Brief regering : Geannoteerde agenda voor de Raad Algemene Zaken van 27 juni 2023
21 501-02 Raad Algemene Zaken en Raad Buitenlandse Zaken
Nr. 2669
BRIEF VAN DE MINISTER VAN BUITENLANDSE ZAKEN
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 13 juni 2023
Hierbij bied ik u de geannoteerde agenda aan voor de Raad Algemene Zaken van 27 juni
2023.
De Minister van Buitenlandse Zaken,
W.B. Hoekstra
GEANNOTEERDE AGENDA RAAD ALGEMENE ZAKEN VAN 27 JUNI 2023
Op dinsdag 27 juni a.s. vindt in Luxemburg de Raad Algemene Zaken (RAZ) plaats. Op
de agenda1 staat de Europese Kiesakte, de voorbereiding van de Europese Raad (ER) van 29 en
30 juni a.s., het Europees Semester, de 18-maandenplanning van de Raad, een terugkoppeling
van het Stockholm symposium over rechtsstaat en democratie van 21–22 juni, de impact
van het Europees emissiehandelssysteem op EU-beleid en een informele lunch met de
Moldavische Minister van Buitenlandse Zaken. De Minister van Buitenlandse Zaken is
voornemens deel te nemen aan deze Raad.
Stand van zaken Europese Kiesakte
Het Zweedse voorzitterschap zal de stand van zaken toelichten omtrent de Europese
Kiesakte. Het krachtenveld in de Raad loopt nog steeds uiteen omdat verschillende
lidstaten bezwaren hebben tegen elementen uit het initiatiefvoorstel, waaronder de
transnationale kieslijsten, briefstemmen, regels ten aanzien van verkiezingscampagnes
en de vaste verkiezingsdag. Er is geen besluitvorming voorzien tijdens de Raad. De
Nederlandse inzet is conform het kabinetsstandpunt2 in lijn met de aangenomen motie van het lid Strolenberg c.s.3, en de overgenomen motie van het lid Bisschop.4
Voorbereiding van de Europese Raad van 29 en 30 juni 2023
Op de agenda van de Europese Raad van 29 en 30 juni a.s.5 staan voorlopig de Russische agressie tegen Oekraïne, migratie, de economie en het
concurrentievermogen van de Unie en veiligheid en defensie. Onder het agendapunt externe
betrekkingen staan China en de voorbereiding voor EU-CELAC Top van 17 en 18 juli.
De voorzitter van de Europese Raad zal de ER informeren over het proces in aanloop
naar de Strategische Agenda 2024–2029.
Russische agressie tegen Oekraïne
De ER zal naar verwachting de laatste ontwikkelingen van de Russische oorlog tegen
Oekraïne bespreken, waaronder de verwoesting van de stuwdam bij Nova Kakhovka. Het
kabinet veroordeelt dit als een oorlogsmisdrijf en zet zich in voor hulp aan de Oekraïense
bevolking in de circa tachtig getroffen steden en dorpen. In samenwerking met onder
andere de Unie van Waterschappen en de Reddingsvloot heeft het kabinet zich ingezet
voor de levering van hulpgoederen, waaronder circa 20 vletten andere boten en reddingsmateriaal
die op 12 juni jl. richting Oekraïne zijn getransporteerd. Het kabinet bestudeert
de verdere – meer structurele – schade aan infrastructuur en gebouwen en daaruit voortvloeiende
hulpvraag.
De Oekraïense strijdkrachten maken sinds 10 en 11 juni enige terreinwinst bij de bevrijding
van bezette gebieden in de regio’s Zaporizja en Donetsk (rondom Bachmoet). Het kabinet
blijft deze ontwikkelingen nauwlettend volgen.
De inzet van het kabinet blijft onverminderd gericht op het verhogen van de druk op
Rusland om diens agressie te beëindigen, inclusief met aanvullende sanctiemaatregelen.
