Brief regering : Reactie op het verzoek van het lid Azarkan, gedaan tijdens de Regeling van Werkzaamheden van 11 oktober 2022, over het bericht ‘Corruptie is bij de Belastingdienst lastig te traceren’
31 066 Belastingdienst
Nr. 1271
BRIEF VAN DE STAATSSECRETARIS VAN FINANCIËN
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 5 juli 2023
In oktober 2022 meldt de NRC dat het doen van onderzoek naar mogelijke corruptie binnen
de Belastingdienst bemoeilijkt wordt vanwege technische beperkingen1. Het zou niet te achterhalen zijn of medewerkers vertrouwelijke (persoons)gegevens
buiten het doel van hun werkzaamheden hebben geraadpleegd en hebben gedeeld met het
criminele milieu. Tijdens de regeling van werkzaamheden van 11 oktober jl. heeft het
lid Azarkan (DENK) verzocht om een brief over monitoring en logging bij de Belastingdienst
(Handelingen II 2022/23, nr. 10, item 16).
Uit voorgedane gevallen van corruptie blijkt dat Nederland niet immuun is voor corruptie.
Eveneens is uit recentelijke strafrechtelijke onderzoeken gebleken dat corrupte ambtenaren
in een aantal gevallen te linken zijn aan de georganiseerde criminaliteit2. Casussen zoals bij de Belastingdienst hebben laten zien dat het herkennen van corruptiesignalen
bij overheidsorganisaties moet worden ontwikkeld, vergroot en geborgd.
De georganiseerde criminaliteit gedijt niet zonder corruptie. De overheid beschikt
over veel kwetsbare en gevoelige gegevens en is daarmee ongewild een potentiële facilitator
van de misdaad. Iedere overheidsorganisatie moet zich bewust zijn van hun aantrekkelijkheid
voor criminelen en daar maatregelen tegen nemen. Ieder departement en iedere organisatie
is zelf verantwoordelijk voor het nemen van voldoende preventieve maatregelen om corruptie
tegen te gaan. Indien er gekozen wordt om gegevens van een groep mensen met een kwetsbaar
beroep af te schermen, zal dit al bij de bronregistratie gedaan moeten worden. Het
gaat om beroepen waar gewerkt wordt met fiscale- en persoonsgegevens die burgers in
gevaar kunnen brengen als deze in handen komen van criminelen. Door rijksbreed met
afgeschermde gegevens te werken, is het voor criminele informatiemakelaars minder
makkelijk gegevens te kopen om bijvoorbeeld Belastingdienstmedewerkers om te kopen
en af te persen omdat minder mensen toegang hebben tot deze gegevens. Met een hoge
prioriteit onderzoekt het Ministerie van Justitie en Veiligheid samen met het Ministerie
van Binnenlandse Zaken mogelijkheden om (bron)gegevens nog beter af te schermen.
Met deze brief informeer ik, mede namens de Minister van Justitie en Veiligheid, uw
Kamer over de verbeter- en beheersmaatregelen van de Belastingdienst in het kader
van weerbaarheid van medewerkers tegen ondermijnende criminaliteit.
Programma weerbaarheid Belastingdienst
Ik neem als Staatssecretaris Fiscaliteit en Belastingdienst de signalen rondom corruptie
en ondermijnende criminaliteit bij de Belastingdienst zeer serieus. Mede naar aanleiding
van gevallen van (mogelijke) corruptie en ondermijning binnen de Belastingdienst is
de Belastingdienst in november jl. gestart met het programma «Weerbaarheid tegen ondermijnende criminaliteit». Het doel van het programma is om de Belastingdienst(medewerkers) weerbaarder te
maken tegen corruptie, ondermijnende criminaliteit en infiltratie. Dit programma bouwt
voort op bestaande acties bij de Belastingdienst om medewerkers bewust te maken van
de risico’s van ondermijning. Binnen het programma zijn themagewijs, onder andere
in samenwerking met het Ministerie van Justitie en Veiligheid, (verbeter)acties geïdentificeerd.
Deze gestarte en in een aantal gevallen afgeronde acties licht ik hieronder per thema
toe.
