Brief regering : Openstelling energie-efficiëntie regeling en ophogen stilligregeling
21 501-32 Landbouw- en Visserijraad
29 675
Zee- en kustvisserij
Nr. 1559
BRIEF VAN DE MINISTER VAN LANDBOUW, NATUUR EN VOEDSELKWALITEIT
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 6 juli 2023
De visserijsector staat voor grote uitdagingen. Niet alleen vanwege de gevolgen van
de Brexit en de hoge brandstofprijzen, maar ook omdat de visserij een transitie moet
doormaken. De visserij verbruikt nu nog teveel brandstof om te kunnen voldoen aan
de duurzaamheidseisen van de toekomst, maar ook teveel om een positief bedrijfsresultaat
te realiseren. Visserij hoort bij Nederland, ik vind het daarom belangrijk om de sector
te ondersteunen bij het verminderen van het brandstofverbruik en het verhogen van
de energie-efficiëntie. Dat doe ik met de openstelling c.q. ophoging van een tweetal
subsidiemodules. Het betreft de ophoging van de subsidiemodule Ondersteuning tijdelijk
stopzetten van visserijactiviteiten (hierna: stilligregeling), over deze subsidiemodule
heb ik de Kamer reeds eerder geïnformeerd (Kamerstukken 21 501-32 en 29 675, nr. 1521). Daarnaast stel ik de subsidiemodule open voor de verbetering van de energie-efficiëntie
van vissersvaartuigen (hierna: energie-efficiëntie regeling). Hiermee kan de visserij
de benodigde stappen zetten om verder te verduurzamen.
Met de blijvende vissers zou ik graag de weg zoeken naar een duurzame visserij voor
de toekomst. De energie-efficientie regeling is de eerste stap op deze weg. Hierna
zullen er nog meer regelingen volgen, want we zullen niet alleen zuiniger moeten vissen,
maar ook anders. Hiervoor is innovatie nodig, daarom zal ik in het voorjaar van 2024
hiertoe ook innovatieregelingen openstellen. Daarnaast maak ik gebruik van de onderuitputting
op de andere visserij BAR-regelingen om het plafond van de stilligregeling te verhogen.
Openstelling energie-efficiëntie regeling
De energie-efficiëntie regeling is bedoeld om eigenaren van vissersvaartuigen te ondersteunen
in de verdere verduurzaming van hun vissersschip. De doelgroep van deze regeling zijn
de vaartuigen die deel uit maken van het MFL1 en MFL2 segment, met name de kotters
en garnalenkotters. Zij verbruiken veel brandstof, wat zowel vanuit een duurzaamheids-
als een bedrijfsmatig oogpunt onwenselijk is. Met deze regeling kunnen ze een aanvraag
indienen voor de investering in bijvoorbeeld een grotere schroef, een straalbuis,
omschakeling naar een andere visserij die minder brandstof verbruikt en de installatie
van een brandstofmeter. Allemaal maatregelen die leiden tot de verhoging van de energie-efficiëntie
en daarmee tot brandstofbesparing.
Daarnaast kan er ook geïnvesteerd worden in een SCR-katalysator om de stikstofuitstoot
te verminderen. De garnalenkotters zijn hiervan uitgesloten, zij kunnen op dit moment
al gebruik maken van de hiervoor opengestelde EMFAF-subsidiemodule (Kamerstuk 21 501-32, nr. 1553).
Voor de energie-efficiëntie regeling is een budget beschikbaar van € 20 miljoen. Hierbij
kan er maximaal € 1.250.000 aan subsidie per aanvrager worden ontvangen. Hierbij geldt
een cofinancieringspercentage van 50%. Het vaartuig waarvoor steun is aangevraagd
moet in de twee jaar voorafgaand aan de aanvraag minimaal 60 dagen per jaar visserijactiviteiten
hebben verricht om in aanmerking te komen voor deze regeling.
De regeling biedt ruimte voor de aanvrager, binnen de staatssteunkaders, om zelf te
bepalen welke maatregelen er getroffen moeten worden ten behoeve van de verhoging
van de energie efficiëntie. Elke situatie en elk vaartuig is immers anders. De regeling
zal worden opengesteld van 23 augustus 2023 tot en met 21 november en de aanvragen
worden afgehandeld op volgorde van binnenkomst.
Ophoging stilligregeling
Van 13 april tot en met 30 juni stond de stilligregeling open. Met deze subsidieregeling
wordt eigenaren van vissersvaartuigen die worden geraakt door de Brexit de gelegenheid
geboden zich aan te passen aan de structurele afname van vismogelijkheden. Dit gebeurt
door een subsidie voor het stilliggen van vissersvaartuigen. Een aantal dagen na de
openstelling van deze regeling was deze reeds overtekend. Met de visserijsector is
besproken dat er financieel ruimte zal worden gezocht om, indien het budget wordt
overschreden, alle aanvragen te kunnen behandelen. Hier geef ik met deze ophoging
gehoor aan.
Met de middelen die vanwege onderuitputting overblijven uit de andere twee modules
van de Tijdelijke subsidieregeling vermindering gevolgen Brexit voor de visserij,
namelijk de liquiditeitsregeling en saneringsregeling, kan het subsidieplafond van
de stilligregeling worden opgehoogd.
Het budget van de stilligregeling zal met twintig procent worden opgehoogd. Dit betekent
dat het initiële budget van € 33.000.000 met € 6.600.000 wordt verhoogd tot een totaalbedrag
van € 39.600.000. Twintig procent is de maximale ophoging die kan worden doorgevoerd
zonder dat het wordt gezien als een wijziging van bestaande steun. Dit houdt in dat
een verhoging van het subsidieplafond met maximaal twintig procent mag worden doorgevoerd
zonder dat de Europese Commissie hierover hoeft te beslissen.
De Minister van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit,
P. Adema
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
P. Adema, minister van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit