Brief regering : Beleidsreactie op de brief van de inspecteur-generaal (IG) van de Inspectie belastingen, toeslagen en douane (IBTD) over knelpunten uit de praktijk van sociaal raadslieden
31 066 Belastingdienst
Nr. 1269 BRIEF VAN DE STAATSSECRETARISSEN VAN FINANCIËN
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 6 juli 2023
Op 23 februari 2023 heeft de Minister van Financiën de brief van de inspecteur-generaal
(IG) van de Inspectie belastingen, toeslagen en douane (IBTD) over knelpunten uit
de praktijk van sociaal raadslieden aangeboden aan uw Kamer. Deze knelpuntenbrief
is mede namens de voorzitter van de signalencommissie van de Landelijke Organisatie
Sociaal Raadslieden (LOSR) tot stand gekomen. Graag bedanken wij de IG en de sociaal
raadslieden nogmaals voor hun waardevolle signalen uit de leefwereld van de mensen
die zij helpen in hun werk.
Over de knelpuntenbrief zijn wij in gesprek gegaan met de IG IBTD. Met deze brief
informeren wij graag uw Kamer over de uitkomsten van dit gesprek en daarmee samenhangende
ontwikkelingen. Zoals toegezegd op 23 maart jl. (Kamerstuk 31 066, nr. 1214) doen wij dit mede namens de Minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid en de
Minister voor Armoedebeleid, Participatie en Pensioenen.
Versterken signaalmanagement
Wij delen het overkoepelende beeld van de IG dat het lastig blijft om in beleid en
uitvoering altijd rekening te houden met de leefwereld van mensen. Daarom zijn signalen
van burgers, bedrijven, maatschappelijk dienstverleners en de werkvloer belangrijk
om beleid en uitvoering te kunnen verbeteren. Hierom werken Dienst Toeslagen en de
Belastingdienst aan de versterking van hun signaalmanagement.
Met signaalmanagement worden signalen gestructureerd opgehaald, vastgelegd en aangepakt.
Waar mogelijk worden signalen direct opgelost in het primaire proces. De uitvoerders
gaan in gesprek met beleidsopdrachtgevers, collega uitvoerders of de politiek over
signalen waarvoor dat niet kan. Voor dat gesprek worden ook de jaarlijkse Standen
van de Uitvoering gebruikt.
Een opgelost signaal bij Dienst Toeslagen
In de uitvoering bij Dienst Toeslagen werd een gevoelige kwestie gesignaleerd. De
situatie kan voorkomen dat een persoon vanwege huiselijk geweld (tijdelijk) in een
noodopvang verblijft. In deze situatie bleven beide personen toeslagpartners voor
het kindgebonden budget, de zorg- en kinderopvangtoeslag. Dit veroorzaakte een ongewenst
partnerschap met als gevolg foute beschikkingen. Dit is opgelost door een uitzondering
toe te voegen aan het toeslagpartnerschap. Degene die in een opvang verblijft voor
personen die gevlucht zijn vanwege huiselijk geweld kunnen nu op hun verzoek niet
meer als toeslagpartner wordt aangemerkt en kunnen dan zelfstandig toeslagen aanvragen
of recht krijgen op meer toeslagen.
Een opgelost signaal bij de Belastingdienst
Vanuit de Belastingtelefoon kwam het signaal dat op zaterdag dwangbevelen worden bezorgd.
Daarin staat dat mensen binnen 48 uur moeten betalen óf contact op kunnen nemen met
de Belastingdienst. In het weekend is de Belastingtelefoon echter niet bereikbaar.
Deze mensen konden dus binnen de termijn van 48 uur nergens terecht met hun vragen.
Dit signaal is opgelost door dwangbevelen niet meer op vrijdag te versturen en de
brief aan te passen.