Thema 1 «Bewustwording ondermijningsrisico’s»
Dit thema heeft als doel om Belastingdienstmedewerkers bewust te maken van de risico’s
die bestaan bij het werken met kwetsbare gegevens. Dit wordt gedaan door, naast de
bestaande opleidingen, drie nieuwe opleidingen aan te bieden en via een bewustwordingscampagne
met het Centraal Meldpunt Agressie (CMA) van het Ministerie van Financiën. Vanaf het
derde kwartaal 2023 wordt voor alle medewerkers de training weerbaarheid beschikbaar.
Voor bepaalde functiegroepen binnen de Belastingdienst, die met gevoelige gegevens
werken, is deze training verplicht om te volgen. In deze training wordt geleerd hoe
je ondermijning kan herkennen en hoe je er mee om moet gaan. Vanaf het derde kwartaal
van 2023 kan ook de onlinetraining «wanneer je benaderd wordt» gevolgd worden. En
managers worden opgeleid hoe zij op de werkvloer het gesprek met medewerkers over
ondermijningrisico’s aan kunnen gaan. Het eerstvolgende level van de online security
awareness game, dat sinds 2022 verplicht is voor alle Belastingdienstmedewerkers,
is «diamant» waar specifiek aandacht is voor ondermijning(srisico’s).
In samenwerking met het Centraal Meldpunt Agressie (CMA) is in het eerste kwartaal
van dit jaar een bewustzijnscampagne voor Belastingdienstmedewerkers gestart om agressie
te melden en is een standaard protocol ontwikkeld voor meldingen over ondermijning
met daarbij een voorziening om 24-uurs opvolging van deze meldingen mogelijk te maken.
Naast deze voorziening heeft de Belastingdienst een uitgebreid meld- en advieslandschap
(o.a. vertrouwenspersonen, (externe) meldpunten) die medewerkers en leidinggevenden
begeleiden en ondersteunen bij het melden van integriteitskwesties en/of het bespreken
van dilemma’s.
Thema 2 «Toegang tot Belastingdienst-werkomgeving en (IT)-voorzieningen»
Dit thema heeft als doel om de kantoren en systemen van de Belastingdienst zo moeilijk
mogelijk toegankelijk te maken voor onbevoegden en medewerkers de middelen te bieden
om dit te voorkomen. Vanaf het tweede kwartaal van dit jaar is de bewustzijnscampagne
op fysieke beveiliging in uitvoering wat aandacht vraagt voor het bestaande fysieke
veiligheidsbeleid. Onderdeel hiervan is onder andere de campagne «zichtbaar dragen
Rijkspas», net als de inzet van hologram machines die veiligheidsmaatregelen uitleggen.
Daarnaast wordt de fysieke beveiliging regelmatig getest via penetratietesten. De
bevindingen hieruit hebben aanleiding gegeven om een aanvullend verbeterprogramma
in te zetten. Dit verbeterprogramma betreft zowel bewustzijns- als fysieke maatregelen.
De Belastingdienst houdt toezicht en handhaaft de belastingwetten en streeft ernaar
om dit dienstverlenend te doen. Om plaatsonafhankelijk te kunnen werken binnen de
Belastingdienst zijn autorisaties in het verleden ruim toegewezen aan medewerkers
om daarmee de dienstverlening te borgen. Vanwege het veranderde dreigingsbeeld, is
het niet meer wenselijk om autorisaties ruim toe te kennen. Om te zorgen dat medewerkers
alleen toegang hebben tot de gegevens die zij daadwerkelijk nodig hebben, zijn overbodige
autorisaties ingetrokken. Ook zijn de richtlijnen van het autorisatiebeheer herijkt.
Periodiek wordt getoetst of het beheer juist toegepast is. De verouderde informatiesystemen
van de Belastingdienst zijn niet altijd ingericht conform de huidige standaarden voor
deze systemen. Daarom is in een deel van de verouderde informatiesystemen additionele
log- en monitorsoftware ingebouwd.
Thema 3 «Weten met wie je werkt»
Dit thema heeft als doel om Belastingdienstmedewerkers erop te kunnen laten vertrouwen
dat zij in een veilige (zonder dat sprake is van criminele invloeden) omgeving werken.
