijn van oordeel dat de rechtsstaatdialogen niet enkel gebaseerd moeten zijn op het
rechtsstaatrapport, maar op meer uiteenlopende bronnen. Ook zijn deze twee lidstaten
van oordeel dat de verschillende rechtsstaatinstrumenten elkaar te veel dupliceren,
hetgeen volgens hen in strijd is met de uitgangspunten van de dialoog. Zij wijzen
hierbij onder andere op de overlappende thematiek van de rechtsstaatdialogen en de
lopende Artikel 7 procedures tegen Polen en Hongarije. Nederland zal tijdens de aankomende
Raad benadrukken dat de instrumenten verschillende doelen nastreven en elkaar juist
versterken en zal deze lidstaten nadrukkelijk oproepen de voorliggende conclusies
te steunen. Aanname van Raadsconclusies vergt consensus. Indien dit niet haalbaar
blijkt te zijn, is de verwachting dat het Spaanse voorzitterschap zal inzetten op
conclusies van het voorzitterschap.
EU-uitbreiding
De Raad zal spreken over het jaarlijkse uitbreidingspakket dat de Europese Commissie
op 8 november jl. presenteerde. Het uitbreidingspakket bevat landenrapportages over
de voortgang in het toetredingsproces van de tien (potentiële) kandidaat-lidstaten:
Albanië, Bosnië en Herzegovina, Georgië, Kosovo, Moldavië, Montenegro, Noord-Macedonië,
Oekraïne, Servië en Turkije. Ook zal naar verwachting het door de Commissie voorgestelde
Groeiplan voor de Westelijke Balkan besproken worden. Uw Kamer zal begin december
de kabinetsappreciatie ontvangen over het uitbreidingspakket van de Commissie, die
tevens de basis vormt voor de Nederlandse inzet bij de voorbereiding van de Raadsconclusies
over het uitbreidingspakket.
Demografische veranderingen EU
Naar aanleiding van de eerdere bespreking van de door de Commissie opgestelde demografie
toolbox tijdens de RAZ van 24 oktober jl. bespreekt de Raad conclusies over de beheersing
van de demografische veranderingen in Europa. Op het moment van schrijven is het nog
niet duidelijk hoe deze conclusies eruit komen te zien. Aangezien alle lidstaten te
maken hebben met demografische uitdagingen en de grensoverschrijdende aspecten hiervan,
verwelkomt het kabinet de discussie hierover binnen de Raad. Het kabinet kijkt dan
ook met interesse uit naar de conclusies en zal bij het vaststellen hiervan rekenschap
geven van de problematiek zoals in Nederland rondom een hoge bevolkingsdichtheid.
De bredere inzet van het kabinet is reeds met uw Kamer gedeeld in het BNC-fiche.14
Onderhandelingen associatieverdrag Andorra en San Marino
De Raad zal naar verwachting stilstaan bij de onderhandelingen tussen de EU en San
Marino en Andorra. Het streven van beide onderhandelingspartijen is om voor het einde
van dit jaar een onderhandelaarsakkoord te bereiken. De onderhandelingen zijn in 2015
gestart en hebben als doel om de huidige afzonderlijke akkoorden te bundelen en om
verdere integratie van de microstaten in de EU interne markt mogelijk te maken15. In september zijn de onderhandelingen op verzoek van Monaco met dit land stilgelegd.
Het kabinet is positief over de voortgang die de afgelopen maanden is geboekt in de
onderhandelingen over een associatieakkoord. Het kabinet zal een definitieve positie
innemen wanneer het associatieakkoord naar verwachting begin 2024 ter besluitvorming
aan de RAZ zal worden voorgelegd. Daarbij zal speciale aandacht uitgaan naar de afspraken
over financiële dienstverlening, met het oog op het bewaken van de integriteit van
de EU financiële dienstensector.16
Voorstel voor oprichting van een EU-Atlantische macro-regionale strategie
Het Spaanse voorzitterschap heeft als informatiepunt een mogelijk voorstel voor een
nieuwe macro-regionale strategie (MRS) voor het Atlantisch oceaangebied geagendeerd.
De macro-regionale strategieën (MRS’en) van de EU zijn beleidskaders die zijn opgezet
door EU-lidstaten en niet-EU-landen binnen een bepaald geografisch gebied om gezamenlijk
uitdagingen aan te pakken en kansen te benutten door gedeelde doelstellingen voor
de lange termijn vast te stellen. Leidende principes voor deze strategieën zijn dat
er geen nieuwe EU-fondsen voor worden opgericht, dat er geen extra EU-structuren worden
voorgesteld en dat er geen nieuwe EU-wetgeving voor wordt gemaakt. Het idee is om
bestaande fondsen en beleid beter op elkaar af te stemmen, op zowel EU-, nationaal,
als regionaal niveau en te vertrouwen op bestaande instanties voor de uitvoering.
Het kabinet wacht op meer concrete informatie over dit voorstel voordat er een definitieve
positie kan worden ingenomen.
Voorstel aanpassing verordening tot regeling van het taalgebruik
Het Spaanse voorzitterschap heeft opnieuw het voorstel voor aanpassing van de verordening
tot regeling van het taalgebruik17 op de agenda van de RAZ geplaatst. Het voorstel van Spanje is om het Baskisch, Galicisch
en Catalaans tot officiële EU-talen te maken. Tijdens de RAZ van 15 november jl. informeerde
het Spaanse voorzitterschap de lidstaten dat het op 13 november jl. een gewijzigd
voorstel heeft gedeeld.18 Daarnaast benoemde het Spaanse voorzitterschap dat de Commissie een kostenanalyse
aan het maken is. Op het moment van schrijven is deze nadere kostenanalyse nog niet
bekend. Nadat deze kostenanalyse is ontvangen zal de discussie op technisch niveau
gestart worden. Het voorzitterschap heeft in de agenda aangegeven het voorstel eventueel
als een besluit voor te leggen. Het kabinet acht besluitvorming hierover prematuur.
Verder hecht het kabinet aan taalverscheidenheid in de EU en dringt in relatie tot
dit voorstel samen met de andere lidstaten aan op besprekingen op technisch niveau
op basis van een analyse van de juridische en financiële gevolgen van het voorstel
en van de verhouding van het voorstel tot andere regionale talen in de EU.
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
H.G.J. Bruins Slot, minister van Buitenlandse Zaken
Bijlagen
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.