Het kabinet blijft zich evenzeer inzetten voor verdere bilaterale en EU-steun aan
Oekraïne, waaronder op het vlak van militair materieel en accountability. Mogelijk zal de ER ook stilstaan bij de mondelinge update van de Commissie over
de voortgang van Oekraïne met betrekking tot de in de opinies van juni 2022 vastgestelde
hervormingsprioriteiten. Het kabinet steunt het EU-perspectief en de hervormingsagenda
van Oekraïne en hecht aan een op merites gebaseerd uitbreidingsproces. Het kabinet
onderstreept voorts dat niet vooruitgelopen dient te worden op de reguliere voortgangsrapportages
dit najaar. In deze formele rapportages zal de Europese Commissie beoordelen in welke
mate Oekraïne voldoet aan de prioriteiten uit de Opinies van de Commissie over de
EU-lidmaatschapsaanvraag.
Economie/concurrentievermogen
De ER zal naar verwachting stilstaan bij de geboekte voortgang op de verschillende
pijlers die bijdragen aan het versterken van het Europese concurrentievermogen.6 Daarnaast zal de ER mogelijk aandacht besteden aan de Commissievoorstellen voor een
Critical Raw Materials Act7 en een Net Zero Industry Act die onderdeel uitmaken van het Green Deal Industrial
Plan van de Commissie van 1 februari jl.8 Het kabinet verwelkomt de ambitie van de Commissie om de leveringszekerheid van grondstoffen
te verbeteren en om koploper te blijven in de groene transitie en schone technologieën.
Daarnaast verwelkomt het kabinet de jaarlijkse evaluatie van de beleidscyclus van
het Europese concurrentievermogen. Op initiatief van Nederland heeft de ER van 23 maart
jl. hiertoe opgeroepen. Daarnaast zal mogelijk de Europese economische veiligheidsstrategie
(EV) aan bod komen die de Commissie naar verwachting op 20 juni a.s. presenteert.
Voor het kabinet is het van belang dat een Europese EV-strategie landenneutraal is
en gericht is op zowel het versterken van de economie (promote) als het nemen van beschermende maatregelen waar nodig (protect). Daarnaast is het kabinet voorstander van het bevorderen van Europese samenwerking
op het gebied van economische veiligheid, bijvoorbeeld op het gebied van kennisveiligheid
en screening van directe buitenlandse investeringen (FDI). Tot slot zal de ER waarschijnlijk
kennisnemen van de voorstellen van de Commissie voor de tussentijdse evaluatie van
het EU Meerjarig Financieel Kader (MFK), die ook op 20 juni a.s. verwacht worden.
Het kabinet zet voor het MFK in op gebruik van bestaande middelen en waar mogelijk
herprioritering en flexibilisering bij het opvangen van actuele uitdagingen.
Veiligheid en defensie
De ER zal naar verwachting stilstaan bij veiligheid en defensie. De ER bespreekt tijdens
dit agendapunt de voortgang van de uitvoering van eerdere conclusies9 over dit onderwerp. Daarnaast zal de ER naar verwachting verdere sturing geven aan
capaciteitsontwikkeling op het gebied van veiligheid en defensie van de EU, met een
specifieke nadruk op aanbestedingen, investeringen en productie. In dit kader staat
de ER onder andere stil bij de initiatieven om de levering van met name artilleriemunitie
aan Oekraïne te vergroten en te versnellen, en de productiecapaciteit van de Europese
defensie-industrie op te schalen (de Act in Support of Ammunition Production, ASAP) en het instrument voor de versterking van de Europese defensie-industrie door
middel van gemeenschappelijke aanbestedingen (EDIRPA).
Externe betrekkingen: China
De ER zal een strategische discussie over EU-China relaties houden. Deze discussie
bouwt voort op een gedachtewisseling tijdens de informele RBZ (Gymnich) van 12 mei jl.10 over China, waarbij onder andere de EU-Chinastrategie, de Chinese houding ten aanzien
van de Russische agressie tegen Oekraïne, buitenlandse inmenging en mensenrechten
werden besproken. De ER discussie dient verdere richting te geven aan de vormgeving
van toekomstige EU-China relaties, waarbij het drieslagkader van China als partner,
economische concurrent en systeemrivaal een relevante basis blijft bieden. Het kabinet
zal het belang van een meer geïntegreerde, geïnstitutionaliseerde discussie in de
EU over de politieke, economische en veiligheidsaspecten van de relatie met China
benadrukken.