Aansluiting maatschappelijke organisaties
Wij zien dat ook, ondanks de inspanningen rondom signaalmanagement, signalen vanuit
sommige burgers en bedrijven ons niet bereiken. Dit benadrukt het belang van de signalen
van IBTD. Om ongehoorde signalen naar boven te krijgen én om het signaalmanagement
beter aan te kunnen sluiten op de groepen die deze signalen betreffen. Daarom wordt
door Dienst Toeslagen en de Belastingdienst contact gelegd met de signalencommissie
van de LOSR. Dit is in lijn met de wijze waarop de diensten al langer met de Nationale
ombudsman en enkele andere maatschappelijke dienstverleners samenwerken bij het signalenmanagement.
Zoals aangekondigd in de recent verzonden Kamerbrief over de verdere vormgeving van
laagdrempelige onafhankelijke fiscale rechtshulp1, zetten de diensten zetten zich in om ook de interactie met andere (maatschappelijke)
organisaties verder te intensiveren. Bijvoorbeeld ouderenbonden, vakbonden, bij de
(sociale) advocatuur, in gemeenten, administratiekantoren, fiscale adviseurs, belastingwinkels,
rechtswinkels en het Juridisch Loket. Dienst Toeslagen en de Belastingdienst gaan
graag met de IG in gesprek om te bekijken welke maatschappelijke partijen nog onvoldoende
in beeld zijn.
Knelpunt 1: Samenwerking sociaal raadslieden met uitvoeringsorganisaties
Passende (telefonische) ondersteuning sociaal raadslieden
Diverse maatschappelijk dienstverleners helpen burgers en bedrijven bij het zaken
doen met de Belastingdienst. Daarbij willen we hen zo goed mogelijk ondersteunen.
Ook telefonisch. Echter moet wel de toegankelijkheid van de Belastingtelefoon voor
alle belastingplichtigen geborgd blijven. Het voorrang geven aan specifieke groepen
past daar in principe niet bij. Wel zijn er enkele weloverwogen uitzonderingen.
Voor sociaal raadslieden willen wij ook een uitzondering kunnen maken. Zij helpen
vaak burgers met complexe problemen waarbij ondersteuning van een Belasting- telefoon
medewerker om persoonsgebonden vragen te beantwoorden gewenst is.
Daarom is in februari 2023 een proef gestart waarbij twintig sociaal raadslieden voorrang
krijgen op de wachtrij van de Belastingtelefoon. Deze proef wordt op dit moment geëvalueerd.
De Belastingdienst zal op korte termijn afstemming zoeken met de koepelorganisatie
Sociaal Werk Nederland om verdere afspraken te maken over het vervolg daarvan.
Knelpunt 2: Samenwerking tussen overheidsorganisaties
Gegevensverstrekking en geschillen met overheidsorganisaties
De IG schetst dat burgers in vervelende situaties terecht kunnen komen door het delen
én direct verwerken van gegevens. Voor een oplossing kunnen burgers daarbij niet terecht
bij één uitvoerder. Deze casuïstiek schetst een onbedoelde keerzijde van gegevensverstrekking
in het kader van dienstverlening, die nu de burger niet ontlast maar belast.
Daarom zetten de Belastingdienst en Dienst Toeslagen zich in om, binnen de grenzen
van de privacywetgeving en (juridische) verantwoordelijkheden, dit soort zaken zo
goed mogelijk op te lossen. Dat is altijd maatwerk, waarbij een zorgvuldige afhandeling
de inzet kan vragen van verschillende onderdelen van verschillende (overheids)partijen.
Door de intensieve samenwerking van de uitvoerders binnen de verschillende gegevens-ketens,
kunnen fouten en signalen vanuit burgers vaak relatief snel en accuraat worden opgelost.
Verder neemt Dienst Toeslagen in principe altijd direct contact op met de IND bij
burgersignalen over een verblijfsvergunning. Er is een groep behandelaars aangewezen
die contacten met de IND onderhoudt en deze registreert. Mocht dat in een voorkomend
geval niet zijn gebeurd dan moeten wij helaas constateren dat er sprake is geweest
van een individuele behandelfout. Mocht ondanks de inzet van Dienst Toeslagen een
geschil blijven bestaan met de uitvoerder waar een gegeven vandaan komt, dan houdt
Toeslagen daar zoveel mogelijk rekening mee. Bijvoorbeeld door uitstel van betaling
te verlenen.
