Brief regering : Meerjarenplan ILT 2024-2028
36 410 XII Vaststelling van de begrotingsstaten van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (XII) voor het jaar 2024
Nr. 9
BRIEF VAN DE MINISTER VAN INFRASTRUCTUUR EN WATERSTAAT
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 19 september 2023
Hierbij bied ik u, mede namens de Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties
en de Staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat, het Meerjarenplan (MJP) 2024–2028
van de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) aan. Het MJP wordt gelijktijdig aangeboden
aan de voorzitter van de Eerste Kamer der Staten-Generaal. Het MJP van de ILT bevat
ook het jaarwerkplan van de Autoriteit woningcorporaties zoals bedoeld in artikel
61a van de Woningwet, zoals dat door de autoriteit is vastgesteld en door de Minister
van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties is goedgekeurd.
Meerjarenplan ILT 2024–2028
De Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) werkt als toezichthouder van het Ministerie
van Infrastructuur en Waterstaat dagelijks aan veiligheid, vertrouwen en duurzaamheid
in transport, infrastructuur, milieu en wonen. Bij het bepalen van haar inzet geeft
de ILT prioriteit aan de onderwerpen waarop de grootste risico’s zich voordoen en
waar zij verwacht het meeste maatschappelijke effect te kunnen sorteren. Ook kijkt
de ILT naar verplichtingen en ontwikkelingen vanuit de politiek en de maatschappij.
In het Meerjarenplan benoemt de ILT op strategisch niveau waar zij zich in de jaren
daarna op richt en hoe zij haar taken uitvoert.
Het Meerjarenplan (MJP) ILT 2024–2028 is een actualisatie van het huidige MJP 2023–2027
en beschrijft de nieuwe taken en ontwikkelingen in het toezicht voor de komende jaren.
Zo besteedt het MJP onder meer aandacht aan de inzet op cybersecurity, het VTH-stelsel
milieu, certificerende instellingen en de programma’s waaraan de ILT uitvoering geeft.
Het MJP beschrijft ook hoe de ILT haar werkwijze en organisatie doorontwikkelt. Een
concreet voorbeeld is de inzet op wendbaarheid en het maken van keuzes om als inspectie
in te kunnen blijven spelen op actualiteiten en nieuwe risico’s.
ILT-brede risicoanalyse
Een bijlage bij het Meerjarenplan is de ILT-brede risicoanalyse (IBRA) 2023. De IBRA
vormt de basis voor de risicogerichte aanpak van de ILT en geeft voor het brede takenpakket
inzicht in de jaarlijkse maatschappelijke schade per onderwerp en gebeurtenis. Dit
jaar is de inhoud van alle IBRA-onderwerpen geactualiseerd en is waar mogelijk de
maatschappelijke schade op basis van recente informatie berekend. De resultaten uit
de IBRA 2023 komen op hoofdlijn overeen met de IBRA 2022, met enkel wat kleine positiewisselingen
in de top-15 risico’s.
Ten behoeve van de totstandkoming van de IBRA zijn er in opdracht van de ILT twee
onderzoeken uitgevoerd. Het eerste onderzoek betreft een kwalitatieve analyse van
de maatschappelijke schade op enkele van de lager scorende onderwerpen in de IBRA-rangschikking.
Het tweede onderzoek gaat in op de vraag of verzekerbare schade aangemerkt dient te
worden als maatschappelijke schade. Beide rapporten zijn meegezonden met deze brief
en worden door de ILT gebruikt bij het verder doorontwikkelen van de IBRA-methodiek.
Dit vanuit het streven om steeds preciezer te kunnen aangeven waar binnen het werkterrein
van de ILT de grootste risico’s zich voordoen, en waar inzet dus prioritair op kan
worden gericht.
De Minister van Infrastructuur en Waterstaat,
M.G.J. Harbers
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
M.G.J. Harbers, minister van Infrastructuur en Waterstaat
Bijlagen
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.