Externe betrekkingen: Voorbereiding van de EU-CELAC Top
De ER bespreekt de inzet voor de EU-CELAC Top (Gemeenschap van Latijns-Amerikaanse
en Caraïbische Staten) die op 17–18 juli a.s. op niveau van staatshoofden en regeringsleiders
plaatsvindt in Brussel. De Top dient de basis te leggen voor een diepgaander en gemoderniseerd
partnerschap met landen in Latijns-Amerika en de Caribische regio. Het kabinet ziet
kansen om de samenwerking tussen de EU en de regio te verdiepen op terreinen als internationale
rechtsorde en multilateralisme, de aanpak van grensoverschrijdende georganiseerde
criminaliteit, klimaat, water en kritieke grondstoffen. Ook op het terrein van handel
en investeringen, in het bijzonder de energietransitie, liggen mogelijkheden. Andere
uitkomsten van de Top zijn een investeringsagenda onder de EU Global Gateway en partnerschappen op terreinen als digitalisering en kritieke grondstoffen. De inzet
van het kabinet is gericht op een gemeenschappelijke verklaring waarin beide regio’s
zich committeren aan versterkte samenwerking op de hierboven genoemde prioritaire
thema’s. Daarnaast hecht het kabinet aan aandacht voor mensenrechten en democratie
tijdens de Top en in de gemeenschappelijke verklaring.
Overig: Migratie
In lijn met de inzet van het kabinet staat migratie opnieuw op de agenda tijdens de
ER in juni. De behandeling zal zich richten op de geboekte voortgang bij de implementatie
van de ER-conclusies op migratie van 9 februari jl.11 Naar verwachting zal Commissievoorzitter Von der Leyen de lidstaten in aanloop naar
de ER hierover verder informeren, net als in aanloop naar de ER van maart. Nederland
zal urgentie blijven bepleiten bij de opvolging van de conclusies. De intensivering
van partnerschappen met landen van herkomst en doortocht zal naar verwachting ook
aan bod komen. Het kabinet acht voortgang op brede partnerschappen van groot belang.
Mede in dat kader reisde premier Rutte samen met Commissievoorzitter Von der Leyen
en premier Meloni van Italië naar Tunesië op 11 juni jl. Over de evenzeer belangrijke
ontwikkelingen rond het Asiel- en Migratiepact in de JBZ Raad wordt uw Kamer geïnformeerd
via het verslag van de JBZ-Raad van 8–9 juni jl.12
Overig: doorkijk Strategische agenda 2024–2029
De voorzitter van de ER zal de ER informeren over het proces in aanloop naar de Strategische
Agenda 2024–2029 die de ER naar verwachting in juni 2024 zal opstellen. Deze strategische
agenda geeft richting aan de prioriteiten van de nieuwe Commissie die later dat jaar
aantreedt.
Europees Semester
Op 24 mei jl. heeft de Europese Commissie haar voorstellen voor landspecifieke aanbevelingen
in het kader van het Europees Semester gepubliceerd. Het Europees Semester is het
jaarlijkse proces waarin lidstaten hun economisch en budgettair beleid coördineren.
De Kamer heeft op 9 juni jl. een kabinetsappreciatie van de landspecifieke aanbevelingen
ontvangen13. De inval van Oekraïne heeft geleid tot onder andere verlaagde groeiverwachtingen
en hogere inflatie. De Herstel- en Veerkrachtfaciliteit en het REPowerEU-voorstel
zijn samen met de aanbevelingen uit het Europees Semester belangrijke instrumenten
om bestaande en nieuwe uitdagingen het hoofd te bieden, zoals versnelling van de groene
transitie om de onafhankelijkheid van Russische fossiele brandstoffen af te bouwen.
De RAZ zal van gedachten wisselen over de overkoepelende Commissie-mededeling bij
het lentepakket.14 Daarin geeft de Commissie aan dat de Europese economie het afgelopen jaar veerkrachtig
is gebleken in een uitdagende context van Russische agressie in Oekraïne en de resulterende
energiecrisis. De EU heeft haar afhankelijkheid van Russische energiebronnen succesvol
verminderd en kende, zeker tegen het einde van 2022 en het begin van 2023, een beter
dan verwachte economische groei. Tegelijkertijd benoemt de Commissie dat de hoge inflatie
een uitdaging is voor de EU, waarbij de kerninflatie hardnekkig blijft.