Gegevensverstrekking tussen Dienst Toeslagen en de Belastingdienst
Het klopt dat wanneer een burger aangeeft dat inkomensgegevens niet kloppen, Dienst
Toeslagen in principe doorverwijst naar de Belastingdienst als vaststeller van het
inkomen. Dit zodat Toeslagen op basis van het herziene inkomen een herberekening kan
doen. Indien een burger bij Dienst Toeslagen aangeeft zich al gemeld te hebben bij
de Belastingdienst legt Dienst Toeslagen zelf contact met de Belastingdienst om het
inkomen – indien mogelijk – eerder dan via de automatische gegevensuitwisseling aan
te passen in het systeem.
Beide diensten werken daarnaast samen aan de doorontwikkeling van de dienst-verlening,
ook in complexe en urgente situaties. Een voorbeeld hiervan is de inzet van Stella-teams.
Overheidsbrede samenwerking
Het kabinet heeft in het coalitie-akkoord de ambitie van de Werkagenda voor de Uitvoering
omarmd en daar de dienstverlening (in brede zin) aan burgers en ondernemers te verbeteren.
Een van de prioriteiten betreft de verbetering van de toegang tot overheids-dienstverlening
via onder andere een programma inrichten overheidsbrede loketten. Hierin is ook aandacht
voor verbetering van de onderlinge samenwerking van overheidsorganisaties en aandachtspunten,
zoals het kunnen delen van gegevens om casussen op te lossen. De Belastingdienst en
Dienst Toeslagen nemen deel aan verschillende praktijkinitiatieven.
Knelpunt 3: De rol van Belastingdienst en Toeslagen bij vroegsignalering van schulden
Gegevensverstrekking voor vroegsignalering van schulden
Door het vroegtijdig delen van signalen over betalingsachterstanden tussen (overheids)organisaties,
kunnen we burgers met beginnende financiële zorgen eerder in beeld krijgen om zo problematische
schulden te kunnen voorkomen
Daarom biedt de Wet gemeentelijke schuldhulpverlening (Wgs) sinds 2021 de mogelijkheid
aan vastelastenpartijen om vroegtijdig signalen (gegevens) over betalingsachterstanden
op het gebied van huur, drinkwater, zorgverzekering, elektriciteit, gas en warmtenet
te verstrekken aan gemeenten. De gemeenten hebben de plicht om daar opvolging aan
te geven en burgers hulp te bieden.
In de Wgs is ook ruimte gecreëerd om te experimenteren met signalen van andere partijen.
Daarbij vormt een ministeriële regeling de tijdelijke grondslag (vijf jaar) voor gegevensuitwisseling
met deze partijen. Gegeven de uitkomsten van experimenten, kunnen partijen daarna
op grond van de Wgs ook worden aangewezen om structureel vroegsignalen aan gemeenten
te gaan leveren.
Ook signalen van de Belastingdienst en de Dienst Toeslagen kunnen voorspellers zijn
van problematische schulden. Daarom werkt het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid
samen met de Belastingdienst, Dienst Toeslagen en enkele geïnteresseerde gemeenten
ook aan een ministeriële regeling waarmee invulling kan worden gegeven een het experiment.
Wij willen dit snel, maar ook goed regelen. De bescherming van mensen tegen problematische
schulden mag niet ten koste gaan van hun rechtsbescherming.
Om tot een uitvoerbare regeling te komen wordt nu gezamenlijk uitgewerkt hoe op een
veilige en effectieve wijze gegevensverstrekking plaats kan vinden en hoe goede informatievoorziening
en dienstverlening kan worden ingericht en geboden aan de mensen die het betreft.