Onderzocht wordt of versterking van screeningsmogelijkheden en het uitbreiden van
vertrouwensfuncties waar gewerkt wordt met gevoelige informatie kan bijdragen aan
het verwezenlijken van deze doelstelling. Bij elke vorm van versterking van de screening
is vereist dat per functie gemotiveerd wordt waarom de maatregel gerechtvaardigd en
proportioneel is in relatie tot de te ondervangen kwetsbaarheid.
Het Ministerie van Financiën heeft een project voor het aanwijzen van kwetsbare functies
gestart. Kwetsbare functies zijn functies waar gewerkt wordt met fiscale- en persoonsgegevens
die andere burgers in gevaar kunnen brengen als deze in handen komen van criminelen.
Dit kunnen functies zijn die kwetsbaar zijn voor o.a. ondermijning, waarbij het kan
gaan om zowel bedreiging als verleiding. Er is met behulp van TNO een tool in ontwikkeling
op wetenschappelijke basis om deze functies te toetsen op kwetsbaarheid. Op basis
hiervan worden preventieve maatregelen getroffen.
Screeningsmogelijkheden
Het versterken van de screeningsmogelijkheden bij kwetsbare functies kan bijvoorbeeld
via een Verklaring Omtrent Gedrag Politiegegevens (VOG P). Een VOG P is een VOG, waarbij
naast justitiële documentatie (strafblad) ook altijd politiegegevens worden geraadpleegd.
En waarbij deze politiegegevens op zichzelf doorslaggevend kunnen zijn voor de weigering
van de VOG. Ook als de aanvrager geen strafblad heeft. Het is voor de Belastingdienst
nu nog niet mogelijk om voor een aangewezen groep (functies) een VOG P op te laten
vragen. Het opvragen van een VOG P kan alleen voor de door de Minister voor Rechtsbescherming
aangewezen werkgevers en functies in de «Regeling aanwijzing functies VOG Politiegegevens».
Volgens de in de Wet veiligheidsonderzoek verankerde «sluitstukgedachte» is versterking
van de screening aan de orde na implementatie van alle in redelijkheid te nemen beveiligingsmaatregelen.
Onderzoek KPMG
De Belastingdienst heeft, na een minicompetitie, KPMG opdracht gegeven om de (mogelijke)
kwetsbaarheden omtrent corruptie en ongewenste invloeden van derden te actualiseren
en om te toetsen hoe de bedrijfs- en werkprocessen van de Belastingdienst beter beschermd
kunnen worden tegen deze kwetsbaarheden. Daarnaast wordt via dit onderzoek ook het
risico- en dreigingsbeeld van ondermijning binnen de Belastingdienst geactualiseerd
en een vervolgaanpak voorgesteld. Het onderzoek wordt uitgevoerd naar voorbeeld van
Douane om de beheersing van de corruptierisico’s te vergroten3. Ik verwacht de resultaten van dit onderzoek in november 2023 en zal uw Kamer daarover
informeren.
Thema 4 «Leren van anderen en versterken van het netwerk in weerbaarheid tegen ondermijning»
Dit thema heeft als doel om te leren van overheidsorganisaties die met dezelfde risico’s
te maken hebben en daar beheersmaatregelen op hebben ontwikkeld. Naast de al bestaande
overleggen op het gebied van cyber security en digitale weerbaarheid met onder andere
het Nationaal Cyber Security Centrum en het Chief Information Office beraad is ook
regulier overleg met de Rijksrecherche.
Recente casussen onderstrepen de noodzaak om ons nadrukkelijk bewust te zijn van corruptie
en integriteitsrisico’s binnen overheidsorganen. De Minister van Justitie en Veiligheid,
verantwoordelijke voor de strafrechtelijke aanpak van corruptie, en de Minister van
Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties, verantwoordelijke voor het rijksbrede integriteitsbeleid
hebben dit onderwerp daarom, conform de toezegging tijdens de begrotingsbehandeling
van het Ministerie van Justitie en Veiligheid van 17 november 2022,4 geagendeerd bij de Ministeriële Commissie Aanpak Ondermijning.
Over de voortgang en uitkomsten wordt uw Kamer in de ondermijningsbrief die halfjaarlijks
wordt opgesteld door het Ministerie van Justitie en Veiligheid geïnformeerd.
De Staatssecretaris van Financiën,
M.L.A. van Rij
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
M.L.A. van Rij, staatssecretaris van Financiën