Het is aan de Ecofinraad van 16 juni om de landspecifieke aanbevelingen te bespreken
en goed te keuren, zodat de Europese Raad van 29 en 30 juni a.s. deze vervolgens formeel
kan bekrachtigen. Daarna worden de landspecifieke aanbevelingen voor aanname voorgelegd
aan de Ecofinraad van 14 juli a.s.
18 maanden planning Raad
Spanje, België en Hongarije vormen samen het triovoorzitterschap voor de periode 1 juli
2023 tot en met 31 december 2024. Spanje zal vanaf 1 juli als eerste lidstaat van
dit trio het voorzitterschap van de Raad van de Europese Unie vervullen. Tijdens de
RAZ zal het triovoorzitterschap naar verwachting een presentatie geven over de prioriteiten
die het stelt. De 18 maanden planning van de Raad is op het moment van schrijven van
deze geannoteerde agenda nog niet beschikbaar. Het kabinet zal ook bij het inkomend
triovoorzitterschap het belang onderstrepen van de prioriteiten uit de Kamerbrief
voor de Staat van de Unie 202315: de EU als geopolitieke speler, sociaaleconomische convergentie en democratie en
rechtsstaat. In het verlengde daarvan zal het kabinet het belang onderstrepen van
aansluiting bij de Strategische Agenda 2019–2024 die de Europese Raad in juni 2019
aannam16 en te zijner tijd de Strategische Agenda 2024–2029, die de ER naar verwachting in
juni 2024 zal opstellen.
Impact Europees emissiehandelssysteem op EU-beleid
Enkele lidstaten hebben de Raad verzocht om een gedachtewisseling over de impact van
klimaatbeleid en dan met name de impact van het EU Emissions Trading System (ETS) op de productiekosten van de industrie en hogere energiekosten voor huishoudens.
In algemene zin is het kabinet van mening dat altijd gereflecteerd kan en dient te
worden op de impact van EU-wetgeving. Tegelijkertijd onderstreept het kabinet het
belang van ambitieuze klimaatmaatregelen en ziet het kabinet het ETS als de ruggengraat
van het EU-klimaatbeleid. Voorkomen moet worden dat de recent in werking getreden
wetgeving ter discussie wordt gesteld.
Daarnaast zijn in de herziene ETS-richtlijn provisies opgenomen die juist de eventuele
negatieve impact op huishoudens en bedrijven beperken. Ook wordt een deel van de inkomsten
van ETS2 gebruikt voor financiering van het Social Climate Fund, waarmee kwetsbare huishoudens en kleine bedrijven ondersteund kunnen worden. Ten
slotte kunnen lidstaten aanspraak maken op het Just Transition Fund om regionale ongelijkheden te verminderen.
AOB: Terugkoppeling Stockholm symposium over democratie en de Europese rechtsstaat
van 21–22 juni 2023
Parallel aan de informele Raad Algemene Zaken van 21 en 22 juni a.s.17 organiseert het Zweedse voorzitterschap een symposium over democratie en de Europese
rechtsstaat op ambtelijk niveau.18 Er zal onder andere gesproken worden over de staat van de Europese rechtsstaat, en
hoe deze verder versterkt kan worden. Tijdens de RAZ van 27 juni zal het Zweedse voorzitterschap
ter informatie aan de lidstaten een terugkoppeling geven van dit symposium.
Informele lunch met de Moldavische Minister van Buitenlandse Zaken
Tijdens de lunch spreekt de Raad informeel met de Moldavische vicepremier en Minister
van Buitenlandse Zaken en Europese Integratie, de heer Nicu Popescu. De Europese Raad
van 23 en 24 juni 2022 erkende het Europese perspectief van Moldavië en besloot het
land de status van kandidaat-lidstaat toe te kennen. Deze lunch biedt de gelegenheid
tot uitwisseling met Moldavië over de hervormingen die het land moet doorvoeren in
het kader van het EU-toetredingsproces. Tijdens de informele Raad Algemene Zaken van
21 en 22 juni zal de Europese Commissie een mondelinge update over de uitvoering van
de hervormingsprioriteiten geven die het identificeerde in haar opinies.19 De voortgang van Moldavië in het toetredingsproces zal afhangen van de eigen merites.
De formele voortgangsrapportage van de Europese Commissie wordt verwacht in oktober
van dit jaar.
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
W.B. Hoekstra, minister van Buitenlandse Zaken