Als de ministeriële regeling voor de experimenten met signalen van de Belastingdienst
en Dienst Toeslagen in concept gereed is, volgen een adviesaanvraag bij de Autoriteit
Persoonsgegevens, internetconsultatie en uitvoeringstoets door de diensten. Deze hebben
de Belastingdienst en Toeslagen reeds in voorbereiding.
Lopende activiteiten voor vroegsignalering
In de tussentijd zetten Dienst Toeslagen en de Belastingdienst zoveel mogelijk in
op de mogelijkheden voor vroegsignalering binnen de huidige (privacy)grenzen voor
gegevensuitwisseling.
Zo is het uitgangspunt van de invorderingsstrategie van Dienst Toeslagen om met meer
aandacht in het primaire proces voor vroegsignalen (hoge) terugvorderingen en schuldophoping
te voorkomen. Dit doet Toeslagen op diverse manieren, waaronder door burgers tijdig
te attenderen op afwijkende gegevens. Ook heeft Toeslagen in 2022 een pilot uitgevoerd
waarin burgers met een betalings-achterstand per brief geattendeerd zijn op «Geldfit»,
een initiatief van de Nationale schuldhulp route, met de oproep met Toeslagen contact
op te nemen bij moeite met het betalen van een vordering. Toeslagen bekijkt dan met
hen de mogelijk-heden als een persoonlijke betalingsregeling of doorverwijzing naar
de gemeente.
Bij de Belastingdienst loopt het programma Vroegsignalering met verschillende initiatieven.
Zo is bijvoorbeeld de opleiding «Vroegsignalering» gestart met als doel 4.300 medewerkers
met klantcontact van Belastingdienst en Dienst Toeslagen op te leiden in het herkennen
van of over signalen van burgers en ondernemers die in de knel zitten. Daarnaast heeft
de Belastingdienst vorig jaar als pilot burgers gebeld die hun aangifte inkomensheffing
niet hadden gedaan. Om een aanslag te voorkomen heeft de Belastingdienst contact gelegd
en hen hulp geboden bij het doen van aangifte. Deze belactie was zo succesvol dat
het nu een vast onderdeel van de aangiftecampagne is geworden.
Verder zijn de Belastingdienst en Dienst Toeslagen gestart met een onderzoek naar
de mogelijkheden van een gebundelde betalingsregeling. Begin 2023 is daar de verkenning
naar de mogelijkheden van deelname aan de betalingsregeling Rijk bij gekomen. Beide
onderzoeken zijn nog niet afgerond. Dit heeft enerzijds te maken met de schaarse capaciteit
en anderzijds met de complexiteit van beide type betalingsregelingen. Daarnaast geldt
specifiek voor deelname aan de betalings-regeling Rijk het vraagstuk rondom de gegevensverstrekking.
Hiervoor is een advies van de Landsadvocaat gevraagd, dit wordt naar verwachting eind
september opgeleverd.
Knelpunt 4: Niet gebruik van regelingen en terugvorderingen
De IG schetst in zijn brief dat, ondanks betere communicatie met burgers door de Belastingdienst
en Dienst Toeslagen, mensen nog steeds niet altijd gebruik maken van toeslagen en
belastingvoordelen. Dit is dan ook de reden dat beide Diensten actief inzetten op
het tegengaan van niet gebruik. Het aanpakken van niet gebruik is ook in de aanpak
Geldzorgen, Armoede en Schulden van het Ministerie van SZW een speerpunt om de bestaanszekerheid
van mensen te borgen.
Het laten liggen van belastingteruggave
Ouderen die geen aangifteplicht hebben, doen volgens de sociaal raadslieden vaak geen
aangifte en laten daarmee een mogelijke belastingteruggave liggen. De IG vraagt daarop
of het mogelijk is om niet verzilverde heffingskorting automatisch uit te laten betalen.
Het automatisch uit laten betalen is binnen de huidige systematiek van de inkomstenbelasting
niet mogelijk. De regelgeving gaat nu uit van dat er eerst aangifte gedaan moet worden.
Dat veranderen vereist een grote wetswijziging en aanpassing van ICT-systemen van
de Belastingdienst.
Omdat aangifte doen noodzakelijk is om eventuele teruggaven waarop de burger recht
heeft te verzilveren, zet de Belastingdienst in op het verder vergroten van de impact
van de zogenoemde Geld Teruggaaf brief (GTB). Met kwalitatief en kwantitatief onderzoek
wordt bekeken hoe de respons op de GTB nog verder kan worden verhoogd. Zo verstuurt
de Belastingdienst nu ook een herinnerbrief aan burgers die niet op de GTB reageren.
Dit heeft tot een grote toename geleid van burgers die alsnog aangifte deden en zo
geld terug kregen.
Niet-gebruik van toeslagen
De Dienst Toeslagen zet zich actief in om het aanvragen van toeslagen te stimuleren
en niet-gebruik terug te dringen. Hierbij werkt de Dienst Toeslagen waar mogelijk
samen met stakeholders als de Belastingdienst, het UWV, Koninklijke Bibliotheek, de
ouderenbonden en toeslagenservicepunten.
Met de inzet van diverse publieks- en PR-campagnes wijst de Dienst Toeslagen niet-gebruikers
op hun mogelijke recht en wordt hen gestimuleerd bij recht hiervan gebruik te maken.
Daarnaast stuurt Toeslagen onder andere in juli 2023 een persoonlijke brief naar een
groep van circa 20.000 burgers die hiermee worden geattendeerd op mogelijk recht op
zorgtoeslag met terugwerkende kracht. In de brief wordt hen uitgelegd hoe en waar
zij kunnen controleren of zij recht hebben op zorgtoeslag over 2022 en hoe dit vervolgens
kan worden aangevraagd. Ook worden zij in de brief gewezen op het belang van het tijdig
doorgeven van wijzigen. Het effect van deze actie wordt na afloop gemonitord.
Afschaffing van het toeslagenstelsel
De IG wijst in zijn brief op de grote knelpunten in het huidige toeslagenstelsel zoals
het jaarrecht, de voorschotsystematiek en daarmee samenhangende (risico’s op) terugvorderingen
en niet-gebruik. Daarbij wijst de IG op de ambitie van het kabinet om het toeslagenstelsel
af te schaffen om deze knelpunten op te lossen.
In deze kabinetsperiode worden daarop wezenlijke stappen gezet door de kinder-opvangtoeslag
fundamenteel te herzien en de huurtoeslag te vereenvoudigen. Tegelijk werkt het kabinet
blijvend aan verbeteringen in het huidige stelsel. Daarnaast bekijkt dit kabinet,
mede op verzoek van de Tweede Kamer, hoe een volgend kabinet de ambitie verder kan
invullen.
Alternatieven zijn niet eenvoudig, een simpele oplossing is niet voorhanden Het maken
van keuzes over een nieuw stelsel gaat gepaard met dilemma’s, waarbij verschillende
prioriteiten als gerichtheid, eenvoud en mogelijke kosten tegen elkaar afgewogen moeten
worden. Ten aanzien van alle toeslagen worden opties uitgewerkt die gericht zijn op
het afschaffen van de toeslag, als ook opties die gericht zijn op het oplossen van
de fundamentele problematiek. Daarbij worden de voor- en nadelen van de afzonderlijke
alternatieven in beeld gebracht alsmede een tijdpad en randvoorwaarden voor implementatie.
Om tot werkbare opties te komen zal ook externe ervaring en expertise worden benut.
Daarbij willen wij ook graag de ervaringen van de sociaal raadslieden en IBTD betrekken.
Het streven is om in het eerste kwartaal van 2024 met een eindrapportage te komen;
voor de zomer wordt aan uw Kamer een tussenrapportage aangeboden.
Knelpunt 5: Knellende wetgeving
De IG schetst in zijn brief drie concrete knelpunten in bestaande wet- en regelgeving
die hij tegenkwam bij sociaal raadslieden. Hij roept het kabinet en het parlement
op te kijken naar een oplossing voor deze knelpunten in de wetgeving, waarbij rekening
gehouden wordt met de uitvoerbaarheid door de diensten.
ALO-Kop
De IG geeft aan dat getrouwde statushouders met kinderen, waarvan de echtgenoot in
het buitenland verblijft geen recht heeft op de alleenstaande ouderkop (ALO-Kop).
De IG beschrijft daarvan twee situaties. Het is echter ook mogelijk dat de ouder wel
ALO-kop krijgt, maar te maken krijgt met terugvorderingen als later blijkt dat deze
ouder toch getrouwd was.
Het punt dat de IG schetst is ook eerder in inventarisaties omtrent knellende wetgeving
naar boven gekomen, bijvoorbeeld in het kader van de uitwerking van de motie van de
leden Lodders en Van Weyenberg (Kamerstuk 35 572, nr. 49). Binnen de nu geldende wet- en regelgeving probeert Dienst Toeslagen in de uitvoering
al zoveel mogelijk problemen tegen te gaan. Echter is het voor de Dienst Toeslagen
lastig om handmatig te moeten aangeven dat een ouder getrouwd is, terwijl dit niet
blijkt uit de Basisregistratie personen. Dienst Toeslagen werkt momenteel uit hoe
Toeslagen gebruik kan maken van gegevens in de Basisregistratie Personen (BRP) over
huwelijken met een partner zonder BSN. Daarnaast kunnen burgers contact opnemen met
Toeslagen om van de ALO-kop af te zien. Dienst Toeslagen werkt hiervoor samen met
o.a. Vluchtelingenwerk en gemeenten. In de praktijk gaat dit echter nog niet altijd
goed. Niet alle burgers zijn tijdig bekend met deze mogelijkheid. Dienst Toeslagen
bekijkt hoe de bekendheid hiervan kan worden vergroot.
In de twee stand van zakenbrieven toeslagen van juni en december 2022 is uw Kamer
geïnformeerd over mogelijke verbeteringen in het huidige toeslagenstelsel die wetgeving
vereisen2. Het in wetgeving oplossen van de situatie die de IG beschrijft vergt het creëren
van een extra uitzondering in het partnerbegrip van de toeslagen. Dit willen we zoveel
mogelijk voorkomen. In verband met potentiële doorwerking naar andere situaties, is
daarnaast het heel belangrijk om deze situatie juridisch af te bakenen van de situatie
waarin er een keuze is in de verblijfsplaats. Ook dat is heel lastig.
Verder aandachtspunt is dat er in het coalitieakkoord geen budget beschikbaar is gesteld
voor verbeteringen. Dekking binnen het toeslagenstelsel kan leiden tot verlaging van
toeslagen. De gestegen kosten voor levensonderhoud van huishoudens nopen daarbij tot
terughoudendheid. In de stand van zakenbrief toeslagen van december 2022 is door het
kabinet aangegeven bij beschikbaarheid van budget prioriteit te geven aan andere maatregelen
zoals het oplossen van de problematiek van het partnerbegrip voor eerstegraadbloedverwanten
bij samengestelde gezinnen.
10%-regeling
Bij de evaluatie van de Algemene wet inkomensafhankelijk regelingen, waarin veel wetten
en regels voor de uitvoering van toeslagen zijn geregeld, is aangegeven dat de 10%-regeling,
waarmee voorkomen wordt dat een hoge inkomensstijging van een ex-partner doorwerkt
in de hoogte van de toeslag. de beoogde werking lijkt te hebben (doeltreffend is).
De IG geeft echter namens de sociaal raadslieden aan dat de 10%-regeling relatief
onbekend is en dat mensen nog steeds hinder ondervinden van terugvorderingen als gevolg
van gestegen inkomens van ex-partners. Dienst Toeslagen bekijkt hoe de bekendheid
van deze regeling verbeterd kan worden.
Bijstand en aanvullende bijstand
We weten dat juist de meest kwetsbare mensen vaak een beroep doen op meerdere regelingen.
De IG verwijst in zijn brief naar zo’n een groep huishoudens met een inkomen op het
sociaal minimum. Het betreft een groep paren bij wie de loongerelateerde uitkering
(zoals WIA of WW) van één van beide partners (nagenoeg) het enige inkomen vormt. Door
samenloop van regelingen en ondanks een netto-inkomen rond het sociaal minimum, ontvangen
zij toch minder toeslag dan een vergelijkbaar paar met een bijstandsuitkering. Dat
is pijnlijk. Het kabinet deelt de urgentie en werkt hard – met alle partijen – aan
het vinden van een passende en gerichte oplossing voor deze groep huishoudens.
Een oplossing voor deze groep vergt gezamenlijke inspanning van kabinet, gemeenten,
uitvoerders (zoals UWV, Belastingdienst en Dienst Toeslagen) en parlement. Het kabinet
heeft het parlement recentelijk een uitgebreide brief met stand van zaken van de uitwerking
van de oplossingsrichtingen gestuurd3. De oplossingsrichtingen die nu worden verkend zijn onder te verdelen naar de vier
domeinen (UWV-uitkeringen, fiscaliteit, binnen de Participatiewet en via de toeslagen)
die relevant zijn voor deze doelgroep. Het kabinet zal in augustus een beslissing
nemen over de oplossing en de Kamer hierover op Prinsjesdag informeren.
Laagdrempelige onafhankelijke fiscale rechtshulp (LOFR)
De IG roept op de sociaal raadslieden te betrekken bij de nadere uitwerking van de
Laagdrempelige Onafhankelijke Fiscale Rechtshulp (LOFR). Recentelijk is er een Kamerbrief
verzonden over de verdere vormgeving van laagdrempelige onafhankelijke fiscale rechtshulp4. In deze brief is onder andere aangekondigd dat er een kwartiermaker komt die de
rol van belangenbehartiger voor belastingplichtigen en toeslaggerechtigden uit te
werken.
Er worden diverse taken uitgewerkt, zoals een regiefunctie of doorzettingsmacht om
burgers en bedrijven verder te helpen. Het is belangrijk dat de Belangenbehartiger
ook een aanvulling is op bestaande hulp zoals het goede werk dat sociaal raadslieden
doen en niet soortgelijke werkzaamheden gaat uitvoeren. Daarom zal de kwartiermaker
o.a. de sociaal raadslieden nauw betrekken bij de nadere uitwerking.
Ministerie overstijgende knelpunten
Meerdere geconstateerde knelpunten overstijgen de grenzen van onze ministeries en
uitvoeringsorganisaties. Daartoe nodigen wij de IG graag uit om na de zomer deel te
nemen aan een bijeenkomst van de Ministeriële Commissie Uitvoering om de door hem
geconstateerde knelpunten toe te lichten en op de aanpak daarvan met onze collega
bewindspersonen te reflecteren.
Tenslotte
Zoals de IG hebben ook wij grote waardering voor de manier waarop de sociaal raadslieden
zich iedere dag met passie en toewijding inzetten om mensen te helpen die in de problemen
zijn gekomen met de overheid. Zij leveren een waardevolle bijdrage aan het oplossen
van de problemen die mensen ervaren.
Wij wensen hen en de IG nogmaals te bedanken voor hun waardevolle signalen.
Wij zetten de constructieve dialoog over deze en andere knelpunten met de IG graag
voort.
Mede namens de Minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid en de Minister voor Armoedebeleid,
Participatie en Pensioenen,
De Staatssecretaris van Financiën, M.L.A. van Rij
De Staatssecretaris van Financiën, A. de Vries
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
M.L.A. van Rij, staatssecretaris van Financiën -
Mede ondertekenaar
A. de Vries, staatssecretaris van Financiën